Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 21:04
Momenteel ben ik bezig de koop van een klushuis af te ronden waarna in januari de sleutel onze kant op komt.
Graag zou ik het huis(je) van het gas af halen.
Raden jullie aan om dan direct geen contract af te sluiten op het moment dat we erin gaan?
(kwam dit via zoeken in dit topic tegen)

Twijfels
  • Er zal ±2-3 maanden geklust moeten worden in de kou
  • Alles moet financieel wel haalbaar zijn. Een warmtepomp zonder zonnepanelen lijkt ook niet een smart move
    'het werkt nu' dus is altijd een goede backup. Alhoewel ik wel van de oude radiatoren af wil..
Eigen topic van gemaakt

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 25-10-2022 10:55 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:02

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

jassie256 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:22:
Momenteel ben ik bezig de koop van een klushuis af te ronden waarna in januari de sleutel onze kant op komt.
Raden jullie aan om dan direct geen contract af te sluiten op het moment dat we erin gaan?

Twijfels
  • Alles moet financieel wel haalbaar zijn. Een warmtepomp zonder zonnepanelen lijkt ook niet een smart move
    'het werkt nu' dus is altijd een goede backup. Alhoewel ik wel van de oude radiatoren af wil..
Indien mogelijk, zou ik toch inderdaad aanraden om geen contract voor gas af te sluiten, dat is gewoon de eenvoudigste manier nog steeds (plus dat je behoorlijk bespaart met de huidige gasprijzen).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:12

Twijfels
Een graad warmte van een warmtepomp (als het huis geschikt is) is goedkoper dan een graad warmte uit een gas ketel. Dus zonnepanelen zijn niet relevant voor de keuze of je wel of geen warmtepomp wil.

Natuurlijk renderen de panelen meer met meer stroomverbruik.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20-11 11:36
Dat ligt maar net aan je gas- en elektraprijs.

Break-even is ruwweg als 1 m3 gas even duur is als 2 kWh stroom (beide 8 kWh warmte). Ik heb nu nog een contract voor gas van 78 ct/m3 en voor elektra 71ct/kWh.

Een kWh warmte uit een WP is dus twee keer zo duur als een kWh uit gas....

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:14

Twijfels
Voor het gasloos gaan maakt het nu niet zoveel meer uit. Als je al een energie contract hebt kan je die mee verhuizen. Moet je een nieuw contract afsluiten dan kan er een afhankelijk van je contract een opzeg boete gelden als je binnen een jaar opzegt (en niet uitkeren welkomst korting, als dat nog bestaat ).

Zonnepanelen zijn geen voorwaarde voor een warmtepomp, wel een leuke aanvulling, zeker nu er nog gesaldeerd kan worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Erwin_83 op 17-10-2022 18:48 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• jassie256
Freee!! schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:35:
[...]

Indien mogelijk, zou ik toch inderdaad aanraden om geen contract voor gas af te sluiten, dat is gewoon de eenvoudigste manier nog steeds (plus dat je behoorlijk bespaart met de huidige gasprijzen).
Maar komen ze hem dan vanzelf weghalen? We willen de meterkast waarschijnlijk iets verplaatsen en daar komt nu ook het gas binnen als ik het goed heb gezien.
Erwin_83 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:47:
[...]

Voor het gasloos gaan maakt het nu niet zoveel meer uit. Als je al een energie contract hebt kan je die mee verhuizen. Moet je een nieuw contract afsluiten dan kan er een afhankelijk van je contract een opzeg boete gelden als je binnen een jaar opzegt (en niet uitkeren welkomst korting, als dat nog bestaat ).

Zonnepanelen zijn geen voorwaarde voor een warmtepomp, wel een leuke aanvulling, zeker nu er nog gesaldeerd kan worden.
We hebben een variabel contract nu in ons huurhuis, dus in januari zullen we dat ongetijfeld ook op ons nieuwe adres gaan doen en het op een beter moment vastzetten.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:02

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

jassie256 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:10:
[...]
Maar komen ze hem dan vanzelf weghalen? We willen de meterkast waarschijnlijk iets verplaatsen en daar komt nu ook het gas binnen als ik het goed heb gezien.
Hoogstwaarschijnlijk wel, maar het kan een tijdje duren. Als je daar niet op kunt of wilt wachten, kun je ook verwijdering aanvragen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• jassie256

Twijfels
  • [Het wel/niet van het gas af gaan blijft ons nog wat hoofdpijn geven.
  • Er komt mogelijk een warmptenet in de komende jaren (zie afbeelding, maar hoe/wanneer idk)
  • De CV ketel is van 2005, dus óf nieuwe CV, óf direct warmptepomp
  • Warmptepomp 'selecteren' is lastig omdat het de capaciteit lastig in te schatten is. Geen historisch gebruik, isolatie zal een stuk gaan verbeteren
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/k4MWfGCm/Screenshot-2022-10-24-at-22-47-22.png
Ps dit is niet het exacte adres voordat men hierover begint :w

[ Voor 7% gewijzigd door jassie256 op 24-10-2022 23:09 . Reden: Ging iets mis met de bullits ]

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:17
jassie256 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:54:
[...]
  • [Het wel/niet van het gas af gaan blijft ons nog wat hoofdpijn geven.
  • Er komt mogelijk een warmptenet in de komende jaren (zie afbeelding, maar hoe/wanneer idk)
  • De CV ketel is van 2005, dus óf nieuwe CV, óf direct warmptepomp
  • Warmptepomp 'selecteren' is lastig omdat het de capaciteit lastig in te schatten is. Geen historisch gebruik, isolatie zal een stuk gaan verbeteren
[Afbeelding]
Ps dit is niet het exacte adres voordat men hierover begint :w
Ik zou in ieder geval niet wachten op het/een warmtenet. Prijzen zijn nog hard gekoppeld aan de gasprijs :'( , en je bent dan afhankelijk van een monopolist. Voor stroom heb je nog keuze door wie je je laat afzetten bij wie je het afneemt. :P

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@jassie256 Bekende omgeving :) Direct een warmtepomp. Met isolatie en warmwater zou ik 5kW type nemen, alleen voor verwarmen >3kW met losse Wpomp boiler. Maar beter zoek je de koevlaas formule op.
Niet vergeten dak maximaal vol te leggen met zonnepanelen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
Warmtenet niet doen. Zie ook YT filmpje met toelichting: Warmtenet / stadsverwarming vragensessie

En wat Dronium zegt je bent afhankelijk van een monopolist.

[ Voor 10% gewijzigd door KaasOmelet op 25-10-2022 01:32 ]

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:14
Warmtenet, oftewel stadsver(w)Arming zou ik persoonlijk nooit willen.

-een mopolist met zogenaamd gekoppelde prijs. Niet duurder dan gas principe, maar zeker niet goedkoper.
-Je eigen opwek niet kunnen gebruiken.
-Geen vrije hardware keus

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-11 13:52
jassie256 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:54:
[...]
Je kan gewoon een warmteverliesberekening laten maken. Kost wel wat. Maar anders ben je overgeleverd aan de installateur.

• onetime
  • Niet online
@phicoh Of je doet het zelf; met monoblock.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:36
De maandelijkste kosten van een warmtepomp zijn lager dan verwarmen met gas. Je hebt echt geen zonnepanelen nodig.

• Fr33z
  • Laatst online: 00:18
planning wordt een uitdaging wel. je schrijft over verplaatsen van de meterkast, dat kan ik me wel voorstellen maar daar heb je waarschijnlijk ook de netbeheerder bij nodig. Check even wat de wachttijd is voor dat soort dingen, op veel plekken is het al >6 maanden voordat ze iets kunnen doen als je nu aangeeft dat je dat wilt.

Tegen de tijd dat je klaar bent met verbouwen is er geen verwarming meer nodig (~april), dus neem lekker de tijd om een goede toekomstbestendige oplossing te regelen. Dat is dus geen / zo weinig mogelijk gas maar all-electric.

