Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trevvv
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-04 21:40
Beste Tweakers,

Voor mijn ouders en hun buren ben ik bezig om via een zakelijke partner PV te realiseren. Echter vind ik het lastig om een knoop door te hakken v.w.b. een 1F of 3F omvormer.

Relevante info:
- Schuin Dak, NW
- SE3680H met S440 optimizers
- 17 panelen á 410 Wp (7,06 kWp) => waarvan 2 panelen op het schuurdak komen te liggen (NW/ZO)
- 4900 kWh opwekking
- € 1,255 Wp (1F) / € 1,291 Wp (3F), hierbij komt nog € 300,- voor Stedin en € 100,- voor aanpassing meterkast (vriendendienst). Excl. nieuwe hoofdzekering etc.

Ik twijfel dus erg over het plaatsen van een SE3680H of SE4K omvormer. Qua max. belasting zou een 1F-aansluiting aanhouden prima moeten kunnen, maar is deze mogelijk minder toekomstgericht en misschien ook minder interessant bij verkoop van de woning (in het geval de nieuwe bewoner er wel een 3F in wilt laten plaatsen?)

Alle 3 de woningen hebben op dit moment dus nog een 1*35A.

Mijn ouders zijn 70+ en zullen mogelijk alleen nog een keer over stappen op elektrisch koken. Een van de buren kookt op inductie en dit gaat prima op de 1*35A aansluiting.

De woningen zijn uit 1977 en verder niet extra geïsoleerd. Een hybride warmtepomp zou in potentie nog tot de mogelijkheden behoren. Maar ik verwacht dat dit pas voor de nieuwe bewoners interessant gaat worden.

Een mogelijkheid voor een eigen laadpunt is er niet.

Wat zouden jullie doen? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ca6IvXGr0rJ22bJsDHSy4-Pq1ro=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lng1JH87ftif24SYvWSi8dyM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DdhsL95riEPDNu2xsln2JCRCkns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oCJx5SqIl19OxyAsJjx8FEKh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-C0aA9lu0jbc_zmDaSC_6inthlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9r7gVWDM6SakX2qvIcrAF4a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlePqeWfwTchYKLwoOLkt-rfKkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBic3bnLQGAgrHFIu0afXBuD.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:46

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Voor het net is het prettiger als je op 3 fasen invoert. Met het oog op de installatie is de kans op aftoppen door hoge netspanning ook kleiner. Niet dat het allemaal erg spannend is maar neem het mee in de overwegingen en ze hebben er, hoop ik, nog minimaal 20 jaar plezier van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-05 11:52
3,68 kW kan prima op 1 fase en je hebt ook weinig clipping. Voor de afrekening/salderen maakt het ook niet uit. Dus ik zou me de moeite/kosten besparen.
Of bij 3 fase er nog 3 of 6 panelen bij gooien. Dan kan je meer vermogen op het net kwijt, waardoor 3 fase daadwerkelijk beter is dan 1 fase.
Is het zuidoost dak al vol/niet geschikt? En zie ik er plat dak op zuid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 13:52
Zou het dakvlak maximaal vol gooien met panelen. Omvormer op 3 fasen. rustig pruttelen ipv volle bak voor een een fase omvormer denk ik dan , maar ja wie ben ik :P

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:41

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik vind 3-fase gewoon beter dan 1-fase.

In de toekomst krijg je alleen maar 3-fase gebruikers, denk aan een Warmtepomp, een inductiekookplaat of wellicht nog een boiler bij de WP. Niet te vergeten de elektrische auto.

Dan zou ik gelijk het huis al naar 3-fase ombouwen om zo voorbereid te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Hoe snel kan je de panelen geïnstalleerd krijgen kwa levertijd en monteurs en hoe snel kan je naar 3 fase, gezien het tekort aan meters en monteurs. Zou zonde zijn als je panelen er maanden liggen maar niks doen omdat je op de netbeheerder wacht voor 3f.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trevvv
Dank voor jullie reacties!
Jan Workum schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:30:
Voor het net is het prettiger als je op 3 fasen invoert. Met het oog op de installatie is de kans op aftoppen door hoge netspanning ook kleiner. Niet dat het allemaal erg spannend is maar neem het mee in de overwegingen en ze hebben er, hoop ik, nog minimaal 20 jaar plezier van ;)
Hier ben ik mij idd van bewust, maar dit geeft mij nog niet echt de echte overtuiging om de meerkosten en extra moeite voor 3F voor lief te nemen.
schumacher schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:55:
3,68 kW kan prima op 1 fase en je hebt ook weinig clipping. Voor de afrekening/salderen maakt het ook niet uit. Dus ik zou me de moeite/kosten besparen.
Of bij 3 fase er nog 3 of 6 panelen bij gooien. Dan kan je meer vermogen op het net kwijt, waardoor 3 fase daadwerkelijk beter is dan 1 fase.
Is het zuidoost dak al vol/niet geschikt? En zie ik er plat dak op zuid?
Meer panelen wordt qua investering te veel van het goede. Het verbruik is zo'n 4.000 kWh per jaar, waardoor ze nu zo'n 900 kWh aan overschot hebben. De andere kant van het huis is te schuin en daardoor niet geschikt. Schuur is enige platte dak, ruimte voor 2 panelen, en dat wordt nu reeds benut.
Cybersijp schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:08:
Zou het dakvlak maximaal vol gooien met panelen. Omvormer op 3 fasen. rustig pruttelen ipv volle bak voor een een fase omvormer denk ik dan , maar ja wie ben ik :P
Deze offerte ligt nu rond de € 9K excl. btw. met een TVT van zo'n 7-8 jaar (dankzij NW dak). Meer gaat qua investering simpelweg niet lukken.
Snow_King schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:19:
Ik vind 3-fase gewoon beter dan 1-fase.

