materiaal prijzen loodgieter buiten proportie, of normaal?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-02 22:23
Ik heb onlangs 2 loodgieters over de vloer gehad, die me prima en snel geholpen hebben met diverse loodgieters werkzaamheden.
Niks aan te merken over de kwaliteit van werken, vriendelijkheid etc. Ik ben er goed mee geholpen.
Alleen nu ik de factuur kreeg, bestond dat uit een 16 uur werk a 52,50 ex btw. en een zeer gedetailleerde lijst van materialen gebruikt.
Als ik daar zo naar kijken lijken met het wel belachelijke prijzen.
enkele voorbeelden:

45 graden bocht PVC 110mm a 14,45 ex btw
expansie mof 110mm a 17.- ex btw
vsh knie 1/2"buitendraad naar 15mm knel a 16.- ex btw
vsh 15mm knel eindstop a 14.- ex btw

verder een hoop per sokken, knieën waarvan ik de prijs niet weet.

Nu ben ik zelf ook ondernemer en tuurlijk snap ik dat er naast de uren ook marge wordt gerekend op materiaal.
Ik ben ook niet te beroerd om de factuur gewoon te betalen, maar de prijzen vielen me nogal op.
Ik vind een praxis bijvoorbeeld al duur voor dit soort materiaal, maar ik had verwacht dat een installatie bedrijf wellicht soort gelijke "markt"prijzen hanteerde.

Iemand soortgelijke ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:14

dragonhaertt

@_'.'

Heb je de prijzen naast elkaar gelegd met prijzen die je bij bijvoorbeeld de Hornbach vind? (Relatief goedkoop/breed assortiment)
Hoe groot is het verschil in totaal? Heb je het dan over 30 euro of een paar honderd euro op de totale rekening?

Als je een rekening krijgt met zo'n exacte specificatie van materiaalkosten zou dat natuurlijk wel accuraat moeten zijn.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

beter vooraf afspreken en op papier zetten, dan kom je geen 'nare' dingen tegen na de hand. Je had het zelf ook kunnen kopen bij warmteservice bijv

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:27
Prijzen materiaal lijken 3 a 4 keer over de kop te gaan inderdaad.
Nu zit er wel wat in dat ze dit wellicht moeten bestellen en op voorraad houden, maar denk dat zij dan ook weer korting krijgen op inkoop.

Lastig is dat je vooraf dit niet weet en het wel is uitgevoerd...

Beste lijkt me dit gewoon aan te kaarten bij het bedrijf, zien hoe ze reageren.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dragonhaertt schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:16:
Heb je de prijzen naast elkaar gelegd met prijzen die je bij bijvoorbeeld de Hornbach vind? (Relatief goedkoop/breed assortiment)
Hoe groot is het verschil in totaal? Heb je het dan over 30 euro of een paar honderd euro op de totale rekening?

Als je een rekening krijgt met zo'n exacte specificatie van materiaalkosten zou dat natuurlijk wel accuraat moeten zijn.
De PVC bocht kost iets van 5,80 inkoop bij warmteservice ex btw

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

45 graden PVC bocht 110mm
Karwei 6,49 (5,36 ex btw)
Hornbach: 5,30 (4,38 ex btw)

Dan vind ik 14,45 ex btw (17,48 incl 21% btw) voor een bocht wel heel erg duur 8)7

Dan zal de rest ook wel overpriced zijn.Of die 14,45 is een tikfout en had 4,45 ex btw moeten zijn :P

[ Voor 12% gewijzigd door RaZ op 31-10-2022 12:32 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-06 17:36

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Cyriel85 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:16:
Lastig is dat je vooraf dit niet weet en het wel is uitgevoerd...
Ze zouden toch iets van een richtprijs en/of offerte moeten afgeven?

En anders hadden ze ook gewoon 100€/uur kunnen rekenen en de materialen goedkoper kunnen leveren.

Maakt onder aan de streep dan ook niet meer uit.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:03
Begrijp ik dit goed?
Je bent "prima en snel" geholpen, je krijgt een een exact gespecifieerde factuur waarin zelfs alle onderdelen individueel vermeld staan met de exacte prijzen. En dan ga jij als mede-ondernemer vragen stellen over hun verkoopprijzen omdat ze misschien bij een bouwmarkt 30-40% goedkoper is? (Alle onderdelen opgezocht en alleen de PVC bocht gaat 2x over de kop)
Ja, het kan voorkomen dat 1 onderdeel misschien 5 euro kost en zij vragen er 15 voor, maar waarom heb je dan zelf niet eerst al het uitzoekwerk en onderdelen gehaald? Is immers ook gratis toch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
omdat ik ze juist heb ingeschakeld om me al het werk uit handen te nemen, ik weet ook niet precies wat er nodig is en ik vind niet dat je een installateur moet inschakelen en dat hij dan met jouw spullen moet werken.
Dat zou ik zelf als ondernemer ook niet fijn vinden.
Ik mekker ook niet over dat het bij de action of hornbach veel goedkoper is en ze die prijzen dus moeten hanteren, maar 3x over de kop vind ik wat overdreven.
Ik zal het gewoon een sop een nette manier terug koppelen.
Hij heeft vooraf wel een geschatte prijs aan materiaal genoemd, die was iets minder als de helft. 300 vs 650.-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:41
Die materiaalkosten moet je m.i. naast marge de kosten voor het aankopen of op voorraad houden bijrekenen.

Voor een kleine klus is dit de makkelijkste manier van werken. Ga zelf maar eens na wat voor tijd je kwijt bent met het bestellen / halen van materialen. Mijn gemiddelde roundtriptime naar de Hornbach is anderhalf uur, Gamma 45 minuten want iets dichterbij.

De onredelijkheid zit meestal in situaties waarbij serieus veel materiaal nodig is: dan zou de installateur nog beter tegen zijn uurtarief naar zijn leverancier kunnen rijden om het uit het schap te grijpen dan op elk los onderdeel maximaal marge/kosten te rekenen.

Ter vergelijk, ik heb recentelijk 3 offertes voor een handvol Velux ramen ontvangen:
• een offerte met all-in prijs
• een offerte met tig kostenposten waar raam incl. installatie ruim over de kop gaan
• een offerte met kosten materiaal (marge niet los gespecificeerd maar ogenschijnlijk laag) en een hoeveelheid werkuren tegen uurprijs
Die 3e was het meest transparant en goedkoopst.

