Aanbouw langer dan 4 meter zonder vergunning?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-04 15:16
Wij hebben sinds kort nieuwe achterburen, hun tuin staat haaks op onze tuin en is 10 meter diep.

Nu zijn ze begonnen met een aanbouw die in het verlengde van hun garage wordt gebouwd over de hele diepte van de tuin(!)

Ik kwam vandaag thuis na het werk en schrok van de enorme muur waar we nu op uitkijken (ruim 3 meter hoog), waar eerst gewoon een schutting stond van 1.80m

Ik vroeg me meteen af of hier wel een vergunning voor is. De buurman geeft zelf aan dat de gemeente zei dat dit gewoon vergunningsvrij mag…
Ik heb er zelf geen verstand van maar na want googlen zie ik op veel sites staan dat een uitbouw tot 4 meter diep vergunningsvrij mag. Maar deze is 10 meter.

Weet iemand hoe dit zit? Zijn er uitzonderingen op de 4 meter regel of had hij wel degelijk een vergunning moeten hebben?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik verwacht vergunningplichtig.
Maar bel ze morgen even.

30m2 is een leuke uitbouwen, hoeveel is de uitbouw tenopzichte van het perceel waar het op komt?

[ Voor 46% gewijzigd door jack zomer op 27-10-2022 00:30 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:54
Al die google artikelen die je vind gaan uit van de landelijke vergunningsvrije bouwregels, waarbij je Artikel 2 bijlage II BOR toepast.

Onder die landelijke regels valt o.a. die uitbouw van max 4 meter die je overal leest.
Als je aan die (redelijk strenge) regels voldoet, hoef je verder niet naar het geldende bestemmingsplan in je gemeente te kijken… In andere woorden: je mag dan vergunningsvrij bouwen in strijd met het bestemmingsplan, zolang je dus aan die landelijke regels voldoet. Die zijn in het hele land gelijk.

Het kan echter best dat je buurman gebruik maakt van Artikel 3 bijlage II BOR.
In dat geval mag je vergunningsvrij bouwen MITS je voldoet aan alle regels zoals die in het lokale bestemmingsplan zijn beschreven.. Je hoeft daarbij vervolgens niet te kijken naar al die landelijke regels (de “google” bouwregels).
In het lokale bestemmingsplan staan wellicht soepelere bouwregels dan die uit de landelijke eisen, waarbij een dergelijke uitbouw wel vergunningsvrij is toegestaan..
Het bestemmingsplan in je eigen gemeente kun je opzoeken op
www.ruimtelijkeplannen.nl

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:06
jack zomer schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 00:28:
Maar bel ze morgen even.

30m2 is een leuke uitbouwen, hoeveel is de uitbouw tenopzichte van het perceel waar het op komt?
Dit is bij ons in de gemeente ook van belang. Welk percentage van het perceel is bebouwd? Toen ik bij mijn huis een aanbouw ging zetten wilde ik ook een vergunning aanvragen maar daar werd aangegeven dat het niet hoefde omdat ik nog genoeg onbebouwd perceeloppervlakte over zou hebben na het zetten van de aanbouw.. Zoals ik het toen interpreteerde had ik overal in mijn tuin een gebouw neer mogen zetten ter grootte van mijn aanbouw (niet dat ik dat wilde, dus dat heb ik dus ook niet verder uitgezocht).

De hoogte van de aanbouw is eventueel wel een dingetje. Want daar zitten vaak wel eisen aan, ook bij vergunningsvrij bouwen. Ruim 3 meter is wel erg hoog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:12
@BeeJee78
Ik zou dit direct melden bij je gemeente. Die kunnen dat direct toetsen of het mag en eventueel de bouw stil leggen.
In welke gemeente woon je? Dan kunnen we met je mee zoeken naar de regels in je gemeente.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05:39
BrainCrash schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 01:33:
Al die google artikelen die je vind gaan uit van de landelijke vergunningsvrije bouwregels, waarbij je Artikel 2 bijlage II BOR toepast.

