Maximale terugleververgoeding voor zonnepanelen op komst?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Op Tubantia (AD) staat een stuk over Maximale terugleververgoeding voor zonnepanelen op komst.

Even in de kamerstukken gedoken, en daar dit document opgerakeld. Even wat quotes:
Mijn voornemen is daarom het wettelijk minimum van de redelijke vergoeding vast te stellen op 80 procent van het leveringstarief dat de kleinverbruiker heeft afgesproken met de energieleverancier, exclusief belastingen en heffingen. Een minimum vergoeding van 80 procent van het kale leveringstarief zorgt voor een goede balans tussen de werking van de energiemarkt enerzijds en consumentenbescherming en de belangen van zonnepanelenbezitters anderzijds.

Tevens wil ik de redelijke vergoeding van een absoluut maximum voorzien. Dit houdt verband met de sterk fluctuerende waarde van zonne-elektriciteit en de op dit moment hoge leveringstarieven voor elektriciteit door de geopolitieke ontwikkelingen. De waarde van door zonnepanelen opgewekte elektriciteit op een zonnige dag rond lunchtijd is laag. Een absoluut maximum van de redelijke vergoeding beschermt energieleveranciers tegen het verplicht inkopen van elektriciteit tegen een aanzienlijk hogere prijs dan de waarde daarvan op het moment van productie.
Het ligt in de rede dat de meerkosten die leveranciers hierdoor maken aan alle klanten, ook diegenen zonder zonnepanelen, worden doorberekend, waardoor de lasten van een hoge minimumvergoeding leiden tot hogere elektriciteitstarieven voor klanten, ook die zonder zonnepanelen. Dit is de reden dat ik de redelijke vergoeding tevens van een absoluut maximum in eurocenten wil voorzien.
Wanneer het minimum van de redelijke vergoeding vastgelegd is op 80 procent van het kale leveringstarief, geeft dit een kleinere prikkel om thuis- en buurtbatterijen aan te schaffen dan wanneer het minimum van de redelijke vergoeding lager ligt. Om deze reden ben ik voornemens de minimumvergoeding op termijn geleidelijk te verlagen, waarbij ik de terugverdientijden in het oog zal houden.
Het lijkt er dus op dat er een minimum terugleververgoeding van 80% van de kale leveringsprijs komt, die later afgebouwd wordt om thuisbatterijen te stimuleren. En ook een maximum teruglevering van een X-aantal eurocent die onafhankelijk is van de energieprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-09 06:46
dennistd schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:34:
Op Tubantia (AD) staat een stuk over Maximale terugleververgoeding voor zonnepanelen op komst.

Even in de kamerstukken gedoken, en daar dit document opgerakeld. Even wat quotes:

[...]

[...]

[...]

Het lijkt er dus op dat er een minimum terugleververgoeding van 80% van de kale leveringsprijs komt, die later afgebouwd wordt om thuisbatterijen te stimuleren. En ook een maximum teruglevering van een X-aantal eurocent die onafhankelijk is van de energieprijs.
Dit stukje heb ik ook gelezen, maar ik begrijp dat verhaal over een maximum in eurocenten niet. Stel dat ze dat maximum op €0,50 per kWh zetten. En stel dat je €1 per kWh betaalt, dan is je minimum terugleververgoeding €0,80. Welk tarief geldt er dan, €0,50 of €0,80?

PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:28
leonardvg schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:52:
[...]
Dit stukje heb ik ook gelezen, maar ik begrijp dat verhaal over een maximum in eurocenten niet. Stel dat ze dat maximum op €0,50 per kWh zetten. En stel dat je €1 per kWh betaalt, dan is je minimum terugleververgoeding €0,80. Welk tarief geldt er dan, €0,50 of €0,80?
€0,50. Dat is het maximum. Overigens moet je eerder denken aan een maximum van 10 cent.

Zie dit in de context van vroeger (hah!), toen stroom op de groothandelsmarkt nog 7 cent kostte bijv. 80% daarvan is zeg 6 cent. Dus energieleveranciers kiezen hun TLV dan tussen 6 en 10 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-09 11:20
Een max TLV van 6 a 10 cent zou wel zeer te berouwen nieuws zijn. Dat is een doodsteek voor ieder die lekker teveel opwekt. Zo kan ik mijn panelen beter eraf halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
larsg schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:06:
Een max TLV van 6 a 10 cent zou wel zeer te berouwen nieuws zijn. Dat is een doodsteek voor ieder die lekker teveel opwekt. Zo kan ik mijn panelen beter eraf halen.
En als het geleidelijk salderen afgeschaft wordt, wat onderdeel van dezelfde wet is, krijg je ook de situatie dat zonnepanelen met de gestegen prijzen helemaal niet meer zo interessant zijn over een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika7
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-09 11:40

[...]

[...]

[...]

Klopt ook deels besproken bij npo Radar waar iemand van de SP aan tafel zat afgelopen maandag, dit zit er aan te komen in nabije toekomst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Was al langer bekend, maximale TLV wordt in de nieuwe wet maximaal 8-10 cent.
Het doel is altijd geweest om de terugverdientijd rond de 7 jaar te houden, niet om er rijk van te worden.

[ Voor 9% gewijzigd door klump4u op 26-10-2022 14:18 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
mdvmine schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:01:
[...]

€0,50. Dat is het maximum. Overigens moet je eerder denken aan een maximum van 10 cent.

Zie dit in de context van vroeger (hah!), toen stroom op de groothandelsmarkt nog 7 cent kostte bijv. 80% daarvan is zeg 6 cent. Dus energieleveranciers kiezen hun TLV dan tussen 6 en 10 cent.
Dit zijn geen representatieve waardes van de huidige markt, eerder uit de lucht gegrepen.
Nee, het is waarschijnlijker dat als de overheid nog meer ingrijpt (ook op onze TLV) dat dan deze maximale TLV tussen de 80% en 100% van het leveringstarief komt te liggen. Alleen bij een opeens stijgende prijs zijn de leveranciers dan ingedekt. Beetje onzin als je het mij vraagt. Lijkt erop dat leveranciers hebben liggen te miepen bij de overheid.
Deze door overheid bepaalde absolute maximum TLV zal dus wel van tijd tot tijd aangepast worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:24
klump4u schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:18:
Het doel is altijd geweest om de terugverdientijd rond de 7 jaar te houden, niet om er rijk van te worden.
Dacht dat dat wel genuanceerd moest worden als: het wettelijk gereguleerd maximum minimum TLV is 10 cent. Dus: niet eronder maar erboven mag wel.

