2 appartementen 1 CV 1 Thermostaat? hoe goed op te lossen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:07
Mijn vraag

Wij hebben 2 appartementen (nou ja van mijn moeder) in de verhuur.
De appartementen delen 1 CV en de thermostaat hangt in de hal.
en niet bij de mensen thuis.

Nu heeft de hal geen radiator en is dus altijd kouder dan de appartementen zijn zelf.
wat nog al onhandig is kwa temperatuur in de appartementen.
Ze kunnen niet apart van elkaar de tempratuur algemeen regelen behalve door de radiator knoppen te bedienen.

Gevolg een hoog gas verbruik...
Er is maar 1 gas meter dus 2 cv's plaatsen inclusief al het leidingwerk voor de CV en de douches ombouwen is nog al een ding.

Hou zouden we dit logisch kunnen oplossen.

ten eerste moet de thermostaat die in de hal zit er weg.
Onzinnig om daar te gaan de tempratuur te gaan meten en te regelen.

Dit moet in elk appartement apart gebeuren.
Maar 2 thermostaten op 1 CV lijkt me technisch ook niet logisch.

Ik zat te denken om daarom in 1 appartement een tado te hangen. (draadloos)
en in de andere appartement de CV draaiknoppen te vervangen door een Slimme Radiatorknop V3+ (er zitten 2 radiatoren op de plek.)

Is dit een goede/werkende oplossing?
Of hebben mensen een ander idee?

Het mooiste zou natuurlijk zijn 2 aparte CV installaties.
Maar dat zal nog al wat breekwerk gaan opleveren.
en aangezien beide appartementen momenteel bewoond zijn en mensen die er wonen in ploegendienst werken is nu even de boel open breken niet zo eenvoudig te doen.

Daarnaast is er een gedeelde gas aansluiting.
Dus kwa gas verbruik zal dat geen significant verschil maken.

Wie heeft wel eens vaker met dit bijltje gehakt en heeft tips?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:15
Is de Remeha c-mix niet exact wat je nodig hebt: je hangt er voor elke zone (elk appartement) een thermostaat aan, en een zoneklep of pomp; en dan werken beide onafhankelijk van elkaar op dezelfde ketel.
Je kan kosten eerlijk afrekenen met warmtemeters op de 2 kringen (en evt ook op de doucheleiding voor warm water).
Dat gaat er wel van uit dat de 2 appartementen apart leidingwerk naar radiatoren hebben.

Kan je geen duidelijke afscheiding maken, dan idd best zoneregeling met knoppen op de radiatoren. Zorg dat de aansturing modulerende blijft (opfntherm, geen aan-uit), dat stookt zuiniger.

Je zit nu wellicht met een stooklijn zonder (werkende) ruimtecompensatie, dus idd het onzuinigste wat kan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
Dat klinkt als een mogelijke optie.

Ik ben helaas vergeten foto's te maken om te controleren of er apart leiding werk is van de radiatoren.
Hopelijk kan ik er morgen even naar kijken.

Klinkt in ieder geval als een goeie optie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:40
Of iets als EvoHome van Honywel. Daar heeft elke radiator zijn eigen active knop (met thermostaat) en die communiceren naar de 'hoofdthermostaat' hoeveel warmte ze nodig hebben. Die hoofdthermostaat stuurt dan de ketel aan.
Er zijn meer merken die dit soort oplossingen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Traditioneel gezien werd dit vaak opgelost door weersafhankelijk te stoken, thermostaatkranen in de appartementen toe te passen en in een bypass te voorzien. Ik denk alleen dat hier tegenwoordig inderdaad wel slimmere oplossingen voor te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:24

paQ

ik zou ook gaan voor 2 thermostaten en een twee 2-weg kleppen vanaf de aanvoer richting het corresponderende appartement.
Zo heb je in elk geval in alle gevallen een vraag gestuurde toevoer.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:53
Intergas heeft ook zo een oplossing. Met twee thermostaten en een klep. Er zijn al wat berichtjes hier op het forum over dat onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:09
e losse gasmeter zelf laten installeren. https://www.warmteservice...4045?origin=-tl001-12-89-
voor verhuur appartement. technisch gezien is alles na de gasmeter veratnwoording van de klant.
t stukje en 2 van deze meters erin zie je exact wie wat verbruikt.
wel laten door iemand die zijn gasdiploma heeft gehaaldt. gas is niet voor de dhz.

lees vooral even de post @paQ en mij door in het volgende topic. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2152502
de laatste 2 a 3 posts gaan specifeik over een zone regeling/zonekleppen.
wat in het van @gasemans zeker een intersante oplossing kan zijn.
(de startpost gaat over vloerverwarming moet je negeren/overslaan)

c mix is ook zeker een idee. of tado of honnywell evo home.
belangerijkste is dat het ook voor jouw werkt/instalatie gemak.
zo heel gek is je idee niet om er een tado aan te hangen.

echter je moet wel de configuratie nog een keertje uitzoeken. (ik google het wel)
in de ruimte van de draadloze thermostaat moeten ook radiatorknoppen komen.
en de draadloze thermostaat moet je dan instellen als temperatuur sensor.
anders wordt de ene ruimte een suana. en is het bij de buren normaal warm.

[ Voor 27% gewijzigd door miciel op 01-11-2022 03:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Radiatoren? Honeywell Evohome. Als er al thermostatische knoppen zitten, is het een eitje om te installeren. Als die er nog niet zitten, dan is het wat meer werk, maar nog steeds prima te doen. Je kunt het centrale bedieningspaneel ophangen in 1 van de woningen, maar ook in de hal. Dan stel je in dat hij de radiatorknoppen als sensor gebruikt. Op die manier kan iedereen klokprogramma's instellen.

Installatie: elke radiator krijgt een HR92 radiatorknop, de centrale besturing komt centraal te hangen en de ketel wordt aangestuurd door een ketelmodule (ze zijn er als aan/uit en opentherm). Dit communiceert allemaal draadloos met elkaar. Eventueel is het systeem uit te breiden met vloerverwarming.

[ Voor 3% gewijzigd door PhilipsFan op 01-11-2022 03:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:42
Als de radiatoren thermostatische kranen hebben dan kan dit opgelost worden door een slim systeem als Tado.
Die draait alleen de radiatorkranen open als er een warmtevraag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:02
Het meest ideaal is als beide appartementen een eigen leidingstelsel hebben tot in de cv ruimte, en dat je hier met een zoneklep kunt werken. Deze zoneklep kun je dan aansturen met een thermostaat die voor 220v geschikt is.

Maar ik vermoed dat het leidingsysteem door beide appartementen gedeeld word.

Honeywell evohome is dan denk ik de beste lange termijn oplossing.
Zoals @Xiphalon en @PhilipsFan ook aangeven.

Honeywell is een goed merk die lange ondersteuning bied.
Ook heb je de honeywell app en server helemaal nier nodig om het systeem te laten werken en te kunnen instellen.
Dit is wel fijn voor als de servers ooit offline gaan.

kan me bij tado zo voorstellen dat er over 5-10 jaar een nieuw product komt en dat dan de oude niet meer ondersteund word.

Je kan in beide appartementen een honeywell round wireless thermostaat ophangen.
En dan gewoon alle thermostaatknoppen die bij dat appartement horen in een zone gooien die aangestuurd word door de honeywell round.

Het basis touch screen hang je dan bij de cv zelf, of in de centrale hal.
Hierop worden batterij meldingen getoond, dus het is wel handig deze zichtbaar te hebben.
Op het basispaneel kun je per zone ook een programma instellen.

Een wireless honeywell round aan de muur in de appartementen zelf is wel fijn denk ik.
Dan kun je daar gewoon een slinger aan geven als je het koud hebt en dan gaan alle thermostaatknoppen in die zone open.

De thermostaatknoppen hebben ook een interne thermostaat, en een draaiknop.
Maar voor de woonkamer vond ik dat toch niet fijn, door de grootte van zo'n ruimte voelt het aan de andere kant van de kamer kouder dan bij de verwarming. en dan is het handig om juist aan de koude kant het meetpunt te hebben.

