Sony tv uitgevallen met strepen niet meer aan te krijgen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:46
Ik heb in januari 2018 een Sony 55XE9005 televisie gekocht voor toen rond de € 1100,-
Afgelopen donderdag avond waren we een programma aan het kijken, waarbij opeens het beeld wijzigde naar horizontale / verticale diverse kleuren strepen, waarbij het geluid nog wel doorliep (via de soundbar).

Dacht even de stroom eraf en er weer op, dan herstart die wel en werkt die weer, maar helaas. De tv ging niet meer aan, ik heb via de knopjes het wel voor elkaar dat er een groen/witte led lamp brand, maar de tv gaat niet meer starten.

Ik heb contact gezocht met zowel de online winkel als de fabrikant en beide verwijzen mij naar mijnreparatie.nl. Dit wil ik best invullen, maar start dit topic natuurlijk niet voor niets. Met interesse heb ik bijv. dit topic doorgelezen: OLED TV vlekken op het scherm, verkoper doet moeilijk

Ik weet alleen niet of ik nu in deze fase zelf een reparatie verzoek moet opstarten of juist niet.

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:05
Is dit een bekend probleem bij dit model zoals in het topic waar je naar verwijst? Dan sta je namelijk wat sterker en is het wat makkelijker om je gelijk te krijgen.

Wat wil je precies bereiken? Dagwaarde terug? Kosteloze reparatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
President schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:42:
Is dit een bekend probleem bij dit model zoals in het topic waar je naar verwijst? Dan sta je namelijk wat sterker en is het wat makkelijker om je gelijk te krijgen.

Wat wil je precies bereiken? Dagwaarde terug? Kosteloze reparatie?
Nou of het een bekend probleem is, durf ik niet te zeggen. Ik zie wel meerdere hits over led lamp die alleen groen blijft, maar geen beeld voor diverse Sony Bravia tv's. Specifiek informatie dat dit type na x aantal jaren deze problemen kan geven heb ik niet gevonden.

Verder is mijn aanname op de gequote topic dat men een deugdelijk product moet leveren die dat in mijn geval niet heeft gedaan. Of ik dan de eerste ben of de zoveelste maakt dan vooral uit in de mogelijke schuldvraag?

Wat ik het liefst wil bereiken is kosteloze reparatie of omruil zonder bijbetaling tegen een gelijkwaardige tv. Maar dan ook wel benieuwd wat het voorstel is van de shop, alleen dan voor nu de vraag is het juist om de reparatie aan te vragen via mijnreparatie.nl of moet ik dat juist niet doen.

[ Voor 8% gewijzigd door RudyL op 01-11-2022 12:51 ]

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RudyL schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:12:

Ik weet alleen niet of ik nu in deze fase zelf een reparatie verzoek moet opstarten of juist niet.
Bij elke klacht die niet hoort tot waar het gekochte goed voor is gemaakt, meld je dit bij de verkoper. Dus volg je de stappen die zij aangeven

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 01-11-2022 13:04 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
RudyL schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:49:
[...]

Nou of het een bekend probleem is, durf ik niet te zeggen. Ik zie wel meerdere hits over led lamp die alleen groen blijft, maar geen beeld voor diverse Sony Bravia tv's. Specifiek informatie dat dit type na x aantal jaren deze problemen kan geven heb ik niet gevonden.

Verder is mijn aanname op de gequote topic dat men een deugdelijk product moet leveren die dat in mijn geval niet heeft gedaan. Of ik dan de eerste ben of de zoveelste maakt dan vooral uit in de mogelijke schuldvraag?

Wat ik het liefst wil bereiken is kosteloze reparatie of omruil zonder bijbetaling tegen een gelijkwaardige tv. Maar dan ook wel benieuwd wat het voorstel is van de shop, alleen dan voor nu de vraag is het juist om de reparatie aan te vragen via mijnreparatie.nl of moet ik dat juist niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Laatst online: 10:39
Je hebt het gemeld en zij verwijzen naar mijnreparatie.nl en dus prima zij blijven verantwoordelijk. De hele reden dat winkels en fabrikanten op die manier werken is omdat er dan meestal iemand thuis komt om te kijken. En dan is een afspraak inplannen vaak makkelijker met die partij zelf ipv via een 3de partij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online

ITsEZ

parttime all-rounder

Ik blijf me toch altijd verbazen dat Tweakers schijnbaar verwachten dat een TV het eeuwige leven heeft. Een TV van €1100,- die al bijna 5 jaar oud is, en dan moet de verkoper maar op komen draven om het gratis te repareren of vervangen. Redelijkheid heeft twee kanten, op een gegeven moment is een TV gewoon aan vervanging toe.

