O085105116N schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:47:
Ik ben de draad kwijt. In mijn zoektocht naar wat er nu precies wel en niet mag mbt de plaatsing van een warmtepomp verdwaal je in de regelgeving. Die lijkt eenvoudig, maar er kunnen zoveel afwijkingen en lokale verordening zijn dat ii niet meer precies weet wat er nu geldig is.
Ik wil een warmtepomp plaatsen bij onze woning uit 1965, deze staat dan behoorlijk dicht op de erfgrens (1,5), met de uitblaas richting de buren. De woning van de buren ligt 25 meter verderop. Ik gebruik de WP alleen voor verwarming, niet voor SWW. De locatie van de WP zelf is zorgvuldig gekozen met in achtneming van de handleiding van de fabrikant.
Wat heb ik gevonden:
1:
1: Een installatie voor warmte- of koudeopwekking, die is opgesteld buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk, veroorzaakt op de perceelgrens met een perceel voor een andere woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 40 dB, bepaald volgens de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai.
Dit gaat dan over nieuwbouw, wat is er met bestaande bouw?
2:
Hier spreekt men over variable geluidsdruk, gemeten op de gevel van de buren.
Ik heb het hele forum deel eens doorgelezen, wat ik veel tegenkom en wat er gezegt is kan op zich best wel kloppen maar is helaas niet juist specifiek voor deze cassus (buitenunit van een warmtepomp).
Per 1-4-2021 zijn er nieuwe geluidseisen gesteld aan (nieuw te plaatsen) buiten opgestelde installaties voor warmte- of koude opwekking, ook wel buitenunits van warmtepompen en/of split-airco's genoemd.
Belangrijk is dat deze nieuwe regels zowel voor de bestaande bouw als voor de nieuwbouw van toepassing zijn, en hebben met een bv bouwvergunning niets te maken. Dus de ook veelgevonden 50 dB heeft dus met dit thema niets te maken, ookal is ook in deze bepaling de erfgrens bepalend, alleen de toegestaande waarden zijn dus anders.
Deze regeling is in het bouwbesluit 2012 opgenomen (staatsblad 2020 nr. 189) Link
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2020-189.html
De inwerking treed deze wijziging op 1-4-2021 (Staatsblad 2021 nr. 12)
en geld op die datum voor alle op en na deze datum geplaatste buitenunits van WP en airco's m.u.z. nieuwbouw waarvoor een vergunningsaanvraag gedaan is voor 1-4-2021.
De regeling geeft alleen de max. geluidsniveau aan op de erfgrens van het perceel aan naast gelegen percelen en is ook alleen van toepassing voor woningen en woongebouwen. Bv de openbare weg of een perceel van een bedrijfspand tellen hier dus niet mee. De nieuwe waarden hebben hun oorsprong uit de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai.
er zijn twee waarden belangrijk:
Max. geluidsvermogenniveau overdag (07:00 - 19:00) is 45 dB (let op het is dus geen 45 dB(A))
max. geluidsvermogenniveau avond-nacht (19:00 - 07:00) is 40 dB
Geluidsvermogenniveau (LwA) is dus wat anders dan een geluidsdruk (Lp), vaak word door producenten marketing technisch graag met een Geluidsdrukniveau geadverteerd, allen mag je deze waarde (die lager is dan het geluidsvermogenniveau) niet voor dit gebruiken.
Deze geluidsniveau's zijn per definitie op het vol vermogen van de betreffende buitenunit van toepassing, er is een uitzondering, indien de unit een vaste nachtstand heeft, mag deze gebruikt worden.
In principe word de bepaling van het voldoen aan deze eis uitgevoort door een geluidsmeting conform de reeds aangehaalde handboek, dit zijn in het algemeen behoorlijk dure metingen (ik heb ze gezien ergens tussen 1.500 tot wel 3.000 euro, dit zijn reedelijk uitvoerige metingen die in de nacht uitgevoerd moeten worden door een gecertificeerd lab, dus duur).
Er is echter een prima alternatief wat ook in de regeling is verwerkt, hiervoor heeft de overheid een speciaal rekentool laten ontwikkelen waarmee de eigenaar van het pand zelf deze berekening kan uitvoeren.
Helaas is het een redelijk ingewikkeld tool geworden, daar is er ook een uitvoerige handleiding gemaakt die goed kan ondersteunen, dus voordat men aan de tool begint (voor openoffice en Excel beschikbaar) eerst deze handleiding goed doorlezen.
De bepalingsmethode (meten of berekenen) voor deze eisen is vastgelegd in de Regeling Bouwbesluit 2012 (Staatscourant 2020, 62676) die gelijktijdig inwerking zal treden.
Link:
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
De tool is voor zowel woonhuizen (rijtjeshuis, twee onder een kap, alleenstaand) als ook voor apartementen
bedoeld en in verschillende modules geplaatst, belangrijk is dat men wel de juiste module kiest, anders kan de uitkomst onjuist zijn.
De handleiding geeft daar uitvoerige informatie bij.
