Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:19
Dag tweakers! Hier zijn er net zoals velen plannen om van het gas af te gaan, het wachten is op de levering van de WP.

Straks blijft er alleen nog het gasverbruik van het koken over. We hebben een Smeg gasfornuis met elektrische oven. Het verbruik voor koken is echt heel weinig om nog het vastrecht voor te betalen, maar afschrijven na 6 jaar is ook zonde. Een vergelijkbaar inductiefornuis is ca 2800 euro 1800 euro.

Smeg levert ombouwsets voor propaan, dus ik dacht ombouwen en klaar... Ik kwam op dit idee omdat ik ooit in Noorwegen zag dat ze daar wokbranders op propaanflessen toepassen (in normale, particuliere keukens).

Dus de vraag, is het toegestaan om in Nederland binnenshuis te koken op propaan/campinggas? Zijn er verplichte maatregelen die je moet treffen?

Ik dacht bijvoorbeeld aan een gaslekdetector of zelfs een geventileerde kast die in verbinding staat met de buitenlucht. Of als je helemaal creatief wilt worden, zou je een propaanfles op de bestaande gasleidingen kunnen aansluiten (als de hoofdaansluiting is afgekoppeld).

[ Voor 0% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 20-10-2022 15:42 . Reden: Prijs fornuis ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mag/kan (en hoe?) een persoon zelf thuis een gasfles vullen? ?

Vond het wel een treffend topic met (vrij veel) informatie van allerlei regels en instituten :)

[ Voor 36% gewijzigd door MAX3400 op 19-10-2022 17:02 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
MAX3400 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:01:
Mag/kan (en hoe?) een persoon zelf thuis een gasfles vullen? ?

Vond het wel een treffend topic met (vrij veel) informatie van allerlei regels en instituten :)
Dat is niet wat ik bedoel, dus niet zelf flessen vullen, maar een campinggas/propaan tank van ca 13kg in de keuken neerzetten en direct aan het fornuis verbinden via een "normale" campinggasslang en drukregelaar. Alles dus met in de markt beschikbare middelen. Het fornuis is dus ook geschikt voor propaangas.

Mag zo'n fles in de keuken/binnenshuis gebruikt toegepast worden? Uiteraard bij elke wissel lektest doen met sop etc. Maar in veel opzichten is het vergelijkbaar met de situatie met aardgas.

Laten we even het aansluiten van een fles op de oude gasleidingen van het huis buiten beschouwing laten anders :)

[ Voor 5% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 19-10-2022 17:06 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
volgens mij moet de gasfles buiten staan, los van de gevel. dat was namelijk ook het geval met mijn gashaard in onze all electric wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik vraag me dan af, waarom het niet zou mogen een BBQ sluit je ook met een slang aan. Je maakt in principe geen vaste opstelling zolang er een slang aanzit? Zou wel inderdaad kijken of je de gasfles buiten kunt neerzetten ook i.v.m. ventilatie.

Als je zo ver bent en weet of het wel of niet mag zou ik wel een slangbreukbeveiliging er tussen zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou toch voor inductie gaan denk ik, kost wel eenmalig geld maar dan hoef je niet te sjouwen met gasflessen :)

Het lijkt me ook sterk dat het niet mag, het mag ook in een caravan en bij een bbq of terrasverwarmer.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Marzman schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:14:
Ik zou toch voor inductie gaan denk ik, kost wel eenmalig geld maar dan hoef je niet te sjouwen met gasflessen :)

Het lijkt me ook sterk dat het niet mag, het mag ook in een caravan en bij een bbq of terrasverwarmer.
Dat dacht ik ook, enige verschil is dat bbq en heater buien gebruikt worden en er altijd ventilatie is. Qua sjouwen, ik denk 20m3 p/j te gebruiken, dat zou 2 flessen per jaar zijn. Idee is dan om het fornuis dan nog een paar jaar te gebruiken en dan te vervangen voor inductie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:55
Kiwi_Kevin schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:22:
[...]

Dat dacht ik ook, enige verschil is dat bbq en heater buien gebruikt worden en er altijd ventilatie is. Qua sjouwen, ik denk 20m3 p/j te gebruiken, dat zou 2 flessen per jaar zijn. Idee is dan om het fornuis dan nog een paar jaar te gebruiken en dan te vervangen voor inductie.
Waarom doe je dat niet gewoon meteen? Trap niet in de sunk cost fallacy.
Dan verkoop je je huidige set gewoon.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:10
Kiwi_Kevin schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:05:
[...]

Uiteraard bij elke wissel lektest doen met sop etc.
Bij de caravan heb ik een gasonderbreker met manometer ertussen zitten. Deze gebruik ik ook voor de lektest; gasfles opendraaien zodat er druk in de leidingen komt, gasfles dichtdraaien, manometer aflezen en uur later weer kijken of de manometer niet is gezakt.

