Homeserver/Nas aankoopadvies. Langdurig gebruik.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EC20DNZ
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-05 15:41
Hoi mede tweakers,

Ben bezig met zoeken naar onderdelen voor een homeserver/nas, deze nas wil ik gebruiker voor het opslaan van data (data die niet verloren mag gaan), lightweight vm's, back-up van devices en plex media server.

Ik volg niet alle trends meer betreft hardware, dus heb ik met mijn eigen kennis en wat onderzoek onderstaande lijstje gemaakt.

Graag hoor ik jullie mening over deze setup.

(PS. SSD wil ik gaan gebruiken voor cache of voor vm's, zodat deze lekker snappy is.)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Homeserver/Nas, om data op te slaan voor lange tijd, Back-ups, Plex server, lightweight vm's.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik streef rond de 700€ totaal.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niks, heb op dit moment niks liggen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een lijstje gemaakt wat mij goed lijkt, maar aan de ene kant lijkt de cpu overkil. Vergeleken intel zijn AMD prijzen VEEL lager.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Harde schijven van WD (heb zelf goede ervaring met dit merk), CPU maakt niet uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Alternatieven moet ook niet te lage specs zijn. Ik verwacht deze Homeserver/nas voor lange tijd te gebruiker, vooral voor de data die erop staat.

Ga je overklokken?
Dat zit niet in de planning.

Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is dat jullie eens naar mijn opzetje kijken en bijsturen waar het beter zou kunnen. Ik ken natuurlijk niet van alle onderdelen alle reviews, dus wellicht hebben jullie betere suggesties.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 137,90€ 137,90
1MoederbordenASRock A520M-ITX/ac€ 114,09€ 114,09
5Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 2TB€ 65,90€ 329,50
1BehuizingenJonsbo N1€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 52,82€ 52,82
1VoedingenCooler Master V550 SFX Gold€ 65,-€ 65,-
1Solid state drivesWD Red SN700 500GB€ 60,96€ 60,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 760,27

Beste antwoord (via EC20DNZ op 08-11-2022 19:54)

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ervan uitgaande dat je truenas gaat draaien (prima overigens, doe in zelf ook, doosje draait al 6 jaar):

Bedenk of je core of scale wilt:

https://www.wundertech.ne...0TrueNAS%20Core%20doesn't.

Ik zit zelf op core maar neig naar scale ivm containers. In theorie is core betrouwbaarder want verder uitontwikkeld en beter getest. Ik denk dat je je daar alleen druk om moet maken bij grote bedrijven.

Je hebt nu 8gb geheugen, dat is veel te weinig. 16 is aan te raden zonder vm's, 32 met vm's. Ook heb je geen ecc geheugen (moeten mobo en cpu ook ondersteunen), ook dat is aan te raden. Neem ook eens de documentatie hierover van truenas door.

Diaken: meerdere kleine zijn aan te raden. Met 5 disks kun je het zo maken dat er 2 uit mogen vallen. Neem dan wat grotere, 3 of 4 tb. Die zijn niet veel duurder, en na jaren ga je elk half jaar een disk vervangen en wil je wel meer opslag. Het duurt dan 2,5 jaar om uit te breiden, of ineens een smak geld.

Hij disks: kies wd red plus, Google maar eens op "truenas smr cmr".

Ik zou niet direct een ssd als cache aanschaffen, kun je later altijd toevoegen. Wel heb je nog een disk nodig om vanaf te bootsen, die hoeft helemaal niet snel te zijn. Als je regelmatig een config export maakt naar een ander systeem dan mag die ook sneuvelen.