[ Voor 3% gewijzigd door Fr33z op 25-10-2022 11:52 ]

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

ik heb in hetzelfde schuitje gezeten.

ik lees hier aannames over vermogens, zonder dat je iets schetst over je plannen vwb isolatie, de oppervlaktes, jaartal woning etc etc. Volgens mij kan dat niet.

Mijn tips:
- laat een warmteverliesberekening maken met je verwachtte isolatie. dan weet je 'zeker' dat je goed zit.
- meterkast verplaatsing direct aanvragen-> wachttijd +3maanden bij ons. vraag dan gelijk de verzwaring naar 3*25a aan als je meer naar elektrisch gaat. dan betaal je 1x de kosten. let wel dat je dan je meterkast hier op aangepast moet hebben als ze komen. kun je dit de meterkast verplaatsen als de gasaansluiting op de huidige plek tijdelijk blijft?.

Bij ons duurde het weghalen van de gasaansluiting 8 maanden(!).

wachttijd warmtepomp is erg lang, ik zou nu al op zoek gaan naar een aannemer en vooral installateur. Wij wachten inmiddels 8 maanden.

Ik zou zeker voor full ellectric gaan als je een klushuis koopt. Nu is je kans

• GadgetGirl88
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-07-2023
Wij zitten in soortgelijke situatie maar twijfelen heel erg of we de gasmeter niet eerst voor 12 maanden zullen laten verzegelen? Mensen om ons heen geven aan dat het dom is om je gasmeter te verwijderen, want stel dat je het toch weer nodig gaat hebben of je wilt je huis verkopen?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:04
Volgens mij is het nemen van een variable gas contract ook nog steeds mogelijk, hier zit geen opzegtermijn aanvast en met de maximumprijzen die gaan gelden verwacht ik niet dat je echt teveel aan een kuub gas gaat betalen.
Dit geeft je flexibiliteit om wellicht te kijken of je op tijd een WP geleverd/geïnstalleerd kan krijgen.
De overweging in kosten tussen tijdelijk verzegelen vs netbeheerder kosten kan je zelf maken.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-11 21:55
@jassie256
Ik ga ervan uit dat je budget niet oneindig is. Dus je zult keuzes moeten maken, vooral waar je begint.
Begin dus bij de basis, isoleren. Vloer-isolatie, gevelisolatie, minimaal hr++ glas (met goede kozijnen) bij slechte kozijnen direct kunstof + trippleglas, dakisolatie. Vervolgens bepalen hoe je de warmte wil leveren, vloerverwarming of middels Lage temp. radiatoren of misschien wel middels lucht. Koken kan je direct op inductie doen. Vervolgens je dak maximaal vol leggen met zonnepanelen (dat betaald zich immers altijd terug).
Bovenstaande kan je allemaal doen voor de keuze van het gas af ja of nee, want de basis is goed.

Als je dan nog voldoende budget over hebt kan je over een warmtepomp gaan nadenken. Het minste wat je kan doen is zorgen dat alles voorbereid zodat het ook mogelijk is. Dus een mooie mantelbuis waar je leidingen doorheen kunnen voor de buitenunit van de warmtepomp. Voldoende opstelplek voor je buffervat/ warmwatervat.

En met de huidige levertijden is het dan fijn als je nog een jaartje van je oude CV gebruik kan maken.

[ Voor 18% gewijzigd door chrisborst op 25-10-2022 12:19 ]

• onetime
  • Niet online
MarcoC schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:47:
De maandelijkste kosten van een warmtepomp zijn lager dan verwarmen met gas. Je hebt echt geen zonnepanelen nodig.
Maar maakt het wel helemaal goedkoop.

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:48

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Als er een rookkanaal is dan kan het:
- pelletkachel "for the time being" zolang als de verbouwing duurt als hoofdverwarming.
- intussen het huis(je?) flink isoleren en volleggen met PV (evt. PVT)
- zodra dat klaar is een warmtepomp aanschaffen op basis van warmtebehoefteberekening
- pelletkachel aanhouden als backup, voor als de elektra uitvalt
- foldertjes over het toekomstige warmtenet in de prullebak gooien. :+
Onafhankelijk van monopolisten lekker verder leven...

Edit: dit was een reactie op een aantal stukjes van eerder vandaag, die zijn verwijderd of verplaatst.
Iemand enig idee waar naar toe?
hierheen dus :)

[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 28-10-2022 17:48 ]

A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, Marstek Venus E v 2.0 PiB, Home Assistant noob

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:36

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

overhyped schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:51:
[...]

Een graad warmte van een warmtepomp (als het huis geschikt is) is goedkoper dan een graad warmte uit een gas ketel. Dus zonnepanelen zijn niet relevant voor de keuze of je wel of geen warmtepomp wil.

Natuurlijk renderen de panelen meer met meer stroomverbruik.
0,80€/kWh met een COP van 3* = 0,27/kW warmte

Of

3,00€/m3 met 10kWh warmte = 0,30/kW warmte

Oftewel, buiten het plafond maakt het niet uit en haal je de investering er niet snel uit.
En om juist binnen het plafond te blijven kun je het beste gas stoken als verwarming.

Je kunt er niet zomaar meer van uit gaan dat het gunstiger is...

*Voor lucht-warmtepomp in de winter al best een hoge verwachting.

[ Voor 4% gewijzigd door Accretion op 25-10-2022 12:22 ]

• onetime
  • Niet online
@Accretion Er is ergens hier op het forum een tabel: welke winter? Erg weinig vorstdagen de laatste jaren.

• Fr33z
  • Laatst online: 00:18
Accretion schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:21:
[...]

0,80€/kWh met een COP van 3* = 0,27/kW warmte

Of

3,00€/m3 met 10kWh warmte = 0,30/kW warmte

Oftewel, buiten het plafond maakt het niet uit en haal je de investering er niet snel uit.
En om juist binnen het plafond te blijven kun je het beste gas stoken als verwarming.

Je kunt er niet zomaar meer van uit gaan dat het gunstiger is...

*Voor lucht-warmtepomp in de winter al best een hoge verwachting.
nee want je CV ketel doet echt geen 10 kWhs uit een kuub, maar meer rond de 8 tot 8,5. Verder schrijf je eerst mooi netjes kWh en daarna is het ineens EUR/kW? :P

Het plafond kun je echt geen lange-termijn plannen op maken want dat is zo tijdelijk als de pest natuurlijk. Toekomstbestendig zijn is overstappen naar oplossing met weinig of geen aardgas, dus als het een beetje kan zou ik dat aanraden. Er zijn genoeg sommen te maken waarmee het net wel of net niet uitkomt maar die zijn over een half jaar al niet meer geldig. Dus kijk naar de grote trend en die is duidelijk ---> minder gas meer stroom

• phicoh
onetime schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:41:
@phicoh Of je doet het zelf; met monoblock.
Ik neem aan dat voor de meeste mensen een split unit met SWW de meest prettige uitkomst is. Als dat niet lukt dan zijn er een hoop andere opties.

Maar ik zou toch graag een warmteverliesberekening hebben. Anders ga je voor de zekerheid al gauw een maatje groter, en dat is bij een warmtepomp niet handig.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:22

ericplan

5180 Wp PV

Je moet ook nog plek hebben voor de buitenunit van een warmtepomp. Dat is wel iets om rekening mee te houden met de huidige geluidseisen. Kavels in dat wijkje zijn niet erg breed.

A'dam PVOutput

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
onetime schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:14:
[...]

Maar maakt het wel helemaal goedkoop.
Zeker, maar het kan niet altijd makkelijk, en dan moet je je er vooral niet door laten tegenhouden.

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-11 15:50
MarcoC schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:47:
Kun je dit onderbouwen?

PVO

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33
Ontzettend makkelijk.
CV: 1m3 gas maakt gemiddeld 8,5kWh warmte.
Als 1m3 €1,50 kost, kost 1kWh 17,6ct
Hier moet je het vastrecht nog bij rekenen, dat is bij 1000m3 verbruik nog altijd 25ct/m3

Een warmtepomp maakt gemiddeld minimaal 3kWh warmte van 1kWh. Een goed werkend systeem richting 4 gemiddeld.
Als 1kWh stroom 40ct kost dan heb je
1kWh warmte dus voor 10-13,3ct

Zonnepanelen maken het nog voordeliger.