Laten we het de ACM lekker makkelijk maken om te handhaven zeg. Zit je dan met je oost west dak met veel opbrengst tijdens piek uren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• larsg
10 cent waren we vroeger blij mee natuurlijk. In het huidig klimaat is dat klein bier.
Mijn glazen bol voorspelt permanent duurdere energie prijzen maar niet zo duur als nu. Een 20 €cent marktprijs ofzo. Dan mogen ze dat TVL maximum wel eens vastkoppelen aan de marktprijzen. Met inflatie en marktwerking heb je niks aan zo'n vaste prijs. De energieleveranciers zullen inderdaad sterk gelobbyd hebben. Als je toch een maximaal minimum wilt instellen zeg dan tussen de minimaal 70 en maximaal 90% van de marktprijs. Moet je er nooit meer naar omkijken.

Wellicht is het nog interessant om je zonnestroom zakelijk te gaan verhandelen?

Het zal inderdaad de populariteit van zonnepanelen samen met het hele salderingsverhaal er niet beter op maken. Tjonge jonge ze maken er nog een grotere soep van dan in Vlaanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:22

[...]

[...]

[...]

Interessant, maar waarom moeten wij 'verplicht' onze stroom terugleveren voor een (potentieel) lage prijs onder het mom dat we dan sneller gaan investeren in een batterij? Waarom moet de energieleverancier niet investeren in het opslaan van deze 'goedkope' energie en die dan terugleveren aan z'n klanten op een duur moment?

Ik ga m'n teruggeleverde energie nog liever 'affakkelen' dan dat ik hem goedkoop ga terugleveren met krankzinnig lage bedragen, maar dat zal met name mijn eerste emotionele reactie zijn. Wellicht dat batterijen ooit zodanig grote capaciteit/klein in formaat/goedkoop zijn dat ze rendabel zijn voor gebruik in Nederland dat je 'nagenoeg' off-grid gaat, maar met onze winters en huizen die alleen elektrisch verwarmd worden/elektrisch autorijden is dat nu in ieder geval nog geen interessante business case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:02
sn0x0r schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:53:
[...]

Interessant, maar waarom moeten wij 'verplicht' onze stroom terugleveren voor een (potentieel) lage prijs onder het mom dat we dan sneller gaan investeren in een batterij? Waarom moet de energieleverancier niet investeren in het opslaan van deze 'goedkope' energie en die dan terugleveren aan z'n klanten op een duur moment?

Ik ga m'n teruggeleverde energie nog liever 'affakkelen' dan dat ik hem goedkoop ga terugleveren met krankzinnig lage bedragen, maar dat zal met name mijn eerste emotionele reactie zijn. Wellicht dat batterijen ooit zodanig grote capaciteit/klein in formaat/goedkoop zijn dat ze rendabel zijn voor gebruik in Nederland dat je 'nagenoeg' off-grid gaat, maar met onze winters en huizen die alleen elektrisch verwarmd worden/elektrisch autorijden is dat nu in ieder geval nog geen interessante business case.
3 grote zonnebanken op de kop tikken en automatisch aan zetten via zo'n smart plug als je meer opwekt dan je verbruikt! :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:30

[...]

Dat is maximum is toch wel bijzonder. De uitleg daarbij ook. Het heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat door hoge gasprijzen, de KWH prijs omhoog schiet en daardoor ook voor zonnepanelen bezitters lucratiever wordt. Maar dat is zo in elke markt. De marginale kosten van de olie en gas boeren is ook niet omhoog gegaan, die maken nu bakken met winst. Waarom nu perse the particulieren aanpakken die zonnepanelen op hun dak leggen? Ja precies, omdat er niks af te romen is van die Sheiks.

Als je die al wilt gaan doen, pak het dan europees dan en laat kostprijs meewegen. Waarom nou weer met de botte bijl en alleen consumenten PV? Zo ga je weer ontmoedigen dat je bijvoorbeeld zonnepanelen op Oost/West of zelfs Noord gaat leggen. Ook zijn thuisaccu's minder interessant. De biostokers, kerncentrales etc hebben ook niet zoveel last van marginale kosten, waarom worden die niet meegenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:12
Ik verwacht dat het over een maximum van het wettelijk minimum volgens de 80% formule gaat, anders zou het wel vreemd zijn. Maar een absoluut maximum is sowieso vreemd omdat je dit dan constant mag aan gaan passen aan de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
larsg schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:47:
10 cent waren we vroeger blij mee natuurlijk. In het huidig klimaat is dat klein bier.
Mijn glazen bol voorspelt permanent duurdere energie prijzen maar niet zo duur als nu. Een 20 €cent marktprijs ofzo. Dan mogen ze dat TVL maximum wel eens vastkoppelen aan de marktprijzen. Met inflatie en marktwerking heb je niks aan zo'n vaste prijs. De energieleveranciers zullen inderdaad sterk gelobbyd hebben. Als je toch een maximaal minimum wilt instellen zeg dan tussen de minimaal 70 en maximaal 90% van de marktprijs. Moet je er nooit meer naar omkijken.

Wellicht is het nog interessant om je zonnestroom zakelijk te gaan verhandelen?

