Toon posts:

laptop instellen voor werk en prive gebruik

Pagina: 1
Acties:

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-03 12:56
Beste Mede Tweakers,

Voor het werk moet ik veel reizen en heb tot nu toe twee laptops meegenomen.
Dit is toch best wel zwaar.

Daarom zou ik graag terug willen naar 1 laptop.
Hoe stel ik deze het beste in om werk en prive zo gescheiden te houden dat bij wijze van spreken ook een collega er op kan werken?

Gewoon met verschillende gebruikersaccounts?
Of kan het beter met een dual boot setup?

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het is best belangrijk om te weten hoe je op je werknetwerk inlogt... Doe je dat via Citrix (o.i.d), of rechtstreeks via vpn?

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:19
Losse accounts plus bitlocker, aanmelden met 2fa of fingerprint.

• havoc764
Via VPN, HTML5 of Java.

Meeste werk word ook op die manier gedaan op het gedeelte technisch na dan.
We hebben regelmatig de noodzaak om programma's voor aansturing en data verwerking van apparatuur te installeren omdat je bij klanten niet altijd de juiste rechten hebt.

Dus is misschien twee Windows accounts het beste waarbij ik het werkaccount de toegang ontzeg to bepaalde harde schijven en de gebruikers account van mijn eigen account.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Java? Is het 2005? :X

Vraag 1 is: in welke mate wil de werkgever controle hebben? Is het een managed device? Misschien wil je wel de hele laptop overlaten aan de werkgever, en overleggen of je zelf via bootable usb een eigen OS kunt gebruiken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• havoc764
F_J_K schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:48:
Java? Is het 2005? :X

Vraag 1 is: in welke mate wil de werkgever controle hebben? Is het een managed device? Misschien wil je wel de hele laptop overlaten aan de werkgever, en overleggen of je zelf via bootable usb een eigen OS kunt gebruiken.
Werkgever krijgt geen controle heb admin rechten nodig voor bepaalde acties en moet eventuele issues die voorkomen op reis zelf op kunnen lossen.

Reden voor java is dat de signature apparatuur niet werkt onder HTML, de usb doorvoer wekt dan niet meer.
(Wil zelf het liefst af van die dingen en gewoon met touchpad ondertekenen maar goed 8)7

• havoc764
fm77 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:41:
Het is best belangrijk om te weten hoe je op je werknetwerk inlogt... Doe je dat via Citrix (o.i.d), of rechtstreeks via vpn?
Sorry was vergeten te antwoorden zie bovenstaande post.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:58
Wat doe je allemaal op je privé laptop als je op zakenreis bent dan? Als dat zich beperkt tot wat surfen en mail lezen, waarom dan zoveel slepen of moeite doen?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

havoc764 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:34:
[...]

Werkgever krijgt geen controle heb admin rechten nodig voor bepaalde acties en moet eventuele issues die voorkomen op reis zelf op kunnen lossen.
Verschillende accounts heeft geen zin als die accounts allemaal admin rechten hebben. Admins kunnen (soms met een beetje moeite) overal bij.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:05
Drardollan schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:36:
Wat doe je allemaal op je privé laptop als je op zakenreis bent dan? Als dat zich beperkt tot wat surfen en mail lezen, waarom dan zoveel slepen of moeite doen?
havoc764 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:38:
Hoe stel ik deze het beste in om werk en prive zo gescheiden te houden dat bij wijze van spreken ook een collega er op kan werken?
Mijn vraag zou ook vooral zijn waarom TS dit wil. Moeten er daadwerkelijk andere op zijn werk laptop werken? En dan bedoel ik meer dan dat iemand een keer laat zien op welke knoppen TS moet drukken terwijl hij er zelf naast zit.

Ik snap prima dat je niet wil dat je collega als jij je laptop uitleent door al je privé mail kan gaan. Maar ik zou niet bang zijn dat je werkgever dat doet, want dan heeft die een probleem. Mijn werk laptop is ook gewoon ingelogd op mijn privé mail. Maar ik leen die laptop niet uit aan collega's.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Misschien kan je voor privé een virtuele machine inrichten - met dan fatsoenlijke versleuteling en password.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Drardollan
Sissors schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:01:
[...]

[...]

Mijn vraag zou ook vooral zijn waarom TS dit wil. Moeten er daadwerkelijk andere op zijn werk laptop werken? En dan bedoel ik meer dan dat iemand een keer laat zien op welke knoppen TS moet drukken terwijl hij er zelf naast zit.