Ik heb zelf thuis 12 HR92 thermostaatknoppen, het evohome scherm in de woonkamer als thermostaat ingesteld en de honeywell round in de eetkamer/keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-05 09:59
Deze setup hadden we ook bij ons in het studentenhuis vroeger. 2 losse huizen, een gigantische CV in 1 huis, themostaat in het andere huis. Ook maar 1 stoppenkast in 1 huis. Hele jaar door stoken.
Uiteindelijk had de huiseigenaar besloten om die gigantische CV eruit te slopen, het leidingnet op te knippen, 2 CVs te installeren met elk een eigen thermostaat. Geen idee of het twee losse gasmeters werden, ik denk het niet.

Enige minpuntje was de timing; ze deden dit (~2005) keurig tussen kerst en oud&nieuw terwijl het buiten 5 graden vroor. Ik had nog nooit een huis gestookt met een openstaande oven, met kaarsen en met een stofzuiger die verder stond te niksen, maar nodig was het wel.

[ Voor 7% gewijzigd door AceAceAce op 01-11-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40

Barrycade

Through the...

Moest na je beschrijving ook aan Tado systeem denken en dan kan je draadloze thermostaten mee installeren. En dan de 2 appartementen als losse zones aanmaken.

Heb je wel dat als 1 hele jaar stookt de ander ook aan deze kosten mee betaald.

Voor het nette als er 2 appartementen zijn met een apart adres 2e aansluiting aanvragen en 2e cv installeren.

[ Voor 41% gewijzigd door Barrycade op 01-11-2022 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axebreak
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-04 21:21
Barrycade schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:42:
Moest na je beschrijving ook aan Tado systeem denken en dan kan je draadloze thermostaten mee installeren. En dan de 2 appartementen als losse zones aanmaken.

Heb je wel dat als 1 hele jaar stookt de ander ook aan deze kosten mee betaald.

Voor het nette als er 2 appartementen zijn met een apart adres 2e aansluiting aanvragen en 2e cv installeren.
Ja dit is precies wat ik ook dacht. Volgens mij is dit de makkelijkste manier om het snel te doen maar inderdaad wel met het issue dat je dan geen onderscheid kan maken in verbruik. Plus dat het natuurlijk ook wel iets van een investering vraagt om overal een slimme radiator knop op te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-05 16:10
Ista radiatormeters hangen om het verbruik te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Ik zie veel mensen suggesties doen die het probleem volgens mij maar deels oplossen.

Want wat is in de kern het probleem: welk verbruik komt ten laste van welke huurder?

Een systeem zoals de TS beschrijft wordt weliswaar door bijvoorbeeld de huurcommissie geaccepteerd obv een verdeelsleutel, maar dat is naar mijn mening anno 2022 geen goed verhuurderschap. Zeker bij de huidige gasprijzen. Als het verbruik van huurder A >>> huurder B bij gelijk vloeroppervlakte, dan betaalt B een aanzienlijk deel van de gasrekening voor A. Persoonlijk vind ik dat zulke situaties als gebrek aangeduid zouden moeten worden en dus tot een huurverlaging kunnen leiden.

In de eerste reactie werd een warmtemeter genoemd. Geen idee hoe goed dat werkt, maar als het een goede maat is voor het verbruik per huurder lijkt mij dat los van de thermostaat veel redelijker dan een verdeelsleutel. Een losse CV met eigen gas, water en elektriciteitsmeter per woning is uiteraard nog beter,

Overigens had ik er nog nooit van een warmtemeter gehoord om het verbruik te meten. Weet iemand hoe goed dat werkt? Hoe installeer je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
Het verbruik en doorbelasten aan de verbruikers lukt dan inderdaad niet.
Maar helaas is een extra gas aansluiting niet mogelijk.
Zowel niet kwa ruimte in de meterkast als dat men hier geen extra gas aansluitingen meer toestaan.

Momenteel zit de gas verbruik verrekent in de huur.
Ja. Niet heel handig. Zeker nu niet.
Maar dat is momenteel een feit.
En beide huurders zijn in ieder geval de komende jaar nog van plan om te blijven huren.

