Nieuwe (uit)"schuiver" in de reviews gewenst?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dentweaker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-10-2022
Met de stijging van de elektriciteitsprijzen met zo'n 500 à 1000% in enkele jaren, is de aanschaffingsprijs van elektrische/electronische toestellen tot een bijkomstigheid geworden.

Met de prijs die we heden extra aan onze elektriciteitsrekening uitgeven, konden we verleden jaar nog een 8K tv + laatste model iPhone aanschaffen. 8)7

Ik althans zou het daarom practisch vinden als we in de reviews snel toestellen volgens stroomverbruik zouden kunnen vergelijken, Met zo'n handige schuiver in de linkerbalk of op een andere manier.

Ben ik de enige die dat vindt of zijn er nog andere mensen die snel willen weten of ze al dan niet een bijverdienste moeten gaan zoeken als ze overwegen een nieuwe videokaart of stofzuiger of strijkijzer etc. aan te schaffen?

btw. de Europese Unie heeft een deel van onze problemen reeds opgelost door vanaf maart volgend jaar de verkoop van 8K toestellen onmogelijk te maken.

Kan me dan ook goed voorstellen dat de laatste Nvidia dikzak die 300 Watt opslorpt volgend jaar in Europa ook uit de rekken moet gehaald worden... :|

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:20
De verkoop van 8K schermen is niet gelijk onmogelijk natuurlijk. Het gaat om het verbruik in de standaard ingestelde beeldmodus. Als ze die zo instellen dat het verbruik lager is dan zouden ze alsnog aan de regels voldoen. Dat iedereen daarna die modus aanpast en het verbruik stijgt is krom, maar binnen de regels zo lijkt het.

Overigens kun je bij verschillende producten al filteren op energieklasse/verbruik of een variatie daarvan.
Uiteraard moet deze informatie dan wel ingevoerd zijn. Iets wat bij veel producten mogelijk niet het geval is.

Ik zie er niet erg veel meerwaarde in. Voor apparaten die je veel gebruikt (Koelkast, tv etc) is deze info er al en stofzuiger of strijkbout gebruik je incidenteel. Een verschil in vermogen daarin is te verwaarlozen op je verbruik en hangt vaak ook nog samen met het vermogen van het apparaat. Een stofzuiger die meer stroom gebruikt zuigt vaak harder bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dentweaker
Naar het schijnt wordt aan dat achterdeurtje van de "modus" die sommige fabrikanten wilden introduceren door de EU ook al gesleuteld.

Voor mensen met een klein inkomen (zoals bij topicstarter) is dat verbruik nu letterlijk van levensbelang geworden. Uit ervaring van kennissen en familieleden met een hoger inkomen en/of over de beschikking van zonnepanelen etc. weet ik dat die lachen met de energierekeningen.

Zelf ben ik verplicht om mijn TV-abonnement en vaste telefonie op te zeggen, wegens niet meer betaalbaar. Een koude douche nemen, zoals onze Europese leiders aanraden, ga ik dan weer niet doen.

Mensen met vrijstaande woning met alles op en aan en dubbel fors inkomen, liggen er niet wakker van. Maar ik ken er (échte electronica tweakers bvb) die er letterlijk wel wakker van liggen of ze hun verwarming of elektriciteit nog gaan kunnen betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is lastiger dan dat het klinkt. Een modern apparaat heeft niet een 'verbruik' maar meerdere modussen waar het tussen schakelt.

- Hoe hoog piekverbruik is zegt uitermate weinig over totaalverbruik en het is zelfs mogelijk (kijk naar laptopreviews waar modellen met i3 vs i7 vergeleken worden) dat een apparaat met hoger piekverbruik juist lager overall verbruik heeft.
- "Gemiddeld" verbruik zegt ook niet zo enorm veel tenzij je weet hoe bepaald is wat 'gemiddeld' is, of dat van toepassing is op jouw situatie en bovenal of andere apparaten waar je mee wilt vergelijken op exact zelfde manier getest zijn.
- Ondanks verschillende whitepapers en richtlijnen (het EU Voluntary Industry Agreement bijvoorbeeld) is er geen consequente manier van meten. Je hebt zelfs voor piekverbruik geen garantie dat cijfers echt vergelijkbaar zijn.

