Meerdere Wifi punten vanaf Ziggo modem, gedoe Netgear router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostsozee
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-09 16:45
Beste Tweakers,

Voor een thuis situatie waarbij ik een aantal kamers verhuur wil ik graag voor elk persoon een eigen Wifi Netwerk creëren. Hiervoor heb ik via V&A van tweakers 3x een uitvoering: Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router gekocht. Elke Nighthawk heeft zijn eigen Cat5e kabel waarmee die aangesloten is op een Ziggo abonnement.

Naar mijn weten waren alle routers terug gezet naar fabrieksinstellingen, heb ik 3 verschillende netwerken aangemaakt en zowel 2,4 als 5Ghz geactiveerd en voorzien van een wachtwoord. De TV's heb ik via kabel aangesloten op de routers zodat men kan genieten van Netflix in 4 duizendmiljoen K zonder lag. So far so good, via speedtest haalde ik op mijn mobiel zelfs 300 Mbps via speedtest.net.

Wat is het probleem?
Ik krijg veelvuldig meldingen dat het internet niet werkt en 5Ghz geeft ook genoeg problemen. De afstanden zijn allemaal niet meer dan 4 meter en het betreft een houten huis. De signaal sterkte is overal ook goed en de verbinding met de router is ook prima, maar geen internet. De TV die bekabeld is, heeft wel internet. Daar bovenop krijg ik de volgende melding wanneer ik verbind met 5G 'Kan niet verbinden met Netwerk'. Dit was vanaf mijn mobiel toen 2,4 Ghz wel werkte.

Het modem van Ziggo ( in feite de source) lijkt geen problemen te hebben, het digitale slot van de voordeur vertoond geen problemen, op basis daarvan 100% uitsluiten voelt ook niet goed.

Kortom allemaal gedoe en geen stabiel netwerk.

Advies?
  • Is mijn aanpak van 3 routers op het modem aansluiten om 3 eigen Wifi Netwerken te creëren handig?
  • Zijn de uitvoering: Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router een goeie optie, of staan ze er om bekend om instabiel te zijn?
  • Zijn dit typische router instellingen waar ik geen benul van heb?
  • Gozer wat doe je ingewikkeld, koop gewoon deze...?
Hopelijk kunnen jullie mij een beetje verder helpen.

http://speedtest.net/result/2130203198.png

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:04
het is wel R7000 tijd :P is al het 3e (of 4e?) topic deze week?

Wat ik uit die topics begreep is dat ze helaas wel een reputatie hebben om instabiel te zijn...

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Heb je er überhaupt iets aan geconfigureerd? Zo ja, wat? Hoe ver staan ze bij elkaar vandaan?

Ik mis wat details.
Niet geheel onbelangrijk, hoe is je kennis mbt netwerken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostsozee
Ze staan op de BG, 1ste en 2e etage van een jaren 30 woning. De begane grond staat wat verder weg van de rest, overigens ook de enige waar ik geen meldingen over gekregen heb. De 1ste en 2e etage staan boven elkaar, trappengalerij zeg maar.

Mijn kennis m.b.t. netwerken is summier; ik kan aardig googelen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:42
Niet toevallig al die wifi netwerken op dezelfde kanalen gezet zodat ze elkaar vreselijk in de weg zitten?

Zorg ervoor dat elke netgear op een ander kanaal zit.
Dus voor de 2,4Ghz band is dat 1, 6 en 11 en kanaal breedte 20Mhz

Voor de 5Ghz band neem je bijvoorbeeld 38, 46 en 54.
Zorg ervoor dat op de 5Ghz band de kanaal breedte 40Mhz is en geen 80Mhz

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
laurens0619 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:14:
het is wel R7000 tijd :P is al het 3e (of 4e?) topic deze week?

Wat ik uit die topics begreep is dat ze helaas wel een reputatie hebben om instabiel te zijn...
Wat een toeval he:)
Tussen 2013 en 2018 een erg populaire router onder tweakers dus ik snap ook wel dat ze in V&A langs komen.
Maar onder tussen wel wat gedateerd.

@joostsozee Hoe heb je de 3 r7000s geconfigureerd en hoe heb je ze fysiek aangesloten?
1)staan ze in router of Acces point mode?
2) in welke fysieke poort zit de kabel die vanaf je ziggobox komt in de r7000?

Als ik het zo lees wil jij 3 aparte netwerken waarbij mensen niet op elkaars netwerk kunnen.
Dat kan je op meerdere manieren bereiken en 3 routers die alle 3 als router en dhcp server dienen is er 1 van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostsozee
Ben(V) schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:46:
Niet toevallig al die wifi netwerken op dezelfde kanalen gezet zodat ze elkaar vreselijk in de weg zitten?