What you see is always what you get.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

loki504 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 06:24:
Je hebt het gemeld en zij verwijzen naar mijnreparatie.nl en dus prima zij blijven verantwoordelijk. De hele reden dat winkels en fabrikanten op die manier werken is omdat er dan meestal iemand thuis komt om te kijken. En dan is een afspraak inplannen vaak makkelijker met die partij zelf ipv via een 3de partij.
Zo werkte het bij ons ook, TV was kapot na een update, verkoper gebeld, die hebben 'm direct bij LG aangemeld ter reparatie. Week later telefoontje van een reparatiedienst dat ze een afspraak wilden maken, de volgende dag iemand op de stoep. Die heeft hier ter plekke in de woonkamer (met mijn hulp) de TV van de steun gepakt, op een verhuisdeken dat hij bij had op onze keukentafel gelegd en het moederbord vervangen.

Heb 't met hem nog gehad over de DIY-reparatiefilmpjes zoals die @apis29 linkte, maar hij had zoiets van nooit zelf aan beginnen tenzij je TV ouder dan een jaar of 6 is. Zelfs hij liet z'n TV via LG repareren mits die nog onder de 'zou gewoon moeten werken' periode valt waar je als consument recht hebt op reparatie (ook buiten garantieperiode), want als er dan toch iets fout gaat tijdens de reparatie betaalt LG voor de rest van de kosten of krijg je een nieuwe.

Ik weet niet of Sony hier moeilijker in is, maar hier mijn anekdotische verhaal over waarom een derde partij die je TV gewoon in huis komt fixen veel fijner is dan het hele RMA gezeik als je 'm via die weg wil spelen. Als ze 'm thuis komen fixen heb je in een half uurtje een werkende TV, als ze 'm op moeten komen halen kun je goed een maand geen TV hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:38

St@m

@ Your Service

ITsEZ schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:53:
Ik blijf me toch altijd verbazen dat Tweakers schijnbaar verwachten dat een TV het eeuwige leven heeft. Een TV van €1100,- die al bijna 5 jaar oud is, en dan moet de verkoper maar op komen draven om het gratis te repareren of vervangen. Redelijkheid heeft twee kanten, op een gegeven moment is een TV gewoon aan vervanging toe.
Dat is toch helemaal niet het geval hier? TS vraagt zich af of hij deze externe partij moet inschakelen. Het antwoord is dus al gegeven: Ja.
Vervolgens komt er nu een offerte om de tv te repareren, en daar kun je wellicht wat van vinden..

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:47
ITsEZ schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:53:
Wat is volgens jou dan een acceptabele leeftijd voor een TV van 1100 euro? Koop jij elke 2 jaar een nieuwe TV, net als elke jaar een nieuwe smartphone?

De al bekende (maar strikt genomen niets zeggende) UNETO-VNI zegt dat je van een TV van 1000+ euro een levensduur van 6 jaar kunt verwachten. En om eerlijk te zijn vind ik 6 jaar best wel ondergrens en verwacht ik persoonlijk wel meer van een redelijke prijzige TV.

Tuurlijk dat misschien sommige smart functionaliteit misschien niet meer werkt, maar dat is weer een heel ander probleem.

Wel is het mogelijk dat door vervanging van onderdelen de TS er op vooruit gaat en dat daarvoor mogelijk iets voor bijbetaald zou moeten worden zou mij ook niets verbazen.

[ Voor 7% gewijzigd door Groentjuh op 04-11-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Je hebt natuurlijk nog zoiets als een garantietermijn. Die lijkt me na 5 jaar wel verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
De discussie over het waar heb je recht op als consument vs waar neem je genoegen mee als consument is natuurlijk ook al gevoerd in het topic dat ik in mijn begin post heb aangehaald.

Of ik het ook zover wil spelen weet ik nog niet, dat is ook afhankelijk van de prijsopgave voor reparatie, maar ongeacht dat het zou mogelijk moeten zijn om meer te verwachten dan de standaard 2 jaar termijn.

Het ging mij er inderdaad in eerste instantie om, of ik als consument de stap moet zetten voor reparatie verzoek of dat dit ligt bij de verkopende partij / leverancier. Dank voor de antwoorden, ik zal hem morgen gaan aanmelden en zal een vervolg hier nog in posten.

