Dakisolatie aanbrengen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-05 09:54
Hallo allemaal.

Omdat een gedeelte van onze zolder niet geisoleerd is wordt het tijd dit aan te pakken. Ik wil dit zelf gaan doen.
De afgelopen dagen veel gelezen over het isoleren en de verschillende folie (dampwerend/dampremmend), maar ik kom er niet uit. En de medewerker van de plaatstelijk Praxis kom ik ook niet veel verder mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HhTojcv-Sx6jD4E-J1nRK3kER04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5GlcMqNHzfDZD90LR4FG0YUZ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de onderkant van het dak waar ik vanaf de zolder tegenaan kijk. Door het gat rechtsboven kijk je tegen de pannen aan.

Tussen het dak en de pannen lijkt wel een soort isolatie te zitten, namelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5i90Ysy7CbMw3TK3vJOPR4D6Fs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AIslcM4pvp0cCTps5bvZgvqW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil de binnenkant isoleren met glaswol. Dus raster maken, glaswol tegen het dak en dan dampdichte of dampremmende folie?

Misschien nog handig om te vermelden, betreft een hoekwoning die midden jaren 70 gebouwd is.

[ Voor 3% gewijzigd door e.looijenga op 22-10-2022 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:47
Geen glaswol maar pir platen pakken, met gips afwerking. Dat isoleert beter en is meteen afgewerkt.

https://www.isolatiemateriaal.nl/pir/pir-gips

[ Voor 22% gewijzigd door pennywiser op 22-10-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
pennywiser schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 11:45:
Geen glaswol maar pir platen pakken, met gips afwerking. Dat isoleert beter en is meteen afgewerkt.

https://www.isolatiemateriaal.nl/pir/pir-gips
Dat kan dan zonder folie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Ja, je laat ventilatie ruimte tussen dak en platen dmv een lat. Kijk even de video op die site het is redelijk eenvoudig.

Ik zou die witte afwerking onder tegen je dak meteen weghalen en meepakken. Is vast piepschuim oid. Mooi 1 geheel van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:30
Youtube staat er vol mee.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Zolder isoleren met PIR | Stap voor stap uitleg en informatie | www.isolatiemateriaal.nl

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Isolatie hellend dak met Rock4All steenwol isolatie

[YouTube: Knauf Insulation Mineral Wool MW 34 Alu Plus]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Daar ben ik mee bekend. Ging mij er vooral om, bij glaswol isolatie wat het plan was, dat ik niet de verkeerde folie ging gebruiken. In dat geval kan je vocht in het dak krijgen en ben je veel verder van huis.
Pir platen is een mooie oplossing, qua prijs wel een behoorlijk verschil met een wol oplossing. Keuzes, keuzes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:34

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
e.looijenga schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:02:
[...]

Daar ben ik mee bekend. Ging mij er vooral om, bij glaswol isolatie wat het plan was, dat ik niet de verkeerde folie ging gebruiken. In dat geval kan je vocht in het dak krijgen en ben je veel verder van huis.
Pir platen is een mooie oplossing, qua prijs wel een behoorlijk verschil met een wol oplossing. Keuzes, keuzes
ja pir is goedkoper (b-keus) :+ ik zou in jouw situatie kiezen voor dampopen isolatie en een klimaatfolie, dat kan glaswol zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-05 15:37
Buitenkant moet dampdoorlatend zijn zodat eventuele vocht in het hout en isolatiemateriaal weg kan. dampremmend aan de warme kant (kant waar je vanaf de zolder tegenaan kijkt). Dit zorgt ervoor dat leefvocht niet in het isolatiemateriaal komt of in de constructie.
Leefvocht is vocht wat je creëert door te zweten, ademen, koken etc.

PIR isoleert wel beter dan glaswol maar is wel heel duur geworden. Omdat PIR een gesloten materiaal is en wol dampdoorlatend is, moet het ook anders aangebracht worden. Bij wol zit je met 14 cm op de isolatiewaarde die wenselijk is voor een renovatie. Je kan dat rechtstreeks op je dakbeschot bevestigen en vervolgens afwerken met een dampremmende folie. Klimaatfolie kan ook maar dat is ook veel duurder dan een dampremmende folie. Klimaatfolie is wel aan te raden bij een plat dak met dakleer aan de buitenkant. Voor een hellend dak waarbij de buitenkant dampdoorlatend is, is dampremmend aan de binnenkant voldoende.

Dit is de goedkoopste oplossing die voldoende isolatie biedt en ook op de juiste manier wordt aangebracht. Wil je het onderste uit de kan halen en heb je een ruim budget dan kan je beter voor PIR gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Snaba Hoe bepaal je of de buitenkant dampdoorlatend is in dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Wolly schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:48:
@Snaba Hoe bepaal je of de buitenkant dampdoorlatend is in dit geval?
Dat is nu voor mij nu net het belangrijkste om te weten.

