Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
In het kader van energiebesparing was ik aan het kijken wat een waterbesparende douchekop kan uitmaken. Bij een douchebeurt van 10 minuten komt daar dus minder water doorheen dan bij een reguliere douchekop. Je waterverbruik daalt dus.

Ik was alleen aan het beredeneren wat dit voor je gasverbruik betekent. Wij hebben een reguliere Remeha ketel van zo'n 6 jaar oud die 'on demand' het water voor je opwarmt. Als je daarmee 10 minuten doucht staan de branders in die ketel dus 10 minuten gas te verstoken. Ik vroeg mij daarom af of het überhaupt wat uitmaakt voor het gasverbruik of je nou een grote regendouche gebruikt of een waterbesparende douchekop, of desnoods de kraan maar voor een kwart opendraait voor 10 minuten?

Ik was daarom benieuwd of iemand weet hoe dit daadwerkelijk zit met gasverbruik? Of zit in de hr ketel een systeem dat meer of minder gas gebruikt afhankelijk van de vraag? En zo ja, hoe groot zou dat verschil dan in de praktijk ongeveer zijn tussen bijvoorbeeld een regendouche en een waterbesparende douchekop?

Naar mijn idee is het niet zo simpel als: het kost meer energie om meer liters water te verwarmen, omdat je hier ook te maken hebt met het gelijke aantal minuten dat er gestookt wordt.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:16

Mavamaarten

Omdat het kan!

Je ketel brengt normaal gezien het water steeds tot op een zelfde ingestelde temperatuur, bv. 60 graden. Het klopt dat 10 minuten douchen met een waterbesparende kop even lang duurt als 10 minuten douchen met een regendouche en nog een tweede douchekop erbij, maar reken even uit hoeveel energie het kost om 60 liter water tot op 60 graden Celsius te brengen vs 100 liter. Dat is het proces dat 1 op 1 overeenkomt met hoeveel gas je verbruikt, niet het aantal minuten dat je stookt.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:11

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Palomar Als je niet zo goed bent in het beredeneren c.q. berekenen kan je misschien een
proef/experiment doen? - Bijvoorbeeld zoals hierboven door jou voorgesteld - bijna tweakerswaardig.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:51
Volgens mij is de vaste regel dat het 4 liter gas kost om 1 liter water te verwarmen.
10min douchen met 10 liter water per minuut is 100 liter water. Dus 0,4 m3 gas.
5min douchen met 5 liter water per minuut is 25 liter water. Dus 0,1 m3 gas. 10min douchen in deze situatie is dan natuurlijk 0,2 m3 gas.

Powered by KPN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

<knip> We zijn niet in de de Duurzame Kroeg, laten we het bij de vraag houden

[ Voor 93% gewijzigd door Septillion op 30-10-2022 14:04 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 21:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

Packardhell schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:35:
Volgens mij is de vaste regel dat het 4 liter gas kost om 1 liter water te verwarmen.
10min douchen met 10 liter water per minuut is 100 liter water. Dus 0,4 m3 gas.
5min douchen met 5 liter water per minuut is 25 liter water. Dus 0,1 m3 gas. 10min douchen in deze situatie is dan natuurlijk 0,2 m3 gas.
Oh leuk eens checken hoe die vuistregel hier uitpakt.

Op zich maakt het ook uit hoe warm je het tapwater laat maken :). Mijn laatste douchebeurt was 10 minuten en 93 liter (mix van koud en warm water totaal, ik meet alleen water en gasverbuik totaal) en kostte 350L gas. Dat komt wel neer op 4L gas per 1L douchewater (niet per 1L warm water) bij mijn temperatuur.

Als ik kouder zou douchen, gebruik je natuurlijk minder gas. En als je heetwatertermperatuur lager is, gebruik je ook minder gas per liter, maar verbruik je meer liter.

