Ja. dat kan!.
De mogelijkheden zijn eindeloos,
De knop die @
Zorian noemt leent zich daar veel meer voor.
Klein voorbeeld uit mijn eigen woning:
Ik heb de "oudere" knop van het bovenstaande voorbeeld bij de ingang van de woning.
knop 1: Alle lichten in de hele woning uit. (ongeveer 50 lampen)
knop 2: Alle lichten beneden uit. (ongeveer 35 lampen)
knop 3: Lichten in de woonkamer gaan aan gedimt. (9 lampen)
knop 4: Lichten in de woonkamer gaan aan op maximaal. (9 lampen)
Vanzelf sprekend heb ik door de woning, ook allemaal knoppen om de lampen weer aan te zetten.
Het idee erachter is, dat we vanaf 1 plek alles uit kunnen zetten als we vertrekken.
Met een keuze tussen alles beneden, en alles alles, voor het geval dat er nog iemand boven aanwezig is.
Echter als we binnenkomen, dan hoeft alleen het eerste gedeelte aan waar we komen, de rest kunnen we nog wel met andere knoppen bedienen , of ze gaan vanzelf aan door sensoren.
De Fysieke verbinding maakt niet meer uit met hue lampen.
Waar je wel nog rekening mee moet houden is dat de echte knoppen "aan" blijven staan. immers daarmee sluit je de elektriciteit letterlijk af. en kan de lamp uberhaupth niet branden.
Dit hebben wij op veel plekken in de woning al aangepast door de knoppen letterlijk te verwijderen, waardoor ze altijd "aan" staan.
Op andere plekken hebben de lichtschakelaren een andere functie gekregen.
1x aanzetten gaan ze gedimd aan, en 2x aanzetten (binnen 5 seconden) gaan ze fel aan. en uit is uit.
En is er dus ook met de fysieke schakelaar nog slimmigheid toe te voegen aan de lampen die aan dat circuit hangen, echter kan je via de standaard interface dat niet koppelen aan andere lampen.
Theoretisch kan je die standen wel weer uitlezen ergens en zelf daarmee lampen buiten het circuit kunnen beinvloeden. maar dat is volgens mij niet iets waar je naar opzoek bent. en valt ook een beetje buiten het gebruik waarvoor het bedoeld is.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber