Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 14skywalker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-12-2024
Vanochtend is het me gelukt om mijn deco x60 set direct op het glasvezel netwerk aan te sluiten. Mijn modem van online.nl heb ik er dus tussenuit kunnen halen. Het lijkt me dat de vlan instellingen op de Kpn site niet kloppen, in het modem van mijn isp vond ik andere settings. Ik gebruik nu in de deco bij de IPTV/VLAN settings dit:
code:
1
2
3
customized internet vlan id
internet vlan id = 1001
internet vlan priority = 0

[ Voor 5% gewijzigd door 14skywalker op 04-04-2021 08:31 . Reden: Opmaak ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-04 14:55
Werkt dit nog steeds? Je hebt de experiabox er dus geheel tussenuit gehaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 14skywalker
Ja, werkt al een aantal weken probleemloos. Ik kan zelfs de deco een VPN (L2TP) laten opzetten. Heb ik trouwens weer uitgezet want mijn kinderen konden niet meer bellen met discord.

Het zou trouwens kunnen dat mijn isp (online.nl) andere vlan settings gebruikt dan kpn, bedenk ik me net.

[ Voor 23% gewijzigd door 14skywalker op 24-04-2021 07:06 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proximus88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-12-2024
@14skywalker

Ik heb thuis online.nl glasvezel sinds kort en wil mijn Ubiquiti Dream Machine aansluiten als modem/router/firewall. En de meegeleverde Fritzbox niet gebruiken.

Hoe heb je de glasvezel aansluiting omgezet naar utp? Beste wat ik kon vinden is om deze media converter te gebruiken in combinatie met deze SFP.

Dan bij instellingen van de media converter "Mode Custom Internet Vlan ID: 300 Priority 0".
Voor t-mobile aansluiting: "https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/glasvezel-draytek-vervangen-met-je-eigen-router-met-vlan-297061" Zou het werken met online.nl maar dan aangepast met vlan 1001?

Alavast bedankt voor je moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 14skywalker
Hoi @proximus88

KPN heeft bij de aansluiting een kastje geplaatst (notabene met duct tape vastgezet) welke het glasvezel signaal naar utp omzet. Daar wordt vervolgens de fritzbox op aangesloten. Ik heb daar dus niets voor hoeven regelen. Het lijkt me een hoop gedoe om zelf een media converter in te regelen. Alhoewel het wel cool zou zijn om het glasvezel signaal direct in je router uit te laten komen... ;-)

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proximus88
  • Laatst online: 12-12-2024
Ik heb lang moeten zoeken hoe je je eigen modem gebruikt bij online.nl via caiway (Westland). Zo kwam ik uit op deze tweakers forum pagina.

Twee weken geleden of ik deze tutorial gevonden die perfect werkt. Ik zet hem hier voor mensen die zoals ik op deze pagina komen als ze zoeken op online.nl en eigen modem.

https://systemx.io/blog/2...-the-delta-caiway-router/

Alles werkt perfect, internet via VLAN 100 en tv via VLAN 101. Nu heb ik mijn Ubiquiti Dream Machine direct verbonden met glasvezel en haal ik zelfs meer dan mijn 500/500 mbs abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-05 17:56
14skywalker schreef op zondag 4 april 2021 @ 08:30:
Vanochtend is het me gelukt om mijn deco x60 set direct op het glasvezel netwerk aan te sluiten. Mijn modem van online.nl heb ik er dus tussenuit kunnen halen. Het lijkt me dat de vlan instellingen op de Kpn site niet kloppen, in het modem van mijn isp vond ik andere settings. Ik gebruik nu in de deco bij de IPTV/VLAN settings dit:
code:
1
2
3
customized internet vlan id
internet vlan id = 1001
internet vlan priority = 0
Heb je alleen internet of heb je ook tv?
Ik heb het gevoel dat de X60 geen IGMP-snooping heeft.
In ap mode krijg ik de tv niet goed werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Russel88 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:46:
[...]

Heb je alleen internet of heb je ook tv?
Ik heb het gevoel dat de X60 geen IGMP-snooping heeft.
In ap mode krijg ik de tv niet goed werkend.
Als je hem als router gebruikt moet je hem uiteraard niet in AP modus zetten. Die twee sluiten elkaar uit.

IGMP snooping is primair een switch feature. Hebben je switches het wel? Doorgaans hebben domme switches dit niet. Smart switches met basale VLAN functies wel.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-05 17:56
nelizmastr schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 21:48:
[...]

Als je hem als router gebruikt moet je hem uiteraard niet in AP modus zetten. Die twee sluiten elkaar uit.

IGMP snooping is primair een switch feature. Hebben je switches het wel? Doorgaans hebben domme switches dit niet. Smart switches met basale VLAN functies wel.
Op dit moment heb ik 'm in ap modus. Toen ik 'm in router modus had haperde de tv.
In ap modus hetzelfde. Ik krijg alleen stabiel tv als ik de tv box aansluit aan een switch die IGMP-snooping ondersteunt.
Als ik de Deco tussen de switch en de tv box zet, dan hapert de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Russel88 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 06:27:
[...]

Op dit moment heb ik 'm in ap modus. Toen ik 'm in router modus had haperde de tv.
In ap modus hetzelfde. Ik krijg alleen stabiel tv als ik de tv box aansluit aan een switch die IGMP-snooping ondersteunt.
Als ik de Deco tussen de switch en de tv box zet, dan hapert de tv.
Als er geen instelling voor IGMP snooping te vinden is, dan lijkt me die conclusie juist en zal de Deco achter de switch moeten waar de IPTV decoder aan hangt. Überhaupt geen slecht plan.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-04 13:38
nelizmastr schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:07:
[...]

Als er geen instelling voor IGMP snooping te vinden is, dan lijkt me die conclusie juist en zal de Deco achter de switch moeten waar de IPTV decoder aan hangt. Überhaupt geen slecht plan.
Het topic is wat oud. Maar ik zit met een zelfde vraag. Ik heb een deco m9 plus als router. Die heeft alleen slechts 2 ethernet poorten. Ik kan daar vlans op configureren. Maar 1 poort wordt gebruikt voor het internet signaal en de andere hangt aan een switch voor m'n lan. Maar ik moet ook nog m'n settop box voor tv aansluiten. Kpn gebruikt voor tv dus een ander vlan.

Begrijp ik het nou goed dat ik met een managed switch het volgende zou kunnen doen:

internet -> managed switch (hier vlans configureren) -> deco router aan vlan poort voor internet / settop box aan vlan poort voor iptv.

Facebook :: Twitter :: PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noclaim71
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-02 08:19
@14skywalker
Ik ben nu ook in het bezit van KPN Glasvezel incl IPTV.
Bij Ziggo (overstapper) had ik het modem in bridge en wilde dit ook met de Experia Box12, maar helaas.
Dus ik wil ook graag de X60 als router gebruiken.
Moet ik naast het internet vlan id + priority ook IPTV Vlan + Priority invullen of dit niet nodig?
En waar heb je deze info vandaan weten te halen....

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightscope
  • Laatst online: 05-05 14:39
Hi allemaal,

Ik heb sindskort ook x60 en wij zijn ook klant bij KPN. Hoewel ID 1001 en prio 0 niet meer werken ben ik erachter gekomen dat het nu ID 6 en prio 1 is volgens hun documentatie.

Vreemd is wel dat ik via wifi 800-900mbit kon halen en nu ineens 200-500. Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ik heb enkel internet overigens.
Pagina: 1