• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

R.van.M schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:52:
[...]

Je kan ook gewoon ETFs en fondsen uitlenen via IBKR. Ik heb een tijd lang WEBN uitgeleend (inmiddels uit staan wegens de magere opbrengst)
Datapuntje bij een andere ETF: MEUD wordt hier uitgeleend tegen een effectieve jaaropbrengst van circa 0,3%. Op sommige dagen wat meer dan andere dagen, dan is het percentage dat uitgeleend wordt of de borrow fee (of beiden) wat hoger.

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:50
R.van.M schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:52:
[...]
Confidently wrong 😄 Je kan ook gewoon ETFs en fondsen uitlenen via IBKR. Ik heb een tijd lang WEBN uitgeleend (inmiddels uit staan wegens de magere opbrengst)
Leuk... maar de Cardano fondsen waar het over ging zijn geen ETF.

• tploumen
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
TweakGP schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:05:
[...]

Ik heb in de tussentijd gelezen dat ook beleggingsfondsen in aanmerking komen voor Securities Lending. Ik lees ook bij mede Tweakers dat AVIAW nog nooit is uitgeleend. Mocht AVIAW wel ooit een keer uitgeleend worden, dan vraag ik me af of er dan geen enkel fiscaal nadeel is door het zogenaamde "manufactured dividend".

Wie het 100% zeker weet mag het zeggen...

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-12 23:55
TweakGP schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:05:
[...]

Vandaar dat ik ook schreef ETF's en fondsen

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 26-12 23:17
tploumen schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:40:
[...]

Ik heb in de tussentijd gelezen dat ook beleggingsfondsen in aanmerking komen voor Securities Lending. Ik lees ook bij mede Tweakers dat AVIAW nog nooit is uitgeleend. Mocht AVIAW wel ooit een keer uitgeleend worden, dan vraag ik me af of er dan geen enkel fiscaal nadeel is door het zogenaamde "manufactured dividend".

Wie het 100% zeker weet mag het zeggen...
Ik kan het fout hebben maar die dingen worden toch uitgeleend zodat traders short kunnen gaan? Waarom zou iemand een wereld etf/fonds willen shorten?

i500 & chill (@IBKR)

• R.van.M
NMMNG schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:08:
[...]

Ik kan het fout hebben maar die dingen worden toch uitgeleend zodat traders short kunnen gaan? Waarom zou iemand een wereld etf/fonds willen shorten?
Omdat ze verwachten dat de wereldmarkt daalt en daarop willen handelen. Voornamelijk hedgefunds dus

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
[...]

Of je denkt dat bijv Europa het beter gaat doen dan de rest van de wereld, en dan ga je long Europa/short wereld. Of bijv op sector basis. Er zijn voldoende redenen te bedenken iig.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Vaak is dit geen zelfstandige short-positie, maar onderdeel van een long-short strategie. Bijvoorbeeld wanneer een trader verwacht dat een bepaalde sector of bepaald land het op korte termijn beter gaat doen dan de markt verwacht en daar een positie voor wil openen, maar daar geen extra markt exposure mee wil krijgen. De trader gaat dan bijvoorbeeld voor 1 miljoen short in de wereld ETF, en voor 1 miljoen long in de land- of sector-ETF.

• ErnstH
  • Niet online
Of als je deltas moet hedgen vanuit een derivaten positie.

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13:49
Hallo allemaal, ik ben redelijk nieuw in het beleggerswereldje maar ik heb wat spaargeld over en een spaarrekening tegen 2% of een deposito tegen 2,5% is leuk maar ik ben op zoek naar een wat hoger rendement.
Dus beleggen in ETF's en er niet meer naar omkijken, je geen zorgen maken over dalen/stijgen en over x jaar kijken wat je er uit kunt halen klinkt mij goed in de oren.
Ik zoek dus ETF's met wereldwijde dekking en grote spreiding.

Maar welke broker moet ik nou kiezen, ik lees veel goede dingen over DeGiro maar ook dat ze regelmatig op de vingers zijn getikt door de AFM.
Beleggen bij de bank is duur, en mijn eigen bank biedt het niet eens aan (ASN).
Ik wil geen stijl leerproces en wil er niet teveel mee bezig zijn eigenlijk.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:56
Aardappel schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:08:
Hallo allemaal, ik ben redelijk nieuw in het beleggerswereldje maar ik heb wat spaargeld over en een spaarrekening tegen 2% of een deposito tegen 2,5% is leuk maar ik ben op zoek naar een wat hoger rendement.
Dus beleggen in ETF's en er niet meer naar omkijken, je geen zorgen maken over dalen/stijgen en over x jaar kijken wat je er uit kunt halen klinkt mij goed in de oren.
Ik zoek dus ETF's met wereldwijde dekking en grote spreiding.

Maar welke broker moet ik nou kiezen, ik lees veel goede dingen over DeGiro maar ook dat ze regelmatig op de vingers zijn getikt door de AFM.
ASN biedt het wel degelijk aan. https://www.asnbank.nl/beleggen/asn-gespreid-beleggen.html
Ze zitten inderdaad aan de dure kant.

In de topic start staan een aantal opties voor andere brokers.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:44
Kalentum schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:25:
[...]

ASN biedt het wel degelijk aan. https://www.asnbank.nl/beleggen/asn-gespreid-beleggen.html

Dat is natuurlijk geen indexvolgende ETF.

Als je dan toch naar alternatieven kijkt, dan zou ik eerder kiezen voor beleggen in een beleggingsfonds zoals het duurzaam aandelenfonds https://www.asnbank.nl/be...urzaam-aandelenfonds.html . Omdat je dan gewoon vol in de aandelen zit. En daar kun je ook gewoon simpel maandelijks automatisch op inleggen.

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13:49
Kalentum schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:25:
[...]

Zelf zeggen ze van niet: https://www.asnbank.nl/beleggen/actief-passief-beleggen.html

De OP heb ik doorgelezen incl. de links, en heb ook de lijst met brokers gezien.
Maar welke is handig, welke raden jullie aan met mijn doel?
Welke gebruik je zelf en waarom?