Maar de conclusie lijkt me duidelijk: Lagere flow douchen, korter douchen, lagere temperatuur douchen, scheelt allemaal in verbruik

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 30-10-2022 13:52 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Mavamaarten schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:11:
Je ketel brengt normaal gezien het water steeds tot op een zelfde ingestelde temperatuur, bv. 60 graden. Het klopt dat 10 minuten douchen met een waterbesparende kop even lang duurt als 10 minuten douchen met een regendouche en nog een tweede douchekop erbij, maar reken even uit hoeveel energie het kost om 60 liter water tot op 60 graden Celsius te brengen vs 100 liter. Dat is het proces dat 1 op 1 overeenkomt met hoeveel gas je verbruikt, niet het aantal minuten dat je stookt.
Alleen wordt het warme water bij je kraan gemengd tot een douchebare temperatuur.

Dus als de helft van het water 60 graden is, en de andere helft 10, dan is het gemiddeld 35, toch?

Gaat, door de hogere tegendruk van een besparende douchekop, al het water minder hard stromen, de ketel dan ook minder hard stoken (moduleren)? Of brandt die nog net zo hard, maar stroomt er minder water door, wat dan heter wordt, waardoor er meer koud water bijgemengd wordt in de kraan?

Dat is hier de vraag.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ze-ro
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-10 16:17
<knip> We zijn niet in de de Duurzame Kroeg, laten we het bij de vraag houden

[ Voor 82% gewijzigd door Septillion op 30-10-2022 14:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 21:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

CodeCaster schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:52:
[...]

Alleen wordt het warme water bij je kraan gemengd tot een douchebare temperatuur.

Dus als de helft van het water 60 graden is, en de andere helft 10, dan is het gemiddeld 35, toch?

Gaat, door de hogere tegendruk van een besparende douchekop, al het water minder hard stromen, de ketel dan ook minder hard stoken? Of brandt die nog net zo hard, maar stroomt er minder water door, wat dan heter wordt, waardoor er meer koud water bijgemengd wordt in de kraan?
Dat kan niet, dat zou dan een feedbackloop zijn die resulteert in kokend water in leidingen :o. De ketel fikt gewoon net zoveel als dat nodig is om een doeltemperatuur te halen bij de gevraagde flow.

Hij zit bij douchen ook meestal niet tegen een minimumvermogen aan ofzo. Dat gaat echt om vrij stevige hoeveelheden gas die-ie aan het fikken is (in mijn rekenvoorbeeld zou het 3-4m3 per uur zijn), dus er is nog MEER dan genoeg ruimte om naar beneden te moduleren als je de flow van warm water verlaagt :).

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 30-10-2022 13:57 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

JvS schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:57:
[...]

Dat kan niet, dat zou dan een feedbackloop zijn die resulteert in kokend water in leidingen :o. De ketel fikt gewoon net zoveel als dat nodig is om een doeltemperatuur te halen bij de gevraagde flow.

Hij zit bij douchen ook meestal niet tegen een minimumvermogen aan ofzo. Dat gaat echt om vrij stevige hoeveelheden gas die-ie aan het fikken is (in mijn rekenvoorbeeld zou het 3-4m3 per uur zijn), dus er is nog MEER dan genoeg ruimte om naar beneden te moduleren als je de flow van warm water verlaagt :).
Dat bedoelde ik dus, niemand legt uit dat een ketel "voelt" hoeveel water er gevraagd wordt, en minder hoog zal stoken, omdat hij blijft zorgen dat het uitgaande water 60 graden is. Bedankt voor de uitleg! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:53

aawe mwan

Wat ook leuk is:

<knip> Er werd niet gevraagd naar bespaartips, laten we het bij de vraag houden

[ Voor 83% gewijzigd door Septillion op 31-10-2022 14:56 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:31

CyBeRSPiN

sinds 2001

<knip>Offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door Septillion op 31-10-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

waterbesparende regendouche
https://www.bol.com/nl/nl...6381001/9200000087054378/
Volumestroomklasse: Z tot 6.9L per minuut tov C (comfort) - 17,3 liter per minuut, bespaart je 100L water per 10 minuten. 100L water minder verwarmen is minder gasverbruik. Hoeveel exact ligt aan je CV-installatie

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

<knip> Offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door Septillion op 31-10-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[ Voor 88% gewijzigd door Septillion op 31-10-2022 14:57 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Dank voor de reacties! :)
CodeCaster schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:10:
[...]

