Nieuwe woning, nieuw netwerk (Ubiquiti). Waar op letten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:41
Hallo Tweakers,

Ik ga van een appartement naar een tussenwoning verhuizen en moet dus ook mijn netwerk upgraden om overal goed en degelijk bereik te hebben.

Op dit moment is mijn netwerk als volgt:

Ziggo modem --> Asus RT-AC86U router :+

Vanaf de Asus router loopt er een UTP kabel naar mijn TV-meubel waar een NETGEAR 8-port gigabit switch al mijn apparatuur van een bedrade internetverbinding voorziet. Wifi is overal meer dan prima.

Ik had al snel bedacht dat ik voor de nieuwe situatie een access point nodig had op de 1ste en 2e verdieping. Omdat ik dan ook een Unifi controller nodig zou hebben dacht ik dat het wellicht handig is om
een Dream Router of Dream Machine aan te schaffen en volledig in het Ubiquiti ecosysteem te stappen.

Als UTP-kabel ga ik Belden 7965E trekken en afmonteren op wandcontactdozen.

Ik heb nu het volgende in mijn hoofd:

Meterkast:
- Hier komen de internetaansluitingen binnen (zowel glasvezel als coax) en zal het Ziggo modem staan;
- De Ziggo modem wordt in bridge-mode gezet en aangesloten op de Ubiquiti Dream Router / Dream Machine (zit nog even te dubben welke het gaat worden).
- In de meterkast komt een 24-poorts patch paneel waar de UTP-kabels vanuit de loze leidingen middels keystones op afgemonteerd worden.
- In de meterkast komt tevens een 24-poorts / 16-poorts Ubiquiti PoE switch om de Access Points van stroom te voorzien.
- Hier staat wat apparatuur zoals een Raspberry Pi (uitlezen slimme meter), NAS, slimme deurbel etc.

Begane grond
- Vanuit de meterkast loopt er een UTP-kabel naar een wandcontactdoos naast het TV-meubel.
- De UTP-kabel gaat vanuit de WCD naar een NETGEAR Gigabit switch achter m'n TV-meubel. Vanuit hier worden zaken zoals PlayStation, TV, blu-ray speler etc. van bekabeld internet voorzien;
- WiFi op de begane grond zal door de Dream Router / Dream machine verzorgd worden. Het is niet al te groot dus ik verwacht dat de UDR/UDM volstaat voor WiFi.

1ste verdieping
- Hier zal alleen een Apple TV via UTP-kabel worden aangesloten via een UTP WCD in de slaapkamer.
- Overige apparatuur zoals een werkplek met laptop zal van WiFi gebruik maken via een AC-Lite op de overloop, gemonteerd aan het plafond (en voorzien van PoE via de Switch in de meterkast);

2e verdieping
- Hier komt een andere werkplek (PC) die bedraad wordt aangesloten via een UTP WCD;
- Printer en andere zaken zullen via de AC-Lite verbinding maken. Deze wordt verticaal aan de muur opgehangen, maar aan de zijmuur dus straalt wel de goede kant uit en hangt op iets van 2,5 meter hoogte;

Als ik het even simplistisch in beeld breng wordt het zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UoAYV-CdJGddf9aWrgnpwsRwgyQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aqfWDJGj4QuWuIH1bJdKCMPo.jpg?f=user_large

Waar zit ik nu nog mee?
  • Graag zou ik dus horen of dit een goede netwerk-setup is en of ik misschien zaken over het hoofd zie?
    Mis is ik nog bepaalde hardware? Ik heb nog nooit iets met Ubiquiti gedaan, maar het ziet er allemaal niet al te ingewikkeld uit.
  • Op de BG gaat de verbinding vanuit een (Ubiquiti) switch naar een andere 'domme' NETGEAR switch. Nu is een switch op een switch aansluiten meestal niet echt een best-practice maar aangezien ik maar 1 of 2 UTP kabels naar m'n TV-meubel kan krijgen zie ik niet echt een andere oplossing. Of wel?
  • M'n meterkast is zo'n 33 tot 38 cm diep (stukje brede gedeelte kozijn meegerekend). Mij lijkt dit diep genoeg voor een 19" wall mount van 30cm diep. De Ubiquiti switch past er dan in en ik heb een stukje om korte netwerkkabeltjes vanuit het patchpanel met de switch te verbinden. Zijn er wall mounts die korter dan 30 cm zijn maar wel diep genoeg voor UI apparatuur zoals de PoE switch? En zit er nog verschil in kwaliteit tussen verschillende merken?
  • Doet Ubiquiti aan black friday / cyber monday acties? Volgens mij hebben zij steevast voorraadproblemen dus het lijkt mij niet, maar misschien ben ik mis?
Mocht iemand met wat Ubiquiti ervaring hier wat zinnigs over roepen, dan bij voorbaat hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-09 12:30
Een paar kleine tips:
- Lees je ook even in of je voor een UDM of UDM pro wil gaan, de pro heeft een paar voordelen die je mogelijk niet gaat benutten, maar het zou mogelijk zonde zijn om hier achteraf achter te komen ;) Bijvoorbeeld als je een Ubiquiti video deurbel zou willen gaan gebruiken.
- Je hebt ook leuke kleine Flex switches die je kan voeden d.m.v. PoE, echter hebben ze maar een beperkt aantal poorten en zijn ze tegenwoordig ook relatief prijzig (uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini (3-pack)) Mogelijk de moeite waard voor je TV meubel, of voor andere kamers in je huis.
- Qua AP's neem ik aan dat je de 6 Lite pakt i.p.v. de AC Lite?