Tot slot: truenas heeft dan schijven die mogen uitvallen, laat je snapshots nemen, maar als je de data nooit kwijt wilt raken dan maak je ook backups. Bij voorkeur geautomatiseerd naar de cloud of de nas die bij iemand anders thuis staat. Beiden kan eenvoudig met truenas

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik raad je aan om naar de builds in Het grote zuinige server topic - deel 3 te kijken, een servertje heeft niet zoveel nodig voor dataopslag. Plex wellicht een intel CPU met quicksync voor transcoden. Maar lang niet zo zwaar als waarmee je nu aan komt zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Ga je vm's of containers draaien?
Wat is belangrijker: snelheid, betrouwbaarheid?
Welk OS ga je draaien? Windows, Linux of iets als Truenas?
Waarom 5x2tb en niet 3x4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EC20DNZ
SVMartin schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:09:
Ga je vm's of containers draaien?
Wat is belangrijker: snelheid, betrouwbaarheid?
Welk OS ga je draaien? Windows, Linux of iets als Truenas?
Waarom 5x2tb en niet 3x4?
Betrouwbaarheid van de data die op de schijven staat sws, hier komt straks data op die 100% niet verloren mag gaan.

Als OS wil ik TrueNas draaien. Het wordt wss linux vms en wat dockers, maar meer niet.

En betreft de schijven had ik zo even paar gepakt, de behuizing heeft 5 bays.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Ervan uitgaande dat je truenas gaat draaien (prima overigens, doe in zelf ook, doosje draait al 6 jaar):

Ik zit zelf op core maar neig naar scale ivm containers. In theorie is core betrouwbaarder want verder uitontwikkeld en beter getest. Ik denk dat je je daar alleen druk om moet maken bij grote bedrijven.

Je hebt nu 8gb geheugen, dat is veel te weinig. 16 is aan te raden zonder vm's, 32 met vm's. Ook heb je geen ecc geheugen (moeten mobo en cpu ook ondersteunen), ook dat is aan te raden. Neem ook eens de documentatie hierover van truenas door.

Diaken: meerdere kleine zijn aan te raden. Met 5 disks kun je het zo maken dat er 2 uit mogen vallen. Neem dan wat grotere, 3 of 4 tb. Die zijn niet veel duurder, en na jaren ga je elk half jaar een disk vervangen en wil je wel meer opslag. Het duurt dan 2,5 jaar om uit te breiden, of ineens een smak geld.

Ik zou niet direct een ssd als cache aanschaffen, kun je later altijd toevoegen. Wel heb je nog een disk nodig om vanaf te bootsen, die hoeft helemaal niet snel te zijn. Als je regelmatig een config export maakt naar een ander systeem dan mag die ook sneuvelen.

Tot slot: truenas heeft dan schijven die mogen uitvallen, laat je snapshots nemen, maar als je de data nooit kwijt wilt raken dan maak je ook backups. Bij voorkeur geautomatiseerd naar de cloud of de nas die bij iemand anders thuis staat. Beiden kan eenvoudig met truenas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-05 11:23
Voor goede performance en redundancy wordt het gebruik van LSI controller kaarten aangeraden door Truenas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Ik heb overigens een Intel c25xx cpu. Die zit gesoldeerd op een itx mobo van supermicro. Draai 3 Linux vm's met lage load (pihole, mediaserver en een influxdb). Tdp volgens mij 15w, op nog geen 1,5 GHz

Jouw cpu is flink sneller, maar verbruikt waarschijnlijk ook meer energie. Check ook of je cpu virtualisatie ondersteund. Misschien is dit beter:

uitvoering: Intel Core i3-10100T Tray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
hjtuinenburg schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:45:
Voor goede performance en redundancy wordt het gebruik van LSI controller kaarten aangeraden door Truenas.
Is dat meer voor 20 disks in een bedrijfsomgeving? Heb er zelf geen ervaring mee en kan alleen dit vinden:

https://forum.level1techs...ba-or-onboard-sata/159106

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EC20DNZ
SVMartin schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:37:

Die prijzen van intel zijn echt absurd, voor de prijs van een i3 heb je een ryzen 5 die sneller. Tevens heb ik liever dat ik nu wat overkill is, dan dat ik later tegen andere problemen aanloop. Moet wel even kijken betreft transcode.. (als ik plex ga gebruiken).

