Internet in schuur via outdoor access point

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jewepe
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-06 20:15
We wonen op een relatief groot erf met diverse gebouwen en zouden graag overal op het erf toegang willen hebben tot ons glasvezelinternet. Dit is buiten niet zo'n probleem vanwege het geïnstalleerde TP-Link Omada EAP225-Outdoor access point dat alle uithoeken van het erf bereikt, maar in de schuur is dit een ander verhaal vanwege belemmering door muren, etc.

Om ook in de schuur toegang tot stabiel internet te hebben, zouden we graag nog een access point willen installeren op het dak van de schuur die het signaal van het andere access point over een afstand van ongeveer 70m oppikt (zonder fysieke tussenliggende barrières) en dat middels een netwerkkabel naar binnen leidt richting een router. Vanuit de router kunnen we het signaal binnen de schuur verspreiden. Het internet zal voornamelijk gebruikt worden voor alledaags browsergebruik, videobellen, video streamen, etc.

Graag vraag ik jullie om advies. Wat is belangrijk om in ogenschouw te nemen als het gaat om het opzetten van dit systeem en de aanschaf van het tweede access point en router? Welk access point + router zouden jullie mij adviseren gegeven het feit dat ik geen tot weinig ervaring heb met opzetten van dit soort systemen en het een beetje kosteneffectief wil aanpakken?

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Waarom graaf je niet gewoon een kabel? Is meestal toch stabieler en sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

jewepe schreef op donderdag 3 november 2022 @ 23:10:
Dit is buiten niet zo'n probleem vanwege het geïnstalleerde TP-Link Omada EAP225-Outdoor access point dat alle uithoeken van het erf bereikt, maar in de schuur is dit een ander verhaal vanwege belemmering door muren, etc.
Koop er nog één en koppel ze aan elkaar : KLAAR!!! :)

Je kan eventueel een PoE Switch erbij kopen om die i.p.v. een PoE Injector te gebruiken in de schuur zelf en je hebt gelijk wat poortjes erbij :
- uitvoering: TP-Link TL-SG105PE
- uitvoering: TP-Link TL-SG108PE

d:)b

Voor meer informatie kan je ook [TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie doorlezen/doorzoeken met de Search bovenaan! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-06 20:43
Je geeft aan dat het internet stabiel moet zijn. In dat geval kom je er denk ik niet omheen om het bekabeld aan te sluiten. Leg een glasvezel neer en gebruik een netwerk switch of media converter zoals bijvoorbeeld deze:
uitvoering: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L
Dit is verreweg de meest betrouwbare oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:31
1) ja een netwerk kabel trekken is de snelte en meest stabiele oplossing.
Maar 70m graven is ook geen kattenpis

2)Eens met @nero355 Als je toch draadloos wilt, neem nog een eap225 out door of een andere outdoor AP uit de Omada reeks.
In de omada software heet dat de mesh functionaliteit om 2 APs draadloos met elkaar te verbinden.

Wat ik wel eerst zou doen is meten of je wel signaal opvangt van je huidige AP op de plek waar je een eventueel een extra AP wilt hangen. Zonder signaal geen wireless bridge. Gebruik een wifi analyzer op je mobiel hiervoor.

Mocht je geen signaal hebben dan moet je gaan kijken naar straal verbinders. Zelfde idee alleen richten die antennes zich directer.

Je noemt een extra router, die zou ik er niet bij nemen. 1 router is genoeg in je netwerk. 2 maakt dingen extra gecompliceerd en geeft vaak problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

FrankHe schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 06:37:
Je geeft aan dat het internet stabiel moet zijn. In dat geval kom je er denk ik niet omheen om het bekabeld aan te sluiten. Leg een glasvezel neer en gebruik een netwerk switch of media converter zoals bijvoorbeeld deze:
uitvoering: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L
Dit is verreweg de meest betrouwbare oplossing.
Voor normaal dagelijks gebruik absoluut niet nodig. Ik werk 5 dagen per week thuis in een bijgebouw en allemaal gewoon via WiFi.