Ik snap prima dat je niet wil dat je collega als jij je laptop uitleent door al je privé mail kan gaan. Maar ik zou niet bang zijn dat je werkgever dat doet, want dan heeft die een probleem. Mijn werk laptop is ook gewoon ingelogd op mijn privé mail. Maar ik leen die laptop niet uit aan collega's.
Hier loopt het volledig door elkaar heen, ik kan hetzelfde op mijn privé laptop als op mijn zakelijke laptop. Lang verhaal, maar dat is nu eenmaal het voordeel als IT'er zijn. Ik neem op reis altijd mijn zakelijke laptop mee, ook bij privé reizen (iets met bereikbaarheid). En heel lullig misschien, maar die kan beter kapot gaan of gestolen worden dan mijn eigen laptop.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Ik sluit me aan bij @Drardollan, lekker je eigen laptop van je werkgever vragen(/eisen) en daar ook voor het kleine stukje privé gebruik van maken.

Er is geen manier om met admin rechten veilig meerdere gebruikers op één laptop te hebben. Het is wat anders als het jij en je partner zijn, maar een collega die gewoon bij al je privé spullen kan lijkt me niks

• havoc764
Sissors schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:01:
[...]

[...]

Gaat niet alleen om collega's maar ook om klanten wanneer er uitleg gegeven word over software en dergelijke.Komt vaker voor dan ik zou willen omdat de meeste IT afdelingen niet bijster competent zijn.
Liefst zou ik natuurlijk altijd de pc van de klant pakken voor die uitleg, dat is namelijk gewoon de beste optie.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:05
havoc764 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:56:
[...]

Gaat niet alleen om collega's maar ook om klanten wanneer er uitleg gegeven word over software en dergelijke.Komt vaker voor dan ik zou willen omdat de meeste IT afdelingen niet bijster competent zijn.
Liefst zou ik natuurlijk altijd de pc van de klant pakken voor die uitleg, dat is namelijk gewoon de beste optie.
Maar het is mij nog niet helemaal duidelijk. Als jij bij de klant uitleg moet geven, draai je dan die software op jouw laptop, en zit de klant ernaast, en ga je samen over de mogelijkheden? Waarbij de klant misschien wel de muis bedient, maar jij ernaast zit. Of geef je die laptop een dag aan de klant om mee te doen wat hij wil? Want in dat eerste geval zou ik mij nul zorgen maken dat de klant mijn privé mail gaat lezen, ik zit er immers naast. In het andere geval is dat wel een issue, maar dan zou ik sowieso twee laptops mee willen zodat je zelf ook een laptop hebt.

Hell dan lijkt mij de logische oplossing dat je een tweede werklaptop mee krijgt van je werkgever om uit te lenen aan de klant zolang jij er bent en het nodig is.
Drardollan schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:32:
[...]

Hier loopt het volledig door elkaar heen, ik kan hetzelfde op mijn privé laptop als op mijn zakelijke laptop. Lang verhaal, maar dat is nu eenmaal het voordeel als IT'er zijn.
Bij mijn werkgever kan de IT'er zo hoog of laag springen als hij wil, zijn privé laptop kan niet met bedrijfs-VPN verbinden ;)

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik snap ook nog steeds niet wat je nou wil. Wil je je werklaptop voor privé gebruiken, of je privé laptop voor het werk gaan gebruiken?
Moet je dan ook toegang krijgen tot het bedrijfsnetwerk, en is dat überhaupt mogelijk met je privé laptop?

• HenkEisjedies
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:15
Je zou een dualboot kunnen inrichten waarbij je je privé spullen in een encrypted partitie/schijf zet. Veracrypt ondersteunt dit. Ik heb er wel eens met een half oog naar gekeken, maar heb het uiteindelijk opgegeven omdat het me teveel tijd kostte.

Of twee accounts waarbij je je prive spullen in een encrypted partitie zet, maar aangezien je zakelijk wss ook gewoon admin wilt zijn zitten daar ook wat haken en ogen aan.

Kun je niet beter remote inloggen op je prive laptop als je van huis bent en iets nodig hebt wat daar staat?

• Drardollan
Sissors schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:16:
[...]
Bij mijn werkgever kan de IT'er zo hoog of laag springen als hij wil, zijn privé laptop kan niet met bedrijfs-VPN verbinden ;)
Dat kan, en zie je ook vaak. Daarom zeg ik lang verhaal, maar neem maar van mij aan dat mijn privé laptop minstens zo goed beveiligd is als mijn zakelijke, wellicht nog wel beter zelfs.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat is er mis met twee accounts prive heeft admin rechten zakelijk geen admin rechten want als je wat moet installeren of iets doe je dat door je prive ww te gebruiken. Simpel anders eventueel 3 waarvan 2x zakelijk.
Maar vertrouw je je collega's echt niet, dan heb je een heel ander probleem.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• oak3
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:50
Dual boot lijkt mij de beste oplossing. Zou het zelf zo gescheiden mogelijk willen houden, tenzij het privé gebruik alleen wat browsen is e.d. Eventueel kun je jouw prive systeem nog op een (encrypted) externe schijf zetten.

