Welk type werkgeheugen zit in mijn Desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KFS
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-12-2023
Graag wil ik mijn werkgeheugens uitbreiden van 16gb naar 32gb. Het is dan verstandig om "hetzelfde soort" werkgeheugen te installeren om conflicten te voorkomen. Echter kom ik er maar niet achter welk merk/versie/ect... ik nu heb. Graag wil ik dezelfde kopen.

Weet iemand hoe je achter het type werkgeheugen komt?

Beste antwoord (via KFS op 06-11-2022 12:33)

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:28
Geen corsair met Ryzen, tenzij er een Z in de productcode zit.

Je kan idd beter een 2*16 GB kit kopen. Opties zijn:

Corsair uitvoering: Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2Z3600C18
Kingston (iets, maar niet merkbaar sneller) uitvoering: Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32
G.Skill uitvoering: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC

Zijn alle 3 goed, zouden alle 3 met ryzen moeten werken, in volgorde van snelheid. Prijsverschil is niet in verhouding met verschil in snelheid (want elk van de 3 is sneller dan wat je nu hebt).

Wel opletten met Lenovo, want het kan zijn dat die nog extra lastig doet over geheugen. Meestal wil dat zeggen dat als je niet de exacte kit hebt (alleen te krijgen via Lenovo - die hebben een tijd een speciale reeks kingston gehad die al lang uitverkocht is), dat je dan gedwongen bent aan 2400 ipv 3200/3600 te gebruiken).

[ Voor 16% gewijzigd door manzonderdas op 06-11-2022 10:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:56

Haan

dotnetter

Schroef je kast open en kijk wat er nu in zit. Kun je meteen checken of er wel vrije ruimte is.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-10 07:51
https://www.ccleaner.com/nl-nl/speccy
Dit geeft gedetailleerd wat er in je computer zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:26
En als je gevonden hebt welk geheugen er precies in zit, meldt dat dan even hier en ook het precieze type moederbord en cpu.

Dan kunnen we even kijken wat de mogelijkheden zijn en de dingen waarmee je rekening mee moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Download CPU-Z en kijk wat die aangeeft.
Simpeler kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:00
Met CPU-Z kan je het ook achterhalen. Kijk daarvoor in het tabblad SPD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KFS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65wEje_LSuJEYpuNo98ZillmMRA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PybXe062UHP9yKuF78nhOcze.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oj4ul6qjM5-ee6FYt0J6QrXVVeI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cQvr9gnRqhWUcqT7j7UztGFK.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuByziyRKjVkcLzKCS0kdxP-GDI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/84rHbaE9LR1kzeR18p6y43xZ.png?f=user_large

Ik heb CPU-Z geïnstalleerd, ik kan alleen niet zien welk merk het nu is. Of kijk ik er overheen??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:39

dragonhaertt

@_'.'

In command prompt(cmd):
Wmic memorychip get partnumber

Daaruit krijg je het exacte typenummer van je ram sticks
Makkelijker kan niet, daar hoef je geen extra programmas voor te installeren.

[ Voor 25% gewijzigd door dragonhaertt op 05-11-2022 18:46 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:50

Harrie

NederVlaming

KFS schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:37:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb CPU-Z geïnstalleerd, ik kan alleen niet zien welk merk het nu is. Of kijk ik er overheen??
Je moet nog 1 tab verder, bij de SPD tab normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KFS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnUZ2bY5asC5dIbcb6oN-YntHl8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/43Sh0HTPC04nUS1ZvLvM4h4r.png?f=user_large

Nu zie ik het, SX-Hynix is het merk... kende deze niet

[ Voor 13% gewijzigd door KFS op 05-11-2022 19:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
SK-Hynix is een fabrikant van geheugen IC's.
Je huidige RAM is JEDEC gespecificeerd. Een random XMP kitje erbij drukken gaat niet werken, een 'zelfde soort ook niet' en 4 dimms is sws al lastig met Ryzen. Het moeten modules zijn met dezelfde MIC als je nu hebt en het liefst van dezelfde batch. Dat is zo goed als onmogelijk. Beter vervang je het RAM voor een nieuwe 2x16GB 3200C22 JEDEC kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KFS
Uszka schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:23:
SK-Hynix is een fabrikant van geheugen IC's.
Je huidige RAM is JEDEC gespecificeerd. Een random XMP kitje erbij drukken gaat niet werken, een 'zelfde soort ook niet' en 4 dimms is sws al lastig met Ryzen. Het moeten modules zijn met dezelfde MIC als je nu hebt en het liefst van dezelfde batch. Dat is zo goed als onmogelijk. Beter vervang je het RAM voor een nieuwe 2x16GB 3200C22 JEDEC kit.
Ik snap het eerste deel niet helemaal :-(
Het komt er uiteindelijk op neer dat ik beter 2 nieuwe werkgeheugens kan kopen van elk 16gb.
Wat bedoel je met JEDEC? Ik ken wel wat computer termen, maar echt niet alles... :)

