Monitor welke wiskundig gezien goed uitpakt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eFdee12
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:17
Goedenavond,

Op dit moment ben ik zoekende naar een passende monitor gelet op mijn werkplek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZcH5S2XJKNsFibmpeDmnWJkd1E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4s2jQTwTqwcwiMne8f7unpWM.png?f=user_large

Bureau is 60 diep en bij de X zit ik. In de hoek is het uiteraard meer als 60cm. De wiskundigen weten precies hoeveel ruimte er over zou zijn.

Ik vraag mij oprecht af of en hoe ik de juiste monitor kan uitkiezen gelet op de schermen waarbij ik ook nog normaal kan typen voor het scherm en mijn muis kan bedienen.

Oh ja: er zit muur aan beide kanten. Iets vast monteren aan de achterzijde is dus niet mogelijk zoals bij LG ergo line.

Voorkeur
32 inch
21:9
Ultrawide
Curved
100+ refreshrate
USB hub
€ <500,00

Een gemiddelde diepte van zo'n scherm is al gauw 28 cm en de keuze van het scherm met de poten/houder zullen ook zeker invloed hebben..

Alle input is welkom om te komen tot een juiste bestelling.
Het zou raar zijn om er 5 te moeten bestellen en 4 retour of misschien allen retourzenden O+

[ Voor 10% gewijzigd door eFdee12 op 30-10-2022 21:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik zou zeggen: leg je toetsenbord en muis eens neer op de juiste plek, met een scherm dat je al hebt, en schuif dat scherm een eindje naar voren, zoals je ook met een grote monitor zou moeten doen. Bepaal dan hoe ver je het scherm nog naar voren kan schuiven zonder dat je het te krap vindt worden. Schuif het scherm dan nog 5-10cm naar achteren voor de zekerheid (als je op het randje gaat zitten van wat je acceptabel vindt heb je kans dat je het later alsnog te krap vindt).

En dan kan je bepalen hoe breed en diep je monitor kan zijn. Ofwel door het uit te reken, ofwel door het gewoon met een meetlint op te meten.

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 30-10-2022 21:57 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiej19
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-09 23:36
Misschien daarnaast overwegen een andere beugel te gebruiken (vesa). Dit zodat ruimte onder scherm vrij blijft. Zo heb je direct meer ruimte voor je toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-10 18:44
De diagonaal van de binnenste hoek naar de buitenste hoek is bijna 85 cm, de ruimte die over blijft voor je scherm hangt volledig af van de exacte monitor die jij koopt (de kromming en dikte van het scherm verschilt bijvoorbeeld). Daarover gesproken bestaat er simpelweg geen ultrawide (21:9) scherm in 32 inch beelddiagonaal, dan kom je vanzelf op 34 inch.

Een voorbeeld van een scherm dat aan je eisen kan voldoen is deze, die is grofweg 81 cm breed en 11 cm diep zonder voet. Hierbij kun je dan een VESA muurbeugel gebruiken zoals deze bijvoorbeeld. Je hebt beugels in allerlei formaten (VESA) en soorten, er zijn er voor muren maar ook voor aan plafonds. Daarnaast moet je kijken dat je uitkomt met je montageplek van de voet van de beugel naar het ophangpunt waar je de monitor wilt hebben uiteindelijk, een te korte versie zal voor jou mogelijk niet werken omdat je dan niet ver genoeg uit de hoek kan komen.

Nog even terug naar het voorbeeld van de monitor, deze zou minimaal 31 cm uit de hoek komen (mits je het scherm in het midden van de diagonaal plaats zoals je hebt getekend in jouw plaatje). Het scherm is namelijk 81 cm breed, delen door 2 geeft het midden van het scherm op 40,5 cm. Doordat jouw bureau een hoek maakt van 90° betekent dat de monitor een hoek van 45° met de muur maakt en dit houdt weer in dat de denkbeeldige diepte ook 40,5 cm zou zijn. Maar omdat je een gebogen monitor wilt, trek je de diepte (zonder voet) hier nog vanaf en kom je dus op circa 31 cm, let wel op dat je hier nog de dikte van de monitor bij op moet tellen want hier heb ik nu geen rekening mee gehouden. In de praktijk komt het er waarschijnlijk op neer dat je minimaal 35 cm vanuit de hoek komt, dit laat 50 cm over voor jouw scherm op het diepste punt (in het midden van de kromming).