Ik loop hier op het werk tegenaan. Ivm sterk gestegen energieprijzen staan we onder druk te bezuinigen waar mogelijk en om verbruik bij nieuwe aanschaf zwaar mee te laten wegen. Toch is het met iedere opgave die we van leveranciers krijgen appels met peren vergelijken tussen cijfers, en eindconclusie is dat we zelf moeten gaan meten op gestandaardiseerde wijze met instellingen en gebruik dat overeenkomt met hoe wij de apparaten in gaan zetten. We zien daarbij totaal andere rangschikkingen uit tevoorschijn komen dan je op basis van opgegeven cijfers zou verwachten.

Iets als dat zou T.net in de reviews kunnen doen (sterker nog, HWinfo deed dat al tot op zekere hoogte), maar afgaan op opgegeven getallen van de fabrikanten zal niets anders doen dan hen aansporen om te sjoemelen met de cijfers om zo als zuinigste uit de Pricewatch te komen.

TLDR: zonder onafhankelijke, op consequente manier uitgevoerde tests, heb je hier minder dan niets aan :o

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 26-10-2022 12:59 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:06

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dit lijkt me feedback op de pricewatch, dus @dentweaker bij deze schuif ik dit topic even naar het juiste hoekje van het forum :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dentweaker
dion_b schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:44:
Dit is lastiger dan dat het klinkt. Een modern apparaat heeft niet een 'verbruik' maar meerdere modussen waar het tussen schakelt.

- Hoe hoog piekverbruik is zegt uitermate weinig over totaalverbruik en het is zelfs mogelijk (kijk naar laptopreviews waar modellen met i3 vs i7 vergeleken worden) dat een apparaat met hoger piekverbruik juist lager overall verbruik heeft.
- "Gemiddeld" verbruik zegt ook niet zo enorm veel tenzij je weet hoe bepaald is wat 'gemiddeld' is, of dat van toepassing is op jouw situatie en bovenal of andere apparaten waar je mee wilt vergelijken op exact zelfde manier getest zijn.
- Ondanks verschillende whitepapers en richtlijnen (het EU Voluntary Industry Agreement bijvoorbeeld) is er geen consequente manier van meten. Je hebt zelfs voor piekverbruik geen garantie dat cijfers echt vergelijkbaar zijn.

TLDR: zonder onafhankelijke, op consequente manier uitgevoerde tests, heb je hier minder dan niets aan :o
Ik vond die Watt metertjes vroeger maar dom. :/ Maar heb me er gisteren dan toch maar zo een aangeschaft omdat ik wil zien of ik mijn jaarverbruik van 3000 à 3500 kilowattuur (8 à 10 Kilowattuur/dag) naar 2000 kilowattuur (5 à 6 Kilowattuur/dag) kanl brengen.

Directe conclusie waar ik verbaasd van was: mijn Philips 43" scherm BDM4350UC verbruikt constant ongeveer 57 Watt, Mijn Win10 Chuwi tablet/laptop 2Kx3K CWI534 verbruikt constant ongeveer 25 Watt, eender wat ik ermee doe, Youtube filmpjes kijken etc. Mijn stofzuiger Philips op middenstand verbruikt 560 Watt op max bijna 1200 Watt, maar op laagste stand, die ook doet wat hij moet doen slechts 270 Watt. Die laatste gaat dus vanaf nu op de laagste stand. TV-kastje is ook een energieslurper: afgeschakeld dus.

Mijn PC met de krachtigste laatste Intel CPU die nog op Win7 draaide, zonder grafische kaart met Z170X-UD5TH gaat tussen 50 Watt en 100 Watt maar ook bij zwaardere werk schommelt die tussen 70 en 80 Watt.

