Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

drukverschilregelaar plaatsen in CV insallatie, maar waar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Brahman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 10:38
Al jaren hebben we met grote regelmaat last van storingen op onze CV installatie. De Nefit CV die we hadden was oud (20+ jaar) en we hebben deze onlangs laten vervangen door een Remeha Tzerra Ace 28c CW4. Naast lagere stookkosten hoopte we ook van de storingen af te zijn. Dit is helaas niet zo gebleken.

Om de kosten van het stoken een beetje te drukken, draaien we regelmatig de radiatoren van de slaapkamers, keuken en badkamer dicht. Dit gaat soms goed, maar soms zorgt dit voor een drukverschil waardoor de doorstroom van het water volledig stagneert en de CV ketel in storing gaat omdat deze zijn warmte niet kwijt kan. We hebben daar al een 3 tal loodgieters voor langs laten komen (voordat de nieuwe cv geplaats was), maar geen van deze konden precies vertellen wat er mis gaat, en waarom dit probleem ontstaat.

Nu ben ik zelf maar wat gaan zoeken wat er verder nog aan opties zijn. En het lijkt erop dat ik een drukverschil regelaar tussen mijn hoofd aanvoer en afvoer moet plaatsen. Ik kom er alleen niet goed uit waar ik dat zou moeten doen. Situatie van de installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjGmFLKaitHugqERJqM9HtNquSk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tpc2MsEmGsPWqkE4Y50htqKo.png?f=fotoalbum_large

Op dit moment lijkt het enkel te werken als we alle radiatoren open laten staan, maar hierdoor stoken we dus wel aardig wat meer dan nodig is.

Alle leidingen zijn vrij te bereiken, lopen voor de muren langs. Behalve het deel onder de vloer, hier kan ik niet bij.

Het meest ideale leek mij om de drukverschil regelaar aan het einde van de aanvoer/afvoer te plaatsen, maar ik heb maar toegang tot 1 van deze punten.

Kan ik zo'n regelaar ook ergens halverwege plaatsen? Hij moet wat ik begrijp minimaal 4 meter van de CV vandaan zijn, en moet dit dan nadat de hoofdaanvoer splitst, of kan het ook daarvoor al?

Hij zou dan bijvoorbeeld na slaapkamer 3 komen, en in de andere lus in de woonkamer aan het eind van de lus. Zou dit werken?

Alle reacties

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-11 11:29
Ik denk niet echt dat het je probleem zal oplossen. Je blijft dan warm water rondpompen wat de cv niet verder zal willen opstoken. Dan krijg je waarschijnlijk een soortgelijke storing.

Je zou een of twee radiatoren permanent open moeten laten zodat er altijd voldoende flow is. Of je regeling beter aanpassen met bijvoorbeeld evohome.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Brahman
storeman schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:29:
Ik denk niet echt dat het je probleem zal oplossen. Je blijft dan warm water rondpompen wat de cv niet verder zal willen opstoken. Dan krijg je waarschijnlijk een soortgelijke storing.

Je zou een of twee radiatoren permanent open moeten laten zodat er altijd voldoende flow is. Of je regeling beter aanpassen met bijvoorbeeld evohome.
De radiatoren in de woonkamer zijn altijd open, dus in theorie is doorstroom altijd mogelijk. Toch gaat dit regelmatig niet goed en stopt alle doorstroming. Ik snap ook nog niet waarom de doorstroom volledig stopt, ook al zijn er nog enkele radiatoren open.

[ Voor 46% gewijzigd door Brahman op 05-11-2022 22:34 ]

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-11 11:29
Zitten er thermostaatkranen op die radiatoren? Want dan is "altijd open" natuurlijk wel relatief.

En als die echt helemaal open staan, dan zouden ze toch warm moeten worden. Als dat niet het geval is, dan wordt het een zoektocht waarom het dan niet doorstroomt. In dit geval lijkt een bypass me al helemaal een slecht idee, omdat er gewoon iets fundamenteel mis is met de installatie.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
CV installaties horen in DEI, dus daar gaat dit topic heen :)

Tweakers Discord

• Brahman
storeman schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:42:
Zitten er thermostaatkranen op die radiatoren? Want dan is "altijd open" natuurlijk wel relatief.