Loodgieters en elektriciens lijken typisch iets meer te verdienen dan timmermannen ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 31-10-2022 12:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:03
45 graden bocht PVC 110mm a 14,45 ex btw. (Toolstation 3,14 ex)
expansie mof 110mm a 17.- ex btw (Toolstation 6,91 ex)
vsh knie 1/2"buitendraad naar 15mm knel a 16.- ex btw (Warmteservice 5,78 ex)
vsh 15mm knel eindstop a 14.- ex btw (Toolstation 2,44 ex)

Opslag op inkoop maken prima, maar dit is m.i. te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:27
Accretion schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:21:
[...]

Ze zouden toch iets van een richtprijs en/of offerte moeten afgeven?

En anders hadden ze ook gewoon 100€/uur kunnen rekenen en de materialen goedkoper kunnen leveren.

Maakt onder aan de streep dan ook niet meer uit.
Als je daar zelf niet om vraagt voor aanvang, zijn ze daar niet toe verplicht.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-06 16:46
cowandchicken schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:44:
Hij heeft vooraf wel een geschatte prijs aan materiaal genoemd, die was iets minder als de helft. 300 vs 650.-
Nou, dan vraag je daar toch naar? Pak je die bocht en mof als voorbeeld qua prijzen en verwijs je daarmee naar zijn eerste inschatting. Hoeft niet boos, maar zou hij toch prima moeten kunnen uitleggen m.i.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-06 09:54
Groothandelsprijs zonder kortingen, zou ik ook zo op m'n facturen zetten.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:47
klinkt als een verhaal dat ik eerder heb gehoord....
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2152166

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:03
omdat ik ze juist heb ingeschakeld om me al het werk uit handen te nemen, ik weet ook niet precies wat er nodig is en ik vind niet dat je een installateur moet inschakelen en dat hij dan met jouw spullen moet werken.
Dat zou ik zelf als ondernemer ook niet fijn vinden.
Ik mekker ook niet over dat het bij de action of hornbach veel goedkoper is en ze die prijzen dus moeten hanteren, maar 3x over de kop vind ik wat overdreven.
Ik zal het gewoon een sop een nette manier terug koppelen.
Dus als naar jouw inziens alle prijzen 3x over de kop zijn gegaan, wat zou het dan verschil zijn als je voor alle materialen de prijs uit 1 webshop aanhoudt?
En hij heeft zelf vooraf 650,- als indicatie aangegeven, waarmee je dus akkoord bent gegaan en hij is zelfs op nog minder uit gekomen? Of was 300 de indicatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-06 18:21
Recent expansievat laten verzetten van aanvoer naar retour en 1 verwarming die verkeerd om aangesloten was laten repareren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgFGuj6OINA6nRi23g1hw3p76qU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZORWaSVrpZDmzKvEXCoY4O1g.png?f=fotoalbum_large

Is ook een forse factuur, maar het is zo moeilijk een beetje deftige mensen te vinden voor klussen dat we niet echt druk zetten op de prijzen. Over een jaar als de renovatie en bouwgekte wat afneemt zal het vast zakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
52,50 ex btw is goedkoop toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-06 18:21
In mijn voorbeeld is het 74 euro excl, wel kleinere klus dan 16 uren, dat scheelt ook veel.
Dus dan is 52,50 wel een goede deal in verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
uur tarief is helemaal prima, maar als het wordt gecompenseerd met de marge in materiaal is dat niet echt lekker transparant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-06 00:17
Ja, dat is fors. Dan heb je liever iemand met een hoger uurtarief met normale prijzen voor materiaal.
Vaak worden zulke ondernemers ook boos als je dan voorstelt om zelf al het materiaal in te kopen.

Ik maak wel eens computers en het enige moment dat ik marge toevoeg op producten is wanneer iets via mij besteld wordt. Bijvoorbeeld "zoek eens een laptop/printer voor me en bestel het maar".
Voor de rest met het vervangen van onderdelen van computers heb ik gewoon de originele prijs en daarboven mijn arbeid. Wat vaak een vast bedrag is.

Dit soort geintjes zie je ook bij auto en motorzaken als je bijvoorbeeld je banden wilt laten vervangen. Daar zit wel eens 50%-100% prijsverschil op vergeleken met een bandenboer of een groothandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
Ik herken het wel.

Zelf een gasleiding geplaatst en daarna een loodgieter ingehuurd om de koppelingen te bevestigen.
Hij had wat klein materiaal nodig en dat kwam dan van de 'Warmtewinkel'. En hij werkte alleen met het beste materiaal want dat werkte fijner.

Waar bv op een Praxis koppeling ook een gas- of waterlogo zit, zie je dat op dat mooie materiaal dat logo ook véél mooier geplaatst is.

Het was ook allemaal duurder.
Ik weet niet of de loodgieters er marge bovenop doen, of dat ze de ophaal-kosten doorberekenen.

Ik weet wel dat het leek alsof het hem niet uitmaakte dat ik via hem voor de dure versie van alle ringen en koppelingen betaalde.
De redenering was een beetje 'ik vind het fijner materiaal om mee te werken en ik hoef het niet te betalen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:35
Iedere ondernemer bepaalt zelf zijn prijzen.

Als je vooraf een offerte had laten maken voor de werkzaamheden totaal. Was je nu niet voor verassingen gekomen.

Zeker niet als je dan ook nog een afspraak maakt dat voor extra onderdelen die onvoorzien zijn eerst een prijsopgaaf wil hebben. Kom je niet voor verassingen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Tarquin schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:17:
Ik herken het wel.

Zelf een gasleiding geplaatst en daarna een loodgieter ingehuurd om de koppelingen te bevestigen.
Hij had wat klein materiaal nodig en dat kwam dan van de 'Warmtewinkel'. En hij werkte alleen met het beste materiaal want dat werkte fijner.

Waar bv op een Praxis koppeling ook een gas- of waterlogo zit, zie je dat op dat mooie materiaal dat logo ook véél mooier geplaatst is.