Onder die landelijke regels valt o.a. die uitbouw van max 4 meter die je overal leest.
Als je aan die (redelijk strenge) regels voldoet, hoef je verder niet naar het geldende bestemmingsplan in je gemeente te kijken… In andere woorden: je mag dan vergunningsvrij bouwen in strijd met het bestemmingsplan, zolang je dus aan die landelijke regels voldoet. Die zijn in het hele land gelijk.

Het kan echter best dat je buurman gebruik maakt van Artikel 3 bijlage II BOR.
In dat geval mag je vergunningsvrij bouwen MITS je voldoet aan alle regels zoals die in het lokale bestemmingsplan zijn beschreven.. Je hoeft daarbij vervolgens niet te kijken naar al die landelijke regels (de “google” bouwregels).
In het lokale bestemmingsplan staan wellicht soepelere bouwregels dan die uit de landelijke eisen, waarbij een dergelijke uitbouw wel vergunningsvrij is toegestaan..
Het bestemmingsplan in je eigen gemeente kun je opzoeken op
www.ruimtelijkeplannen.nl
Dit inderdaad. Ga naar www.omgevingsloket.nl en vul de situatie van de buren in. Neem hier wel even de tijd voor en verzeker jezelf er van dat je het juist invult (achtererf, oppervlaktes, etc).
Maar ga ook gewoon in overleg met de buren. Kom je er niet uit, doe dan een handhavingsverzoek bij de gemeente. Maar vooral, probeer er eerst met de buren uit te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-04 22:29
3m hoog is wel standaard. En van de 1e 100m2 mag je standaard 50% bebouwen. Of dat dan 10x2.5 of 5x5 is maakt dan niet zoveel uit denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Die beperking van hoever je mag uitbouwen is al geruime tijd geleden vervallen. Nu is de basis dat er a. een maximale oppervlakte is en b. dat de maximale hoogte verschilt afhankelijk van of je binnen of buiten 4 meter van het hoofdgebouw bouwt.
Dus de enige relevante vraag is hoe groot de kavel is en hoeveel er nu al op gebouwd is.
Dit is overigens een typisch voorbeeld van de gevolgen van de roep om minder regels: die regels zijn een heel stuk vereenvoudigd en daardoor krijgen buren vaker te maken met een onverwacht groot gebouw, vaak ook nog op de erfgrens.

[ Voor 25% gewijzigd door StevenK op 27-10-2022 08:52 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:34

pietje63

RTFM

Even los van wat wel niet mag
- jammer dat de buren het niet vooraf hebben gemeld
- besef je dat goede relatie met de buren erg belangrijk is. Daarmee wil ik niet zeggen dat je over je heen moet laten lopen, maar open het gesprek aan moet gaan wat het voor jullie betekent en hoe ze de overlast kunnen beperken
- de vraag of het mag is daarbij deels relevant
-> mag het wel, dan hoop ik voor je dat je buren ook beseffen dat ze rekening met je hebben te houden
-> mag het wel, dan kan het nog steeds vergunningsplichtig zijn waarbij je wel formeel bezwaar kunt maken. Als daar goede gronden voor zijn kan de gemeente alsnog besluiten om de vergunning niet te verlnen
-> mag het niet, dan helpt jou dit in je onderhandelingspositie om de overlast te beperken
-> mag het niet, dan is de laatste stap "klikken" bij de gemeente.

Dit proces was een stuk makkelijker geweest als de buren met het eerste gedachtenstreepje waren begonnen.. maar daar moet je hun probleem van maken.

