Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-05 15:04
Ik ben de draad kwijt. In mijn zoektocht naar wat er nu precies wel en niet mag mbt de plaatsing van een warmtepomp verdwaal je in de regelgeving. Die lijkt eenvoudig, maar er kunnen zoveel afwijkingen en lokale verordening zijn dat ii niet meer precies weet wat er nu geldig is.

Ik wil een warmtepomp plaatsen bij onze woning uit 1965, deze staat dan behoorlijk dicht op de erfgrens (1,5), met de uitblaas richting de buren. De woning van de buren ligt 25 meter verderop. Ik gebruik de WP alleen voor verwarming, niet voor SWW. De locatie van de WP zelf is zorgvuldig gekozen met in achtneming van de handleiding van de fabrikant.

Wat heb ik gevonden:
1: 1: Een installatie voor warmte- of koudeopwekking, die is opgesteld buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk, veroorzaakt op de perceelgrens met een perceel voor een andere woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 40 dB, bepaald volgens de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai.

Dit gaat dan over nieuwbouw, wat is er met bestaande bouw?

2: Hier spreekt men over variable geluidsdruk, gemeten op de gevel van de buren.

Dit kom ik verder nergens specifiek tegen.

En dan deze:
In de conclusie van deze casus spreekt men over het bestemmingsplan.

3: Het bestemmingsplan van het dorp waar ik woon, is volgens de gemeente uit 2009.

Ik heb met de gemeente contact gehad, maar dat gaat alleen per mail en ik werd gevraagd om een geluidsdrukmeting voor iets wat ik niet heb geplaatst. Dus dat contact heb ik gestopt.

Maar wat is het nu, artikel 1 gaat over het bouwbesluit uit 2012 en over nieuwbouw, hoe zit het dan met bestaande bouw en de meting op de gevel? Darkshadow haalt dit ook aan, maar geeft weer geen verdere onderbouwing.

Het 3e deel gaat over het bestemmingsplan vs de update van het bouwbesluit.

Het is niet mijn intentie om gelijk te halen en daarmee overlast bij de buren te rechtvaardigen. De woning ligt ongeveer 25 meter verderop, ik maak geen SWW, hij werkt dus alleen in de winter.

Wie weet nu wat wel/niet kan/mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-05 21:23
Lees artikel 3.10 van het bouwbesluit dat je quote. En de artikelen van toelichting die er in staan.
oftewel: je mag 50dB produceren op de perceelgrens en 40dB op de gevel.

Hoeveel dB je buitenunit produceert zou je in de specificaties moeten kunnen vinden.
Dat is vaak een dB meting op afstand x (bijvoorbeeld 1 of 3 meter). Iedere verdubbeling van de afstand levert over het algemeen -3dB op.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
RocketKoen schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:58:
Lees artikel 3.10 van het bouwbesluit dat je quote. En de artikelen van toelichting die er in staan.
oftewel: je mag 50dB produceren op de perceelgrens en 40dB op de gevel.

Hoeveel dB je buitenunit produceert zou je in de specificaties moeten kunnen vinden.
Dat is vaak een dB meting op afstand x (bijvoorbeeld 1 of 3 meter). Iedere verdubbeling van de afstand levert over het algemeen -3dB op.
Volgens mij staat dat er helemaal niet. Ze gaan dan uit van 30db en tellen daar weer 10 bij op. Over geluidsdruk op een gevel staat niks beschreven.

In artikel 3.8 heeft men ook nog eens over zomermaanden. Dan staat ie bij ons dus uit.

[ Voor 6% gewijzigd door O085105116N op 07-09-2022 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
O085105116N schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:21:
[...]

Volgens mij staat dat er helemaal niet. Ze gaan dan uit van 30db en tellen daar weer 10 bij op. Over geluidsdruk op een gevel staat niks beschreven.

In artikel 3.8 heeft men ook nog eens over zomermaanden. Dan staat ie bij ons dus uit.
De zomermaanden is een voorbeeld. Als je buurman met -10 op zijn balkon wil zitten mag dat ook.
En er staat in 3.9.2 geluidsdruk in een niet-gemeenschappelijk verblijfsgebied van de gebruiksfunctie. Dat is inderdaad niet precies de gevel. Kan ook een balkon of terras zijn.

En let op het verschil tussen 3.8 en 3.9.
3.8 heeft het over 40 (+10) dB op de erfgrens.
3.9 heeft het over 30 (+10) dB op " niet-gemeenschappelijk verblijfsgebied van de gebruiksfunctie"

Maar kijk eerst eens even in de handleiding/specificaties van je warmtepomp hoeveel lawaai dat ding maakt. Of post het merk/type als je dat niet kan vinden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
RocketKoen schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:33:
[...]

De zomermaanden is een voorbeeld. Als je buurman met -10 op zijn balkon wil zitten mag dat ook.
En er staat in 3.9.2 geluidsdruk in een niet-gemeenschappelijk verblijfsgebied van de gebruiksfunctie. Dat is inderdaad niet precies de gevel. Kan ook een balkon of terras zijn.

En let op het verschil tussen 3.8 en 3.9.
3.8 heeft het over 40 (+10) dB op de erfgrens.
3.9 heeft het over 30 (+10) dB op " niet-gemeenschappelijk verblijfsgebied van de gebruiksfunctie"

Maar kijk eerst eens even in de handleiding/specificaties van je warmtepomp hoeveel lawaai dat ding maakt. Of post het merk/type als je dat niet kan vinden.
Ik waardeer je input, maar Ik begrijp nog niet wat je nu precies wil zeggen.

De zomermaanden zijn geen voorbeeld lijkt mij. Dat wordt uitgelegd in een casus in het bouwbesluit, in een van de notas.

Het hele artikel gaat uit van nieuwbouw. Dat is niet het geval bij mij. Dus moeten we wel uitgaan van dit artikel? En als we dat doen, dan is alleen 3.8 van toepassing niet 3.9.

Ik heb een 7kW panasonic J serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 17:21

M14

Waar ben je bang voor? Een woning die 25 meter van de erfgrens af ligt lijkt me nou niet zo problematisch.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Leuke vraag, ik lees mee! Mijn buren (rijtjeshuizen van 2015) willen ook een warmtepomp gaan plaatsen op hun dakkapel, hoop dat mijn dochter in de winter geen last gaat hebben van het geluid aangezien zij in de zolderkamer ernaast slaapt onder ons dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
O085105116N schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:36:
[...]

Ik waardeer je input, maar Ik begrijp nog niet wat je nu precies wil zeggen.

De zomermaanden zijn geen voorbeeld lijkt mij. Dat wordt uitgelegd in een casus in het bouwbesluit, in een van de notas.

Het hele artikel gaat uit van nieuwbouw. Dat is niet het geval bij mij. Dus moeten we wel uitgaan van dit artikel? En als we dat doen, dan is alleen 3.8 van toepassing niet 3.9.

Ik heb een 7kW panasonic J serie.
3.10 zegt bij verbouwing tellen dezelfde regels als bij nieuwbouw, maar dat 10dB meer.

https://www.aircon.panaso...no-bloc-j-generation-r32/
68dB aan de bron bij vollast verwarmen.

Blijkbaar is er een rekenmethode vastgesteld door de overheid om daarmee te berekenen waar hij mag staan. Nog best ingewikkeld. En misschien beter om aan de installateur over te laten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
M14 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:49:
Waar ben je bang voor? Een woning die 25 meter van de erfgrens af ligt lijkt me nou niet zo problematisch.
Dat ik de wet/regelgeving niet begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
RocketKoen schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:57:
[...]
3.10 zegt bij verbouwing tellen dezelfde regels als bij nieuwbouw, maar dat 10dB meer.

https://www.aircon.panaso...no-bloc-j-generation-r32/
68dB aan de bron bij vollast verwarmen.

Blijkbaar is er een rekenmethode vastgesteld door de overheid om daarmee te berekenen waar hij mag staan. Nog best ingewikkeld. En misschien beter om aan de installateur over te laten.
Er is geen installateur. Diy.

Die tool heb ik. Maar daar is bijna niet uit te komen. Sommige gebruikte termen worden niet uitgelegd in de handleiding.

[ Voor 6% gewijzigd door O085105116N op 07-09-2022 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
President schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:50:
Leuke vraag, ik lees mee! Mijn buren (rijtjeshuizen van 2015) willen ook een warmtepomp gaan plaatsen op hun dakkapel, hoop dat mijn dochter in de winter geen last gaat hebben van het geluid aangezien zij in de zolderkamer ernaast slaapt onder ons dakkapel
Alle input is welkom. Ikzelf begrijp het niet goed. Is het nou 40dB(a) op de erfgrens, geldt dit bouwbesluit wel voor mijn situatie omdat het omgevingsplan van 2009 is en niet meer geupdate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:04

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dot past beter in DEI (Duurzame Energie en Installaties).

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
https://www.das.nl/magazi...tekent-dat-in-de-praktijk
Dat betekent dat de installatie op voldoende afstand van de buren moet worden geplaatst of moet worden afgeschermd, zodat de 40 dB norm niet wordt overschreden. Het gaat hierbij nadrukkelijk om nieuw geplaatste installaties vanaf 1 april 2021.
De meest stille buitenunits op de markt produceren tussen de 42 en 49 dB op één meter afstand van de warmtepomp. Om aan de geluidsnorm te kunnen voldoen moeten zelfs deze warmtepompen op een afstand van 3 à 4 meter van de perceelsgrens worden geplaatst om aan de geluidsnormen te kunnen voldoen.
De details:
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2020-62676.html
Plaats waar gemeten wordt op de perceelgrens met een perceel voor een andere woonfunctie (artikel 3.8, tweede lid, van het besluit).

[..]

De plaats waar gemeten wordt op de perceelgrens heeft een verticale en een horizontale positie die als volgt worden bepaald:

• de verticale positie (hoogte) is 1,5 meter boven het maaiveld; en

• de horizontale positie waar het hoogste invallende geluidsniveau optreedt.

