Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-08 17:35
Ik heb een offerte liggen voor de plaatsing van 15 zonnepanelen. Nu is ons dak niet super gunstig voor zonnepanelen, aangezien we aan één kant een dakkapel hebben over bijna de hele breedte van het huis en aan de andere kant een dakterras.

De meest interessante optie lijkt om 6 zonnepanelen te plaatsen op de garage, 6 op het dakkapel en nog 3 op de dakpannen boven het dakkapel. Daarmee komen we op 100% dekking voor onze huidige energiebehoefte met panelen van 355 Wp.

Ik lees alleen verschillende meningen over het wel of niet plaatsen van zonnepanelen op een dakkapel vanwege kans op verzakking en/of lekkage. Deze vraag heb ik ook bij het zonnepanelen bedrijf neergelegd en die geven aan dat zij geen problemen verwachten, omdat ons dakkapel voldoet aan het huidige bouwbesluit en daarmee de draagkracht meer dan voldoende is, zelfs bij sneeuwval.

Ondertussen heb ik ook de bouwtekeningen van het dakkapel opgevraagd. Deze is geplaatst in 2005 toen de bewoner destijds een extra verdieping heeft laten plaatsen met daarop een dakkapel. Het huis was hierop tijdens de bouw in 2000 al voorbereid en er zijn enkele tientallen huizen in de straat die precies dezelfde dakopbouw hebben.

Ik zit natuurlijk niet te wachten op verzakkingen of lekkage, maar wil wel graag zonnepanelen en erg veel opties heb ik verder ook niet. Ik ben daarom geneigd het te doen.

Zouden jullie het aandurven op basis van bovenstaande informatie? Of zal ik toch een berekening laten maken voor de zekerheid? Het eventueel plaatsen van 4 panelen ipv 6 zou ook nog kunnen, alleen heb ik dan geen volledige dekking van ons gebruik.

Plaatje van het legplan en de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpBeqZ7lCtpki9eqHvDJzXFhKRY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/98avf7xfpZjQewoJfIMkrNjt.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:14
kan je geen oost west opstelling op je dakkapel plaatsen? Waarschijnlijk scheelt dat enorm in benodigd balast. Daardoor wordt het risico op problemen nog weer kleiner.

Edit dit topic stond nog in mijn eigen bookmarks:
Zonnepanelen op dakkapel

(zelf ben ik ook aan het kijken voor een dakkapel maar omdat die maar 2,5 breed wordt rust al het gewicht op de zijwangen waardoor doorzakken in het midden geen risico is. De meeste dakkapel boeren zetten voor €200 er graag nog een extra balkje in maar ik denk dat die 200 euro meer voor de nachtrust van iedereen is dan dat het echt nodig is)

[ Voor 57% gewijzigd door bazzzzzz op 21-10-2022 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-09 12:33

anc

Neemt de zonnepanelen bedrijf ook de verantwoordelijkheid op zich dat er geen lekkages komen? Leuk dat hij zegt dat hij geen problemen verwacht, maar wat als er over 2 3 of 5 jaar er lekkages ontstaan?

Wij hebben recentelijk 2 dakkappelen laten plaatsen en kregen nadrukkelijk de opmerking er geen zonnepanelen op te plaatsen. De reden daarvoor is dat er extra stenen worden gebruikt om ervoor te zorgen dat de zonnepanelen en die ballast zorgt over jaren gezien voor lichte verzakkingen dat kan leiden tot lekkages of zelfs slecht te openen ramen.

Aan de andere kant, mocht je het risico nemen dan zou ik kijken of er tegenwoordig ook constructies zijn waarbij er geen aanvullend gewicht nodig is om de panelen goed te monteren. Dat zal zeker schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-08 20:03
Ik krijg binnenkort een dakkapel en daar heb ik expliciet gevraagd of er panelen op kunnen. Dit kon tegenwoordig bij al hun kapellen. Het is dus mogelijk en ik zie het best veel in onze buurt.
in 2005 was men hier nog niet zo mee bezig en mijn ervaring is dat 'paneelboeren' soms iets te makkelijk zijn met maar panelen neer te plempen. De klachten komen toch pas na vele jaren.

