Is dit nou wel of niet een 3-fasen uitgevoerd stoppenkast?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daansan378
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-05 11:33
Over een paar weken krijgen wij een apparaat (saunakachel, 400v) waar krachtstroom voor nodig is.
Aangezien we in ons huis nog geen krachtvoer vretende apparaten hebben staan, ben ik een onderzoekje gestart om te bekijken wat er geregelt moet worden hiervoor.

Vanuit de grond wordt er een 3-fase aansluiting aangeleverd door Stedin.
Dit gaat de meter (zogenaamd slim) in en ook daarop staat 3-fase (3x230/400v)

Dan gaat de boel naar de stoppenkast en begint de twijfel. Is dit een goede 3-fase stoppenkast om een krachtstroom groep op aan te maken, of niet?
Ik zou denken van wel, maar een 'mannetje' die er naar gekeken heeft zegt van niet. Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RC9Ap5kAXUuiXnUr3LRImxy0uwA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtmmaQdr9MazW2P1HzCgoIRP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Het is nu een 1 fase kast. Ombouwen kan, dan moet de hoofdschakelaar vervangen worden door een 3F variant en voor de Sauna heb je dan nog een 3F Alamat nodig. Dat zijn grote componenten.

Die zou je prima hierin kunnen plaatsen maar daar heb je eigenlijk niet genoeg ruimte voor. Misschien past het net als je de beltrafo eruit haalt.

[ Voor 111% gewijzigd door Sethro op 07-11-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23-05 21:05

Hegeman

Weet van alles wat

Onderin komt alleen blauw en bruin binnen, volgens mij mis je zwart en grijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daansan378
Zelf ben ik een leek wat betreft dit, maar als ik het zo lees, zou Stedin dan niet tijdens het plaatsen van die meter ook alles moeten doorlussen naar de stoppenkast? (deze hing er toen al)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:30

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik verplaats dit topic naar DEI :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Maak eens een foto van de meter en de zekeringen daaronder, dan wordt er al een stuk meer duidelijk :)
Dit is 100% een 1 fase groepenkast.

[ Voor 15% gewijzigd door Atlas op 07-11-2022 16:22 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Daansan378 schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:19:
Zelf ben ik een leek wat betreft dit, maar als ik het zo lees, zou Stedin dan niet tijdens het plaatsen van die meter ook alles moeten doorlussen naar de stoppenkast? (deze hing er toen al)
Stedin levert 1 Fase of 3 Fase aan huishoudens. Je hebt nu 1F en je kan 3F aanvragen. Ombouwen rekenen ze ca 300 euro voor.

Ze passen dan de zekeringen (onder je meter), meter en bekabeling naar je groepenkast aan. Je meterkast zelf moet al een 3F hoofdzekering hebben waarop ze dit dan aansluiten. Je meterkast moet dus al geschikt zijn gemaakt voordat Stedin komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:31
Dit is een 1-fase kast. Ook is er vanuit de netbeheerder slechts 1 fase binnen gebracht. Bijna 100% zeker is het dus een 1 fase aansluiting. Kun je een foto van meter en hoofdzekeringen plaatsen? Als je nog moet verzwaren naar 3x25 houd vast rekening met 6 maanden wachttijd...

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:50
Daansan378 schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:19:
Volgens mij doen ze dat alleen wanneer de kast is voorbereid op 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Dennism schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:22:
[...]

je moet tenminste een 3F hoofdschakelaar hebben. Die zou je in deze kast met wat schuiven linksonder kunnen plaatsen. De rest kun je dan later doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sethro op 07-11-2022 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:43

Wuursj

want worst is al bezet

Dat is inderdaad (nog) niet een 3 fase kast. Netbeheerder sluit hem alleen aan als er een 3 fase hoofdschakelaar is. Maar dat kan al prima in de tijd die je toch moet wachten. Zet er nu een 3 fase hoofdschakelaar in waarvan 1 fase de functie van de huidige hoofschakelaar overneemt. Alle drie de fases gaan dan naar een 3 fase alamat (of een 3 fase aardlek en een 3 fase groep maar dat past fysiek niet meer in dit kastje).