In afwijking van de bovengenoemde verticale positie (hoogte) wordt bij een gemeenschappelijke, geheel gesloten erfafscheiding met een massa van ten minste 10 kg/m2 en hoogte van ten minste 1,8 meter, gemeten op 0,5 meter boven deze erfafscheiding.

[ Voor 35% gewijzigd door eLScha op 08-09-2022 00:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
O085105116N schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:07:
[...]

Alle input is welkom. Ikzelf begrijp het niet goed. Is het nou 40dB(a) op de erfgrens, geldt dit bouwbesluit wel voor mijn situatie omdat het omgevingsplan van 2009 is en niet meer geupdate?
Bij vergunningvrij bouwen telt het nieuwste bouwbesluit op het moment van aanvang. Anders telt de datum van de vergunning.

Daar staan aparte regels voor nieuwbouw en verbouwing. Aangezien jij alleen een warmtepomp plaatst en geen compleet huis bouwt (neem ik aan tenminste) tellen de verbouwing regels. Dus je mag 10dB meer dan bij nieuwbouw. 50dB op de erfgrens dus.

Ik heb geen rekentool nodig om je te vertellen dat je dat niet redt met 1,5m als je begint op 68dB.

En aangezien je de kennis niet hebt, kun je kiezen om iemand in te huren. Of je riskeert een rechtzaak die je gegarandeerd verliest.

TheS4ndm4n#1919

• KeFFeR1208
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-05 22:46
RocketKoen schreef op donderdag 8 september 2022 @ 00:29:
[...]

Bij vergunningvrij bouwen telt het nieuwste bouwbesluit op het moment van aanvang. Anders telt de datum van de vergunning.

Daar staan aparte regels voor nieuwbouw en verbouwing. Aangezien jij alleen een warmtepomp plaatst en geen compleet huis bouwt (neem ik aan tenminste) tellen de verbouwing regels. Dus je mag 10dB meer dan bij nieuwbouw. 50dB op de erfgrens dus.
https://rijksoverheid.bou...ewijs/hfd3/afd3-2/art3-10

De laatste alinea lijkt de door jou genoemde 50dB op de erfgrens tegen te spreken?

Ik zit in eenzelfde soort zoektocht aangezien ik op een (nog te bouwen) aanbouw een warmtepomp wil plaatsen. Maar die komt maximaal op zo'n 3m van de erfgrens te staan. Lijkt me dat ik gewoon aan de 45dB overdag en 40dB 's nachts moet voldoen, gemeten op de erfgrens?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23-05 17:08
O085105116N schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:47:
Ik ben de draad kwijt. In mijn zoektocht naar wat er nu precies wel en niet mag mbt de plaatsing van een warmtepomp verdwaal je in de regelgeving. Die lijkt eenvoudig, maar er kunnen zoveel afwijkingen en lokale verordening zijn dat ii niet meer precies weet wat er nu geldig is.

Ik wil een warmtepomp plaatsen bij onze woning uit 1965, deze staat dan behoorlijk dicht op de erfgrens (1,5), met de uitblaas richting de buren. De woning van de buren ligt 25 meter verderop. Ik gebruik de WP alleen voor verwarming, niet voor SWW. De locatie van de WP zelf is zorgvuldig gekozen met in achtneming van de handleiding van de fabrikant.

Wat heb ik gevonden:
1: 1: Een installatie voor warmte- of koudeopwekking, die is opgesteld buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk, veroorzaakt op de perceelgrens met een perceel voor een andere woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 40 dB, bepaald volgens de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai.

Dit gaat dan over nieuwbouw, wat is er met bestaande bouw?

2: Hier spreekt men over variable geluidsdruk, gemeten op de gevel van de buren.
Ik heb het hele forum deel eens doorgelezen, wat ik veel tegenkom en wat er gezegt is kan op zich best wel kloppen maar is helaas niet juist specifiek voor deze cassus (buitenunit van een warmtepomp).

Per 1-4-2021 zijn er nieuwe geluidseisen gesteld aan (nieuw te plaatsen) buiten opgestelde installaties voor warmte- of koude opwekking, ook wel buitenunits van warmtepompen en/of split-airco's genoemd.

Belangrijk is dat deze nieuwe regels zowel voor de bestaande bouw als voor de nieuwbouw van toepassing zijn, en hebben met een bv bouwvergunning niets te maken. Dus de ook veelgevonden 50 dB heeft dus met dit thema niets te maken, ookal is ook in deze bepaling de erfgrens bepalend, alleen de toegestaande waarden zijn dus anders.

Deze regeling is in het bouwbesluit 2012 opgenomen (staatsblad 2020 nr. 189) Link https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2020-189.html
De inwerking treed deze wijziging op 1-4-2021 (Staatsblad 2021 nr. 12)
en geld op die datum voor alle op en na deze datum geplaatste buitenunits van WP en airco's m.u.z. nieuwbouw waarvoor een vergunningsaanvraag gedaan is voor 1-4-2021.

De regeling geeft alleen de max. geluidsniveau aan op de erfgrens van het perceel aan naast gelegen percelen en is ook alleen van toepassing voor woningen en woongebouwen. Bv de openbare weg of een perceel van een bedrijfspand tellen hier dus niet mee. De nieuwe waarden hebben hun oorsprong uit de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai.

er zijn twee waarden belangrijk:
Max. geluidsvermogenniveau overdag (07:00 - 19:00) is 45 dB (let op het is dus geen 45 dB(A))
max. geluidsvermogenniveau avond-nacht (19:00 - 07:00) is 40 dB

Geluidsvermogenniveau (LwA) is dus wat anders dan een geluidsdruk (Lp), vaak word door producenten marketing technisch graag met een Geluidsdrukniveau geadverteerd, allen mag je deze waarde (die lager is dan het geluidsvermogenniveau) niet voor dit gebruiken.

Deze geluidsniveau's zijn per definitie op het vol vermogen van de betreffende buitenunit van toepassing, er is een uitzondering, indien de unit een vaste nachtstand heeft, mag deze gebruikt worden.

In principe word de bepaling van het voldoen aan deze eis uitgevoort door een geluidsmeting conform de reeds aangehaalde handboek, dit zijn in het algemeen behoorlijk dure metingen (ik heb ze gezien ergens tussen 1.500 tot wel 3.000 euro, dit zijn reedelijk uitvoerige metingen die in de nacht uitgevoerd moeten worden door een gecertificeerd lab, dus duur).

Er is echter een prima alternatief wat ook in de regeling is verwerkt, hiervoor heeft de overheid een speciaal rekentool laten ontwikkelen waarmee de eigenaar van het pand zelf deze berekening kan uitvoeren.
Helaas is het een redelijk ingewikkeld tool geworden, daar is er ook een uitvoerige handleiding gemaakt die goed kan ondersteunen, dus voordat men aan de tool begint (voor openoffice en Excel beschikbaar) eerst deze handleiding goed doorlezen.

De bepalingsmethode (meten of berekenen) voor deze eisen is vastgelegd in de Regeling Bouwbesluit 2012 (Staatscourant 2020, 62676) die gelijktijdig inwerking zal treden.
Link: https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

De tool is voor zowel woonhuizen (rijtjeshuis, twee onder een kap, alleenstaand) als ook voor apartementen
bedoeld en in verschillende modules geplaatst, belangrijk is dat men wel de juiste module kiest, anders kan de uitkomst onjuist zijn.

De handleiding geeft daar uitvoerige informatie bij.
Belangrijk zijn de juiste gegevens die gevraagd worden mn de juiste afmetingen, deze luisteren redelijk nauwkeurig.

terug naar je eigen vraag:

1) afstand WP tot de Erfgrens is bepalend, niet waar het huis of een raam naar de buren staat (ramen kunnen wel een bijkomend nadelig effect hebben).
Dus bij jou is dat 1,5m, dit betekend dat met deze afstand er nauwelijks een reductie te verwachten is.

Als je WP 68 dB (dat is serieus lawaai) maakt (wat best veel is, heb je deze la of ben je nog op zoek?, deze is wel erg luid) zie ik op die plek eigenlijk geen mogelijkheid om dat volgens de wet te doen, daar heb ik nog niet eens een berekening voor nodig. Ik zou dus de handleiding van de rekentool lezen en aan dehand van de informatie kijken of je ook nog andere opties hebt.

Wat ik nu niet kan beoordelen is hoe staat de unit? op de grond, tegen een muur, op een schuur of carpoort enz. Dit zijn alle aspecten die een andere uitwerking zullen hebben. De tool kan in de meeste gevallen daar ook gebruikt voor worden.

Dat de woning 25m verder staat, is voor deze wettelijke eis helaas niet verder bepalend.

Dus een goed gesprek met de buurman is denk ik hier het meest belangrijke, heb je een Tante Truus, dan maak je borst maar nat.
en maak die berekening.

Wat je wel kun doen is bv door een geluidskast de buitenunit gaan isoleren, echter zelfs de meeste op maat gemaakte kasten hebben max. een reductie van -10 dB, dan zou je Warmtepomp niet meer dan 50 dB moeten maken, die zijn er niet veel. de WP van deWarmte AO zou dat moeten kunnen, ik heb van deze WP een eigen Forum item gemaakt (nee, ik heb geen verbinding met deze firma, maar ben zelf ook aan het kijken naar een WP).
Nadeel van deze omkastingen zijn dat deze behoorlijk groot( faktor 4 van je WP) en best een industielook hebben, ik vind dat niet echt mooi.

Dus geluid is op dit moment zeker met de nieuwe eisen best een ding.