Want als we over meest betrouwbare oplossingen gaan hebben, dan heb ik nog wel een paar - voor een particulier eigenlijk totaal kansloze - ideetjes.

Ik zou vooral niet 1 hele lange kabel door de grond trekken en dan maar hopen dat er nooit iets met die kabel gebeurt. Als het betrouwbaar moet zijn over een afstand, dan wil je alleen al 2 verschillende aanvoerroutes. Dan wil je 2 kabels naar binnen aan de ene kant van de schuur en 2 kabels aan de andere kant van de schuur, 2 sleuven graven die nergens vlak naast elkaar liggen. Vanaf je meterkast gaan de kabels ook 2 om 2 een andere kant in.

Met WiFi is dat allemaal niet nodig, zolang je maar zorgt dat je een fatsoenlijk bereik hebt in je schuur. In plaats van 2 grote sleuven graven, plaats je dan gewoon 2 AP's in bereik van de schuur (wireless mesh). Als er dan 1 uitvalt, blijft het gewoon werken.

Ik draai het altijd om: je hebt als gewone thuisgebruiker eigenlijk nooit kabels nodig, tenzij je er een specifieke reden voor hebt. En Teams, Youtube en Tweakers zijn geen specifieke reden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:09:
[...]

Voor normaal dagelijks gebruik absoluut niet nodig. Ik werk 5 dagen per week thuis in een bijgebouw en allemaal gewoon via WiFi.
Goed om te horen dat het in jouw situatie goed werkt. Dit is echter geen garantie dat het op andere plaatsen ook zo goed gaat werken.

Of een WiFi-verbinding over een afstand van 70 meter nog steeds goed functioneert hangt van allerlei omgevingsfactoren af. Je kunt met richtantennes gaan werken en dat kan best goed gaan. Mijn advies zou echter zijn om een glasvezel te leggen, die kabels zijn best stevig en in UV-bestendig versies te verkrijgen. Er zijn veel mogelijke oplossingen maar vriend en vijand is het er denk ik wel over eens dat dit gewoonweg de beste oplossing is.
Want als we over meest betrouwbare oplossingen gaan hebben, dan heb ik nog wel een paar - voor een particulier eigenlijk totaal kansloze - ideetjes.

[...]
Zo kritisch is de omgeving volgens mij nu ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

FrankHe schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:24:
[...]

Goed om te horen dat het in jouw situatie goed werkt. Dit is echter geen garantie dat het op andere plaatsen ook zo goed gaat werken.

Of een WiFi-verbinding over een afstand van 70 meter nog steeds goed functioneert hangt van allerlei omgevingsfactoren af. Je kunt met richtantennes gaan werken en dat kan best goed gaan. Mijn advies zou echter zijn om een glasvezel te leggen, die kabels zijn best stevig en in UV-bestendig versies te verkrijgen. Er zijn veel mogelijke oplossingen maar vriend en vijand is het er denk ik wel over eens dat dit gewoonweg de beste oplossing is.

[...]

Zo kritisch is de omgeving volgens mij nu ook weer niet.
Ik ken de glasvezelkabels. Ben inmiddels uit het "fysieke wereldje", maar heb er jaren mee gewerkt. Als ik er nu nog mee werk, dan is er ergens anders iets helemaal misgegaan. Graven en kabels trekken deed ik niet zelf hoor, daar liet ik meestal iemand met een graafmachientje voor komen en een lasser om ze in de panelen te zetten.

Ik zou TS zeker aanraden om een goede WiFi oplossing aan te schaffen en deze gewoon terug te sturen onder WKOA als hij niet goed werkt in zijn situatie. If everything else fails, dan maar graven en kabels trekken.

Zeker in open veld (zichtlijn) moet je hier best iets mee kunnen. Er is niets mis met kabels, maar het is zo zonde als het eigenlijk helemaal niet nodig zou zijn. Een kabel trekken kan altijd nog.

