Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Philips Hue (leek)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• frankdegraaf82
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:33
Hi medegebruikers,

In ons nieuwe huis hebben wij het geluk dat we in de hal van elke verdiepingen een grote lichtschakelaar hebben. Nu willen wij (om gaten boren etc te voorkomen) dit oplossen met Philips hue. Echter is wel de wens dat je zonder telefoon o.i.d. Met een knop het licht aan kan doen op de gang. Kan ik bijvoorbeeld overal hue lampen indoen en op elke verdiepingen een switch plaatsen? En is dit gemakkelijk te doen?

Gr

Alle reacties

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:43
Lees je even in op het onderwerp 'Hue Wall Switch module'. Dat is het onderdeel wat je zoekt.

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:15

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ja switches van hue kan je overal plaatsen en zelf bepalen welke lampen daarop moeten reageren.

Onze hele huis is hue. En we gebruiken vrijwel nooit de telefoon. Enkel als we spontaan een erg aparte licht scène willen creëren. Al wordt zoiets al snel verplaatst naar 1 van de knoppen

Of iets gemakkelijk is. Is natuurlijk altijd persoonlijk.
Vanuit mijn perspectief is het heel makkelijk.
2 minuten werk als ik iets wil toevoegen of veranderen. Zonder voorbereiding.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• frankdegraaf82
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:33
@Smuggler

Thanks! Kun je bijvoorbeeld ook zeggen dat je met het lichtknopje van de begane grond die van beneden en de eerste verdiepingen kan aan en uitzetten? En hetzelfde met het knopje op de eerste verdieping, die de lamp op de eerste verdieping en de zolder kan bedienen. Kan dat met de volgende switch:

Bekijk Philips Hue Dimmer Switch Draadloze schakelaar Slimme verlichting Accessoire - Wit - incl. Batterij op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

[ Voor 10% gewijzigd door frankdegraaf82 op 31-10-2022 15:59 ]

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:32

Zorian

What the fox?

frankdegraaf82 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:59:
@Smuggler

Thanks! Kun je bijvoorbeeld ook zeggen dat je met het lichtknopje van de begane grond die van beneden en de eerste verdiepingen kan aan en uitzetten? En hetzelfde met het knopje op de eerste verdieping, die de lamp op de eerste verdieping en de zolder kan bedienen. Kan dat met de volgende switch:

Bekijk Philips Hue Dimmer Switch Draadloze schakelaar Slimme verlichting Accessoire - Wit - incl. Batterij op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp
Als je een schakelaar neemt zoals deze is dat zeker mogelijk.

Per knopje instelbaar wat said knopje moet doen. Je kan bijvoorbeeld zones maken en daar lampen in parkeren, dan deze zones aan 1 van de knoppen toewijzen.
Meermaals drukken erbovenop om bijvoorbeeld door lichtschema's (normaal, superfel, kleurtjes etc) te bladeren en uiteindelijk uit. Draaien aan de schakelaar is de dimfunctie voor die zone/lampen/scène.

Je kan ook in de zone de helderheid per lamp opslaan (evt als scène) en die toewijzen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Je kan zelfs een Hue motion sensor toevoegen als het bijvoorbeeld in een hal is. Dan instellen dat ie enkel na zonsondergang reageert en na X minuten weer uit gaat indien geen beweging. Je kan het zo gek niet bedenken of het is mogelijk.

Bovendien kan je ook de lampen/scènes/zones aan je Homekit toevoegen als je Apple hebt, kan je via het quickmenu de boel heel snel bedienen.

[ Voor 30% gewijzigd door Zorian op 31-10-2022 16:12 ]

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:15

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

frankdegraaf82 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:59:
@Smuggler

Ja. dat kan!.

De mogelijkheden zijn eindeloos,
De knop die @Zorian noemt leent zich daar veel meer voor.

Klein voorbeeld uit mijn eigen woning:
Ik heb de "oudere" knop van het bovenstaande voorbeeld bij de ingang van de woning.
knop 1: Alle lichten in de hele woning uit. (ongeveer 50 lampen)
knop 2: Alle lichten beneden uit. (ongeveer 35 lampen)
knop 3: Lichten in de woonkamer gaan aan gedimt. (9 lampen)
knop 4: Lichten in de woonkamer gaan aan op maximaal. (9 lampen)

Vanzelf sprekend heb ik door de woning, ook allemaal knoppen om de lampen weer aan te zetten.

Het idee erachter is, dat we vanaf 1 plek alles uit kunnen zetten als we vertrekken.
Met een keuze tussen alles beneden, en alles alles, voor het geval dat er nog iemand boven aanwezig is.

Echter als we binnenkomen, dan hoeft alleen het eerste gedeelte aan waar we komen, de rest kunnen we nog wel met andere knoppen bedienen , of ze gaan vanzelf aan door sensoren.

De Fysieke verbinding maakt niet meer uit met hue lampen.
Waar je wel nog rekening mee moet houden is dat de echte knoppen "aan" blijven staan. immers daarmee sluit je de elektriciteit letterlijk af. en kan de lamp uberhaupth niet branden.