Edit:
- Afhankelijk van de hoeveelheid poorten die je nodig hebt in de meterkast zou je ook voor een 16 port (8x PoE) kunnen kijken. Uiteraard wel even rekening houden met de max power consumption. uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE

P.s. de scheve lijnen op je tekening kunnen echt niet :9

Verder lijkt het me een prima setup.

[ Voor 19% gewijzigd door Junia op 24-10-2022 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 19:33

Sebazzz

3dp

Niet irrelevant, denk ook aan het energieverbruik. Ook over twee jaar wanneer salderen is afgelopen ;)

Zelf heb ik gemixte gevoelens over mijn UDM. Aan de ene kant kan je een hoop instellen, aan de andere kant is het energieverbruik relatief hoog, het ding kan herrie maken als hij het warm krijgt (bij threat detection op hoog), en toch wel een keer per maand heb ik ineens problemen met wifi en heeft het ding een reboot nodig.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:07
Wat heb je aan functionaliteit nodig in die dreammachine die niet in de Ziggo Connectbox te vinden is.
Meestal is een eigen router namelijk een volkomen overbodig ding dat alleen maar energie staat te slurpen.

En unifi heeft prima wifi spullen, maar hun routers zijn niet van al te beste kwaliteit, ik lees daar veel problemen over.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:49

lier

MikroTik nerd

Waarom?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:41
Junia schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:12:
Een paar kleine tips:
- Lees je ook even in of je voor een UDM of UDM pro wil gaan, de pro heeft een paar voordelen die je mogelijk niet gaat benutten, maar het zou mogelijk zonde zijn om hier achteraf achter te komen ;) Bijvoorbeeld als je een Ubiquiti video deurbel zou willen gaan gebruiken.
- Je hebt ook leuke kleine Flex switches die je kan voeden d.m.v. PoE, echter hebben ze maar een beperkt aantal poorten en zijn ze tegenwoordig ook relatief prijzig (uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini (3-pack)) Mogelijk de moeite waard voor je TV meubel, of voor andere kamers in je huis.
- Qua AP's neem ik aan dat je de 6 Lite pakt i.p.v. de AC Lite?

Edit:
- Afhankelijk van de hoeveelheid poorten die je nodig hebt in de meterkast zou je ook voor een 16 port (8x PoE) kunnen kijken. Uiteraard wel even rekening houden met de max power consumption. uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE

P.s. de scheve lijnen op je tekening kunnen echt niet :9

Verder lijkt het me een prima setup.
UDM Pro lijkt mij een beetje overkill. Misschien dat ik ooit nog eens een beveiligingscamera van Ubiquiti eraan ga hangen, maar voor een deurbel had ik zelf Eufy in gedachten.

Die Flex switches heb ik gezien inderdaad, maar dan geef ik liever een beetje extra uit en dat het netjes in een 19" rack kan hangen. Wat betreft die AC's, dat worden inderdaad een 6 Lite. Foutje :P

Ik heb inderdaad naar die 16-port switch gekeken. Volgens een snelle calculatie heb ik al zo'n 14 á 15 poorten nodig. Om ook een beetje met de toekomst rekening te houden leek een 24-port switch mij daarom een betere keuze.
Sebazzz schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:16:
Niet irrelevant, denk ook aan het energieverbruik. Ook over twee jaar wanneer salderen is afgelopen ;)

Zelf heb ik gemixte gevoelens over mijn UDM. Aan de ene kant kan je een hoop instellen, aan de andere kant is het energieverbruik relatief hoog, het ding kan herrie maken als hij het warm krijgt (bij threat detection op hoog), en toch wel een keer per maand heb ik ineens problemen met wifi en heeft het ding een reboot nodig.
Ja die WiFi problemen heb ik ook wat twijfels over. De een moet regelmatig een reboot doen, de ander zegt nooit issues te hebben. Qua energieverbruik let ik wel een beetje op inderdaad. Ik wil het netwerk wel kunnen uitbreiden in de toekomst maar ook weer geen overkill aan apparatuur hebben met functies dat ik waarschijnlijk toch nooit ga gebruiken.
Ben(V) schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:29:
Wat heb je aan functionaliteit nodig in die dreammachine die niet in de Ziggo Connectbox te vinden is.
Meestal is een eigen router namelijk een volkomen overbodig ding dat alleen maar energie staat te slurpen.

En unifi heeft prima wifi spullen, maar hun routers zijn niet van al te beste kwaliteit, ik lees daar veel problemen over.
Ik heb die Ziggo modem altijd in bridge-mode gehad dus qua functionaliteit ben ik niet helemaal up-to-date meer. Destijds voor een Asus router gegaan i.v.m. meer functionaliteit qua security en wat meer configuratie mogelijkheden.

Als ik alleen de Ziggo modem gebruik, dan moet ik het UniFi OS ook nog ergens op draaien. Zo'n Dream Router bied dan wel alles-in-een, het UniFi OS, WiFi voor BG etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:07
Die AP's kun je gewoon configureren met een applicatie op je PC of Mac die je download van unifi.
Het enige wat je dan mist zijn de statistieken omdat je die applicatie natuurlijk niet 24/7 laat draaien.

Het enige wat een Ziggo connectbox niet kan is een andere DNS instellen, maar dat is niet zo zinvol want de DNS servers van Ziggo werken prima en zijn ook sneller dan anderen want die zitten op het Ziggo netwerk en je hoeft dus het internet niet op voor een dns resolve.

Bedenk ook dat als je de router van je provider gebruikt die zorgdraagt voor het onderhoud en security patches automatisch installeert, bij een eigen router moet je dat zelf bijhouden.

En zoals al gezegd heeft die unifi routers zijn ondingen en energie slurpers, regelmatig reboots nodig is in mijn ogen een automatische diskwalificatie.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1