Gelukkig zit er wel een extra regel in verwerkt dat er een deel van het gas zonodig extra in rekening gebracht kan worden.

Hier zit wel een max bedrag en max aantal keer aan.
Maar is in ieder geval iets...

Zover ik tot nu toe heb kunnen achterhalen zijn er wel 2 ringen gemaakt.
Voor beide appartementen in.
Dan zouden we met kleppen het kunnen regelen.

Of met een tado.

Ik heb contact gehad met 1 leverancier om een nieuwe cv inclusie een oplossing voor dit probleem.
Maar die bieden gewoon geen oplossing aan.

Vraag over de tado.
Als appartement 1 de thermostaat heeft en die is op temperatuur.
Appartement 2 moet warmte hebben en heeft die thermostaat knoppen.
Geeft die dan aan de thermostaat door dat de cv aan moet?
Vanuit gaande dat ik 2 zones heb natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Real schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:41:
Ik zie veel mensen suggesties doen die het probleem volgens mij maar deels oplossen.

Want wat is in de kern het probleem: welk verbruik komt ten laste van welke huurder?

Een systeem zoals de TS beschrijft wordt weliswaar door bijvoorbeeld de huurcommissie geaccepteerd obv een verdeelsleutel, maar dat is naar mijn mening anno 2022 geen goed verhuurderschap. Zeker bij de huidige gasprijzen. Als het verbruik van huurder A >>> huurder B bij gelijk vloeroppervlakte, dan betaalt B een aanzienlijk deel van de gasrekening voor A. Persoonlijk vind ik dat zulke situaties als gebrek aangeduid zouden moeten worden en dus tot een huurverlaging kunnen leiden.

In de eerste reactie werd een warmtemeter genoemd. Geen idee hoe goed dat werkt, maar als het een goede maat is voor het verbruik per huurder lijkt mij dat los van de thermostaat veel redelijker dan een verdeelsleutel. Een losse CV met eigen gas, water en elektriciteitsmeter per woning is uiteraard nog beter,

Overigens had ik er nog nooit van een warmtemeter gehoord om het verbruik te meten. Weet iemand hoe goed dat werkt? Hoe installeer je dat?
ja eigenlijk kan ts beter een paar extra meters instaleren. zodat je kan zien wie wat verbruikt.
zo,n gas meter kan je zo aanschaffen en laten instaleren. omdat de binnenleiding van je zelf is.
dan hof je geen extra gas aansluting aan te vragen. (maar het is alsnog wel veel hak en breek werk)
zelfde geldt voor elektra en water gewoon 1 a 2 meters extra hangen weet je wie er wat gebruikt.
wil je helemaal geen gezeur hang dan maar een meter voor iedere woning op. maar je kan ze wel voeden vanuit 1 centrale meter. je hoeft niet persee een nieuwe aansluting te regelen in de straat hierdoor.

er zijn 3 type warmte meters.
1 de ouderwetse verdamping meter. google even verdamping meter en blokverwarming.
2 de digitale warmte meter. (helaas geen idee wat doormee de ervaringen zijn.
3 eentje die daadwerkelijk gemonteerdt wordt in de leiding. (die zijn wel okee)
geven redelijk goed aan wat er wordt gebruikt. en dat kan je daardoor ook goed verrekennen.
echter in het geval van ts moeten er wel 2 warmte meters geïnstalleerd worden.
1 pand a en 1 pand b. (een enkele warmte meter gaat niet echt helpen dan heb je geen verdeelsleutel)

het kan ter aanvulling nog wel een leuk project zijn om 2 warmte meters erin te hangen.
maar om nou te zeggen welk merk het beste hierin is geen flauw idee. hier houd mijn kennis op.
en hoe ze exact werken dmv diverse senosr die de water tempertuur meten. en ook de doorstroming.
daaruit komt een bepaalt getal gigajoule die verreken je met de klant.)
echter om te weten of persoon a of b meer verbruikt dien je twee meters te instaleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zoals gezegd: als je 2 ringen hebt qua verwarming kan je met 2 zone kleppen werken en bijvoorbeeld zo'n meter: https://www.wms.nl/producten/warmtemeters/sharky-774 die meet de waterflow en de afname van de temperatuur tussen het uitgaande cv water en het retour komende water.

