Tado en vloerverwarming + radiatoren boven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-08 18:51
Sinds deze week hebben we beneden vloerverwarming. Hier zijn we erg tevreden over, echter merken we nu dat we het op onze eerste verdieping en zolder niet meer goed warm krijgen.

Tijdelijk lossen we dit nu op met elektrisch bijstoken, maar ik zou dit graag willen oplossen. Nu heb ik een elektra bedrijf die wel kundig is met leidingwerk, maar niet zo met technische koppelingen en thermostaten, dus ik ben zelf aan het zoeken naar mogelijke oplossingen die ik hun kan laten aansluiten en zelf installeren/koppelen.

Tado kwam ik tegen en ik vraag me af of een thermostaat en thermostaat knoppen van Tado ons wellicht kunnen helpen. De situatie is als volgt:

- Vloerverwarming op de beneden verdieping, pomp en verdeler in de kelder eronder. Daar zit ook de thermostaatkraan van de verdeler.
- Boven radiatoren in alle kamers (4 kamers).
- Zolder een radiator en de CV ketel, in de toekomst willen we hier een hybride warmtepomp of wellicht volledige warmtepomp gaan plaatsen.

Huidige ketel: Remeha Avanta CW3 met een Honeywell Home Lyric T6 thermostaat.

Ik zat eerst te denken: Tado nemen (bedraad, op plek van de T6) en boven 5 slimme radiatorkoppen. Die zouden de ketel dan moeten aansturen om te stoken om individueel kamers op temperatuur te krijgen en dan pas te stoppen. Echter: ik vrees dat dan mogelijk de temperatuur te hoog wordt in de woonkamer waar nu vloerverwarming is. Hiervoor zou dan een Honeywell zoneklep geïnstalleerd kunnen worden, maar ik heb geen idee of dit samen gaat met tado.

Wie kan mij adviseren wat het beste is. Uiteraard hoeft het niet per se Tado of Honeywell te zijn, maar de voorkeur gaat uit naar een merk wat bij voorkeur werkt zonder cloud koppeling (of nog steeds werkt als de cloud koppeling uit valt) of een merk waarvan de verwachting is dat het nog wel een poosje zal bestaan.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-08 15:59

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Lijkt erop alsof je verwarmingssysteem niet goed ingericht is. Moet je daar niet eerst naar (laten) kijken, eventueel met hulp van tweakers hier Duurzame energie en installaties ?

Vloerverwarming werkt met een lagere temperatuur dan je radiatoren. Het klinkt bijna (met deze beperkte informatie) alsof ze de temperatuur in je gehele installatie omlaag hebben gegooid, waardoor je met je oude radiatoren nu vermogen tekort komt.

Je kunt wel aan de slag gaan met slimme radiatorknoppen, maar die gaan er niet op magische wijze voor zorgen dat je opeens wel voldoende vermogen boven hebt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Aan de CV zelf is niks gewijzigd (ik was er bij tijdens de installatie). De pompsnelheid en de temperatuur van de CV zijn dus ook nier aangepast (of andere instellingen op de CV).

Een feit is dat het eerst wel warm werd boven, maar niet meer sinds de vloerverwarming is geinstalleerd..

[ Voor 0% gewijzigd door harrr op 07-11-2022 14:33 . Reden: spelfout correctie ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-08 15:59

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@harrr Als er niks aan de bestaande installatie gewijzigd is terwijl er wel een ingrijpende uitbreiding is toegevoegd (je vloerverwarming) lijkt mij dat er juist op wijzen dat er iets niet goed ingeregeld is. Dit kan te maken hebben met pompsnelheden, mengverhoudingen in je vloerverwarming, radiatoren die teveel of juist te weinig geknepen worden, onderbemeten pomp etc.

Hier is een heel topic over hoe je radiatoren waterzijdig in kunt regelen: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Maar je kunt natuurlijk ook een apart topic openen in DEI met je probleemstelling.

Als je dit hebt laten installeren zou ik terugkoppelen aan je installateur dat alle warmte naar je vloerverwarming gaat en dat je het boven niet meer warm krijgt. Dat zouden zij toch moeten kunnen oplossen.

[ Voor 26% gewijzigd door Gizz op 07-11-2022 15:16 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cygni
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-07 10:02
Dit klinkt als het probleem waarmee ik ook een tijdje gestoeid heb. Nieuwbouw woning, stadsverwarming, beneden verdieping volledig vloer verwarming en de slaapkamers, badkamer en zolder radiatoren met knoppen. Wij liepen tegen het probleem aan dat wanneer de beneden verdieping op temperatuur was, of wanneer de Lyric T6 in het geprogrammeerde programma zat de stadswarmte klep dicht ging of niet geopend was. Dit resulteerde in of maar kort warm water in de radiatoren met als gevolg koude badkamer/zolderkamer. We moesten bewust de thermostaat op 25 zetten om boven e.e.a. te verwarmen. De installateur heeft de stadswarmte klep verplaatst naar de splitsing van de vloerverwarming. Nu regelt de Lyric T6 de temperatuur beneden en hebben we boven altijd warmte tot onze beschikking en kunnen de individuele ruimtes verwarmt worden.

Ik ben nu voornemens om de Lyric T6 te vervangen door een Tado thermostaat en Tado thermostaat knoppen op de kamers. (helaas wordt er nog wel eens vergeten om de knop dicht te draaien als men weg gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Klinkt idd gelijkwaardige situatie en lees ze meer.

Heb het nu tijdelijk opgelost met de API van de Lyric T6 en een zelfgemaakte app die we op onze telefoons hebben. Op de App kunnen wij zeggen: verwarm boven voor een half uur of: verleng met een half uur/uur de verwarming boven.

De app zet dan met een slimme stekker de pomp van de vloerverwarming uit en de thermostaat een graad hoger (waardoor de thermostaat gaat stoken maar de warmte dit keer enkel naar boven gaat). Na een half uur zet hij de thermostaat weer terug op de oude waarde (die is in de tussentijd dus bewaard).

Verder gelijk geprogrammeerd dat de pomp enkel aan gaat als de temperatuur onder de gewenste, ingestelde temperatuur komt of als de thermostaat op heating gaat (om het op temperatuur te houden).

Daarnaast laat ik hem draaien van 5:00 tot 5:30 ongeacht de datum en situatie om vastlopen van de pomp te voorkomen.

Gezien ik een server heb draaien thuis, laat ik hier een script op elke minuut om dit te regelen, maar uiteraard had ik er ook een Pi voor kunnen gebruiken.

Omdat we niet altijd boven zijn heb ik het niet geautomatiseerd dat de verwarming boven op een temperatuur sensor gewoon altijd aan blijft. Nu dus enkel op gezette momenten (als onze kleine op bed gaat of als iemand boven gaat werken) zeg ik tegen de app: verwarmen en dan is het na een kwartier warm.

Todo: app laten vragen na een half uur of ik wil blijven verwarmen. Verder lijkt me tado voor de toekomst alsnog wenselijk, want nu moet ik nog steeds de radiatoren beneden niet vergeten uit of aan te zetten om nutteloos stoken te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Heb je al geprobeerd overal te ontluchten?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
_eLMo_ schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:41:
Heb je al geprobeerd overal te ontluchten?
Ja gedaan. Op alle radiatoren, op de vloerverwarmingsverdeler en op het vat bij de CV ketel (hoogste punt in huis).

Heb ook de radiatoren geprobeerd goed in te regelen, maar heb helaas geen warmte camera om dit beter te doen.

Pagina: 1