• havoc764
fm77 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:24:
Ik snap ook nog steeds niet wat je nou wil. Wil je je werklaptop voor privé gebruiken, of je privé laptop voor het werk gaan gebruiken?
Moet je dan ook toegang krijgen tot het bedrijfsnetwerk, en is dat überhaupt mogelijk met je privé laptop?
Werk laptop voor prive gebruiken.

• havoc764
Frogmen schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:43:
Wat is er mis met twee accounts prive heeft admin rechten zakelijk geen admin rechten want als je wat moet installeren of iets doe je dat door je prive ww te gebruiken. Simpel anders eventueel 3 waarvan 2x zakelijk.
Maar vertrouw je je collega's echt niet, dan heb je een heel ander probleem.
Ik neig hier inderdaad sterk naar en dan de toegang ontzeggen tot partities die ik voor werk toch niet nodig heb.

Ik vertrouw mijn collega's, maar hecht ook veel waarde aan mijn privacy.

• havoc764
HenkEisjedies schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:26:
Je zou een dualboot kunnen inrichten waarbij je je privé spullen in een encrypted partitie/schijf zet. Veracrypt ondersteunt dit. Ik heb er wel eens met een half oog naar gekeken, maar heb het uiteindelijk opgegeven omdat het me teveel tijd kostte.

Of twee accounts waarbij je je prive spullen in een encrypted partitie zet, maar aangezien je zakelijk wss ook gewoon admin wilt zijn zitten daar ook wat haken en ogen aan.

Kun je niet beter remote inloggen op je prive laptop als je van huis bent en iets nodig hebt wat daar staat?
Issue daarmee is dat ik geregeld een week in het buitenland verblijf voor werk.
Dus moet iets hebben wat echt volledig prive gebruikt kan worden.
Dat en TV's en dergelijke zijn waardeloos in hotels dus verbind altijd mijn laptop via hdmi met de tv mocht die een redelijke afmeting hebben. Anders is het laptop op dichtstbijzijnde tafel.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@havoc764 Laat ik concreet zijn. Wat voor privézaken wil jij kunnen doen met je laptop op reis? Gaat het om lokale videobestanden die je op een TV in je hotelkamer wilt bekijken (een serie of een film bijv.)? Gaat het puur om mailen en internetten? Wil je Steam geïnstalleerd hebben om lokale games te kunnen spelen?

Want voor die eerste twee heb ik al wel een mogelijk oplosrichting, maar je bent wat vaag in je noodzaak dus is het lastig helpen/adviseren.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gezien het Java / usb verhaal verwacht ik dat VM's draaien geen oplossing is.
Blijft over native draaien. Dat kan met 1 OS, ook met meerdere. Dualboot mogelijk het makkelijkste in te richten. Nog makkelijker zou het denk ik zijn om met verwisselbare SDD's te werken, ook als bootschijf.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:28

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

The Eagle schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:46:
Nog makkelijker zou het denk ik zijn om met verwisselbare SDD's te werken, ook als bootschijf.
Zijn er nog moderne zakelijke laptops die dat kunnen dan :?

Mijn Lenovo T520 kan het dankzij de verwijdebrare DVD brander, maar laat dat onderdeel nou heel vaak niet meer aanwezig zijn bij nieuwerwetse laptops... ;w

Nog effe en je mag al blij zijn als je een LAN NIC hebt! :X :F

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• havoc764
True schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:43:
@havoc764 Laat ik concreet zijn. Wat voor privézaken wil jij kunnen doen met je laptop op reis? Gaat het om lokale videobestanden die je op een TV in je hotelkamer wilt bekijken (een serie of een film bijv.)? Gaat het puur om mailen en internetten? Wil je Steam geïnstalleerd hebben om lokale games te kunnen spelen?

Want voor die eerste twee heb ik al wel een mogelijk oplosrichting, maar je bent wat vaag in je noodzaak dus is het lastig helpen/adviseren.
Eigenlijk wil ik ongeveer alles kunnen doen wat ik thuis ook kan.
Dus inderdaad lokale video bestanden, mail, surfen en ook steam hoort daar bij.

Als je in de middle of nowhere zit midden in de winter word een hotel kamer nogal erg snel saai.

• havoc764
nero355 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 02:09:
[...]

Zijn er nog moderne zakelijke laptops die dat kunnen dan :?