Dat is de eerlijkste en makkelijkste manier om cv warmte verbruik at te kunnen rekenen.

Voor het warme water kan je gewoon 2 watermeters installeren in de leidingen naar de douches e.d.

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
@gasemans leesvoer. ik kan het allemaal wel gaan zitten overtikken maar linkje is gemakelijker.
https://support.tado.com/...-centrale-thermostaat-aan eigenlijk moet je de aanbevolen setup plaatsen. 1 a of 1 b.
en ja de zones werken onafhankelijk van elkaar. dat staat ook op deze site.
(wij van wc eend adviseren wc eend. is hier wel een beetje gaande maar goed)
tado verkoopt een compleet werkende set. want daar verdienen ze op en scheelt ellende.

welke cv ketel heb je nu hangen ? kan deze nog een ronde mee ? of moet deze vervangen worden ?
(intergas extreme heeft een hoop dingen ingebouwdt kunnen wel 2 thermostaten aan. 2 ingangen)
en heeft bijvoorbeeld ook een zone klep beschikbaar. na weet ik niet wat de rest van je setup is.
extra ingang komt te vervallen bij gebruik van externe bolier.(en hij stook maar 1 zone tegelijk)
dus winter en min 10 wordt je hier niet heel erg gelukkig van. normaal periodes wel is het wel oke.

daarnaast ben ik zeker eens met je/en andere mensen.
a tado/honnywel setup (modulerendt/opentherm dus zuiniger) remeha c mix. leuk voor remeha.
b of 2 zone kleppen. on/off. verliest hier een paar procent
nog altijd zuiniger dan een weersafhankelijke regeling.
met een niet werkende ruimte compensatie. itho/cenvax.

voor de grote woonkamers kan je bei tado/honnywel inderdaar beter een ruimte voeler laten plaatsen.
en/of draadloze thermostaat plaatsen. bij beide merken zeer goed mogenlijk.
wel even puzzelen maar er zijn zeg maar acceptabele wegen voor.

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 01-11-2022 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:02
gasemans schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:21:

Zover ik tot nu toe heb kunnen achterhalen zijn er wel 2 ringen gemaakt.
Voor beide appartementen in.
Dan zouden we met kleppen het kunnen regelen.
Vergeet Tado en Evohome, niet interessant meer.
Gaat je hoop gedoe besparen met batterijen.
En totaal is het toch een best kosten plaatje.

1 Zoneklep per appartement, met 1 thermostaat per appartement die de Zoneklep aanstuurt.

Aan te vullen met een warmtemeter, maar je kan ook een urenteller op de zoneklep zetten, en daarmee kan je ook uitrekenen waar het meeste warmte heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40

Barrycade

Through the...

Nou heb hier Tado al een jaar hangen, maar op 1 knop na geen batterijen moeten vervangen.

Maar beetje koffiedik kijken blijft het toch want de radiatoren moeten ook Tado knoppen aan moeten kunnen. Anders wordt het nog duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
De radiatoren zijn ook wel belangrijk inderdaad.
Ben aan het uitzoeken wat nu handig is.

Batterijen maak ik me nog niet zo druk om.
Tevens moet de cv ook een keer vervangen worden.
Dus een intergas extreem zou dan ook een optie zijn.

De appartementen zijn klein.
En de isolatie is ook nog niet al te best.

Ik ga morgen even alles doorlezen.

Dank allen alvast voor het mee denken.
Ben al blij dat er wel oplossing zijn.