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 25-10-2022 17:08 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:24
Wij hebben in april dit jaar de sleutel van ons klushuis gekregen. Alles voorbereid en nageisoleerd waar mogelijk (dak/vloer/deel ramen/muren en deel ramen waren al gedaan). Vergeet niet om ventilatie aan te leggen (wij hebben wtw systeem van Duco comfort d325)

Gebruik ubakus.de om een warmteverlies berekening te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j74kM4gox53gryc06ejDhF99Izk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RmUjZ3WBlqho8m0HoWKBDRTY.png?f=fotoalbum_large

Wij stoken momenteel nog op gas maar hebben bijvoorbeeld 60m2 vloerverwarming aan laten leggen. Dit doet zo'n 6kw aan warmte. (100watt/m2) meenemend de kamers boven en zolder (ga ik even uit van 50% benedenverdieping) maakt dat 9kw als je de toko moet opwarmen bij -10. Als je geen nachtverlaging toepast, zal kleiner ook wel kunnen.

De warmtepomp (Panasonic monoblock 9kw) staat nog in bestelling maar de 32mm geïsoleerde buizen lopen nu bijvoorbeeld al door de muur/vloer/tuin naar de opstelplaats waar deze moet komen.
Een te grote warmtepomp is niet aan te raden, dan gaat deze steeds aan/uit (pendelen).
Bij Panasonic hebben de 5,7,9kw versies hetzelfde minimum vermogen. Anders had ik voor de 5 gekozen met een extra element wat je eigenlijk alleen nodig hebt bij -10.

Dus nee, niet direct van het gas af, wel alles voorbereiden zodat je direct over kan. (Houd ook rekening met levertijden warmtepompen van +6maand)

• jassie256
Dank voor het maken van een los topic @moderator :).
Is al een behoorlijk draadje geworden zo in een dag.
ericplan schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:55:
Je moet ook nog plek hebben voor de buitenunit van een warmtepomp. Dat is wel iets om rekening mee te houden met de huidige geluidseisen. Kavels in dat wijkje zijn niet erg breed.
Goed punt. Maar mag ik er niet vanuit gaan dat de warmptepompen op de markt aan de normale eisen voldoen?
chrisborst schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:13:
@jassie256
[knip]
Vloer-isolatie, gevelisolatie, direct kunstof + trippleglas, dakisolatie. Vervolgens bepalen hoe je de warmte wil leveren, vloerverwarming.

..over een warmtepomp gaan nadenken. Het minste wat je kan doen is zorgen dat alles voorbereid zodat het ook mogelijk is. Dus een mooie mantelbuis waar je leidingen doorheen kunnen voor de buitenunit van de warmtepomp. Voldoende opstelplek voor je buffervat/ warmwatervat.

En met de huidige levertijden is het dan fijn als je nog een jaartje van je oude CV gebruik kan maken.
Helaas geen oneindig budget (±130k)
Keuken en beneden zal alles full electric worden
Vloer isoleren + vvw erin
Nieuwe kozijnen en HR++ glas, tripple eventueel

Vwb zonnepanelen: We hopen binnen 3 jaar een extra verdieping op het dak (±38m2) te laten plaatsen. Alles er snel weer afhalen en daarna opnieuw plaatsen is ook weer een extra investering..
Alles voorbereiden: Ja, dat wil ik dus zeker doen. Maar voor mij (nu nog leek) nog onduidelijk hoe het logistiek te regelen. Warmptepomp komt achter het huis, CV staat op 1e verdieping. Waar leg je dan de toevoer van je water naar je vvw?

Buffervat en warmwatervat: Zou dit niet mooi op de plek kunnen komen waar nu de CV staat?
Waypoint schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:01:
ik heb in hetzelfde schuitje gezeten.
[knip]
Mijn tips:
- laat een warmteverliesberekening maken met je verwachtte isolatie. dan weet je 'zeker' dat je goed zit.
- meterkast verplaatsing direct aanvragen-> wachttijd +3maanden bij ons. vraag dan gelijk de verzwaring naar 3*25a aan als je meer naar elektrisch gaat. dan betaal je 1x de kosten. let wel dat je dan je meterkast hier op aangepast moet hebben als ze komen. kun je dit de meterkast verplaatsen als de gasaansluiting op de huidige plek tijdelijk blijft?.
Ik had in een eerdere post (ander topic) aangeven dat het huis uit 1954 is, 2 verdiepingen en momenteel matig/slecht geisoleerd.
  • Meterkast verplaatsen: Kan ik dit aanvragen als ik de sleutel nog niet heb? Ook dit is een punt waarvan we misschien maar gaan denken: laten we die maar zitten waar hij nu zit.
  • Gas en meterkast zitten nu in een. Als we het dus zo laten zitten is er qua planning minder stress. Wel lastig omdat we eigenlijk de trap iets wilde verplaatsen.
  • Aanvragen 3*25a is wel slim. Kwam onze aannemer ook al mee.
Murkmans schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:18:
Wij hebben in april dit jaar de sleutel van ons klushuis gekregen. Alles voorbereid en nageisoleerd waar mogelijk (dak/vloer/deel ramen/muren en deel ramen waren al gedaan). Vergeet niet om ventilatie aan te leggen (wij hebben wtw systeem van Duco comfort d325)

Gebruik ubakus.de om een warmteverlies berekening te maken.
[Afbeelding]

Wij stoken momenteel nog op gas [knip]
Vertilatie heb ik nog geen plannen voor, noch over nagedacht. Neem ik ook mee
Ja, klinkt als een goed plan alles al klaar te leggen en daarna bij levering WP overgaan.

Maar blijven er dan niet onnodig (oude) leidingen door je huis lopen die nodig waren voor CV en niet wanneer je overgaan op de warmptepomp? Bijv. extra meters gasleiding (meterkast-->1e verdieping), waterleiding van CV naar vvw beneden (dat zal later WP-->vvw worden, beide beneden).

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:22

ericplan

5180 Wp PV

jassie256 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:10:
Dank voor het maken van een los topic @moderator :).
Is al een behoorlijk draadje geworden zo in een dag.

[...]

Goed punt. Maar mag ik er niet vanuit gaan dat de warmptepompen op de markt aan de normale eisen voldoen?

[...]
Helaas niet. Dit draadje geeft wat meer info

Wetgeving plaatsen warmtepomp

A'dam PVOutput

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
GadgetGirl88 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:05:
Wij zitten in soortgelijke situatie maar twijfelen heel erg of we de gasmeter niet eerst voor 12 maanden zullen laten verzegelen? Mensen om ons heen geven aan dat het dom is om je gasmeter te verwijderen, want stel dat je het toch weer nodig gaat hebben of je wilt je huis verkopen?
Beweren die mensen nu echt indirect dat elke nieuwbouwwoning onverkoopbaar is?
Een huis met slecht geregelde verwarming zal slecht te verkopen zijn in een minder gekke huizenmarkt maar een netjes gerenoveerd huisje met een correct alternatief voor gas is gewoon prima in de markt te zetten.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jassie256 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:10:

Helaas geen oneindig budget (±130k)
Keuken en beneden zal alles full electric worden
Vloer isoleren + vvw erin
Nieuwe kozijnen en HR++ glas, tripple eventueel
bij nieuwe kozijnen uitgaan van triple. geld ook voor de overige isolatie maatregelen, (binnen het redelijke) zo hoog mogelijk inzetten. isoleren doe je maar 1 keer, zorg er maar voor dat je er geen spijt van krijgt, de extra isolatie zijn doorgaans de kosten van de verbouwing niet.
Vwb zonnepanelen: We hopen binnen 3 jaar een extra verdieping op het dak (±38m2) te laten plaatsen. Alles er snel weer afhalen en daarna opnieuw plaatsen is ook weer een extra investering..
Zeker met de huidige prijzen zou ik toch gewoon de boel volleggen.. plannen hebben de neiging te veranderen straks heb je voor niets 3 jaar geen panelen die je eventueel nog binnen die tijd kan terug verdienen. (je wilt niet weten hoeveel mensen ik ken die beweerde binnen X jaar een dakkapel neer te zetten, welke nooit is gekomen.)