Het zal inderdaad de populariteit van zonnepanelen samen met het hele salderingsverhaal er niet beter op maken. Tjonge jonge ze maken er nog een grotere soep van dan in Vlaanderen.
Gewoon aan de buren verkopen... die bv geen panelen hebben O-)

En s' zomers, je hele tuin met airco afkoelen, je krijgt tóch geen "Bips"

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsg
Hansieo schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:40:
[...]
Gewoon aan de buren verkopen... die bv geen panelen hebben O-)

En s' zomers, je hele tuin met airco afkoelen, je krijgt tóch geen "Bips"
Helaas heeft iedereen al solar, nieuwbouw :(

Dit soort wanprijzen zet inderdaad aan tot fakkelgedrag. Airco met de ramen open, waarom ook niet hé. Handdoekenradiator altijd aan, hoort er ook bij, heeft de airco ineens wat te doen! Idem voor de EV natuurlijk. Lampen zijn we ook te verlept om uit te zetten |:(

Man man man, dan heb ik nog liever dynamische energieprijzen. Bij negatieve prijzen is het normaal dat er gefakkeld wordt. Zet je gewoon je solar uit. Maar dat is gelukkig nog redelijk zeldzaam. Ik ken verhalen van pompcentrales die met de ene pijp omhoogpompen en met de andere het laten turbineren. Hebben ze de inefficiëntie als "winst" :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
In eerdere uitsprakn van Jetten was het verhaal dat er een minimum terugleververgoeding zou komen van 80% van het levertarief. Dit minimum zou dan weer begrensd worden met een maximum (8 of 10 cent). Maar duidelijk er bij vermeldt dat de TLV altijd ook hoger mag zijn. Het lijkt mij dat er een stel journalisten zijn die dat niet helemaal begrepen hebben en het nu opschrijven alsof er een maximum op de TLV gaat komen, ik heb nooit iets gezien van Jetten rechtstreeks waar dat in staat, alleen maar foute quotes

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Srednier schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:11:
In eerdere uitsprakn van Jetten was het verhaal dat er een minimum terugleververgoeding zou komen van 80% van het levertarief. Dit minimum zou dan weer begrensd worden met een maximum (8 of 10 cent). Maar duidelijk er bij vermeldt dat de TLV altijd ook hoger mag zijn. Het lijkt mij dat er een stel journalisten zijn die dat niet helemaal begrepen hebben en het nu opschrijven alsof er een maximum op de TLV gaat komen, ik heb nooit iets gezien van Jetten rechtstreeks waar dat in staat, alleen maar foute quotes
Sorry, maar ik begrijp hier echt geen zak van.

Stel: Ik betaal €0,30 per kWh.
De minimum TLV is dan 0,8*0,30 = €0,24
Waar komt die 8 of 10 cent dan om de hoek kijken?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Maverick schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:18:
[...]
Sorry, ik maar ik begrijp hier echt geen zak van.

Stel: Ik betaal €0,30 per kWh.
De minimum TLV is dan 0,8*0,30 = €0,24
Waar komt die 8 of 10 cent dan om de hoek kijken?
24ct is meer als 8 of 10 ct. Dan wordt dat minimum dus 8 of 10 cent.
Maar de eboer mag altijd meer betalen. Zelfde als nu. Nu geldt er een minimum van "redelijke terugleververgoeding" vastgelegd in de wet. Ik zit op 91ct bij Innova, dit beschouw ik echt als meer dan "redelijk". Innova geeft dus meer als het wettelijk minimum, dat mogen ze straks ook nog gewoon doen

[ Voor 3% gewijzigd door Srednier op 26-10-2022 22:27 ]

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 12:53
Ik denk niet dat dat maximum lager is dan €0,20
3000 Wp is een investering van ca €6000. Als je die in 8 jaar terug moet verdienen moet de opgewekte 3000 kWh per jaar €750 opbrengen. Dat is €0,25 per kWh. Lager dan dat zal het niet worden, want dan wordt de terugverdientijd te lang waardoor investeren in pv niet interessant meer is en dat wordt in ogenschouw genomen wordt gezegd. Het zou mij niet verbazen als t maximum > €0,50 wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
De vraag is of 8 a 10 cent een redelijk maximum is. De TLV is nu zo laag omdat voor de rest van de stroom de volle mep betaald moet worden door de eboer ivm salderen. Als dat niet meer hoeft dan zal de TLV toch echt wel omhoog kunnen bij de meeste leveranciers. Dit absoluut maximum kan netzo goed op 0,30 komen te liggen.
Vooralsnog is dit nog even afwachten allemaal.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:55
dit is toch slechts interessant als salderen verdwenen is en je ooit besloten hebt om veel meer te gaan opwekken dan je jaarverbruik?
Dat laatste is toch gewoon een keuze geweest die je achteraf wellicht anders gemaakt had?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 22:18

de Peer

under peer review

No Hands schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 07:49:
dit is toch slechts interessant als salderen verdwenen is en je ooit besloten hebt om veel meer te gaan opwekken dan je jaarverbruik?
Dat laatste is toch gewoon een keuze geweest die je achteraf wellicht anders gemaakt had?
Nee dit is al per 2025 interessant omdat dan de afbouw (mogelijk) al begint.

En meer opwekken dan het jaarverbruik is zeer lucreatief, kun je erg veel mee verdienen. Dat is dus zeker niet een keuze die je niet had willen maken. Denken in termen van jaarverbruik en nul-op-de-meter is sowieso achterhaald. Beter een beetje vooruit kijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
Dat is toch volledig redeneren vanuit de verkeerde < tnak > ?

-GROENE energie is hard nodig
-GROENE energie goedkoop maken is hard nodig
-mensen BEWUST maken/triggeren om dat op te wekken is HARD nodig
-niet iedereen heeft de mogelijkheid om dit op te wekken, dus ieder plekje is HARD nodig

de MARKT kost/ rekent VEEL meer per kWh
dan wat ze als plafond TLV willen gaan zetten (diefstal)

HOEZO (lees wtf) mag je dan NIET verdienen aan een product dat je "maakt"

Is het in de winkel óók zo dat je tegen bv
-de bakker zegt: sorry maar je verdient al genoeg op je brood dus geef ik je maximaal 10 ct winst

of tegen de slager zegt:
sorry maar je verdient al genoeg op je gehaktballen dus geef ik je maximaal 5 ct winst /stuk

of tegen de belastingdienst zegt:
sorry maar de politici verdienen al genoeg en maken een ter...zooi,
dus geef ik je maximaal €10,=? (ehh fout voorbeeld? }) )

Winst maken MAG/moet anders komen er nooit meer investeerders bij.