Mocht je dan echt voor kabels gaan en misschien zelfs voor glasvezel: kijk qua apparatuur eens naar refurbished HP Procurve spul uit de Small Business lijn (dus niet de 19" rack dingen). Ik heb hier bijvoorbeeld een L3 Gb switch met 2x SFP+ liggen (ja, ik dacht ook aan glas toen ik dit huis kocht, maar dus toch maar niet gedaan omdat de WiFi het zo goed doet) en dat ding kan echt heel veel (onder andere routing, vlan's, acl's, trunking....) voor bijna geen geld.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 04-11-2022 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-06 23:25
Ubiquiti heeft een behoorlijk aantal producten voor point-to-point verbindingen (o.a. Airmax serie). Afhankelijk van je budget kun je respectabele snelheden halen over lange afstanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:55
TP-Link heeft de CPE510 als point to point oplossing. Deze heb ik eens geïnstalleerd en werkt in dit geval stabiel, het ging hier wel maar over een meter of 30 welke overbrugt moest worden.

[ Voor 4% gewijzigd door nielsn op 04-11-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-06 12:43
Ik denk dat 70m draadloos wel moet kunnen.

Ik zou zelf de vogende wensen/eisen hebben:
- weerproof
- richtantennes zodat je 70m haalt
- apart kanaal voor de point-to-point verbinding dan voor het woonhuis en de schuur
- centraal te managen is wel heel fijn, dus als het kan binnen het systeem dat je hebt is dat een pre.
- apart accesspoint in de schuur dat voor de clients zorgt; dus P2P en accesspoint gescheiden van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
De simpelste oplossing is om nog twee van die dingen te kopen uitvoering: TP-Link EAP225-Outdoor er eentje aan buiten aan de gevel van de schuur te hangen en eentje binnen in de schuur. Beide verbinden met een POE ethernet switch en als het goed is pakt de unit buiten het signaal van het access point dat 70 meter verderop zit en de unit binnen kan vervolgens de clients bedienen.

Verder ben ik niet bekend met deze producten van TP-Link. Ik ga er even van uit dat een mesh systeem vanzelf ziet dat er een WiFi uplink is en dat de twee units die in de schuur per kabel met elkaar zijn verbonden netjes de mesh uitbreiden.

Een richtantenne levert een beter resultaat op maar dit zou wellicht ook kunnen werken. Persoonlijk zou ik een kabel leggen maar dat is dus een verschil van inzicht over de definitie van wat we verstaan onder betrouwbaar internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

FrankHe schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:18:
De simpelste oplossing is om nog twee van die dingen te kopen uitvoering: TP-Link EAP225-Outdoor er eentje aan buiten aan de gevel van de schuur te hangen en eentje binnen in de schuur. Beide verbinden met een POE ethernet switch en als het goed is pakt de unit buiten het signaal van het access point dat 70 meter verderop zit en de unit binnen kan vervolgens de clients bedienen.

Verder ben ik niet bekend met deze producten van TP-Link. Ik ga er even van uit dat een mesh systeem vanzelf ziet dat er een WiFi uplink is en dat de twee units die in de schuur per kabel met elkaar zijn verbonden netjes de mesh uitbreiden.

Een richtantenne levert een beter resultaat op maar dit zou wellicht ook kunnen werken. Persoonlijk zou ik een kabel leggen maar dat is dus een verschil van inzicht over de definitie van wat we verstaan onder betrouwbaar internet.
Zie mijn vorige reactie : Dat gaat allemaal prima werken want dat model heeft gewoon antennes die je alle kanten op kan bewegen! ;)

Ik heb de Ubiquiti UniFi variant buiten staan en als ik zou willen dan kan ik makkelijk een tweede neerzetten om mijn schuur en buitenverblijf van bekabeld netwerk en Internet te voorzien en zelfs WiFi d.m.v. een derde unit :D
Vanaf de Zomer tot de Winter : Het blijft gewoon werken! Geweldige dingen zijn het! _O_
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:09:
Ik draai het altijd om: je hebt als gewone thuisgebruiker eigenlijk nooit kabels nodig, tenzij je er een specifieke reden voor hebt. En Teams, Youtube en Tweakers zijn geen specifieke reden. :)
Hier is alles bekabeld, tenzij het een telefoon/tablet/laptop betreft en dan heb ik bij de laatste toch altijd nog het liefst een LAN NICje om het een en ander te kunnen troubleshooten indien nodig! ;)
frankyfn126 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 07:59:
Je noemt een extra router, die zou ik er niet bij nemen. 1 router is genoeg in je netwerk. 2 maakt dingen extra gecompliceerd en geeft vaak problemen.
Gewoon totaal niet nodig in dit geval! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nero355 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:23:
[...]