En als die echt helemaal open staan, dan zouden ze toch warm moeten worden. Als dat niet het geval is, dan wordt het een zoektocht waarom het dan niet doorstroomt. In dit geval lijkt een bypass me al helemaal een slecht idee, omdat er gewoon iets fundamenteel mis is met de installatie.
Goed punt, het zijn inderdaad thermoskranen. Ik draai ze er eens af en kijk dan eens hoe het gaat.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:42

Onbekend

...

Een CV-ketel gaat doorgaans niet direct in storing als de watertemperatuur een bepaalde waarde bereikt. Normaal duurt het eventjes voordat deze een storing geeft, omdat de CV-ketel de waterpomp even de tijd geeft om het water rond te pompen en koud water weer terug door de CV-ketel te laten stromen.
(Ja, er is wel een directe beveiliging waardoor de CV-ketel direct in storing komt te staan, maar dat is als de temperatuur boven de 105 graden komt. Dan kookt het water en deze storing zou alleen mogen voorkomen als er geen water in de leidingen zit.)

Eerst maar even een aantal basisvragen. (Ik ga er vanuit dat de monteurs dat zelf ook al hebben gecontroleerd.)
1. Met minimaal 2 radiatoren helemaal open valt de CV-ketel ook in storing?
2. Staat de CV-ketel op de bovenste verdieping en heeft jouw huis 1 of 2 etages?
3. Wat is de waterdruk op de CV?
4. Heb je elke radiator al eens ontlucht?
5. Is jouw expansievat in orde? (Even onder en boven kloppen).
6. Hoor je de pomp van de CV ook draaien en je hoort verder geen luchtbelletjes?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Brahman
Onbekend schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 23:05:
Een CV-ketel gaat doorgaans niet direct in storing als de watertemperatuur een bepaalde waarde bereikt. Normaal duurt het eventjes voordat deze een storing geeft, omdat de CV-ketel de waterpomp even de tijd geeft om het water rond te pompen en koud water weer terug door de CV-ketel te laten stromen.
(Ja, er is wel een directe beveiliging waardoor de CV-ketel direct in storing komt te staan, maar dat is als de temperatuur boven de 105 graden komt. Dan kookt het water en deze storing zou alleen mogen voorkomen als er geen water in de leidingen zit.)

Eerst maar even een aantal basisvragen. (Ik ga er vanuit dat de monteurs dat zelf ook al hebben gecontroleerd.)
2. Staat de CV-ketel op de bovenste verdieping en heeft jouw huis 1 of 2 etages?
6. Hoor je de pomp van de CV ook draaien en je hoort verder geen luchtbelletjes?
Vandaag was de ketel dus wel in een blokkade gesprongen omdat de termperatuur boven de 100 graden kwam. De pomp sloeg ook niet meer aan. Na het resetten ging deze vrijwel direct weer in blokkering. Er kwam ook geen warm water meer uit. als de blokkade er nog niet op stond, ging deze er wel direct op zodra ik de warm water kraan open deed.

Ja

Ja, op zolder, 2e etage

2 bar

Ja, alles is ontlucht

Deze is nieuw, klinkt goed.

Zodra hij in storing ging, werkte de pomp ook niet. Pas nadat het systeem tijd had om af te koelen, ging na een reset de pomp weer aan. Ik hoor hier ook geen belletjes (er zit ook een automatisch ontluchter tussen het expansievat en de cv)

Enige verklaring die ik nu heb, is dat een thermostatische kraan de radiatoren in de woonkamer toch dicht heeft gezet, ook al stond deze op 5. De temperatuur in de woonkamer is niet boven de 18 graden geweest vandaag, dus dat had niet mogen gebeuren volgens mij.

• Onbekend

Onbekend

...

Welke foutcode geeft de CV-ketel precies?

• Brahman
Onbekend schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 23:24:
Welke foutcode geeft de CV-ketel precies?
https://www.remeha.nl/vee...ragen/storingscode-h01-14

De doorstroom is niet goed, overige punten zijn gecheckt.

https://www.remeha.nl/vee...etels/storingscode-e01-12
Is ook nog voorbij gekomen.

