Glasvezel snelheid beperken tot router of niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-10 22:51
Aangezien ik Ziggo helemaal zat ben wil ik gaan overstappen naar glasvezel.

Nu heb ik zelf een UniFi Dream router welke ik vervolgens direct wil gaan aansluiten op het glasvezel punt zonder modem in bridge modes.

Ik weet dat de UDR max 6 a 700mbps aan kan qua snelheid omdat de cpu meer niet trekt.

Stel ik neem 1gbps glas van KPN, betekent dat dan ook dat ik continu de CPU max belast of kan ik beter bijvoorbeeld 500mbp van Solcon of 400mb van t mobile nemen om onder dat limiet te blijven?

Als het niks uitmaakt ga ik liever direct voor 1gbps en dan neem ik het verlies wel voor eigen rekening

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:32
Ik neem aan dat je UDM niet verder komt dan 600-700Mbps in verband met Deep Packet Inspection.
Heb je dat wel nodig?
Dat kan je toch ook uitzetten?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wat is het probleem met het belasten van de CPU?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• victoryo
DennusB schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:56:
Wat is het probleem met het belasten van de CPU?
Warmte en uiteindelijk throthling bij volle load?

Van wat ik begreep is de CPU de botleneck:

https://community.ui.com/...04-4eb5-aa3f-33d01b56207d

Ik vind zojuist een staartje over dit onderwerp op Tweakers waar dat limiet ook geconstateerd werd:

UniFi Dream Router met KPN glasvezel 1Gbps

Alleen nu mijn vraag, is dat heel erg? Tuurlijk je betaald er voor en je mist een aantal MB’s maar dat is voor mijn eigen rekening. Ik vind het prijsverschil tussen 200mbps en 1gbps namelijk te klein om dan niet voor de 1gbps te gaan

[ Voor 36% gewijzigd door victoryo op 07-11-2022 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
Wellicht is deze afbeelding wel handig:
https://images.squarespac...+Routers.jpg?format=1000w

De 600-700 waar je naar refereert heeft betrekking op de UDR, niet op de UDM.
We praten dan over max snelheid bij DPI.

Bij UDM is dit 930.

[ Voor 25% gewijzigd door GarBaGe op 07-11-2022 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
Excuses, het betreft ook een UDR die ik in mijn bezit heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Persoonlijk zou ik op een UDR de DPI feature niet aanzetten.
Een UDR is in mijn ogen veel te licht voor dit soort werk.
DPI heeft ook vrijwel geen toegevoegde waarde voor een reguliere consument.

Als je per se toch DPI wilt gebruiken, zou ik aanraden om over te stappen op een zwaarder apparaat, zoals een UDM of UDM Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
GarBaGe schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:10:
Persoonlijk zou ik op een UDR de DPI feature niet aanzetten.
Een UDR is in mijn ogen veel te licht voor dit soort werk.
DPI heeft ook vrijwel geen toegevoegde waarde voor een reguliere consument.

Als je per se toch DPI wilt gebruiken, zou ik aanraden om over te stappen op een zwaarder apparaat, zoals een UDM of UDM Pro.
Sorry, DPI zegt mij niks en ik betwijfel dan ook of ik dit aan heb staan. Zo ja, zal ik het zeker uitzetten. Maar dan blijft mijn vraag. Is het verstandig om een glasvezel snelheid te nemen die onder het limiet van deze router zit of maakt het niet uit als ik sneller neem dan dat deze router aankan en gewoon kijk naar wat ik maximaal haal?

Zit nu even in mijn router te kijken maar zie nergens zo gauw een optie om DPI uit te schakelen. Heeft het misschien betrekking op Traffic information? Deze staat wel aan

[ Voor 10% gewijzigd door victoryo op 07-11-2022 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
Normaal gesproken krijgt een router of switch een pakketje van data aangeboden van een verbinding en zet dit pakketje door op een andere verbinding.
Bijvoorbeeld van je internet modem naar je PC.
Dit principe heet store-and-forward.
Een beetje router of switch kan makkelijk miljoenen pakketjes switchen per seconde.

