Hoi mede tweakers,
Ben bezig met zoeken naar onderdelen voor een homeserver/nas, deze nas wil ik gebruiker voor het opslaan van data (data die niet verloren mag gaan), lightweight vm's, back-up van devices en plex media server.
Ik volg niet alle trends meer betreft hardware, dus heb ik met mijn eigen kennis en wat onderzoek onderstaande lijstje gemaakt.
Graag hoor ik jullie mening over deze setup.
(PS. SSD wil ik gaan gebruiken voor cache of voor vm's, zodat deze lekker snappy is.)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Homeserver/Nas, om data op te slaan voor lange tijd, Back-ups, Plex server, lightweight vm's.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik streef rond de 700€ totaal.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niks, heb op dit moment niks liggen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een lijstje gemaakt wat mij goed lijkt, maar aan de ene kant lijkt de cpu overkil. Vergeleken intel zijn AMD prijzen VEEL lager.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Harde schijven van WD (heb zelf goede ervaring met dit merk), CPU maakt niet uit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Alternatieven moet ook niet te lage specs zijn. Ik verwacht deze Homeserver/nas voor lange tijd te gebruiker, vooral voor de data die erop staat.
Ga je overklokken?
Dat zit niet in de planning.
Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is dat jullie eens naar mijn opzetje kijken en bijsturen waar het beter zou kunnen. Ik ken natuurlijk niet van alle onderdelen alle reviews, dus wellicht hebben jullie betere suggesties.
Ben bezig met zoeken naar onderdelen voor een homeserver/nas, deze nas wil ik gebruiker voor het opslaan van data (data die niet verloren mag gaan), lightweight vm's, back-up van devices en plex media server.
Ik volg niet alle trends meer betreft hardware, dus heb ik met mijn eigen kennis en wat onderzoek onderstaande lijstje gemaakt.
Graag hoor ik jullie mening over deze setup.
(PS. SSD wil ik gaan gebruiken voor cache of voor vm's, zodat deze lekker snappy is.)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Homeserver/Nas, om data op te slaan voor lange tijd, Back-ups, Plex server, lightweight vm's.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik streef rond de 700€ totaal.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niks, heb op dit moment niks liggen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een lijstje gemaakt wat mij goed lijkt, maar aan de ene kant lijkt de cpu overkil. Vergeleken intel zijn AMD prijzen VEEL lager.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Harde schijven van WD (heb zelf goede ervaring met dit merk), CPU maakt niet uit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Alternatieven moet ook niet te lage specs zijn. Ik verwacht deze Homeserver/nas voor lange tijd te gebruiker, vooral voor de data die erop staat.
Ga je overklokken?
Dat zit niet in de planning.
Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is dat jullie eens naar mijn opzetje kijken en bijsturen waar het beter zou kunnen. Ik ken natuurlijk niet van alle onderdelen alle reviews, dus wellicht hebben jullie betere suggesties.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600G Boxed | € 137,90 | € 137,90 |
1 | Moederborden | ASRock A520M-ITX/ac | € 114,09 | € 114,09 |
5 | Interne harde schijven | WD Red (256MB cache), 2TB | € 65,90 | € 329,50 |
1 | Behuizingen | Jonsbo N1 | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS | € 52,82 | € 52,82 |
1 | Voedingen | Cooler Master V550 SFX Gold | € 65,- | € 65,- |
1 | Solid state drives | WD Red SN700 500GB | € 60,96 | € 60,96 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 760,27 |