Afbeeldingslocatie: https://www.gaswinkel.com/app/uploads/2021/05/57004461-325x325.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Kiwi_Kevin schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:00:
Dus de vraag, is het toegestaan om in Nederland binnenshuis te koken op propaan/campinggas? Zijn er verplichte maatregelen die je moet treffen?
Een gasfles mag je, voor zover ik weet, binnenshuis plaatsen. Er geldt in de wet namelijk een uitzondering voor gevaarlijke gassen (ADR 2) voor huishoudelijk gebruik. Ik geloof dat de totale flesinhoud (van alle flessen samen) niet meer dan 100 (water)liters mag bedragen.

Ik kom geregeld op woonschepen en daar wordt geregeld nog op propaangas gekookt. De fles staat in de keuken, zij het op, ik geloof, minimaal 1 meter van het kooktoestel.

Als de gasfles leeg is wordt deze in zijn geheel omgeruild, dus niet gevuld. Vullen doet de leverancier op zijn eigen locatie.

Een gasfles mag je overigens nooit in een kelder opslaan, omdat propaan (en ook butaan) zwaarder is dan lucht, waardoor je bij een lek kunt verstikken als je de kelder in loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
RocketKoen schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:26:
[...]

Waarom doe je dat niet gewoon meteen? Trap niet in de sunk cost fallacy.
Dan verkoop je je huidige set gewoon.
Het voelt niet als een fallacy, het alternatief is (te) vroeg op vervanging overgaan terwijl met dit idee tegen minimale kosten het bestaande fornuis langer ingezet blijft. Kosten propaansproeiers zijn 20 euro.

Maar ergens heb je gelijk misschien is het teveel gedoe. Ik kijk ook nog naar een optie nieuwe keukenkast ertussen en dan inbouwoven en losse inductieplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Kiwi_Kevin schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:46:
[...]

Het voelt niet als een fallacy, het alternatief is (te) vroeg op vervanging overgaan terwijl met dit idee tegen minimale kosten het bestaande fornuis langer ingezet blijft. Kosten propaansproeiers zijn 20 euro.

Maar ergens heb je gelijk misschien is het teveel gedoe. Ik kijk ook nog naar een optie nieuwe keukenkast ertussen en dan inbouwoven en losse inductieplaat.
Ik zit voor hetzelfde "probleem" maar ik was niet van plan om over te gaan op flessen gas.

Ik zat te kijken naar onderstaand model als vervanging van het huidige niet zo oude fornuis.
Het knaagt mij ook wel wat om weer een redelijk fors bedrag uit te geven om iets te vervangen wat eigenlijk nog goed werkt.
De oude maar op marktplaats om de schade wat te beperken denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_VxTp5Nd2EcsOg9VLW-iT65Pfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KGfqrBUqArYA7hAFbHMa4e1O.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:29

tha_crazy

Mafketel

Ik ga dit even volgen, wij zitten namelijk met hetzelfde vraagstuk.
Echter dan voornamelijk voor het wokken.

En aangezien wij veel wokken (3x per week zeker) en mijn ervaring met wokken en inductie niet top is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-05 21:52

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Het nadeel van koken op zo'n „keukenformaat” fles propaan is dat het moment dat je merkt dat je fles leeg is, altijd precies tijdens het koken is. In plaats van te gaan eten, mag je dan met gastanks gaan lopen sjouwen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
aawe mwan schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:30:
Het nadeel van koken op zo'n „keukenformaat” fles propaan is dat het moment dat je merkt dat je fles leeg is, altijd precies tijdens het koken is. In plaats van te gaan eten, mag je dan met gastanks gaan lopen sjouwen.
Ook waar, had bedacht dat je de fles periodiek kan wegen om dat te voorkomen, maar het is ook weer een extra klusje wat zo vergeten is. Ik heb hier dan wel een kleine fles voor de pizza oven als back up, maar niet ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

aawe mwan schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:30:
Als je gewoon een volle fles op voorraad hebt is het wisselen zo gedaan, je sjouwt dan maar met 1 tank.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000

Yucon

*broem*

Kiwi_Kevin schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:32:
[...]

Ook waar, had bedacht dat je de fles periodiek kan wegen om dat te voorkomen, maar het is ook weer een extra klusje wat zo vergeten is. Ik heb hier dan wel een kleine fles voor de pizza oven als back up, maar niet ideaal.
Je kunt hem ook gewoon permanent op een weegschaal plaatsen. en een wifi aansluiting, en een notificatiemailtje, en.. en..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:37

ericplan

5180 Wp PV

Je hebt gewoon lichtgewicht gasflessen. Exploderen niet, zijn transparant.
https://benegas.com/benegas-light/bp-gas-light/

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
ericplan schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:56:
Je hebt gewoon lichtgewicht gasflessen. Exploderen niet, zijn transparant.
https://benegas.com/benegas-light/bp-gas-light/
Jup die heb ik ook 2 van staan voor de dakbedekking brander.
Kun je gewoon zien wat er nog in zit en het weegt niks d:)b

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:10
Kiwi_Kevin schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:32:
[...]