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 25-10-2022 22:28 . Reden: qoutefix ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wij hebben het ook in stappen gedaan.
Eerst zonnepanelen. Toen vloerverwarming eerste en tweede verdieping. Jaar later begane grond gedaan. En daarna nog twee jaar met ketel gestookt. Als je het slim aanpakt kan dat prima.

Houd momenteel sowieso rekening met forse levertijden op warmtepompen. Als je dit seizoen wilt stoken ben je nu al vrij laat ;)

• jassie256
MikeyMan schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:32:
Houd momenteel sowieso rekening met forse levertijden op warmtepompen. Als je dit seizoen wilt stoken ben je nu al vrij laat ;)
We krijgen pas begin januari de sleutel. Dan nog klussen dus zal inderdaad niet voor dit seizoen zijn.
twain4me schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:27:
[...]

bij nieuwe kozijnen uitgaan van triple. geld ook voor de overige isolatie maatregelen, (binnen het redelijke) zo hoog mogelijk inzetten. isoleren doe je maar 1 keer, zorg er maar voor dat je er geen spijt van krijgt, de extra isolatie zijn doorgaans de kosten van de verbouwing niet.

Zeker met de huidige prijzen zou ik toch gewoon de boel volleggen.. plannen hebben de neiging te veranderen straks heb je voor niets 3 jaar geen panelen die je eventueel nog binnen die tijd kan terug verdienen.
Ja misschien dan wel triple inderdaad, hopelijk lukt dat allemaal ook qua levertijd etc.

Zonnepanelen is wel echt een soort van bonus voor nu. Belangrijkste is een (15m2) uitbouw, keuken, badkamer en vloer, naast alle isolatie.
Wel zullen we zorgen we de metselaar ready maken voor de panelen.
Ook eens kijken met een schuin oog naar levertijden panelen.

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik zou beginnen met een reeele begroting. 130k voor alles wat je opnoemt lijkt mij veel te krap. Wij hebben een klushuis laten renoveren met 25m2 uitbouw en zijn straks tegen de 250 kwijt. 70% laten doen en de rest zelf . Denk ook aan je vloeren , schilderwerk etc.

Je noemt nu ook een uitbouw en badkamer nl.
Keuken 25k
Badkamer 20k excl aannemerswerk
Vv en beton/cementdekvloer 10?
Stucen 15k
Leges 2
Bouwafval 5
Nieuwe ramen en kozijnen 25-30
Externe advieskosten (architect , constructie etc) 4

Zo even wat getallen en dan zit je al boven de ton zonder uitbouw , warmtepomp, schilderwerk , slopen, dakisolatie etc. Je kunt het zo gek maken als je wilt maar dit zijn geen gekke cijfers volgens mij.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
Inderdaad beginnen met een begroting, een warmtepomp is een behoorlijke investering vergeleken met een CV ketel. Als je het laat doen kom je volgens mij niet onder de 10k uit (incl subsidie), een CV ketel hangt er voor 2.5k.

Wij hebben zelf ook een klushuis maar we doen bijna alles zelf en hadden de keuze gemaakt om alles voor te bereiden maar eerst wel een CV (eventueel 2de hands) op te hangen. Inmiddels is die keuze gewijzigd en hebben we de warmtepomp besteld. Gas sluiten we pas af als we deze daadwerkelijk ontvangen hebben. De benodigde capaciteit heb ik bepaald met een warmteverliesberekening.

Overigens wordt het denk ik al een uitdaging of je voor de winter van volgend jaar de warmtepomp al binnen hebt als je nog even wacht met bestellen.

Ik zou de focus leggen op isoleren en andere maatregelen die bezuinigen (denk aan een douche WTW, WTW ventilatie) en kijken hoeveel van je budget er nog over blijft. Zorg dat alles wel voorbereid is op de komst van een warmtepomp. Het ironische aan al deze maatregelen is dat de terugverdientijd van een warmtepomp alleen maar langer wordt, je gaat namelijk ook een bak minder gas nodig hebben. Als je er eerlijk aan rekent is een warmtepomp vs gas redelijk break-even als je maar 1000m3 per jaar verbruikt door de behoorlijke investering. Met zonnepanelen en salderen erbij wordt dit een ander verhaal.

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-11 15:38
jassie256 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:10:
[...]

'Vanzelf' gebeurt er vrijwel niks. In ons huis werd al 2 jaar geen gas meer verbruikt, waarvan een half jaar door ons. Het was niet bij - in ons geval - Liander opgekomen om ff te checken of hij er wellicht uit kon.

Als je dit wilt dan kun je het op dit moment nog gratis laten doen. Ik weet niet hoelang dat nog gratis blijft en de verwijdering gaat vrij snel, je kunt het aanvragen via www.mijnaansluiting.nl.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:36

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ronald schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:05:
[...]

Ontzettend makkelijk.
Hier moet je het vastrecht nog bij rekenen, dat is bij 1000m3 verbruik nog altijd 25ct/m3

Een warmtepomp maakt gemiddeld minimaal 3kWh warmte van 1kWh. Een goed werkend systeem richting 4 gemiddeld.

Tja, wij betalen inmiddels 80ct per kWh en voor het gemak laat je de aanschafkosten buiten beeld?

Je kunt je geld maar een keer uitgeven en afhankelijk van de situatie kun je potentieel beter isoleren dan een warmtepomp kopen. (Maar dat hangt af van de huidige isolatiewaarde)

Als je dan weer wat bijgespaard hebt, kun je dan een kleinere/zuinigere warmtepomp installeren en een groot gedeelte van de tijd je huis passief verwarmen.

---

Ik ben zeer zeker niet tegen een warmtepomp, maar met de huidige prijzen is het een stuk minder gunstig dan dat het zou moeten zijn.

Met full electric ga je ook al heel snel boven het energieplafond, waardoor je dus weer afhankelijk bent van de markt.
Terwijl je met gas & elektrisch (en isolatie) binnen het plafond kunt blijven.

--

Het gaat om best wat geld qua investering en energieprijzen, mijn punt is dat het sterk afhangt van de situatie en andere factoren. En dat men hiervan bewust moet zijn bij het geven en ontvangen van (financieel) advies.

• Ronald
@Accretion met alle respect, we zijn ver voorbij het verhaal aanschafkosten en terugverdienen. Dit is wél noodzakelijk.

Voor de auto en keuken kijkt niemand naast terugverdientijd en die nogal vaak niet noodzakelijk… en zeker de gemiddelde auto kost meer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• S0epkip
Ronald schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:05:
[...]

Ontzettend makkelijk.

Maar als ik reken met mijn huidige tarieven van 0.87€/m3 en 0.25€/kWh, dan kom ik op:

Gas: 10ct / kWh warmte
Elektra: 8ct / kWh warmte

Dat ontloopt elkaar slechts 2ct en geeft volgens mij een terugverdientijd (8000kWh warmte/jaar en 14k investering) van 87 jaar (== oneindig). Hier bovenop kun je het vastrecht nog in je voordeel rekenen en eventueel panelen neerleggen (die in de winter niet veel doen en ook niet gratis zijn).

Uitgaan van een gemiddelde COP van 4 helpt, maar is geen wereld van verschil en je moet jezelf ook niet rijk rekenen.

Een en ander valt en staat dus volledig met de toekomstige energieprijzen. Die niemand kan voorspellen.

Als gas structureel naar 3€+/m3 gaat is het sommetje makkelijk. Maar dat is nog niet gezegd.

Tel daarbij op dingen als het kortzichtige energieplafond en je hebt warmtepompen op de korte termijn op zijn minst twijfelachtig gemaakt qua financiële aantrekkelijkheid.

[ Voor 11% gewijzigd door S0epkip op 27-10-2022 13:07 ]

PVO

• phicoh
S0epkip schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:04:
Een en ander valt en staat dus volledig met de toekomstige energieprijzen. Die niemand kan voorspellen.
Globaal geldt dat er meer elektra uit wind en zon zal komen. Dus t.o.v. gas gaat de gemiddelde prijs van elektra omlaag.