[ Voor 27% gewijzigd door Brahman op 05-11-2022 23:34 ]

• Onbekend

Onbekend

...

Als je heet water gebruikt, werkt dat wel goed?

En zit in de leidingen onder de CV-ketel ook nog ergens een terugslagklep?

[ Voor 45% gewijzigd door Onbekend op 05-11-2022 23:45 ]

• Brahman
Onbekend schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 23:44:
Als je heet water gebruikt, werkt dat wel goed?

En zit in de leidingen onder de CV-ketel ook nog ergens een terugslagklep?
Op dit moment wel, de storing is nu ook weer weg, maar komt dus met regelmaat terug. In veel gevallen is er geen foutmelding in de cv, maar stroomt er ook geen water en werkt de verwarming dus niet. Als dat lang duurt, komt de foutmelding op den duur weer naar voren.

Er is bij het plaatsen ook een terugslagklep geplaatst.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Waarom is er een terugslagklep geplaatst?
Hoe dit deze aangesloten…

Zit de expansievat in de retour leiding direct onder de ketel?
De Tzerra is hier uitermate gevoelig voor!
Meerdere woningen meegemaakt waarbij de volledige doorstroming ineens raar deed door locatie expansievat of een defect vat.

Kloppen op het expansievat is niet de juiste methode, ook een vat van 1 jaar kan defect zijn… Maar de kans is klein.
Hoogstwaarschijnlijk als je het expansievat direct onder de retour ketel monteert + thermostaatknoppen woonkamer eraf haalt, dat je probleem is opgelost.

Had de vorige ketel ook last van dit probleem overigens?

[ Voor 37% gewijzigd door DutchWing op 06-11-2022 00:34 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Heb je overal thermostaat kranen en knoppen?
Dan moet er een drukverschil regelaar geplaatst worden.
Zijn de aanvoer en retour niet verkeerd om aangesloten? Dat geeft vaak dit soort problemen.
Aangezien je het ook had met de oude ketel zit er ergens een verstopping?

Als eerste controleren of aanvoer en retour niet gewisseld zijn.
Is dat niet het geval de installatie spoelen.
Is er bij de nieuwe ketel een vuilfilter geplaatst?
Zo ja dan deze een stuk aftappen in een emmer en kijken hoeveel vuil daar in zit.

Please state the nature of the technical emergency

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Elk cv systeem hoort een drukverschilregelaar te hebben! In aansluitsets voor ketels zit ie altijd bijgeleverd. Wat betreft de plaatsing, Nefit adviseert om deze onder de ketel te plaatsen. Dat kan discutabel zijn in installaties die een aftakking hebben die kan bevriezen en moet je hem daar op het eind monteren zodat er circulatie blijft bij gesloten radiatoren. Overigens moet je deze regelaar wel correct instellen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Verwijderd

Dat er thermostaatkranen in de woonkamer zijn geplaatst zecht een hoop.
Dit zou alleen mogen met een andere regeling.
Verwijder de thermostaat knoppen in de woonkamer en vervang deze voor standaard knoppen.
Je hoeft niet de klep te vervangen, alleen de knoppen. Dit kost maar een paar euro.
Draai de knoppen in de woonkamer ongeveer half dicht, zodat er een goede verdeling is van het verwarmde CV water.
Doordit te doen, is er altijd een flow en klopt de regeling weer.

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

ds23man schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:25:
Elk cv systeem hoort een drukverschilregelaar te hebben! In aansluitsets voor ketels zit ie altijd bijgeleverd. Wat betreft de plaatsing, Nefit adviseert om deze onder de ketel te plaatsen. Dat kan discutabel zijn in installaties die een aftakking hebben die kan bevriezen en moet je hem daar op het eind monteren zodat er circulatie blijft bij gesloten radiatoren. Overigens moet je deze regelaar wel correct instellen.
Bij ketelaansluitsets wordt nooit een drukverschilregelaar geleverd.
Je bedoelt een overstortventiel of inlaatcombinatie?