Ben er zelf een keer van de andere kant tegenaan gelopen (betrof slechts een fietsenberging), en daarbij heb ik ook gewoon mijn "verlies" genomen. De buren meldden zich bij begin bouw. Tuinmannen laten stoppen. Direct overlegd wat bij hen de meeste overlast veroorzaakte. Dat aangepast. De les die ik heb geleerd: eerst overleggen. Natuurlijk baalde ik, maar ik was ook blij dat de buren het gewoon hebben gemeld.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:26
Persoonlijk ben ik niet zo blij van de "minder regels" in de WABO. De vrijheid van de een is de beperking van de ander.
Maar wat @pietje63 zegt, open het gesprek. Maar gevoelsmatig gaat je buurman de bouw niet meer stilleggen cq. de muur afbreken. Daarmee sta je al 1-0 achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Foto van voor & na? Ben wel benieuwd wat de situatie nu is, en of de buren niet hadden kunnen bedenken: "Hmm, misschien is dit wel erg zicht-beperkend voor de buren, laat ik eens voorleggen wat we van plan zijn"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Onoffon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-04 13:34
Los van het feit of de buren wel of niet fout zijn, ik denk niet dat je veel moet (kan) verwachtten van het gesprek dat je volgens sommige met de buren aan moet gaan.

Nu ze in de bouwfase zitten kunnen en willen zij niet zomaar iets gaan aanpassen natuurlijk. Zeker niet als ze denken dat ze in hun recht staan.

Als de overlast 'het uitzicht' is, dan kunnen ze daar vrij weinig aan doen.

Just a simple thought....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jack zomer schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 00:28:
Maar bel ze morgen even.

Volgens mij is de muur 3 meter hoog, de aanbouw is 10 meter lang en de breedte is niet genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:39:
[...]

Volgens mij is de muur 3 meter hoog, de aanbouw is 10 meter lang en de breedte is niet genoemd.
Correct is een aanname
Als er in het verlengde van de garage een aanbouw komt, dan lijkt het mij logisch dat deze minimaal de breedte van de garage krijgt.

Maar misschien kan @BeeJee78 daar iets duidelijkheid in scheppen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
chrisborst schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 07:57:
@BeeJee78
Ik zou dit direct melden bij je gemeente. Die kunnen dat direct toetsen of het mag en eventueel de bouw stil leggen.
In welke gemeente woon je? Dan kunnen we met je mee zoeken naar de regels in je gemeente.
In de gemeente Apeldoorn. Ik heb ze net gebeld en ik wordt morgenochtend teruggebeld…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

(jarig!)
Los van of het wel of niet mag / ze er wel of niet een vergunning voor nodig zouden hebben: jammer dat ze er (afgaand op het verhaal van de topicstarter) niet vooraf over hebben overlegd.

Al vraag ik me ook een beetje af hoe je bij het thuiskomen van je werk ineens tegen een drie meter hoge muur aankijkt waar eerst nog een schutting stond? Lijkt me dat daar in de dagen/weken voorafgaand aan het metselwerk toch ook al wat van de merken moet zijn geweest aan graafwerkzaamheden, aanleggen van de fundering, stelwerk ter voorbereiding op het metselen...

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BeeJee78
Orion84 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:59:
Los van of het wel of niet mag / ze er wel of niet een vergunning voor nodig zouden hebben: jammer dat ze er (afgaand op het verhaal van de topicstarter) niet vooraf over hebben overlegd.

Al vraag ik me ook een beetje af hoe je bij het thuiskomen van je werk ineens tegen een drie meter hoge muur aankijkt waar eerst nog een schutting stond? Lijkt me dat daar in de dagen/weken voorafgaand aan het metselwerk toch ook al wat van de merken moet zijn geweest aan graafwerkzaamheden, aanleggen van de fundering, stelwerk ter voorbereiding op het metselen...
Nou, ik wist sinds eind vorige week pas dat er een uitbouw zou komen (er moesten spullen weggehaald worden bij de schutting) en de muur stond er gister al maar was nog niet zo hoog. Ik (en de overige buren) hadden niet verwacht dat het ZO hoog zou worden. Dat is ook eigenlijk het enige dat zo storend is, de hoogte.