Ik weet niet of de loodgieters er marge bovenop doen, of dat ze de ophaal-kosten doorberekenen.

Ik weet wel dat het leek alsof het hem niet uitmaakte dat ik via hem voor de dure versie van alle ringen en koppelingen betaalde.
De redenering was een beetje 'ik vind het fijner materiaal om mee te werken en ik hoef het niet te betalen'.
Die duurdere versies zijn vaak wel beter van kwaliteit, gemakkelijker te verwerken en gemakkelijker leverbaar via de groothandel. Dus je hebt ze sneller gemonteerd en hoeft minder problemen achteraf te verwachten. Een goede installateur zal koste wat kost lekkages willen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
Ja, dat zijn denk ik goede redenen om met dat materiaal te werken.
Neemt niet weg dat het spul dat bij de Gamma ligt ook goedgekeurd is en goed genoeg is - maar inderdaad, snelheid van werken en minder vaak terug hoeven komen voor iets dat net niet goed was verdient zichzelf wel terug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:57
Ik herken het wel.

Ja Praxis koppelingen kan je dus echt niet vergelijken met professioneel spul hè. Als jij de 5e lekkende knel koppeling van de praxis heel strak aan t aandraaien bent om m dicht te krijgen dan wil je ook wel duurder spul kopen.

Kijk maar eens naar de knel ringen in goedkoop spul, vanaf 15mm zit daar geen extra groef in gefreesd waardoor ze veel lastiger aan te draaien zijn en slechter afdichten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:32

MLLL

Palm Treo 650

Klanten vergeten vaak dat er ook een vorm van garantie gegeven wordt.

Als de loodgieter één keer terug moet komen is het winstpercentage al verdampt of erger.

Je kunt ook Picobello BV bellen, ben je er ook ;)

YouTube: Picobello BV - Waardenberg en De Jong (HD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-06 19:35

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Makrolon schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:49:
[...]

Ja Praxis koppelingen kan je dus echt niet vergelijken met professioneel spul hè. Als jij de 5e lekkende knel koppeling van de praxis heel strak aan t aandraaien bent om m dicht te krijgen dan wil je ook wel duurder spul kopen.

Kijk maar eens naar de knel ringen in goedkoop spul, vanaf 15mm zit daar geen extra groef in gefreesd waardoor ze veel lastiger aan te draaien zijn en slechter afdichten.
bouwmarkten hebben ook gewoon dyka liggen hoor. het huismerk tsja dat is meestal hit or mis.

de prijzen ten opzichte van consumenten prijzen kunnen hoog lijken. maar dat kunnen ook contracten zijn met groothandels. Als ik op het werk bijvoorbeeld gira stopcontacten zou moeten kopen ben ik 7 euro ex btw kwijt (inkoop) voor mijzelf koop ik ze via een bekende consumenten handelaar dan ben ik 5 euro inclusief btw kwijt.

desalnietemin staat het je vrij om te vragen. al is het wel een beetje mosterd na de maaltijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-06 18:49
Zit met een soortgelijke kwestie als TS.

Onlangs rookgasafvoer laten vervangen (7 meter lengte, appartement) n.a.v. een cv storing. Aangezien ik op dat moment geen warm water had snel moeten handelen. Factuur van €1100 ontvangen waarvan o.a.:

7 meter flex rookgasbuis 230 ex
Schoorsteen uitmonding + koppelstuk 150,50 ex

Volgens mij al ruim €200 marge op onderdelen (vergelijk warmteservice). Daarnaast 8 uur werkloon gerekend (2 man) voor alleen doorvoer nieuwe pijp in schacht en vastzetten.

Voelt niet goed, hoe zien jullie dit? Urenverantwoording opvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
de uren zijn toch simpel te controleren? Of was je er niet bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:16

lasharor

7 december 2004

Ik heb vanuit mijn rol in het verleden voor dit soort producten de prijzen mogen bepalen;

Voor d110 zou ik voor een gemiddelde bocht etc rekenen op een kostprijs tussen 2-4 EUR. Een beetje afhankelijk van de manier van productie en het type machine dat men gebruikt. Het kan veel goedkoper als de volumes ook heel hoog zijn. Maar, momenteel is aandeel energie volgens mij heel erg hoog in deze industrie.

Zit je dus worst case aan 4 EUR. Tel daar 30% tot 40% op als gemiddelde marge van de gemiddelde prodcutent: 5,6 EUR.

Moet je denk ik nog 40% doen voor de distrubutie partij: 7,8 EUR

Doen we nog 30% voor de verkopende partij: 10,14 EUR

Mag je dan nog BTW bij tellen om tot dit soort prijzen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-06 18:49
cowandchicken schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:22:
de uren zijn toch simpel te controleren? Of was je er niet bij?
Nee, was er niet bij.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vergeten jullie niet als die loodgieter voor komt rijden met een bus vol met materiaal en gereedschap wat voor investering er staat. Eigenlijk zou hij € 100,- per uur moeten vragen maar dan zijn de rapen gaar.
Van mij mogen dit soort vakmensen goed betaald worden, ze doen vaak het werk wat anderen niet willen doen. Welke ZZP ITér hier komt voor € 50 per uur? En heeft die een bus met materiaal bij zich?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-06 21:09
Garages doen dit ook, een remslang kost al vanaf 8 euro, garages rekenen vaak 25 euro, is niet zo heel raar allemaal. Bij de prijs inbegrepen is doorgaans hun ervaring welke de beste tegen de beste prijs is. En dat is dus niet de prijs zoals op Autodoc dan moet je het daar zelf kopen en inbouwen.

[ Voor 44% gewijzigd door pennywiser op 03-11-2022 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-06 21:09
Begrijpelijk. Het verschil merk je ook pas nadat je een half jaar lang goedkoop en duur door elkaar gebruikt hebt. "Eenmalige" klussers zoals wij krijgen deze ervaring doorgaans niet en vinden het vervolgens belachelijk ook nog, want "er is toch ook goedkoper".

[ Voor 8% gewijzigd door pennywiser op 03-11-2022 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:41
Frogmen schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:09:
Vergeten jullie niet als die loodgieter voor komt rijden met een bus vol met materiaal en gereedschap wat voor investering er staat. Eigenlijk zou hij € 100,- per uur moeten vragen maar dan zijn de rapen gaar.
Dat zit in principe bij de uurprijs. Net zoals werkplaatstarief voor een garage en kantoorkosten bij een advocaat.