Nog een tip: let bij de installatie op een schuur (plat dak) of carport op dat deze op een stabile en zware ondergrond staat met goede trillingsdempers, anders gaat je schuur of carpoort als een klankkast werken en kun je beoorlijke bromtonen krijgen, beter is om deze dingen tegen een muur op beugels te zetten.

zie ook de link https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

Gemeenten mogen mbt het geluid geen aanvullende eisen stellen, omdat dit reeds via de bouwregelgeving op landelijk niveau is bepaald.
Echter kunnen en doen zij dit wel op andere vlakken, mn welstand en plaatsingsvoorschriften zijn daar een duidelijk voorbeeld van. Ook het toegestaane aantal buitenunits (vaak 2) voor de vergunningsvrije plaatsing zie je bij veel gemeentes terugkomen.
Kijk dus mn welke plaatsingsvoorschriften jou gemeente heeft. Kom je in een vergunning terug kan het best heel duur worden (ik zie bedragen van 150 euro tot 800 euro voorbij komen)

veel zie je onderstaande afbeling die toegestaane plaatsing van buitenunits aangeeft (groen, rood betekend verbod cq vergunningplichtig) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fje8RIXmIEYVwhgLWeSOklO8oc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQJliTAYp3gx4wAAEhgfDPfs.jpg?f=fotoalbum_large
Dit kom ik verder nergens specifiek tegen.

En dan deze:
In de conclusie van deze casus spreekt men over het bestemmingsplan.

3: Het bestemmingsplan van het dorp waar ik woon, is volgens de gemeente uit 2009.

Ik heb met de gemeente contact gehad, maar dat gaat alleen per mail en ik werd gevraagd om een geluidsdrukmeting voor iets wat ik niet heb geplaatst. Dus dat contact heb ik gestopt.

Maar wat is het nu, artikel 1 gaat over het bouwbesluit uit 2012 en over nieuwbouw, hoe zit het dan met bestaande bouw en de meting op de gevel? Darkshadow haalt dit ook aan, maar geeft weer geen verdere onderbouwing.

Het 3e deel gaat over het bestemmingsplan vs de update van het bouwbesluit.

Het is niet mijn intentie om gelijk te halen en daarmee overlast bij de buren te rechtvaardigen. De woning ligt ongeveer 25 meter verderop, ik maak geen SWW, hij werkt dus alleen in de winter.

Wie weet nu wat wel/niet kan/mag?

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 08-09-2022 03:38 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• O085105116N
Bedankt voor de uiteenzetting, ik zie steeds 1 specifiek antwoord terug komen en dat is 40db op de erfgrens. Dat redt ik met de beste wil van de wereld niet.

Ik zet de warmtepomp op de oprit. Dan staat ie zowel links als rechts minimaal 5 meter van de erfgrens en met een hoogte verschil van 2,5 meter. Zal in de winter wel een koude auto opleveren (elektrisch, dus minder bereik).

De oprit is de minst favoriete plek. Maar het is niet anders. Een gesprek met de buren zit er niet meer in helaas dat hebben we geprobeerd, besteed ik ook geen energie meer aan. (Is meer aan voorafgegaan)

• RocketKoen
KeFFeR1208 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 00:53:
[...]

https://rijksoverheid.bou...ewijs/hfd3/afd3-2/art3-10

De laatste alinea lijkt de door jou genoemde 50dB op de erfgrens tegen te spreken?

Ik zit in eenzelfde soort zoektocht aangezien ik op een (nog te bouwen) aanbouw een warmtepomp wil plaatsen. Maar die komt maximaal op zo'n 3m van de erfgrens te staan. Lijkt me dat ik gewoon aan de 45dB overdag en 40dB 's nachts moet voldoen, gemeten op de erfgrens?
ik ging inderdaad uit van de link die TS plastste. Maar die is dus alweer achterhaald. Goed gevonden.

TheS4ndm4n#1919

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Uit nieuwsgierigheid, hoe ga je SWW doen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
Erasmo schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:33:
Uit nieuwsgierigheid, hoe ga je SWW doen?
Atlantic explorer v4. Die staat er al en werkt ook al. De in/uitlaat komt op ongeveer dezelfde oorspronkelijke plek van de wpb.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:46
Het helpt meestal al als de uitblaas niet naar de buren staat maar parallel aan je erfgrens. Dan hebben de buren niet het idee dat je 'iets' naar hun toe blaast.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• O085105116N
RocketKoen schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:28:
[...]
ik ging inderdaad uit van de link die TS plastste. Maar die is dus alweer achterhaald. Goed gevonden.
Ik quote uit hetzelfde bouwbesluit.

• No Hands
President schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:50:
Een warmtepomp op een dakkapel zou ik altijd iedereen afraden.

• O085105116N
No Hands schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:38:
Het helpt meestal al als de uitblaas niet naar de buren staat maar parallel aan je erfgrens. Dan hebben de buren niet het idee dat je 'iets' naar hun toe blaast.
Ik zou dat heel graag willen doen. Maar ik heb er de plek niet voor. De wpb blaast naar de straat toe, dus weg van de buren

• No Hands
O085105116N schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:40:
[...]

Ik zou dat heel graag willen doen. Maar ik heb er de plek niet voor. De wpb blaast naar de straat toe, dus weg van de buren
Er zijn ook warmtepompen met het buitendeel binnen, dat wellicht een oplossing?
deze van Itho bijvoorbeeld: https://www.ithodaalderop...euwe-naam-in-warmtepompen

• O085105116N
No Hands schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:39:
[...]

Een warmtepomp op een dakkapel zou ik altijd iedereen afraden.
Vanuit technisch oogpunt zeker, volgens mij zijn er wel weer aparte regels voor plaatsen op zolder. Weet niet of dat hier ook van toepassing is. Verder lijkt dat ook niet veel uit te maken want 40db op erfgrens is het uitgangspunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
No Hands schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:41:
[...]

deze van Itho bijvoorbeeld: https://www.ithodaalderop...euwe-naam-in-warmtepompen
Ik heb de unit al thuis staan.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:38:
Zeker goede overweging voor de praktijk, echter de theorie (WPAC tool) maakt daar voor zover ik weet geen verschil in, het gaat om een bron van het geluid en dat zien ze als puntbron, dus de orientatie maakt dan niet veel uit.

Voor een Panasonic is nog een "Noise reduction kit" beschikbaar (zie prijslijsten) maar dat schaaft maar 3dB van het geluid af, te weinig in deze situatie.
Vaak is het vermogen van dit soort oplossingen beperkt en in dit geval gaat het om 7kW, ik denk niet dat de Vincent dat gaat halen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• O085105116N
Dus om op te sommen:

1: Je moet bij het plaatsen van een buitenunit altijd de 40dB aanhouden op de erfgrens
2: Dit geldt NIET voor een WPB die binnen is geplaatst, daar zijn voor zover ik kan zien geen regels voor.
3: Voor mijn situatie moet ik dus de minst gelukkige setup kiezen en dat is op de oprit voor het huis, hoewel ik denk dat het in de praktijk zal meevallen voelt het toch als een ongelukkige keuze.

Ik moet er overigens wel nog bij vertellen dat ik ook gezocht heb op geluidswerende producten in de vorm van een schutting of muur. Maar omdat de unit aan de voorkant van de woning staat, mag dit maar maximaal 1 meter hoog worden.

[ Voor 21% gewijzigd door O085105116N op 08-09-2022 09:06 ]

• blackd
  • Niet online
1: 40dB 's nachts en max 45dB overdag, als de warmtepomp een nachtstand heeft (en dat heeft de Panasonic)
2. klopt
3. Ook rekening houden met welstand en gemeentelijke verordeningen / regels.

• O085105116N
blackd schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:00:
1: 40dB 's nachts en max 45dB overdag, als de warmtepomp een nachtstand heeft (en dat heeft de Panasonic)
2. klopt
3. Ook rekening houden met welstand en gemeentelijke verordeningen / regels.
punt 3:

Bij plaatsing op de grond (evt. met ombouwkast) in het achtererfgebied, wordt de unit gezien als een "bijbehorend bouwwerk". In deze gevallen is de unit vergunningvrij voor zowel "bouwen" als "handelen in strijd met bestemmingsplan". Wanneer de unit niet in het achtererfgebied wordt geplaatst, niet hoger is dan 1 meter en de oppervlakte van de unit niet meer is dan 2 m², is ook geen omgevingsvergunning nodig voor "bouwen" of "strijd met bestemmingsplan". Voldoet de unit hier niet aan, dan is de activiteit "bouwen" nodig en moet de unit ook worden getoetst aan het bestemmingsplan als "bouwwerk, geen gebouw zijnde".

• Keyb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06:04
[...]

55 dB(A) in je woning plaatsen.. :|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-05 19:39
Keyb schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:47:
[...]

> 55 dB(A) tegen de erfgens willen plaatsen zodat enkel je buren er last van hebben.. :|

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:04

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wat als een warmtepomp, na dat die wat ouder begint te worden, meer geluid gaat maken?

Telt het geluidslimiet bij installatie of moet je om de x jaar de ventilator en/of lagers vervangen?

• Keyb
Kameelstok schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:02:
[...]

> 55 dB(A) tegen de erfgens willen plaatsen zodat enkel je buren er last van hebben.. :|
hahah touché, dat klopt helemaal en zou ik ook niet doen. Sterker ik koop geen WP die meer dan 40dB geluid produceert. Ik ben al allergisch voor de fans van mijn macbook pro laat staan een WP die met > 50dB in huis of naar de muur hier staat te loeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Keyb schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:47:
[...]

In de kelder of zolder waar enkel een vlizotrap heen gaat; kun je prima een omvormer en warmtepomp kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keyb
Accretion schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:07:
[...]