Mijn Lenovo T520 kan het dankzij de verwijdebrare DVD brander, maar laat dat onderdeel nou heel vaak niet meer aanwezig zijn bij nieuwerwetse laptops... ;w

Nog effe en je mag al blij zijn als je een LAN NIC hebt! :X :F
Ja helaas hebben we nog geen laptops met hotswap nvme drive, zal wel verdomd makkelijk zijn. :P

• havoc764
The Eagle schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:46:
Gezien het Java / usb verhaal verwacht ik dat VM's draaien geen oplossing is.
Blijft over native draaien. Dat kan met 1 OS, ook met meerdere. Dualboot mogelijk het makkelijkste in te richten. Nog makkelijker zou het denk ik zijn om met verwisselbare SDD's te werken, ook als bootschijf.
Is inderdaad geen handige oplossing.
Kan wel, gebruik nu ook vmware op mijn huidige werk laptop voor aanstuur programma's van apparatuur.
Komt helaas met 1 groot nadeel, je kan gedag zeggen tegen je batterij duur.

• havoc764
Sissors schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:16:
[...]

Maar het is mij nog niet helemaal duidelijk. Als jij bij de klant uitleg moet geven, draai je dan die software op jouw laptop, en zit de klant ernaast, en ga je samen over de mogelijkheden? Waarbij de klant misschien wel de muis bedient, maar jij ernaast zit. Of geef je die laptop een dag aan de klant om mee te doen wat hij wil? Want in dat eerste geval zou ik mij nul zorgen maken dat de klant mijn privé mail gaat lezen, ik zit er immers naast. In het andere geval is dat wel een issue, maar dan zou ik sowieso twee laptops mee willen zodat je zelf ook een laptop hebt.

Hell dan lijkt mij de logische oplossing dat je een tweede werklaptop mee krijgt van je werkgever om uit te lenen aan de klant zolang jij er bent en het nodig is.

[...]

Klant krijg laptop niet mee, dit word gedaan terwijl ik ernaast zit/sta.
In die zin inderdaad geen groot risico.
Dat ik dit wil is voor een groot gedeelte dus ook uit professionaliteit. (paranoia :P )

Voor ons is verbinden met de remote desktop iets makkelijker, kan er in theorie op iedere PC bij gezien het via een webpagina en 3 factor authenticatie verloopt.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001

FreakNL

Well do ya punk?

Ik snap nog steeds niet waar je nou zo paranoia van bent.

Ik doe ook alles met mijn laptop op reis en hij gaat (net als bij @Drardollan ) ook mee op privé-reizen.

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 11:40
FreakNL schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 07:00:
Ik snap nog steeds niet waar je nou zo paranoia van bent.

Ik doe ook alles met mijn laptop op reis en hij gaat (net als bij @Drardollan ) ook mee op privé-reizen.
same here,

zelf een 1Tb SSD erbij gezet voor mijn eigen bestanden + steam opslag...
als de laptop teruggaat, gaat die drive er uit en thats it..

gang is alles

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou je kunnen testen een externe hele snelle USB-C SSD gebruiken als dual boot. Geen idee of die snel genoeg zijn voor games.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Als je echt de scheiding wilt maken zou ik zoals één 2e OS op een aparte USB-C SSD zetten. Hier kun je op doen en laten wat je wilt. Als je boot op je werk-OS zal geen collega of klant zien dat je er ook Steam op hebt staan bijvoorbeeld.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

havoc764 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 06:40:
Ja helaas hebben we nog geen laptops met hotswap nvme drive, zal wel verdomd makkelijk zijn. :P
SATA is ook goed, maar dus ook niet meer vanzelfsprekend... :'(
havoc764 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 06:43:
Is inderdaad geen handige oplossing.
Kan wel, gebruik nu ook vmware op mijn huidige werk laptop voor aanstuur programma's van apparatuur.
Komt helaas met 1 groot nadeel, je kan gedag zeggen tegen je batterij duur.
Net als dikke 94 Wh accu's die aan de achterkant eruit steken... ;w

Maar dit is inderdaad opzich ook nog wel een optie :
Frogmen schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:39:
Zou je kunnen testen een externe hele snelle USB-C SSD gebruiken als dual boot.
Geen idee of die snel genoeg zijn voor games.
True schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:04:
Als je echt de scheiding wilt maken zou ik zoals één 2e OS op een aparte USB-C SSD zetten.
Hier kun je op doen en laten wat je wilt.

Als je boot op je werk-OS zal geen collega of klant zien dat je er ook Steam op hebt staan bijvoorbeeld.
IMHO moet dat prima kunnen! d:)b

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap