Dank voor het maken van een los topic @moderator

.
Is al een behoorlijk draadje geworden zo in een dag.
Goed punt. Maar mag ik er niet vanuit gaan dat de warmptepompen op de markt aan de normale eisen voldoen?
chrisborst schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:13:
@
jassie256
[knip]
Vloer-isolatie, gevelisolatie, direct kunstof + trippleglas, dakisolatie. Vervolgens bepalen hoe je de warmte wil leveren, vloerverwarming.
..over een warmtepomp gaan nadenken. Het minste wat je kan doen is zorgen dat alles voorbereid zodat het ook mogelijk is. Dus een mooie mantelbuis waar je leidingen doorheen kunnen voor de buitenunit van de warmtepomp. Voldoende opstelplek voor je buffervat/ warmwatervat.
En met de huidige levertijden is het dan fijn als je nog een jaartje van je oude CV gebruik kan maken.
Helaas geen oneindig budget (±130k)
Keuken en beneden zal alles full electric worden
Vloer isoleren + vvw erin
Nieuwe kozijnen en HR++ glas, tripple eventueel
Vwb zonnepanelen: We hopen binnen 3 jaar een extra verdieping op het dak (±38m2) te laten plaatsen. Alles er snel weer afhalen en daarna opnieuw plaatsen is ook weer een extra investering..
Alles voorbereiden: Ja, dat wil ik dus zeker doen. Maar voor mij (nu nog leek) nog onduidelijk hoe het logistiek te regelen. Warmptepomp komt achter het huis, CV staat op 1e verdieping. Waar leg je dan de toevoer van je water naar je vvw?
Buffervat en warmwatervat: Zou dit niet mooi op de plek kunnen komen waar nu de CV staat?
Waypoint schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:01:
ik heb in hetzelfde schuitje gezeten.
[knip]
Mijn tips:
- laat een warmteverliesberekening maken met je verwachtte isolatie. dan weet je 'zeker' dat je goed zit.
- meterkast verplaatsing direct aanvragen-> wachttijd +3maanden bij ons. vraag dan gelijk de verzwaring naar 3*25a aan als je meer naar elektrisch gaat. dan betaal je 1x de kosten. let wel dat je dan je meterkast hier op aangepast moet hebben als ze komen. kun je dit de meterkast verplaatsen als de gasaansluiting op de huidige plek tijdelijk blijft?.
Ik had in een eerdere post (ander topic) aangeven dat het huis uit 1954 is, 2 verdiepingen en momenteel matig/slecht geisoleerd.
- Meterkast verplaatsen: Kan ik dit aanvragen als ik de sleutel nog niet heb? Ook dit is een punt waarvan we misschien maar gaan denken: laten we die maar zitten waar hij nu zit.
- Gas en meterkast zitten nu in een. Als we het dus zo laten zitten is er qua planning minder stress. Wel lastig omdat we eigenlijk de trap iets wilde verplaatsen.
- Aanvragen 3*25a is wel slim. Kwam onze aannemer ook al mee.
Murkmans schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:18:
Wij hebben in april dit jaar de sleutel van ons klushuis gekregen. Alles voorbereid en nageisoleerd waar mogelijk (dak/vloer/deel ramen/muren en deel ramen waren al gedaan). Vergeet niet om ventilatie aan te leggen (wij hebben wtw systeem van Duco comfort d325)
Gebruik ubakus.de om een warmteverlies berekening te maken.
[Afbeelding]
Wij stoken momenteel nog op gas [knip]
Vertilatie heb ik nog geen plannen voor, noch over nagedacht. Neem ik ook mee
Ja, klinkt als een goed plan alles al klaar te leggen en daarna bij levering WP overgaan.
Maar blijven er dan niet onnodig (oude) leidingen door je huis lopen die nodig waren voor CV en niet wanneer je overgaan op de warmptepomp? Bijv. extra meters gasleiding (meterkast-->1e verdieping), waterleiding van CV naar vvw beneden (dat zal later WP-->vvw worden, beide beneden).