Ik heb bij mijn recente loodgieterswerk in elk geval mazzel gehad: op zondag geappt, op dinsdag de lekke afvoer gefixed en op woensdag de factuur van een klein uur arbeid a 47.50 en materiaal a 14.65 (2x pvc 45gr, 1x recht, 1x schuifmof) ex btw :)

Over huismerk spul: je kunt bij warmteservice ook gewoon het juiste spul halen. Daarvan gaat de prijs niet ineens meerdere keren over de kop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Frogmen schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:09:
Van mij mogen dit soort vakmensen goed betaald worden, ze doen vaak het werk wat anderen niet willen doen. Welke ZZP ITér hier komt voor € 50 per uur? En heeft die een bus met materiaal bij zich?
Je doet net alsof een een uurtarief van €100 realistisch is vanwege de bus en zijn gereedschap. Dat is natuurlijk niet zo, dat kan ook prima voor heel veel minder. Voor de huidige hausse kwam de loodgieter met €35 a €40 in het uur ook rond. En dan kwam hij heus niet op de fiets met een Action-waterpomptang.

Natuurlijk mag de beste man een goede boterham verdienen, maar laten we niet doen alsof €100 een minimuminkomen vertegenwoordigt. Het uurtarief is vraag en aanbod, in de IT komt daar ook nog eens opleiding, ervaring en niveau bij. Daar kom je bij een loodgieter niet om.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

FirePuma142 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:46:
[...]

Je doet net alsof een een uurtarief van €100 realistisch is vanwege de bus en zijn gereedschap. Dat is natuurlijk niet zo, dat kan ook prima voor heel veel minder. Voor de huidige hausse kwam de loodgieter met €35 a €40 in het uur ook rond. En dan kwam hij heus niet op de fiets met een Action-waterpomptang.

Natuurlijk mag de beste man een goede boterham verdienen, maar laten we niet doen alsof €100 een minimuminkomen vertegenwoordigt. Het uurtarief is vraag en aanbod, in de IT komt daar ook nog eens opleiding, ervaring en niveau bij. Daar kom je bij een loodgieter niet om.
Denk dat jij iets te makkelijk denkt over een wat een loodgieter allemaal moet weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

MLLL schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:39:
[...]

Denk dat jij iets te makkelijk denkt over een wat een loodgieter allemaal moet weten.
Volgens mij doe ik daar nergens een uitspraak over?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D.deJong
  • Laatst online: 30-06 20:46
FirePuma142 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:15:
[...]

Volgens mij doe ik daar nergens een uitspraak over?
Wel degelijk, jij haalt het kennisniveau van de loodgieter naar beneden in vergelijking met iemand die iets met computertjes doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

D.deJong schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 21:21:
[...]

Wel degelijk, jij haalt het kennisniveau van de loodgieter naar beneden in vergelijking met iemand die iets met computertjes doet.
Zeker niet. Een loodgieter doet primair zaken met consumenten waarbij de inhuurdrempel heel veel lager is dan bij een IT ZZP’er die primair zaken doet met bedrijven. Een loodgieter hoeft geen CV, VOG, codetest, sollicitatiegesprek of iets dergelijks te voeren bij zijn volgende klus.

Dat is geen waardeoordeel over de loodgieter, maar een simpel praktijkverschil. Het is ook nog eens bezijden het punt: een loodgieter heeft geen minimumtarief nodig van €100 om zichzelf te bedruipen, een ZZP ITer ook niet. De ITer heeft geen bus en ander gereedschap nodig, maar weer wel ander vervoer en kent een hogere inhuurdrempel. Die hogere inhuurdrempel beperkt het aanbod op een manier die voor de loodgieter niet of nauwelijks van toepassing is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:23

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb recent de rookgasafvoer ook laten verplaatsen. Ik rekende op 250/300 euro maar ik heb het uiteindelijk via de allergoedkoopste voor 600 kunnen doen. Offertes liepen uiteen tot wel 1200 euro..

En ik ben eigenlijk niet tevreden (goedkoop is duurkoop) want hij heeft een nokvorst scheef getrapt. En na herhaaldelijk appen komt hij niet opdagen. Vraag het nu wel aan de dakkapel boer die over 2 weken komt en toch op het gehele dak bezig is.

Het wordt tijd voor een crisis want dit zijn gewoon woekerprijzen. Hij is 2 uurtjes bezig geweest. 2 gaten in het dak, paar buizen naar boven, oude rommel weg, oude gat heeft hij niet eens afgedicht. Dit was geen 600 waard.. Het was nog zwart ook. Maar het moest toch gebeuren omdat op de oude plek een dakkapel komt

Ter vergelijking; de huisschilder heeft heel de voorkant gedaan voor 800 inc materiaal. Die is vier dagen bezig geweest inc steiger. Nu doet hij dit alleen voor de mensen in de buurt.

De timmerman heeft alle glaslatten aan de voorkant gerepareerd en ook nog ander houtrot aangepakt. 8 uur werk, was ook 600 inc materiaal. Ook aan de prijs maar deze man levert wel vakwerk.

Wat die loodgieter dus vroeg staat compleet niet in verhouding. Sommige werklui maken misbruik vd situatie.

Doe mij maar weer een crisisje. Ik weet nog goed hoe ik mijn badkamer gedaan heb; Alle materiaal reeds ingekocht (inc tegels) en daarna via werkspot een oproep. Ze vielen bekant over elkaar heen om de klus te scoren.

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 05-11-2022 05:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Hopen een crisis, het moet niet gekker worden...

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• D.deJong
FirePuma142 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 04:48:
[...]

Zeker niet. Een loodgieter doet primair zaken met consumenten waarbij de inhuurdrempel heel veel lager is dan bij een IT ZZP’er die primair zaken doet met bedrijven. Een loodgieter hoeft geen CV, VOG, codetest, sollicitatiegesprek of iets dergelijks te voeren bij zijn volgende klus.