Zie mijn vorige reactie : Dat gaat allemaal prima werken want dat model heeft gewoon antennes die je alle kanten op kan bewegen! ;)

Ik heb de Ubiquiti UniFi variant buiten staan en als ik zou willen dan kan ik makkelijk een tweede neerzetten om mijn schuur en buitenverblijf van bekabeld netwerk en Internet te voorzien en zelfs WiFi d.m.v. een derde unit :D
Vanaf de Zomer tot de Winter : Het blijft gewoon werken! Geweldige dingen zijn het! _O_

[...]

Hier is alles bekabeld, tenzij het een telefoon/tablet/laptop betreft en dan heb ik bij de laatste toch altijd nog het liefst een LAN NICje om het een en ander te kunnen troubleshooten indien nodig! ;)

[...]

Gewoon totaal niet nodig in dit geval! :)
toon volledige bericht
Ik ken het gevoel wel hoor. Maar in de afgelopen 22 maanden (zolang wonen we hier nu) heb ik 1 keer iets moeten doen waarvoor ik echt een kabel nodig had. Toen moest ik mijn werk-laptop imagen via een bootable USB stickje wat ik per post kreeg. Dat had een internetverbinding nodig en die bootable USB kon niet overweg met de Wifi chip in mijn laptop. Nou.... dat moet dan even in huis.

Wel fijn dat mijn docking station een RJ45 stekkertje kan ontvangen, want die zit niet onboard op die laptop.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 04-11-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jewepe
Hartelijk dank voor de vele reacties!

Graven is inderdaad nogal een karwei, mede doordat we door wat asfalt heen zouden moeten. Daarom wil ik het eerst draadloos op proberen te lossen, en als dat toch niet stabiel genoeg is, dan kunnen we altijd in de toekomst nog gaan graven, maar uiteraard liever niet.

Aangezien we het TP-Link Omada EAP225-Outdoor access point al hebben, de antenne's richtbaar zijn, er sprake is van een zichtlijn (open veld) en het signaal goed lijkt te zijn ter hoogte van de schuur wil ik het eerst proberen op te lossen met een tweede outdoor acces point.

- Kan ik vervolgens bedraad het signaal naar een indoor access point (bijv. EAP110) laten lopen in de schuur voor dekking in de schuur? Kan dat middels een PoE switch, zodat beide access points gevoed worden via PoE en bedraad met elkaar verbonden zijn? En kunnen dan specifieke apparaten bedraad worden verbonden met het signaal via de overige poorten van de PoE switch?

Mocht dit niet werken, dan kunnen we een point-to-point verbinding opzetten van huis naar schuur.

- Moet ik hierbij met name investeren in de 'zendende' kant met bijv. de TP-Link CPE510 of Ubiquiti Airmax (of Rocket?) apparatuur zoals in de string aangeraden, of kan ik dan beter ook boven de schuur een andere ontvanger dan het TP-Link Omada EAP225-Outdoor access point aanschaffen? En kan ik het signaal dan vervolgens op eenzelfde manier als hierboven beschreven bedraad naar een indoor access point leiden middels een PoE switch voor WiFi in de schuur?

Wederom dank voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@jewepe
NOFI maar al je antwoorden staan in mijn eerste reactie in dit topic... -O-

Ga gewoon daarmee aan de slag! :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:25

BCC

70 meter grondbuis leggen ze tegenwoordig in een uurtje - YouTube: Leiding grond ploeg

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
nero355 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:23:
[...]