Als ik kijk naar het kosten plaatje past glaswol me beter dan pir+gips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:30
Heb je hier überhaupt gekeken? Voordat hier een heel gesprek gaat lopen. Je situatie is niet zo uniek en is daar al tig keer voorbij gekomen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:51

H-W

Het is al vaak besproken in het betreffende topic maar omdat je dus een dampdichte (of op z'n minst dampremmende) isolatielaag aan de buitenzijde van je dak hebt, is de beste keuze dit na te isoleren met een dampopen isolatie zoals glaswol en daarna een klimaatfolie aan te brengen. Hiermee voorkom je vochtproblemen in je constructie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Dampopen materiaal en klimaatfolie is hier de oplossing.
Wat @pennywiser voorstelt kan lang goed gaan maar als je pech hebt dat verrot je dakbeschot zonder dat je het merkt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
No Hands schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:03:
Wat @pennywiser voorstelt kan lang goed gaan maar als je pech hebt dat verrot je dakbeschot zonder dat je het merkt.
Dan is de lat te dun, is het te dicht op elkaar of te ver afgedicht. Indien goed geventileerd kan er geen verrotting ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

pennywiser schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:28:
[...]

Dan is de lat te dun, is het te dicht op elkaar of te ver afgedicht. Indien goed geventileerd kan er geen verrotting ontstaan.
deel van de site is stuk geloof ik, dus het kan anders zijn omschreven maar
in het filmpje wordt er helemaal niet gesproken over waar de ventilatie die tussen die laten moet vandaan moet komen, gewoon een beetje ruimte laten is nog geen ventilatie. als je eendakbeschot hebt met kieren zal het prima ventileren, maar in dit geval gaat dat door de huidige opbouw echt niet vanzelf gebeuren. en heeft @No Hands wel een punt. uiteindelijk is ventileren middels een ventilatie spouw wel een mogelijkheid (gaat al decenia goed) maar dan moet er wel geventileerd worden.

[YouTube: Zolder isoleren met PIR | Stap voor stap uitleg en informatie | www.isolatiemateriaal.nl]

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 23-10-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
No Hands schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:03:
Dus damp open tegen het dak, glaswol(platen) en aan de binnenkant klimaatfolie zou de veiligste oplossing zijn. Op basis van kosten kies ik sowieso voor glaswol heb ik al besloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

e.looijenga schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:39:
[...]

Dus damp open tegen het dak, glaswol(platen) en aan de binnenkant klimaatfolie zou de veiligste oplossing zijn. Op basis van kosten kies ik sowieso voor glaswol heb ik al besloten.
dampopen tegen het dak heeft weinig zin. met jouw opbouw. jouw opbouw is immers dampdicht of minimaal dampremmend. het dak als dampdicht beschouwen glaswol (zonder aluminium folie) en een klimaatfolie is de meest veilige optie in dit geval. als het dak dan toch niet dampdicht blijkt te zijn is dat helemeel geen probleem en wodt je droogtijd alleen een beetje korter. dampopen folie zal niets toevoegen. voor kier dichting heb je het ook niet echt nodig gezien je huidige opbouw, wel moet je de huidige gaten even dicht maken (welke je niet meer gebruikt) tenminste volgens mij zie ik pur onder de pannen op de foto. van je huidige situatie

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 23-10-2022 12:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
e.looijenga schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:39:
[...]

geen folie aan de koude kant. gewoon je isolatiemateriaal zonder cachering tegen het dakbeschot, klimaatfolie erover en afwerken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12:19
No Hands schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:23:
[...]

geen folie aan de koude kant. gewoon je isolatiemateriaal zonder cachering tegen het dakbeschot, klimaatfolie erover en afwerken.
Zou ik ook doen. Die pur laag is 50 jaar oud, die is niet dampremmend meer. Je kunt altijd op een later moment de dakplaten verwijderen als je toch een keer nieuwe pannen gaat leggen. Die sneldekkers zijn na 50 jaar ook niet veel meer waard. En dan meteen een dampopen folie erop onder de pannen.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H-W
  • Laatst online: 13:51

H-W

Een dampopen folie in je dakconstructie dient voornamelijk als waterkerende laag. Dat is dus voor water van buiten (regen, sneeuw). In jouw geval heeft dat geen zin, want met zo'n folie houdt je dus water weg van je constructie. Dat gaat alleen op als je de folie bovenop de constructie plaatst, niet midden in de constructie.
Pagina: 1