Mechanisch keyboard

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangaka
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-09-2024
Dag
Omdat ik een oude typist ben, gaat mijn voorkeur uit naar een mechanische keyboard, omdat die toetsen het meest op die van een typmachine lijken.
Het is echter moeilijk om ze te vinden, tenzij men de zgn. "gaming" -keyboards kiest.
Ik heb er zoéén gekocht, maar na een paar maanden is daarin alshetware "het licht uitgegaan". Die veelkleurige ledjes flikkeren niet meer, waarom weet ik niet.
Niet dat ik dat erg zou vinden, ware het niet dat je nu niet meer ziet wat er op de toetsen staat! Daar staan de letters en cijfers en tekens immers niet op geverfd, maar het zijn "ruitjes", doorheen dewelke je de lichtjes zag flikkeren en aldus zag welk teken het was.
Nu het ding in het donker is gehuld is het lastig om te gebruiken.
Ik veronderstel dat dit euvel niet te herstellen is; dus zoek ik naar een nieuw exemplaar, indien mogelijk één zonder dwaze lichtjes die stuk kunnen gaan.

Hopelijk kan ik hier enig koopadvies krijgen, waarvoor dank bij voorbaat!

[ Voor 74% gewijzigd door Mangaka op 07-11-2022 01:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:23

heuveltje

KoelkastFilosoof

Lampjes die niet stuk gaan is niet echt iets waar je op kunt zoeken.
Btw als oud typist zou ik verwachten dat je gewoon blind kunt typen ?

Maar, er zijn genoeg mooie mechanische toetsenborden zonder rgb :

categorie: Toetsenborden

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Het hele mooie van een mechanisch toetsenbord is dat je de toetsen zelf kunt vervangen.

Ik gebruik zelf een MX Keys van Logitech, zo'n beetje sinds die origineel uit kwam, en alle lampjes doen het nog. Die hebben recent ook de MX Mechanical uitgebracht, misschien dat dat iets voor je is?

Anders even kijken naar bijv. Corsair of Steelseries, die maken nette toetsenborden in de normale prijsklasse die ook stevig gebouwd zijn, en hebben ook meer dan genoeg modellen die er niet al te 'gaming' uitzien. Ik zou merken als Razer vermijden, want daar betaal je vooral voor het merk en het bijbehorende uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Een toetsenbord dat na een paar maanden stuk is, kun je gewoon terugbrengen bij de verkoper. Lijkt me een garantie-dingetje? (Mits je er niks geks me hebt gedaan)

Verder: no-nonsens mechanisch toetsenbord:
- uitvoering: Ducky One 2 Skyline (MX Blue, Qwerty US)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silence
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-08 13:38

Silence

Godlike

Heb je niet toevallig met een toestencombinatie de verlichting uitgezet?

Inventaris - Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangaka
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-09-2024
Amai, ik zal iedereen om de beurt beantwoorden.

@heuveltje : ik zoek niet naar lampjes die niet stuk gaan, maar naar géén lampjes, snap je, dus naar toetsen waar gewone letters op geverfd staan... en ja, ik kan blind typen, anders zou het schrijven redelijk onmogelijk zijn. Dat neemt niet weg dat het lastig is, vooral met de vele typische computertoetsen, die niét op de typmachines stonden, of op een heel ander plekje, snap je. Dank u voor de link!

@Oon : welbedankt, ik ga dat allemaal één voor één bekijken. Ik weet niet of het snelle kapotgaan van mijn keyboard een teken is van slechte kwaliteit of van een onvoorzien defect, dus weet ik ook niet of het de moeite is om eraan te gaan sleutelen. Als ik iets beters vind voor een doenbare prijs lijkt me het vervangen van al die toetsen nogal bewerkelijk. :O

@Herman : Ik heb even gekeken naar de aankoopdatum, en het blijkt toch wat langer dan een paar maanden geleden te zijn. Ook weet ik niet of dat wel zal lukken, want ik heb dat ding besteld via Aliexpress, en ik heb geen idee of ze aan garantie doen in China. Het kan best zijn van wel, maar... er is nog iets anders vervelends mee, nl. dat het (naar ik heb ondervonden) waarschijnlijk een Querty apparaat is dat ze "zo'n beetje" tot een Azerty hebben omgetoverd door de letters te veranderen; maar al de rest zit op de querty-plek, althans, dat veronderstel ik. Maar bv.de toets waar de @ zit, daar staat geen @ op, maar als boventoets 2 en ondertoets é, en als Altcombinatie zo'n golfje. Waar boven - (trema) en onder _ underscore) zit, daar staat + op, en eronder staat gelijkaan; ik weet niet eens waar die ergens écht zit, maar niet onder dié toets.
Zo staat bijna onder iedere toets iets anders dan wat erop staat, behalve A tot Z. En de cursors, natuurlijk.
Dus denk ik dat ik toch maar beter een ander bord koop, vóór ik helemaal tureluurs word... 8)7

@Silence : Nee, dat lukt alleen met computertoetsenborden, denk ik, niet met gamer toetsenborden, althans daar heb ik naar zitten zoeken maar geen enkele van de F-toetsen schijnt erop te reageren.
Ik weet niet wat er gebeurd is, verleden week stak ik m'n pc aan, en geraakte niet verder dan die foto die Windows je eerst voorschotelt. Toen begon er in rechtsonderste hoek opeens iets te sidderen en te bibberen, ik kon niet zien wat het was, maar het zag eruit als wanneer er een toets in je klavier klem zit, je weet wel, op kantoor hadden we dat wel eens als iemand er cocacola of nagellak in had gemorst en de toetsen plakten aan de ondergrond... dan had je opeens een woeste storm van a's of b's die quasi niet stil te krijgen was, tenzij je de boel uitzette! :o
Ik weet niet of je 't je kunt voorstellen, maar ik zat compleet klem, noch mijn toetsen noch mijn muiscursor gaf enig contact. (onnodig te zeggen dat er geen enkele toets écht klem zat). Na een poosje dwaas te hebben zitten kijken vond ik er niks beters op dan een harde stop. Pc ging uit, en even later deed ik 'm opnieuw aan. Ditkeer raakte ik totaan m'n eigen Desktop. Toen begon het gebibber weer, in de rechteronderhoek, en alles zat weer klem. Weer harde stop gedaan, maar meer vooruitgang was er niet.

Toen deed ik wat ik vroeger had ondervonden dat vaak helpt, en dat is gewoon de hele boel afkoppelen, alle USB's eruit, klavier eruit, monitor los, stekker eruit, ethernet eruit... en daarna alles stuk voor stuk weer aankoppelen. Klinkt stom, maar het werkt écht vaak.
En zowaar! Alles ging weer. Alleen, het klavier is van toen af in duisternis gehuld. Alleen soms een flakkering aan de linkerkant.
Wat nu precies dit vreemde gedoe veroorzaakt heeft is mij onbekend.

Hoedanook, er zijn dus redenen genoeg om een nieuw keyboard te kopen, zélfs al weten mijn typistenvingers waar de letters staan, die nodig zijn om deze grote lap tekst neer te typen...
In ieder geval welbedankt voor het meedenken en de links en tips! :)
Pagina: 1