Zorg ervoor dat elke netgear op een ander kanaal zit.
Dus voor de 2,4Ghz band is dat 1, 6 en 11 en kanaal breedte 20Mhz

Voor de 5Ghz band neem je bijvoorbeeld 38, 46 en 54.
Zorg ervoor dat op de 5Ghz band de kanaal breedte 40Mhz is en geen 80Mhz
Interessant, ik snap wat je zegt en ga eens inloggen op de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:42
En die kanalen ook niet op auto zetten, dan loop je de kans dat ze met z'n drieën continue van kanaal aan het wisselen zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostsozee
frankyfn126 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:48:
[...]

Tussen 2013 en 2018 een erg populaire router onder tweakers dus ik snap ook wel dat ze in V&A langs komen.

@joostsozee Hoe heb je de 3 r7000s geconfigureerd en hoe heb je ze fysiek aangesloten?
1)staan ze in router of Acces point mode?
2) in welke fysieke poort zit de kabel die vanaf je ziggobox komt in de r7000?

Als ik het zo lees wil jij 3 aparte netwerken waarbij mensen niet op elkaars netwerk kunnen.
Dat kan je op meerdere manieren bereiken en 3 routers die alle 3 als router en dhcp server dienen is er 1 van.
Klopt, op die manier kunnen ze hun eigen dingen streamen zonder elkaar in de weg te zitten of naar de verkeerde TV te casten zeg maar. En iets met privacy en veiligheid.

Vooralsnog redelijk plug & play gedaan. Ik ga er straks geen en via de router settings naar de band, auto-modus. Moet ik ze ook als acces point markeren, ik wil dus geen mesh, maar juist dat ze ieder een eigen netwerk creëren.

Dit zou wel verklaren waarom het bekabelde stukje wel werkt en het wifi gebeuren niet, te veel ruis zeg maar. Ik laat het jullie weten!

[ Voor 5% gewijzigd door joostsozee op 29-10-2022 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
joostsozee schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:57:
[...]

Klopt, op die manier kunnen ze hun eigen dingen streamen zonder elkaar in de weg te zitten of naar de verkeerde TV te casten zeg maar. En iets met privacy en veiligheid.

Vooralsnog redelijk plug & play gedaan. Ik ga er straks geen en via de router settings naar de band, auto-modus. Moet ik ze ook als acces point markeren, ik wil dus geen mesh, maar juist dat ze ieder een eigen netwerk creëren.
Router modus is prima maar zet ze dan wel allemaal in router modus.
En dan moet je denk ik de UTP kabel vanaf je ziggobox in de gele poort van de r7000 stoppen waar internet bij staat.
Verder moeten dan alle apparaten van dat netwerk achter de r7000 staan. Dus in de andere poorten geplugd.

Op die manier heeft elke kamer 1 internet ingang namelijk de r7000 en die werkt dan als router.

Wanneer je 1tje als Acces point en de andere als router gaat gebruiken ga je vreemde dingen zien zoals ikzelf van de week had 😜

[ Voor 3% gewijzigd door frankyfn126 op 29-10-2022 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostsozee
Het zijn er dus 3 Frankyfn126. Elk met een eigen kabel vanaf de Ziggo modum en inderdaad in de gele poort. Vervolgens gaat vanaf elke Netgear router een UTP kabel naar ieders eigen TV en hebben ze dus alle 3 een verschillend Wifi Netwerk.

Ik ga er nu heen om via mijn laptop op de routers in te loggen en de 2,4Ghz en 5 Ghz signalen vast te zetten op hun eigen kanaal en het van auto modus af te halen. Hopelijk lost dat ruis op waardoor de wifi ook gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-09 16:49
frankyfn126 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:48:
Ach ja, voor een kamerverhuursituatie lijkt het me prima adequaat. Ik heb een aantal jaar geleden bij een familielid een oude TP-Link TL-WR741ND ingezet, werkte als een trein gezien er minder dan 50 m² gedekt moest worden zonder tussenliggende muren. Wel OpenWRT geïnstalleerd omdat het ding allang geen updates meer kreeg.

Verder zou ik de Netgears inderdaad gewoon in routermodus houden. Dan heeft elke huurder een volledig afgescheiden LAN.