Dat is geen waardeoordeel over de loodgieter, maar een simpel praktijkverschil. Het is ook nog eens bezijden het punt: een loodgieter heeft geen minimumtarief nodig van €100 om zichzelf te bedruipen, een ZZP ITer ook niet. De ITer heeft geen bus en ander gereedschap nodig, maar weer wel ander vervoer en kent een hogere inhuurdrempel. Die hogere inhuurdrempel beperkt het aanbod op een manier die voor de loodgieter niet of nauwelijks van toepassing is.
Dus de loodgieter die wel een echt bedrijf runt met alle toeters en bellen zoals bus, magazijn, gereedschap, afschrijving, lopend krediet bij leveranciers, verplichtingen zoals bijv garantie en ook jou 24 per dag/ 7 dagen in de week uit de stront komt halen heeft volgens jou recht op een kleiner uur tarief dan een zzp ICT er. Een “ondernemer” die alleen maar uurtjes maakt achter de computer van 9 tot 17:00 zonder verder enige verplichting en garantie en die niet meer nodig heeft dan een kekke laptop en een Kia Picanto om leuk voor de dag te komen.

Een loodgieter plaatst cv installaties, monteert de luchtbehandeling in een bedrijfspand, plaatst de hele installatie tap en vuilwater voor een 200 kamer groot hotel, hangt voor datzelfde hotel ook nog 200 airco-units op en monteert alle sanitair af, soldeert het zinkwerk aan je dakgoten en dakkapellen en zorgt er ook nog eens voor dat jou keutel via de juiste weg afgevoerd wordt.

De krapte op de arbeidsmarkt in de technische beroepen stuwt de tarieven op en dat is simpelweg een kwestie van vraag en aanbod en ik vermoed dat de loodgieter/ installateur wel iets bredere kennis en ervaring in huis heeft dan die vent die iets van Excel weet en daar 100 euro per uur voor wil hebben.
Let wel, ik heb het niet over Beun die door mensen als jij word ingehuurd omdat hij zo lekker “goedkoop” is en waar over na de werkzaamheden hier op Tweakers wordt geklaagd.

Ik vind jou mening erg neerbuigend over komen en je durft zelfs nog iets te zeggen over niveau van de loodgieter. Ik vermoed te weten in welke branche jij opereert.

[ Voor 31% gewijzigd door D.deJong op 05-11-2022 08:16 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:57
FirePuma142 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:46:
[...]

Nee? Een loodgieter heeft geen ervaring opleiding en niveau nodig??? Hele rare uitspraken doe je.

De loodgieter heeft naast opleiding ervaring en niveau ook nog eens een hoop geld aan goed gereedschap nodig wat eens in de zoveel jaar vernieuwd moet worden. Dan zou de loodgieter meer moeten verdienen dan de icter als je het logisch bekijkt.

En dan hoeft een icter ook nog eens niet voor meerdere klussen per week offertes te maken, langs gaan bij klanten, administratie te doen (want administratie van een paar opdrachtgevers per jaar en een handje vol inkoop zaken stelt niet zo heel veel voor).

Nee, de wereld zit raar in elkaar dat mensen accepteren dat een icter 100+ euro per uur mag factureren en dat ze een loodgieter die 65 euro factureert duur vinden.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Uurtarief is gewoon vraag en aanbod. Genoeg loodgieters / elektriciens / vaklui die boven de €300/uur uitkomen voor sommige klussen, haha.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

_eLMo_ schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:31:
Uurtarief is gewoon vraag en aanbod. Genoeg loodgieters / elektriciens / vaklui die boven de €300/uur uitkomen voor sommige klussen, haha.
Het is sowieso vraag. Als ik 900 Euro vraag en klant zegt ja. Wie ben ik dan om te gaan onderhandelen. O-)

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• D.deJong
_eLMo_ schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:31:
En ze hebben gelijk. Er is lang genoeg op de MBO’er neer gekeken door de “hooggeleerden” met twee linkerhandjes en aardappel in de strot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

D.deJong schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 06:06:
[...]

Dus de loodgieter die wel een echt bedrijf runt met alle toeters en bellen zoals bus, magazijn, gereedschap, afschrijving, lopend krediet bij leveranciers, verplichtingen zoals bijv garantie en ook jou 24 per dag/ 7 dagen in de week uit de stront komt halen heeft volgens jou recht op een kleiner uur tarief dan een zzp ICT er. Een “ondernemer” die alleen maar uurtjes maakt achter de computer van 9 tot 17:00 zonder verder enige verplichting en garantie en die niet meer nodig heeft dan een kekke laptop en een Kia Picanto om leuk voor de dag te komen.
Recht op een kleiner uurtarief? Wat een kolder. Ik zeg alleen dat €100 niet nodig is als minimaal tarief. Volgens mij zeg ik ook nog dat de beste man zeker een goede boterham mag verdienen. Het is vraag en aanbod, hij mag vragen wat hij wil. Kortom, je moet me geen woorden in de mond proberen te leggen die in je eigen straatje passen.
De krapte op de arbeidsmarkt in de technische beroepen stuwt de tarieven op en dat is simpelweg een kwestie van vraag en aanbod en ik vermoed dat de loodgieter/ installateur wel iets bredere kennis en ervaring in huis heeft dan die vent die iets van Excel weet en daar 100 euro per uur voor wil hebben.
Precies. Vraag en aanbod. Tegelijkertijd is het dan weer niet nodig om de IT ZZPer weg te zetten “als iemand die iets van Excel weet”. De pot de ketel enzo.
Ik vind jou mening erg neerbuigend over komen en je durft zelfs nog iets te zeggen over niveau van de loodgieter. Ik vermoed te weten in welke branche jij opereert.
Dan moet je beter lezen, want het is op geen enkele manier neerbuigend. Degene die dat wel doet ben jij. Over mij en over IT ZZPers, waar ik er overigens geen van ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Makrolon schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 07:52:
[...]

Nee? Een loodgieter heeft geen ervaring opleiding en niveau nodig??? Hele rare uitspraken doe je.
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat dat niet bij elke opdracht getoetst wordt, zoals dat voor andere zelfstandigen die niet direct zaken doen met consumenten wel geldt.