In de kelder of zolder waar enkel een vlizotrap heen gaat; kun je prima een omvormer en warmtepomp kwijt.
Man, ik gooi mijn koelkast al bijna naar buiten als die een beetje staat te brommen. 55 dB is voor mij niet acceptabel.

edit: als ik een kelder zou hebben met een betonnen vloer erover en zeer goede isolatie zou dat heel misschien een optie zijn, maar op zolder met houten vloer zeker niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Keyb op 08-09-2022 10:10 ]

• blackd
  • Niet online
O085105116N schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:19:
Bij plaatsing op de grond (evt. met ombouwkast) in het achtererfgebied, wordt de unit gezien als een "bijbehorend bouwwerk". In deze gevallen is de unit vergunningvrij voor zowel "bouwen" als "handelen in strijd met bestemmingsplan". Wanneer de unit niet in het achtererfgebied wordt geplaatst, niet hoger is dan 1 meter en de oppervlakte van de unit niet meer is dan 2 m², is ook geen omgevingsvergunning nodig voor "bouwen" of "strijd met bestemmingsplan". Voldoet de unit hier niet aan, dan is de activiteit "bouwen" nodig en moet de unit ook worden getoetst aan het bestemmingsplan als "bouwwerk, geen gebouw zijnde".
Klopt en dan zijn er nog wel welstandseisen cq opmerkingen in het bestemmingsplan waar je aan moet voldoen. Bijv. elektrische installaties niet op het voor/zijperceel, zoveel mogelijk weggewerkt.

offtopic:
Ben zelf bezig met een vergunning, kan het niemand aanraden. Wat een drama

• O085105116N
Wat als een warmtepomp, na dat die wat ouder begint te worden, meer geluid gaat maken?

Telt het geluidslimiet bij installatie of moet je om de x jaar de ventilator en/of lagers vervangen?
Goede vraag, mogelijk dat garantie een rol speelt. Ik denk zelf dat je binnen deze grens van 40db moet blijven. Dus als een lager van de fan stuk gaat, moet je die vervangen. Persoonlijk ben ik we van mening dat we toleranter moeten zijn naar elkaar. De buren hebben bijvoorbeeld 1200m2 grond, de woning staat 25m verderop en onze wp werkt alleen in de winter. Daarnaast verstoken ze zelf 3000m3 gas per jaar op 100m2. Ze hebben nooit iets aan de woning gedaan en deze verword langzaam een bouwval.

• O085105116N
blackd schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:26:
[...]

Klopt en dan zijn er nog wel welstandseisen cq opmerkingen in het bestemmingsplan waar je aan moet voldoen. Bijv. elektrische installaties niet op het voor/zijperceel, zoveel mogelijk weggewerkt.

offtopic:
Ben zelf bezig met een vergunning, kan het niemand aanraden. Wat een drama
Ik snap heel goed wat je zegt. Maar ik volg de letter van deze teksten van de site van de gemeente waarin ik woon.

• blackd
  • Niet online
O085105116N schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:50:
Ik snap heel goed wat je zegt. Maar ik volg de letter van deze teksten van de site van de gemeente waarin ik woon.
Top. Bestemmingsplan ook gezien dan neem ik aan?
In mijn gemeente is een viewer beschikbaar om per adres inzicht te krijgen in welke bestemmingsplannen gelden.

Dan heb je volgens mij alles in beeld.

• O085105116N
Kameelstok schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:02:
[...]

Als dit op mijn situatie slaat. Hij staat direct naast onze voordeur, en dat is vlakbij onze slaapkamer. Ik zou er veel meer last van kunnen hebben dan onze buren.

• O085105116N
blackd schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:51:
[...]

Top. Bestemmingsplan ook gezien dan neem ik aan?
In mijn gemeente is een viewer beschikbaar om per adres inzicht te krijgen in welke bestemmingsplannen gelden.

Dan heb je volgens mij alles in beeld.
Dan kom je dus op het volgende punt uit. Mijn bestemmingsplan is uit 2009

Onherroepelijk/Scheulder En dan kan het zijn dat er dus weer hele andere bouwbesluiten van toepassing zijn, dan die uit 2012.

[ Voor 5% gewijzigd door O085105116N op 08-09-2022 10:57 ]

• blackd
  • Niet online
O085105116N schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:57:
Dan kom je dus op het volgende punt uit. Mijn bestemmingsplan is uit 2009

Onherroepelijk/Scheulder En dan kan het zijn dat er dus weer hele andere bouwbesluiten van toepassing zijn, dan die uit 2012.
Dit dus dan specifiek:
De norm van 40 dB voor onder andere warmtepompen uit het Bouwbesluit geldt per 1 april 2021. Die norm geldt dus niet als een bestemmingsplan voor 1 april 2021 is vastgesteld. Bovendien betreft de norm voor warmtepompen niet het cumulatief geluid. Dat zal de gemeente in het kader van een goede ruimtelijke ordening alsnog in beeld moeten brengen.
Ja, die vind ik ook lastig (ben ook geen jurist).
Stel dat dit waar is, dan zou voor geen enkele gemeente dit spelen, tenzij de bestemmingsplanen opnieuw vastgesteld zijn. Dat zou wat wat zijn :D
Ik denk dat je het andersom moet zien. Gemeente stelt een nieuw bestemmingsplan vast, daar maken omwonende bezwaar tegen vanwege geldende nationale wetgeving. Dat lijkt niet compleet te zijn. Maar goed, dat is hoe ik het lees/interpreteer.

offtopic:
Hoor net dat mijn situatie vergunningvrij is, dus ik ben weer opgelucht

• O085105116N
blackd schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:21:
[...]

Dit dus dan specifiek:

[...]

Ja, die vind ik ook lastig (ben ook geen jurist).
Stel dat dit waar is, dan zou voor geen enkele gemeente dit spelen, tenzij de bestemmingsplanen opnieuw vastgesteld zijn. Dat zou wat wat zijn :D
Ik denk dat je het andersom moet zien. Gemeente stelt een nieuw bestemmingsplan vast, daar maken omwonende bezwaar tegen vanwege geldende nationale wetgeving. Dat lijkt niet compleet te zijn. Maar goed, dat is hoe ik het lees/interpreteer.

offtopic:
Hoor net dat mijn situatie vergunningvrij is, dus ik ben weer opgelucht
Ja dat bedoel ik inderdaad. Ik kan in mijn eigen bestemmingsplan verder niks terugvinden dat van toepassing is op warmtepompen/airco's. Wel iets over geluidsnormen, maar dat gaat dan weer over verkeer, industrie en vliegtuigen. Daarom heb ik mijn vraag (ook in de TS) gedeponeerd.

Gefeliciteerd :-) succes met plaatsen.

• blackd
  • Niet online
In mijn gemeente staat er iets in de welstandsnota dat electrische installaties zoveel mogelijk uit zicht geplaatst moeten worden.

Bestemmingsplan is idd vrij algemeen. In jouw plan staat ook niet specifiek iets over de electrische installaties oid wat ik zo snel kon vinden.

Conclusie voor mijn plaatsing:
Los in de tuin niet zijnde het voorerf is vergunningvrij. En volgens mij is dat in zijn algemeenheid zo omdat het dan gezien wordt als los bouwwerk (opbergkast/kliko/hondenhok).

Het was mij alleen onduidelijk wat 'los' precies is, maar dat is dus echt 'op de grond geplaatst', niet zijnde aan de muur/gevel.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

O085105116N schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:49:
[...]
Persoonlijk ben ik we van mening dat we toleranter moeten zijn naar elkaar. De buren hebben bijvoorbeeld 1200m2 grond, de woning staat 25m verderop en onze wp werkt alleen in de winter. Daarnaast verstoken ze zelf 3000m3 gas per jaar op 100m2. Ze hebben nooit iets aan de woning gedaan en deze verword langzaam een bouwval.
De tolerantie spat er van af ja ;)

Werkt natuurlijk beide kanten op; zeker als je bedenkt dat zo'n warmtepomp na een tijd eerder meer geluid gaat produceren dan minder; zou je praktisch gezien een stuk onder het wettelijke limiet moeten gaan zitten.

En ja, ik vindt inderdaad dat als ze we geen last van hebben; ze niet moeten gaan klagen en het dan ook niet gehandhaafd moet worden. D'r kunnen veel regels zijn; maar zo lang er geen sprake is van overlast zouden die wat mij betreft niet moeten gelden.

Maar dat kan alleen als de verhouding met de buren goed is; en dat begint niet met afgunst over de grootte van het perceel of afkeuring m.b.t de staat van hun huis (;

..

Maar je gaat in de zomer ook niet (een beetje) koelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
Accretion schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:30:
[...]

De tolerantie spat er van af ja ;)

Werkt natuurlijk beide kanten op; zeker als je bedenkt dat zo'n warmtepomp na een tijd eerder meer geluid gaat produceren dan minder; zou je praktisch gezien een stuk onder het wettelijke limiet moeten gaan zitten.

En ja, ik vindt inderdaad dat als ze we geen last van hebben; ze niet moeten gaan klagen en het dan ook niet gehandhaafd moet worden. D'r kunnen veel regels zijn; maar zo lang er geen sprake is van overlast zouden die wat mij betreft niet moeten gelden.

Maar dat kan alleen als de verhouding met de buren goed is; en dat begint niet met afgunst over de grootte van het perceel of afkeuring m.b.t de staat van hun huis (;

..

Maar je gaat in de zomer ook niet (een beetje) koelen?
Ik een airco, die hangt aan de andere kant van de woning. Hebben zij geen last van. Er is uiteraard de afgelopen 6 jaar dat wij hier wonen veel meer aan vooraf gegaan. Dit was gewoon de druppel toen ik het vertelde. Denk aan:
1: Hoe ik het gras maai
2: Hoe wij koken (weet dat de buurvrouw paardenmest lekker vind ruiken en over dr nek gaat van n ui)
3: Hoe wij onze honden opvoeden
4: Hoe wij ons terras gelegd hebben
5: Hoe onze lamp bij de voordeur op beweging reageerd (die is inmiddels uit)
6: Het cafe in het dorp heeft een naamsverandering ondergaan, is niet goed
7: Mijn vrouw spreekt een hond aan (iets over eten), zij voelen zich aangevallen
8: Mijn buurman denkt dat als ik iets met hem bespreek, dat we dan klinkklare afspraken maken
Ik vermoed dat er nog meer zaken zijn, maar dat hebben ze nooit kenbaar gemaakt aan ons.

