Bestaat er JEDEC 3200 MHz RGB geheugen ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:12

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Topicstarter
Dit is niet echt een aankoop advies, meer een vraag of het bestaat.

Ik ben al een hele avond aan het zoeken naar geheugen dat een JEDEC 3200 MHz profiel én RGB heeft maar nu ik 30+ matches ben nagelopen begin ik steeds meer te geloven dat het niet bestaat.

Op zich maakt RGB net eens zoveel uit maar het liefst had ik wel geheugen gehad met heatspreaders omdat dat er voor het oog mooier uitziet maar daar loop ik tegen hetzelfde probleem aan.

In de PW heb ik gezocht op 3200MT, DDR4 (en verlichting), vervolgens naar de specs gekeken op de fabrikanten website maar het blijkt allemaal XMP te zijn met een trager JEDEC profiel.

Overigens is het normale (niet) RGB geheugen dat JEDEC 3200 MHz ondersteund ook bijzonder schaars, een van de weinigen is de pricewatch: Crucial CT2K16G4DFRA32A

Ter verduidelijking een screenshot van CPU-Z van het profiel waar het om gaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZ7B9P1fk6S61u9OWCh0QXCdBaU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aN8DVBGXLhSOLVRvdVrTGnny.png?f=user_large

n.b. De reden dat ik geen XMP kan gebruiken is omdat mijn pre-build PC dat niet ondersteund (lees: toegankelijk heeft gemaakt in het BIOS).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Met zulke redelijk extreem hoge CL timings, heeft het dan nog wel nut om je focus te leggen op 3200Mhz ?

Wellicht heb je hier wat meer aan: https://docs.google.com/s...jw6y3o9ujf4hro/edit#gid=0

[ Voor 39% gewijzigd door Madshark op 15-04-2021 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Topicstarter
Madshark schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:36:
Met zulke redelijk extreem hoge CL timings, heeft het dan nog wel nut om je focus te leggen op 3200Mhz ?
Dat weet ik eigenlijk niet, maar het probleem is dat bij vrijwel alle RGB modules die ik gezien heb de standaard JEDEC (terugval waarde) vaak maar 1066 is met als resultaat dat het dus DDR4-2133 wordt op CAS 16. Dat lijkt mij dat ik dan maar beter op zoek kan naar 3200 en genoegen moet nemen met 22 CAS of zie ik dit verkeerd ?

edit: tnx voor de link, dat lijkt te matchen met wat ik dacht.
3200 CAS 22 = 12.5
2133 CAS 16 = 15.0

Dat zijn toch ns ? Lager is beter ?

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 15-04-2021 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
Hele hoge timings doen eigenlijk je frequentie weer min of meer teniet. Een 3000Mhz op CL14 is meestal wel fijner dan een 3400Mhz op CL18.

Als je prebuild mainbord geen XMP wilt lezen, is het wellicht een idee om een module te zoeken waarvan je de SPD kunt herschrijven ? Zo zou je eventueel de XMP waardes kunnen kopiëren naar een JEDEC profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Topicstarter
Madshark schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:49:
,, is het wellicht een idee om een module te zoeken waarvan je de SPD kunt herschrijven ?
Daar heb ik wel kort op gezocht maar eigenlijk niets gevonden.. enige idee welke keywords ik dan moet gebruiken ?

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 15-04-2021 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
Nou moet ik bekennen dat het voor mij wel heel lang geleden is dat ik nog een SPD heb moeten aanpassen.
Ik had toen een Asus mainbord die dat kon, een SPD tool wat in de bios van het mainbord zat, zodoende kon ik modules 'OC'en' voor gebruik in prebuild computers van Dell en HP.
Online vind je wat info terug variërend van Thaiphoon Burner tot Arduino hacks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-05 10:09
Heb je wel een optie om handmatig de timings intevoeren in de bios.
Vaak als je de eerste 5 waardes invult en de rest op auto zet moet het ook werken.

Jedec is verder de standaard.
Bepaalde settings waarop teruggevallen kunnen worden en verder in wezen identiek zijn aan een xmp profiel.
Zie het als een XMP profiel voor lagere snelheid waarop het altijd werkt. Wil je sneller dan laad je het XMP profiel waarop alles automatisch wordt ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Topicstarter
D-dark schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:59:
Heb je wel een optie om handmatig de timings intevoeren in de bios.
Nee, helemaal niets helaas.
Bepaalde settings waarop teruggevallen kunnen worden en verder in wezen identiek zijn aan een xmp profiel.
Ja maar het valt mij op dat deze helemaal niet 'logisch' zijn en vaak extreem trager dan het XMP profiel. Vaak is het ook zo dat van de 4 profielen er 3 XMP zijn dus dan blijft er ook niet veel over om op 'veilig' te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
DukeBox schreef op donderdag 15 april 2021 @ 23:03:
[...]