• Brahman
DutchWing schreef op zondag 6 november 2022 @ 00:22:
Waarom is er een terugslagklep geplaatst?
Hoe dit deze aangesloten…

Zit de expansievat in de retour leiding direct onder de ketel?
De Tzerra is hier uitermate gevoelig voor!
Meerdere woningen meegemaakt waarbij de volledige doorstroming ineens raar deed door locatie expansievat of een defect vat.

Kloppen op het expansievat is niet de juiste methode, ook een vat van 1 jaar kan defect zijn… Maar de kans is klein.
Hoogstwaarschijnlijk als je het expansievat direct onder de retour ketel monteert + thermostaatknoppen woonkamer eraf haalt, dat je probleem is opgelost.

Had de vorige ketel ook last van dit probleem overigens?
Bij nadere inspectie blijkt er geen terugslagklep te zijn geinstalleerd.

Ik had dezelfde problemen bij de vorige ketel. Ik heb even wat foto's gemaakt van de huidige opstelling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WX_qr9azInCsBwU0bVg4oIFVloM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wyUNniTugFzfjQJJLcAJYBSw.jpg?f=fotoalbum_large
Van links naar rechts:
1. warm richting radiator
2. warm water
3. gas
4. koud water
5. retour verwarming
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVMEjRb3xqFynqeCETE6z6o1gG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPkOZ1UQQEGTxEV7ZePvK2nv.jpg?f=fotoalbum_large
Expansievat en bijvul kraan zitten dicht op de cv, op de retourleiding
ontluchter zit op de toevoer van warm water.

Verder zitten er geen verdere regelaars of andere onderdelen in het circuit.
Verwijderd schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:04:
Dat er thermostaatkranen in de woonkamer zijn geplaatst zecht een hoop.
Dit zou alleen mogen met een andere regeling.
Verwijder de thermostaat knoppen in de woonkamer en vervang deze voor standaard knoppen.
Je hoeft niet de klep te vervangen, alleen de knoppen. Dit kost maar een paar euro.
Draai de knoppen in de woonkamer ongeveer half dicht, zodat er een goede verdeling is van het verwarmde CV water.
Doordit te doen, is er altijd een flow en klopt de regeling weer.
Ik heb nu de knoppen verwijdert en zal vandaag weer eens wat spelen met het openen en sluiten van radiatoren in de slaapkamers.

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik zou ook eens kijken naar je gasleiding, weet niet wat voor boer er bezig is geweest in de eerste gebogen bocht onder de ketel. Lijkt wel of die voor de helft is dichtgeknepen.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Brahman je expansievat zit verkeerd!
Deze moet direct onder de ketel bij de afsluiter in de retour.

Je hebt nu aan de linkerzijde ergens tussen de aanvoer en retour je overgang tussen persdruk en zuigdruk van de pomp.
aan de rechterzijde heb je persdruk tot aan het expansievat en de rest is zuigzijde van de pomp.
Je installatie kan zo in onbalans raken, met moderne circulatiepompen (permanent magneet) kun je sneller hydraulische problemen krijgen.

Zie ook:
https://www.remeha.nl/act...tsen-doe-dit-in-de-retour

https://cv-inregelen.nl/artikel/top-3-mankementen-aan-cvs

Hoogstwaarschijnlijk is daarna je probleem verholpen!

Ook zou ik een magneetfilter onder de retour ketel plaatsen, ivm de nieuwe pomp permanent magnetisch is.

[ Voor 11% gewijzigd door DutchWing op 06-11-2022 12:31 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Brahman
DutchWing schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:25:
@Brahman je expansievat zit verkeerd!
Deze moet direct onder de ketel bij de afsluiter in de retour.

Je hebt nu aan de linkerzijde ergens tussen de aanvoer en retour je overgang tussen persdruk en zuigdruk van de pomp.
aan de rechterzijde heb je persdruk tot aan het expansievat en de rest is zuigzijde van de pomp.
Je installatie kan zo in onbalans raken, met moderne circulatiepompen (permanent magneet) kun je sneller hydraulische problemen krijgen.

Zie ook:
https://www.remeha.nl/act...tsen-doe-dit-in-de-retour

https://cv-inregelen.nl/artikel/top-3-mankementen-aan-cvs

Hoogstwaarschijnlijk is daarna je probleem verholpen!
Hij zit nu wel aan de retour zijde, maar er is fysiek geen ruimte direct onder de ketel om hem daar te plaatsen.