En nu is het feest voorbij. Ik moet bekennen dat het wel deels onze schuld is. Wij hebben ontzettend de focus gehad op de woning en het milieu, dus niet op onze tuin. Er staat nog geen schutting, die komt er nu wel, de 23e. We hebben dat "gluurbuur" gedrag ook deels gestimuleerd. En zoals ik al tegen mijn vrouw zei, ze weten precies wanneer wij voor het laatst seks gehad hebben. Maar nu is dat voorbij en wij zijn wel opgelucht. We zijn ook wel gewaarschuwd voor dit gedrag, maar we dachten het te kunnen managen.

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-05 17:22
Wat ik me zelf al een tijdje afvraag, onze buurman heeft ook een unit gericht op ons huis (zeer stil, dus geen probleem, maar denk wel soms deze vraag):

Wat als je een (stenen, iig iets massiefs) muurtje een meter richting de erfgrens plaatst (of dichterbij als dat niet conflicteert met de werking van de unit)? En dan uiteraard iets breder dan de unit zelf breed is.

In mijn hoofd kaatst je het geluid dus weer terug je eigen terrein weer op. Ja, dan zit jij er mee, maar dan mag het dus wel? En als je ook nog struik er tussen weet te plempen (of iets anders wat t geluid diffuus weg kaatst) moet t volgens mij goed te doen zijn?

Het klinkt zo simpel dat ik het gevoel heb iets over t hoofd te zien.

Complimentje?

• O085105116N
Martijn.C.V schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:07:
Wat ik me zelf al een tijdje afvraag, onze buurman heeft ook een unit gericht op ons huis (zeer stil, dus geen probleem, maar denk wel soms deze vraag):

Wat als je een (stenen, iig iets massiefs) muurtje een meter richting de erfgrens plaatst (of dichterbij als dat niet conflicteert met de werking van de unit)? En dan uiteraard iets breder dan de unit zelf breed is.

In mijn hoofd kaatst je het geluid dus weer terug je eigen terrein weer op. Ja, dan zit jij er mee, maar dan mag het dus wel? En als je ook nog struik er tussen weet te plempen (of iets anders wat t geluid diffuus weg kaatst) moet t volgens mij goed te doen zijn?

Het klinkt zo simpel dat ik het gevoel heb iets over t hoofd te zien.
Ook daar zijn wel regels voor. Je mag max 40db bij een te openen deur of raam veroorzaken op je eigen perceel. Ik heb gezocht op bijvoorbeeld grondkorven, steenkorven en kokoskorven. Maar het mag in mijn situatie niet hoger worden dan 1M.

Tevens moet je letten op kortsluiting van de aangezogen lucht. Kan dus gebeuren dat de unit zn eigen koude lucht weer aanzuigt. Daar ben ik dus ban voor als ik de unit op mijn oprit plaats. Dat is een (betonnen damwanden die trapsgewijs aflopen) en er staat dus een auto op. Oprit zal zo'n 20m2 zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07:10
Je kan natuurlijk ook een omkasting om je buitenunit zetten. Merford bouwt omkasting die schijnbaar 14db kunnen dempen. Zijn wel aan de prijs natuurlijk

[ Voor 0% gewijzigd door balfnl op 08-09-2022 13:47 . Reden: Typo ]

• blackd
  • Niet online
En zijn ook behoorlijk in omvang. Om een indruk te geven: https://www.consumentenbo...pomp/omkasting-warmtepomp
Exacte formaten: https://www.stillewarmtep...luidsisolerende-omkasting
Overigens is de DICE maar een van de varianten.

• MacD007
[...]

heb het even bekeken, kan er niet echt blij van worden, overigens is deze pas medio 2023 voor de consumenten en installateurs beschikbaar, vermoedelijk dus in de loop van 2023.

Van de COP word ik ook niet echt blij, idem van het vermogen, en nog maar over het geluid te zwijgen, 55 dB binnen in een huis, daar ga je echt niet blij van worden. kun je de hele CV ruimte nog geluidsdicht maken.
nee, dit is echt geen alternatief.

• MacD007
balfnl schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:47:
Je kan natuurlijk ook een omkasting om je buitenunit zetten. Merford bouwt omkasting die schijnbaar 14db kunnen dempen. Zijn wel aan de prijs natuurlijk
gaat je waarschijnlijk meer kosten dan de warmtepomp zelf, en dan heb je ook nog zo'n monster in je tuin. Met die prijs kun je net zo goed een stillere warmtepomp kopen.

• balfnl
MacD007 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:14:
[...]

gaat je waarschijnlijk meer kosten dan de warmtepomp zelf, en dan heb je ook nog zo'n monster in je tuin. Met die prijs kun je net zo goed een stillere warmtepomp kopen.
Overdrijven is ook een vak. Ik heb een offerte aangevraagd voor een Merford kast voor onze wp en die kwam zo rond de € 3500,-. Duur zeker, maar bij lange na niet wat de warmtepomp zelf kostte, zelfs niet na aftrek van de subsidie.

Ik ben het met je eens dat je dan wellicht beter kan investeren in een stillere wp, maar in dit geval heeft de TS de unit al in huis.

Ik vind persoonlijk, maar dat is uiteraard een kwestie van smaak, een warmtepomp met omkasting er beter uitzien dan zonder.

• O085105116N
balfnl schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:47:
Ook die heb ik bekeken, maar dan kan ik letterlijk niet meer om de unit heen en vermoedelijk kom ik zeer dicht in de buurt van de 2m2 opp. En dan gaan er weer andere regels gelden.

• MacD007
balfnl schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:42:
[...]

Overdrijven is ook een vak. Ik heb een offerte aangevraagd voor een Merford kast voor onze wp en die kwam zo rond de € 3500,-. Duur zeker, maar bij lange na niet wat de warmtepomp zelf kostte, zelfs niet na aftrek van de subsidie.
je hebt een heleboel WP voor die prijs (wel netto, want dat is de prijs die je uiteindelijk betaald). en ik ga dus niet uit van een all-electric, want die zijn een stuk duurder.
Ik ben het met je eens dat je dan wellicht beter kan investeren in een stillere wp, maar in dit geval heeft de TS de unit al in huis.
Wat ik uit het verhaal van de TS uitmaak heeft hij nog geen WP maar wil er wel eentje.
Ik vind persoonlijk, maar dat is uiteraard een kwestie van smaak, een warmtepomp met omkasting er beter uitzien dan zonder.
dat is smaak, ik persoonlijk vind de units van Quatt en DeWarmte eigenlijk best mooi, de bestaande merken gebruiken gewoon de standaard kasten die zij voor hun andere buitenunits van oa airco's gebruiken ook, valliant en bosch zie je dat ook zij meer kijk op de look hebben. De meeste geluidskasten zijn gewoon spuglelijk, maar ja smaaken verschillen.

• blackd
  • Niet online
@MacD007 Zie O085105116N in "Wetgeving plaatsen warmtepomp"

@O085105116N ik zag dat je er niet uitkwam met de WPAC tool, ik heb zelf de berekening ook gemaakt, kwam je daar niet uit / wat was er onduidelijk? Wellicht kan ik je daar verder mee helpen.

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 07:55
MacD007 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:11:
[...]

heb het even bekeken, kan er niet echt blij van worden, overigens is deze pas medio 2023 voor de consumenten en installateurs beschikbaar, vermoedelijk dus in de loop van 2023.

Van de COP word ik ook niet echt blij, idem van het vermogen, en nog maar over het geluid te zwijgen, 55 dB binnen in een huis, daar ga je echt niet blij van worden. kun je de hele CV ruimte nog geluidsdicht maken.
nee, dit is echt geen alternatief.
Dan vraag ik me af of er überhaupt stille wp's zijn.
Zelfs quat zit op de 50-55dB.

Ook DeWarmte zit op 50dB en 47dB voor de nachtstand.
Ze geven de impressie dat ze perfect voor rijwoningen zijn en superstil zijn. Maar volgens de wet zijn ze te luid.

Persoonlijk ben ik ook aan het onderzoeken voor een wp.
Mijn situatie: rijwoning 5,20m breed. Achtertuin is geen optie. Voortuin is 2m diep. Installateur adviseert voortuin naast voordeur. Dat is tegen de erfgrens.

En dat terwijl ik nog geen wp gevonden heb die onder de 55dB uitkomt.
Installateur zegt: mja is afwachten hoeveel dB het echt wordt en wat moet je anders.

[ Voor 7% gewijzigd door joenevd op 08-09-2022 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
joenevd schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:04:
Installateur zegt: mja is afwachten hoeveel dB het echt wordt en wat moet je anders.
Zoiets: Wolly in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2" :D

Als het gaat om regels en de geluidsnormen, Daikin heeft in mijn ervaring (ik kijk dan naar 4 en 5kW) iets lagere geluidswaardes dan Panasonic. Mitsu maakt het helemaal bont, want die hanteren andere uitgangspunten voor de meting, waardoor hun geluidswaardes dichter bij realistische waardes liggen.
blackd in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"

Dus wil je voor stil (iig op papier) dan zou ik eens naar Mitsu kijken.
https://alklima.nl/servic...paper-geluidseisen-v3.pdf
Zij zetten de marge ook in sommige gevallen op 0 in de rekentool.
blackd schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:43:
Zeker goede overweging voor de praktijk, echter de theorie (WPAC tool) maakt daar voor zover ik weet geen verschil in, het gaat om een bron van het geluid en dat zien ze als puntbron, dus de orientatie maakt dan niet veel uit.
Ik moet mezelf corrigeren. De marge van 3 dB(A) standaard kan in sommige gevallen met 1 verlaagd worden (o.a. bij Mitsu, zie whitepaper) afhankelijk van de richting:
1dB(A) gereserveerd voor het verschil in de uitstraling van geluid van de buiten-unit
per zijde
De geluidsuitstraling, welke niet aan alle zijden gelijk is, wordt typisch conform normering gem
eten aan de voorzijde van de buiten unit.
Wanneer bij de plaatsing de buiten unit met de aanzuig zijde op de erfgrens wordt opgesteld
dan mag de resterende gereserveerde 1dB(A) van de voorgestelde 3dB(A) worden afgetrokken

[ Voor 72% gewijzigd door blackd op 08-09-2022 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:34
O085105116N schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:42:
[...]