En inderdaad, hadden ze maar op tijd overlegd dan hadden we het daar over kunnen hebben.
Ik kan me ook niet voorstellen dat ze nu nog zin hebben om de bouw af te breken en aan te passen, maar goed. Ik ga zeker in gesprek. Hij zou vandaag langskomen om het vanuit onze tuin te bekijken dus de koffie staat klaar :-) Wordt vervolgd....

In ieder geval bedankt voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:19

VW-Arjan

★★★★★

Maar haaks op jouw tuin zeg je?
Dus de schutting achterin jouw tuin is nu een muur geworden?

Ik weet niet hoe diep jouw tuin is, maar dat is toch de minst vervelende plek om een muur te hebben?
Sterker nog, wellicht mooie plek om zelf in de toekomst een overkapping te bouwen, de achterwand is er al.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-04 12:52
Stuur dan gewoon wat foto's zodat mensen niet hoeven te gokken of aannames maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christ1000
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:06
Er mag best wel veel vergunningsvrij tegenwoordig, maar het dan wel even aan je buren melden / laten zien wat je van plan bent is wel zo netjes.
Misschien is het ook handig om te bekijken of de fundering van de muur niet op jouw grond ligt. Ook wat onder de grond zit moet namelijk allemaal bij de buurman op het perceel blijven.

@BeeJee78 Je mag me ook wat gegevens in een bericht sturen. Dan wil ik wel een vergunningscheck voor je doen. Doe dit voor werk bijna dagelijks, dus weet wel wat ik allemaal in moet vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Voor de overkapping die ik de afgelopen weken tegen de erfgrens aan heb gezet, was ik tot 3m hoog ook vergunningvrij. Nu zat deze niet aan het huis vast, dus dat is wel een verschil.

Maar ja, ik had de achterburen dus zo vergunningvrij een muur van 3m kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:20
Reken er maar op dat er ook nog een paar zonnepanelen en aircounits op het dak komen. Zo'n flinke uitbouw houdt warmte vast dus moet je koelen, en daar kan je mooi de zonneenergie voor gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
BeeJee78 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:17:
[...]

En inderdaad, hadden ze maar op tijd overlegd dan hadden we het daar over kunnen hebben.
Ik kan me ook niet voorstellen dat ze nu nog zin hebben om de bouw af te breken en aan te passen, maar goed.
Excuses aanbieden is makkelijker dan toestemming vragen....

Pana 5j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Vergunningsvrij mogen bouwen wil nog niet zeggen dat je zomaar aan de slag mag gaan zonder daarbij een (gratis) procedure bij het omgevingsloket voor op te starten waarbij er ook een melding komt in een plaatselijk krantje bij het gemeentenieuws zodat er bezwaar aangetekend kan worden door eventuele buren of andere belanghebbenden.

Je hebt altijd nog een meldingsplicht dus is die procedure wel volledig én correct gevolgd door de buurman?

Ik moest hier in 2017 voor de bouw van m'n garage (6 x 5,5 x 3 Mtr.), welke ook vergunningsvrij gezet mocht worden op m'n achtererf, zelfs officiële tekeningen van een architect aanleveren vanwege de noodzaak tot goed funderen (of zelfs boren / heien). Nadat alle tekeningen goedgekeurd waren (eerste keer al correct dankzij een bevriende architect) kreeg ik pas de melding dat ik verder mocht zonder nog te hoeven wachten op een daadwerkelijke 'vergunning' waarbij de inspraakperiode middels dat artikeltje in een plaatselijk krantje inmiddels ook al verstreken was.

Uiteraard had ik m'n directe buren en overige belanghebbenden ook al ruim voor de daadwerkelijke aanvraag van m'n bouwplannen op de hoogte gebracht om mogelijke bezwaarschriften te kunnen voorkomen.

[ Voor 49% gewijzigd door Will_M op 27-10-2022 18:51 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
mrbullet schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:54:
[...]

Excuses aanbieden is makkelijker dan toestemming vragen....
Verziekte relatie met je buren is ook heel makkelijk.