Dat bedoelde ik dus, niemand legt uit dat een ketel "voelt" hoeveel water er gevraagd wordt, en minder hoog zal stoken, omdat hij blijft zorgen dat het uitgaande water 60 graden is. Bedankt voor de uitleg! :)
Dat is idd ook waar ik naar zocht. Er zit dus kennelijk wel een soort intelligentie in een ketel die dit afvangt? Als ik het goed begrijp gaat het vlammetje dus zwakker branden als je met een waterbesparende douchekop doucht? Of is deze intelligentie alleen van toepassing als je kouder doucht?

En (even on het principe te snappen) hoe zit dat dan met oudere ketels? Weet nog dat vroeger in ons studentenhuis een aftands keteltje uit de jaren 80 hing waarbij het me opviel als ik in de keuken ook maar een druppel warm water wilde, je dat ding meteen vol hoorde branden. Daarvoor geldt dan zeker niet dat een waterbesparende douchekop verschil maakt in gasverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-10 18:19
<knip> offtopic

[ Voor 127% gewijzigd door Septillion op 31-10-2022 14:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

als je met 12L/min douched en je wilt het water van ~12 graden naar 35 graden brengen kost dat 19kW aan warmte. pak je een spaarkop en ga je omlaag naar 8L/min dan valt het verbruik terug naar 12kW.

er zit ongeveer 8kW aan warmte in een kub gas.

dus de brander in de CV staat even lang aan maar brand minder hard.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 30-10-2022 23:28 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:41

Speedmaster

Make my day...

<knip>Offtopic

[ Voor 92% gewijzigd door Septillion op 31-10-2022 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Sommige cv hebben wel moeite met minder dan 7 liter doorstroming, en dan heb ik het alleen over de warme zonder bijmenging, pendelen wil je voorkomen.
Wel zou je een boilertje voor de cv kunnen plaatsen, een snelle douche sessie is dan 0 gas maar wat stroom. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Septillion op 31-10-2022 14:59 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
JvS schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:57:
[...]

Hangt van je douchekop af. Ik heb hier een Intergas HRE28/24 met 6KW minimaal vermogen die in 5 minuten douchen 2-3x afslaat omdat het water zo heet wordt dat de thermostaat onder de tapdrempel knijpt.
Heb ik opgelost door het vermogen op max 85% te zetten: ketel doet er langer over om aan de vraag te voldoen en van 85 naar 25% terug moduleren gaat beter dan vanaf 100%. Ik heb 55 graden ingesteld op de ketel, maar tijdens douchen zie je dat gewoon langzaam oplopen naar 68 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

<knip>Offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door Septillion op 31-10-2022 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-10 20:48
Palomar schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:19:
Dank voor de reacties! :)
[...]

Dat is idd ook waar ik naar zocht. Er zit dus kennelijk wel een soort intelligentie in een ketel die dit afvangt? Als ik het goed begrijp gaat het vlammetje dus zwakker branden als je met een waterbesparende douchekop doucht? Of is deze intelligentie alleen van toepassing als je kouder doucht?

En (even on het principe te snappen) hoe zit dat dan met oudere ketels? Weet nog dat vroeger in ons studentenhuis een aftands keteltje uit de jaren 80 hing waarbij het me opviel als ik in de keuken ook maar een druppel warm water wilde, je dat ding meteen vol hoorde branden. Daarvoor geldt dan zeker niet dat een waterbesparende douchekop verschil maakt in gasverbruik?
Tapwater is altijd wel de grootste vermogensvraag voor een ketel, dus het klinkt al snel alsof hij maximaal aan het vlammen is.

Maar er zijn natuurlijk allerlei nuanceringen te maken op deze discussie.

- Een domme ketel zou simpelweg kunnen stoppen met verwarmen als de ingestelde temperatuur gehaald is. Water warm --> gas uit. Water weer (ver genoeg) afgekoeld (zal even duren door de restwarmte in de warmtewisselaar) --> gas aan. Super vervelend natuurlijk als je geen thermostaatkraan hebt, en zelfs met thermostaatkraan kun je het waarschijnlijk merken. In de praktijk zullen ketels daar gewoon netjes op moduleren zodat de watervoorziening rond de ingestelde temperatuur blijft. Als de flow lager is, stijgt de temperatuur sneller, gaat de gaskraan verder dicht. Zo simpel is dat. Die voorziening moet er ook wel zijn. Anders zou de ketel zichzelf en het water kapotkoken als er weinig flow is. Sowieso willen we dit natuurlijk niet uit comfort perspectief. Of je nu een pisstraaltje of een volle straal uit de kraan krijgt, je wil gewoon heet water. Niemand wil een pan vol druppelen :+

Komt natuurlijk nog een hoop extra bij:
- de efficiëntie van de ketel kan natuurlijk verschillen tussen de verschillende vermogens. Al kun je doorgaans wel stellen dat minder vermogen zuiniger is (randgebieden daargelaten).