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:56
Aardappel schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:00:
[...]

Zelf zeggen ze van niet: https://www.asnbank.nl/beleggen/actief-passief-beleggen.html

De OP heb ik doorgelezen incl. de links, en heb ook de lijst met brokers gezien.
Ah ja klopt, geen ETF's

Ik gebruik Brandnewday met een Zeer Offensief profiel. Omdat ik heel lui ben.

Ligt er uiteindelijk ook aan hoeveel controle je wilt hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Kalentum op 15-12-2025 16:35 ]

• Rubbergrover1
Aardappel schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:00:
[...]

Ik kan mij goed voorstellen dat als je als beleggingsinstelling bepaalde duurzaamheidscriteria hebt, je niet actief producten aanbiedt die mogelijk niet aan die criteria voldoen. Maar er zijn ook wel 'echt' duurzame ETF's. Zoals bijvoorbeeld VanEck World Equal Weight Screened UCITS ETF. Dus de combinatie duurzaam en ETF is niet echt een onmogelijke combinatie.

Terug naar je vraag. Zelf zit ik (naast wat beleggingsfondsen bij ASN) voor trackers bij een andere bank en beleg daar maandelijks automatisch. Ik heb ook even bij DeGiro gezeten, maar dat was (toen) toch veel omslachtiger dan simpel eenmalig een periodieke opdracht aanmaken voor mijn bank en niet meer naar kijken.

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:49
Maar welke broker moet ik nou kiezen.

Dan kom je denk ik uit bij Meesman. Niet de goedkoopste, maar ook niet duur. Wel heel gemakkelijk passief en wereldwijd beleggen, zonder ingewikkelde leercurve.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:18
@wlmpie hetzelfde geldt voor BND en die heeft niet het nadeel van slechts 1 wekelijks handelsmoment.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:15
Ik beleg al jaren in ETF fondsen zoals VWRL maar heb gisteren gelezen over yieldfund en dat leek mij wel wat als alternatief van een wereldwijde spreiding. Ik begrijp dat dit fonds inspeelt op het dividend wat bedrijven uitkeren en als ik de rendementen van de laatste jaren bekijk zien die er niet slecht uit. Iemand ervaring met dit fonds en is het idd iets om naast je etf fondsen met wereldwijde spreiding erbij te nemen?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:45
corsat schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:17:
Iemand ervaring met dit fonds en is het idd iets om naast je etf fondsen met wereldwijde spreiding erbij te nemen?
Als dit je eerste post was geweest, had ik gedacht dat je liep te spammen.

Het eerste wat ik zie op de website is 60% jaarlijkse rente en tradingwinsten. Alarmbellen gingen af...... Ik heb niet verder gekeken. Misschien later nog eens, voor de grap een verder lezen.

• R.van.M
rube schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:25:
[...]

Het eerste wat ik zie op de website is 60% jaarlijkse rente en tradingwinsten. Alarmbellen gingen af...... Ik heb niet verder gekeken. Misschien later nog eens, voor de grap een verder lezen.
Het is een cryptotrader dus waarschijnlijk een ponzi op een ponzi :D Voordat ik emigreer in 2027 wil ik ook wel zoiets aanbieden, ik bied 100% rendement per jaar!

• The Third Man
corsat schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:17:
Ik beleg al jaren in ETF fondsen zoals VWRL maar heb gisteren gelezen over yieldfund en dat leek mij wel wat als alternatief van een wereldwijde spreiding. Ik begrijp dat dit fonds inspeelt op het dividend wat bedrijven uitkeren en als ik de rendementen van de laatste jaren bekijk zien die er niet slecht uit. Iemand ervaring met dit fonds en is het idd iets om naast je etf fondsen met wereldwijde spreiding erbij te nemen?
Het is een beetje een misvatting dat dividend interessant is om in te investeren. Dividend is namelijk geen extra geld of rente of vergoeding, het is verschuiving van marktwaarde (en dus de aandelenkoers) naar cash geld. Je wint er niks mee, het is effectief niet anders dan dat je morgen gebeld wordt "hallo corsat, we hebben 2% van je beleggingen verkocht en keren de winst uit op je rekening, succes ermee".

Dat soort high yield en aristrocrat fondsen bestaan niet omdat ze 'inspelen op die bedrijven', ze groeperen ze voor diegenen die behoefte hebben aan een maximale dividenduitkering. Zoals hierboven aangegeven is dat dus niet in je voordeel, dus waarom ze het dan toch willen? Omdat in veel andere landen (met de VS als lichtend voorbeeld) je belasting over gerealiseerd rendement betaald, wat hoger is dan de dividendbelasting. Het 'wegvloeien' van de waarde via dividend is dus interessant vanwege het belastingvoordeel, maar dus niet voor ons.

Omdat je verder met zo'n arbitraire groep bedrijven om in te investeren automatisch een beperkte en afwijkende afspiegeling van de aandelenmarkt maakt zal je per definitie slechter presteren op de lange termijn. Omgekeerd: als ze een hogere rendementsverwachting hadden op de lange termijn zou iedereen en z'n broer erin investeren. Wat betreft
als ik de rendementen van de laatste jaren bekijk zien die er niet slecht uit
is dat een bekende valkuil, recency bias genaamd. Bij passief indexbeleggen kies je niet je fonds(en) omdat de recente rendementen er goed uitzagen, maar omdat je op basis van de manier van beleggen (via een index, wereldwijd etc) je een bepaalde dekking van de markt geeft en je doel is die te volgen (zodat je niet meer gaat gokken wat misschien wel meer gaat opleveren).

[ Voor 6% gewijzigd door The Third Man op 19-12-2025 18:57 ]

• corsat
Bedankt voor jullie reacties en duidelijk. Ik houd het bij mijn etf fondsen zoalsVWRL die het zeker niet slecht doen. Nog enkele jaren en dan mag ik pensioen gaan aankopen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• corsat
rube schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:25:
[...]