Mijn buurman kwam gewoon met een tekening naar me toe toen hij 5,5 meter ging uitbouwen (tuinkamer ipv echte uitbouw). We hebben samen de schutting gesloopt en samen de poeren gezet. Staat gewoon op de erfscheiding en als ik ook wil uitbouwen zet ik er pir+gips tegenaan en heb ik alleen een achterwand, vloer en dak nodig.

Met goed overleg is veel mogelijk. Was ik blij met een 3 meter hoge muur? Nee in eerste instantie niet, maar het staat nu een jaar en ik vind het mooier dan de schutting die er eerst stond.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Will_M schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:09:
Je hebt altijd nog een meldingsplicht dus is die procedure wel volledig én correct gevolgd door de buurman?
Nee hoor. Voor vergunningvrij geldt dat er juist *niets* aan voorafgaande procedure is. Geen toestemming, geen toetsing, geen welstand. De meldingsplicht is een jaar of 20 geleden afgeschaft.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:34

Nikeo

Jawelles

Hoe is dit afgelopen? :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
*snip* Wij willen een vriendelijker Tweakers

[ Voor 83% gewijzigd door Señor Sjon op 15-11-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:07
@BeeJee78 even taggen helpt allicht, dan krijgt hij/zij in ieder geval een notificatie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BeeJee78
Excuses dat ik er zo laat op terugkom!

Maar ik heb contact gehad met de gemeente en alles uitgebreid besproken, conclusie is dat alles net binnen de regels past voor vergunningsvrij bouwen. Even kort samengevat: Als het voor woongenot is mag je 4 meter vergunningsvrij uit/aanbouwen maar als het voor opslag is mag je 50%van je tuin volbouwen (als deze < 100m2 is en dat is hier het geval).

Dus we kunnen hier niets meer mee. De buurman zelf snapt onze frustratie volledig maar kan/wil er niets meer aan doen. Hij baalt achteraf wel enorm dat hij het niet besproken heeft van tevoren en bied wel aan om te betalen voor het verfraaien van de muur. Misschien iets van een kunsthaag oid....

Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:43
Prima opgelost zo zou ik zeggen; kijk even wat je mooi zou vinden en dan samen de muur verfraaien (wellicht ook formeel afspreken qua onderhoud, bereikbaarheid bij onderhoud, overhangende goten (?), mag je in de muur boren om dingen op te hangen of later zelf iets van een overkapping aan vast te bouwen).

Netjes schriftelijk vastleggen is prettig voor alle partijen, ook eventuele latere kopers.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:51
Dus voor opslag mag je jouw tuin voor 50% bebouwen. Dit jaar een garage maken. Volgend jaar van binnen isoleren en er een thuis kantoor in inrichten of een praktijk aan huis. Doe je niks aan.

Ik heb zelf ook een muur van de uitbouw van de buren in de tuin staan. Dat is nu een bakstenen muur maar ik had al gemeld dat ik die muur eventueel wit ga kalken en er een muurschildering op ga laten aanbrengen. Mediterraans tafereeltje of zo. Was een voorwaarde zodat ze op de erfgrens mochten bouwen. Voor nu stoort het me niet zo. Het muurtje warmt lekker op in de namiddagzon dus het is daar goed toeven als het een beetje fris is buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Nog even een foto van de bewuste muur. Rechts de poort naar de tuin van de buren. Onze tuin is dus recht achter de muur. Er staat wel een klein schuurtje voor maar dat is een legodoosje vergeleken bij deze muur.

Edit: Foto's verwijderd. Poppetje gezien, kastje dicht.

[ Voor 59% gewijzigd door BeeJee78 op 15-11-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:58

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Deze foto is vanuit jouw tuin of zijn tuin? Ik vind het geen lelijke muur op het eerste gezicht. Neem wel aan dat ie nog gevoegd wordt.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

loewie1984 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:12:
Deze foto is vanuit jouw tuin of zijn tuin? Ik vind het geen lelijke muur op het eerste gezicht. Neem wel aan dat ie nog gevoegd wordt.
Volgens mij is deze foto vanuit 'buiten' (brandgang?) genomen.