En zoals ik al tegen mijn vrouw zei, ze weten precies wanneer wij voor het laatst seks gehad hebben. Maar nu is dat voorbij en wij zijn wel opgelucht.
Ik dacht even dat er een comma stond tussen hebben en maar.... :+ :+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
Mielemuis schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:06:
[...]

Ik dacht even dat er een comma stond tussen hebben en maar.... :+ :+ :+
Net nog, tegen het raam, kan de teller weer naar 0, hahaha.

Ik bedacht me nog iets. Wij woonden hier ongeveer 3/4 jaar. We zitten in de tuin, ik zeg tegen mijn vrouw, heb jij het gras gemaaid? De rest laat zich raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-05 19:39
O085105116N schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:54:
[...]

Als dit op mijn situatie slaat. Hij staat direct naast onze voordeur, en dat is vlakbij onze slaapkamer. Ik zou er veel meer last van kunnen hebben dan onze buren.
Overlast is deels subjectief maar bepaald wel de relatie met je buren. Het feit dat jij er meer last van zou kunnen hebben betekend niet dat je buren er geen last van hebben.

Hier in de straat hebben we allemaal een warmtepomp (A-merk, geen Chinese rammelkast) in de tuin staan. Met raam open slapen = constant gezoem. Een overdaad aan tegels/schutting helpt niet mee. Overdag oke maar als je wil slapen irritant. "Dan neem je toch een airco"....

[ Voor 3% gewijzigd door Kameelstok op 09-09-2022 10:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02:35
Hi Roger_s,

Wat betreft wetgeving kan ik je niet veel helpen maar ik kan wel de ervaring schetsen die ik heb gehad met de plaatsing van de warmtepomp (Fujitsu, 10kW vermogen). Wij wonen in een rijtjeswoning en hebben aan beide kanten buren, ons perceel is ongeveer 6 meter breed. Aan de overkant van de weg staat ook een blok met woningen, die afstand is een meter of 30 (we hebben allemaal redelijke oprit en een brede, groene, straat).

In eerste instantie hebben we om ruimte te besparen en na van alles controleren (zoals geluidsproductie etc.) met de installateur besproken dat de buitenunit net als een airco prima aan de gevel kon hangen ter hoogte van de eerste verdieping. Zo gezegd zo gedaan, geluidsproductie leek op gehoor inderdaad mee te vallen.
Totdat het iets kouder werd buiten, alles werd anders. Gelukkig was dit binnen een maand na plaatsing.
Los van het geluid, wat echt heel hard leek, was de hoeveelheid lucht die er uit kwam dusdanig hoog dat alles begon mee te waaien, mensen die aan de deur kwamen waren bijna niet te verstaan en het leek wel storm.
Daarnaast kon ik in de koude periode niet meer slapen, onze slaapkamer ligt aan de tegenovergestelde kant van de installatieplek en van het huis (~10 meter tussen warmtepomp en slaapkamer) en ik werd gek van iets waar ik mijn vinger niet op kon leggen. Uiteindelijk werd ik er zo gestoord van dat ik naar de meterkast ben gelopen en gewoon groepen uit ben gaan schakelen om te kijken of het iets bij mij thuis was. Wat bleek, het was de warmtepomp.

Als een goede buur (hoop ik) bij de buren langsgeweest, eerlijk zeggen, hebben jullie er last van? Nou, vier buren hadden er last van (2 huizen links en 2 rechts naast ons). En het zijn absoluut geen zeikerds.

Dus, maat van mij (geluidstechnicus) ingeschakeld, die is langsgekomen. "Ja, leuk allemaal dat ie volgens de handleiding maximaal 57dBA doet, dat doet ie ook netjes, maar waar staat de dBC?" Ja, nergens dus. Maar dat waren precies de lage tonen die doordrongen tot 2 huizen verder beide kanten op! En daar kon ik ook niet door slapen. Alles trilde via de muren door.

Uiteindelijke oplossing was om de warmtepomp op de grond te zetten en eventuele trillingen daardoor dus aan een "oneindige massa" door te geven. Wij hebben toen ook om het geluid verder te dempen een Climeleon eroverheen gezet, dit helpt zeker, al is het maar een beetje (Wel kostbaar ~1000 euro). Helaas daardoor dus wel 1,30x1,30m aan oprit kwijt maar esthetisch is het heel netjes en veel beter dan een kale lelijke buitenunit.

Inmiddels draait de warmtepomp nu bijna 4 jaar en blaast uit richting de weg, niemand heeft er last van en je hoort hem nu alleen zachtjes brommen als je in de buurt loopt. Alle problemen opgelost.
Volgens experts zou een warmtepomp prima op een dak moeten kunnen staan of aan de gevel moeten kunnen hangen zonder problemen, maar bij mij is dat zeker niet gelukt en onmogelijk gezien de problemen die ik er mee gehad heb.

Waar mogelijk zou ik de warmtepomp niet op iemand anders richten maar zoveel mogelijk over de lengte parallel langs je huis laten werken, dan kunnen buren er eigenlijk geen last van hebben.

Laat je niet teveel afschrikken door mijn verhaal, zoals je ziet ben ik er in zeer dichtbewoond gebied prima uit gekomen dus bij jou moet dat zeker wel gaan lukken. Houd er met de instalaltie alvast rekening mee dat je wellicht nog e.e.a. aan maatregelen moet nemen voor geluiddemping, dan kan het achteraf alleen maar meevallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
drocona schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:58:
Hi Roger_s,

Wat betreft wetgeving kan ik je niet veel helpen maar ik kan wel de ervaring schetsen die ik heb gehad met de plaatsing van de warmtepomp (Fujitsu, 10kW vermogen). Wij wonen in een rijtjeswoning en hebben aan beide kanten buren, ons perceel is ongeveer 6 meter breed. Aan de overkant van de weg staat ook een blok met woningen, die afstand is een meter of 30 (we hebben allemaal redelijke oprit en een brede, groene, straat).

In eerste instantie hebben we om ruimte te besparen en na van alles controleren (zoals geluidsproductie etc.) met de installateur besproken dat de buitenunit net als een airco prima aan de gevel kon hangen ter hoogte van de eerste verdieping. Zo gezegd zo gedaan, geluidsproductie leek op gehoor inderdaad mee te vallen.
Totdat het iets kouder werd buiten, alles werd anders. Gelukkig was dit binnen een maand na plaatsing.
Los van het geluid, wat echt heel hard leek, was de hoeveelheid lucht die er uit kwam dusdanig hoog dat alles begon mee te waaien, mensen die aan de deur kwamen waren bijna niet te verstaan en het leek wel storm.
Daarnaast kon ik in de koude periode niet meer slapen, onze slaapkamer ligt aan de tegenovergestelde kant van de installatieplek en van het huis (~10 meter tussen warmtepomp en slaapkamer) en ik werd gek van iets waar ik mijn vinger niet op kon leggen. Uiteindelijk werd ik er zo gestoord van dat ik naar de meterkast ben gelopen en gewoon groepen uit ben gaan schakelen om te kijken of het iets bij mij thuis was. Wat bleek, het was de warmtepomp.

Als een goede buur (hoop ik) bij de buren langsgeweest, eerlijk zeggen, hebben jullie er last van? Nou, vier buren hadden er last van (2 huizen links en 2 rechts naast ons). En het zijn absoluut geen zeikerds.

Dus, maat van mij (geluidstechnicus) ingeschakeld, die is langsgekomen. "Ja, leuk allemaal dat ie volgens de handleiding maximaal 57dBA doet, dat doet ie ook netjes, maar waar staat de dBC?" Ja, nergens dus. Maar dat waren precies de lage tonen die doordrongen tot 2 huizen verder beide kanten op! En daar kon ik ook niet door slapen. Alles trilde via de muren door.

Uiteindelijke oplossing was om de warmtepomp op de grond te zetten en eventuele trillingen daardoor dus aan een "oneindige massa" door te geven. Wij hebben toen ook om het geluid verder te dempen een Climeleon eroverheen gezet, dit helpt zeker, al is het maar een beetje (Wel kostbaar ~1000 euro). Helaas daardoor dus wel 1,30x1,30m aan oprit kwijt maar esthetisch is het heel netjes en veel beter dan een kale lelijke buitenunit.

Inmiddels draait de warmtepomp nu bijna 4 jaar en blaast uit richting de weg, niemand heeft er last van en je hoort hem nu alleen zachtjes brommen als je in de buurt loopt. Alle problemen opgelost.
Volgens experts zou een warmtepomp prima op een dak moeten kunnen staan of aan de gevel moeten kunnen hangen zonder problemen, maar bij mij is dat zeker niet gelukt en onmogelijk gezien de problemen die ik er mee gehad heb.

Waar mogelijk zou ik de warmtepomp niet op iemand anders richten maar zoveel mogelijk over de lengte parallel langs je huis laten werken, dan kunnen buren er eigenlijk geen last van hebben.