[...]
Mits je geen last hebt van interferentie. Buren kunnen wat dat betreft best wel vaak roet in het eten gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

FrankHe schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:07:
Mits je geen last hebt van interferentie. Buren kunnen wat dat betreft best wel vaak roet in het eten gooien.
Zie : https://www.tp-link.com/us/support/faq/2949/

Gaat via 5 GHz dus geen 2.4 GHz ellende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
Semi off topic: wat is de maximale range op die 5ghz ( buiten zonder obstakels)?
Je zou denken dat je op de 2.4 band meer range zou hebben, ook buiten zonder obstakels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
frankyfn126 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:22:
Semi off topic: wat is de maximale range op die 5ghz ( buiten zonder obstakels)?
Je zou denken dat je op de 2.4 band meer range zou hebben, ook buiten zonder obstakels
hangt er vanaf of je omnidirectioneel of gericht gaat :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
frankyfn126 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:22:
Om mijn eigen vraag te beantwoorden
https://www.tp-link.com/s...utdoor-ap/eap225-outdoor/

300m met de eap225 out op de 5ghz.
Die 70 lijkt dus te kunnen.
Maar ik zou nog steeds eerst een wifi analyzer app gebruiken om zeker te weten voor je iets koopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Ook de 5 GHz band geeft mogelijkheden tot slechte verbindingen wanneer je de boel niet goed inregelt. Een ongunstige signaal-ruisverhouding, kiezen voor te brede kanalen, er kan van alles misgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

frankyfn126 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:06:
Maar ik zou nog steeds eerst een wifi analyzer app gebruiken om zeker te weten voor je iets koopt
FrankHe schreef op maandag 7 november 2022 @ 04:19:
Ook de 5 GHz band geeft mogelijkheden tot slechte verbindingen wanneer je de boel niet goed inregelt. Een ongunstige signaal-ruisverhouding, kiezen voor te brede kanalen, er kan van alles misgaan.
Laten we effe niet "doomdenken" gezien we het hier hebben over iemand met een groot stuk land : Dan heb je weinig last van je buren over het algemeen! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
jewepe schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:07:
Hartelijk dank voor de vele reacties!

Graven is inderdaad nogal een karwei, mede doordat we door wat asfalt heen zouden moeten. Daarom wil ik het eerst draadloos op proberen te lossen, en als dat toch niet stabiel genoeg is, dan kunnen we altijd in de toekomst nog gaan graven, maar uiteraard liever niet.

Aangezien we het TP-Link Omada EAP225-Outdoor access point al hebben, de antenne's richtbaar zijn, er sprake is van een zichtlijn (open veld) en het signaal goed lijkt te zijn ter hoogte van de schuur wil ik het eerst proberen op te lossen met een tweede outdoor acces point.

- Kan ik vervolgens bedraad het signaal naar een indoor access point (bijv. EAP110) laten lopen in de schuur voor dekking in de schuur? Kan dat middels een PoE switch, zodat beide access points gevoed worden via PoE en bedraad met elkaar verbonden zijn? En kunnen dan specifieke apparaten bedraad worden verbonden met het signaal via de overige poorten van de PoE switch?

Mocht dit niet werken, dan kunnen we een point-to-point verbinding opzetten van huis naar schuur.

- Moet ik hierbij met name investeren in de 'zendende' kant met bijv. de TP-Link CPE510 of Ubiquiti Airmax (of Rocket?) apparatuur zoals in de string aangeraden, of kan ik dan beter ook boven de schuur een andere ontvanger dan het TP-Link Omada EAP225-Outdoor access point aanschaffen? En kan ik het signaal dan vervolgens op eenzelfde manier als hierboven beschreven bedraad naar een indoor access point leiden middels een PoE switch voor WiFi in de schuur?

Wederom dank voor jullie input!
toon volledige bericht
In de schuur kun je achter het ‘ontvangende’ AP gewoon weer een POE switch zetten en daar andere gebruikers of APs op aansluiten. Zou daar geen router gebruiken.

Of het bestaande ‘verzendende’ AP sterk genoeg is ligt vooral aan de snelheid die je verwacht. Er zal vast iets van signaal zijn maar verwacht geen GB snelheden.