@BeeJee78 Misschien eens een foto vanuit de tuin schieten?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeeJee78
loewie1984 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:12:
De foto is vanuit de steeg direct achter onze tuin.
Ik neem ook aan dat ie nog gevoegd wordt :-)
Tja.. niet lelijk.. door de grootte wordt ie vanzelf lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Harrie_ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:17:
[...]

Volgens mij is deze foto vanuit 'buiten' (brandgang?) genomen.

@BeeJee78 Misschien eens een foto vanuit de tuin schieten?
Zo zie je de hele muur. Onze tuinen lijken nu 2 meter breed maar ze zijn 5,5m breed :-)
Vanuit de woonkamer keken we dus vrij weg over de schutting en schuur heen maar nu zien we een oranje vlek.

[ Voor 30% gewijzigd door BeeJee78 op 15-11-2022 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-04 13:56

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

Zit er nou nog een hele kleine doorgang links (op de foto) van de aanbouw of lijkt dat nou zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Nemean schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:51:
Zit er nou nog een hele kleine doorgang links (op de foto) van de aanbouw of lijkt dat nou zo?
Klopt maar daar passen alleen kinderen doorheen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BeeJee78 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:53:
[...]

En metselaars :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

BeeJee78 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:37:
[...]

Zo zie je de hele muur. Onze tuinen lijken nu 2 meter breed maar ze zijn 5,5m breed :-)
Vanuit de woonkamer keken we dus vrij weg over de schutting en schuur heen maar nu zien we een oranje vlek.
Vrij, als in naar het huis van de buren. Dat is meer dan 3 meter hoog, maar staat een stuk verder weg. Ik vind het eerlijk gezegd wel meevallen. Het gaat om het stuk boven je schutting en boven je schuur en grenst niet direct aan je tuin, maar aan de brandgang.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-04 13:56

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

BeeJee78 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:53:
[...]

Roept wel vragen op, loopt de erfgrens daar of zit daar een regenpijp van de andere buren waardoor het niet anders kan? Bijzonder keuze in ieder geval. 8)7

Begrijp wel dat zo'n aanbouw 'in-your-face' is. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:39
Misschien een idee om in overleg het muurtje te stucen en een lichte/witte kleur te geven. Dan is het een stuk minder in your face en geeft het ook wat meer licht in je tuin.

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-04 23:28
Door de foto's krijg ik alleen maar meer vragen, jou tuin is die met de Green Egg en donkere schuur ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:00
En dan nog, als ik de oude situatie indenk is er nu eindelijk wat kleur in de tuin gekomen. O-)

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
FirePuma142 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:58:
[...]

Vrij, als in naar het huis van de buren. Dat is meer dan 3 meter hoog, maar staat een stuk verder weg. Ik vind het eerlijk gezegd wel meevallen. Het gaat om het stuk boven je schutting en boven je schuur en grenst niet direct aan je tuin, maar aan de brandgang.
Haha oke bedankt.. Nu weet ik dat het wel meevalt.. (zucht) 8)7
Ehh nee hoor.. is gewoon vanaf de andere kant gemetseld :-)
Nemean schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:59:
[...]

Roept wel vragen op, loopt de erfgrens daar of zit daar een regenpijp van de andere buren waardoor het niet anders kan? Bijzonder keuze in ieder geval. 8)7

Begrijp wel dat zo'n aanbouw 'in-your-face' is. :/
Eerlijk gezegd weet ik ook niet waarom daarvoor gekozen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:02

Dido

heforshe

FirePuma142 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:58:
Als ik even snel op een kladblaadje ga rekenen, met een uitbouw van 3 meter hoog, een schuur van 2 meter hoog en 2 meter breed en een brandgang van 1 meter breed...