Wat ik dan wél weer redelijk zou vinden is dat je de teruggegeven BTW dan als een lening moet zien, en zodra je energie/elektra leverancier je terug gaat betalen (door bv mooie TLV) dat ze dit dan terug gaan vorderen via belasting aangifte totdat je de "lening" hebt afgelost.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Laatst online: 13:24
Die vergelijking gaat natuurlijk ook mank. Ik geef geen vlees terug aan de slager nadat ik teveel heb gehakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Gramser schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:47:
Die vergelijking gaat natuurlijk ook mank. Ik geef geen vlees terug aan de slager nadat ik teveel heb gehakt.
Er is nog veel te weinig groen vlees.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:23
er is vooral alleen 1 grote bak speculasie en nul antwoorden. Er is niks bekend over hoe het gaat worden, dus wat heeft dit soort hypothetisch drama dan voor nut?

We weten:
stroomprijzen zijn heel lang laag geweest en toen kreeg je ook max 11 cent terugleververgoeding

dit jaar zijn stroomprijzen compleet uit de bocht gevlogen en kon je dus bij sommige leveranciers ineens hele hoge TLV krijgen

er wordt gewerkt aan plannen om in de toekomst dit soort effecten wat te dempen

zo, voor de rest is het allemaal wel mooi die reacties met "ja dan ga ik de tuin wel koelen met mn airco" etc etc. maar wacht nou gewoon even af tot er iets meer duidelijk is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-10 22:17
Klein berichtje in het nieuws: uitstoot belangrijkste broeikasgassen CO2, methaan en lachgas bereikten allemaal een recordhoogte in 2021 volgens metingen van het WMO.

Een energieonafhankelijk Nederland/Europa, ook best een goed idee.

Rendement maken op je investering, iets waarvoor je je niet zou hoeven schamen, heel ondernemend Nederland doet dat of wil dat bereiken.

Dat er nu weer korte termijn maatregelen worden verzonnen om zelfveroorzaakte problemen (de gasprijs vloog vooral uit de bocht door paniekaankopen van Nederland en Duitsland die tegen elkaar opboden, speculanten gingen aan de haal met de winst) "op te lossen" die nadelig zijn voor kleine zonnestroomproducenten is kenmerkend voor hoe het hier gaat. Wij hebben geen lobby bij de politiek.

Reguleer liever dat er nuttig gebruik wordt gemaakt van het aanbod op piekmomenten. Dan hoeft die opgewekte stroom ook niet waardeloos te zijn.

Om aan te tonen dat het niet waardeloos is wat we doen zou het aardig zijn als alle particuliere pv bezitters hun installatie eens tegelijk zouden afschakelen gedurende 1 zonnige zomerse dag per jaar.
Eens kijken hoeveel dure, gasgestookte centrales er moeten worden aangeschakeld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

larsg schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:54:
[...]

Helaas heeft iedereen al solar, nieuwbouw :(

Dit soort wanprijzen zet inderdaad aan tot fakkelgedrag. Airco met de ramen open, waarom ook niet hé. Handdoekenradiator altijd aan, hoort er ook bij, heeft de airco ineens wat te doen! Idem voor de EV natuurlijk. Lampen zijn we ook te verlept om uit te zetten |:(

Man man man, dan heb ik nog liever dynamische energieprijzen. Bij negatieve prijzen is het normaal dat er gefakkeld wordt. Zet je gewoon je solar uit. Maar dat is gelukkig nog redelijk zeldzaam. Ik ken verhalen van pompcentrales die met de ene pijp omhoogpompen en met de andere het laten turbineren. Hebben ze de inefficiëntie als "winst" :+
Ik snap het recalcitrante wel, maar je hebt er uiteindelijk alleen jezelf en de volgende generatie mee.

Politiek in Nederland heeft ook een visie van nul, maar laten we niet elkaar ophitsen tot dit soort onzin.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Dit kwam ook aan bod in Radar tv (vanaf 24:25).
Onderwerp was het huidige salderen, maar ook de onduidelijkheid over de toekomst. Ik krijg daar niet echt warme gevoelens bij. Ik ben in ieder geval blij dat het onder de aandacht is van Renske Leijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jan390 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:33:
Dit kwam ook aan bod in Radar tv (vanaf 24:25).
Onderwerp was het huidige salderen, maar ook de onduidelijkheid over de toekomst. Ik krijg daar niet echt warme gevoelens bij. Ik ben in ieder geval blij dat het onder de aandacht is van Renske Leijten.
achja dat is weinig waard. de oppositie zit daar altijd aan tafel om mooie sier te maken, maar die bereiken er vaak weinig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Hansieo schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:16:
[...]

Dat is toch volledig redeneren vanuit de verkeerde < tnak > ?

-GROENE energie is hard nodig
-GROENE energie goedkoop maken is hard nodig
-mensen BEWUST maken/triggeren om dat op te wekken is HARD nodig
-niet iedereen heeft de mogelijkheid om dit op te wekken, dus ieder plekje is HARD nodig

de MARKT kost/ rekent VEEL meer per kWh
dan wat ze als plafond TLV willen gaan zetten (diefstal)

HOEZO (lees wtf) mag je dan NIET verdienen aan een product dat je "maakt"

Is het in de winkel óók zo dat je tegen bv
-de bakker zegt: sorry maar je verdient al genoeg op je brood dus geef ik je maximaal 10 ct winst

of tegen de slager zegt:
sorry maar je verdient al genoeg op je gehaktballen dus geef ik je maximaal 5 ct winst /stuk

of tegen de belastingdienst zegt:
sorry maar de politici verdienen al genoeg en maken een ter...zooi,
dus geef ik je maximaal €10,=? (ehh fout voorbeeld? }) )

Winst maken MAG/moet anders komen er nooit meer investeerders bij.