[ Voor 11% gewijzigd door Lrrr op 29-10-2022 16:57 ]

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostsozee
Gisteren de Netgear routers aangepast naar 20Mhz voor 2,4Ghz en 40Mhz voor 5G en elke router en elke band hun eigen kanaal gegeven. Ze stonden allemaal netjes in Routermodus. Helaas na een herstart geen internet.

Bij vertrek maar ook de ziggo router herstart en ik hoor dat men inmiddels weer internet heeft. Lekker wispelturig dus. Ik zal eens kijken of ik bij hen ook iets kan opvragen over de verbinding & stabiliteit naar tot en met het modem.

Mocht het toch aan de Netgear routers liggen, wat moet ik dan zoeken? Accespoints en Wifi dingetjes vallen naar mijn idee af, ik wil namelijk geen mesh. Kortom gewoon zoeken naar routers die zowel 2,4ghz als 5ghz hebben?

Joost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:58
@joostsozee Let er wel op dat je modem niet in bridge mode staat. Geen idee, want die informatie geef je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostsozee
Ik heb daar niet specifiek iets mee gedaan, het zal dus op de default setting staan.

Ook even gezocht naar wat Bridge modus is, jaja zo ver gaat mijn netwerk kennis dus ;P, en daarbij kwam ik op meer problemen tussen R700 en Ziggo.

Netgear r7000 achter ziggo technicolor in bridge mode.

Wel heel relevant. Het internet is namelijk weer gaan werken nadat ik vlak voor vertrek ook maar even de stroom van de Ziggo router heb afgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:58
@joostsozee In bridge mode is je modem een modem met maar 1 ipadres voor de gebruiker. Dat ipadres is dan een normaal ip adres. In router mode is het modem een router waarop een dhcp server aktief is die adressen uitdeelt uit een private ipadres range. (192.168.178.x bij ziggo)

Omdat je meerdere apparaten gaat aansluiten op je modem heb je router mode nodig.

Router mode is de default. Dus dat heb je tenzij iemand het modem in bridge mode heeft laten zetten.

Als je huurders aan jou betalen voor deze gedeelde internet verbinding dat moet je je wel verdiepen in de materie. technisch maar ook juridisch.en misschien ook wel wanneer ze er niet voor betalen.

[ Voor 20% gewijzigd door W1ck1e op 30-10-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Ondervinden meerdere kamers tegelijkertijd problemen met het internet, of speelt dat steeds maar bij één kamer per keer?

Wat ook kan spelen is dat één gebruiker dusdanig veel bandbreedte gebruikt dat er niet veel meer overblijft voor de andere gebruikers, om dat te voorkomen wil je de bandbreedte van iedere unit knijpen tot (in dit geval) maximaal één derde van de totale internetsnelheid.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Inderdaad als je 3 verschillende routers aan wilt sluiten moet je ziggo in router modus staan. Ik weet niet of je toevallig zo'n (redelijk nieuwe) witte moden/router van ziggo hebt, maar daaraan kun je zien of hij in router modus (lampje is wit na volledige start) of bridge modus (lampje is groen na volledige start) staat. Verder is het (indien mogelijk) inderdaad verstandig om en elke netgear een maximale bandbreedte (up en down) in te stellen op 1/3 van wat het adres heeft. Op die mannier heeft iedere gebruiker zijn eigen stuk bandbreedte.

Let wel dat sommige zaken mogelijk wat last hebben van de dubbele NAT die je met deze aanpak creëert (NAT 1 is het netgear netwerk & nat 2 is het ziggo moden router netwerk met daarin dus de 3 netgears). bijv torrents ed werken hierdoor sub optimaal.... Mogelijk voor jou als verhuurder geen issue, maar ter info.

Als de modem inderdaad in bridge staat, ja dan werkt maar 1 van de 3 netgears (de gene die als eerste er bij is). Afhankelijk van je voormalige gebied kun je dat laten aanpassen:
voormalig UPC kan het mogelijk zelf instellen in de modem (geen ervaring mee, zit zelf in voormalig ziggo gebied)
voormalig ziggo kan het niet zelf instellen, maar moet hiervoor naar de klanten service bellen om dit te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostsozee
Update.

Nadat ik het ziggo modem heb herstart, heb ik geen problemen meer vernomen.
Ze hadden alle 3 geen internet, dus ik benvrij zeker dat alle reuters goed ingesteld waren.