Ik heb mij inmiddels ook wat verder verdiept dan alleen de gesponsorde link via nu.nl en het is idd een cryptohandelaar met 30 positieve reviews van de afgelopen maand met onwaarschijnlijke rendementen. Ik ben zelf erg voorzichtig voordat ik ergens 1€ in stop en ik begrijp nu ook jullie reacties. Dit is allemaal te mooi om waar te zijn dus gedoemd om te mislukken.

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-12 22:02

oscar82

De ondertitel

corsat schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 07:42:
[...]

Ik heb mij inmiddels ook wat verder verdiept dan alleen de gesponsorde link via nu.nl en het is idd een cryptohandelaar met 30 positieve reviews van de afgelopen maand met onwaarschijnlijke rendementen. Ik ben zelf erg voorzichtig voordat ik ergens 1€ in stop en ik begrijp nu ook jullie reacties. Dit is allemaal te mooi om waar te zijn dus gedoemd om te mislukken.
Ik heb de afgelopen maanden verschillende reclames op reddit langs zien komen van constructies die 35 of 70% beloven. Ik wilde er eigenlijk geen aandacht aan geven en ik ga helemaal geen naam noemen.
Wel Goed om elkaar scherp te houden dat dit soort dingen dus niet kunnen. Het woord om goed op te letten is Yield. Dit is iets anders dan dividend. Voor mij is yield inmiddels een rode vlag geworden want waarom noemen ze het geen dividend? Waarschijnlijk is die term juridisch te goed gedefinieerd. Yield daarentegen kan van alles zijn.
Maar als het geld niet uit de winst van een bedrijf komt zoals bij dividend, waar komt het geld dan denk je vandaan? Juist: uit de zakken van mensen zoals jij en ik of een volgende die erin trapt.
In een fonds dat zich op dividend richt zou je nog passief kunnen beleggen. Eigenlijk alles dat meer dan 4 a 5% belooft is niet meer passief en al helemaal niet zonder risico. Anders zouden alle financiële instellingen die bron aanboren met een zieke vorm van leverage. Zo simpel is het dan wel weer voor ons gelukkig.

[ Voor 11% gewijzigd door oscar82 op 20-12-2025 10:15 ]

• Rubbergrover1
The Third Man schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:47:
[...]
Het is een beetje een misvatting dat dividend interessant is om in te investeren. Dividend is namelijk geen extra geld of rente of vergoeding, het is verschuiving van marktwaarde (en dus de aandelenkoers) naar cash geld. Je wint er niks mee, het is effectief niet anders dan dat je morgen gebeld wordt "hallo corsat, we hebben 2% van je beleggingen verkocht en keren de winst uit op je rekening, succes ermee".
Dat ben ik niet helemaal met je eens. De aard van de onderliggende bedrijven verschilt namelijk ook sterk tussen dividendaandelen en groeiaandelen. Vaak doen groeiaandelen het beter in een bullish markt terwijl dividendaandelen vaak wat minder last hebben van een bear markt. In een goed gespreide portefeuille zou je dus ook hier een goede spreiding in moeten hebben. Maar in 'goede tijden', waarin groeiaandelen het gemiddeld beter doen, zal een marktgewogen indexfonds juist ook relatief meer groeiaandelen hebben. En kun je je afvragen of je wel voldoende gespreid zit.

Vraag is wel of dat nog past binnen de categorie 'passief beleggen'.

• The Third Man
@oscar82 passief beleggen kan allerlei invullingen hebben, maar doorgaans betekent het niet slechts set&forget. Dan zou je immers ook passief in Tesla of de AEX kunnen beleggen. Het betekent vaker dat je ook ervoor kiest de algehele markt te volgen, oftewel via de wereldindex en/of met sturingen en bias waar je dat nodig vindt (factorbeleggen, home bias e.d.).

Dividendfondsen vallen daar niet onder omdat het een volslagen arbitraire verzameling is. Je kan ook groeperen op fondsen met een ‘a’ in de naam of een CEO jonger dan 50 jaar. Het levert je enkel een significante afwijking van de markt op zonder dat er iets nuttigs tegenover staat (wat de voorgenoemde opties wel hebben).

• The Third Man
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:20:
[...]

Dat ben ik niet helemaal met je eens. De aard van de onderliggende bedrijven verschilt namelijk ook sterk tussen dividendaandelen en groeiaandelen. Vaak doen groeiaandelen het beter in een bullish markt terwijl dividendaandelen vaak wat minder last hebben van een bear markt. In een goed gespreide portefeuille zou je dus ook hier een goede spreiding in moeten hebben. Maar in 'goede tijden', waarin groeiaandelen het gemiddeld beter doen, zal een marktgewogen indexfonds juist ook relatief meer groeiaandelen hebben. En kun je je afvragen of je wel voldoende gespreid zit.

Vraag is wel of dat nog past binnen de categorie 'passief beleggen'.
Dat is naar mijn mening de klassieke valkuil van het correleren van koersverloop uitleggen als causaal verband met het soort aandeel en dat is naar mijn mening juist wat je met passief indexbeleggen (of factorbeleggen) wilt overslaan/voorkomen. Mede omdat dat correleren meer bijgeloof dan wetenschappelijk is. Met mijn schertsende voorbeelden hierboven van een a in de naam of een jonge CEO kan je waarschijnlijk ook onderzoeken of die groepen vaker minder last hebben van een bear market, maar is dat dan een wetenschappelijke basis? Lijkt me niet toch?

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:11

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik wil graag toevoegen dat het beleggen van een vast bedrag per maand op zich al een gouden idee is.

Je kunt dat toepassen bij indexfondsen, maar het kan ook bij andere ETF's waarvan het koersverloop een behoorlijk grillig karakter heeft, maar die op termijn wel in waarde stijgen.

Ik zou nooit naar een broker overstappen die niet automatisch maandelijks inleggen aanbiedt.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• The Third Man
@aawe mwan het hele punt is dat bij die andere fondsen het een gok wordt en niet een logische investering op basis van het niet beter (trachten te) weten. Dat is een wezenlijk verschil en niet broekzak/vestzak. Het gaat niet alleen om het gedrag van het vast investeren, het gaat ook om het gedrag bij het kiezen waarin je dat precies doet.

