:strip_exif()/f/image/hDx3c7YL7gCDJDIFSsGmUsYX.jpg?f=fotoalbum_large)
Beste tweakers,
Zoals bekend zijn warmtepompen vrijwel niet leverbaar, althans niet binnen redelijke termijn. De beschikbaarheid van mensen die ze kunnen installeren maakt het probleem alleen maar groter.
Gedreven door de gasprijs, en omdat mijn huis (bouwjaar 2011) goed geïsoleerd is en vloerverwarming heeft, en omdat ik zelf best handig ben (ik ben ingenieur technische natuurkunde (RUG 1991) en mijn vader had een CV installatiebedrijf) ben ik toch maar eens gaan zoeken.
Bij de zoekterm "warmtepomp" komt steeds weer Bluesolid naar voren. Ze geven de indruk warmtepompen op voorraad te hebben. Omdat ik dit niet vertrouwde, en omdat Tolbert om de hoek ligt (vanaf mijn woonplaats Groningen) ben ik eens gaan kijken ter plaatse.
Bluesolid bleek een heel prettig bedrijf met een showroom boordevol palletkachels. Je kon een beetje meeluisteren met het kantoor ernaast, hier wordt gewoon netjes zaken gedaan.
En wat bleek: warmtepompen zijn gewoon op voorraad (er werd gezegd wel 100). Ik kon binnen een paar dagen geleverd krijgen, alleen het buffervat was niet op voorraad. Ik hoefde geen buffervat, en uiteindelijk heeft het twee weken geduurd, waarin ik nog een keertje langs ging om het proces een beetje weer op gang te krijgen. Want bellen en mailen gaat moeizaam.
Gisteren kreeg ik dan de 9 kW Artel pomp geleverd. De pomp zie er prima uit, alles lijkt compleet.
Dus als iemand handig is en een warmtepomp kan installeren: het kan dus WEL, ook op korte termijn.
De installatie wordt nog een avontuur want ik moet alles nog leren. Ik start hier even een apart topic over. Dit topic gaat over de leverbaarheid.