Mijn hemel wat een lange tenen.
De loodgieter heeft naast opleiding ervaring en niveau ook nog eens een hoop geld aan goed gereedschap nodig wat eens in de zoveel jaar vernieuwd moet worden. Dan zou de loodgieter meer moeten verdienen dan de icter als je het logisch bekijkt.
Het is vraag en aanbod, en kennis en kunde. En sommige kennis en kunde is schaarser. Natuurlijk is er een minimaal tarief nodig om je bedrijf te kunnen runnen. Maar laten we niet doen alsof bedrijfsinvesteringen de enige reden zijn om een hoog tarief te hanteren.
En dan hoeft een icter ook nog eens niet voor meerdere klussen per week offertes te maken, langs gaan bij klanten, administratie te doen (want administratie van een paar opdrachtgevers per jaar en een handje vol inkoop zaken stelt niet zo heel veel voor).
Hoort er bij. Er zijn ook veel beroepsgroepen die continu moeten bijleren, soms zelfs in de basisbeginselen van hun vak. Ook zelfstandigen.
Nee, de wereld zit raar in elkaar dat mensen accepteren dat een icter 100+ euro per uur mag factureren en dat ze een loodgieter die 65 euro factureert duur vinden.
Wie betaalt er uit zijn privéportemonne nu €100 voor een icter? Helemaal niemand zo ongeveer. De loodgieter vaak wel. Dat is een verschil waar met het grootste gemak overheen wordt gestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
FirePuma142 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:52:
[...]

Recht op een kleiner uurtarief? Wat een kolder. Ik zeg alleen dat €100 niet nodig is als minimaal tarief. Volgens mij zeg ik ook nog dat de beste man zeker een goede boterham mag verdienen. Het is vraag en aanbod, hij mag vragen wat hij wil. Kortom, je moet me geen woorden in de mond proberen te leggen die in je eigen straatje passen.

[...]

Precies. Vraag en aanbod. Tegelijkertijd is het dan weer niet nodig om de IT ZZPer weg te zetten “als iemand die iets van Excel weet”. De pot de ketel enzo.

[...]

Dan moet je beter lezen, want het is op geen enkele manier neerbuigend. Degene die dat wel doet ben jij. Over mij en over IT ZZPers, waar ik er overigens geen van ben.
Blijkbaar heb ik de juiste snaar geraakt gezien je warrige poging tot verdedigen van je mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Een loodgieter heeft wel degelijk een opleiding en certificering nodig. Daarnaast gaan we niet verder op de man spelen.

Deze discussie lijdt af van de vraag van de TS: hoe liggen de huidige prijzen in de rest van de markt?

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio861
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-06 18:52
RaZ schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:19:
45 graden PVC bocht 110mm
Karwei 6,49 (5,36 ex btw)
Hornbach: 5,30 (4,38 ex btw)

Dan vind ik 14,45 ex btw (17,48 incl 21% btw) voor een bocht wel heel erg duur 8)7

Dan zal de rest ook wel overpriced zijn.Of die 14,45 is een tikfout en had 4,45 ex btw moeten zijn :P
Gamma kwaliteit is niet te vergelijken met wat je bij de groothandels krijgt( dyka bijv.)

Prijzen zijn niet exorbitant hoog. Inkoop ex. Btw betaal je dat gewoon hoor, dat de loodgieter in kwestie daar nog wat korting overheen krijgt dat klopt, maar daar zit dan net dat beetje extra winst voor de beste man.

Als je tevreden bent over het eindresultaat, niet te moeilijk over nadenken en door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:26
Eeuwige discussie. Iemand die niet in het vak zit kan moeilijk de prijs van materiaal inschatten.

Ik heb onlangs een zekeringkastje vervangen in een appartement van familie. De prijs van het materiaal kwam ter sprake. Het famillielid schatte de prijs op 600€, terwijl dit in werkelijkheid 250€ was.

Ik heb vroeger nog als zzp’er gewerkt en dus facturen gemaakt. Voor de ene klant ben je te transparant, voor de andere te weinig.
Qua werkuren: je kan een relatief laag uurtarief rekenen maar dan wel alle tijd die je besteed aan een opdracht aanrekenen: verplaatsingen, werk ter plaatse, materiaal ophalen en afvoeren, nadenken en informatie verzamelen over de beste oplossing, administratie,...
Of je kan een hoog uurtarief aanrekenen en enkel je werktijd ter plaatse bij de klant aanrekenen.
Gelijk wat je kiest het komt nooit perfect uit. En het hangt er maar vanaf welke klant je tegenover je hebt.

Ik herinner mij een klant waar ik een periode regelmatig kwam voor klussen en herstellingen in zijn villa. Het werk begon steevast met een halfuur koffiedrinken in de keuken, dat halfuur werd gewoon betaald.
Evengoed een andere klant die zegt: ik betaal die factuur niet want je rekent 1h45 werktijd en het was maar 1h30, ik heb het getimed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

D.deJong schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:38:
[...]

En ze hebben gelijk. Er is lang genoeg op de MBO’er neer gekeken door de “hooggeleerden” met twee linkerhandjes en aardappel in de strot.
Je moet niet zoals zij doen. Niet zo generaliseren. Maar er zijn inderdaad genoeg hoger opgeleiden die niet begrijpen dat niet alle niet hoog opgeleiden dom zijn. Sterker nog ze kunnen het niet bevatten dat er mensen zijn die gewoon veel slimmer zijn dan zij maar geen opleiding hebben. Zelf altijd respect voor vakmensen.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

D.deJong schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:06:
[...]

Blijkbaar heb ik de juiste snaar geraakt gezien je warrige poging tot verdedigen van je mening.
De inhoud is helder genoeg, aangezien er geen enkel inhoudelijk steekhoudend argument retour komt.