[ Voor 18% gewijzigd door Brahman op 06-11-2022 12:29 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Brahman schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:29:
[...]

Hij zit nu wel aan de retour zijde, maar er is fysiek geen ruimte direct onder de ketel om hem daar te plaatsen.
Je kan hem toch rechts ernaast ophangen en eronder met een t stuk 22 x 15 x 22 aansluiten?

• Brahman
ds23man schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:18:
Ik zou ook eens kijken naar je gasleiding, weet niet wat voor boer er bezig is geweest in de eerste gebogen bocht onder de ketel. Lijkt wel of die voor de helft is dichtgeknepen.
Het lijkt denk ik erger dan het is, maar kan ook zeker wel mooier ja
https://photos.app.goo.gl/2TnXakKzpJmbD97SA

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Brahman schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:29:
[...]

Hij zit nu wel aan de retour zijde
Hij zit wel in de retour, maar zoals bovenstaande uitgelegd kun je nog steeds onbalans krijgen.
De Remeha Tzerra is hier ongelofelijk gevoelig voor, ik heb het zelf meegemaakt in de praktijk.
Precies zo’n zelfde situatie als bij jou.

• Brahman
DutchWing schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:33:
[...]

Je kan hem toch rechts ernaast ophangen en eronder met een t stuk 22 x 15 x 22 aansluiten?
Dat de leiding na de nieuwe splitsing weer omhoog gaat is dan geen probleem? Het is dus vooral belangrijk dat deze op de leiding zit tussen de cv en de huidige splitsing?

Ik houd het in gedachte maar hoop dat het niet nodig is.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

edsandje schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:49:
[...]

Bij ketelaansluitsets wordt nooit een drukverschilregelaar geleverd.
Je bedoelt een overstortventiel of inlaatcombinatie?
Ik denk dat hij een bypass / AVDO bedoeld.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Brahman schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:36:
[...]

Dat de leiding na de splitsing weer omhoog gaat is dan geen probleem? Het is dus vooral belangrijk dat deze op de leiding zit tussen de cv en de splitsing?

Ik houd het in gedachte maar hoop dat het niet nodig is.
Ja dat klopt.

Het expansievat is dan de nulpunt van de circulatiepomp.
Dus je hele installatie staat dan in de persdruk van de circulatiepomp.
Dat is voor je pomp prettiger werken.

Het kan natuurlijk iets anders zijn, alleen gezien ik deze ervaring hebt kun je beter dit eerst proberen voordat je allemaal capriolen gaat uitvoeren.

Als je voornamelijk slaapkamer 1 en 2 dicht zet versterkt dit mijn vermoeden.

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Aan de rechterzijde zit een automatische ontluchter op de aanvoer, is de retour aan die kant ook het hoogste punt? Dan zal daar ook een ontluchtingsmogelijkheid moeten komen.
En er lekt een koppeling onder de ketel op de retourleiding.
DutchWing schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:37:
[...]

Ik denk dat hij een bypass / AVDO bedoeld.
Dat is een drukverschilregelaar, dat is een bypass.
Avdo is een aanduiding die danfoss gebruikt.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

DutchWing schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:35:
[...]

Hij zit wel in de retour, maar zoals bovenstaande uitgelegd kun je nog steeds onbalans krijgen.
De Remeha Tzerra is hier ongelofelijk gevoelig voor, ik heb het zelf meegemaakt in de praktijk.
Precies zo’n zelfde situatie als bij jou.
Bij mijn tzerra zat hij ook met een 20-15-20 net onder de ketel aangesloten, nooit flow problemen gehad dus het is het proberen waard.

Ooit riep een cv monteur eens dat er altijd een kraan open moet blijven in het circuit, dus bij ons was dat de badkamer, de kraan was er zelfs af zodat niemand hem dicht kon draaien, maakt niets uit in verbruik omdat je op de kamer thermostaat aan het regelen bent.