Ik ga nu zien of ik mijn 43" Inch 4K scherm rechtstreeks op dat Chuwi tablet kan laten draaien (op 't werk kreeg ik een 65" inch 4K daarmee aan de praat, maar weet niet of dat Intel processortje vlot met Google Earth etc. overweg kan). Als dat lukt, ga ik mijn PC's met en zonder videokaarten nog maar zelden gebruiken denk ik. 25Watt Chuwi + 57 Watt scherm is zoveel als de PC er door draait. :9

Telenet gaat de deur uit en binnen komt Mobile Vikings. De modem gaat 's avonds uit en pas weer aan als ik op internet ga. etc.

Ik verwacht de grootste opbrengst van het verstandig aan en uitzetten van mijn Daalderop waterboiler. Maar dat is een project waar ik nog totaal geen zicht op heb nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@dentweaker zullen we het hier een beetje on-topic houden met betrekking tot je verzoek om stroomverbruik op te nemen als productspecificatie (en filter) en niet je hele persoonlijke energie verbruik uit te diepen? Dat is meer iets voor Serieus elektriciteit besparen :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dentweaker
Orion84 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:41:
@dentweaker zullen we het hier een beetje on-topic houden met betrekking tot je verzoek om stroomverbruik op te nemen als productspecificatie (en filter) en niet je hele persoonlijke energie verbruik uit te diepen? Dat is meer iets voor Serieus elektriciteit besparen :)
We hebben momenteel te maken met de grootste maatschappelijke omwenteling sinds de tweede wereldoorlog. Uit de eerste reacties bleek al direct hoe de ongelijkheid tussen de mensen gedurende de laatste jaren enorm toegenomen is en hoe dit zijn directe weerslag heeft op het bekijken van de problematiek van het omgaan met elektrische en electronische apparaten.

Degenen met een bovenmodaal inkomen zullen zich niet kunnen inleven in de motivatie naar en de zinvolheid van een vraag om meer transparantie en mogelijkheid tot vegelijken van stroomverbruik van apparaten. Anderen zien dan weer problemen bij het bepalen van stroomverbruik in verschillende situaties in de praktijk vs de cijfers die fabrikanten adverteren.

We kunnen ons er niet meer aan onttrekken en zullen allemaal moeten leren omgaan met een nieuwe realiteit dat de maatschappelijke ongelijkheid tussen de mensen tegen bvb 20-50 jaar geleden enorm toegenomen is. We kunnen niet meer doen alsof ieder van ons op een gelijk speelveld speelt.

Die uiteenzetting van persoonlijk verbruik was om te illustreren dat het wel degelijk mogelijk is om het verbruik van toestellen te taxeren.

Zoals ik in de openingspost al zei, de aanschaffingskost van een toestel is vandaag nog maar een bijkomstigheid geworden in verhouding tot het reële verbruik van een apparaat, aangezien het verbruik van het toestel in vele gevallen nu een veelvoud gaat zijn van de aanschaffingsprijs, daar waar dit vroeger andersom was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

dentweaker schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:23:
[...]
Die uiteenzetting van persoonlijk verbruik was om te illustreren dat het wel degelijk mogelijk is om het verbruik van toestellen te taxeren.
Zelf thuis het verbruik van je apparaten meten is inderdaad niet zo heel lastig. Maar dat is wat anders dan dat je het voor tienduizenden producten moet doen, waarbij je ook nog eens rekening moet houden met hoe representatief die uitkomst is voor hoe verschillende mensen een bepaald apparaat gebruiken. Dat is waar @dion_b op doelde denk ik.

Overigens worden in sommige pricewatch categoriën al verbruikscijfers en energieklasses vermeld. Bijvoorbeeld bij televisies. Ook bij de reviews die de redactie maakt wordt het bij sommige categoriën al meegenomen zo te zien.

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 26-10-2022 14:38 ]

Pagina: 1