drukverschilregelaar plaatsen in CV insallatie, maar waar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Brahman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-03 20:07
Al jaren hebben we met grote regelmaat last van storingen op onze CV installatie. De Nefit CV die we hadden was oud (20+ jaar) en we hebben deze onlangs laten vervangen door een Remeha Tzerra Ace 28c CW4. Naast lagere stookkosten hoopte we ook van de storingen af te zijn. Dit is helaas niet zo gebleken.

Om de kosten van het stoken een beetje te drukken, draaien we regelmatig de radiatoren van de slaapkamers, keuken en badkamer dicht. Dit gaat soms goed, maar soms zorgt dit voor een drukverschil waardoor de doorstroom van het water volledig stagneert en de CV ketel in storing gaat omdat deze zijn warmte niet kwijt kan. We hebben daar al een 3 tal loodgieters voor langs laten komen (voordat de nieuwe cv geplaats was), maar geen van deze konden precies vertellen wat er mis gaat, en waarom dit probleem ontstaat.

Nu ben ik zelf maar wat gaan zoeken wat er verder nog aan opties zijn. En het lijkt erop dat ik een drukverschil regelaar tussen mijn hoofd aanvoer en afvoer moet plaatsen. Ik kom er alleen niet goed uit waar ik dat zou moeten doen. Situatie van de installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjGmFLKaitHugqERJqM9HtNquSk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tpc2MsEmGsPWqkE4Y50htqKo.png?f=fotoalbum_large

Op dit moment lijkt het enkel te werken als we alle radiatoren open laten staan, maar hierdoor stoken we dus wel aardig wat meer dan nodig is.

Alle leidingen zijn vrij te bereiken, lopen voor de muren langs. Behalve het deel onder de vloer, hier kan ik niet bij.

Het meest ideale leek mij om de drukverschil regelaar aan het einde van de aanvoer/afvoer te plaatsen, maar ik heb maar toegang tot 1 van deze punten.

Kan ik zo'n regelaar ook ergens halverwege plaatsen? Hij moet wat ik begrijp minimaal 4 meter van de CV vandaan zijn, en moet dit dan nadat de hoofdaanvoer splitst, of kan het ook daarvoor al?

Hij zou dan bijvoorbeeld na slaapkamer 3 komen, en in de andere lus in de woonkamer aan het eind van de lus. Zou dit werken?

Alle reacties

• Brahman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-03 20:07
DutchWing schreef op zondag 6 november 2022 @ 00:22:
Waarom is er een terugslagklep geplaatst?
Hoe dit deze aangesloten…

Zit de expansievat in de retour leiding direct onder de ketel?
De Tzerra is hier uitermate gevoelig voor!
Meerdere woningen meegemaakt waarbij de volledige doorstroming ineens raar deed door locatie expansievat of een defect vat.

Kloppen op het expansievat is niet de juiste methode, ook een vat van 1 jaar kan defect zijn… Maar de kans is klein.
Hoogstwaarschijnlijk als je het expansievat direct onder de retour ketel monteert + thermostaatknoppen woonkamer eraf haalt, dat je probleem is opgelost.

Had de vorige ketel ook last van dit probleem overigens?
Bij nadere inspectie blijkt er geen terugslagklep te zijn geinstalleerd.

Ik had dezelfde problemen bij de vorige ketel. Ik heb even wat foto's gemaakt van de huidige opstelling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WX_qr9azInCsBwU0bVg4oIFVloM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wyUNniTugFzfjQJJLcAJYBSw.jpg?f=fotoalbum_large
Van links naar rechts:
1. warm richting radiator
2. warm water
3. gas
4. koud water
5. retour verwarming
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVMEjRb3xqFynqeCETE6z6o1gG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPkOZ1UQQEGTxEV7ZePvK2nv.jpg?f=fotoalbum_large
Expansievat en bijvul kraan zitten dicht op de cv, op de retourleiding
ontluchter zit op de toevoer van warm water.

Verder zitten er geen verdere regelaars of andere onderdelen in het circuit.
Verwijderd schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:04:
Dat er thermostaatkranen in de woonkamer zijn geplaatst zecht een hoop.
Dit zou alleen mogen met een andere regeling.
Verwijder de thermostaat knoppen in de woonkamer en vervang deze voor standaard knoppen.
Je hoeft niet de klep te vervangen, alleen de knoppen. Dit kost maar een paar euro.
Draai de knoppen in de woonkamer ongeveer half dicht, zodat er een goede verdeling is van het verwarmde CV water.
Doordit te doen, is er altijd een flow en klopt de regeling weer.
Ik heb nu de knoppen verwijdert en zal vandaag weer eens wat spelen met het openen en sluiten van radiatoren in de slaapkamers.

• Crafter071
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-11-2023
@Brahman Heb je ondertussen al iets aangepast van het lijstje? Ik heb zelf ook een Tzerra Ace alleen een 39c. Ik heb regelmatig storing A.02.06 en sinds kort ook H.01.05 en H.01.14. Expansie vat hangt bij mijn installatie ook relatief hoog tov de ketel en ga binnenkort een magneet vuilafscheider, een microbellen vanger plaatsen en de thermostaat kranen vervangen door dynamische om te kunnen inregelen. Als ik dan toch het systeem van druk haal kan ik meteen het vat meenemen als het nut heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2q9GtY5W0zutyLKkFyUbJ6ooZdk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NGeliuIiJcjqGjh33ocNs1B.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb onlangs de pompsnelheid een stuk lager gezet in de hoop dat het de problemen zou verhelpen. Er zit een automatische vulinrichting in, in de hoop dat eventuele druk problemen hierdoor makkelijk op te vangen zijn door dit door de ketel zelf te laten regelen. Ben begonnen met een Remeha thermostaat maar ben eind 2021 overgestapt op het hele huis met Evohome en alle radiatoren met de HR92 knoppen. Uit voorzorg ook een druk verschil bypass er in gezet op zo’n 8m van de ketel (helaas wel NA een eerste paar aftakken) dat was helaas niet anders te doen.

Ik hoor graag je bevindingen (en die van de andere forummers uiteraard). Alvast bedankt!!

Groeten, Nick

Pagina: 1