Binnenkort wordt hier aan de warmtepomp gesleuteld. Ik ga zelf een kWh meter installeren maar nu lijkt dit me ook het beste moment om meteen een kamstrup te (laten) installeren. Ik hoop dan wat meer inzichten te krijgen over de (S)COP van mijn warmtepomp een misschien zelfs vooraf te kunnen zien of ik potentiele problemen heb/krijg. Ik zit even te kijken welke warmtemeter ik nu dus het best kan installeren.
1) Qn=1.5m3/h, DN15, 3/4''
2) Qn=1.5m3/h, DN20, 1''
3) Qn=2.5m3/h, DN20, 1''
Op het moment komt er een dunnere buis uit de warmtepomp die later overloopt in een bredere buis. Maatvoering ben ik hier niet zo in thuis, maar ik denk dat ik dus een plek heb waar ik de 3/4'' kan installeren (dunnere stuk) of anders de 1'' (breder stuk).
Qua flows is het nu wat lastiger, maar ik heb 15 groepen in huis, die allemaal op 2L/min staan ingesteld ongeveer --> ~30L/min = 1.8M3/h (als ik alle groepen open laat).
Ik zou dan denken dat ik voor 1tje moet gaan met Qn=1.5m3/h. De minimale flow voor de 2.5m3/h variant lijkt 25L/min te zijn. Dat haal ik nu net. Ik weet niet precies hoe alles straks werkt, maar het kan zijn dat dT toeneemt en de flow dus lager wordt. De flow hoger zetten/forceren kan problemen geven met geluid etc.
Dus, klopt het dat ik dan het best #2 kan proberen aan te schaffen?
1) Qn=1.5m3/h, DN15, 3/4''
2) Qn=1.5m3/h, DN20, 1''
3) Qn=2.5m3/h, DN20, 1''
Op het moment komt er een dunnere buis uit de warmtepomp die later overloopt in een bredere buis. Maatvoering ben ik hier niet zo in thuis, maar ik denk dat ik dus een plek heb waar ik de 3/4'' kan installeren (dunnere stuk) of anders de 1'' (breder stuk).
Qua flows is het nu wat lastiger, maar ik heb 15 groepen in huis, die allemaal op 2L/min staan ingesteld ongeveer --> ~30L/min = 1.8M3/h (als ik alle groepen open laat).
Ik zou dan denken dat ik voor 1tje moet gaan met Qn=1.5m3/h. De minimale flow voor de 2.5m3/h variant lijkt 25L/min te zijn. Dat haal ik nu net. Ik weet niet precies hoe alles straks werkt, maar het kan zijn dat dT toeneemt en de flow dus lager wordt. De flow hoger zetten/forceren kan problemen geven met geluid etc.
Dus, klopt het dat ik dan het best #2 kan proberen aan te schaffen?
[ Voor 6% gewijzigd door Yaldair op 21-10-2022 13:54 ]