Nu alleen de juiste kiezen eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:56
Heb je ruimte in het CV hok? misschien nog de meest nette oplossing:

2x nieuwe CV plaatsen, 1 CV per appartement (je hebt toch een aparte ring per appartement, kost 1 CV extra, want de andere had je toch al begroot om te vervangen.
2x gasmeter plaatsen (tussenmeters, boven hoofdmeter)
1x huidige bedrading thermostaat hergebruiken
1x nieuwe draad tbv thermostaat trekken, of draadloze thermostaat aanschaffen

Vervolgens elk jaar een jaarrekening maken van verstookte gas, met bijgevoegd de tarieven van je energieleverancier en de vaste kosten etc.

Zeker met de huidige tarieven nu, zou je dit afh. van het verbruik, prima terug kunnen verdienen (als je nu als verhuurder zelf aan het voorschieten bent..)

[ Voor 5% gewijzigd door ErgoStijn op 02-11-2022 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
gasemans schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:21:
Maar helaas is een extra gas aansluiting niet mogelijk.
Het gaat niet om een extra aansluiting, maar om een manier om het verbruik per huurder vast te stellen
Momenteel zit de gas verbruik verrekent in de huur.
Weet je dit heel zeker? Staat er bijvoorbeeld ook geen huurprijs in het huurcontract? De huurprijs is het verschuldigde bedrag voor het gebruik van de woonruimte, dus niet voor het gasverbruik. Zie voor de definities art. 7:237 BW.

Als er geen huurprijs met de huurder overeen is gekomen maar slechts een prijs, dan is er waarschijnlijk sprake van all-in huur.

En als er geen huurprijs is, dan is er ook geen aanvangshuurprijs. De huurovereenkomst is in dat geval dus gereguleerd en niet geliberaliseerd, mochten jullie nu uitgaan van een geliberaliseerde overeenkomst. In art. 7:247 BW staat namelijk de aanvangshuurprijs als criterium, niet een aanvangsprijs.

Als de huurders de prijs vervolgens door de huurcommissie laten splitsen op grond van art. 7:258 BW, kan dat op een aanzienlijk vordering uitdraaien als de huurders doorprocederen bij een kantonrechter. Ik zeg dus niet dat het op een hoge vordering gaat uitdraaien, maar wel dat het op een hoge vordering kan uitdraaien.
Gelukkig zit er wel een extra regel in verwerkt dat er een deel van het gas zonodig extra in rekening gebracht kan worden. (...) Hier zit wel een max bedrag en max aantal keer aan.
Voor het in rekening brengen van nutsvoorzieningen bestaat een grotendeels dwingende regeling (art. 7:265 BW) die onder andere staat beschreven in art. 7:259 BW en art. 7:261 BW. Het zou kunnen dat jullie methode daarmee strijdig is.

Hou er in ieder geval rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle relevante feiten te overzien en uitzonderingen of omstandigheden relevant kunnen zijn. Misschien is er geen sprake van all-in huur bijvoorbeeld. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem dus bij jou/jullie. Win zo nodig advies in bij een expert op het gebied van huurrecht voor woonruimte, want die kan goed beoordelen of er sprake is van all-in huur, of er daardoor op dit moment een financieel risico gelopen wordt en zo ja, hoe groot dat is. Of dat economisch voordelig uitpakt valt niet te voorspellen, dus het kan zijn dat je aan advies meer kwijt bent dan dat het oplevert. Het kan je ook behoeden van een onverwacht of moeilijk te betalen hoge schuld als een rechter oordeelt dat er ineens veel geld terugbetaald moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
ErgoStijn schreef op woensdag 2 november 2022 @ 07:32:
Heb je ruimte in het CV hok? misschien nog de meest nette oplossing:

2x nieuwe CV plaatsen, 1 CV per appartement (je hebt toch een aparte ring per appartement, kost 1 CV extra, want de andere had je toch al begroot om te vervangen.
2x gasmeter plaatsen (tussenmeters, boven hoofdmeter)
1x huidige bedrading thermostaat hergebruiken
1x nieuwe draad tbv thermostaat trekken, of draadloze thermostaat aanschaffen

Vervolgens elk jaar een jaarrekening maken van verstookte gas, met bijgevoegd de tarieven van je energieleverancier en de vaste kosten etc.