Wat ik dan wél weer redelijk zou vinden is dat je de teruggegeven BTW dan als een lening moet zien, en zodra je energie/elektra leverancier je terug gaat betalen (door bv mooie TLV) dat ze dit dan terug gaan vorderen via belasting aangifte totdat je de "lening" hebt afgelost.
Don't shoot the messenger ;)
Ik zou zeggen ga protesteren in Den Haag en maak daar je punt.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:17

CyBeRSPiN

sinds 2001

larsg schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:06:
Hoezo “doodsteek”? Je krijgt dan toch nog steeds geld voor je extra opwek? Alleen de terugverdientijd wordt wat langer voor al die extra panelen die je niet nodig had voor eigen gebruik. Eraf halen is dan toch een dom idee? Of wil je de panelen dan doorverkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

gebruiker001 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:29:
Ik denk niet dat dat maximum lager is dan €0,20
3000 Wp is een investering van ca €6000. Als je die in 8 jaar terug moet verdienen moet de opgewekte 3000 kWh per jaar €750 opbrengen. Dat is €0,25 per kWh. Lager dan dat zal het niet worden, want dan wordt de terugverdientijd te lang waardoor investeren in pv niet interessant meer is en dat wordt in ogenschouw genomen wordt gezegd. Het zou mij niet verbazen als t maximum > €0,50 wordt.
Je rekent met verkeerde variabelen, als je van die 3000 opwek al 1/3 zelf direct verbruikt en de kWh prijs is €0,60 bespaar je al €600,- per jaar + (2000 x €0,10)= €200,- is €800,- per jaar opbrengst, dus binnen 7,5 jaar terugverdient. dat is altijd de insteek geweest van de overheid. Zelfverbruik verhogen of opslag in een accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-10 20:26
No Hands schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 07:49:
Het vervelende is, dat zodra het salderen is verdwenen, je er ook niks aan hebt als je precies je jaarverbruik zou afdekken. Want zodra het salderen verdwenen is (en al vanaf het moment dat het afgebouwd wordt), moet jij gaan betalen voor al je (jaar)verbruik en krijg je TLV terug voor al je (jaar)opwek. Dus als je dan 30ct moet betalen, maar je krijgt er maar 9ct voor terug betaal je dus voor ieder kWh van je (jaar)verbruik 21ct.
Sta je dan, met je opwek die gelijk is aan je verbruik...

Wat dan dus ook is, is dat de terugverdientijd velen malen langer is.
Want met die lichte besparing van 9ct per kWh duurt het echt wel een paar jaar meer dan 7jr. (Of je moet heeeel veel verbruiken en opwekken (bij het afdekken van je jaarverbruik (anders gaat het alsnog over heeeeeeeeel veel opwekken)).
Waarschijnlijk zijn we gemiddeld genomen dan bijna weer terug op een terugverdientijd gelijk aan de levensduur van de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@Truus01 , je hebt ook nog direct verbruik voor de meter, dit is gelijk aan je levertarief incl. alle kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
klump4u schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:32:
@Truus01 , je hebt ook nog direct verbruik voor de meter, dit is gelijk aan je levertarief incl. alle kosten.
Dat is waar, maar dat is natuurlijk wel minimaal. Eigenlijk alleen als je zeg maar de wasmachine op een zonnige dag overdag aanzet. Of de airco.

De meeste 'winst' (of waar de investering mee terugverdiend wordt) voor de meeste mensen zit in het salderen. Een kleine groep heeft extra winst (een kortere terugverdientijd) door extra opwek en de TLV.
En juist dat komt allemaal te vervallen/wordt drastisch geminimaliseerd met het afbouwen en stoppen van het salderen en de TLV maximaliseren op 9ct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
en dat stoort mij juist het meest.

Als ik 5 ct TLV terug krijg heb ik er géén probleem mee MITS... ze het doorverkopen voor bv 20~25ct.

verkopen ze MIJN 5ct voor 1,05 !! dan heb ik er wél een probleem mee,
dan zijn ze mij aan het oplichten/ afzetten..

mét toestemming van de overheid om die "arme" energieleveranciers wat te helpen... ja,ja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Weet je wat nou het lullige is? Zonder jouw energieleverancier kon je überhaupt nooit terugleveren. Invoeding op het net kan niet zonder afname. Het is ook zo jammer dat je niet kunt kiezen aan wie je het weer verkoopt. Zonder secundair allocatiepunt in ieder geval niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gramser schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:59:
Het is ook zo jammer dat je niet kunt kiezen aan wie je het weer verkoopt. Zonder secundair allocatiepunt in ieder geval niet.
dit gaat in 2025 (nieuwe energiewet) veranderen. Dan kun je een aparte 'leverancier' kiezen voor afname en terugleveren.

Nu kan het inderdaad alleen via een 2e slimme meter (SAP).

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 27-10-2022 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
gAzu schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:52:
Klein berichtje in het nieuws: uitstoot belangrijkste broeikasgassen CO2, methaan en lachgas bereikten allemaal een recordhoogte in 2021 volgens metingen van het WMO.

Een energieonafhankelijk Nederland/Europa, ook best een goed idee.

Rendement maken op je investering, iets waarvoor je je niet zou hoeven schamen, heel ondernemend Nederland doet dat of wil dat bereiken.

Dat er nu weer korte termijn maatregelen worden verzonnen om zelfveroorzaakte problemen (de gasprijs vloog vooral uit de bocht door paniekaankopen van Nederland en Duitsland die tegen elkaar opboden, speculanten gingen aan de haal met de winst) "op te lossen" die nadelig zijn voor kleine zonnestroomproducenten is kenmerkend voor hoe het hier gaat. Wij hebben geen lobby bij de politiek.

Reguleer liever dat er nuttig gebruik wordt gemaakt van het aanbod op piekmomenten. Dan hoeft die opgewekte stroom ook niet waardeloos te zijn.

Om aan te tonen dat het niet waardeloos is wat we doen zou het aardig zijn als alle particuliere pv bezitters hun installatie eens tegelijk zouden afschakelen gedurende 1 zonnige zomerse dag per jaar.
Eens kijken hoeveel dure, gasgestookte centrales er moeten worden aangeschakeld...
d:)b d:)b d:)b d:)b d:)b d:)b d:)b d:)b d:)b d:)b d:)b d:)b d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:55
de Peer schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:08:
[...]