@Brahman
Kijk ook of je voetventielen niet dicht staan in de woonkamer, die bepalen dan de flow, overal waar de thermostaat zit moet alles vol open om te beginnen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

edsandje schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:44:
Een drukverschilregelaar is niet per se een bypass overigens ;)

Daarom deed ik ook bypass/AVDO zo opschrijven, bypass is natuurlijk een breed begrip, AVDO op Google en gelijk juiste resultaat.

[ Voor 30% gewijzigd door DutchWing op 06-11-2022 12:50 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Rol-Co schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:44:
@Brahman
Kijk ook of je voetventielen niet dicht staan in de woonkamer, die bepalen dan de flow, overal waar de thermostaat zit moet alles vol open om te beginnen.
De thermostaatknop of open/dicht knoppen in de woonkamer moeten vol open staan.
Een voetventiel of dubbel instelbare kraan moet ingeregeld staan op de juiste delta T.
Anders kun je weer comfort klachten krijgen en onnodig water rondpompen wat de efficiëntie van je cv ketel nadelig kan beïnvloeden, of ook weer onbalans in de richting: voorzijde wordt wel warm maar de achterzijde niet bijvoorbeeld.

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

DutchWing schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:45:
[...]

Een drukverschilregelaar is niet per se een bypass overigens ;)

Daarom deed ik ook bypass/AVDO zo opschrijven, bypass is natuurlijk een breed begrip, AVDO op Google en gelijk juiste resultaat.
We bedoelen allebei hetzelfde ;)
Avdo wordt door danfoss gebruikt, een beetje hetzelfde als Bahco, iedereen weet wat je bedoelt maar het is een verstelbare moersleutel.

Remeha adviseert een vuilfilter in de retour te plaatsen.
Als je expansievat gaat/laat verplaatsen zou ik die ook doen.
En een ontluchtmogelijkheid op de retour aan de rechterzijde.

[ Voor 16% gewijzigd door edsandje op 06-11-2022 13:04 . Reden: aanvulling ]

• Rol-Co

Rol-Co

DutchWing schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:54:
[...]

De thermostaatknop of open/dicht knoppen in de woonkamer moeten vol open staan.
Een voetventiel of dubbel instelbare kraan moet ingeregeld staan op de juiste delta T.
Anders kun je weer comfort klachten krijgen en onnodig water rondpompen wat de efficiëntie van je cv ketel nadelig kan beïnvloeden, of ook weer onbalans in de richting: voorzijde wordt wel warm maar de achterzijde niet bijvoorbeeld.
Daarom staat er om te beginnen ;) het zou eerst moeten blijven werken zonder storing met alleen de kamer radiatoren open, dan gaan inregelen en kijken wanneer het probleem op treedt.

• Brahman
DutchWing schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:43:
[...]

Ja dat klopt.

Het expansievat is dan de nulpunt van de circulatiepomp.
Dus je hele installatie staat dan in de persdruk van de circulatiepomp.
Dat is voor je pomp prettiger werken.

Het kan natuurlijk iets anders zijn, alleen gezien ik deze ervaring hebt kun je beter dit eerst proberen voordat je allemaal capriolen gaat uitvoeren.

Als je voornamelijk slaapkamer 1 en 2 dicht zet versterkt dit mijn vermoeden.
Goed om te weten, dank :)
edsandje schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:44:
Aan de rechterzijde zit een automatische ontluchter op de aanvoer, is de retour aan die kant ook het hoogste punt? Dan zal daar ook een ontluchtingsmogelijkheid moeten komen.
En er lekt een koppeling onder de ketel op de retourleiding.
[...]

Ja, dit is het hoogste punt van de installatie, ik zou hier inderdaad nog een ontluchter kunnen plaatsen.

Die lekkage ga ik nog even controleren. Ik heb het idee dat het iets is van tijdens de installatie dat niet is schoongemaakt (ze hebben immers het stof van het boren ook lekker laten liggen...)
Rol-Co schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:44:
[...]

Bij mijn tzerra zat hij ook met een 20-15-20 net onder de ketel aangesloten, nooit flow problemen gehad dus het is het proberen waard.

Ooit riep een cv monteur eens dat er altijd een kraan open moet blijven in het circuit, dus bij ons was dat de badkamer, de kraan was er zelfs af zodat niemand hem dicht kon draaien, maakt niets uit in verbruik omdat je op de kamer thermostaat aan het regelen bent.