• Rubbergrover1
The Third Man schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:27:
[...]
Dat is naar mijn mening de klassieke valkuil van het correleren van koersverloop uitleggen als causaal verband met het soort aandeel en dat is naar mijn mening juist wat je met passief indexbeleggen (of factorbeleggen) wilt overslaan/voorkomen. Mede omdat dat correleren meer bijgeloof dan wetenschappelijk is. dan een wetenschappelijke basis? Lijkt me niet toch?
Zie o.a. https://ritholtz.com/2011/10/dividend-investing/ voor een meer wetenschappelijke cijfermatige onderbouwing. Heeft dus weinig te maken met bijgeloof, maar met gewoon wetenschappelijke data.

[ Voor 6% gewijzigd door Rubbergrover1 op 20-12-2025 12:15 ]

• rube
aawe mwan schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:28:
bij andere ETF's waarvan het koersverloop een behoorlijk grillig karakter heeft, maar die op termijn wel in waarde stijgen.
Ik zou oppassen om dat zo te stellen, want dat is, zeker bij de wat meer gespecialiseerdere ETF's geen 100% zekerheid.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

rube schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:16:
[...]

Ik zou oppassen om dat zo te stellen, want dat is, zeker bij de wat meer gespecialiseerdere ETF's geen 100% zekerheid.
Kan je een voorbeeld geven van een fonds dat uiteindelijk in waarde gestegen is, maar waarbij periodiek inleggen toch slecht voor je rendement was?

• rube
aawe mwan schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:52:
[...]
Kan je een voorbeeld geven van een fonds dat uiteindelijk in waarde gestegen is, maar waarbij periodiek inleggen toch slecht voor je rendement was?
Ik denk dat ik jou opmerking ander lees (las) dan dat jij die bedoelde, namelijk dat alle ETF's op termijn stijgen. Dat is denk ik geen 100% zekerheid en dan heb je ook bij periodiek inleggen geen positief resultaat.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

The Third Man schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:31:
@aawe mwan het hele punt is dat bij die andere fondsen het een gok wordt en niet een logische investering op basis van het niet beter (trachten te) weten. Dat is een wezenlijk verschil en niet broekzak/vestzak. Het gaat niet alleen om het gedrag van het vast investeren, het gaat ook om het gedrag bij het kiezen waarin je dat precies doet.
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Toen ik vorig jaar november begon met beleggen, dacht ik juist nog vooral aan thematische ETF's. Uiteindelijk heb ik de meeste daarvan binnen het jaar weer verkocht.

Op de twee ETF's die ik gehouden heb, heb ik passief ingelegd en die hebben in euro's een rendement van 2x cq 3x de MSCI World beursindex gehaald. Maar dat was het resultaat van een combinatie van niet alleen periodiek inleggen, maar zeker ook beginnersgeluk en april '25. Ik denk dat dit in 2026 niet te herhalen is.

• The Third Man
aawe mwan schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:56:

Op de twee ETF's die ik gehouden heb, heb ik passief ingelegd en die hebben in euro's een rendement van 2x cq 3x de MSCI World beursindex gehaald. Maar dat was het resultaat van een combinatie van niet alleen periodiek inleggen, maar zeker ook beginnersgeluk en april '25. Ik denk dat dit in 2026 niet te herhalen is.
De insteek is dat je nog een stap terug zet: je denkt niet meer na over of het te herhalen is of niet. Het hele idee dat je iets moet 'halen' valt weg als je domweg de markt volgt en of het nou omhoog of omlaag gaat, harder of trager loopt dan andere fondsen/aandelen is niet meer relevant. Omdat de hele race niet meer relevant is. Dat maakt het passief. Niet alleen of je stug X euro elke maand erin stort.

• R.van.M
Vanuit het oogpunt van SWR gekeken is koerswinst is slechts één variabele in het geheel; de andere variabele is risico. Dat is uiteraard lastiger in te schatten, maar uiteindelijk geldt: verwacht rendement gedeeld door verwacht risico is de maatstaf. Meer rendement bij meer risico door bijvoorbeeld sector ETFs of crypto is niet perse beter als het risico navenant meestijgt.

Daarnaast speelt de correlatie tussen je assetklassen een belangrijke rol. Idealiter kies je assetklassen met een lage correlatie. Vandaar de klassieke verdeling van 70% aandelen en 30% obligaties uit het verleden. Op het moment dat je sector ETFs net zo hard meedalen (of nog harder) schiet je er ook niets mee op.

Helaas is sinds 2008, door alle financiële innovaties en complexe constructies, de correlatie tussen veel beleggingen steeds hoger geworden, zelfs goud lijkt tegenwoordig mee te bewegen. Bovendien zijn risico’s groter en minder transparant geworden door nieuwe financiële constructies, zoals bepaalde stablecoins.

De huidige situatie valt het beste samen te vatten onder het principe van “There Is No Alternative” (TINA), waardoor je feitelijk alleen maar mee kunt blijven doen in een wereld ETF om rendement te behalen. De crash die gaat komen zal extreem zijn, maar dat kan morgen zijn of over 10+ jaar

• The Third Man
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:13:
[...]

Zie o.a. https://ritholtz.com/2011/10/dividend-investing/ voor een meer wetenschappelijke cijfermatige onderbouwing. Heeft dus weinig te maken met bijgeloof, maar met gewoon wetenschappelijke data.
Data ja, maar dat kan je met elk grafiek met elke index enzovoort. Het enige wat het doet is vergelijken bij een specifieke, US-only index, hoe het in specifieke, recente crashes uitpakte. Ze kunnen ook niet meer dan letter zeggen dat het 'suggests' dat er outperformance plaatsvindt (laatste alinea). Het is een en al correlatie met recency bias, een wetenschapper zou dat hooguit als een waarneming zien. Laat staan dat die nooit zou aannemen dat iets in locatie A en tijdsperiode X ook voor andere locaties en andere perioden zou spreken.