Offisite back-up denk ik aan stack service van Trans-IP, maar dat is iets voor later :*)

De prijs is wel 600€ (incl. prijs van case en zonder hardeschijven). 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-05 11:34
EC20DNZ schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:49:
[...]

Die prijzen van intel zijn echt absurd, voor de prijs van een i3 heb je een ryzen 5 die sneller. Tevens heb ik liever dat ik nu wat overkill is, dan dat ik later tegen andere problemen aanloop. Moet wel even kijken betreft transcode.. (als ik plex ga gebruiken).

Offisite back-up denk ik aan stack service van Trans-IP, maar dat is iets voor later :*)
Wat betreft off-site backups zou ik je eerder Backblaze of AWS S3 aanraden. Volgens mij goedkoper dan Stack, en het integreert naadloos met TrueNAS Scale. Zelf draai ik Scale en kan dit erg aanraden. Erg fijn dat containers op k3s (slanke versie van Kubernetes) draaien in plaats van dat je met jails moet werken. Ook VMs in combinatie met KVM zijn erg fijn.

Wat betreft geheugen zou ik je wel aanraden om ten minste 32GB te nemen. ZFS heeft wat geheugen nodig, en als je ook nog eens VMs en containers gaat draaien is het fijn om genoeg beschikbaar te hebben.

Ook kom je een SATA poort tekort op je mobo, hij heeft er 4 en je hebt 5 schijven. Zelf heb ik een Dell H200 RAID controller in "IT-Mode" om alle schijven aan te sturen. Heb deze bij Serverzaak gekocht. Ik raad je aan die 10 euro extra te besteden en die kaart door hun te laten flashen met de IT-Mode firmware. Heeft mij toch aardig wat gekloot gekost wat me achteraf die besparing van 10 euro niet waard was.

Vergeet ook geen goede fans te kopen (zelf heb ik Noctua fans) aangezien een zooi schijven bij elkaar voor wat warmte kunnen zorgen. Je wilt dus goede airflow over de schijven hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EC20DNZ
Hatsjoe schreef op donderdag 3 november 2022 @ 23:03:
[...]

Wat betreft off-site backups zou ik je eerder Backblaze of AWS S3 aanraden. Volgens mij goedkoper dan Stack, en het integreert naadloos met TrueNAS Scale. Zelf draai ik Scale en kan dit erg aanraden. Erg fijn dat containers op k3s (slanke versie van Kubernetes) draaien in plaats van dat je met jails moet werken. Ook VMs in combinatie met KVM zijn erg fijn.

Wat betreft geheugen zou ik je wel aanraden om ten minste 32GB te nemen. ZFS heeft wat geheugen nodig, en als je ook nog eens VMs en containers gaat draaien is het fijn om genoeg beschikbaar te hebben.

Ook kom je een SATA poort tekort op je mobo, hij heeft er 4 en je hebt 5 schijven. Zelf heb ik een Dell H200 RAID controller in "IT-Mode" om alle schijven aan te sturen. Heb deze bij Serverzaak gekocht. Ik raad je aan die 10 euro extra te besteden en die kaart door hun te laten flashen met de IT-Mode firmware. Heeft mij toch aardig wat gekloot gekost wat me achteraf die besparing van 10 euro niet waard was.

Vergeet ook geen goede fans te kopen (zelf heb ik Noctua fans) aangezien een zooi schijven bij elkaar voor wat warmte kunnen zorgen. Je wilt dus goede airflow over de schijven hebben.
Raad je dan om ECC memory aan te schaffen, nu ik toch bezig ben.

De case die ik ga gebruiken heeft maar een fan.. en geen uitbereid mogelijkheden.

Die controller is toch een hardware raid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-05 11:34
EC20DNZ schreef op donderdag 3 november 2022 @ 23:21:
[...]