Belangrijk zijn de juiste gegevens die gevraagd worden mn de juiste afmetingen, deze luisteren redelijk nauwkeurig.
terug naar je eigen vraag:
Ik wil een warmtepomp plaatsen bij onze woning uit 1965, deze staat dan behoorlijk dicht op de erfgrens (1,5), met de uitblaas richting de buren. De woning van de buren ligt 25 meter verderop. Ik gebruik de WP alleen voor verwarming, niet voor SWW. De locatie van de WP zelf is zorgvuldig gekozen met in achtneming van de handleiding van de fabrikant.
1) afstand WP tot de Erfgrens is bepalend, niet waar het huis of een raam naar de buren staat (ramen kunnen wel een bijkomend nadelig effect hebben).
Dus bij jou is dat 1,5m, dit betekend dat met deze afstand er nauwelijks een reductie te verwachten is.
Als je WP 68 dB (dat is serieus lawaai) maakt (wat best veel is, heb je deze la of ben je nog op zoek?, deze is wel erg luid) zie ik op die plek eigenlijk geen mogelijkheid om dat volgens de wet te doen, daar heb ik nog niet eens een berekening voor nodig. Ik zou dus de handleiding van de rekentool lezen en aan dehand van de informatie kijken of je ook nog andere opties hebt.
Wat ik nu niet kan beoordelen is hoe staat de unit? op de grond, tegen een muur, op een schuur of carpoort enz. Dit zijn alle aspecten die een andere uitwerking zullen hebben. De tool kan in de meeste gevallen daar ook gebruikt voor worden.
Dat de woning 25m verder staat, is voor deze wettelijke eis helaas niet verder bepalend.
Dus een goed gesprek met de buurman is denk ik hier het meest belangrijke, heb je een Tante Truus, dan maak je borst maar nat.
en maak die berekening.
Wat je wel kun doen is bv door een geluidskast de buitenunit gaan isoleren, echter zelfs de meeste op maat gemaakte kasten hebben max. een reductie van -10 dB, dan zou je Warmtepomp niet meer dan 50 dB moeten maken, die zijn er niet veel. de WP van deWarmte AO zou dat moeten kunnen, ik heb van deze WP een eigen Forum item gemaakt (nee, ik heb geen verbinding met deze firma, maar ben zelf ook aan het kijken naar een WP).
Nadeel van deze omkastingen zijn dat deze behoorlijk groot( faktor 4 van je WP) en best een industielook hebben, ik vind dat niet echt mooi.
Dus geluid is op dit moment zeker met de nieuwe eisen best een ding.
Nog een tip: let bij de installatie op een schuur (plat dak) of carport op dat deze op een stabile en zware ondergrond staat met goede trillingsdempers, anders gaat je schuur of carpoort als een klankkast werken en kun je beoorlijke bromtonen krijgen, beter is om deze dingen tegen een muur op beugels te zetten.
zie ook de link
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
Gemeenten mogen mbt het geluid geen aanvullende eisen stellen, omdat dit reeds via de bouwregelgeving op landelijk niveau is bepaald.
Echter kunnen en doen zij dit wel op andere vlakken, mn welstand en plaatsingsvoorschriften zijn daar een duidelijk voorbeeld van. Ook het toegestaane aantal buitenunits (vaak 2) voor de vergunningsvrije plaatsing zie je bij veel gemeentes terugkomen.
Kijk dus mn welke plaatsingsvoorschriften jou gemeente heeft. Kom je in een vergunning terug kan het best heel duur worden (ik zie bedragen van 150 euro tot 800 euro voorbij komen)
veel zie je onderstaande afbeling die toegestaane plaatsing van buitenunits aangeeft (groen, rood betekend verbod cq vergunningplichtig)
:strip_exif()/f/image/zQJliTAYp3gx4wAAEhgfDPfs.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit kom ik verder nergens specifiek tegen.
En dan deze:
In de conclusie van deze
casus spreekt men over het bestemmingsplan.
3: Het
bestemmingsplan van het dorp waar ik woon, is volgens de gemeente uit 2009.
Ik heb met de gemeente contact gehad, maar dat gaat alleen per mail en ik werd gevraagd om een geluidsdrukmeting voor iets wat ik niet heb geplaatst. Dus dat contact heb ik gestopt.
Maar wat is het nu, artikel 1 gaat over het bouwbesluit uit 2012 en over nieuwbouw, hoe zit het dan met bestaande bouw en de meting op de gevel? Darkshadow
haalt dit ook aan, maar geeft weer geen verdere onderbouwing.
Het 3e deel gaat over het bestemmingsplan vs de update van het bouwbesluit.
Het is niet mijn intentie om gelijk te halen en daarmee overlast bij de buren te rechtvaardigen. De woning ligt ongeveer 25 meter verderop, ik maak geen SWW, hij werkt dus alleen in de winter.
Wie weet nu wat wel/niet kan/mag?
[
Voor 6% gewijzigd door
MacD007 op 08-09-2022 03:38
]