@Brahman
Geen van de radiatoren hebben een voetventiel, dus deze staan volledig open.

Zonder de termostaatkranen in de woonkamer gaat het goed, maar n=1 dus ik ga er nog een paar dagen mee aan de slag om te kijken of ik hem in deze toestand nog kan laten vastlopen.

Zodra ik weer wat vertrouwen heb in de installatie ga ik hem nog een keertje opnieuw waterzijdig inregelen om hem nog efficienter te maken.

Voor nu heb ik op mijn lijst staan:
  1. Expansievat verplaatsen
  2. Ontluchter op het hoogste punt van het toevoer
  3. vuilfilter op de retour
een bypass/avdo/drukverschilregelaar als al het bovenste geen effect heeft

• Rol-Co

Rol-Co

@Brahman
De tzerra heeft ook een ontluchter bovenop zie je een ventieltje.

• ds23man

ds23man

Eenum

Zet gelijk gewoon zo'n ding onder je ketel:

https://www.technim.nl/in...3CGQ9fEAQYAyABEgJU8vD_BwE

En je zal zien dat je problemen over zijn. Als tijdens het opstarten van de pomp er teveel tegendruk is dan bypassed hij gewoon naar de retour en zal je ketel niet in storing gaan.

• VIPmaster
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:48
ds23man schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:54:
Zet gelijk gewoon zo'n ding onder je ketel:

https://www.technim.nl/in...3CGQ9fEAQYAyABEgJU8vD_BwE

En je zal zien dat je problemen over zijn. Als tijdens het opstarten van de pomp er teveel tegendruk is dan bypassed hij gewoon naar de retour en zal je ketel niet in storing gaan.
Als je gewoon zo'n ding (avdo) niet nodig hebt, moet je hem er juist niet tussen plaatsen.
Dit kan er alleen maar voor hogere stookkosten zorgen aangezien je retour temperatuur hoger wordt. (buien alle andere problemen.
Normaal gesproken hoort in de de ruimte waar de thermostaat hangt geen thermostaatknop op de radiator, als deze niet dubbel instelbaar zijn kan je er een handknop op zetten zodat je ze gelijk waterzijdig in kan regelen.

• ds23man

ds23man

Eenum

VIPmaster schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 05:16:
[...]

Als je gewoon zo'n ding (avdo) niet nodig hebt, moet je hem er juist niet tussen plaatsen.
Dit kan er alleen maar voor hogere stookkosten zorgen aangezien je retour temperatuur hoger wordt. (buien alle andere problemen.
Normaal gesproken hoort in de de ruimte waar de thermostaat hangt geen thermostaatknop op de radiator, als deze niet dubbel instelbaar zijn kan je er een handknop op zetten zodat je ze gelijk waterzijdig in kan regelen.
Dus Nefit heeft het fout? Staat in elke installatiehandleiding van hen....

• VIPmaster
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:48
ds23man schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:57:
[...]

Dus Nefit heeft het fout? Staat in elke installatiehandleiding van hen....
Nee, Nefit heeft het goed.
ALS er onvoldoende doorstroming is plaats je een drukverschil regelaar.
Bijvoorbeeld als je alleen hoog temperatuur vloerverwarming (meng verdeler)hebt waardoor je weinig tot geen circulatie hebt.
Maar zoals ik begrijp van @Brahman heeft hij termostaatknoppen in zijn woonkamer waar ook de kamerthermostaat hangt.
Deze regelen tegen elkaar in waardoor je inderdaad makkelijk een flow storing kan krijgen.
In de kamer waar de thermostaat hangt horen geen thermostaatkoppen op de radiatoren om zo de flow te garanderen en de warmte te krijgen waar je het hebben wilt