De overheid wil af van verwarming op gas, dus zodra het kan zullen heffingen op gas omhoog gaan.

Verder, het ultieme schrikbeeld, gemeenten zijn bezig warmtenetten aan te leggen. Dus als dat gebeurt, dan zal je snel toch een warmtepomp moeten nemen.

• S0epkip
phicoh schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:08:
[...]

De overheid wil af van verwarming op gas, dus zodra het kan zullen heffingen op gas omhoog gaan.
Dat zeggen ze, maar deze strategie komt totaal niet terug in het energieplafond.
Verder, het ultieme schrikbeeld, gemeenten zijn bezig warmtenetten aan te leggen. Dus als dat gebeurt, dan zal je snel toch een warmtepomp moeten nemen.
Eens, dat wil je om allerlei redenen niet.

Big picture zou het natuurlijk veel duurzamer moeten zijn om 1 grote ketel te hebben in plaats van ieder huis zn eigen compressor of brander.

PVO

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:28

DropjesLover

Dit dus ->

Heel simpel, op dit moment nee. Er is geen installateur die binnen nu en 6 maanden je een warmtepomp kan plaatsen.

Wat je wel kan doen is bij het klushuis alvast alles er op voor te bereiden, dus de vloerverwarming er in, de beoogde locatie voor je binnenunit + SWW vat, de doorvoer naar buiten maken waar het leidingwerk naar je buitenunit komt te staan, etc etc.

Ik zou zeker voor een full-electric gaan. Die houd je hier in Nederland prima warm genoeg, is mijn ervaring de afgelopen 4 jaar in een huis uit 1991 met HT radiatoren en gewoon dubbel glas (dus niet HR++).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Ronald
@S0epkip prijsplafond is een draak van een regeling, extreem slecht geïmplementeerd door een regering die niet vooruitziet, maar zich meerdere keren aan dezelfde steen stoot en te laat reageert. Een ding is zeker: het is onbetaalbaar, dus zal eerder vroeger dan later eindigen.

Enige wat ik tot voeg: de Rusland kraan gaat vrijwel zeker niet meer open.

• onetime
  • Niet online
S0epkip schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:12:
[...]
Big picture zou het natuurlijk veel duurzamer moeten zijn om 1 grote ketel te hebben in plaats van ieder huis zn eigen compressor of brander.
Met alle onvermijdelijke verliezen in een warmtenet zou hoogstens een lage temperatuur, zeg 20 graden, warmtenet, als bron voor een warmtepomp, een zinnige kunnen zijn.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

onetime schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:29:
[...]

Met alle onvermijdelijke verliezen in een warmtenet zou hoogstens een lage temperatuur, zeg 20 graden, warmtenet, als bron voor een warmtepomp, een zinnige kunnen zijn.
Onzin, er zijn zat woonwijken die op een warmtenet zitten en prima op HT radiatoren kunnen verwarmen.
Daar heb ik zelf jaren in gewoond.
Warm water kwam binnen naar een eenvoudige warmtewisselaar naar m'n eigen circuit met water en pomp ed.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• phicoh
DropjesLover schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:52:
[...]

Onzin, er zijn zat woonwijken die op een warmtenet zitten en prima op HT radiatoren kunnen verwarmen.
Warm water kwam binnen naar een eenvoudige warmtewisselaar naar m'n eigen circuit met water en pomp ed.
Probleem is meer dat in de toekomst die hoge temperatuur warmtenetten onbetaalbaar gaan worden.

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:33
Ik zit met hetzelfde vraagstuk. Nieuw huis, energielabel F, wat we een heel stuk omhoog willen krikken. In eerste instantie gaat alles geïsoleerd worden (spouwmuur, vloer, dak, aantal enkelglasramen naar HR). Dan moet er een ventilatie-oplossing komen. Vloerverwarming gaat er ook al in. Maar dan komt de vraag: nu al een warmtepomp, of nog even wachten? Er hangt nu een HR-ketel uit 2018 in, een hele fatsoenlijke. Ik heb het idee dat warmtepompen de komende jaren nog flinke stappen gaan maken qua technologie en dat het misschien gunstiger zou kunnen zijn om een hybride warmtepomp naast de CV te hangen en over een paar jaar verder te kijken.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Pussolini schreef op woensdag 9 november 2022 @ 07:07:
Ik zit met hetzelfde vraagstuk. Nieuw huis, energielabel F, wat we een heel stuk omhoog willen krikken. In eerste instantie gaat alles geïsoleerd worden (spouwmuur, vloer, dak, aantal enkelglasramen naar HR). Dan moet er een ventilatie-oplossing komen. Vloerverwarming gaat er ook al in. Maar dan komt de vraag: nu al een warmtepomp, of nog even wachten? Er hangt nu een HR-ketel uit 2018 in, een hele fatsoenlijke. Ik heb het idee dat warmtepompen de komende jaren nog flinke stappen gaan maken qua technologie en dat het misschien gunstiger zou kunnen zijn om een hybride warmtepomp naast de CV te hangen en over een paar jaar verder te kijken.
Ik heb een beter energielabel en ik heb het niet gedaan. Dit is mijn persoonlijke mening maar een warmtepomp geeft helemaal geen rendement. Het kan nuttig zijn in een modern geïsoleerd huis, met name als er nog helemaal niets bestaand aanwezig is wat je moet vervangen.
Een ouder huis die er helemaal niet voor "gemaakt" is, met een huidig label van F, dan is het naar mijn inziens weggegooid geld. Om nog verder puur en alleen mijn mening te geven; een warmtepomp is tamelijk inefficient bij juist de momenten dat je het nodig hebt. Dus dat kost dan weer stroom. Juist op de momenten dat je weer minder rendement van je zonnepanelen hebt. Pak daarbij dat stroom zelf ook helemaal niet goedkoper wordt (of zelfs is) - dan wordt stroom het nieuwe gas :+

Zover mogelijk isoleren, zonnepanelen en eventueel een zonneboiler. Dat is wat ik heb/doe. Misschien over 5 jaar nog eens kijken hoe het er voor staat met de warmtepompen maar mogelijk dat ik dan eerder voor nieuwbouw zou gaan dan tegen dit huis geld aan smijten.

Als je in de bouw ziet hoe huizen tegenwoordig worden gebouwd is dat een wereld van verschil met jaren geleden. Ik denk niet dat je met een renovatie op dat niveau kan komen dat alles zo werkt zoals het moet. Als dat wel in de buurt komt, dan betaal je je een ongeluk.

• phicoh
Als het gaat om een warmtepomp, dan is de vraag simpel: kan je verwarmen met een watertemperatuur van minder dan 40 graden.

Als het antwoord ja is, dan hoef je niet te wachten. Warmtepompen zijn allang volwassen. En worden ook gebruikt op plekken waar het veel kouder is dan in Nederland.

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:33
phicoh schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:16:
[...]

Als het gaat om een warmtepomp, dan is de vraag simpel: kan je verwarmen met een watertemperatuur van minder dan 40 graden.

Als het antwoord ja is, dan hoef je niet te wachten. Warmtepompen zijn allang volwassen. En worden ook gebruikt op plekken waar het veel kouder is dan in Nederland.
Nou ja, dát er een warmtepomp gaat komen, staat op zich wel vast. Alle maatregelen daarvoor, dus om op ltv over te gaan, gaan ook direct bij aankoop van het huis gebeuren. De vraag is alleen of we het nu moeten doen, gezien de hoge aankoopkosten, of nog even de (nog nieuwe) cv-ketel laten hangen, met evt een hybride pomp ernaast. Ik verwacht namelijk wel dat de prijzen van warmtepompen gaan veranderen in de komende 5-10 jaar.

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-11 15:31

Managelorian

“This is the workflow.”

My 2 cents:

Ja, een warmtepomp is historisch gezien rendabel en doorgaans beter voor het milieu. Op de lange termijn is het goedkoper dus zeker doen. De kanttekening is hier echter: momenteel is de verhouding tussen de gas- en elektraprijs zo scheef dat op dit moment een warmtepomp je geen groot financieel voordeel geeft. Ook geen financieel nadeel overigens.