Laat je niet teveel afschrikken door mijn verhaal, zoals je ziet ben ik er in zeer dichtbewoond gebied prima uit gekomen dus bij jou moet dat zeker wel gaan lukken. Houd er met de instalaltie alvast rekening mee dat je wellicht nog e.e.a. aan maatregelen moet nemen voor geluiddemping, dan kan het achteraf alleen maar meevallen!
Dank voor je casus. Inmiddels is wel duidelijk dat ik hem niet bij de voordeur ga plaatsen. Ik zet hem op de oprit voor de woning. De ruimte die ik heb om mijn perceel is beperkt (niet vanwege het opp, maar vanwege de locatie van de leidingen). Mijn grootste zorg is dat, zodra de aut op de oprit staat, er niet genoeg ruimte meer is. Daarnaast is het ook nog eens een elektrische auto, dus de impact op de accu moet ik nog maar zien. Onvoorstelbaar dat die dingen zon lawaai maken eigenlijk. Mijn 5kW airco hoor ik alleen bij opstarten.

Zoals ik nu heb voorzien, komt de wp op de grond, voor de woning, op de oprit. Mijn oprit/garage ligt onder de woning. Is overigens niet gemakkelijk om dit in die wpac tool te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drocona
O085105116N schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:09:
[...]
Daarnaast is het ook nog eens een elektrische auto, dus de impact op de accu moet ik nog maar zien.
Betreft je EV, weet niet welke EV je hebt, maar ik parkeer die van mij gewoon voor de warmtepomp. Dat resulteert in de winter in een accupack dat een aantal graden kouder is dan de buitentemperatuur, de vraag is of dat daadwerkelijk door de WP komt of doordat het 's nachts gewoon kouder is dan het moment in de ochtend wanneer ik instap. Naar mijn ervaring is dat verschil verwaarloosbaar, als het er al is.
Daarbij heeft mijn EV (Tesla) de mogelijkheid om de batterij voor te verwarmen, wat ik tegenwoordig eigenlijk altijd doe gezien het efficienter is om wat energie te gebruiken om de accu op temperatuur te krijgen dan te gaan rijden met een koude accu. Gewoon algemene tip als jouw EV die mogelijkheid ook heeft, warmtepomp of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
drocona schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:35:
[...]

Betreft je EV, weet niet welke EV je hebt, maar ik parkeer die van mij gewoon voor de warmtepomp. Dat resulteert in de winter in een accupack dat een aantal graden kouder is dan de buitentemperatuur, de vraag is of dat daadwerkelijk door de WP komt of doordat het 's nachts gewoon kouder is dan het moment in de ochtend wanneer ik instap. Naar mijn ervaring is dat verschil verwaarloosbaar, als het er al is.
Daarbij heeft mijn EV (Tesla) de mogelijkheid om de batterij voor te verwarmen, wat ik tegenwoordig eigenlijk altijd doe gezien het efficienter is om wat energie te gebruiken om de accu op temperatuur te krijgen dan te gaan rijden met een koude accu. Gewoon algemene tip als jouw EV die mogelijkheid ook heeft, warmtepomp of niet.
Los van de auto (ik heb een e niro uit 2020) Wat is de impact op de warmtepomp? Ik bedoel mijn auto komt er straks niet recht voor te staan. Mijn oprit is een betonnen bak waarvan de wanden trapsgewijs aflopen richting de straat. De oprit is 3,6m breed. Ik denk dat er kortsluiting van de aangezogen lucht optreedt namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drocona
Elke warmtepomp heeft een minimale ruimte nodig rondom, zodra je die afmetingen in acht neemt zal het recirculeren van gebruikte lucht minimaal zijn. Vaak is dit van te voren al in de handleiding op te zoeken. Die van mij heeft (even uit mijn hoofd, echt geen idee meer) 20cm vrije ruimte nodig aan de inzuigkant en 1,5m voor uitblazen. Een betonnen bak heeft nog steeds genoeg openingen en luchtverplaatsing dat het "vers" blijft.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat een buitenunit van een warmtepomp een condensafvoer heeft en de hoeveelheid condenswater is niet mals. Als je in een betonnen bak zit zul je wel ergens de afvoer kwijt moeten kunnen, anders ligt overal water. Ik heb dit zelf opgelost door de voorgestelde manier om een infiltratieput er onder aan te leggen. Met een betonnen bodem wordt dat lastig en zul je de afvoer ergens op een regenpijp aan moeten sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
drocona schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:41:
Elke warmtepomp heeft een minimale ruimte nodig rondom, zodra je die afmetingen in acht neemt zal het recirculeren van gebruikte lucht minimaal zijn. Vaak is dit van te voren al in de handleiding op te zoeken. Die van mij heeft (even uit mijn hoofd, echt geen idee meer) 20cm vrije ruimte nodig aan de inzuigkant en 1,5m voor uitblazen. Een betonnen bak heeft nog steeds genoeg openingen en luchtverplaatsing dat het "vers" blijft.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat een buitenunit van een warmtepomp een condensafvoer heeft en de hoeveelheid condenswater is niet mals. Als je in een betonnen bak zit zul je wel ergens de afvoer kwijt moeten kunnen, anders ligt overal water. Ik heb dit zelf opgelost door de voorgestelde manier om een infiltratieput er onder aan te leggen. Met een betonnen bodem wordt dat lastig en zul je de afvoer ergens op een regenpijp aan moeten sluiten.
De oprit bestaat uit klinkers. Die haal ik er onder weg uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Ik heb fotos toegevoegd van mijn situatie. Wellicht dat er mensen zijn met goede ideeën. De unit staat bij voorkeur in de buurt van de linkerhoek van de woning. Daar komen alle leidingen samen en zijn ze ook bereikbaar, tevens is er de ruimte voor een buffervat en alle filters, manometers etc... De unit komt dus nu onder het laadpunt op de oprit, met de uitblaas naar rechts.

De breedte van de oprit voor het huis is 3,6, rechts naast het huis is 3 en links is 4 meter. Diepte oprit is 7m

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Ik zie hier dus overal in de straat warmtepompen en airco's opduiken nu. En die staan zo goed als OP de erfgrens. Waar maak ik me nog druk om...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Nou, daar staat ie dan. Ik heb de compressor voorzien van extra dempingsmatten. Er zat al isolatiemateriaal, dat zit er nu 2x. Komende dagen even de tijd nemen om de boel aan te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UlRxeEUD7e-w7BsbxtUgMlLobI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S7kNiBzbQxbdzCEvduWxzRlb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-A-naCybGQfYQbTdIwq0yaXtOVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6a3xX4Qw0R3I9vT2TNr7y4w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-05 20:19
Ziet er goed uit. Heb je toevallig ook foto's van de het plaatsen van de extra matten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

balfnl schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:42:
[...]

Hoe ziet dat er precies uit? Als je een a-merk warmtepomp, waar ik panasonic dan onder schaar voor het gemak, al niet kwijt kunt, wat valt er dan te investeren in een stillere?

Dat gezegd hebbende, ik heb het ding gewoon neergezet, en deze komt ook met een legionella run niet boven het geluid van de wtw uit, die ernaast zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balfnl
MikeyMan schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:25:
[...]

Hoe ziet dat er precies uit? Als je een a-merk warmtepomp, waar ik panasonic dan onder schaar voor het gemak, al niet kwijt kunt, wat valt er dan te investeren in een stillere?

Dat gezegd hebbende, ik heb het ding gewoon neergezet, en deze komt ook met een legionella run niet boven het geluid van de wtw uit, die ernaast zit.
Dat was niet mijn suggestie, maar een reactie op iemand anders. Ik heb geen idee hoeveel geluid een panasonic precies produceert er of er stillere concurrenten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

in basis wordt er gekeken of je op theorie de eis kan halen (ofwel aannemelijk maken met de rekentool) lukt dat niet dan worden er echte metingen gedaan. in de praktijk geld het dus eigenlijk nieteens bij instalatie, alleen op papier hoeft het te kloppen. nu is dat moeilijk genoeg en mag je niet zomaar onnodig overlast veroorzaken dus een piepende lager oid zal je moeten vervangen,

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 19-09-2022 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Nilvo schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:12:
Ziet er goed uit. Heb je toevallig ook foto's van de het plaatsen van de extra matten?
Die zal ik later nog even maken. Maar in principe is het een dubbele laag met als extra een laag op het blik bij de ventilator, aan de kant van de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
twain4me schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:55:
[...]

in basis wordt er gekeken of je op theorie de eis kan halen (ofwel aannemelijk maken met de rekentool) lukt dat niet dan worden er echte metingen gedaan. in de praktijk geld het dus eigenlijk nieteens bij instalatie, alleen op papier hoeft het te kloppen. nu is dat moeilijk genoeg en mag je niet zomaar onnodig overlast veroorzaken dus een piepende lager oid zal je moeten vervangen,
Warmtepompen en geluid zijn natuurlijk met elkaar verbonden. Ik heb financieel de ruimte, maar niet op het perceel, maar wil toch verder verduurzamen. Ik zie, zelfs bij nieuwbouwprojecten, dat units gewoon bij de voordeur worden geplaatst. Iets dat met de huidige regels niet kan/mag. Hier in de omgeving worden de aircos op de erfgrens gehangen. Het is dan wel zuur als je er alles aan doet om de 45db op de erfgrens probeert te halen en je vervolgens dit soort praktijken ziet ontstaan. Ontslaat je niet van je onderhoud aan de apparatuur uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-05 20:19
O085105116N schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:34:
[...]

Warmtepompen en geluid zijn natuurlijk met elkaar verbonden. Ik heb financieel de ruimte, maar niet op het perceel, maar wil toch verder verduurzamen. Ik zie, zelfs bij nieuwbouwprojecten, dat units gewoon bij de voordeur worden geplaatst. Iets dat met de huidige regels niet kan/mag. Hier in de omgeving worden de aircos op de erfgrens gehangen. Het is dan wel zuur als je er alles aan doet om de 45db op de erfgrens probeert te halen en je vervolgens dit soort praktijken ziet ontstaan. Ontslaat je niet van je onderhoud aan de apparatuur uiteraard.
45 dB is overdag de maximale grens op de erfgrens tussen twee woonpercelen. Als er geen woonbestemming op het aangrenzende perceel zit dan heb je in feite geen probleem volgens de regelgeving. Dan kun je er overigens zelf nog steeds wel hinder van ondervinden.