- In eerste instantie zal de ketel altijd op hoog vermogen opstarten. De hele warmtewisselaar is immers nog koud. Daar zal een initiële hoeveelheid energie in moeten. Ketelfabrikanten proberen de thermische massa van die wisselaar zo klein mogelijk te maken. Dan reageert de ketel immers sneller en heb je minder verlies. (zodra je de kraan dichtdraait is het waterblok nog warm. Warmte die je amper tot niet meer kan benutten, maar wel gas kostte). Overigens is dit onafhankelijk van het type douchekop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika7
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-09 11:40
<knip>Offtopic

[ Voor 136% gewijzigd door Septillion op 31-10-2022 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:01
Het gasverbruik daalt met hetzelfde percentage als het waterverbruik daalt. Douchekop met 20% minder water doorlaat heeft ook 20% minder gas nodig. Heb dit hier vastgesteld door gasmeterstand en watermeterstand op te nemen voor en na exact 10 minuten douchen met oude en nieuwe douchekop.

De formule Q = mc∆T zegt dit eigenlijk ook al, als je de m (hoeveelheid water) halveert, dan halveert Q (de benodigde hoeveelheid energie ) ook de helft.

[ Voor 3% gewijzigd door Stokertje op 31-10-2022 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:09

[ Voor 72% gewijzigd door Septillion op 31-10-2022 15:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[ Voor 89% gewijzigd door Septillion op 31-10-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
<knip>Offtopic

[ Voor 110% gewijzigd door Septillion op 31-10-2022 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:11

dunklefaser

Point Of KnowReturn

<knip>Offtopic

[ Voor 91% gewijzigd door Septillion op 31-10-2022 15:03 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:28

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Er werd hier een duidelijke vraag gesteld maar deze was niet "Wat zijn bespaartips? " of "Wat is je gebruik met douchen?" We gaan dus ook weer terug naar de vraag aub.

Voor algemene duurzame praat zijn jullie welkom in de De Duurzame Kroeg deel 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb met deze zelfde redenering een "dure" "goede" waterbesparende druk-opvoerende douchekop gekocht van Niebla (5L/minuut)

Comfort: ik vind het prima douchen, de straal is prima voldoende om dik haar te wassen bijvoorbeeld. Nadeel is dat door de spray er veel meer lucht verplaatst word. Hierdoor voelt het douchen wat kouder tot de ruimte warm is. Tweede nadeel, volgens mijn vrouw blijven haar benen kouder (zelf merk ik dit niet echt).

Gasbesparing: nul komma niks. Gemiddeld 23 kuub gas in april tot juli, in augustus de douchekop geplaatst (en op vakantie geweest), verbruik september: 23 kuub gas, verbruik oktober tot dusver (31 oktober): 22 kuub gas.

Voelt dus als 0 besparing, wellicht stiekem wel besparing omdat het kraanwater kouder word deze maanden? We zijn in ieder geval niet meer warm water gaan gebruiken zover wij weten. Ketel stond al deze tijd op 55 graden tapwater.

Bij ons gaat de "normale" (10-12L / minuut?) douchekop er dus weer op.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:29

Tazzios

..

@_eLMo_
Ik vind de straal van de Niebla (methven) fijner met de kraan maar half open, minder lucht verplaatsing en grotere druppels i.p.v. nevel spray. Het bespaart ook nog eens extra. ;)
Van 20 >10 Kuub heet water gegaan (stadsverwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:01
_eLMo_ schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:15:
Ik heb met deze zelfde redenering een "dure" "goede" waterbesparende druk-opvoerende douchekop gekocht van Niebla (5L/minuut)

Comfort: ik vind het prima douchen, de straal is prima voldoende om dik haar te wassen bijvoorbeeld. Nadeel is dat door de spray er veel meer lucht verplaatst word. Hierdoor voelt het douchen wat kouder tot de ruimte warm is. Tweede nadeel, volgens mijn vrouw blijven haar benen kouder (zelf merk ik dit niet echt).