Dit hebben wij op veel plekken in de woning al aangepast door de knoppen letterlijk te verwijderen, waardoor ze altijd "aan" staan.
Op andere plekken hebben de lichtschakelaren een andere functie gekregen.
1x aanzetten gaan ze gedimd aan, en 2x aanzetten (binnen 5 seconden) gaan ze fel aan. en uit is uit.
En is er dus ook met de fysieke schakelaar nog slimmigheid toe te voegen aan de lampen die aan dat circuit hangen, echter kan je via de standaard interface dat niet koppelen aan andere lampen.
Theoretisch kan je die standen wel weer uitlezen ergens en zelf daarmee lampen buiten het circuit kunnen beinvloeden. maar dat is volgens mij niet iets waar je naar opzoek bent. en valt ook een beetje buiten het gebruik waarvoor het bedoeld is.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:53

Dennis1812

Amateur prutser

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:32

Zorian

What the fox?

Smuggler schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:05:
[...]

Ja. dat kan!.

De mogelijkheden zijn eindeloos,
De knop die @Zorian noemt leent zich daar veel meer voor.

Klein voorbeeld uit mijn eigen woning:
Ik heb de "oudere" knop van het bovenstaande voorbeeld bij de ingang van de woning.
knop 1: Alle lichten in de hele woning uit. (ongeveer 50 lampen)
knop 2: Alle lichten beneden uit. (ongeveer 35 lampen)
knop 3: Lichten in de woonkamer gaan aan gedimt. (9 lampen)
knop 4: Lichten in de woonkamer gaan aan op maximaal. (9 lampen)

Vanzelf sprekend heb ik door de woning, ook allemaal knoppen om de lampen weer aan te zetten.

Het idee erachter is, dat we vanaf 1 plek alles uit kunnen zetten als we vertrekken.
Met een keuze tussen alles beneden, en alles alles, voor het geval dat er nog iemand boven aanwezig is.

Echter als we binnenkomen, dan hoeft alleen het eerste gedeelte aan waar we komen, de rest kunnen we nog wel met andere knoppen bedienen , of ze gaan vanzelf aan door sensoren.

De Fysieke verbinding maakt niet meer uit met hue lampen.
Waar je wel nog rekening mee moet houden is dat de echte knoppen "aan" blijven staan. immers daarmee sluit je de elektriciteit letterlijk af. en kan de lamp uberhaupth niet branden.

Dit hebben wij op veel plekken in de woning al aangepast door de knoppen letterlijk te verwijderen, waardoor ze altijd "aan" staan.
Op andere plekken hebben de lichtschakelaren een andere functie gekregen.
1x aanzetten gaan ze gedimd aan, en 2x aanzetten (binnen 5 seconden) gaan ze fel aan. en uit is uit.
En is er dus ook met de fysieke schakelaar nog slimmigheid toe te voegen aan de lampen die aan dat circuit hangen, echter kan je via de standaard interface dat niet koppelen aan andere lampen.
Theoretisch kan je die standen wel weer uitlezen ergens en zelf daarmee lampen buiten het circuit kunnen beinvloeden. maar dat is volgens mij niet iets waar je naar opzoek bent. en valt ook een beetje buiten het gebruik waarvoor het bedoeld is.
De knoppen heb ik hier vakkundig opgelost met een 3D printer. :Y)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ext9PsU.jpg

En ja, kwam er 1 tekort dus dan maar zo. :7 Achter de middelste en rechter dimmer zitten de originele schakelaren, de 3D printed frames zitten vast met het originele bevestigingsmateriaal waar de normale schakelaren mee vast zaten. (Busch-Jäger)

In het toilet heb ik de Hue sensor op dezelfde manier vast gezet, elders ook de schakelaren op deze manier afgedopt.

[ Voor 3% gewijzigd door Zorian op 31-10-2022 18:30 ]

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:49
En wil je het echt esthetisch oplossen, dan zijn er nog de Senic & Friends Hue schakelaars. Lijkt op een normale lichtschakelaar maar is dan voor Hue. Werkt ook nog eens met 'kinetische' energie, dus geen batterijen of stroom voor nodig.

Heb zelf goede ervaringen met die van Gira, met veel plezier gebruik ik er zes hier in huis waarbij zelfs mijn vrouw er geen vragen over stelt en het gewoon snapt :+

Komoot

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 22:39
MaSw85 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:35:
En wil je het echt esthetisch oplossen, dan zijn er nog de Senic & Friends Hue schakelaars. Lijkt op een normale lichtschakelaar maar is dan voor Hue. Werkt ook nog eens met 'kinetische' energie, dus geen batterijen of stroom voor nodig.

Heb zelf goede ervaringen met die van Gira, met veel plezier gebruik ik er zes hier in huis waarbij zelfs mijn vrouw er geen vragen over stelt en het gewoon snapt :+
Alleen kun je hier geen scenes mee starten. Zijn in functies een stuk beperkter dan de dimmers
Pagina: 1