Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoNuova
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-04 20:56
Hallo!

Sinds kort ben ik aan het werk als 3D Artiest en is dit dus mijn eerste "echte" baan. Nou zit het zo dat ik vanuit mijn werkgever geen pensioen automatisch opbouw maar dit bedrag uitbetaald krijg bij mijn loon, om dit zelf te regelen.

Nou heb ik me er een beetje in verdiept maar zijn er dus verschillende mogelijkheden die ik kan doen om dit geld op zij te leggen en te sparen voor later, ik kwam de volgende mogelijkheden tegen: Een pensioen afsluiten, sparen op een spaarrekening of beleggen.

Nou vroeg ik mij af hoe jullie dat geregeld hebben en wat jullie mij aan zouden raden om te doen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:55

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik zou zelf een pensioenrekening openen bij iets als BrandNewDay en daar beginnen met inleggen binnen je fiscale jaarruimte.
Voordeel is dat het dan minder belast wordt en het gegarandeerd vast staat tot aan je pensioen. Het wordt dan ook verstandig belegd in een mix van aandelen en obligaties met minder risico naarmate je ouder wordt.
Je kunt ook beleggen en zelf de discipline hebben om er vanaf te blijven en de juiste keuzes te maken, je hebt dan wel meer flexibiliteit.

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-11-2022 08:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Deze al gelezen? Het grote Pensioen topic

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoNuova
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-04 20:56
Nog niet maar dat ga ik straks meteen even doen, bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Open een pensioen rekening en vul die met het maximale wat mogelijk is op basis van je jaarruimte zodat je maximaal belastingvoordeel hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 11:30
Hier ook nog een optie: https://www.meesman.nl/wa...n/beleggen-voor-pensioen/ ik leg zelf in bij Meesman (niet pensioen) en ben super tevreden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Het is niet het één of het ander. Je kan en mag meerdere dingen tegelijk kiezen, ik zou het zelfs aanraden ;)

Ik bouw pensioen op, spaar aardig, en sinds een paar maanden doe ik ook indexbeleggen bij Meesman. Spreid je kansen.

The devil is in the details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Hahn schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:18:
Het is niet het één of het ander. Je kan en mag meerdere dingen tegelijk kiezen, ik zou het zelfs aanraden ;)

Ik bouw pensioen op, spaar aardig, en sinds een paar maanden doe ik ook indexbeleggen bij Meesman. Spreid je kansen.
Dat is zeker aan te raden maar stap 1 zou moeten zijn om in elk geval de jaarruimte maximaal te benutten (indien financieel mogelijk, geen schulden met hoog rente % etc.), dan spaar je in elk geval al redelijk goed voor je pensioen.
Pagina: 1