Gasbesparing: nul komma niks. Gemiddeld 23 kuub gas in april tot juli, in augustus de douchekop geplaatst (en op vakantie geweest), verbruik september: 23 kuub gas, verbruik oktober tot dusver (31 oktober): 22 kuub gas.

Voelt dus als 0 besparing, wellicht stiekem wel besparing omdat het kraanwater kouder word deze maanden? We zijn in ieder geval niet meer warm water gaan gebruiken zover wij weten. Ketel stond al deze tijd op 55 graden tapwater.

Bij ons gaat de "normale" (10-12L / minuut?) douchekop er dus weer op.
Heeft de cv ketel niet stiekem af en toe gedraaid voor de verwarming? De helft van de hoeveelheid water verwarmen en geen gas besparen klinkt wel heel tegenstrijdig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Eind september had ik de verwarming zo nu en dan aan...

Maar 23 kuub gas... dat zijn flinke douche sessies dan. Zit hier op 12 kuub met dagelijks 2 personen douchen en om de dag kinderen in bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De ketel staat al sinds die tijd in zomerstand, dus 0 CV bedrijf. Geen comfort stand. Ketel uit 2018.

Hier ook twee kids, om de dag in bad. Ouders elke dag 10-15mins douche. En koken op gas, maar dat is minimaal zover ik weet.

[ Voor 8% gewijzigd door _eLMo_ op 31-10-2022 18:06 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Stokertje schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:40:
Het gasverbruik daalt met hetzelfde percentage als het waterverbruik daalt. Douchekop met 20% minder water doorlaat heeft ook 20% minder gas nodig. Heb dit hier vastgesteld door gasmeterstand en watermeterstand op te nemen voor en na exact 10 minuten douchen met oude en nieuwe douchekop.

De formule Q = mc∆T zegt dit eigenlijk ook al, als je de m (hoeveelheid water) halveert, dan halveert Q (de benodigde hoeveelheid energie ) ook de helft.
Ik vraag me af of je dat voor elke ketel en elk verbruik zo kunt stellen. Ik kan me voorstellen dat een gasketel, net als bijvoorbeeld een verbrandingsmotor, een bepaald bereik van optimale efficiëntie heeft.

Dus dat die formule klopt van 75-100% van z'n vermogen zou goed kunnen, maar dat 'ie daaronder meer verlies heeft doordat de warmte minder goed kan worden overgedragen aan het water, bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
CodeCaster schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:10:
[...]

Ik vraag me af of je dat voor elke ketel en elk verbruik zo kunt stellen. Ik kan me voorstellen dat een gasketel, net als bijvoorbeeld een verbrandingsmotor, een bepaald bereik van optimale efficiëntie heeft.

Dus dat die formule klopt van 75-100% van z'n vermogen zou goed kunnen, maar dat 'ie daaronder meer verlies heeft doordat de warmte minder goed kan worden overgedragen aan het water, bijvoorbeeld.
Een intergas ketel voert het koude leidingwater direct door de warmtewisselaar. Rookgassen condenseren op het koudste deel van de wisselaar. Stook je meer rookgas door je ketel dan er kan condenseren, gaat je rendement omlaag.
Andere ketels werken met een losse wisselaar en driewegklep vanwege patent dat Intergas bezit op hun wisselaar, daar is het rendement op tapwater lager.

Het enige wat echt killing is voor je rendement is een ketel die pendelt omdat je minder warmte afneemt dan de ketel minimaal moet maken: ontsteken op hoog vermogen, aftoeren, even verwarmen, afslaan, ventileren, ontsteken...

@_eLMo_ 10-15 minuten is behalve vrij lang ook nogal variabel. Verder gooi je het bad ook niet elke keer even vol. Die 12 kuub halen wij door elk slechts 5 minuten te douchen en kinderen zitten in een beperkte hoeveelheid water. Als je een zuinige douchekop compenseert door 15 ipv 10 minuten te douchen is het voordeel al snel weg.
Pagina: 1