Dat gezegd hebbende blijft het milieu-aspect overeind staan. En daarbij zijn de schurkenstaten oververtegenwoordigd in de gashandel dus ook dat is een voordeel als je deze minder helpt.

• phicoh
Pussolini schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:22:
[...]

Nou ja, dát er een warmtepomp gaat komen, staat op zich wel vast. Alle maatregelen daarvoor, dus om op ltv over te gaan, gaan ook direct bij aankoop van het huis gebeuren. De vraag is alleen of we het nu moeten doen, gezien de hoge aankoopkosten, of nog even de (nog nieuwe) cv-ketel laten hangen, met evt een hybride pomp ernaast. Ik verwacht namelijk wel dat de prijzen van warmtepompen gaan veranderen in de komende 5-10 jaar.
Wamtepompen zijn nu slecht leverbaar omdat iedereen er een wil. En zijn ook duur omdat iedereen er een wil. Het hangt er natuurlijk ook vanaf of je het geld hebt liggen of niet.

Er is geen reden om aan te nemen dat de vraag naar warmtepompen af gaat nemen. T.o.v. een cv-ketel zijn het ook veel ingewikkelder apparaten, zeker als ze ook warm water moeten produceren. Dus of ze echt veel goedkoper gaan worden is de vraag.

Dus ik zou nu een betrouwbare installateur zoeken. Als je die gevonden hebt, dan daarmee overleggen wat ze kunnen doen.

De bestaande cv-ketel laten hangen is natuurlijk een goede optie, want dat is geen extra investering. Hybride lijkt me niet handig, want die moet je weer vervangen als je van het gas af wil. En er een goede kans dat je dat wil voordat de hybride warmtepomp afgeschreven is.

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:02
Hangt gewoon ook af van je levenswijze die we niet kennen. Ik ben in mijn geval afgestapt van de investering van een L/W warmtepomp en ga gewoon een L/L warmtepomp nemen.
- als je gebruik 90 % van de tijd enkel living en keuken is dan ben je beter af met L/L
- als je 5 dagen gaat uit werken ben je beter af met L/L
- je hebt recente gasketel dus rest van de woning kan je nog op Cv verwarmen als je maar 1 uur in je badkamer of bureau bent per dag.
- L/L kost je 3K voor L/W zit je aan 18K gebruik dat geld om je woning te isoleren.
- SCOP van een L/L is veel beter meer dan 5 / een L/W zit je hooguit aan 3.5 voor verwarmen met radiatoren.
- L/L is nog is gratis airco met je zonnepanelen in de zomer.
- hybride is gewoon niet rendabel tegenover een L/L

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:17
Ook even een duit in het zakje. Wij hebben ook een huis gekocht uit 1980 en die is zeg maar authentiek. Wij gaan als volgt te werk. Bij elke maatregel kunnen wij zien wat scheelt en komen zo bij de laatse post en dat is de warmtepomp. Die komt waarschijnlijk pas eind 2023 en tussendoor willen we nog wel even verwarmen. Het is voor ons dan ook geen directe noodzaak omdat er behoorlijk veel klussen op het programma staan.

Als ik jou eerste post lees dan vallen met 2 zaken op, een klushuis met 2-3 maanden klustijd en financiën. Ik weet niet of je 2-3 maanden vrij hebt genomen maar vergis je niet in hoe veel werk het kost. Ook al krijg je veel hulp ik zou er niet op rekenen als je ze niet betaald. Een complete renovatie kost niet alleen heel veel tijd maar ook heel veel geld. Wij hebben nu 7 maanden voorbereidingstijd gehad en dat is niet aan de lange kant geweest. Onze begroting is zeer uitgebreid en heel gedetailleerd. Ook is onze planning op de dag nauwkeurig en we komen er achter dat we toch veel klussen op een andere prio moeten zetten vanwege de tijd.

Als je afvraagt of een WP met zonnepanelen financieel haalbaar is zou ik dat zeker eerst goed onderzoeken. Houd er bijvoorbeeld rekening mee dat je pas een duurzaamheidslening kan afsluiten als je daadwerkelijk eigenaar bent van de woning en dat er dan nog tijd over heen gaat. Dit hadden wij even over het hoofd gezien. Om je een beeld te geven (maar misschien weet je al een beetje wat het kost) maar onze renovatie gaat zo tegen de 80K kosten. Hieronder even een greep uit de werkzaamheden welke de grootste posten zijn.

- Nieuwe kozijnen met HR++
- Spouwisolatie
- Dakisolatie
- Stukwerk (enkel benedenverdieping)
- Keramisch parket met vloerverwarming
- Zonnepanelen
- Airco's bovenverdieping
- WPB
- Warmtepomp

Wat betreft je hoofdvraag, nee ga nog niet van het gas af. Januari t/m maart klussen in huis zonder verwarming is afzien zeker als wat meer stationaire klussen gaat doen en jezelf niet kan opwarmen. Ook is het inzetten van een alternatieve verwarmingswijze een extra kostenpost die je misschien in deze verbouwing helemaal niet kan gebruiken en ook nog eens extra tijd kost. Daarna voelt het vaak zonde om weg te doen omdat je het net nieuw hebt.

Wij halen ook alle radiatoren weg, boven komen airco's en beneden vloerverwarming. Echter zal beneden hoogstens 2-3 weken maar voor helft verwarming zijn in verband met de nieuwe grotere kozijnen. Daarna komt de vloerverwarming al en die heeft dna nog een stookprocedure van een dag of 7-10

Verder is niks vervelende dan zonder warmte te zitten. Ik begrijp het issue met het verplaatsen van de meterkast maar is het noodzakelijk? Houdt er rekening meer dat hier ook kosten voor worden gerekend zo rond de 800 euro en staat los van een verzwaring.

[ Voor 5% gewijzigd door Mistacal op 09-11-2022 09:53 ]

__/`\__/`\__

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Carman1971 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:55:
[...]

Hangt gewoon ook af van je levenswijze die we niet kennen. Ik ben in mijn geval afgestapt van de investering van een L/W warmtepomp en ga gewoon een L/L warmtepomp nemen.
- als je gebruik 90 % van de tijd enkel living en keuken is dan ben je beter af met L/L
- als je 5 dagen gaat uit werken ben je beter af met L/L
- je hebt recente gasketel dus rest van de woning kan je nog op Cv verwarmen als je maar 1 uur in je badkamer of bureau bent per dag.
- L/L kost je 3K voor L/W zit je aan 18K gebruik dat geld om je woning te isoleren.
- SCOP van een L/L is veel beter meer dan 5 / een L/W zit je hooguit aan 3.5 voor verwarmen met radiatoren.
- L/L is nog is gratis airco met je zonnepanelen in de zomer.
- hybride is gewoon niet rendabel tegenover een L/L
Hoe kom je aan 18k voor een L/W WP? Ze zijn er al voor ~5k op de webshop..

Inclusief SWW infra natuurlijk wat meer.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Carman1971 definieer 'beter af'. Ik vind persoonlijk L/L echt heel erg oncomfortabele warmte.

• boxlessness
MikeyMan schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:30:
@Carman1971 definieer 'beter af'. Ik vind persoonlijk L/L echt heel erg oncomfortabele warmte.
Ik weet niet of ik dat met je eens ben... want, is L/W niet net zo goed een vorm van convectie-warmte (in tegenstelling tot stralingswarmte bij hoge temperatuur radiatoren), net als L/L.
Het enige verschil is dan dat L/L de warmte nog blaast.
Ben wel nieuwgierig, want ik ben nog nooit in een huis geweest met een L/W WP.

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:48

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

boxlessness schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:52:
[...]

Nou, ik woon in zo'n huis met L/W warmtepomp en heb geen last van tocht of blazende airco. De stralingswarmte van de vloer is lekker.

A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, Marstek Venus E v 2.0 PiB, Home Assistant noob

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

boxlessness schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:52:
[...]