Alles behalve het 3 fase apparaat blijft dan gewoon werken tot de netbeheerder is geweest.

Het is wel netter om de twee bestaande aardleks netjes te verdelen over twee fases. Dat kan ook, in dat geval kan de electricien de fases in de hoofschakelaar doorlussen met een kam todat de netbeheerder is geweest. Je moet dan alleen niet tussentijds de sauna aanzetten...

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 07-11-2022 16:33 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:49
Dennism schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:22:
[...]

Klopt.. Met het wisselen hier van 1 fase naar 3 fase gaf Stedin ook aan dat ze alleen alles doen voor de hoofdschakelaar. Een 3-fase plaatsen en correct aansluiten doen ze sowieso niet voor je, want daartoe zijn ze niet gerechtigd (zeggen ze :') )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daansan378
Atlas schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:22:
Maak eens een foto van de meter en de zekeringen daaronder, dan wordt er al een stuk meer duidelijk :)
Dit is 100% een 1 fase groepenkast.
Ik weet niet precies wat je bedoeld met de zekeringen, zitten die in een kastje?
Wel heb ik de meter voor je:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DKgZ1dlyHLKvsv3ke0wxPoTuQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFFKA2rubaY976fvFMUYYO5m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Daansan378 schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:37:
[...]

Ik weet niet precies wat je bedoeld met de zekeringen, zitten die in een kastje?
Wel heb ik de meter voor je:

[Afbeelding]
Onder de meter

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Als dit bij Stedin net zo gaat als bij Liander, dan heb je gewoon een 1 fase aansluiting. Ze leveren geen 3 fase als je kast niet 3 fase is. Toen wij gingen verzwaren naar 3 fase, hebben ze me 3x heel duidelijk gemaakt dat ik al het werk aan de meterkast moest laten doen VOOR ze kwamen. Waarschijnlijk hamerde Liander er bij ons zo op, omdat "ze" een graafploeg en 1 monteur was. Ze hadden waarschijnlijk geen zin om naderhand nog een keer terug te moeten.

Wat dan wel weer afwijkend is, is dat je meter dus wel een 3 fase model lijkt te zijn. Maar daarin wijkt Stedin dus zeker af van Liander. Die gebruiken andere meters.

Maar je kast moet ook opnieuw ingedeeld worden. Wordt wel krap, als het de electricien het allemaal volgens de regels wil doen. Dan moet die losse groep namelijk ook achter een aardlekschakelaar of ook vervangen worden door een 1 fase alamat. Dan krijg je onderin: 4p hoofdschakelaar, krachtgroep alamat, 1 fase alamat. En dan bovenin 2x aardlekschakelaar met ieder 4 groepen. Zul je de beltrafo moeten laten vervallen en daar gewoon een normaal adaptertje ergens voor in het stopcontact moeten doen. Maar dan zit de kast ook echt wel bijna voller dan vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Daansan378 kan je ook een foto van je meter maken waar de markeringen bij L1, L2 en L3 op het display zichtbaar zijn? Met wat geluk heb je alleen een zegelgerechtigde elektricien nodig die wat extra draden aan de meter zet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daansan378

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Anoniem: 39993 schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:06:

Maar je kast moet ook opnieuw ingedeeld worden. Wordt wel krap, als het de electricien het allemaal volgens de regels wil doen.
Het ken net:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6FsIUYZ.png

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

-

[ Voor 99% gewijzigd door Wuursj op 07-11-2022 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Doe dat eens snel weer dicht! Zaten er geen zegels op?

Nouja het is dus zoals verwacht 1 fase. Aanvragen en wachten dus. 1e saunagebruik zal dan wel ergens in de loop van volgend jaar zijn...

Overigens wel bijzonder dat naar de meter wel 3 fasen uitbedraad zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door hesselbeertje op 07-11-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daansan378
hesselbeertje schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:12:
Doe dat eens snel weer dicht! Zaten er geen zegels op?