So far "have you tried turning it of and on again". Plus ik heb voor 2 netgear router specifieke kanalen kunnen instellen.
Dank voor alle tips and adviezen. Als er weer gedoe, ga ik de bandbreedte per router ook nog instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mooi dat het (voor nu) werkt, maar mocht het mis gaan, zou ik je aanraden om even bij het begin te beginnen, want je zit niet diep in de materie en hebt hoogstwaarschijnlijk hier en daar minder optimale keuzes/aannames gemaakt.

Allereerst: je hebt het over 'eigen WiFi netwerk', maar ik vermoed dat je eigenlijk iets anders bedoelt.

Je kunt onderscheid maken tussen:
- eigen IP-reeks
- eigen (V)LAN
- eigen SSID (WiFi netwerknaam) - wat los staat van eigen (V)LAN
- eigen fysieke WiFi AP

Jij hebt hier iedereen een eigen fysieke AP gegeven, terwijl dat in een woning met houten vloeren waarschijnlijk overkill is qua signaal. En terwijl je eigenlijk wilt dat iedereen op eigen SSID kan inloggen, wat daar los van kan staan....
Mogelijk wil je ook dat ze niet bij elkaars computers/apparaten kunnen komen dit is IMHO generatie-ding, in mijn tijd was het juist een grote pre dat huisgenoten op een LAN zaten, samen konden gamen en bestanden konden delen - maar dat schijnt tegenwoordig raar gevonden te worden. Dat kun je met meerdere routers regelen, maar ook dat hoeft niet, en levert problemen op als je bijvoorbeeld wilt zorgen dat niemand alle bandbreedte opslurpt.

Hoe zou ik deze use case aanpakken?

In ieder geval:
- allereerst met een site survey bepalen hoeveel AP's ik nodig heb. Dat is zo simpel als beneden bij de modem een AP aan laten staan en met bijvoorbeeld een telefoon met de app WiFi Analyzer erop meten wat de signaalsterkte (RSSI) is op 5GHz in iedere kamer en noteer dat in een kolom. Overal >-65dMb? Dan is die ene AP genoeg. Zijn er kamers waar je minder haalt, zet die AP dan op zolder (hoeft verder nergens op aangesloten te zijn, zolang het maar WiFi beacons uitzendt) en noteer wederom RSSI in iedere kamer in tweede kolom. Nu overal minstens -65dBm in een van de twee koloms? Prima. Zo niet, AP in de buurt van slechtste RSSI plaatsen en weer herhalen. Zodra je overal minimaal -65dBm hebt, weet je hoeveel AP's je minimaal nodig hebt.

Dan de vraag of het alleen WiFi betreft of dat je daadwerkelijk gescheiden netwerken wilt.

Als je alleen gescheiden WiFi wilt, heb je genoeg aan iedere oplossing die meerdere SSID's kan uitzenden. Dat kunnen zelfs die bejaarde R7000's, mits als AP (en dus niet router). In dit geval op elk van de AP's alle SSID's instellen. Kom je er gelijk achter waarom managed AP's handiger zijn (dan hoef je maar een keer in te stellen en het werkt op alle AP's).

Wil je ook netwerken scheiden, dan doe je dat het elegantst met VLANs. Je requirements worden dan dat je AP's VLANs snappen en per VLAN een SSID kunnen toewijzen. Dat gaat met default fw ws niet lukken op de R7000. Je hebt ook een router nodig die VLANs kan opzetten. Dat gaat de Ziggo modemrouter niet.

Makkelijkst is om zowel router als AP's van zelfde systeem te kopen. Denk aan TP-Link Omada of Ubiquiti's UniFi-reeksen. Je kunt dan eenvoudig (en zonder diepere netwerkkennis) per bewoner een VLAN toewijzen, dan dat aan een SSID koppelen. Zo heeft iedereen z'n eigen SSID, eigen netwerk en maakt het niet uit wie op welk fysieke AP verbonden is - waardoor je dus niet "een per kamer" doet, maar het aantal dat nodig is voor dekking in het gebouw.

Mocht je mensen ook bedrade aansluitingen doen, dan kun je mbt switch uit zelfde series die VLAN per poort toewijzen zodat iedereen op z'n kamer alleen eigen aansluiting heeft.

Dit hoeft verder ook niet duur te zijn. Ik gok dat je met twee stuks 2x2 MIMO AP's klaar bent in een doorsnee 3-verdiepingen woning met houten vloeren. Een TP-Link EAP225 zou vergelijkbare performance geven met zo'n R7000 voor vergelijkbare prijs (EUR 75 momenteel), een TP-Link TL-R605 router kost nog geen EUR 55. Dat alles is via de Omada controller te beheren. Je zou dus voor EUR 205 klaar kunnen zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1