Dimmer & LEDjes: 3 van de 6 defect na paar minuten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-04 22:16
Mijn vraag
Na jaren uitstel heb ik gisteren eindelijk de overstap gemaakt van (eco)halogeen van 28w (370lm) per lampje naar LED van 2,6w (300lm) per lampje.
Ik heb een LS900 serie van Jung in mijn woonkamer, dus had voor de dimmer een tast-versie van Jung, de 1225SDE - niet geschikt voor LED. En aangezien de LED-versie ook zo duur is (+/- 100 euro incl drukknop) had ik nog niet de motivatie om dit te vervangen van halogeen naar LED. Echter, met de hogere energieprijzen en de energieteruggaaf heb ik nu de motivatie dit te vervangen.

Hiervoor heb ik aangeschaft:
2x Jung 1710DE
2x drukknop LS1700WW
6x Philips CorePro LEDcapsule 2.6W (25W) dimbaar 204lm G9 (--> Ontvangen is de 2.6w dimbaar 300lm, ook geen klasse A+++ maar klasse D)

Gisteren dus wel:
- kapje los
- dimmer verwijderd (alleen fase en schakeldraad aangesloten)
- halogeen lampjes verwijderd
- nieuwe dimmer aangesloten (alleen fase en schakeldraad zoals beschreven in handleiding)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NP9pjC3ibdwqgwnBJ9pX658mAM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/31KWuzsqcVnPs0DBPExQUnsA.png?f=user_large
- laten staan op fabrieksinstelling
code:
1
2
3
4
Bedieningsmodus: universeel, R,L,C,LED (fabrieksinstelling)
– Automatisch inmeten op de last, faseafsnijding, faseaansnijding of LED-faseaansnijding
– Gloeilampen, HV-halogeenlampen, dimbare HV-LED- of compacte TL-lampen, dimbare
elektronische of inductieve trafo's voor halogeen- of LED-lampen.

- kapje gemonteerd
- LEDjes geplaatst (1 dimmer: 4 LED - twee per armatuur, 1 dimmer 2 LED - 1 per armatuur)
- ingeschakeld: WERKT!! _/-\o_

Vol trots aan laten staan, van 100w -> 10w, 50w -> 5w
Dus die konden wel even branden voor de check op WAF, die over 30min thuis zou komen.

Na +/- 5 min zag ik een knipperende LED. Even goed aangedrukt in de fitting en de LED deed het weer goed, voelde wel heel warm. Gecheckt bij de andere, die voelen koud. Paar minuten later: LED uit, gloeit meer dan dat die brand. Ik ging uit van een slechte LED, dus vervangen uit een dubbel armatuur (had geen reserve gekocht) en brandde weer goed. Dus direct leverancier gemaild met foto's en aangegeven dat ik een slechte LED had ontvangen en een vervangende wil ontvangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BR8duYTe07WG7XltaqEVG4Nj3p0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTfeftTlVZtiLdqCT6LpmKgk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lL1h01c7FouA8UgJ_4slS88_RAQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myqf8647uclVFMLHgPbg7PUk.jpg?f=fotoalbum_tile

Niet veel later bij ander dubbel armatuur blijkt één LEDje uit te zijn, weer eentje defect. Later nog een. Nu heb ik dus van de 6 LEDs, er drie die het niet meer doen. De andere doen het prima, dimmen, worden niet warm en belangrijkste: branden gewoon. Op dimmer 1 is één LED defect gegaan, andere en na wissel doen het gewoon, op dimmer 2 zijn twee LEDs defect gegaan, andere doen het gewoon.

Ik heb even gezocht naar defectje LEDjes bij dimmer, maar ik kom alleen uit op niet-dimmende LEDs of LEDs die niet uitgaan, of LEDs die knipperen - allemaal door foutieve dimmer. Dat is het probleem niet hier.

Wat nu te doen, is dit een foute serie LEDjes of heb ik hier een LED-slopende dimmer combinatie geplaatst.

Beste antwoord (via Heinemancp op 04-11-2022 16:34)

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:32
Ik heb hetzelfde gehad in mijn badkamer, ook met G9 ledjes. Na een tijdje knipperen, aan/uit, geen pijl op te trekken.

Vervangen voor ledjes van Airam, en daar is het nooit meer bij voorgekomen. Wat mij vooral opviel was dat het "voetje" dat je in de houder steekt daar dikker/steviger was.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:32
Ik heb hetzelfde gehad in mijn badkamer, ook met G9 ledjes. Na een tijdje knipperen, aan/uit, geen pijl op te trekken.

Vervangen voor ledjes van Airam, en daar is het nooit meer bij voorgekomen. Wat mij vooral opviel was dat het "voetje" dat je in de houder steekt daar dikker/steviger was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-04 14:56
Ik heb even gegoogled op je dimmer en lampjes ik kwam uit bij sander vunderink:

Dit staat als opmerking bij je dimmer:
Controleer bij de leverancier / fabrikant van de LED-lampen of deze dimmer geschikt is! Bij de LED-lampen die wij verkopen staat vermeld welke dimmer geschikt is.

Dit staan als opmerking bij je lampjes:
Dimmen:
Onderstaande dimmers zijn door ons getest. Bij aansluiting op bestaande situaties kan soms de bestaande dimmer hergebruikt worden, hiervan is geen informatie beschikbaar, dit moet zelf getest worden. Meer dan 12 spots dimmen kan alleen met meerdere dimmers.

Dimbereik van deze lampen is 20-100% (let op, niet tot 0 terug te dimmen).

Let op! Deze lampen zijn vanaf 2 stuks te dimmen.

