Glasvezel in Spijkenisse

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaninho
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-05 10:58
Ik ga binnenkort verhuizen richting Spijkenisse.
Hierbij hoort weer een zoektocht naar een nieuwe internet provider.
De twee voor de hand liggende providers zijn KPN en Ziggo.
Prijstechnisch zijn ze bijna identiek aan elkaar.

Ziggo: 43 Euro
100 Mbit/s download
20 Mbit/s upload

KPN: 49 Euro
100 Mbit/s download
100 Mbit/s upload

Heeft iemand ervaring met deze twee (of andere glasvezel aanbieders) in Spijkenisse?
Zou er een verschil zijn in netwerken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-06 07:17
Verschil in netwerk is er sowieso. Ziggo is coax, KPN levert op glasvezel. Glasvezel biedt hogere upload, stabieler netwerk, minder stroomverbruik en een veel lagere ping. Ziggo is iets goedkoper maar de hoge stroomprijs icm meer verbruik van apparatuur compenseert dat natuurlijk weer. Ik zou sowieso altijd glas verkiezen boven koper/coax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaninho
Ik las dat ziggo ook glasvezel levert, vandaar, maar dat is dan niet het geval ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurft
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Kaninho schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:56:
Ik las dat ziggo ook glasvezel levert, vandaar, maar dat is dan niet het geval ?
Ziggo is sporadisch op bepaalde plekken wel al met glasvezel tot in de voordeur begonnen. Is het nieuwbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaninho
nee, 1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-06 07:17
Kaninho schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:56:
Marketing gelul. Ziggo roept graag dat hun backend glasvezel is en zet in kleine lettertjes dat de kabel tot in de woning coax is. Dat heeft met FttH niets te maken en kan vertragingen en storingen opleveren. Het is gewoon een manier om te verbloemen dat ze de concurrentie niet aan kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Marketing gelul? Ja.

Vertragingen en verstoringen? Nee.

Concurrentie niet aankunnen? Mwah

90% van de huishoudens in Nederland heeft meer dan voldoende aan een 100/20 abbootje van Ziggo.

Bashen op Ziggo is mode ofzo, maar ik heb al 0 verstoringen in 8 jaar tijd.

[ Voor 28% gewijzigd door FreakNL op 22-10-2022 03:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:02

Herman

FP ProMod
FreakNL schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 03:10:
(...)

Bashen op Ziggo is mode ofzo, maar ik heb al 0 verstoringen in 8 jaar tijd.
Iets van n=1 en anekdotisch bewijs. In bepaalde gevallen is coax vatbaarder voor storingen dan glasvezel. Fijn dat jij daar geen last van hebt, maar dat wil niet zeggen dat anderen daar ook geen last van zullen krijgen.

Linkje:
- https://www.internetvergelijk.nl/blog/glasvezel-of-kabel/

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Het is zeker n=1..

Maar als het echt zo verschrikkelijk was hadden ze niet zoveel klanten...

Kom op, het is leuk om er een theoretisch verhaal bij te halen maar in de praktijk zijn er echt niet zoveel verstoringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Andros schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:30:
Verschil in netwerk is er sowieso. Ziggo is coax, KPN levert op glasvezel. Glasvezel biedt hogere upload, stabieler netwerk, minder stroomverbruik en een veel lagere ping. Ziggo is iets goedkoper maar de hoge stroomprijs icm meer verbruik van apparatuur compenseert dat natuurlijk weer. Ik zou sowieso altijd glas verkiezen boven koper/coax.
Interessant..

Ik heb geen glas en ook geen ervaring mee. Maar waarom is het stroomverbruik lager?

Bij een gemiddeld gezin heb je bij Ziggo een router/modem (1 device) die misschien 10 watt doet.

Wat heb je bij glas dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Herman schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 08:06:
[...]

Iets van n=1 en anekdotisch bewijs. In bepaalde gevallen is coax vatbaarder voor storingen dan glasvezel. Fijn dat jij daar geen last van hebt, maar dat wil niet zeggen dat anderen daar ook geen last van zullen krijgen.

Linkje:
- https://www.internetvergelijk.nl/blog/glasvezel-of-kabel/
Wat je zegt klopt als je puur kijkt naar de statistische kans van een storing. Dat heeft meer te maken met het feit dat het coax netwerk meer actieve componenten bevat (die dus stuk kunnen gaan), toevalligerwijs iets ouders is en last kan hebben van interferentie. Maar.....
Andros schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 01:30:
[...]

Marketing gelul. Ziggo roept graag dat hun backend glasvezel is en zet in kleine lettertjes dat de kabel tot in de woning coax is. Dat heeft met FttH niets te maken en kan vertragingen en storingen opleveren. Het is gewoon een manier om te verbloemen dat ze de concurrentie niet aan kunnen.
Dit is eveneens marketing gelul maar dan van de andere kant. Het is echt onzin dat glasvezel stabieler is. Stabiliteit van de verbinding wordt voor een groot deel bepaald door de kwaliteit van de infra. Is die op orde dan merk je geen verschil in stabiliteit tussen HFC en glasvezel. Ja het is wel een feit dat de huidige Docsis standaard extra overhead toevoegt aan je verbinding. Latency is dus feitelijk hoger. Als je een klein beetje weet hoe Docsis werkt dan is dat ook logisch. Docsis 3.1 en Docsis 4.0 hebben technieken waarmee dit weer beperkt kan worden. Met Low Latency Docsis is het mogelijk om in de buurt te komen van Glasvezel. Maar net zoals de hogere upload is dat op dit moment nog niet beschikbaar bij Ziggo.

[ Voor 18% gewijzigd door Jay-B op 22-10-2022 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaninho
Dank voor alle reacties.
Helaas is 99% abrakadabra voor mij.
Welke van die 2 kan geadviseerd worden?
Pagina: 1