Van de prijzen genoemd in de TS ligt in absolute zin niemand wakker, de loodgieter niet en degene die het moet betalen ook niet. Dat het procentueel wat bevreemdend overkomt is alleen maar omdat het relatief transparant is. De gemiddelde spijkerbroek gaat vele malen over de kop, of eetkamerstoel of vloerkleed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 21:30
Volgens mij is dat dan goed startpunt om het gesprek aan te gaan. Want al de prijzen voor materiaal 2x over de kop zijn gegaan was de inschatting vooraf prima bij normale prijzen.
Heb zelf ook eens (7 jaar terug) precies zo'n offerte gehad, dure prijzen voor het materiaal en redelijk normale uurtarieven. Simpele conclusie is dat ze relatief veel vaste kosten hebben voor een kleine klus en daarom die klussen liever niet hebben. De vraag is vooral hoe ze dit communiceren. Enkel uurtarief + hoge materiaalkosten is niet erg transparant en hiervan krijg je dit soort discussies. Vaste prijs zonder uitleg vinden veel mensen ook niet fijn. Hoge voorrijkosten, offerte kosten etc leidt ook tot discussies.
In de bouw zie je vaak AKWR (algemene kosten, winst en risico) als kostenpost. Maar dat kan enkel voor grotere klussen.
Kortom, de beste manier bestaat niet omdat het erg van de klant afhangt.

Ik heb zelf al vaker de discussie gehad met vaklui over de prijzen die ze rekenen voor materiaal. Ze dragen vaak aan dat je niet de internetprijzen moet nemen want daar kunnen zij het nooit voor inkopen. Zit een kern van waarheid in want de groothandel biedt vaak meer service en heeft vaak een betere voorraad.
Ze betalen vaak voor een stukje gemak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Keltie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-12-2024
com2,1ghz schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:35:
Vaak worden zulke ondernemers ook boos als je dan voorstelt om zelf al het materiaal in te kopen.
Niets is zo irritant als moeten werken met spullen die de klant zelf besteld heeft. Klopt vaak geen snars van en het is 9 bed 10 keer troep. Zeg ik als elektricien.

En ja, marge op materiaal is nu net hetgeen wat de klus leuk maakt..
Als ik kijk naar m’n oude werkgever, die pakt bij een groothandel 40% korting, dat is de eerste winst. En dan gooi je er vaak nog een 20-25% bovenop (op de normale prijs, niet de prijs met korting). Maar dan moet je wel kwaliteit leveren en achterlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:17
cowandchicken schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:21:
uur tarief is helemaal prima, maar als het wordt gecompenseerd met de marge in materiaal is dat niet echt lekker transparant.
Maar dit is als ondernemer toch goed te begrijpen? een junior zal als het even kan als medior verkocht worden, extra functies bij software oei altijd moeilijk dus veel extra geld, management weet toch niet beter, daarom dat die verkopers van die vlotte babbels hebben.

Ergens moet er verdiend worden, je doet het zelf ook niet voor niks, als je de klant kan laten geloven dat de service gratis is, is mooi voor jou, maar het heeft toch een koste plaatje, alleen heb je die over alle klanten uitgesmeerd, oftewel, ze betalen allemaal voor iets wat als het goed werkt, niet gebruikt gaat worden.

Toch ook niet transparant? Maar zo werkt het toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05:43
MLLL schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:47:
Klanten vergeten vaak dat er ook een vorm van garantie gegeven wordt.

Als de loodgieter één keer terug moet komen is het winstpercentage al verdampt of erger.

Je kunt ook Picobello BV bellen, ben je er ook ;)

YouTube: Picobello BV - Waardenberg en De Jong (HD)
Dit is inderdaad ook de ervaring die ik heb met ZZP'ers in mijn omgeving. Die zeggen allemaal dat ze marge op materiaal vooral voor garantieafhandeling aanhouden. Want zelfs al kunnen ze het materiaal zelf bij de leverancier vergoed krijgen, dan gaat daar alsnog een boel tijd in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Mania-92 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:03:
[...]

Dit is inderdaad ook de ervaring die ik heb met ZZP'ers in mijn omgeving. Die zeggen allemaal dat ze marge op materiaal vooral voor garantieafhandeling aanhouden. Want zelfs al kunnen ze het materiaal zelf bij de leverancier vergoed krijgen, dan gaat daar alsnog een boel tijd in zitten.
Klopt precies wat je zegt.
Mooi voorbeeld is multiplex met 10 jaar garantie,als dat begint te rotten binnen 10 jaar krijg je het materiaal vergoed, maar de uren die je kwijt bent om het te vervangen is voor je zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Keltie schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 13:51:
[...]

Niets is zo irritant als moeten werken met spullen die de klant zelf besteld heeft. Klopt vaak geen snars van en het is 9 bed 10 keer troep. Zeg ik als elektricien.

Als ik kijk naar m’n oude werkgever, die pakt bij een groothandel 40% korting, dat is de eerste winst. En dan gooi je er vaak nog een 20-25% bovenop (op de normale prijs, niet de prijs met korting). Maar dan moet je wel kwaliteit leveren en achterlaten.
Heb er niet zo'n moeite mee, kijk gewoon naar het totaal. Zit dan ook niet op die specificatie te wachten. Bijvoorbeeld mijn auto laten reviseren, dat leverde een onderdelen lijst van 2 a4's in lettergrote 12 op. Op alles zit tov de groothandelsprijs in de VS marge, maar alles moet dan ook naar NL verscheept worden, uitgezocht worden etc. Daar betaal ik niet apart voor, alleen voor de sleutel-uren aan de auto. Dus dan krijg je anders voor 8 uur sleutelwerk, 4 uur uitzoeken en materialen. Hij kiest er voor wat geld op die materialen te doen en die 4 uur niet in rekening te brengen. Blijft een kwestie van vertrouwen ook, maargoed.

Dat de installateur wellicht die stuksprijzen weg moet laten en de klus-prijs moet regelen is wellicht aan die persoon.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-06 00:17
Keltie schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 13:51:
[...]

Nou je legt precies het probleem uit waarom men dan zelf meuk gaat inkopen om daarop te besparen.

Groothandelprijzen zijn onzinprijzen. Die 40% is dan ook fictief aangezien je bij een normale consumentenwinkel waarschijnlijk nog minder betaald dan met al die “kortingen”.
De enige reden waarom groothandels nodig zijn is omdat ze specialistische meuk beschikbaar hebben en ook nog eens in grote hoeveelheden. Het is dan ook altijd beschikbaar.