Tip van Flip: pak een stuk karton uit de papierbak en knip dit naar grofweg het formaat van een 34 inch ultrawide scherm, kun je gewoon even 'passen'.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eFdee12
Bedankt voor de uitleg.

In de ruimte zelf is geen goede basis voor een beugel.
De curves zelf kunnen nog wel eens verschillen en de voet elementen zijn ook niet uniform.
Ik denk dat ik met Flip aan de haal ga. De meeste schermen zijn rond de 80/81 cm. Diepte zit behoorlijke verschillen in. Niet iedere site heeft even goede filters voor dieptes en de schermen zullen nog wel moeten voldoen aan de eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mappy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:56

Mappy

Piramide van Austerlitz

Wellicht te overwegen om in de binnenhoek van het bureau een driehoek hout te maken, zodat je toetsenbord verder van de muur kan en je dus wat verder naar achteren zit?

If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eFdee12
Mappy schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:50:
Wellicht te overwegen om in de hoek van het bureau een driehoek hout te maken, zodat je toetsenbord verder van de muur kan en je dus wat verder naar achteren zit?
Bedankt voor het meedenken. Echter is het bureau daar te mooi voor. Geheel in beton gegoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mappy

Mappy

Piramide van Austerlitz

eFdee12 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:52:
Bedankt voor het meedenken. Echter is het bureau daar te mooi voor. Geheel in beton gegoten.
Ah de kleur stond er niet bij :D

Met de monitor die @Freaky Maus noemt, kom je uit op zo'n 47cm (lijn tussen monitor en hoek van bureau) als je ook de diepte van het scherm meeneemt, zijn berekening is prima:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IkuH6ge6YRAZhSlyLktKfaXqTk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aXJgg4tSwjo7sGxlQqertJx7.png?f=user_large

Dat is nog wel een werkbare afstand, als ik kijk naar mijn eigen bureau :)

If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eFdee12
Hoe realistisch is deze afbeelding?
Top uitleg zo. Het voorgestelde scherm voldoet echter niet aan alle vereisten. (USB Hub)
Diepte lijkt problematisch.
Alle suggesties in combinatie met bovenstaande zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mappy

Mappy

Piramide van Austerlitz

eFdee12 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:01:
Hoe realistisch is deze afbeelding?
Geheel op schaal :)
Top uitleg zo. Het voorgestelde scherm voldoet echter niet aan alle vereisten. (USB Hub)
Let op als je een scherm met USB-poorten uitzoekt, dat die dan niet aan de zijkant zitten, want dan moet je ook weer verder van de muur af om ze te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eFdee12
Nou ik heb een selectie gemaakt van een aantal monitoren welke bij elkaar in de buurt komen.

Iemand suggesties in de top 5?
Voor welke zou je kiezen en waarom?
Is er wellicht een betere in de reeks welke er niet tussen staat, laat het dan vooral weten.

@Mappy zie jij nog moeilijkheden wellicht t.a.v. je eerdere el1te schets?

https://tweakers.net/pric...;1569422;1787072;1782012/

Opsomming:
  • LG 34WP65C-B Zwart
  • LG 34WP75C-B Zwart (deze is opvolger en goedkoper)
  • AOC CU34G2X/BK Zwart
  • Iiyama G-Master Red Eagle GB3466WQSU-B1 Zwart
  • Iiyama G-Master GB3467WQSU-B1 Zwart
32 inch
21:9
Ultrawide
Curved
100+ refreshrate
USB hub

[ Voor 4% gewijzigd door eFdee12 op 03-11-2022 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mappy

Mappy

Piramide van Austerlitz

Je hebt nu 1500R en 1800R monitoren uitgezocht. Je kunt ook nog kijken naar 1000R, dan zit het midden van het scherm nog een paar cm verder van je vandaan. Maar welke kromming je lekker vindt werken zou je eens moeten bekijken in een winkel.

Bijvoorbeeld deze:
AOC CU34G3S/BK Zwart Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXtiAWMmFxTNVeKNWgNcnnBcuo8=/fit-in/1280x/filters:strip_icc():strip_exif()/i/2005357880.jpeg?f=imagegallery
(ik heb verder niet naar beeldkwaliteit etc. gekeken, maar USB-poorten zitten erop)

Pagina: 1