Nouja het is dus zoals verwacht 1 fase. Aanvragen en wachten dus. 1e saunagebruik zal dan wel ergens in de loop van volgend jaar zijn...
Er zaten geen zegels meer op. Volgens Stedin heb ik al 3 fasen aansluiting.

Gezien alle reacties hier lijkt het erop dat tm de meter alles 3 fasen is, en daarboven nog dient te worden aangepakt door de electricien.
Goede aanname?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-05 17:41

Bravo

Second Best

Daansan378 schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:14:
[...]

Gezien alle reacties hier lijkt het erop dat tm de meter alles 3 fasen is, en daarboven nog dient te worden aangepakt door de electricien.
Goede aanname?
Foutieve aanname. Er is op de foto maar 1 smeltzekering geplaatst, dus 1 fase.

En waar zegt Stedin dat je een 3 fasen aansluiting hebt? Tariefgroep is voor 1 fase (25/35/40A) en 3 fase 25A hetzelfde.

[ Voor 13% gewijzigd door Bravo op 07-11-2022 17:18 ]

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Nee. Hoezo heb je volgens Stedin 3 fasen? Als je dat baseert op de energierekening oid zit je fout.

Stedin moet nog ombouwen, nadat je een 3-fasen hoofdschakelaar hebt geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daansan378
hesselbeertje schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:16:
Nee. Hoezo heb je volgens Stedin 3 fasen? Als je dat baseert op de energierekening oid zit je fout.

Ja, daar beseer ik dat op ;-)
Wat zouden ze nog moeten ombouwen? Is het niet simpelweg 2 zekeringen erbij en gaan maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Jazeker dat is het. En een andere meter. Helaas ben je niet de enige en mag je eerst een half jaar wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lijkt inderdaad op een 1 fase aansluiting. Dit ombouwen is wel wat minder werk dan bij ons destijds. Volgens mij hoeven ze alleen maar 2 kabeltjes te trekken vanaf de meter en 2 zekeringen bij te plaatsen. Maar da's onder voorbehoud dat ze die meter inderdaad zouden kunnen blijven gebruiken. Bij ons moest echt alles eruit: nieuwe hoofdzekeringkast, nieuw meterbord met nieuwe meter... was gelukkig nog voor de meters op waren bij Liander.

Maar het zou wel heel snel zijn als ze dat binnen "een paar weken" kunnen doen. Volgens mij heeft Stedin geen achterstand van 3 eeuwen en dan hoeft TS waarschijnlijk geen half jaar te wachten. Dan kom je op 2 maanden ofzo.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 07-11-2022 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Daansan378 schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:14:
[...]

Goede aanname?
Daar horen zegels op te zitten. Als die er niet zitten is er mogelijk gefraudeerd. Die kale draden op de foto bij jou, onder de meter, daar kun je zo stroom van aftappen. Los van dat het gevaarlijk is voor iemand die klaarblijkelijk geen verstand van laagspanning heeft.

https://www.stedin.net/kl...ofdaansluitkast-ontbreekt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Daansan378 schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:19:
[...]

Ja, daar beseer ik dat op ;-)
Wat zouden ze nog moeten ombouwen? Is het niet simpelweg 2 zekeringen erbij en gaan maar?
Je hoofdzekeringen zouden gezegeld moeten zijn. Anders kun je fraude plegen en netbeheerders zijn daar niet blij mee. Dus krab achter je oren waarom de hoofdzekeringen niet gezegeld zijn.

Stedin zal twee hoofdzekeringen bij moeten plaatsen en je meter correct doorlussen met 3 fases.

Voor die tijd moet jij zorgen dat je een groepenkast hebt met een hoofdschakelaar geschikt voor 3 fase + neutraal (4P dus).

