Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Krivas
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-12-2024
Beste Tweakers,

Een tweetal weken terug heb ik een 15 panelen besteld van 415Wp, met een SMA TriPower 6.0 hybride. Al deze panelen zou ik op het oosten willen leggen. Deze liggen onder een hoek van 12 graden ongeveer. Nu heb ik een mooi oost-west dak, maar op het westen zijn de panelen op de dijkwoning goed te zien (laag huis, weg vlak naast de dijk -> niet mooi) en daar wou ik in eerste instantie geen panelen opleggen. Toch begin ik nu wat te twijfelen, omdat ik in april elektrisch ga rijden en in toekomst toch mogelijk wil gaan verwarmen met warmtepomp. Het west-dak ligt op ongeveer 45 graden. Ons huidige verbruik is een 2300kWu/jaar.

Nu heb ik al heel wat afgezocht, maar ik vind toch niet wat ik wil vinden;

-Tot hoe laat in de dag kan ik in de verschillende maanden opbrengst verwachten met al deze panelen op het oosten? Ik heb geen schaduw op oost, op west pas heel laat op de dag.
-Zou ik er verstandig aan doen er toch nog een achttal (eerder esthetisch, dan nodig) bij te leggen op het westen? Of wacht ik hier beter een paar jaar mee (verdere evolutie zonnepanelen en omvormers), tot het moment van de warmtepomp en plaats ik een tweede omvormer?
-Volgens mij kan een SMA TriPower de verschillen niet meten tussen de oost- en westdaken?

Nog belangrijk om mee te geven; kosten voor montage heb ik niet, aangezien ik dit zelf uitvoer met externe hulp.

Veel dank alvast.

[ Voor 6% gewijzigd door Krivas op 07-11-2022 16:36 ]

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-11 00:36
de tijden dat deze leveren, scheelt natuurlijk ook per seizoen. Maar de afbeelding van @migjes is een mooie om te laten zien:
https://tweakers.net/i/6r...SCXoVUOa.jpg?f=user_large

wat neerleggen betreft, zul je merken dat iedereen hier altijd roept: "hoe meer hoe beter". dus vooral nu doen en zoveel mogelijk.

Idealiter leg je er op oost evenveel als west, want dan kunnen de strings als polystrings aangesloten worden.
leesvoer daarover vind je hier: https://www.sma-sunny.com...polystring-configuration/

[ Voor 16% gewijzigd door Motorfret op 07-11-2022 13:17 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:10

Slapstick

Me, myself or I

Met dit tooltje kun je heel goed uitrekenen wat je verwachte opbrengst wordt als je een oost situatie hebt.

vraag 1: Dat ligt er toch echt aan hoeveel schaduw je in de buurt hebt.
vraag 2: Je kunt beter nu plaatsen met salderen en een groot gedeelte al terugverdienen dan later als het toch in je plannen zit. 2300 Wp/jaar is trouwens geen eenheid voor verbruik, ik neem aan dat je kWh/jaar verbruikt, Met een elektrische auto en een WP zou je dan zo rond de 10.000 kWh per jaar kunnen komen, wat je huidige installatie niet trekt maar als we over toekomst gaan praten dan is het sowieso nog maar de vraag want salderen wordt op termijn toch echt afgeschaft.
vraag 3: Het zou behalve door schaduwen niet zo heel veel moeten uitmaken als het oost of west is, zie het plaatje hierboven.

:TweakBlog:

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als de salderingsregeling wordt afgeschaft wil je zoveel mogelijk je opwek over de dag verspreiden, zodat je zoveel mogelijk opwekking zelf kunt verbruiken. Een oost-west opstelling is dan ideaal.

Verder is de consensus op dit forum dat je meestal het best in 1x je dak(en) vol kunt leggen. Dan zijn je overheadskosten het laag. Twee keer het dak op en een aparte omvormer kost vaak meer dan in 1x alles bestellen en (laten) neerleggen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Krivas
Bedankt allen al voor de input. Inmiddels heb ik mijn openingspost een beetje aangevuld. Ook niet onbelangrijk om te melden; montagekosten heb ik niet, dit voer ik zelf uit met externe hulp.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een iets eenvoudiger tooltje is https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
Maar ook www.sunnydesignweb.com geeft bruikbare input, zeker omdat je de SMA omvormer al gekozen hebt.
De omvormer kan de DC vermogens per MPPT laten zien, dus onderscheid in oost en west is wel te maken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Krivas
Proton_ schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:18:
Een iets eenvoudiger tooltje is https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
Maar ook www.sunnydesignweb.com geeft bruikbare input, zeker omdat je de SMA omvormer al gekozen hebt.
De omvormer kan de DC vermogens per MPPT laten zien, dus onderscheid in oost en west is wel te maken.
Bijzonder handig tooltje. Hiermee kan ik zien dat het voor de totale jaaropbrengst nagenoeg niets uitmaakt in mijn(!) geval, in verband met de twee sterk verschillende dakhellingen, of ik mijn totale vermogen WP helemaal op oostdak leg onder 12 graden, of deze opsplits in twee delen en dus de helft op het 45 graden dak leg op west.

Voor de spreiding van de opbrengst over de dag is het wel beter om het totaal vermogen te splitsen op oost en west, ook in mijn geval. Maar dit is in mijn geval niet zo een heel groot verschil. In elk geval niet genoeg voor mij om te splitsen. Misschien dat ik er wel voor kies om nog een 8 stuks panelen op het westen te leggen. Of zal ik toch wachten op die warmtepomp? :)
Pagina: 1