Kun je een driekhoek construeren van de dichtbijzijnde dakrand van de schuur naar de top van de uitbouw, met als rechte zijden 3 meter diep en 1 meter hoog.

Dat betekent dat je vanaf het niveau van de vloer van de schuur de uitbouw net kunt zien vanaf een afstand van 6 meter (gelijkvormigheid, 1/3 = 2/x, dus x = 6).

Het "uitkijken vanuit de woonkamer" zal niet liggend op de vloer gebeuren, neem ik aan. Dus eens kijken hoe ver je van je schuur af moet zitten met een ooghoogte van 1,20 meter (niet onredelijk als je op een stoel zit). De gelijkvormige driekhoek is dan 3,6 meter diep tot de vloer, dus die trekken we van die eerder 6 meter af. Moet je dus 2,40 meter of verder van je schuur af zitten om die muur over je schuur heen te zien. Dus als de tuin minimaal 5 meter diep is zie je inderdaad, zittend in de woonkamer, een stukje muur boven je schuur uit steken.

Staand in de woonkamer is het stuk muur dat boven je schutting uitsteekt inderdaad een stuk hoger (als je zelf erg lang bent, met je ogen op 1,80 meter bent dus 1,20 meter).

Maar dan blijft de vraag inderdaad welk uitzicht door die muur ontnomen is. Ik gok een stuk muur/dak van je buren dat je nu niet meer ziet (maar wat wel verder weg was, zodat je je nu meer "opgesloten" voelt).

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

BeeJee78 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:39:
[...]

Haha oke bedankt.. Nu weet ik dat het wel meevalt.. (zucht) 8)7
Ik vind het wel meevallen, daar hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn. Maar enige relativering, zeker gezien je ambigue topicstart (ik denk dat velen lezen dat er op de erfgrens van je tuin er ineens een muur van 3 meter staat, maar dat is niet bepaald het geval) is denk ik wel op zijn plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
FirePuma142 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:04:
[...]

Ik vind het wel meevallen, daar hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn. Maar enige relativering, zeker gezien je ambigue topicstart (ik denk dat velen lezen dat er op de erfgrens van je tuin er ineens een muur van 3 meter staat, maar dat is niet bepaald het geval) is denk ik wel op zijn plaats.
Mag je allemaal vinden maar zolang je het niet in levende lijve hebt gezien vind ik dat je vrij weinig recht van spreken hebt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

BeeJee78 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:15:
[...]

Mag je allemaal vinden maar zolang je het niet in levende lijve hebt gezien vind ik dat je vrij weinig recht van spreken hebt.
Als dat zo is, waarom dan een topic openen en een foto plaatsen? Dan kun je beter wat vrienden en familie uitnodigen om in de tuin tegen de muur te gaan staan mopperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onoffon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-04 13:34
BeeJee78 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:29:
Dus we kunnen hier niets meer mee. De buurman zelf snapt onze frustratie volledig maar kan/wil er niets meer aan doen. Hij baalt achteraf wel enorm dat hij het niet besproken heeft van tevoren en bied wel aan om te betalen voor het verfraaien van de muur. Misschien iets van een kunsthaag oid....

Bedankt voor de reacties!
Nevertheless vind ik het netjes dat de buurman aanbiedt om (mee) te betalen aan de verfraaiing ondanks dat dit niet nodig is.

Just a simple thought....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dit is, zoals StevenK al eerder aangeeft, natuurlijk wel het gevolg van eenvoudigere regels voor met name bouwen in het achtererfgebied. Zolang je niet echt boven de 3 meter uit komt en je aanbouw goed indeelt (deel ten dienste van wonen, deel niet) dan ben je eigenlijk alleen nog beperkt door het percentage bebouwing op het bebouwingsgebied en de afstand tot openbaar toegankelijke gebied (en een brandgang is dat meestal niet, uitzondering).