Alles wat je zelf kloot aan of voor de meter is fraude en zou ik erg mee oppassen gezien daar flinke boetes op kunnen volgen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daansan378
hesselbeertje schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:16:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mysJlzkLE5vXTnN3jDU5hNxYbbA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Osybs40HtQWDJ3usDFCXVjIW.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Bel stedin op en vertel ze dat hun administratie niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oja, inderdaad. Past echt precies dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Het staat er inderdaad wat onduidelijk, maar men bedoelt dat je in het tarief 'tot 3x25' valt. Dat zegt dus niets over de werkelijke aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daansan378
_eLMo_ schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:28:
Bel stedin op en vertel ze dat hun administratie niet klopt.
Voordat ik bij jullie kwam heb ik met ze gebeld, conclusie:

"ja meneer u heeft 3 fasen en als u een 1 fase stoppenkast heeft kan dit voor gevaarlijke situaties zorgen. een zegelbevoegde installateur kan verder alles voor u regelen."

Het wordt wel ingewikkeld zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Een zegelbevoegde installateur mag inderdaad sleutelen aan de hoofdzekeringen. Wel zeeeeer vreemd dat je 1-fase hoofdzekeringen hebt en Stedin in de administratie 3 heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daansan378
Proton_ schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:09:
@Daansan378 kan je ook een foto van je meter maken waar de markeringen bij L1, L2 en L3 op het display zichtbaar zijn? Met wat geluk heb je alleen een zegelgerechtigde elektricien nodig die wat extra draden aan de meter zet.
als ik door alle 'menuutjes' heen klik zie ik alleen L1. de andere twee komen niet voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:52
@Daansan378
Op je meter van Stedin staat heel duidelijk 3x 240v/400v, dat is een 3-fase aansluiting.
Zelf heb ik een meter van Stedin waarop enkel 240v staat, 1-fase.

Zo te zien heb je inderdaad enkel een zegel gerechtigde elektricien nodig om alles netjes te maken + een nieuwe groepenkast. Scheelt weer 6 maanden wachttijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daansan378
chrisborst schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:59:
@Daansan378
Op je meter van Stedin staat heel duidelijk 3x 240v/400v, dat is een 3-fase aansluiting.

Zo te zien heb je inderdaad enkel een zegel gerechtigde elektricien nodig om alles netjes te maken + een nieuwe groepenkast. Scheelt weer 6 maanden wachttijd.
Kijk, Dit wil ik horen _/-\o_

update:

Nou ben ik een leek op dit gebied en wil iedereen die een reactie gegeven heeft enorm bedanken voor hun reactie: geeft mij weer wat spreekrecht als 'het mannetje' komt om alles naar 3F (net geleerd) om te zetten. _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door Daansan378 op 07-11-2022 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

chrisborst schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:59:
@Daansan378

Onder zegelrecht mogen geen zekeringen vervangen of bijgeplaatst worden, alleen verwijderd en teruggeplaatst om spanningsloos te kunnen werken. En er ontbreken er 2. De aansluiting is nu dus feitelijk maar 1 fase en onder zegelrecht mag je die niet verzwaren.

Stedin bedoelt niet meer dan dat 2 ergens los liggende fase draden mogelijk gevaarlijk is en verholpen moet worden door een electricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daansan378
Anoniem: 39993 schreef op maandag 7 november 2022 @ 18:20:
[...]

Onder zegelrecht mogen geen zekeringen vervangen of bijgeplaatst worden, alleen verwijderd en teruggeplaatst om spanningsloos te kunnen werken. En er ontbreken er 2. De aansluiting is nu dus feitelijk maar 1 fase en onder zegelrecht mag je die niet verzwaren.

Stedin bedoelt niet meer dan dat 2 ergens los liggende fase draden mogelijk gevaarlijk is en verholpen moet worden door een electricien.
hmm. ok. Dan zal ik Stedin morgen nogmaals bellen en dit aan ze voorleggen. Een kijken wat ze zeggen over deze situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-05 12:31

epic_gram

undercover moderator

ik heb even een algemene vraag:

hier zien we toch een 3 fase zekeringenkast? Je ziet 3 zekeringen (alhoewel de twee rechter leeg zijn dus niet geleiden), drie kleuren draad onder + aarde.