Het is niet anders dan een paar decennia naar weertrends kijken en dan concluderen dat het 'suggests' dat er een bepaald effect gaande is of wat dan ook. Zo beginnen zaken wellicht, maar het is nog mijlenver verwijderd van daadwerkelijke wetenschappelijke conclusies trekken. Dan ontstaat de wetenschappelijke basis. Maar net zo goed is veel correlatie onzinnig, zoals het feit dat er meer mensen verdrinken als er veel ijs wordt verkocht. Ijs zorgt dus voor een grotere verdrinkingskans? Nee, er wordt zowel meer ijs verkocht als meer gezwommen bij zonnig en warm weer.

Je mist denk ik nog steeds het punt dat hoe je data toepast en vervolgens hypotheses gaat opstellen en die ook toetst aan zekerheden, dat het een wetenschappelijke benadering begint te worden wat een investering kan doen. Voor bijvoorbeeld zaken als factorbeleggen is er veel meer onderbouwing dan slechts een 'kijk eens wat het toen deed'. Al op basis van zulke waarnemingen concluderen dat dividendaandelen meer weerstand bieden tegen een bearmarket maakt het bijgeloof.

[ Voor 20% gewijzigd door The Third Man op 20-12-2025 20:53 ]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

*knip* flamebait

[ Voor 92% gewijzigd door Zr40 op 22-12-2025 10:47 ]

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
*knip* reactie op verwijderde reactie

[ Voor 87% gewijzigd door Zr40 op 22-12-2025 10:47 ]

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Maar het klopt natuurlijk wel. Dividend is niet arbitrair. Het is gecorreleerd aan waarde en waarde is een factor die over tijd en in verschillende markten speelt.

[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 22-12-2025 10:47 ]

• The Third Man
Het is wel een ander verhaal hoe een valuefactor index naast tig andere aspecten ook de dividenduitkering meerekent, tegenover hoe je met een high yield dividendfonds alleen die bedrijven kiest die dat specifiek aspect hebben (of zelfs alleen die met een significant hoge uitkering). Nog daargelaten dat die weging in de valuefactor index relatief tot de prijs is e.d., niet puur de hoeveelheid uitkering.

[ Voor 11% gewijzigd door The Third Man op 20-12-2025 22:19 ]

• Rubbergrover1
The Third Man schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 20:45:
[...]
Data ja, maar dat kan je met elk grafiek met elke index enzovoort. Het enige wat het doet is vergelijken bij een specifieke, US-only index, hoe het in specifieke, recente crashes uitpakte.
Het gaat in dit geval over data vanaf 1990, dus niet puur over specifieke recente crashes. Maar je kunt ook kijken naar bijvoorbeeld de onderzoeken van Vitaliy Katsenelson, waarbij het over resultaten vanaf 1900 gaat.
Maar net zo goed is veel correlatie onzinnig, zoals het feit dat er meer mensen verdrinken als er veel ijs wordt verkocht. Ijs zorgt dus voor een grotere verdrinkingskans? Nee, er wordt zowel meer ijs verkocht als meer gezwommen bij zonnig en warm weer.
Het is totaal niet relevant of er een causaal verband is, maar óf er een verband of correlatie is.

• FrenzyFire
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-12 22:49
Rubbergrover1 schreef op zondag 21 december 2025 @ 07:39:
[...]

Het gaat in dit geval over data vanaf 1990, dus niet puur over specifieke recente crashes. Maar je kunt ook kijken naar bijvoorbeeld de onderzoeken van Vitaliy Katsenelson, waarbij het over resultaten vanaf 1900 gaat.

[...]

Het is totaal niet relevant of er een causaal verband is, maar óf er een verband of correlatie is.
Toevallig werk ik voor een bedrijf dat bekend staat om zijn dividend (zit ook in veel dividendfondsen) en dat streeft te behouden om investeerders aan te trekken. De artikels die jij aanhaalt tonen aan dat je minder verlies maakt bij een bear markt met bedrijven die dividend uitkeren. Op zich niet onlogisch, jij krijgt namelijk een deel (in cash) uitbetaald voor het bedrijf (mogelijks) verder waarde verliest.

Hetzelfde artikel haalt dan aan dat de yields (in 2011 weliswaar) hoger zijn als treasure bonds. (Staatsobligaties) Wat de toenmalige populariteit verklaarde. Mensen zochten laag risico en hogere rente.

Nu werkende voor zo een bedrijf heeft dit een ander risico dat ikzelf zie (en gezien heb in de aandeelwaarde). Grotere vernieuwing vraagt investering en draagt risico's mee en kan het aandeel kelderen omdat investeerders dividend willen aan een constante waarde, geen rollercoaster. Dus het risico verplaatst zich naar groei missen, wat je ook mooi in je artikel ziet, deze aandelen groeien minder snel wanneer er een bull market is.

Mijn conclusie: het heeft geen zin om die aandelen te preferen. Tenzij je overtuigd bent dat de markt gaat inzakken en je je wil indekken. Maar dan kan je mss evengoed goud of staatsbonnen kopen (zijn ook stabieler) en dan ben je de markt aan het timen. Voor mezelf zou ik uitkerende dividend niet willen ivm belastingen in België zoals third man aanhaalde.

• The Third Man
FrenzyFire schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:08:
[...]
De artikels die jij aanhaalt tonen aan dat je minder verlies maakt bij een bear markt met bedrijven die dividend uitkeren. Op zich niet onlogisch, jij krijgt namelijk een deel (in cash) uitbetaald voor het bedrijf (mogelijks) verder waarde verliest.
Ze tonen aan hoe het in die situatie verliep. Het toont niks aan over toekomstige scenario’s. Maakte dus en niet maakt. Als het zo zou werken zou het kinderspel zijn om te weten hoe je de voor elk scenario kan hedgen, compenseren, meer rendement kan halen enzovoort.