Kan ik dus elk nieuw merk kopen? Bijvoorbeeld Kingston of Corsair?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• manzonderdas

Kingston (iets, maar niet merkbaar sneller) uitvoering: Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32

Zijn alle 3 goed, zouden alle 3 met ryzen moeten werken, in volgorde van snelheid. Prijsverschil is niet in verhouding met verschil in snelheid (want elk van de 3 is sneller dan wat je nu hebt).

Wel opletten met Lenovo, want het kan zijn dat die nog extra lastig doet over geheugen. Meestal wil dat zeggen dat als je niet de exacte kit hebt (alleen te krijgen via Lenovo - die hebben een tijd een speciale reeks kingston gehad die al lang uitverkocht is), dat je dan gedwongen bent aan 2400 ipv 3200/3600 te gebruiken).

[ Voor 16% gewijzigd door manzonderdas op 06-11-2022 10:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.nIX
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-10 11:46
KFS schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:18:
[...]

Ik snap het eerste deel niet helemaal :-(
Het komt er uiteindelijk op neer dat ik beter 2 nieuwe werkgeheugens kan kopen van elk 16gb.
Wat bedoel je met JEDEC? Ik ken wel wat computer termen, maar echt niet alles... :)

Kan ik dus elk nieuw merk kopen? Bijvoorbeeld Kingston of Corsair?
Er zijn verschillende manieren voor geheugenfabrikanten om de snelheid van het geheugen vast te leggen / definiëren.

Je hebt de XMP-instellingen (wat meestal als de snelheid wordt gezien), maar Lenovo ondersteunt dat niet in hun pre-builts. Je zult dus op zoek moeten naar geheugen dat ook de JEDEC-instellingen ingebakken heeft op hogere snelheden. Dat kan nog knap lastig worden. Welkom in de wondere wereld van pre-builts, succes met upgraden daarvan. Je bent niet de eerste die tegen dit probleem is aangelopen, zie bijvoorbeeld: Bestaat er JEDEC 3200 MHz RGB geheugen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KFS
Dankjewel voor de uitleg!

Ik ga nu voor de Corsair. Inderdaad kosten vs snelheid maakt inderdaad niet uit en ik snap (deels) het probleem bij een pre-build. De fabrikant heeft alles volledig vastgebakken in zijn specs. lekker makkelijk voor hem ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KFS
manzonderdas schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:32:

(...)

Ik bedacht me net, zal het helpen als ik de bios update? en zo ja, hoe doe ik dat goed? wellicht een link naar al een bestaand forum met uitleg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
Als er bios updates zijn, zou ik die zeker doen (bij laptops heeft lenovo de voorbije jaren wat beveiligingslekken gehad, dus bios updaten is aan de orde). Alleen is het zo dat dat bios mogelijks vastgespijkerd is. Als dat zo is, ga je geen XMP kunnen activeren bij andere kits dan die door Lenovo geleverd worden - en dat wil dan zeggen dat je ipv 3600 (de sweet spot bij ryzen is 3600/CL16 of 3200 CL14), de basisspec moet draaien (XMP is een overclock). Met geluk wordt het dan 3200 CL22, in het ergste geval 2133 of 2400. Dat laatste is wel trager, vooral lastig als je integrated graphics gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
manzonderdas schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:32:

Slecht advies want geen van die modules gaan sneller lopen dan 2133 in de Lenovo bak van @KFS want dat is het JEDEC profiel van die modules. XMP wordt immers niet ondersteunt.
Zou ik niet doen om de hierboven genoemde reden. uitvoering: Crucial CT2K16G4DFRA32A heeft wel een 3200 MT/s JEDEC profiel en is daarom een veel betere koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
@ uszka: is wat ik zei; met Lenovo weet je niet welke snelheid hij ondersteunt. Vind ook niet direct iets over de crucial terug - ben je zeker dat die wel aan 3200 gaat werken?

Dat XMP niet ondersteund werd, heb ik ook gezegd - maar ik twijfel eraan of hij überhaupt 3200 Mhz gaat doen met andere latjes dan die van lenovo zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.nIX
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-10 11:46
Jedec is jedec. Mocht het om de een of andere gare reden alsnog niet werken, kan TS altijd nog het geheugen terugsturen, simpelweg beroepen op wet kopen op afstand.
Pagina: 1