Ik weet niet of ik dat met je eens ben... want, is L/W niet net zo goed een vorm van convectie-warmte (in tegenstelling tot stralingswarmte bij hoge temperatuur radiatoren), net als L/L.
Het enige verschil is dan dat L/L de warmte nog blaast.
Weleens in een huis met vloerverwarming geweest neem ik aan? Altijd comfortabeler dan radiatoren. En nog veel comfortabeler dan hete lucht om je oren. Tocht en geluid hou je.

Het is trage warmte vs snelle warmte. Dat maakt nogal verschil.

• boxlessness
MikeyMan schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:58:
[...]

Weleens in een huis met vloerverwarming geweest neem ik aan? Altijd comfortabeler dan radiatoren. En nog veel comfortabeler dan hete lucht om je oren. Tocht en geluid hou je.

Het is trage warmte vs snelle warmte. Dat maakt nogal verschil.
Ah, dan begrijp ik je punt.
Heul vroegah, in mijn ouderlijk huis, hadden we vloerverwarming.

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:02
Inclusief SWW infra natuurlijk wat meer.
Klopt en dan heb je nog geen montage. En Pana. is middelmaat. Heb je geen full MHI voor met SWW.

Prijzen zijn te hoog nu om rendabel te zijn met L/W warmtepomp.
Daar komt de markt wel zelf achter. Advies nu L/L ofwel geduldig wachten tot volgend jaar de gasprijs terug is gezakt en de hype over is. Tegen deze prijzen valt de markt en vraag gewoon stil.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Carman1971 Panasonic middelmaat? Tis geen Samsung of LG he.

Prima vergelijkbaar met Mitsubishi.

• onetime
  • Niet online
DropjesLover schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:52:
[...] Onzin, er zijn zat woonwijken die op een warmtenet zitten en prima op HT radiatoren kunnen verwarmen.
Je hebt mij niet begrepen.
We willen / moeten naar een efficiëntere situatie toe. Daar past geen distributienet bij met grote verliezen.
Er zijn 100 jaar oude auto's die nog werken. Wil je die ook nog dagelijks gebruiken in originele staat?

edit: daarbij, een HT warmtenet is (te) duur in de aanleg, en door de verliezen, erg (te) duur in het gebruik.

[ Voor 8% gewijzigd door onetime op 11-11-2022 10:38 ]

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

onetime schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:33:
[...]

Je hebt mij niet begrepen.
We willen / moeten naar een efficiëntere situatie toe. Daar past geen distributienet bij met grote verliezen.
Er zijn 100 jaar oude auto's die nog werken. Wil je die ook nog dagelijks gebruiken in originele staat?

edit: daarbij, een HT warmtenet is (te) duur in de aanleg, en door de verliezen, erg (te) duur in het gebruik.
Daar ben ik het niet met je eens.
Een warmtenet wordt aangelegd met goed geïsoleerde buizen.
Daarbij koppel je een warmtenet aan een energie/gascentrale, waardoor het rendement van zo'n centrale ook flink toeneemt (van ~35% alleen verbranding naar >60% van verbranding + restwarmte benutten).
Er gaan nog steeds warmtenetten de grond in, blijkbaar is die business case ook met de lage energieprijzen van de afgelopen jaren nog steeds kloppend te krijgen qua verliezen.

BThGvNeOA

• phicoh
DropjesLover schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:01:
Er gaan nog steeds warmtenetten de grond in, blijkbaar is die business case ook met de lage energieprijzen van de afgelopen jaren nog steeds kloppend te krijgen qua verliezen.
De business case van een warmtenet is dat de afnemers zich blauw betalen t.o.v. een warmtepomp.
Inclusief trucs met afleversets die een vermogen kosten.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

phicoh schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:47:
[...]

De business case van een warmtenet is dat de afnemers zich blauw betalen t.o.v. een warmtepomp.
Inclusief trucs met afleversets die een vermogen kosten.
En dat moet inderdaad afgeschaft worden.
De kale energieprijs is/was gekoppeld aan de gasprijs, maar je was toch duurder uit omdat daar bovenop nog flinke "huur van de installatie" en "onderhoudservice" gerekend werden, ook al hangt de unit (nog geen €1000) al 20 jaar zonder ooit iemand gezien te hebben.

BThGvNeOA

• onetime
  • Niet online
@DropjesLover Nou, ik weet van een flat die €50k moest betalen voor de aansluiting. Veel te duur dus.

En je denkt dat die buizen goed geïsoleerd zijn, maar dat zijn ze niet. De isolatie is minder dan 10cm dik bij de buizen die ik heb gezien. Denk iets van 6cm. En dat voor een temperatuur verschil van >600C.
Bij huizen gaan we naar 15 á 20 cm isolatie voor een temperatuur verschil van minder dan <200C.

Gebruik van restwarmte ok, maar dan graag het warmtenet in 2 a 3 etappes, de eerste zonder warmtepomp om de warmte eruit te halen, de 2e trap om alleen warm water nog bij te moeten verwarmen, en de 3e trap als bron voor warmtepompen. Gaat daar het rendement ook weer omhoog.
edit:
: En bij de centrale ook!
En is het makkelijker op te vangen als de centrale verdwijnt. Gebeurt ook.

• jassie256
Mistacal schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:49:
Ook even een duit in het zakje. Wij hebben ook een huis gekocht uit 1980 en die is zeg maar authentiek. Wij gaan als volgt te werk. Bij elke maatregel kunnen wij zien wat scheelt en komen zo bij de laatse post en dat is de warmtepomp. Die komt waarschijnlijk pas eind 2023 en tussendoor willen we nog wel even verwarmen. Het is voor ons dan ook geen directe noodzaak omdat er behoorlijk veel klussen op het programma staan.

Als ik jou eerste post lees dan vallen met 2 zaken op, een klushuis met 2-3 maanden klustijd en financiën. Ik weet niet of je 2-3 maanden vrij hebt genomen maar vergis je niet in hoe veel werk het kost. Ook al krijg je veel hulp ik zou er niet op rekenen als je ze niet betaald. Een complete renovatie kost niet alleen heel veel tijd maar ook heel veel geld. Wij hebben nu 7 maanden voorbereidingstijd gehad en dat is niet aan de lange kant geweest. Onze begroting is zeer uitgebreid en heel gedetailleerd. Ook is onze planning op de dag nauwkeurig en we komen er achter dat we toch veel klussen op een andere prio moeten zetten vanwege de tijd.

Als je afvraagt of een WP met zonnepanelen financieel haalbaar is zou ik dat zeker eerst goed onderzoeken. Houd er bijvoorbeeld rekening mee dat je pas een duurzaamheidslening kan afsluiten als je daadwerkelijk eigenaar bent van de woning en dat er dan nog tijd over heen gaat. Dit hadden wij even over het hoofd gezien. Om je een beeld te geven (maar misschien weet je al een beetje wat het kost) maar onze renovatie gaat zo tegen de 80K kosten. Hieronder even een greep uit de werkzaamheden welke de grootste posten zijn.

- Nieuwe kozijnen met HR++
- Spouwisolatie
- Dakisolatie
- Stukwerk (enkel benedenverdieping)
- Keramisch parket met vloerverwarming
- Zonnepanelen
- Airco's bovenverdieping
- WPB
- Warmtepomp

Wat betreft je hoofdvraag, nee ga nog niet van het gas af. Januari t/m maart klussen in huis zonder verwarming is afzien zeker als wat meer stationaire klussen gaat doen en jezelf niet kan opwarmen. Ook is het inzetten van een alternatieve verwarmingswijze een extra kostenpost die je misschien in deze verbouwing helemaal niet kan gebruiken en ook nog eens extra tijd kost. Daarna voelt het vaak zonde om weg te doen omdat je het net nieuw hebt.