• Rubbergrover1
FrenzyFire schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:08:
[...]
Nu werkende voor zo een bedrijf heeft dit een ander risico dat ikzelf zie (en gezien heb in de aandeelwaarde). Grotere vernieuwing vraagt investering en draagt risico's mee en kan het aandeel kelderen omdat investeerders dividend willen aan een constante waarde, geen rollercoaster. Dus het risico verplaatst zich naar groei missen, wat je ook mooi in je artikel ziet, deze aandelen groeien minder snel wanneer er een bull market is.
In de praktijk is het volgens mij vaak andersom. Veel dividendbedrijven zijn dividendbedrijf geworden omdat ze in een meer volwassen en stabiele markt/sector zitten met (relatief) niet meer zo veel groei. Daarom is er minder geld nodig voor investeringen dan in een meer ontwikkelende markt.

In een bullmarkt geeft dat inderdaad minder groei dan groeiaandelen. In een bearmarket gaan die stabielere markten en sectoren minder snel achteruit. En krijgen die bedrijven een minder grote klap.
Mijn conclusie: het heeft geen zin om die aandelen te preferen.
Het gaat ook helemaal niet om het prefereren van dividendaandelen. Maar om een streven naar een evenwichtige portefeuille waarin je een deel groei- en een deel dividendaandelen hebt. Net als dat je wellicht een x-percentage in developing of smallcaps hebt zitten, of in heel andere assets, en daar mogelijk af en toe ook op herbalanceert.

• sjakieman
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-12 13:25
Alleen vanaf 100.000 euro dan toch? Daaronder blijft FitVermogen nog goedkoper want bij ING komen er naast die 24% ook nog fondskosten bij. Of zie ik hier iets over het hoofd?

• Drag0nizer
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 24-12 22:10
Ik zie in mijn transactieoverzicht ineens een nieuwe boeking staan. Ik heb die datum niet eens ingelogd. Ik kijk alleen op de 24e van de maand want dan komt mijn salaris en doe ik mn boekingen. Ik ben niet perse bang dat mijn account gehackt is, want dan was het na 12 dagen echt wel leeggetrokken. Maar wat kan het wel zijn?

[ Voor 37% gewijzigd door Drag0nizer op 24-12-2025 22:09 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Klein restbedrag aan vreemde valuta ($0.40) dat automatisch wordt vereffend?

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 24-12-2025 19:37 ]

• Drag0nizer
Zr40 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 19:36:
Klein restbedrag aan vreemde valuta ($0.40) dat automatisch wordt vereffend?
Heel mijn koophistorie is alleen in euro's geweest.

Als ik op de order klik staat dat ik die om 23.00 heb gekocht van de FXCONV beurs. Ik koop alleen op Xetra

[ Voor 18% gewijzigd door Drag0nizer op 24-12-2025 19:42 ]

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:03

G83

Denk dat zr40 wel gewoon gelijk heeft. Fxconv staat natuurlijk voor valuta conversie.

Heb je niet een klein bedrag in een etf die in euro's noteert maar in dollars dividend uitbetaald? Daar zijn er diverse van

• Drag0nizer
G83 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 19:46:
Denk dat zr40 wel gewoon gelijk heeft. Fxconv staat natuurlijk voor valuta conversie.

Heb je niet een klein bedrag in een etf die in euro's noteert maar in dollars dividend uitbetaald? Daar zijn er diverse van
Ik heb alleen maar webn via xetra, die ik betaal in euros met gestorte euros. Ik weet niet eens hoe ik geld om zou moeten zetten want heb het nooit nodig gehad. Laatste aankoop was 28 november. En dan op 12 december ineens deze transactie er tussen. Ik beleg nog niet zo lang maar ik dacht dat webn geen divident uitkeerde. Is dit dan toch wel het geval via ibkr?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Drag0nizer schreef op woensdag 24 december 2025 @ 19:49:
[...]
Ik heb alleen maar webn via xetra, die ik betaal in euros met gestorte euros. Ik weet niet eens hoe ik geld om zou moeten zetten want heb het nooit nodig gehad. Laatste aankoop was 28 november. En dan op 12 december ineens deze transactie er tussen. Ik beleg nog niet zo lang maar ik dacht dat webn geen divident uitkeerde. Is dit dan toch wel het geval via ibkr?
WEBN keert voor zover ik weet inderdaad geen dividend uit.

Met de standaard activity statement is een onbekende cash boeking lastig te achterhalen. Je kan een custom activity statement aanmaken waarmee je een rekeningoverzicht krijgt voor alle cash transacties. Dat doe je als volgt:

* Ga in Account Management naar Performance & Reports -> Statements en klik bij 'Custom Statements' op het plusje.
* Selecteer bij 'Default Sections' de sectie 'Account Information' en bij 'Optional Sections' de sectie 'Statement of Funds'. De rest kan je op Nee zetten of zo laten staan. Sla de configuratie op.
* Gebruik je nieuwe custom statement voor de periode Month to Date (of een andere periode als het niet in de lopende maand is gebeurd).

Voorbeeld van hoe dit er uit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feFV9Pi2tlMhu0mNSLY1PcpH3Qo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VIY2MEH1iJeqY0DDVTJdelMX.png?f=fotoalbum_large

In dit voorbeeld is er op 3 december 0.19 SEK ontvangen, en dit is op 5 december automatisch omgezet naar 0.0174 EUR (afgerond 0.02).

• Drag0nizer
Zr40 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:10:
[...]

WEBN keert voor zover ik weet inderdaad geen dividend uit.

Met de standaard activity statement is een onbekende cash boeking lastig te achterhalen. Je kan een custom activity statement aanmaken waarmee je een rekeningoverzicht krijgt voor alle cash transacties. Dat doe je als volgt:

* Ga in Account Management naar Performance & Reports -> Statements en klik bij 'Custom Statements' op het plusje.
* Selecteer bij 'Default Sections' de sectie 'Account Information' en bij 'Optional Sections' de sectie 'Statement of Funds'. De rest kan je op Nee zetten of zo laten staan. Sla de configuratie op.
* Gebruik je nieuwe custom statement voor de periode Month to Date.