Nee, helemaal niets helaas.

[...]

Ja maar het valt mij op dat deze helemaal niet 'logisch' zijn en vaak extreem trager dan het XMP profiel. Vaak is het ook zo dat van de 4 profielen er 3 XMP zijn dus dan blijft er ook niet veel over om op 'veilig' te spelen.
Dat zal wel komen doordat er standaard op 1,2 volt gewerkt wordt en er bij XMP overgeschakeld wordt naar 1,35 volt

Over wat voor moederbord en processor praten we?
Dan weten we beter of sneller geheugen zin heeft of dat er met trager geheugen met RGB nog opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Topicstarter
D-dark schreef op donderdag 15 april 2021 @ 23:11:
Over wat voor moederbord en processor praten we?
Een 10700K op een Lenovo Legion T7 OEM moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Een overklokbare K processor op een moederbord waarop XMP is uitgeschakeld.
Prebuild blijft mij soms verbazen.

Weet helaas niet wat er standaard inzit. iets van Armor ram volgens de site. Nooit van gehoord.
https://www.lenovo.com/nl...n-T7-34IMZ5/p/99LE9700365

Als alles volgens de standaard settings is ingesteld misschien dat dit nog kan werken.
In ieder geval 2933 wat zo te zien de standaard waarde van de 10700K is.
pricewatch: HyperX Predator RGB HX429C15PB3AK2/16

Van het moederbord ook weinig te vinden.
Als dat een custom bord is wordt het lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Topicstarter
D-dark schreef op donderdag 15 april 2021 @ 23:48:
Een overklokbare K processor op een moederbord waarop XMP is uitgeschakeld.
Prebuild blijft mij soms verbazen.
Ja, mij ook eigenlijk..
Weet helaas niet wat er standaard inzit. iets van Armor ram volgens de site. Nooit van gehoord.
Ja, dat had ik ook gezien, ook al op gezocht maar niets gevonden. Ook al support gevraagd waar dat te koop is maar dan krijg je een standaard mailtje dat je alles wat DDR4 is er in kan doen.
https://www.kingston.com/dataSheets/HX429C15PB3AK2_16.pdf
Helaas, JEDEC: DDR4-2400 CL17-17-17 @1.2V
Dat is telkens waar ik tegenaan loop, het snelste geheugen heeft de langzaamste jedec profielen.

Dit is een van de weinige afbeeldingen waar ik het geheugen (ARMOR?) kan zien, misschien dat iemand het herkent ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/i/2004094402.jpeg
https://tweakers.net/ext/i/2004094402.jpeg

En dit filmpje: YouTube: Vier game-pc's met RTX 3000 - Prebuilts die op kunnen tegen zelfbouw?

Ik heb iets gevonden die als het goed is compatible is (helaas geen RGB): https://www.kingston.com/dataSheets/HX432C18FB_16.pdf

Nadeel is alleen dat die nergens te krijgen zijn :(

[ Voor 26% gewijzigd door DukeBox op 16-04-2021 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThiemeD
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-01 16:03
Heb je uiteindelijk iets kunnen vinden @DukeBox ? Want ik loop nu tegen prcs hetzelfde probleem aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Topicstarter
ThiemeD schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 01:28:
Heb je uiteindelijk iets kunnen vinden @DukeBox ? Want ik loop nu tegen prcs hetzelfde probleem aan.
Ja en nee, ik heb 2x crucial (zie SP) en 1x dezelfde samsung kunnen vinden die er al inzat (totaal 64GB) echter schiet je er qua snelheid niet veel mee op. Ja het draait op 3200MT maar door de hogere CAS tijden (door gebrek aan XMP) is het niet sneller dan langzamer geheugen met lagere CAS tijden.

Ook zijn de betreffende modules nu relatief duur dus een nieuw moederbord met moderner geheugen is bijna een betere optie, helemaal als je ook RGB wilt.

Ik heb het zo gelaten, voor wat ik er mee doe zal er geen merkbaar verschil zijn (ik had wel 64GB nodig, nu eigenlijk nog meer). Omdat nu de GPU's ook weer normaal verkrijgbaar zijn zing ik het nog even uit tot de nvidia 50 series goed verkrijgbaar zijn en of intel CPU's dan nog een beetje meekomt op dat platform, dan ga ik een geheel nieuwe PC bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThiemeD
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-01 16:03
Ah oké, nou bedankt in ieder geval! Ik zal kijken of ik idd gwn beter een nieuw moederbord kan kopen.
Pagina: 1