Ik ben een overstapper van Ziggo naar KPN Glasvezel. Bij Ziggo had ik het modem in bridge modus staan en kon daarachter mijn eigen netwerk opzetten, inclusief EIGEN IP range. Wat ze je niet bij KPN vertellen is dat je een modem 12 krijgt, met minimale functionaliteit.
- Geen mogelijkheid voor Bridge modus
- Geen mogelijkheid om DHCP uit te zetten
- Geen mogelijkheid om eigen IP range in te stellen.
Gelukkig kan je wel WiFi uitschakelen
Nu ben ik dus aan het zoeken naar een oplossing.....
Korte situatie schets:
COAX/Glasvezel komt in meterkast het huis binnen.
Oud huis en helaas niet mogelijk om vloeren op te halen ivm parket.
Er ligt een UTP vanuit meterkast naar trapkast. Hier is mijn eerste knooppunt. Een TPLink Deco x60, een switch en wat home automation bridges (HUE, Tradfri). Deze zijn aangesloten op een switch en vanuit deze switch gaat 1 kabel naar zolder.
Op de tussenverdieping heb ik (net als op zolder) een extra DECO mesh punt staan.
Door KPN modem 12 moet ik mijn DECO in AP modus plaatsen en heb ik geen controle op mijn IP range en kan ik ook niet handmatig een IP aan een MAC toewijzen.
Wat kan ik gebruiken als vervanger van KPN's Modem 12 Router? Wifi heb ik NIET nodig in deze vervangende unit.
Alvast bedankt voor het meedenken
- Geen mogelijkheid voor Bridge modus
- Geen mogelijkheid om DHCP uit te zetten
- Geen mogelijkheid om eigen IP range in te stellen.
Gelukkig kan je wel WiFi uitschakelen

Nu ben ik dus aan het zoeken naar een oplossing.....
Korte situatie schets:
COAX/Glasvezel komt in meterkast het huis binnen.
Oud huis en helaas niet mogelijk om vloeren op te halen ivm parket.
Er ligt een UTP vanuit meterkast naar trapkast. Hier is mijn eerste knooppunt. Een TPLink Deco x60, een switch en wat home automation bridges (HUE, Tradfri). Deze zijn aangesloten op een switch en vanuit deze switch gaat 1 kabel naar zolder.
Op de tussenverdieping heb ik (net als op zolder) een extra DECO mesh punt staan.
Door KPN modem 12 moet ik mijn DECO in AP modus plaatsen en heb ik geen controle op mijn IP range en kan ik ook niet handmatig een IP aan een MAC toewijzen.
Wat kan ik gebruiken als vervanger van KPN's Modem 12 Router? Wifi heb ik NIET nodig in deze vervangende unit.
Alvast bedankt voor het meedenken