Voorbeeld van hoe dit er uit ziet:

[Afbeelding]

In dit voorbeeld is er op 3 december 0.19 SEK ontvangen, en dit is op 5 december automatisch omgezet naar 0.0174 EUR (afgerond 0.02).
Bedankt voor de hulp ik zal dat straks proberen.
Vind het alleen maar leuk om dingen uit te kunnen zoeken om ervan te leren, ipv maar aan te nemen dat alles wel klopt

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Beleggen bij de bank is niet persé duurder. Lees de FOB blog eens https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/. En verdiep je in de manier waarop grootbanken en brokers je aandelen 'bewaren'.

• Hazelnoot
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:17
Tot mijn lichtelijke verbazing bied ING nu het goedkopere Northern Trust fonds aan
NT World Screened Equity Index NL0013654742 ter 0.10.

Was dit al bekend, is dit sinds kort?
Het oudere fonds NL0011225305 is ook niet meer te vinden.

• eerik
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12 21:25
Hazelnoot schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:30:
Tot mijn lichtelijke verbazing bied ING nu het goedkopere Northern Trust fonds aan

Top, bedankt voor het delen! Het goedkopere EM fonds kan ik helaas nog niet vinden.

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Top! ik ga deze begin 2026 voor mijn vrouw instellen. Zij heeft een zakelijke (bv) rekening bij ING. En wil graag beginnen met wegleggen voor later. Omdat ze al bij ING zit dacht ik aan Zelf op de beurs. Dat product ken ik nog van mijn particulier rekening voor dat ik overstapte op factor beleggen via IBKR.

pensioenbeleggen heb ik ook overwogen. Maar daarvanvind ik de kosten wel echt hoog. En de samenstelling van de mixfondsen bij ing suboptimale. de totale kosten richting de 0,8 of 0,9%. En dan moet je minimaal 10% obligaties. Dat ka dan natuurlijk beter via andere brokers, maar je mag er in de tussentijd ook niet aankomen en het is administratief werk. Doe dan maar het NT fonds van 0,1% met nog wat beheerkosten voor ING, waar zij ook nog eens te allen tijde bij mag, was mijn gedachte.

[ Voor 6% gewijzigd door oscar82 op 25-12-2025 12:16 ]

• Jer0en
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:14

Mijn periodieke order voor januari staat nog wel gewoon op NL0011225305 zover ik kan zien via de app.

• Kim Jong-tuk
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-12 23:40

Wat een fijn kerstcadeau! Nu even afwachten of er ook een switchorder mogelijkheid komt, wat omzetten versneld en vergemakkelijkt (en iets goedkoper is).

• The Third Man
Jer0en schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:07:
[...]

Mijn periodieke order voor januari staat nog wel gewoon op NL0011225305 zover ik kan zien via de app.
Bij mij ook nog, heb het nu zelf maar aangepast naar het nieuwe fonds. Fijn dat ING het even meldt zullen we maar zeggen.

Ik was begin deze maand voor m’n maandelijkse inleg overgestapt van BND omdat ING een actie heeft met 200 euro bonus als je eenmalig 5k inlegt en dan nog 3 maanden minstens 250 per maand. Die eerste inleg is dus nog in het oude fonds gegaan maar dat laat ik maar zo, de kans op verlies bij ver- en aankoop schat ik groter dan het 0,05% kostenverschil. Hopelijk gaan ze het ooit nog zelf intern omzetten zoals de Rabobank heeft gedaan, of inderdaad een switch order aanbieden.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:22
Hoe kun je het beste een lopend fonds omzetten naar een nieuw goedkoper fonds bij ING zelf op de beurs? Ik zit zelf ook in het oude duurdere NT World fonds en het goedkopere fonds is dus interessant..

• Zuvio
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-12 08:51
Ik zou dat stukje bij beetje doen en niet alles in 1x. Straks mis je een +50% dag :o
Je bent met dat geld hoe dan ook even uit de markt, dus kalm aan met overzetten. Ikzelf zit ook bij ING en ga het op mijn dooie gemak doen. Maar ik heb dan ook nog geen substantieel vermogen belegd waardoor die 0,05% opeens heel erg belangrijk is deze jaren.

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:24
olafmol schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:59:
Hoe kun je het beste een lopend fonds omzetten naar een nieuw goedkoper fonds bij ING zelf op de beurs? Ik zit zelf ook in het oude duurdere NT World fonds en het goedkopere fonds is dus interessant..
Ik zou even geduld hebben. Mischien komt ING wel met een oplossing.
Ik ga ook mn orders wijzigen naar de goedkopere variant.

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15:12
Je kunt het (in stukken) omzetten met je vrij beschikbaar vermogen/buffer, dan ben je niet uit de markt.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Gewoon passief wachten tot er communicatie over is is over het algemeen het makkelijkste. :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
YakuzA schreef op donderdag 25 december 2025 @ 15:35:
[...]

Gewoon passief wachten tot er communicatie over is is over het algemeen het makkelijkste. :)
Maar voor hetzelfde geldt is er geen communicatie over? Volgens mij had ABN ze ook gewoon toegevoegd en klaar?

Alleen Rabo heeft, voor alle klanten, een overstap gedaan en dus moeten communiceren.

• The Third Man
RobertMe schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:16:
[...]

Maar voor hetzelfde geldt is er geen communicatie over? Volgens mij had ABN ze ook gewoon toegevoegd en klaar?

Alleen Rabo heeft, voor alle klanten, een overstap gedaan en dus moeten communiceren.
Feit blijft dat het maar 0,05% TER scheelt, dat is op 100k belegd vermogen 50 euro per jaar. Dat is echt klooien in de marge om dat overhaast zelf te gaan omzetten, terwijl omzetten een reëel risico kent dat je zeg 1% verlies maakt doordat net de koersen een tik krijgen tussen ver- en weer aankopen. Ik zou een afwachtende houding dan wat zinniger vinden. Mocht je een hoop vrij besteedbaar spaartegoed hebben dan kan je daar natuurlijk wel de switch mee maken zonder (veel) risico te lopen.