Denk dat als je echt garantie wilt je met de bouwtekening naar een bouwkundige moet gaan. Wel de moeite met zo'n investering en je slaapt een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 16:58
anc schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:40:
De reden daarvoor is dat er extra stenen worden gebruikt om ervoor te zorgen dat de zonnepanelen en die ballast zorgt over jaren gezien voor lichte verzakkingen dat kan leiden tot lekkages of zelfs slecht te openen ramen.
Ik zie bij ons in de buurt best veel mensen met zonnepanelen op hun dakkapel waarvan ik wel durf te beweren dat die lang niet allemaal daarvoor geschikt zijn i.c.m. belast door tegels, deze hebben echter de onderkant dicht gemaakt. Ik vermoed dat door het dichtmaken er minder belast nodig is? Wellicht is dat nog een optie?

edit: met dicht gemaakt bedoel ik de zijkanten waar de wind onder kan komen

[ Voor 5% gewijzigd door Soepstengel op 21-10-2022 15:56 ]

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
bazzzzzz schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:37:
kan je geen oost west opstelling op je dakkapel plaatsen? Waarschijnlijk scheelt dat enorm in benodigd balast. Daardoor wordt het risico op problemen nog weer kleiner.
Dat zou wel moeten kunnen, maar weet niet of dat echt veel verschil zou maken. Het rendement wordt in ieder geval wel een stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
anc schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:40:
Neemt de zonnepanelen bedrijf ook de verantwoordelijkheid op zich dat er geen lekkages komen? Leuk dat hij zegt dat hij geen problemen verwacht, maar wat als er over 2 3 of 5 jaar er lekkages ontstaan?

Wij hebben recentelijk 2 dakkappelen laten plaatsen en kregen nadrukkelijk de opmerking er geen zonnepanelen op te plaatsen. De reden daarvoor is dat er extra stenen worden gebruikt om ervoor te zorgen dat de zonnepanelen en die ballast zorgt over jaren gezien voor lichte verzakkingen dat kan leiden tot lekkages of zelfs slecht te openen ramen.

Aan de andere kant, mocht je het risico nemen dan zou ik kijken of er tegenwoordig ook constructies zijn waarbij er geen aanvullend gewicht nodig is om de panelen goed te monteren. Dat zal zeker schelen.
Dat is inderdaad ook een beetje mijn zorg. Ik heb gevraagd hoe het het willen gaan bevestigen en wat voor garantie ze geven, maar ik vermoed dat dit mijn risico is en ik in dat geval hooguit bij de verzekering terecht kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Soepstengel schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:55:
[...]

Ik zie bij ons in de buurt best veel mensen met zonnepanelen op hun dakkapel waarvan ik wel durf te beweren dat die lang niet allemaal daarvoor geschikt zijn i.c.m. belast door tegels, deze hebben echter de onderkant dicht gemaakt. Ik vermoed dat door het dichtmaken er minder belast nodig is? Wellicht is dat nog een optie?

edit: met dicht gemaakt bedoel ik de zijkanten waar de wind onder kan komen
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. De zijkant van de panelen of het dakkapel?

Ik heb even op Google Maps gekeken en een stukje verderop in onze straat is er één huis dat ook (op dezelfde manier) 6 zonnepanelen op het dakkapel heeft geplaatst. Ik ken die mensen verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
schalk84 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:49:
Ik krijg binnenkort een dakkapel en daar heb ik expliciet gevraagd of er panelen op kunnen. Dit kon tegenwoordig bij al hun kapellen. Het is dus mogelijk en ik zie het best veel in onze buurt.
in 2005 was men hier nog niet zo mee bezig en mijn ervaring is dat 'paneelboeren' soms iets te makkelijk zijn met maar panelen neer te plempen. De klachten komen toch pas na vele jaren.

Denk dat als je echt garantie wilt je met de bouwtekening naar een bouwkundige moet gaan. Wel de moeite met zo'n investering en je slaapt een stuk beter.
Het dakkapel zal inderdaad sowieso niet berekend zijn op zonnepanelen aangezien dat in 2005 nog niet echt gangbaar was. Het dakkapel is wel geplaatst als geheel van de dakopbouw, dus wellicht dat daarmee de constructie steviger is.

Voor mijn gevoel zou het moeten kunnen, maar ik wil graag iets meer zekerheid dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 16:58
.GoO schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:11:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. De zijkant van de panelen of het dakkapel?

Ik heb even op Google Maps gekeken en een stukje verderop in onze straat is er één huis dat ook (op dezelfde manier) 6 zonnepanelen op het dakkapel heeft geplaatst. Ik ken die mensen verder niet.
Ik heb het even opgezocht, het zijn deze dingen die je aan de zonnepanelen monteert die ik hier in de buurt zie: https://www.warmteservice...s/p/07500370?gclsrc=aw.ds

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:14
.GoO schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:05:
[...]
Dat zou wel moeten kunnen, maar weet niet of dat echt veel verschil zou maken. Het rendement wordt in ieder geval wel een stuk lager.
Het rendement van een Oost West opstelling is maar iets lager terwijl je vaak wel weer meer panelen kwijt kan. 10% minder rendement maar 30% meer vermogen op je dak zou een goede deal zijn.
Pagina: 1