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

na 5j is het gebruikelijk dat je zelf een deel van de kosten betaalt. Meld het maar eerst aan, dan zie je vanzelf wat de kosten zijn. In de meeste gevallen 'bij een TV' is reparatie niet meer mogelijk als het scherm zelf defect is. Schermen voor vervangen blijven meestal zo'n 2-3 jaar op voorraad. Met de huidige leveringsproblemen uitgesloten. Vergeet niet dat het toestel op de markt is gezet voor ~1950,-, daarvan mag je bepaalde levensduur verwachten.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Oon schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:01:
[...]
Heb 't met hem nog gehad over de DIY-reparatiefilmpjes zoals die @apis29 linkte, maar hij had zoiets van nooit zelf aan beginnen tenzij je TV ouder dan een jaar of 6 is. Zelfs hij liet z'n TV via LG repareren mits die nog onder de 'zou gewoon moeten werken' periode valt waar je als consument recht hebt op reparatie (ook buiten garantieperiode), want als er dan toch iets fout gaat tijdens de reparatie betaalt LG voor de rest van de kosten of krijg je een nieuwe.
Inderdaad meer een laatste ingreep optie; waar je na een jaar of 6 wel tegenaan kan lopen is dat je de onderdelen niet meer tegenkomt voor je desbetreffende tv (zo duur zijn die t-con boards nou ook weer niet dat je ze niet eventueel alvast als reserve onderdeel in huis kan halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:01
@RudyL Zuur dat je tv het na 5 jaar begeeft.
Maar ik zou weinig verwachten van de fabrikant of winkel. 5 jaar is best wel een periode om nog wat te verwachten in de vorm van iets wat niks mag kosten.
Persoonlijk zou ik het gooien op coulance en vragen of ze een leuk actiemodel hebben wat ze met extra korting aan je kunnen verkopen. Begin je weer opnieuw met je garantieperiode en je gaat er waarschijnlijk op vooruit.
Ja het kost je weer geld maar een tv van 5 jaar oud is simpelweg weinig meer waard.
Dus probeer maximaal korting te krijgen op een nieuwe tv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Hackus schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:06:
na 5j is het gebruikelijk dat je zelf een deel van de kosten betaalt.
Op grond waarvan? Er zijn bij reparatie volgens mij maar twee uitkomsten mogelijk:
1) de tv is niet conform en de reparatie moet voor de klant kosteloos zijn; of
2) de tv is conform en de klant moet alle reparatiekosten betalen.

Het lijkt erop dat deze tv niet conform is, dus moet de reparatie kosteloos zijn. De winkel moet de eventuele kosten van mijnreparatie.nl betalen.

Beschermheer van het consumentenrecht

• RudyL
Ik heb een prijsopgave ontvangen voor omruiling van de televisie naar een https://tweakers.net/pric...x94j-zwart/specificaties/ De prijs die ze me hiervoor vragen is € 776,64 waarbij er reeds € 154,43 als Sony coulance van de prijs is afgehaald.

Ik heb heel even het topic van Sony line up 2021 doorgenomen en zie vooral over de 65 inch klachten voor dit type, maar om even binnen 24 uur te beslissen of ik dit wil doen is nogal een vraag.

Zelf ben ik nog steeds van mening dat ik hiermee de winkel te makkelijk laat wegkomen, zou een volgende stap zijn de winkel bellen/mailen en het bij hun neerleggen?

LOETKE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RudyL schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:00:
Ik heb een prijsopgave ontvangen voor omruiling van de televisie naar een https://tweakers.net/pric...x94j-zwart/specificaties/ De prijs die ze me hiervoor vragen is € 776,64 waarbij er reeds € 154,43 als Sony coulance van de prijs is afgehaald.

Ik heb heel even het topic van Sony line up 2021 doorgenomen en zie vooral over de 65 inch klachten voor dit type, maar om even binnen 24 uur te beslissen of ik dit wil doen is nogal een vraag.

Zelf ben ik nog steeds van mening dat ik hiermee de winkel te makkelijk laat wegkomen, zou een volgende stap zijn de winkel bellen/mailen en het bij hun neerleggen?
Je TV voldoet niet aan overeenkomst. Je bent een overeenkomst aangegaan waarbij je een goed koopt van A-klasse waarvan je tenminste mag verwachten dat die 60mnd zonder problemen van mag genieten.
Coulance van Sony is leuk, maar de verkoper moet dit gratis voor je fiksen.
Meer info staat in het topic wat je al hebt gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
Ik heb nu een tweetal mails gestuurd naar de verkopende partij, maar tot op heden nog geen antwoord mogen ontvangen. Op sales verzoeken reageren ze direct, maar dit duurt toch wat langer.

Ik heb tot op heden alleen de offerte van mijnreparatie gestuurd met de vraag in hoeverre zij hierin mee willen/kunnen denken in een oplossing aangezien het geen deugdelijk product is geweest naar mijn mening.

Tevens in de tweede mail aangegeven dat ik niet op de toen inmiddels verlopen offerte had gereageerd. Wat zou een vervolgstap zijn, moet het al richting een brief gaan, of is nog even wachten om ze de mogelijkheid te geven te reageren logischer?

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Stel hen in gebreke en geef een termijn van 5 werkdagen om dit te kosteloos te repareren of vervangen.
Ze zijn al op de hoogte -neem ik aan- dat jij het er niet mee eens bent. Bij verlopen van termijn en totaal geen geschikte oplossing volgt een dagvaarding. dat geef je ook aan in de brief die je per e-mail stuurt en aangetekend. zoals ook in het topic in OP staat

Pagina: 1