Met DPI, ook wel Deep Packet Inspection, gaat de UDM kijken naar ieder individueel pakketje.
Daarbij worden ook dingen geregisteerd, zoals IP-adres, VLAN tag, poortnummer etc etc.
Op volle snelheid (1Gbps) levert dit een enorme hoeveelheid werk en data op.
Als eenvoudige consument doe je hier niets mee.
Lekker uit laten staan, dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
GarBaGe schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:23:
Normaal gesproken krijgt een router of switch een pakketje van data aangeboden van een verbinding en zet dit pakketje door op een andere verbinding.
Bijvoorbeeld van je internet modem naar je PC.
Dit principe heet store-and-forward.
Een beetje router of switch kan makkelijk miljoenen pakketjes switchen per seconde.

Met DPI, ook wel Deep Packet Inspection, gaat de UDM kijken naar ieder individueel pakketje.
Daarbij worden ook dingen geregisteerd, zoals IP-adres, VLAN tag, poortnummer etc etc.
Op volle snelheid (1Gbps) levert dit een enorme hoeveelheid werk en data op.
Als eenvoudige consument doe je hier niets mee.
Lekker uit laten staan, dus.
Bedankt voor je reactie. Volgens mij is dit de optie “Traffic Identification” als ik het zo zie wat ik vind op Google, correct?

Ik heb die optie nu uitgezet, dat maakt ook een wereld van verschil voor de Network app zeg, deze reageert een stuk sneller. Maar nu dit uitstaat, gewoon voor een 1gbps verbinding gaan?

[ Voor 9% gewijzigd door victoryo op 07-11-2022 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Ik ken de UDR niet zo goed.
Je moet bedenken dat de UDR een vrij simpel instapmodel router is.
Daarnaast wil je deze op een 1 Gbps verbinding aansluiten wat best erg rap is.
Als je simpelweg je internet wilt gebruiken, dan hoeft de router niet veel meer te doen dan "store-and-forward" en dan is de 1Gbps best goed te doen.
Echter, naarmate je de router meer laat doen, kom je er snel achter dat zo'n lichte router niet geschikt is voor zo'n snelle verbinding.
Niet als je de volle 1Gbps snelheid wilt behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
GarBaGe schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:34:
Ik ken de UDR niet zo goed.
Je moet bedenken dat de UDR een vrij simpel instapmodel router is.
Daarnaast wil je deze op een 1 Gbps verbinding aansluiten wat best erg rap is.
Als je simpelweg je internet wilt gebruiken, dan hoeft de router niet veel meer te doen dan "store-and-forward" en dan is de 1Gbps best goed te doen.
Echter, naarmate je de router meer laat doen, kom je er snel achter dat zo'n lichte router niet geschikt is voor zo'n snelle verbinding.
Niet als je de volle 1Gbps snelheid wilt behouden.
Dat is wel balen, de prijs van deze router was nou niet bepaald “instap” haha. Maar goed, dat terzijde. Kijk 400/500mbps is voor mij ook prima ik wil alleen niet downgraden van de 350 die ik nu bij Ziggo heb.

Het gaat mij dus niet zo zeer om de 1gbps alleen leek KPN mij de beste optie en dan is het óf 200mbps óf direct 1gbps (er is geen middenweg) waarbij er 5,50€ tussen deze twee zit. Dan denk ik tja, voor dat verschil kan ik net zo goed voor 1gbps gaan, vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-10 14:10
Je moet niet vergeten dat je maar zelden echt de 1 Gbps zal aantikken in downloads. Ik heb het nu al een paar jaar maar los van speedtests kom ik met real-world downloads niet vaak boven de 500 Mbps.

Voordeel van glasvezel vind ik ook de veel hogere upload-snelheid dan je vaak ziet bij Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
loeberce schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:56:
Je moet niet vergeten dat je maar zelden echt de 1 Gbps zal aantikken in downloads. Ik heb het nu al een paar jaar maar los van speedtests kom ik met real-world downloads niet vaak boven de 500 Mbps.