Verder zie ik op de meter L1, L2 en L3 staan dus die lijkt ook 3 fase te zijn. Meterkast uit de topicstart is inderdaad wel 1 fase.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • +1 Henk 'm!

epic_gram schreef op maandag 7 november 2022 @ 18:34:
[...]

ik heb even een algemene vraag:

hier zien we toch een 3 fase zekeringenkast? Je ziet 3 zekeringen (alhoewel de twee rechter leeg zijn dus niet geleiden), drie kleuren draad onder + aarde.

Verder zie ik op de meter L1, L2 en L3 staan dus die lijkt ook 3 fase te zijn. Meterkast uit de topicstart is inderdaad wel 1 fase.
Ja, maar dan moeten er om te beginnen wel 3 zekeringen in. Als ik nu "downgrade" naar 1 fase, dan krijg ik waarschijnlijk ook niet weer een andere hoofdzekeringkast. Dan leveren ze gewoon op 1 fase. Ik gok dat ze dan gewoon de 3 automaten voor de 3x 25A eruit komen halen en 1 automaat voor 1x 35A terugeplaatsen. Wat ze dan met de meter doen, weet ik niet. Liander zit volgens mij wat krap in de 3 fase meters. :) Dus zou me niets verbazen als ze die dus wel gaan vervangen.

Maar wat ik me wel afvroeg, is wat je nog aan een electricien met zegelrecht hebt als je een hoofdzekeringkast met 3 automaten hebt. Ik kan in principe de fasen individueel zelf gewoon uit- en aanzetten met de automaten. Als ik ze alle 3 uit zet, dan is de hele groepenkast spanningsloos. Eigenlijk heb ik dus 2 "hoofdschakelaars", 1 voor de meter en 1 na de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:44

timovd

Voorsprong door techniek

Plaats eens een overzichtsfoto. Je meter is 3 fase en je hebt zekeringhouders voor 3 fasen met aangesloten aders. Is er ergens nog een punt waar de bedrading achter kan zitten?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 17:23

Croga

The Unreasonable Man

epic_gram schreef op maandag 7 november 2022 @ 18:34:
Nee, je ziet 1 zekering en 2 zekeringhouders waar geen zekering in zit. Dat zijn geen zekeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:25
Volgens mij is het bij stedin gebied wel wat gebruikelijker dat de leveringszijde al 3 fase voorbereid is. Mijn 1 fase huis heeft ook al een 3 fase smeltzekering houder en een meter die 3 fases kan meten. Er zit alleen maar 1 fase aangesloten. Verder niet teveel afgaan op de beschrijvingen van de tarief op de rekening omdat 3x25 en 1x35 even duur zijn en bij stedin heel vaak als 3x25 wordt omschreven.
Mijn conclusie: Je moet bij stedin de 3 fasen nog aanvragen en waarschijnlijk is dat niet meer werk dan de 3x25 smeltzekeringen zetten en doorzetten via de meter naar een 3 fase hoofdschakelaar.
Edit----
Ik realiseer me nu dat de 3x25 aanduiding van stedin op ean wel degelijk logisch is omdat ze ook bij jou al een 3F meter hebben hangen, het zorgt alleen voor verwarring omdat de huisaansluiting niet als 3F volledig gemaakt is

[ Voor 16% gewijzigd door Qaatloz op 08-11-2022 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 14:55
Daansan378 schreef op maandag 7 november 2022 @ 18:23:
[...]

hmm. ok. Dan zal ik Stedin morgen nogmaals bellen en dit aan ze voorleggen. Een kijken wat ze zeggen over deze situatie.
Zo te horen heb je op papier dus gewoon een 3-fase meter met een 3-fase aansluiting?
Storingsnummer bellen en zeggen dat je 2 fases mist? Volgens mij sturen ze dan gelijk iemand af. Je krijgt waarschijnlijk wel een rekening omdat de zegels ontbreken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1