Raad je dan om ECC memory aan te schaffen, nu ik toch bezig ben.
Nee, nergens voor nodig en de gekozen CPU ondersteund dit ook niet eens.
De case die ik ga gebruiken heeft maar een fan.. en geen uitbereid mogelijkheden.
Dan houdt het op :P
Die controller is toch een hardware raid?
Ja, maar daarom zet je er juist IT-Mode firmware op. Dan wordt het een normale uitbreidingskaart en is iedere schijf afzonderlijk beschikbaar voor het OS, soort van JBOD. Je wilt geen hardware raid in combinatie met ZFS gebruiken. Zie ook hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EC20DNZ
Ik was weekendje vakantie, vandaar wat later reactie :)

Ik heb gekeken naar een heel minimaal nas systeem, deze komt +/- 300€ goedkoper uit en denk niet dat het voor 300 rendabel is om op minimale specs te zitten, waar tevens geen virtualisatie op kan.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Celeron G5900 Tray€ 44,-€ 44,-
1MoederbordenASRock H510M-ITX/ac€ 104,90€ 104,90
2Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (128MB cache)€ 101,17€ 202,34
1BehuizingenJonsbo N1€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internSilicon Power SP008GBLFU266X02€ 24,48€ 24,48
1VoedingenCooler Master V550 SFX Gold€ 65,-€ 65,-
Totaal€ 440,72

Hierbij zit ik te denken deze eerdere configuratie te bestellen met jullie tips (De controller en meer ram en evt. vergelijkbare cpu voor betere transcode en wd red plus.)

Mocht er nog mensen met ideeën zijn hoor ik het.

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Ik begrijp nog niet helemaal je plan. Is het idee om de laatste config van 440 euro te nemen als uitgangspunt en evt uit te breiden?

Zo ja, dan:
- zou ik nog 8 gb extra nemen ivm zfs
- die kast ziet er mooi uit, maar is hij nog ergens te krijgen?
- welke cpu koeler ga je gebruiken?
- de cpu die ik eerder linkte is 100 euro duurder, een heel bedrag. Is wel sneller en een lagere tdp. Mooi om in de gaten te houden voor een toekomstige upgrade als dat nodig blijkt te zijn.
- vanaf welke disk ga je booten?
- nu 2 disks, dus ik neem aan een mirror. Dat kun je later uitbreiden naar 4 disks (nog een mirror ernaast), maar niet zomaar converteren naar 3 disks raidz1. Zie ook https://superuser.com/que...d-drives-to-3-drive-raidz
- ik denk dat je voeding een te hoog wattage heeft, ofwel dat je met een lager wattage een efficiëntere dus zuinigere oplossing hebt. Maar daar weet ik het fijne niet van af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EC20DNZ
SVMartin schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:31:
Ik begrijp nog niet helemaal je plan. Is het idee om de laatste config van 440 euro te nemen als uitgangspunt en evt uit te breiden?

Zo ja, dan:
- zou ik nog 8 gb extra nemen ivm zfs
- die kast ziet er mooi uit, maar is hij nog ergens te krijgen?
- welke cpu koeler ga je gebruiken?
- de cpu die ik eerder linkte is 100 euro duurder, een heel bedrag. Is wel sneller en een lagere tdp. Mooi om in de gaten te houden voor een toekomstige upgrade als dat nodig blijkt te zijn.
- vanaf welke disk ga je booten?
- nu 2 disks, dus ik neem aan een mirror. Dat kun je later uitbreiden naar 4 disks (nog een mirror ernaast), maar niet zomaar converteren naar 3 disks raidz1. Zie ook https://superuser.com/que...d-drives-to-3-drive-raidz
- ik denk dat je voeding een te hoog wattage heeft, ofwel dat je met een lager wattage een efficiëntere dus zuinigere oplossing hebt. Maar daar weet ik het fijne niet van af.
Nee nee, de eerste config, die van 760€.. ;)
Pagina: 1