De Panasonic is inderdaad een A-merk, maar tevens ook een ontwerp van een aantal jaar geleden. Deze maakt gewoon wat meer geluid en is daarom lastiger in te passen in de regels. Ter referentie, de Panasonic heeft een geluidsvermogen van 68 dB(A), een ander A-merk met een nieuwer ontwerp 54 dB(A). Dit verschil zit hem voornamelijk in het type (duurdere) compressor. Vooral de nieuwe regelgeving heeft een impuls gegeven aan het geluids-arm ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
In mijn voorbeeld doelde ik wel specifiek op panasonics. Kwam op tweakers een voorbeeld tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

O085105116N schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:34:
[...]

Is ook per definitie verschillend welke merk en type warmtepomp je plaatst, of je in de winter 100% van je vermogen ook gaat gebruiken of maar 80% en met welke aanvoertemperatuur.

Er zijn genoeg mensen welke hem op situaties hebben staan wat discutabel is (waaronder ik) maar zolang ik of andere met een warmtepomp en de directe buren er geen last van hebben… Uiteindelijk is de regelgeving er alleen maar voor zodat de woongenot van je buren en omliggende niet wordt verstoord.
+ goed overleg onder een bakje koffie en samen gewoon tot een oplossing komen heeft altijd mijn voorkeur, sowieso je buren erbij betrekken is gewoon verstandig :)

Zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NthRIilc2lQi5SWwTaPM5TGpEBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kaB96rcGPR5cogz9Uhh5bdZn.jpg?f=fotoalbum_large

Ook is het weer lekker krom hoe deze regelgeving werkt, want je moet immens meten binnen bepaalde waardes… Dus je kan gunstig meten en goedkeur hebben, en als later dus anders ongunstig gemeten word dan kun je dit niet meer afkeuren, althans deze indruk krijg ik hier van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5PSvngcczOopA-KvseSHhZS8XA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBQ2CWsNoz2YRNR1uCvTL8Og.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
DutchWing schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:42:
Ook is het weer lekker krom hoe deze regelgeving werkt, want je moet immens meten binnen bepaalde waardes… Dus je kan gunstig meten en goedkeur hebben, en als later dus anders ongunstig gemeten word dan kun je dit niet meer afkeuren, althans deze indruk krijg ik hier van:
[Afbeelding]
En daar zie je het verschil (wat ik al eerder in de thread aangaf) hoe Alklima voor Mitsubishi de geluidsmeting doet en hoe andere fabrikanten/importeurs dat doen. Vrijwel alle fabrikanten hanteren A-10W55, en Alklima pakt de meetrichtlijnen uit het bouwbesluit, en kijkt daardoor naar de afgegeven waardes voor het energielabel.
Naar eigen zeggen heeft Alklima als voorbeeldfunctie gewerkt destijds bij de A-10W55 whitepapers en hebben de andere fabrikanten dat letterlijk overgenomen en ingevuld. Vervolgens is Alklima dus aan de haal gegaan met de te hanteren normen van de geluidsmeting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

blackd schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:51:
[...]

En daar zie je het verschil (wat ik al eerder in de thread aangaf) hoe Alklima voor Mitsubishi de geluidsmeting doet en hoe andere fabrikanten/importeurs dat doen. Vrijwel alle fabrikanten hanteren A-10W55, en Alklima pakt de meetrichtlijnen uit het bouwbesluit, en kijkt daardoor naar de afgegeven waardes voor het energielabel.
Naar eigen zeggen heeft Alklima als voorbeeldfunctie gewerkt destijds bij de A-10W55 whitepapers en hebben de andere fabrikanten dat letterlijk overgenomen en ingevuld. Vervolgens is Alklima dus aan de haal gegaan met de te hanteren normen van de geluidsmeting...
Ik vind persoonlijk de A-10/W55 graden iets te zwaar. We rekenen met temperaturen welke ik aan deze kant van het land nog geen eens op 1 hand kan tellen, + de winters worden steeds zachter.
+ mensen zitten meestal binnen wat ook al een dempend effect heeft als zo’n unit überhaupt wat meer geluid gaat maken.

Regelgeving is noodzakelijk en ben ook eens dat er grenzen moeten zijn, alleen ik denk dat we soms wel altijd van het ene uiterste hup gelijk naar het andere uiterste gaan…

A(gemiddelde temperatuur winter) / W(55 voor SWW en CV de setpoint 30, 35, 40 etc…) is dan meer een realistische verwachting maar misschien zien andere dat weer anders…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Zo zou ik het ook willen zien. Ik maak geen sww met de unit, ik heb 40c watertemp nodig. Dan maakt ie niet die 68dB lijkt me. Daarbij komt dat mijn situatie zich niet laat tekenen in de tool van de overheid. Dus dan moet je dat weer anders aanvliegen, zoals blackd mij liet zien met 2 extra meetpunten.
DutchWing schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:07:
[...]

Ik vind persoonlijk de A-10/W55 graden iets te zwaar. We rekenen met temperaturen welke ik aan deze kant van het land nog geen eens op 1 hand kan tellen, + de winters worden steeds zachter.
+ mensen zitten meestal binnen wat ook al een dempend effect heeft als zo’n unit überhaupt wat meer geluid gaat maken.

Regelgeving is noodzakelijk en ben ook eens dat er grenzen moeten zijn, alleen ik denk dat we soms wel altijd van het ene uiterste hup gelijk naar het andere uiterste gaan…

A(gemiddelde temperatuur winter) / W(55 voor SWW en CV de setpoint 30, 35, 40 etc…) is dan meer een realistische verwachting maar misschien zien andere dat weer anders…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Vraagje; bij m’n broer plaatst de achterbuurman een unit op zijn garage, die midden in de tuin van mijn broer uitkomt. Geen gezicht. Garage is 2,5m hoog en dan, strak tegen de erfgrens zo’n unit er nog op.

Zijn er regels wbt hoe hoog je tegen de erfgrens mag bouwen? Qua geluidsniveau schijnt hij onder de norm van Max 40db te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Er zijn regels over de hoogte van een gebouw. Zoals een tuinhuis. Die mag over het algemeen max 3 meter hoog zijn. Dat is dan onroerend goed, hoe dat dan zit met losse componenten op je dak, geen idee. Een wp op de erfgrens blijft niet onder de 40dB. Althans dat kan ik me niet voorstellen.

Overigens als de wp vrij staat op dat dak, dan krijgt ie de volle windkracht te verwerken. Je kan beter hopen dat ie goed is vastgezet.

Het advies dat je normaal gesproken krijgt hier, is om eventuele geluidsoverlast af te wachten. Uiterlijk doe je weinig aan. Daarbij komt ze staan in de winter aan. Dan zit je meestal niet in je tuin.

De wp staat hier op de oprit. Hij “dreunt” ordentelijk op die plek want betonnen bak. Maar niemand heeft er verder last van zo en hij doet zn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Laatst online: 09:17
Pepppie schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:47:
Vraagje; bij m’n broer plaatst de achterbuurman een unit op zijn garage, die midden in de tuin van mijn broer uitkomt. Geen gezicht. Garage is 2,5m hoog en dan, strak tegen de erfgrens zo’n unit er nog op.

Zijn er regels wbt hoe hoog je tegen de erfgrens mag bouwen? Qua geluidsniveau schijnt hij onder de norm van Max 40db te blijven.
Ik zou de buurman niet zomaar op zijn blauwe ogen geloven dat hij aan de geluidsregels voldoet. De tool is niet simpel in te vullen, zeker niet als de unit op een uitbouw/garage staat. En er is bijna geen enkele installateur die de berekening uitvoert. In de praktijk zegt de installateur "geloof me, hij is stil genoeg, zo doe ik het altijd, nog nooit problemen gehad" en dat is het dan. Maar de eigenaar is verantwoordelijk, niet de installateur.

Kijk even naar het wpac topic als je hier meer over wil weten.

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
marvel27 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:06:
[...]

Ik zou de buurman niet zomaar op zijn blauwe ogen geloven dat hij aan de geluidsregels voldoet. De tool is niet simpel in te vullen, zeker niet als de unit op een uitbouw/garage staat. En er is bijna geen enkele installateur die de berekening uitvoert. In de praktijk zegt de installateur "geloof me, hij is stil genoeg, zo doe ik het altijd, nog nooit problemen gehad" en dat is het dan. Maar de eigenaar is verantwoordelijk, niet de installateur.

Kijk even naar het wpac topic als je hier meer over wil weten.
Dank voor je reactie! En weet je tot welke hoogte het mag? Hij vindt het vooral verschrikkelijk om tegenaan te moeten kijken. Is nu in totaal meer dan 3 meter bovenop de garage..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Laatst online: 09:17
Geen idee helaas. Misschien kan hij er aan zijn kant iets tegenaan zetten?

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
M14 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:49:
De afstand van de woning is mbt het lawaai van een airco cq warmtepomp totaal niet van belang. Conform de eisen geluidswaarden gelden hier de maximale waarden op de erfgrens (woonfunctie) van 45 dB (dag) en 40 dB (avon/nacht). Ook deze waarden zie terug in het bouwbesluit 2012 art. 3.8 en in het Bbl welke per 1-1-2024 van kracht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Pepppie schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:47:

De meethoogte bij de erfgrens is 1,5m, dus bij een dak op 2,5m hoog, wat eigenlijk zeer laag is, is de afstand bron tot meetpunt kleiner dan 1,5m. Dus als die unit exact op de rand staat is dat niet bepaald veel. Kijk m’n even naar fig 4.7 in de handleiding Wpac. Het moet dus wel een erg stille zijn wil die aan de eis van 45/40 dB kunnen voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceadomile
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18-12-2024
Mijn buurman heeft 2 grote warmtepompen op het garagedak geplaatst. Die garage zit echter wel vast aan mijn huis. Ik word knettergek van het gedreun. Mag dat?
Pagina: 1