Van hybride warmtepomp naar volledig electrisch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matje123
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-10-2023
Hi Tweakers,

Graag jullie hulp. Ik ben op zoek naar logische vervolgstappen om mijn huis verder te verduurzamen.

Ik woon in een relatief nieuw huis (2016) dus warmtefgifte (laagtemperatuur) en isolatie is allemaal dik in orde. Op dit moment hebben we een hybride warmtepomp (Remeha Elga Ace 4KW) en een hele batterij aan zonnepanelen waar ik zo'n 2000 kWh meer mee opwek dan ik verbuik.

Mijn gasverbruik schommelt zo rond de 45 a 50 m3 per maand.

Idealiter zou ik graag volledig van het gas afgaan (idd, dat had ik graag eerder bedacht, dan had ik een andere route gekozen). Nu loop ik enigzins vast wat handige vervolgstappen zouden kunnen zijn zonder het gehele bestaande systeem eruit te trekken en een volledig electrische warmtepomp te installeren.

Iemand hier ideeen over? Wellicht een warmtepomp-boiler in het systeem integreren en daarna iets verzinnen waardoor ik geen gas nodig heb als back-up op heeel koude dagen?

Graag jullie ideeen en/of ervaringen!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hier staan wat dingen om op te letten, en een template voor relevante gegevens:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Een warmtepompboiler is, als je er plek voor hebt en de luchtkanalen kwijt kan, een voor de hand liggende stap.

Afhankelijk van hoeveel vermogen je tekort komt kan je dit het makkelijkst aanvullen met een airco (= lucht/lucht warmtepomp).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-05 06:27
Matje123 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:06:
Hi Tweakers,

Graag jullie hulp. Ik ben op zoek naar logische vervolgstappen om mijn huis verder te verduurzamen.

Ik woon in een relatief nieuw huis (2016) dus warmtefgifte (laagtemperatuur) en isolatie is allemaal dik in orde. Op dit moment hebben we een hybride warmtepomp (Remeha Elga Ace 4KW) en een hele batterij aan zonnepanelen waar ik zo'n 2000 kWh meer mee opwek dan ik verbuik.

Mijn gasverbruik schommelt zo rond de 45 a 50 m3 per maand.

Idealiter zou ik graag volledig van het gas afgaan (idd, dat had ik graag eerder bedacht, dan had ik een andere route gekozen). Nu loop ik enigzins vast wat handige vervolgstappen zouden kunnen zijn zonder het gehele bestaande systeem eruit te trekken en een volledig electrische warmtepomp te installeren.

Iemand hier ideeen over? Wellicht een warmtepomp-boiler in het systeem integreren en daarna iets verzinnen waardoor ik geen gas nodig heb als back-up op heeel koude dagen?

Graag jullie ideeen en/of ervaringen!
Wij hebben begin december 2021 dezelfde hybride warmtepomp aangeschaft.
Na de juiste inregeling las ik oa op dit forum om de CV temperatuur die vaak op 70 graden of hoger staat te verlagen naar 50 graden.
Zonder dat mijn echtgenote het wist heb ik dit gedaan. Dat was eind december. Ik vernam geen andere gevoels temperatuur en later in februari op 45 graden gezet waar de ketel nog steeds op staat.

Ik begin hiermee om dit te vertellen aangezien ik mij verbaas over het hoge gasverbruik van jullie.
Ik ken jouw gezinssamenstelling niet en welke ruimtes echt worden verwarmd.

Als voorbeeld verbruikten wij in november 2021 145 m3 gas nog zonder WP. December 2021 - 89 m3 (met niet goed ingeregelde WP).

Vanaf 1 januari tot einde contract 30-09-22 hadden we 128 m3 gas verbruikt.

Extra zonnepanelen zijn er gekomen ter compensatie van het stroomverbruik van de WP.
Toch wekken we nog teveel op. Op jaarbasis 01-10 tm 30-09 was dit ongeveer 900 KwH.
Die extra zonnepanelen hadden we mss wel beter niet kunnen aanschaffen.

Probeer beneden de 500 m3 verbruik je komen op jaarbasis. Dan val je in een lager tarief. Het zgn capaciteitstarief. Voor ons gaat dit pas in 2024 in.
Hoewel we er zeer ruim onder zitten wordt door de netbeheerder het verbruik van de jaren daarvoor bekeken en daar een gemiddelde van genomen.
Regel van niks maar ja. Nu komen we volgens hun systeem uit op 517 m3. Ondanks dat ik kan aantonen dat wij een hybride warmtepomp hebben aangeschaft. Bullshit maar ja ….

Ik kan alleen maar aangeven wat wij doen om het gasverbruik zo laag mogelijk te houden.

En overgestapt op een dynamisch contract bij ANWB Energie. Eens een jaar aanzien. Nav ons energieverbruik een voorschot van minder dan 20 euro. Zelf aan te passen op de gemakkelijk bedienbare en overzichtelijke app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matje123
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-10-2023
Hi Johan,

Ons gasverbruik is hoofdzakelijk het resultaat van warmwater. Met drie kleine kinderen gaat dat nog best rap. Ik denk dus dat ik maar eerst een warmtepompboiler ga integreren.

De CV temperatuur staat bij ons inderdaad al laag. Wat me wel een klein beetje tegenvalt is dat er bij temperaturen van rond de 0 graden er nog best wat gas door mijn cv bijgevraagd wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:56
Het klopt vast dat je SWW verbruik het grootste deel van je gasverbruik is.
Een warmtepomp boiler is in gebruik niet altijd (veel) goedkoper dan een CV ketel. Kun je niet beter helemaal van het gas gaan?

Een airco in de woonkamer erbij?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)