Nee dit is al per 2025 interessant omdat dan de afbouw (mogelijk) al begint.

En meer opwekken dan het jaarverbruik is zeer lucreatief, kun je erg veel mee verdienen. Dat is dus zeker niet een keuze die je niet had willen maken. Denken in termen van jaarverbruik en nul-op-de-meter is sowieso achterhaald. Beter een beetje vooruit kijken.
Toen ik ergens in 2012 mijn laatste zonnepanelen op het dak plaatste was TLV iets van 10ct. Tussendoor is het dan nu dus een jaar wat hoger geweest en dan gaat het nu weer ongeveer naar wat het was. Ik zie nog steeds niet waar die ophef om is.
Jaarverbruik en nul op meter is inderdaad achterhaald maar dat is nog steeds waar de meeste zonnepaneel installateurs mee schermen en verkopen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

No Hands schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:12:
[...]

Toen ik ergens in 2012 mijn laatste zonnepanelen op het dak plaatste was TLV iets van 10ct. Tussendoor is het dan nu dus een jaar wat hoger geweest en dan gaat het nu weer ongeveer naar wat het was. Ik zie nog steeds niet waar die ophef om is.
Jaarverbruik en nul op meter is inderdaad achterhaald maar dat is nog steeds waar de meeste zonnepaneel installateurs mee schermen en verkopen.
de ophef is dat de TLV nu nog altijd erg hoog is. 50-70 cent krijg je nu nog. Ik heb een jaarcontract met 91 ct TLV.
Terug naar 10 cent zie ik niet snel gebeuren en zou niet eerlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
de Peer schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:01:
[...]

dit gaat in 2025 (nieuwe energiewet) veranderen. Dan kun je een aparte 'leverancier' kiesen voor afname en terugleveren.

Nu kan het inderdaad alleen via een 2e slimme meter (SAP).
Kijk, kun je nagaan hoeveel ik me erin heb verdiept... wist ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:44
1 voordeel, als de TLV verdampt wordt het weer spotgoedkoop om de elektrische auto thuis te laden met je overschot ;)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 00:59
Het is toch te belachelijk voor woorden dat ik bijvoorbeeld € 0,40 per kWh moet gaan betalen, maar tegelijkertijd word afgescheept met bijvoorbeeld € 0,10 per teruggeleverde kWh?

Is de eerlijke oplossing niet heel simpel?

Minimale terugleververgoeding vaststellen op 80% van het kale levertarief, en maximale terugleververgoeding vaststellen op 90% (of bijvoorbeeld 100%) van het kale levertarief?

Dan zijn er in mijn ogen geen verliezers, alleen maar winnaars?

Energieleveranciers verdienen zo nog steeds aan de verkoop van de teruggeleverde stroom, en diegenen die terugleveren krijgen een eerlijke vergoeding in verhouding met het tarief dat zij betalen voor de van het net verbruikte stroom.

Gaat het stroomtarief omhoog, dan gaat de terugleververgoeding ook omhoog en andersom.

Waarom moet volgens minister Jetten de maximale terugleververgoeding worden vastgezet in centen, terwijl de minimale terugleververgoeding wordt vastgelegd in procenten van het stroomtarief?

Dit kan inderdaad alleen maar uit de koker van de energiemaatschappijen zijn gekomen.

Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niels11
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-10 23:10
Het gaat om een maximale minimale terugleververgoeding. De energiemaatschappijen blijven dus vrij om je een hoger tarief voor teruglevering te betalen, maar zijn daartoe niet verplicht.

De energiemaatschappijen betogen dat de stroom weinig waard is als klanten veel terugleveren (in de zomer) en duur is als klanten afnemen (in de winter). Het is volgens hen daarom niet noodzakelijk zo dat ze winst maken als ze 80% van het leveringstarief moeten betalen. Bovendien kunnen ze nog meer winst maken door hun eigen opgewekte duurzame energie te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 00:59
Oké, dat zou kunnen. Maar wat is jouw bron voor deze uitleg van de maximale minimale vergoeding?

Op de website van Binnenlands Bestuur staat het volgende over de maximering van de terugleververgoeding uitgelegd, wat mij toch iets anders lijkt als een maximale minimale terugleververgoeding:

"Ook komt er een maximumtarief zodat leveranciers niet verplicht zijn de stroom terug te nemen tegen een prijs die op dat moment een stuk hoger is dan de prijs die ze op de groothandelsmarkt betalen. ‘Op termijn’, schrijft de minister, moet er meer marktwerking komen waarbij de kleinverbruiker zelf kan bepalen aan wie en tegen welke prijs hij zijn overtollige stroomproductie kan verkopen."

Volledige tekst hier: https://www.binnenlandsbe...m-levert-straks-minder-op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
Rolfy schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 03:02:
Oké, dat zou kunnen. Maar wat is jouw bron voor deze uitleg van de maximale minimale vergoeding?

Op de website van Binnenlands Bestuur staat het volgende over de maximering van de terugleververgoeding uitgelegd, wat mij toch iets anders lijkt als een maximale minimale terugleververgoeding:

"Ook komt er een maximumtarief zodat leveranciers niet verplicht zijn de stroom terug te nemen tegen een prijs die op dat moment een stuk hoger is dan de prijs die ze op de groothandelsmarkt betalen. ‘Op termijn’, schrijft de minister, moet er meer marktwerking komen waarbij de kleinverbruiker zelf kan bepalen aan wie en tegen welke prijs hij zijn overtollige stroomproductie kan verkopen."

lol, die Jette, een slechte stand-Up comedian.

want... HOE kan je in godsnaam marktwerking helpen als je de ACM al de nek omdraait??