Als je sneller wilt kun je inderdaad kijken naar een setje wat gemaakt is voor point-to-point verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jewepe
Wederom hartelijk dank!
nero355 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:51:
@jewepe
NOFI maar al je antwoorden staan in mijn eerste reactie in dit topic... -O-

Ga gewoon daarmee aan de slag! :P
In je eerdere post raadde je aan om de ontvangende EAP225 te koppelen aan een PoE switch zoals de TP-Link TL-SG105PE of TP-Link TL-SG108PE. Hieraan kan ik dan één of meerdere indoor access points (EAP110) koppelen voor in de schuur. Wat is in dit geval de meerwaarde van een managed PoE switch ten op zichte van unmanaged varianten zoals de TP-Link TL-SG1005P of TP-Link TL-SG1008P?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

jewepe schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:13:
In je eerdere post raadde je aan om de ontvangende EAP225 te koppelen aan een PoE switch zoals de TP-Link TL-SG105PE of TP-Link TL-SG108PE. Hieraan kan ik dan één of meerdere indoor access points (EAP110) koppelen voor in de schuur.

Wat is in dit geval de meerwaarde van een managed PoE switch ten op zichte van unmanaged varianten zoals de TP-Link TL-SG1005P of TP-Link TL-SG1008P?
Zodat je netjes een Management VLAN op kan bouwen en je Clients in een aparte VLAN kan stoppen op het moment dat je een Router erbij koopt die VLAN Aware is :)

Daarnaast zijn de prijsverschillen het IMHO niet waard om met Unmanaged apparatuur te knoeien :
- uitvoering: TP-Link TL-SG1005P
- uitvoering: TP-Link TL-SG1008P

vs.

- uitvoering: TP-Link TL-SG105PE

Bijna net zo suf als het verschil tussen de 5-poorts en 8-poorts Managed PoE versies! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jewepe
Ik heb zojuist ook nog even contact gehad met TP-link. De set-up zoals ik die voor me zag, is helaas niet mogelijk. De poort op het EAP225 outdoor AP is een input poort, dus deze is helaas niet in staat om het signaal bedraad richting een indoor AP te sturen. Men adviseerde om in eerste instantie te kijken of met een tweede EAP225 outdoor AP er voldoende dekking in de schuur ontstaat, zodat een indoor AP overbodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
jewepe schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:25:
De poort op het EAP225 outdoor AP is een input poort, dus deze is helaas niet in staat om het signaal bedraad richting een indoor AP te sturen.
Dit snap ik niet helemaal. In principe heb je dan toch een mesh netwerk opgezet waarbij 1 AP (tussen de 225s) een wirelessbackhaul heeft?
Die tplink decos kunnen wel volledig werken met wireless backhaul over meerdere nodes. Zodaning dat een 3de node (in jou geval het AP binnen in de schuur) communiceert via een 2de node( je 225) naar de master node (in je huis)
Waarom zou dat dan niet kunnen in de Omada lijn?

Maar eens probeer het eerst met 1 extra eap225 en misschien is wel heel je schuur al gedekt en een binnen AP overbodig

[ Voor 8% gewijzigd door frankyfn126 op 11-11-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

jewepe schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:25:
Ik heb zojuist ook nog even contact gehad met TP-link. De set-up zoals ik die voor me zag, is helaas niet mogelijk. De poort op het EAP225 outdoor AP is een input poort, dus deze is helaas niet in staat om het signaal bedraad richting een indoor AP te sturen. Men adviseerde om in eerste instantie te kijken of met een tweede EAP225 outdoor AP er voldoende dekking in de schuur ontstaat, zodat een indoor AP overbodig is.
Ik denk dat die Support medewerker totaal niet weet waar die over praat! :F

Als je gewoon dit aanschaft :
- uitvoering: TP-Link EAP225-Outdoor
- Een EAP naar keuze voor in de schuur zelf.

Dan moet je echt wel gewoon alles voor elkaar kunnen krijgen! :)

Snelste voorbeeld dat ik zo gauw kon vinden dat een klein beetje ongelukkig begon : Mitchell in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie" ;) :+

Pagina: 1