• Crafter071
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-11-2023
@Brahman Heb je ondertussen al iets aangepast van het lijstje? Ik heb zelf ook een Tzerra Ace alleen een 39c. Ik heb regelmatig storing A.02.06 en sinds kort ook H.01.05 en H.01.14. Expansie vat hangt bij mijn installatie ook relatief hoog tov de ketel en ga binnenkort een magneet vuilafscheider, een microbellen vanger plaatsen en de thermostaat kranen vervangen door dynamische om te kunnen inregelen. Als ik dan toch het systeem van druk haal kan ik meteen het vat meenemen als het nut heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2q9GtY5W0zutyLKkFyUbJ6ooZdk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NGeliuIiJcjqGjh33ocNs1B.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb onlangs de pompsnelheid een stuk lager gezet in de hoop dat het de problemen zou verhelpen. Er zit een automatische vulinrichting in, in de hoop dat eventuele druk problemen hierdoor makkelijk op te vangen zijn door dit door de ketel zelf te laten regelen. Ben begonnen met een Remeha thermostaat maar ben eind 2021 overgestapt op het hele huis met Evohome en alle radiatoren met de HR92 knoppen. Uit voorzorg ook een druk verschil bypass er in gezet op zo’n 8m van de ketel (helaas wel NA een eerste paar aftakken) dat was helaas niet anders te doen.

Ik hoor graag je bevindingen (en die van de andere forummers uiteraard). Alvast bedankt!!

Groeten, Nick

• Brahman
Crafter071 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:02:
@Brahman Heb je ondertussen al iets aangepast van het lijstje? Ik heb zelf ook een Tzerra Ace alleen een 39c. Ik heb regelmatig storing A.02.06 en sinds kort ook H.01.05 en H.01.14. Expansie vat hangt bij mijn installatie ook relatief hoog tov de ketel en ga binnenkort een magneet vuilafscheider, een microbellen vanger plaatsen en de thermostaat kranen vervangen door dynamische om te kunnen inregelen. Als ik dan toch het systeem van druk haal kan ik meteen het vat meenemen als het nut heeft.

[Afbeelding]

Ik heb onlangs de pompsnelheid een stuk lager gezet in de hoop dat het de problemen zou verhelpen. Er zit een automatische vulinrichting in, in de hoop dat eventuele druk problemen hierdoor makkelijk op te vangen zijn door dit door de ketel zelf te laten regelen. Ben begonnen met een Remeha thermostaat maar ben eind 2021 overgestapt op het hele huis met Evohome en alle radiatoren met de HR92 knoppen. Uit voorzorg ook een druk verschil bypass er in gezet op zo’n 8m van de ketel (helaas wel NA een eerste paar aftakken) dat was helaas niet anders te doen.

Ik hoor graag je bevindingen (en die van de andere forummers uiteraard). Alvast bedankt!!
Uiteindelijk was enkel het vervangen van de thermostaat knoppen op de benedenverdieping voldoende. Sindsdien heb ik 0 problemen. Nu zitten er gewone knoppen op van een paar euro en dan werkt het prima.

• Crafter071
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-11-2023
Brahman schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:19:
[...]

Uiteindelijk was enkel het vervangen van de thermostaat knoppen op de benedenverdieping voldoende. Sindsdien heb ik 0 problemen. Nu zitten er gewone knoppen op van een paar euro en dan werkt het prima.
Dankjewel voor je snelle reactie! En vooral mooi dat je het opgelost hebt. Helaas gaat voor mijn installatie een gewone kraan niets oplossen omdat ik alles met de Evohome bedien. Ik vermoed wel dat dit er mee te maken kan hebben maar zeker weten doe ik het niet.

Gisterenavond constateerde ik dat de druk langzaam zakt terwijl alle radiatoren dicht staan (alle zones op nacht temperatuur ingesteld) en ik heb geen enkele radiator standaard open staan. De druk zakte terwijl ik keek van 0,9 naar 0,8 en een minuut later schoot ie in storing. Toen ik de radiator in de cv ruimte op 20 had gezet werd de kraan open gestuurd en hoorde ik het water richting de aanvoer leiding gaan met een snerpend geluid (tegen de stroming in van de kraan) en de druk liep weer op naar 1.6 en de ketel ging aan.

Wat ik niet kan verklaren hoe de druk weg kan terwijl alles dicht staat en ik kan ook nergens een lekkage ontdekken (er zitten geen leidingen in de muur of onder de grond). Expansievat is 2 jaar oud, kan uiteraard defect zijn en op zich wel het vervangen waard.

Groeten, Nick

Pagina: 1