Voordeel van glasvezel vind ik ook de veel hogere upload-snelheid dan je vaak ziet bij Ziggo.
Heeft dat dan ook niet te maken met dat je router de bottleneck is? Voor mij is het grote voordeel de latency. Ik heb op dit moment erg veel latency problemen bij Ziggo door een instabiel OFDMA kanaal. Aangezien het oplossen van deze problemen tot nu toe nog niet gelukt is, het mij te lang duurt en ik het zat begin te worden wil ik overstappen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Latency (en de variatie hierin) is bij glas in mijn ervaring beter dan bij kabel. Kan ook komen doordat ik het Ziggo modem vervangen heb door een eigen firewall bij glas.

Is ofdma niet een wifi technologie?

https://info.support.huaw...ncyclopedia/en/OFDMA.html

Je moet zulke snelheden niet via wifi willen doen, en altijd zal de (variatie in)latency bij wifi veel slechter zijn dan via een kabel.

Ik vermoed ook dat je niet de wifi van het Ziggo modem gebruikt, dus met alleen een aanpassing naar glas ga je dat niet oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
En antwoord op je vraag: neem gerust 1gbit aansluiting, met dpi uit gaat het waarschijnlijk prima. Om de praktijk gebruik je nauwelijks de volle snelheid omdat de server waar je van download dat niet biedt. Je cpu zal dus meestal niet op 100% staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
SVMartin schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:23:
Latency (en de variatie hierin) is bij glas in mijn ervaring beter dan bij kabel. Kan ook komen doordat ik het Ziggo modem vervangen heb door een eigen firewall bij glas.

Is ofdma niet een wifi technologie?

https://info.support.huaw...ncyclopedia/en/OFDMA.html

Je moet zulke snelheden niet via wifi willen doen, en altijd zal de (variatie in)latency bij wifi veel slechter zijn dan via een kabel.

Ik vermoed ook dat je niet de wifi van het Ziggo modem gebruikt, dus met alleen een aanpassing naar glas ga je dat niet oplossen.
Nee OFDMA is (geloof ik) het “nieuwe” upstream kanaal geïntroduceerd bij docsis 3.1:

https://www.cisco.com/c/e..._xe16_12_chapter_0110.pdf

Maar correct me if I am wrong!

Ik snap zeker de latency issues over WiFi. Mijn huidige situatie is het ziggo modem in bridge (al vervangen door een Ubee dus geen puma6 chip problemen) met daarachter mijn UDR. Meeste clients draadloos maar de belangrijke zoals consoles, etc zitten aan de kabel.

Helaas gaat er iets fout in dat kanaal bij mij waardoor ik enorme latency spikes heb mijn UDR detecteert dit ook icm packet loss, zeer vervelend tijdens bijvoorbeeld gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Interessant, ik ben trouwens ook geen expert die alles weet van dit soort technieken. Ben benieuwd of je met glas een duidelijke verbetering ziet, maar dan blijft het de vraag of de problemen die je ervaart horen bij ofdma/dosis/Ziggo, of dat er net in jouw wijk een probleem in het netwerk zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-10 14:10
victoryo schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:58:
[...]

Heeft dat dan ook niet te maken met dat je router de bottleneck is? Voor mij is het grote voordeel de latency. Ik heb op dit moment erg veel latency problemen bij Ziggo door een instabiel OFDMA kanaal. Aangezien het oplossen van deze problemen tot nu toe nog niet gelukt is, het mij te lang duurt en ik het zat begin te worden wil ik overstappen!
Nee, de router is bij mij niet de bottleneck want ik haal met speedtests (dus van specifieke servers via internet) wel de max download en uploadsnelheid van mijn abonnement. Als ik echter iets ga downloaden van een willekeurige server (Windows Update, Playstation server, of iets anders) dan tik ik zelden die 1 Gbps aan. De bottleneck zit dan ergens buiten mijn eigen netwerk.
Pagina: 1