Toen met mijn verbouwing had ik wat radiatoren besteld via een webshop. Ik moest de levering ondertekenen en tot mijn verbazing zag ik het het volgende adres een specialistische groothandel was voor loodgieters.
Voor de grap ging ik kijken wat dezelfde radiatoren zouden kosten en daar zat toen ~35% marge op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-06 17:34

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Hier wordt gewoon 'de' winst gepakt en doe je niks aan. Is keuze van de ondernemer hoe hij het doet. Kwaliteit de prijs waard, zal iets inzitten maar nooit 100%.

Maar dit zie je overal; voor mijn werk net een offerte voor een machine van ~1 ton. Zit een standaard controle PC bij.. van 13k€ Die kan ik toevallig wel beoordelen en komt gewoon op ~1750 bij dell. Take it or leave it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:15

HugoBoss1985

Xenotech

Ik vind het uurtarief van €90,00 incl. btw. wel erg fors voor een loodgieter!

Dat de onderdelen duurder zijn is heel logisch.
Die mensen moeten inkopen, boekhouding doen, betalingen doen... een (zakelijke) bankrekening kost geld, voertuig en brandstof kost geld, pand kost geld...

Anders koop je zelf de spullen in en laat je iemand komen en betaal je enkel uurtarief.

[ Voor 73% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-11-2022 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:26
Voor basismateriaal zoals stopcontacten, kabel, automaten,... was het voor mij vroeger geen optie dat de klant met eigen spul kwam aanzetten. Dat was meestal het goedkoopste van het goedkoopste.

Met bijvoorbeeld verlichtingsarmaturen had ik daar meestal geen probleem mee. Klant gaat zelf naar de winkel volgens eigen smaak en budget en ik plaatste die aan uurtarief.

Ja op degelijke verlichtingsarmaturen zit een mooie marge maar ook weer uitzoekwerk,meegaan naar toonzaal groothandel, discussie als het dan toch niet helemaal de smaak van de klant is,....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:06

Yucon

*broem*

Ik vind het apart te lezen dat de vakmensen hier in het topic de huidige praktijk van een laag uurtarief icm allerlei rare constructies met winst op materiaal verdedigen. Tegelijkertijd lees ik ook aardig wat frustratie over een gebrek aan respect.

In die situatie lijkt het me als vakman juist heel logisch om te pleiten voor een serieus, dekkend en eerlijk tarief dat best hoger dan het huidige mag zijn. En dan alsjeblieft zonder dat gesjacher met materialen.
Splitinfinitive schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:18:
[...]

bouwmarkten hebben ook gewoon dyka liggen hoor. het huismerk tsja dat is meestal hit or mis.

de prijzen ten opzichte van consumenten prijzen kunnen hoog lijken. maar dat kunnen ook contracten zijn met groothandels. Als ik op het werk bijvoorbeeld gira stopcontacten zou moeten kopen ben ik 7 euro ex btw kwijt (inkoop) voor mijzelf koop ik ze via een bekende consumenten handelaar dan ben ik 5 euro inclusief btw kwijt.

desalnietemin staat het je vrij om te vragen. al is het wel een beetje mosterd na de maaltijd.
Dus eigenlijk zeg je hier dat jullie beroerde inkoopafspraken hebben die je 1:1 naar de klant doorschuift? In dat geval vind ik het niet raar dat dat zo nu en dan tot gefronste gezichten leidt. Maar dat zijn jullie dan wel een beetje zelf schuld. Al is het op basis van wat je zegt me niet helemaal duidelijk of dit spullen voor intern gebruik zijn of dat ze voor klanten gebruikt worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 06-11-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Laatst online: 05-06 19:35

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Yucon schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:05:
Ik vind het apart te lezen dat de vakmensen hier in het topic de huidige praktijk van een laag uurtarief icm allerlei rare constructies met winst op materiaal verdedigen. Tegelijkertijd lees ik ook aardig wat frustratie over een gebrek aan respect.

In die situatie lijkt het me als vakman juist heel logisch om te pleiten voor een serieus, dekkend en eerlijk tarief dat best hoger dan het huidige mag zijn. En dan alsjeblieft zonder dat gesjacher met materialen.

[...]

Dus eigenlijk zeg je hier dat jullie beroerde inkoopafspraken hebben die je 1:1 naar de klant doorschuift? In dat geval vind ik het niet raar dat dat zo nu en dan tot gefronste gezichten leidt. Maar dat zijn jullie dan wel een beetje zelf schuld. Al is het op basis van wat je zegt me niet helemaal duidelijk of dit spullen voor intern gebruik zijn of dat ze voor klanten gebruikt worden.
tuurlijk schuiven we alle kosten door naar de klant we zijn geen liefdadigheidsinstelling.

de afspraken zijn ruk inderdaad at ben ik met je eens. Ik ga niet voor niks zelf ook naar een andere leverancier als ik iets nodig heb. ligt er vooral aan dat aan het einde van het jaar een percentage van de omzet terug wordt gegeven. welke dus "winst" is en gedeeltelijk via de winstuitkering bij personeel terecht komt.

wij werken voornamelijk voor bedrijven en instanties, deze krijgen dan van ons van te voren een offerte. bij onderhoudscontracten zijn de prijzen ook van te voren bekend. materiaal wat wij denken te gebruiken wordt daar ook gewoon op vermeld inclusief prijs.

de spullen zitten in de offerte dus zijn voor de klant.

Er zit met zaken zoals dit een haal en breng plicht. onze opdrachtgevers vragen altijd een raming van te voren. en dit kan zeg op 1000 euro een euro of 50 afwijken. maar als wij daarna komen met een rekening van 2000 euro dan wordt er een discussie gevoerd. die vaak door de opdrachtgever gewonnen wordt (wat ikzelf dan ook terecht vind) mits natuurlijk onvoorziene omstandigheden maar dan zit je weer op stap 1: eerst een raming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:23

FreakNL

Well do ya punk?

MLLL schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 05:48:
Hopen een crisis, het moet niet gekker worden...
Eigenlijk zitten we in een crisis.

Maar wat in bedoel;
Laat er maar iets gebeuren dat de boel normaliseert. Want dit zijn woekerprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-06 16:22
Misschien is het beste vergelijk tussen wat bv een harde schijf kost in de pricewatch en wat hij zakelijk zou kosten om in te bouwen. Dan gaat hetzelfde schijfje ook een keer of 3-4x over de kop.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1