Als ik bij onze vorige woning over de volle lengte van de achtertuin een uitbouw had willen plaatsen, 4 meter voor een keuken en de rest voor een berging met mini-werkplaatsje, dan had dat gewoon gekund. Moest ik alleen zorgen dat de uitbouw niet breder zou worden dan ongeveer 2,8 meter gemiddeld. Wel gewoon alleen begane grond natuurlijk. Voldoet aan alle eisen voor vergunningsvrij. Maar dat doe je dan natuurlijk gewoon slim. Hou je 1 metertje vrij voor je kliko's in de lengte en de ruimte die je daarmee wint kun je in de breedte pakken.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 15-11-2022 14:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:30

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

FirePuma142 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:18:
[...]

Als dat zo is, waarom dan een topic openen en een foto plaatsen? Dan kun je beter wat vrienden en familie uitnodigen om in de tuin tegen de muur te gaan staan mopperen.
Herstel: en foto verwijderen. :P

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 28-04 12:58
Dido schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:46:
[...]

Als ik even snel op een kladblaadje ga rekenen, met een uitbouw van 3 meter hoog, een schuur van 2 meter hoog en 2 meter breed en een brandgang van 1 meter breed...

Kun je een driekhoek construeren van de dichtbijzijnde dakrand van de schuur naar de top van de uitbouw, met als rechte zijden 3 meter diep en 1 meter hoog.

Dat betekent dat je vanaf het niveau van de vloer van de schuur de uitbouw net kunt zien vanaf een afstand van 6 meter (gelijkvormigheid, 1/3 = 2/x, dus x = 6).

Het "uitkijken vanuit de woonkamer" zal niet liggend op de vloer gebeuren, neem ik aan. Dus eens kijken hoe ver je van je schuur af moet zitten met een ooghoogte van 1,20 meter (niet onredelijk als je op een stoel zit). De gelijkvormige driekhoek is dan 3,6 meter diep tot de vloer, dus die trekken we van die eerder 6 meter af. Moet je dus 2,40 meter of verder van je schuur af zitten om die muur over je schuur heen te zien. Dus als de tuin minimaal 5 meter diep is zie je inderdaad, zittend in de woonkamer, een stukje muur boven je schuur uit steken.

Staand in de woonkamer is het stuk muur dat boven je schutting uitsteekt inderdaad een stuk hoger (als je zelf erg lang bent, met je ogen op 1,80 meter bent dus 1,20 meter).

Maar dan blijft de vraag inderdaad welk uitzicht door die muur ontnomen is. Ik gok een stuk muur/dak van je buren dat je nu niet meer ziet (maar wat wel verder weg was, zodat je je nu meer "opgesloten" voelt).
toon volledige bericht
Ik gok dat het niet enkel over het zicht gaat. Maar over 'ruimtegevoel'.
Als je over een muur kan kijken naar een blauwe (of bewolkt) hemel, krijg je een minder opgesloten gevoel.
Nu komt er een extra muur bij die de ruimte toch kleiner lijkt te maken.
De muur is wel netjes en aan de foto's te zien was/is het daar al redelijk krap met al die tuinhuisjes zo dicht op elkaar. (en grijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-04 23:28
FirePuma142 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:04:
[...]

Helemaal mee eens.. De eerste post kwam het echt over alsof de muur grensde aan de tuin maar dat is helemaal niet het geval. Zit nog een gang tussen, en je eigen schutting.

Als ik de buurman was, had ik ook niet van te voren overlegd, je hebt er namelijk niets mee te maken.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:53
FirePuma142 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:18:
[...]

Als dat zo is, waarom dan een topic openen en een foto plaatsen? Dan kun je beter wat vrienden en familie uitnodigen om in de tuin tegen de muur te gaan staan mopperen Klagen.
FTFY >:)

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
BeeJee78 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:45:

Edit: Foto's verwijderd. Poppetje gezien, kastje dicht.
Eh, niet iedereen die in dit topic meedoet/leest zat in die 2 uur op deze site... Dit maakt het er voor hen, en mij dus ook, niet echt duidelijker op zo
Pagina: 1