Hoe kan je nog geloofwaardig zijn als een Weeffout in de wet (welke graag veelvuldig misbruikt wordt door leveranciers..) afdoet met, kan nog jaren duren die aanpassing

HOE kan je nog geloofwaardig zijn als die "redelijke vergoeding" ineens spontaan weg is...

redelijk?? dat is de verhouding tussen wat de energie-leveranciers als VERKOOP prijs hanteren
tov waar ze ons mee afschepen.
Waar blijft de rechterlijke uitspraak over redelijk??

Terecht al diverse keren hier voorbij gekomen: er HOEFT geen wet te zijn op maximale TLV,
over een hogere TLV zal geen consument klagen, en leveranciers kunnen dan zélf meer consumenten aantrekken als zij het kunnen doorstoten met een leuke winst (op-dat-moment) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:28
Misschien ten overvloede, maar in het antwoord van Jetten staat dit over de "redelijke vergoeding" (zoals gelinkt in topicstart):
- "wettelijk minimum van de redelijke vergoeding vast te stellen op 80 procent van het leveringstarief"
- "Tevens wil ik de redelijke vergoeding van een absoluut maximum voorzien."

Ik lees dit toch echt als een absoluut maximum voor de TLV. punt. Niet een maximum voor wat het TLV minimaal moet zijn. Hij schrijft verder namelijk ook nog: "Om deze reden ben ik voornemens de minimumvergoeding op termijn geleidelijk te verlagen, waarbij ik de terugverdientijden in het oog zal houden." Ik zie hem nergens schrijven dat energieleveranciers de TLV alsnog hoger mogen kiezen dan zijn maximum als ze willen.

Wel vreemd is: hoe kun ooit dat maximum van 10 cent goed bepalen? Want dit jaar in ieder geval is de waarde van stroom midden op de dag wel lager dan in de pieken, maar nog steeds behoorlijk hoog; zeker in augustus als allerlei andere centrales het moeilijk hebben door warmte/droogte. Door klimaatverandering zal de droogte alleen maar erger worden, dus zon-PV kan ons goed door augustus heen helpen. En uiteindelijk drukt meer PV de gemiddelde stroomprijs (aangenomen dat die fossiele opwek vervangt). Die 10 cent zal dus meer gebaseerd zijn op de geschatte terugverdientijd, maar daar zitten zeker aannames in van hoe de zonnepaneelprijzen zich ontwikkelen. (Ik gok zo dat ze aannemen dat ze nog flink verder dalen de komende jaren.) Maar je blijft toch met de arbeidstijd ook zitten en die wordt flink duurder zo met die loonsverhogingen nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Een absoluut maximum is prima. Als het dan maar wel 1 x per jaar aangepast wordt aan 'de markt'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
:'(

[ Voor 99% gewijzigd door gAzu op 08-11-2022 22:35 . Reden: Pffff ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
gAzu schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:55:
[...]
Vergelijk je hier geen appels met peren Rolfy?
Die 40 cent per kWh zit vol met belastingen zoals Ode en Btw die bovenop de kale inkoopsprijs komen.

Het feit dat je die moet betalen bovenop de kale inkoopsprijs maakt het straks, als de salderingsregeling afneemt, steeds moeilijker om kiet te spelen met je opwekking en je verbruik.
Zo wordt je gaandeweg gedwongen te investeren in thuisbatterij om geen dief te zijn van je eigen pv installatie. ;)

Hopelijk is het snel mogelijk om per telwerk in je meter een apart contract af te kunnen sluiten én blijft er een voldoende grote spread bestaan tussen de stroomprijzen van de diverse maatschappijen om de overheidsheffingen en belastingen te kunnen uitvlakken.
Zelf zoveel mogelijk van je opgewekte stroom verbruiken (dat is ook een soort salderen) helpt daar iets bij.
€0,10 + 0,03691 ODE + 0,021 BTW = €0,15791 vergelijken met die €0,40.....
Het verschil is gewoon te groot.
En om daarmee zonnepaneelhouders bijna te dwingen om een thuisbatterij aan te schaffen is zuur en nog altijd duur.
Maar inderdaad, als je toch redelijk goedkoop kunt inkopen voor je verbruik en ergens anders een hoge TLv kunt krijgen, heft dat zich op. Maar niet als die TLV gemaximeerd is op 10ct.

Ik begrijp ook niet waarom dat niet ook een percentage kan zijn, dan fluctueert het ook vanzelf mee met de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12:52
Ok, hoe valt deze set up hier:
Je krijgt minimaal 80% van je leveringstarief op de dagen dat je meer produceert dan je afneemt, maar maximaal krijg je wat je over een jaar bekeken zou moeten betalen. Dus maximaal 0 op de (jaar-)rekening.

Groetjes, Rob

[ Voor 3% gewijzigd door DeWâl op 28-10-2022 11:38 . Reden: naam vergeten ]

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
DeWâl schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:33:
Je krijgt minimaal 80% van je leveringstarief op de dagen dat je meer produceert dan je afneemt, maar maximaal krijg je wat je over een jaar bekeken zou moeten betalen. Dus maximaal 0 op de (jaar-)rekening.

Groetjes, Rob
Ik weet nu nog niet hoeveel ik precies teruglever, als ik dan met die 10ct daarmee op nul zou komen is het natuurlijk om het even. Maar op zich is 0 op de rekening wel prima. Maar dan ook echt nul.
Dus ook het gas ermee verrekend te hebben, of dus een overstap naar een warmtepomp. En alle vaste kosten, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DeWâl schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:33:

Groetjes, Rob
dan ga ik er volgend jaar 15.000 euro op achteruit. Nee dank je.
Dat is alleen leuk voor mensen zonder (veel) overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
de Peer schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:52:
[...]

dan ga ik er volgend jaar 15.000 euro op achteruit. Nee dank je.
Dat is alleen leuk voor mensen zonder (veel) overschot.
Het is natuurlijk wel bezien op als de TLV maar 10ct is. Hoeveel ga je er dan nog op achteruit? Jij denk ik toch net zo goed nog €1650 of zo? (Ik ga er even van uit dat jij die 91ct TLV hebt.)
Ik denk als je kijkt naar de gemiddelde zonnepaneelhouders, dat het dan best wel een nette oplossing zou zijn.
Eigenlijk saldeer je dan alsnog weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Truus01 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:57:
[...]

