Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:32
Binnenkort wordt hier aan de warmtepomp gesleuteld. Ik ga zelf een kWh meter installeren maar nu lijkt dit me ook het beste moment om meteen een kamstrup te (laten) installeren. Ik hoop dan wat meer inzichten te krijgen over de (S)COP van mijn warmtepomp een misschien zelfs vooraf te kunnen zien of ik potentiele problemen heb/krijg. Ik zit even te kijken welke warmtemeter ik nu dus het best kan installeren.

1) Qn=1.5m3/h, DN15, 3/4''
2) Qn=1.5m3/h, DN20, 1''
3) Qn=2.5m3/h, DN20, 1''

Op het moment komt er een dunnere buis uit de warmtepomp die later overloopt in een bredere buis. Maatvoering ben ik hier niet zo in thuis, maar ik denk dat ik dus een plek heb waar ik de 3/4'' kan installeren (dunnere stuk) of anders de 1'' (breder stuk).

Qua flows is het nu wat lastiger, maar ik heb 15 groepen in huis, die allemaal op 2L/min staan ingesteld ongeveer --> ~30L/min = 1.8M3/h (als ik alle groepen open laat).

Ik zou dan denken dat ik voor 1tje moet gaan met Qn=1.5m3/h. De minimale flow voor de 2.5m3/h variant lijkt 25L/min te zijn. Dat haal ik nu net. Ik weet niet precies hoe alles straks werkt, maar het kan zijn dat dT toeneemt en de flow dus lager wordt. De flow hoger zetten/forceren kan problemen geven met geluid etc.

Dus, klopt het dat ik dan het best #2 kan proberen aan te schaffen?

[ Voor 6% gewijzigd door Yaldair op 21-10-2022 13:54 ]

Beste antwoord (via Yaldair op 13-11-2022 15:24)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Beetje laat misschien, maar volgens de datasheet hier is de minimale flow 25 liter per uur, niet per minuut van de 2.5 m³/h variant. En de grote variant heeft wel minder drukval, dus is vanuit dat oogpunt een goede keus. De 1.5 m³/h variant zal misschien wel iets nauwkeuriger meten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-05 20:32

leandres

ook nog?

Goede vraag! Ik zit met exact hetzelfde vraagstuk. Ben benieuwd naar reacties van ervaringsdeskundigen.

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:32
@leandres Ik heb uiteindelijk #1 aangeschaft via Amazon.

ik heb straks toch een overloop tussen 1" en 3/4" dus volgens mij moet dit lukken. Dinsdag komt iemand om wat aan de warmtepomp te klusse,ia dus hoop dat hij hem dan ook kan installeren. Ik heb ook maar max 25L/min flow dus leek me meer onnauwkeurigheid geven om dan voor een hogere nominale flow te gaan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Beetje laat misschien, maar volgens de datasheet hier is de minimale flow 25 liter per uur, niet per minuut van de 2.5 m³/h variant. En de grote variant heeft wel minder drukval, dus is vanuit dat oogpunt een goede keus. De 1.5 m³/h variant zal misschien wel iets nauwkeuriger meten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.