Wij halen ook alle radiatoren weg, boven komen airco's en beneden vloerverwarming. Echter zal beneden hoogstens 2-3 weken maar voor helft verwarming zijn in verband met de nieuwe grotere kozijnen. Daarna komt de vloerverwarming al en die heeft dna nog een stookprocedure van een dag of 7-10

Verder is niks vervelende dan zonder warmte te zitten. Ik begrijp het issue met het verplaatsen van de meterkast maar is het noodzakelijk? Houdt er rekening meer dat hier ook kosten voor worden gerekend zo rond de 800 euro en staat los van een verzwaring.
Dank voor je inzichten. Ja het is allemaal lastig plannen. Daarnaast is madame uberhaupt geen verwarming gewend geweest in Latam dus moet ik alles plannen en bedenken.

Warmptepomp - hoe voorbereid te zijn op toekomst
Nee, gaan we nu niet aan beginnen, te lange levertijd en financieel ook lastig
vraag: Moeten we bij het aanleggen van vloerverwarming nog rekening houden om het eventueel over ±5 jaar wél een L/W WP te installeren? Is het slim om al aansluitingen/leidingen in de vloer te laten leggen voor het eventueel aansluiten van een WP - zoja, wat is hiervoor aan te raden, specifieke buisdikte/isolatie etc?

Verwarming (vloer en radatoren)
We zullen beneden vloerverwarming nemen. Boven lijkt het verstandig de oude radiatoren te laten hangen, mochten we ooit op een WP overgaan hangen er alvast decent, old-school radiatoren. Of is dit een gekke keuze?

Huidige CV ketel (2004) wat hiermee te doen?
Is het aan te raden nu een (2e hands?) CV ketel te installeren om wel wat efficienter te zijn, of is dat het niet waard en lekker 'doormodderen' met de 2004 versie? Typenr ken ik niet, taxateur schreef in zijn aanbeveling dat het slim is deze te vervangen tzt.

WTW ventilatie
Ondanks dat het een oud huis is willen we dit zo goed mogelijk gaan isoleren. Omdat we alles toch strippen is het denk ik verstandig er direct goede ventilatie aan te brengen. Waar is het slim om dit systeem op te hangen? Ik ga me er maar eens in verdiepen wat de mogelijkheden zijn.

Ramen en Kozijnen
Zoals jullie ook hebben gedaan willen wij ook naar HR++ of zelfs tripple gaan, inclusief nieuwe kozijnen. Ook hiervoor ga ik zoeken wat handig is qua levering en bestellen.

Meterkast
Deze laten we inderdaad maar lekker waar hij is. Ook omdat we dus niet direct van het gas afgaan. Wel zullen we de stoppenkast moeten upgraden want deze is nu nog historisch :9

[ Voor 2% gewijzigd door jassie256 op 13-11-2022 14:36 . Reden: vloer en verwarming toegevoegd ]

• onetime
  • Niet online
jassie256 schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:34:
[...] Dank voor je inzichten. Ja het is allemaal lastig plannen. Daarnaast is madame uberhaupt geen verwarming gewend geweest in Latam dus moet ik alles plannen en bedenken.
Geeft je ook wat vrijheid...
vraag: Moeten we bij het aanleggen van vloerverwarming nog rekening houden om het eventueel over ±5 jaar wél een L/W WP te installeren? Is het slim om al aansluitingen/leidingen in de vloer te laten leggen voor het eventueel aansluiten van een WP - zoja, wat is hiervoor aan te raden, specifieke buisdikte/isolatie etc?
10cm hart op hart, en liever 18mm dan 16mm. En er moet natuurlijk ergens een aansluiting op / toevoer naar de verdeler zijn. Minstens 22mm.
We zullen beneden vloerverwarming nemen. Boven lijkt het verstandig de oude radiatoren te laten hangen, mochten we ooit op een WP overgaan hangen er alvast decent, old-school radiatoren. Of is dit een gekke keuze?
Als de oude radiatoren niet afdoende zijn kan later je alsnog overstappen op LTV zoals JAGA Tempo.
Is het aan te raden nu een (2e hands?) CV ketel te installeren om wel wat efficienter te zijn, of is dat het niet waard en lekker 'doormodderen' met de 2004 versie? Typenr ken ik niet, taxateur schreef in zijn aanbeveling dat het slim is deze te vervangen tzt.
Er gaat bij een vriendin een Remeha Avanta 28C HR uit, 8 jaar oud, weinig gebruikt. PM bij interesse.
WTW ventilatie
Ondanks dat het een oud huis is willen we dit zo goed mogelijk gaan isoleren. Omdat we alles toch strippen is het denk ik verstandig er direct goede ventilatie aan te brengen. Waar is het slim om dit systeem op te hangen? Ik ga me er maar eens in verdiepen wat de mogelijkheden zijn.
Balans ventilatie met warmteterugwinning een optie? Op zolder?
Ramen en Kozijnen
Zoals jullie ook hebben gedaan willen wij ook naar HR++ of zelfs tripple gaan, inclusief nieuwe kozijnen. Ook hiervoor ga ik zoeken wat handig is qua levering en bestellen.
Bij die vriendin was triple glass (U0,7) maar +/-1k duurder dan HR++ (U1.1). Valt op het totaal bedrag gewoon weg.
Meterkast
Deze laten we inderdaad maar lekker waar hij is. Ook omdat we dus niet direct van het gas afgaan. Wel zullen we de stoppenkast moeten upgraden want deze is nu nog historisch :9

• jassie256
onetime schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:07:
[...]

Geeft je ook wat vrijheid...

[...]

10cm hart op hart, en liever 18mm dan 16mm. En er moet natuurlijk ergens een aansluiting op / toevoer naar de verdeler zijn. Minstens 22mm.

[...]

Als de oude radiatoren niet afdoende zijn kan later je alsnog overstappen op LTV zoals JAGA Tempo.

[...]

Er gaat bij een vriendin een Remeha Avanta 28C HR uit, 8 jaar oud, weinig gebruikt. PM bij interesse.

[...]

Balans ventilatie met warmteterugwinning een optie? Op zolder?

[...]

Bij die vriendin was triple glass (U0,7) maar +/-1k duurder dan HR++ (U1.1). Valt op het totaal bedrag gewoon weg.

[...]
Zolder is helaas geen optie omdat die er niet is. Balans ventilatie nooit van gehoord. Komt ook op de bingokaart.
Ik zal je een PM sturen. Dank

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:17
jassie256 schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:34:
[...]

Dank voor je inzichten. Ja het is allemaal lastig plannen. Daarnaast is madame uberhaupt geen verwarming gewend geweest in Latam dus moet ik alles plannen en bedenken.

Zie antwoord hierboven
Denk hierbij vooral aan hoe je het over 5 jaar wilt hebben, gaan dan de radiatoren weg maar heb je er wel een nieuwe vloer ingelegd dan heb je gaten in je vloer van de oude leidingen. Wij gaan voor airco's boven die ook verwarmen, dan gaan de radiatoren dus meteen weg en is de vloer mooi strak.
Moeilijke kwestie, de mijne is uit 1998 en ik laat hem hangen omdat ik in 2023 een WP neem. Over een periode van 5 jaar ziet het er wel anders uit. Het kan best veel schelen in verbruik en dus ook in de kosten uiteindelijk. Vergis je niet dat een 2e handse ook geinstalleerd moet worden, nieuwe ketel is ongeveer 2800 met plaatsen. En ook zul je een installateur moeten vinden die een gebruikte wilt installeren lijkt mij wat meer kopzorgen geven dan dat het oplevertd.
WTW ventilatie
Houd rekening met flinke doorvoeren die gemaakt moeten wordne, buizen aanleggen en koof maken in iedere ruimte. Meestal hangt het ding op zolder ivm geluid,
Ramen en Kozijnen
Het antwoord @onetime is in dat specifieke geval de moeite waard maar houd er rekening mee dat triple glas flink meer weegt en dat de grote van je kozijnen bepalend zijn voor wat het meer gaat kosten. In mijn geval moest er wel flink wat extra hijs en hulpmiddelen worden ingezet waar door de aanschaf nog wel lonend was maar niet de montage.
Meterkast
Waar je wel naar kan kijken is of je douche boven je meterkast zit, hier kan je dan bijvoorbeeld een douche WTW plaatsen, dat scheelt ook nog wel wat. Verder inderdaad mooi vernieuwen met genoeg groepen!

Succes

__/`\__/`\__

Pagina: 1