Het is natuurlijk wel bezien op als de TLV maar 10ct is. Hoeveel ga je er dan nog op achteruit? Jij denk ik toch net zo goed nog €1650 of zo? (Ik ga er even van uit dat jij die 91ct TLV hebt.)
Ik denk als je kijkt naar de gemiddelde zonnepaneelhouders, dat het dan best wel een nette oplossing zou zijn.
Eigenlijk saldeer je dan alsnog weer.
Dat is waar, ik ging even uit van de huidige situatie. die 10 cent als maximum zie ik echt niet gebeuren, dat zou niet fair zijn. Tenzij de levertarieven ook weer naar 22 cent gaan, dan is het prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niels11
Rolfy schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 03:02:

In deze tekst staat het eigenlijk ook al, maar de betreffende journalist blinkt inderdaad niet uit in duidelijkheid. Zie bijvoorbeeld de kamerbrief van 1 juli 2022, waarin het expliciet wordt uitgelegd:

https://www.tweedekamer.n...20salderingsregeling.docx

Het komt er op neer dat energieleveranciers op grond van artikel 31c, derde lid, van de elektriciteitswet een redelijke vergoeding moeten betalen voor teruggeleverde elektriciteit. Dat is nu al zo. Dat betekent niet dat ze niet een meer dan redelijke vergoeding mogen betalen, maar enkel dat ze daartoe niet verplicht zijn. Sommige energieleveranciers betalen nu ook 100% van het kale tarief. Ik denk dat je rustig kunt stellen dat dit meer dan redelijk is. Immers, zelfs als de energieleverancier de stroom door kan verkopen voor hetzelfde tarief, heeft de leverancier geen marge op de verkoop van de stroom.

In de huidige voorstellen verandert dit allemaal niet. Wat wel verandert, is dat aan artikel 31c van de electriciteitswet wordt toegevoegd dat in lagere wetgeving regels kunnen worden gesteld over de hoogte of de berekening van de redelijke vergoeding. De reden hiervoor is dat er nu onduidelijkheid bestaat over wat redelijk is. Het voorstel van Jetten is om in deze lagere regelgeving een relatief minimum van 80% van het kale tarief op te nemen (om de consumenten te beschermen) gecombineerd met een absoluut maximum van de redelijke vergoeding in eurocenten (om de energieleveranciers én de consumenten zonder zonnepannelen te beschermen).

Dat het energieleveranciers vrij blijft staan meer dan een redelijke vergoeding te betalen, wordt expliciet vermeld in bovengenoemde brief.

“Daarbij merk ik op dat het energieleveranciers uiteraard vrij staat hun klanten een hogere terugleververgoeding te betalen. Het loont daarom voor klanten met zonnepanelen om zich bij het afsluiten van het contract te verdiepen in de vergoeding die de energieleverancier betaalt voor teruggeleverde elektriciteit. Ook nu al bestaan daar tussen leveranciers grote verschillen tussen.”

[ Voor 29% gewijzigd door niels11 op 28-10-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Nu online
Het lijkt mij inderdaad ook meer een maximum aan het minimum te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:21

Dido

heforshe

dennistd schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:59:
Het lijkt mij inderdaad ook meer een maximum aan het minimum te zijn.
Ik zal wel blond aan het worden zijn, maar de afgelopen bijna 50 jaar van mijn leven is een minimum altijd minder dan een maximum geweest en zijn die woorden ook vrij eenduidig gedefinieerd geweest. Kennelijk levert de energiemarkt een nieuwe taal op... is er iemand die de taalkundige volslagen nonsens van "een maximum minimum" uit kan leggen?

Een minimum TLV snap ik. Je krijgt 80% van wat je zelf zou betalen, of meer.
Een (absoluut) maximum TLV snap ik ook. Je krijgt nooit meer dan (bijvoorbeeld) 1 euro per kWh, ook al betaal je 5 euro.

Dus de leverancier mag mij niet onder het minimum betalen, maar ik mag niet meer dan het maximum verwachten/vragen.

WTF is dan een maximum minimum? Voor wie geldt dat? En geeft dat dan een waarde aan waar iemand niet onder, of niet boven mag zitten? Of is het een waarde waar je alleen boven mag zitten als je eronder blijft :?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dido schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:21:
[...]
WTF is dan een maximum minimum? Voor wie geldt dat? En geeft dat dan een waarde aan waar iemand niet onder, of niet boven mag zitten? Of is het een waarde waar je alleen boven mag zitten als je eronder blijft :?
je zegt het goed. Er is dan een relatief minimum en een absoluut maximum, waarbij die laatste de 1e overruled.
Oftewel de overheid gaat de leveranciers niet verplichten een TLV te geven boven dat maximum (maar het mag wel).

Er komt dus een maximum TLV, en daaronder geldt: 80% van het levertarief.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 28-10-2022 13:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dennistd
  • Nu online
Stel het minimum is 80%, het maximum is 50 cent.

Bij een prijs van €0,60 heb je recht op €0,48 terugleververgoeding (80% van €0,60)
Bij een prijs van €0,80 heb je recht op €0,50 terugleververgoeding (80% van €0,80 is €0,64, maar het maximum is €0,50)

Een leverancier mag je gerust meer betalen, maar niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels11
Dido schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:21:
[...]

Het geldt voor de leveranciers van energie aan kleinverbuikers. Maar dat is misschien niet helemaal wat je bedoelt. Het relatieve minimum is een waarde waar de leverancier niet onder mag zitten. Het absolute maximum is een waarde waar de energieleverancier niet verplicht boven hoeft te gaan, maar dat wel mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
:'(

[ Voor 100% gewijzigd door gAzu op 08-11-2022 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
gAzu schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:46:
Waar moet ik nu zijn voor mn topTLV informatie nu het forum voor TopTLV tijdelijk de hele tijd dicht is? 🤔
Ik zou deze vraag in de het DEI feedbacktopic zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
hier stond een offtopic bericht

[ Voor 78% gewijzigd door teacher op 08-11-2022 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer