Ik heb jaren HDD recovery gedaan. Mijn succesratio was meer dan 95%. Ook met PCB's en het swappen van firmware's. Het gros van mensen wil gewoon hun data terug. Wat er met die disk gebeurd naderhand zal men een rotzorg wezen. Als die data er maar af komt.
En ja, soms moet je brutale middelen toepassen, zoals het invriezen van een HDD maar ook in de vriezer laten terwijl het operatief is om juist de datablocks eraf te kunnen krijgen. Je zal je verbazen wat voor een krachtige tools er zijn voor dat doel.
Ik heb denk ik 5+ pakketten geprobeerd maar ik blijf zweren bij eentje: testdisk. In sommige extreme gevallen duurde het ruim 48 uur maar de data was naderhand wel van de disk eraf. Doel heiligt de middelen.
Bla bla bla ..
Allereerst zou ik willen zeggen stuur je opslag media nooit naar een lab dat een 95% succes rate claimt. Dat riekt naar creatief goochelen met getallen, zoiets:
https://www.disktuna.com/...-are-they-worth-anything/. Dit lab
https://thedigilab.com/ wordt binnen de data recovery community gezien als top notch als het aankomt op mechanische drives. Als niemand het kan, dan stuur je je drive hier naartoe. Wat valt op? Geen succes percentages. Waarom? Als je veel complexe zaken aanneemt zal je succes percentage omlaag gaan, iedereen kan scoren met uitmuntende slaging percentages als je alleen simpele gevallen aanneemt. Lang verhaal kort, succes percentages zeggen me niets.
PCB swaps zijn oplossing voor een beperkt aantal gevallen en een goed deel van de firmware bevindt zich op de platters en een ROM swap gaat niets doen indien deze on-drive firmware corrupt is.
Theoretisch kan bevriezen van een drive een zeer beperkt aantal issues op meest oudere drives tijdelijk omzeilen maar het is toch vooral een bruut middel dat 99 van 100 issues niet oplost terwijl iedereen kan aanvoelen dat de methode niet zonder risico is. Een drive koelen tijdens het clonen is best een goed idee maar daar hebben we geen vriezer voor nodig. Ik sta in dagelijks contact met zo'n 20 data recovery labs en weet, de vriezer behoort niet tot het dagelijkse repertoire.
Data recovery is niet het domweg uitproberen van pakketten, en nee TestDisk is niet "de pinnacle" van data recovery tools. Als dat je conclusie is heb je niet de juiste tools geprobeerd. Deze pakketten zijn sowieso tools voor enkel
logische data recovery. Een 'beetje lab' beschikt over diverse logische data recovery tools en kiest een tool die zich het best leent voor de situatie (denk RAID recovery, of recovery van een specifiek bestandssysteem zoals bijvoorbeeld XFS). Daarbij zijn deze tools vaak het sluitstuk die helemaal aan het eind van het recovery proces worden toegepast.