• feddesman
Is de dividend yield van de oude en nieuwe hetzelfde eigenlijk?
Dat kan nog verschil maken in de netto kosten.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:22
RobertMe schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:16:
[...]

Ik zou idd geen reden weten waarom ING dit proactief zou communiceren of faciliteren.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

olafmol schreef op donderdag 25 december 2025 @ 19:41:
[...]
Ik zou idd geen reden weten waarom ING dit proactief zou communiceren of faciliteren.
Omdat de oude via de search niet meer te vinden is zal er vast nog wel over gecommuniceerd gaan worden.

PSN

• oscar82

oscar82

De ondertitel

feddesman schreef op donderdag 25 december 2025 @ 18:39:
Procentueel kan je daar *edit: niet* van uitgaan. Zeker de eerste jaren niet. Omdat de onderliggende stukken overeenkomen, maar het aantal participaties niet.
Soms gebeurt er bij NT iets geks als de deelnemers van een fonds veranderen.
Dan krijgen de zittenblijvers relatief veel dividend uitgekeerd.
Mogelijk gebeurt dit ook als veel kleine spelers uit het fonds stappen?(!) Iemand een idee van de outflows uit het oude/duurdere fonds?

[ Voor 10% gewijzigd door oscar82 op 25-12-2025 22:34 ]

• feddesman
Toch een aardig verschil Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1Dw7vTBHgOkirV7v-GkseBKmZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/58fF7Mc81Zo63ffc9jQj2NKL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mO8r5mVOOh0UAB6OdIvK6FEOSTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r029KQaKkBpgDt0ZMgJEaAFN.jpg?f=fotoalbum_large

• JRR
  • Laatst online: 17:48

JRR

Is toch gewoon broekzak-vestzak?

Bij het ene fonds daalt de koers van het fonds met 37 cent waarna je de 37 cent per stuk krijgt uitgekeerd en er nieuwe stukken mee aangekocht worden. En bij het andere fonds daalt de koers met 22 cent waarna je 22 cent per stuk krijgt uitgekeerd waarmee dan weer nieuwe stukken worden aangekocht.

[ Voor 3% gewijzigd door JRR op 25-12-2025 23:18 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

JRR schreef op donderdag 25 december 2025 @ 23:14:
Is toch gewoon broekzak-vestzak?

Bij het ene fonds daalt de koers van het fonds met 37 cent waarna je de 37 cent per stuk krijgt uitgekeerd en er nieuwe stukken mee aangekocht worden. En bij het andere fonds daalt de koers met 22 cent waarna je 22 cent per stuk krijgt uitgekeerd waarmee dan weer nieuwe stukken worden aangekocht.
Door de grote in- en uitstromen kan die verhouding verstoord zijn.
Over het jaar heen is dan mogelijk meer dividend opgepot dan er van de koers af gaat bij de herberekening tov de onderliggende stukken.
Het zal vast wel doorberekend worden ergens in de prijs, maar met een fonds weet ik weer niet hoe ze dat exact weer doen :)

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 26-12-2025 10:20 ]

PSN

• oscar82

oscar82

De ondertitel

feddesman schreef op donderdag 25 december 2025 @ 18:39:
Het is ofwel een grote of een kleine sigaar uit eigen doos. De vraag is hoe je hier op in wil gaan spelen in relatie tot “de netto kosten” voordat de dividenden van 2026 bekend zijn.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Inderdaad.

Wat mij opvalt is dat het oude fonds niet meer te vinden is, maar nog wel in mijn lijst periodieke aankopen staat. Is het verstandig om deze in te wisselen voor de nieuwe?

Wat ook opvalt dat volgens Morning Star het rendement van het nieuwe fonds met lagere kosten iets lager is dan het oude fonds. Ik kan dat niet verklaren. Verschil in dividend zal niet uit moeten maken.

• The Third Man
@SvMp ik zag voor mezelf in ieder geval geen reden om het niet aan te passen in mijn periodieke order.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

SvMp schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:04:
[...]

Inderdaad.

Wat mij opvalt is dat het oude fonds niet meer te vinden is, maar nog wel in mijn lijst periodieke aankopen staat. Is het verstandig om deze in te wisselen voor de nieuwe?

Wat ook opvalt dat volgens Morning Star het rendement van het nieuwe fonds met lagere kosten iets lager is dan het oude fonds. Ik kan dat niet verklaren. Verschil in dividend zal niet uit moeten maken.
Dat is allemaal hetzelfde als dezelfde vorige discussies die bij de abn en Rabo hier in het topic staan.

PSN

• Rens
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:35
We willen wat gaan beleggen voor kind/kleinkind. We gaan dit doen via rabo zelfbeleggen.
Ik heb hierboven even meegelezen over de selectie van de NT fondsen van de rabobank.
Als ik me niet vergis ga ik dus fonds nummer 2, 3 en 5 kopen (in de verhoudingen zoals hier aangegeven)

Mijn vraag is wat fonds nummer 4 uit onderstaand plaatje is? Of wat is het verschil tussen nummer 3 en 4?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6hfrefq1fal9J_d9O6nkZCg4lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ueCUGC0n9MX1vIY4mekakVPP.jpg?f=fotoalbum_large

• The Third Man
@Rens inkoppertje: NA is North America. Maar de ISIN opzoeken brengt je meestal ook meer uitleg via het KID of factsheet bijvoorbeeld.

• Rens
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:35
The Third Man schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:51:
@Rens inkoppertje: NA is North America. Maar de ISIN opzoeken brengt je meestal ook meer uitleg via het KID of factsheet bijvoorbeeld.
Ow, stom dat had ik zelf ook kunnen bedenken. Soort leesblindheid, ik zat helemaal in mijn gedachte dat het beide World indexen waren en zat daarom alleen te focussen op dat klasse I en C verschil. Daar had ik al van alles over gezocht op reddit en dat abn en rabo eerst andere klasse hadden, en etc etc. maar het grote verschil is gewoon World vs Noord Amerika 8)7
Thanks!
Pagina: 1 ... 115 116 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.