Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silverback
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Mijn vraag
...Ik heb sinds kort 1Gbps over glas via t-mobile. Mijn pc haalt down net geen 700Mbps en up rond de 725Mbps

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Ik krijg dezelfde snelheden via Ziggo/Speedtest, T-mobile Speedtest en via de Ookla speedtest app. Het is een i7 processor, 1GB lan kaart en 18GB intern geheugen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Andere kabels, rechtstreeks op de router zonder andere hardware. CPU 7% belast, memory 21% belast en netwerkkaart zit ook nog lang niet aan zijn max. Er draait geen software, ook geen virusscanner oid maw pc heeft capaciteit zat zo lijkt het en toch is het de bottleneck zojuist aangetoond door een techneut van t-mobile onsite, dus schiet mij maar lek. Iemand een suggestie???

UE46C8700, CI+ UPC, Sandisk U3 8GB USB-stick, PopcornHour C200, BD-C6900, Marantz SR7005, Wii, PS/2, Logitech Harmony one

Beste antwoord (via rens-br op 01-11-2022 08:30)

• Silverback
Op een ander forum gelezen dat er wel eens problemen zijn met Realtekchips op netwerkkaarten die hun beoogde snelheid niet halen. Heb de gok genomen door een 2,5Gig netwerkkaartje aan te schaffen ondanks dat de oude kaart never aan zijn limiet zat. Ik haal nu snelheden van rond de 950Gbps, dus hier lag de oorzaak

UE46C8700, CI+ UPC, Sandisk U3 8GB USB-stick, PopcornHour C200, BD-C6900, Marantz SR7005, Wii, PS/2, Logitech Harmony one

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Alle details (systeem specs, netwerk apparatuur, merk/model, software/firmware versies, etc) missen om hier enigszins een antwoord op te kunnen geven.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 16:50
Waar baseer je op dat je niet de volledige DL en UL haalt aan jouw PC ligt?

Het gebeurd zelden dat een eindgebruiker de max DL en UL haalt. Dat is niet alleen via koper, maar ook glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 16:42
Doe anders eens een lokale test met iperf. Je test nu je internetverbinding, niet zozeer de snelheid van je PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 13:29
Inderdaad even de volledige specs van je computer delen en je netwerk situatie. De beste manier om te testen is om de PC direct aan de modem aan te sluiten en dan een speedtest te doen

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:06

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Dit kan verschillende dingen zijn, maar in basis : heb je het modem al eens herstart?

In het andere geval zijn de resterende specs van je pc nodig (welke hdd/ssd, hoeveel geheugen etc.)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Unknown Alien schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:39:

Het gebeurd zelden dat een eindgebruiker de max DL en UL haalt. Dat is niet alleen via koper, maar ook glas
?? Wat.

Koper is totaal irrelevant, waar dit in het verleden nogal eens werd aangeboden met een 'tot' snelheid die geadverteerd werd was 'max' snelheid. Bij het afnemen van een 1Gbit glasvezelcontract, moet je ook wel echt 1Gbit kunnen ontvangen op de router. Zeker als je de router afneemt van de leverancier (of zelf een adequaat alternatief hebt).

De bottlenecks zullen in dit geval dan bedrading, netwerkpoort/netwerkkaart, drivers, OS en performance kunnen zijn. Bij bedrading zie je meestal niet goed aangesloten netwerkkabels wat resulteert in 100Mbit (wat hier klaarblijkelijk niet het geval is). Eventueel zou het een te lange kabel kunnen zijn, maar dit is wat onwaarschijnlijk. Of misschien een CCA-kabel (aluminium i.p.v. koper kern).

Indien de speedtest niet in RAM opslaat zou het ook een schrijfissue kunnen zijn van een harddisk bijv.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-09 18:39
Unknown Alien schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:39:

Bij glas is dat helemaal niet waar. Ik en een groepje kennissen hebben sinds ongeveer een jaar allemaal KPN glasvezel en we halen alle 6 gewoon de geadverteerde 1Gbps (vaak zelfs nog een stukje hoger dan dat!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Silverback Hier al gelezen ?
[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie

@True het maakt niet uit of je een Sata SSD hebt on NVMe

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silverback
Alvast bedankt voor de reacties. Ik was van mening dat de relevante info al vermeld was, maar wellicht zie ik wat over het hoofd. Ik probeer mee te gaan in jullie denkpatronen. Ik ben een ITer, maar altijd bereid om iets te leren natuurlijk. Als bij de taskmanager alle performance alle percentages beneden de 20% zijn zo ook de HD's en SSD's met Windows 10 en de laatste drivers. Dan lijkt de pc niet de bottleneck. Verder draait er geen software direct aangesloten op een Zyxel t54 en kom dus niet verder dan 690Mbps. De man van t-mobile haalde 940Mbps ook direct op de router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 16:38
Wat voor kabel gebruik je? CAT5, CAT5e, CAT6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Hackus schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:56:
@Silverback Hier al gelezen ?
[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie

@True het maakt niet uit of je een Sata SSD hebt on NVMe
Eens, maar ik las nergens dat @Silverback een SSD had (inmiddels gemeld). Een HDD kan soms de 128MB/s schrijfsnelheid aan, een SSD (welke dan ook) gaat dat inderdaad wel halen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silverback
Sito schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:09:
Wat voor kabel gebruik je? CAT5, CAT5e, CAT6?
Cat 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 16:38
Dan ligt daar je probleem. Cat5 kan maar snelheden halen van 100Mbps. Weet je zeker dat je Cat5 gebruikt en geen Cat5e, omdat je aangeeft dat je 700Mbps+ haalt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:45

FreakNL

Well do ya punk?

*knip*. Dat mag voortaan wat vriendelijker.

[ Voor 80% gewijzigd door rens-br op 01-11-2022 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Aangezien de monteur flink hogere snelheid haalt: probeer eens een Linux bootable usb stick te gebruiken en herhaal dan de speedtest. Als het dan werkt dan kun je de hardware uitsluiten. (Kabel moet goed zijn, mits monteur dezelfde kabel heeft gebruikt, anders een cat6 kopen)

En welke netwerkkaart (of moederbord waar de chip op zit) zit er precies in je pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
En je hebt exact dezelfde kabel & aangesloten poort op de router gebruikt als de montuer?
Er zit geen switch / andere kabel tussen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Silverback
Op een ander forum gelezen dat er wel eens problemen zijn met Realtekchips op netwerkkaarten die hun beoogde snelheid niet halen. Heb de gok genomen door een 2,5Gig netwerkkaartje aan te schaffen ondanks dat de oude kaart never aan zijn limiet zat. Ik haal nu snelheden van rond de 950Gbps, dus hier lag de oorzaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Fijn dat je het hebt kunnen oplossen! Dank voor de feedback, kan waardevol zijn voor anderen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 16:42
Silverback schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 06:38:
950Gbps?! wow, dat is echt buitenaards snel! Overigens gaat een 2.5Gbps kaartje niet sneller zijn dan een 1 Gbps kaartje (mits die daadwerkelijk zijn max haalt natuurlijk), want de linespeed al gewoon 1 Gbps zijn.

Erg vreemd trouwens dat het hier aan lijkt te liggen. De tijd dat realtek chips (en/of hun drivers) echt slecht waren, ligt toch wel een tijdje achter ons. Maar iig fijn dat het werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:52

DukeBox

loves wheat smoothies

En dat is precies wat ik bedoelde in mijn eerste post, als je daar het NIC merk, NIC driver en OS versie gemeld had kon er gericht worden geantwoord.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silverback
borft schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:54:
[...]

950Gbps?! wow, dat is echt buitenaards snel! Overigens gaat een 2.5Gbps kaartje niet sneller zijn dan een 1 Gbps kaartje (mits die daadwerkelijk zijn max haalt natuurlijk), want de linespeed al gewoon 1 Gbps zijn.

Erg vreemd trouwens dat het hier aan lijkt te liggen. De tijd dat realtek chips (en/of hun drivers) echt slecht waren, ligt toch wel een tijdje achter ons. Maar iig fijn dat het werkt.
Klopt, mijn hele huis heeft 1GB componenten, dus sneller verwacht ik dan ook niet. De oude Realtek chip is van 2012 en een nieuw kaartje was niet duur en ging bewust voor wat overhead als probeersel en het was een goede gok :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Silverback schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:11:
[...]

Klopt, mijn hele huis heeft 1GB componenten,
Allicht te kritisch maar ik gok dat alles 1Gbps is zoals je switches en netwerkkaarten? ;)

@borft ik ken meerdere "nieuw aanschafbare laptops" waar ook nog Realtek-netwerk-spul in zit van bijna 10 jaar oud; klant van me wordt er gestoord van hoe "wisselvallig" de performance is

ik verwacht dat IT'ers de goede hoofd- en kleine letters op de goede momenten gebruiken

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1