Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsG
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-11-2024
Ik wil graag zonnepanelen op mijn dak leggen, en heb inmiddels 3 aanbiedingen gehad, uiteraard met compleet verschillende legplannen.

Nu gaf de laatste partij aan dat zij geen panelen op dakkapellen leggen, aangezien hun ervaring is dat na een aantal jaren deze daken gaan lekken, vooral doordat er veel gewicht op het dak komt door ballast (en panelen zelf uiteraard). Zij geven 10 jaar garantie op het leggen, en gaven aan dat geregeld na een jaar of 7 jaar de boel misgaat, en zij dus onder garantie die daken moesten repareren. Vandaar dat ze gestopt zijn.

Dit klinkt als een valide verhaal, echter vind ik het vreemd dat andere partijen het zonder probleem aanbieden. Ik heb ze het liefst wel op de dakkapellen uiteraard (scheelt me 5/6 panelen op zuid), echter ik wil niet dat m'n dak instort of gaat lekken.

Ik kan me voorstellen dat het verschilt hoe oud en groot de dakkapel is, en hoe je woont (windzone, onbewoond gebied, hoogte dakkapel)

Wat is jullie ervaring hiermee?

Beste antwoord (via GijsG op 15-04-2020 00:45)

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik heb er 2 op m'n dakkapel liggen. Dakkapel heb ik laten maken met opdracht om extra versteviging op het dak te hebben vanwege airco en/of zonnepanelen.

Allemaal prima en zo. Met Solar Edge zijn de verschillende orientaties zo slecht nog niet. Maar veel leveren ze ook niet echt op.

Afgelopen maanden had ik wel last van lekkage, en er zijn geen loodgieters/dakdekkers die zin hebben om te kijken met de zonnepanelen op het dakkapel. Uiteindelijk heeft de zonnepanelenlegger het dak onderzocht en is het lek bij de dakdoorvoer gerepareerd (komt dus niet door de zonnepanelen).
Dat is dus wel iets waar je rekening mee moet houden. Dat je een meerprijs/tijd zal moeten betalen voor onderhoud aan je dakkapel.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:19

DjVe

Hatsaflats!

De ene dakkapel is de ander niet, dus meten (of berekenen) is weten :)

Ik zou een bouwkundige in de arm nemen om dit door te laten rekenen aan de hand van het ballastplan van de uitvoerende partij.

Je zou eventueel ook kunnen denken aan het verankeren van panelen aan de dakkapel ipv met ballast, zodat het gewicht wat lager blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsG
DjVe schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:56:
De ene dakkapel is de ander niet, dus meten (of berekenen) is weten :)

Ik zou een bouwkundige in de arm nemen om dit door te laten rekenen aan de hand van het ballastplan van de uitvoerende partij.

Je zou eventueel ook kunnen denken aan het verankeren van panelen aan de dakkapel ipv met ballast, zodat het gewicht wat lager blijft.
Ja begrijp ik ook, echter de zonnepaneel partij zegt gewoon ik doe geen dakkappellen, ipv ik doe het niet op oude krakkemikkige kappellen. Maargoed lijkt mij dus ook genuanceerder liggen.

Wat betreft verankeren; wellicht een goed plan, echter als je dan een goede windvlaag te pakken hebt trekt je zonnepaneel je hele dak naar de ratten :P

Ben benieuwd of mensen (lange) ervaringen hebben met zonnepanelen op dakkapellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Bij de buren ligt het nu vanaf 2014
Nog geen klachten gehad (ik heb ze daar gemonteerd)

Eerst op 4,5, maar dan werden ze snel vuil, daarna op 10 graden voeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYfdqrmyJGICF5mk7IfRhq2hD4U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SlkcRkeQpWbZAerJWlRlWXlC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVq8Iv7Ps4bYeI9wGwjQQNCMuQ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJXDzrOCgSlITC19TReLLum7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p86X1SzAkbjqDOgWZmLYf_XE_v4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hHgPqIKS99CtD5V0q7wZmzew.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soY38GqFmI_lIPesCxjWRbm9BVQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87NW3gnKC7mCRMIo4gRL5zFp.jpg?f=fotoalbum_tile

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:24
GijsG schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:44:
Dit klinkt als een valide verhaal, echter vind ik het vreemd dat andere partijen het zonder probleem aanbieden.
Wellicht bestaan de andere aanbieders nog niet zo lang en hebben nog geen ervaring gehad met garantiegevallen?

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-05 12:58
Veel installateurs hebben er geen zin in en willen zo simpel mogelijk in dezelfde orientatie. Ik kreeg ook van een paar bedrijven zoals zonneplan te horen dat het niet handig zou zijn want bla bla..
Er moet namelijk meer gemeten worden, verschillende montagematerialen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nP1ZV4g3eY6rdPwvPfT0BwlUxLQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dDQjflEjQQzdfTrDzctJ7Orm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgh1zK-nGuG_VpE_8VB4lUferao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WS2Hu3s0cNYU80ELKCuRfR3G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccDlA_Rd1KJsw0NgdwGvjEYH_Ec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cSsblfQO0ydqBT0foj36QCKk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ux5b0xJErJjYqAcp5D08izj0_Fo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSh2ZyXEKf4x7fJ5q5z1L0Fz.jpg?f=fotoalbum_large

3 onder de nok aan de voorzijde
3 onder nok achterzijde.
1 op dakapel
2 naast dakkapel
3 op plat dak.
12 in totaal.

Het kan dus wel.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik heb er 2 op m'n dakkapel liggen. Dakkapel heb ik laten maken met opdracht om extra versteviging op het dak te hebben vanwege airco en/of zonnepanelen.

Allemaal prima en zo. Met Solar Edge zijn de verschillende orientaties zo slecht nog niet. Maar veel leveren ze ook niet echt op.

Afgelopen maanden had ik wel last van lekkage, en er zijn geen loodgieters/dakdekkers die zin hebben om te kijken met de zonnepanelen op het dakkapel. Uiteindelijk heeft de zonnepanelenlegger het dak onderzocht en is het lek bij de dakdoorvoer gerepareerd (komt dus niet door de zonnepanelen).
Dat is dus wel iets waar je rekening mee moet houden. Dat je een meerprijs/tijd zal moeten betalen voor onderhoud aan je dakkapel.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsG
AUijtdehaag schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:16:
Bij de buren ligt het nu vanaf 2014
Nog geen klachten gehad (ik heb ze daar gemonteerd)

Eerst op 4,5, maar dan werden ze snel vuil, daarna op 10 graden voeten.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziet er netjes uit. Lijkt wel weinig ballast te hebben? Dat scheelt natuurlijk nogal wat met gewicht op dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsG
wodkabuikje schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:19:
[...]

Wellicht bestaan de andere aanbieders nog niet zo lang en hebben nog geen ervaring gehad met garantiegevallen?
Dat is inderdaad het eenvoudige antwoord, echter de vraag is dus of het daadwerkelijk zo is of heeft de ene partij slechte ervaringen en daarom een overreactie door geen enkele dakkapel meer te leggen. Je zou ook kunnen zeggen dat er bepaalde voorwaarden moeten zijn om ze op een dakkapel te leggen.

Ik twijfel bijvoorbeeld om mijn dakbedekking op de dakkapel te laten vervangen, en direct het grind eraf te laten (dat is al flink gewicht). Als zonnepaneelboer zegt dat helpt en dan leg ik ze erop, doe ik dat direct. Als ze het toch niet leggen, laat ik dat dak ook nog een paar jaar liggen zo.
Pagina: 1