Sanders universele LED-dimmer:
Dimt maximaal 12 lampen
Past op het schakelmateriaal van GIRA, JUNG, Berker, PEHA en door middel van de meegeleverde adapter ook op Busch Jaeger (zonder rood lampje)

Overige dimmers:
Busch Jaeger Led Dimmer 6523U-102 t/m 12 spots
PEHA Led Dimmer LED 6-60W 431HAN t/m 12 spots

Op de dimmers van Sanders, PEHA en Busch Jaeger zit een stelschroef, stel deze in als volgt:
Dimmer in de onderste stand, de stelschroef in de onderste stand, vervolgens de stelschroef opdraaien totdat er een stabiel lichtbeeld zonder trillingen ontstaat. De stelschroef is nu ingesteld. Led lampen zijn niet altijd tot "0" terug te dimmen.

Dus het zou zomaar kunnen dat je dimmer niet met je lampies overweg kan. Zelf ben ik geen fan van LEDlampen met driver in de voet, daar zijn LEDs niet voor bedoelt, daardoor worden deze meestal zo heet.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Serpz0r schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:57:
Zelf ben ik geen fan van LEDlampen met driver in de voet, daar zijn LEDs niet voor bedoelt, daardoor worden deze meestal zo heet.
Led lampen met een normale fitting hebben dat per definitie toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
Serpz0r schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:57:
Ik heb even gegoogled op je dimmer en lampjes ik kwam uit bij sander vunderink:

Dit staat als opmerking bij je dimmer:
Controleer bij de leverancier / fabrikant van de LED-lampen of deze dimmer geschikt is! Bij de LED-lampen die wij verkopen staat vermeld welke dimmer geschikt is.

Dit staan als opmerking bij je lampjes:
Dimmen:
Onderstaande dimmers zijn door ons getest. Bij aansluiting op bestaande situaties kan soms de bestaande dimmer hergebruikt worden, hiervan is geen informatie beschikbaar, dit moet zelf getest worden. Meer dan 12 spots dimmen kan alleen met meerdere dimmers.

Dimbereik van deze lampen is 20-100% (let op, niet tot 0 terug te dimmen).

Let op! Deze lampen zijn vanaf 2 stuks te dimmen.

Sanders universele LED-dimmer:
Dimt maximaal 12 lampen
Past op het schakelmateriaal van GIRA, JUNG, Berker, PEHA en door middel van de meegeleverde adapter ook op Busch Jaeger (zonder rood lampje)

Overige dimmers:
Busch Jaeger Led Dimmer 6523U-102 t/m 12 spots
PEHA Led Dimmer LED 6-60W 431HAN t/m 12 spots

Op de dimmers van Sanders, PEHA en Busch Jaeger zit een stelschroef, stel deze in als volgt:
Dimmer in de onderste stand, de stelschroef in de onderste stand, vervolgens de stelschroef opdraaien totdat er een stabiel lichtbeeld zonder trillingen ontstaat. De stelschroef is nu ingesteld. Led lampen zijn niet altijd tot "0" terug te dimmen.

Dus het zou zomaar kunnen dat je dimmer niet met je lampies overweg kan. Zelf ben ik geen fan van LEDlampen met driver in de voet, daar zijn LEDs niet voor bedoelt, daardoor worden deze meestal zo heet.
klopt, maar dat lampjes defect gaan is geen storing die "normaal" is bij een dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Heinemancp schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:14:
[...]

klopt, maar dat lampjes defect gaan is geen storing die "normaal" is bij een dimmer.
Waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
omdat overal het lampje knippert of niet uit gaan. Het geval dat de LED defect gaat kom ik niet tegen in storingen tussen LED en dimmer.

Technisch gezien snap ik het ook niet. dmv faseafsnijding, aansnijding of weerstand wordt de lichtoutput beïnvloed. Waarom zou een LEDunit defect gaan?

[ Voor 21% gewijzigd door Heinemancp op 03-11-2022 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Kan me voorstellen dat de voeding van LEDs daar niet tegen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
Olaf van der Spek schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:42:
Kan me voorstellen dat de voeding van LEDs daar niet tegen kan.
Het bijzondere is dat er in de specs van Philips alleen staat "met specifieke dimmers". Nu zijn er faseafsnijding en -aansnijdingsdimmers - maar er staat nergens benoemd hoe dit voor deze specifieke LEDunit geregeld moet worden.
https://www.lighting.phil...LCMV_EU.nl_NL.PROF.CF.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Je hebt ook nog "constant current" LED drivers, die zorgen dat de stroom constant blijft en een LED zich niet kan opblazen, maar dat ken ik alleen in de context van losse high-power LEDs aansturen, niet met een kant en klare fitting op 230V.
Slecht dat er geen lijst van die "specifieke dimmers" is, zo heb je er niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
Olaf van der Spek schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:19:
[...]

Led lampen met een normale fitting hebben dat per definitie toch?
Dat het verkocht wordt wil niet zeggen dat het goed is.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Serpz0r schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:55:
[...]

Dat het verkocht wordt wil niet zeggen dat het goed is.
Nee, maar dat betekent dat leds in een 'normale' lamp eigenlijk een slechte optie is?
Of is er een optie om de driver tussen de normale stekker en het stopcontact te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
Beste is natuurlijk een compleet LED armatuur te kopen, daarin zit de driver gescheiden van de vaste LED lichtbron en daardoor betere koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
Nieuwe ledunit ontvangen, deze in de fitting gestoken en doet het. Blijft ook gewoon branden. Dus na het weekend maar even die andere twee als defect aanmelden en er vanuit gaan dat het gewoon drie hele slechte lampjes waren.
Pagina: 1