Zeker met de huidige tarieven nu, zou je dit afh. van het verbruik, prima terug kunnen verdienen (als je nu als verhuurder zelf aan het voorschieten bent..)
Ja er is een CV hok, Maar deze is niet groot genoeg voor 2 CV's denk ik.
Alhoewel de huidige CV wel een mega bakbeest is....

Helaas is dat alleen wel een beste investering weer.
iets wat we voor nu eigenlijk willen proberen te beperken.

De situatie is dat dit de appartementen waren die mijn vader gekocht en beheerde.
Alleen deze vanwege ziekte de afgelopen jaren voor zn overlijden niet heeft laten onderhouden.
Zijn laatste actie voor zn sterven was een douche renoveren door een kennis.
Nou dat was een zeer slechte keuze geweest helaas.

We proberen nu zo veel mogelijk recht te trekken en zijn aan het kijken waar we met beperkt budget dingen goed kunnen regelen.
Real schreef op woensdag 2 november 2022 @ 07:49:
[...]

Het gaat niet om een extra aansluiting, maar om een manier om het verbruik per huurder vast te stellen

[...]

Weet je dit heel zeker? Staat er bijvoorbeeld ook geen huurprijs in het huurcontract? De huurprijs is het verschuldigde bedrag voor het gebruik van de woonruimte, dus niet voor het gasverbruik. Zie voor de definities art. 7:237 BW.

Als er geen huurprijs met de huurder overeen is gekomen maar slechts een prijs, dan is er waarschijnlijk sprake van all-in huur.

En als er geen huurprijs is, dan is er ook geen aanvangshuurprijs. De huurovereenkomst is in dat geval dus gereguleerd en niet geliberaliseerd, mochten jullie nu uitgaan van een geliberaliseerde overeenkomst. In art. 7:247 BW staat namelijk de aanvangshuurprijs als criterium, niet een aanvangsprijs.

Als de huurders de prijs vervolgens door de huurcommissie laten splitsen op grond van art. 7:258 BW, kan dat op een aanzienlijk vordering uitdraaien als de huurders doorprocederen bij een kantonrechter. Ik zeg dus niet dat het op een hoge vordering gaat uitdraaien, maar wel dat het op een hoge vordering kan uitdraaien.

[...]

Voor het in rekening brengen van nutsvoorzieningen bestaat een grotendeels dwingende regeling (art. 7:265 BW) die onder andere staat beschreven in art. 7:259 BW en art. 7:261 BW. Het zou kunnen dat jullie methode daarmee strijdig is.

Hou er in ieder geval rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle relevante feiten te overzien en uitzonderingen of omstandigheden relevant kunnen zijn. Misschien is er geen sprake van all-in huur bijvoorbeeld. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem dus bij jou/jullie. Win zo nodig advies in bij een expert op het gebied van huurrecht voor woonruimte, want die kan goed beoordelen of er sprake is van all-in huur, of er daardoor op dit moment een financieel risico gelopen wordt en zo ja, hoe groot dat is. Of dat economisch voordelig uitpakt valt niet te voorspellen, dus het kan zijn dat je aan advies meer kwijt bent dan dat het oplevert. Het kan je ook behoeden van een onverwacht of moeilijk te betalen hoge schuld als een rechter oordeelt dat er ineens veel geld terugbetaald moet worden.
Kort gezegd.. geen idee exact nu.
De huurcontracten zijn opgesteld geweest door mijn vader.
En of het juridisch helemaal correct is weet ik zo snel even niet.

Is iets wat we wel een keer moeten uitzoeken en mogelijk moeten herstellen.

Maar het eerste doel is de CV gescheiden per appartement aan te sturen.

Zal in ieder geval de links even goed bestuderen later.

[ Voor 54% gewijzigd door gasemans op 02-11-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
@gasemans welke ketel hangt er nu in ? somiige oudere hebben niets aan opentherm/moulderendt.
tado kan ook aan/uit stoken. honnywel kan ook aan uit stoken. 2 x een zone klep kan ook aan uit stoken.
mischien dat het iets helpt met je keuze. sommige ketels lijken groot maar hebben weining kw,s.
Pagina: 1