In de toekomst krijg je alleen maar 3-fase gebruikers, denk aan een Warmtepomp, een inductiekookplaat of wellicht nog een boiler bij de WP. Niet te vergeten de elektrische auto.

Dan zou ik gelijk het huis al naar 3-fase ombouwen om zo voorbereid te zijn.
Dit was in eerste instantie ook mijn gedachten. Maar voor een WP is dit huis (nu) nog niet geschikt. Misschien hybride, maar dat zal dus voor de nieuwe bewoners worden. Mijn ouders zingen de tijd in deze woning wel uit met de redelijk nieuwe CV-ketel. EV is sowieso niet aan de orde, rijtjes woning met openbaar voetgangerspad en +/- 15-20 meter naar alg. parkeerplaatsen :P
Erwin_83 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:24:
Hoe snel kan je de panelen geïnstalleerd krijgen kwa levertijd en monteurs en hoe snel kan je naar 3 fase, gezien het tekort aan meters en monteurs. Zou zonde zijn als je panelen er maanden liggen maar niks doen omdat je op de netbeheerder wacht voor 3f.
Panelen worden geïnstalleerd eind februari/begin maart. Hierdoor automatisch geen gedoe om BTW terug te vorderen. De 1F omvormer is wat beter leverbaar is mij verteld, maar beide opties zouden te realiseren moeten zijn. Stedin plant nu rond week 50 (12 tot 18 dec), dus dat is geen bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:49
3,6 kW in principe altijd op 1 fase aansluiten.

Maar de omvormer is wat licht gekozen, 0,6% aftop en er zit optimizer clipping in het ontwerp. Mogelijk door het ene paneel op andere richting.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trevvv
Ronald schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:15:
3,6 kW in principe altijd op 1 fase aansluiten.

Maar de omvormer is wat licht gekozen, 0,6% aftop en er zit optimizer clipping in het ontwerp. Mogelijk door het ene paneel op andere richting.
Klopt, maar die 0,6% staat gelijk aan 27 kWh. Ik denk dat de waarde van deze jaarlijkse 27 kWh vrijwel gelijk zal zijn aan de meerprijs van de SE5000H. Het energiecontract is nog gunstig t/m 31-12-2023. Wat daarna gebeurt is natuurlijk nog een groot vraagteken. En start de kleinere omvormer ook iets eerder op, misschien wel fijn gegeven de NW ligging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:49
En wat is de meerprijs van de
SE4000H (of SE5000H)?

27x€0,40 gaat hard

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 28-10-2022 10:51 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:15
Ik zou voor 3 fase gaan. Ik heb 1 fase en nu blijkt dat als ik een thuisaccu zou willen dat alles naar 3-fase omgebouwd moet worden omdat anders 2 derde van het huis geen stroom heeft van de accu.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@UniMatrix is het niet precies andersom?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:15
Ik had een 1 fase aansluiting, toen panelen met 1 fase omvormer en later zijn de aansluiting en groepenkast opgewaardeerd naar 3 fase. Als ik nu een accu wil moet ik volgens mij een 3 fase hybride omvormer + accu en de verbinding met de groepenkast opwaarderen naar 3 fase.

Nu kan het dus zo zijn dat ik op 1 fase 1000 watt teruglever en op 1 fase 1000 watt verbruik wat de slimme meter verrekent tot 0.

Voor zover ik het nu begrijp...

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@UniMatrix ah, ik begreep je verkeerd: je bedoelde dat je een 1fase omvormer ( op een 3fase aansluiting) hebt. Ik las het als 1fase aansluiting, maar met je uitleg is het duidelijk.

Dit is alleen van belang bij een accu die een transfer switch heeft en die blijft werken bij stroomuitval, dat is een flinke technische ingreep en relatief zeldzaam nog.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:48
Ik zou die 2 op het hoofddak leggen en dan op een gewone string omvormer leggen. Op NW moet je zo goedkoop mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 15:11
Met een eenfase omvormer kan je over X jaar als het toch nodig zou zijn over naar 3 fasige aansluiting, geen probleem.
Met een 3fasige omvormer heb je meer kosten, en moet je 3fasig blijven.

Ik zie geen reden om naar 3fasig te gaan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:16:
@UniMatrix ah, ik begreep je verkeerd: je bedoelde dat je een 1fase omvormer ( op een 3fase aansluiting) hebt. Ik las het als 1fase aansluiting, maar met je uitleg is het duidelijk.

Dit is alleen van belang bij een accu die een transfer switch heeft en die blijft werken bij stroomuitval, dat is een flinke technische ingreep en relatief zeldzaam nog.
Valt mee hoor.
Sma heeft de transferswitch in de hybride 3-fase omvormer zitten.
En er hangen er al redelijk wat in belgie.

@Trevvv
Stringomvormer nemen en die twee op een hoymiles micro inverter.
Dan loopt er ook geen hoge dc spanning door de tuin. (Ook bij SE)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-10-2022 07:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Pagina: 1