In een klassieke opstelling heb je altijd 2 flessen aangesloten staan.
Als eentje leeg raakt hoef je alleen een kraantje open te draaien en je kunt door.
De lege fles vervang je op een later moment wanneer het je uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Dus heb je een super luxe keuken, maar loop je dus gasflessen te sjouwen als een campingbewoner?
En offer je een keukenkastje op om m in te zetten of zet je m gewoon in de keuken a la Aziatische buitenkeuken?

What's next, als het water duurder wordt ga je dan ook met een emmer in een steigerhouten buitenhuisje aan de gang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:56
Nee hoor daar is tegenwoordig een hele moderne oplossing voor welke ook op groene stroom werkt, namelijk een bronpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Barrycade schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:09:
Dus heb je een super luxe keuken, maar loop je dus gasflessen te sjouwen als een campingbewoner?
En offer je een keukenkastje op om m in te zetten of zet je m gewoon in de keuken a la Aziatische buitenkeuken?

What's next, als het water duurder wordt ga je dan ook met een emmer in een steigerhouten buitenhuisje aan de gang?
Tja, als je kunt rekenen en weet hoe makkelijk gasflessen wisselen is kan dat al heel snel uit.

We hebben hier ook nog een supermooi rvs gasfornuis staan... Maar om alleen daarvoor de gasaansluiting aan te houden en er jaarlijks flink geld voor te betalen?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Barrycade schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:09:

Jeez, hou het hier even gezellig aub. Je post voegt echt niks toe, het punt van “gedoe” is genoemd en kun je ook op een andere manier brengen.

Ontopic, tot nu toe dus geen veiligheids/officiële bezwaren. Ik check nog wel even het verbruik, ik zie dat gemiddeld uitgegaan wordt van 37 kuub per jaar, dat zou wel wat meer wissels betekenen. Bovendien is een vervangend fornuis in de kleur die we willen een stuk minder dan 2800 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

Als ik mijn rekening goed lees betaal ik nog geen 20E per maand aan vastrecht gas

Dus houd je in je kosten/baten oplossing dan ook rekening met :
-Dat flessen om de x jaar vervangen/herkeurd moeten worden.
-Dat je niet alleen voor het gas betaalt, maar ook voor het vullen opzich.
-Dat je dus regelmatig naar zon vulstation moet rijden, kost ook tijd en benzine.

Ik vraag me af of als je dat allemaal meeneemt., met de ombouw kosten en "rompslomp"
Of het je dan nog steeds dat waard is, tov van de vastrecht kosten voor gas.

[ Voor 9% gewijzigd door heuveltje op 20-10-2022 13:35 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:55

Wuursj

want worst is al bezet

Qua veiligheid: Propaan is zwaarder dan lucht. In boten worden de flessen daarom doorgaans buiten geplaatst in een bun met ventilatie onderaan omdat in de boot zelf eventueel gelekt gas niet weg kan ventileren, het gas verzameld zich onderin de boot. Thuis zal dat wel loslopen zolang de fles niet in je kelder gaat gebruiken maar misschien toch iets om sil bij te staan als je een plekje kiest voor je fles.

[ Voor 11% gewijzigd door Wuursj op 20-10-2022 13:32 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:43
Kiwi_Kevin schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:22:
[...]
Ontopic, tot nu toe dus geen veiligheids/officiële bezwaren. Ik check nog wel even het verbruik, ik zie dat gemiddeld uitgegaan wordt van 37 kuub per jaar, dat zou wel wat meer wissels betekenen. Bovendien is een vervangend fornuis in de kleur die we willen een stuk minder dan 2800 euro.
Wisselen zal wel meevallen als je niet veel gebruikt.
Zo'n grijze (10.5kg) fles bevat ongeveer 21 liter propaan.
Als je 1m3 aardgas gebruikt, zou je daarvoor in de plaats ongeveer 1.3 liter propaan nodig hebben.
Dus zo'n gasfles staat ongeveer gelijk aan 16m3 aardgas, dus 2 a 3 flessen per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-05 23:51
Wetgeving over gebruik en opslaan van propaangas is volgens mij duidelijk vastgelegd.

Bij opslaan van minder dan 5m3 dient de tank op minimaal 10 meter afstand te staan en in een geventileerde ruimte.

Is het vervangen van de tank meer dan 5x per jaar dan zelfs 20 als minimale afstand.

Althans zo lees ik het artikel.

https://www.infomil.nl/on...gassen/kopie-opslagtanks/

Zelf in m’n jeugd op de camping gestaan. Alle propaan tanks moesten in de schaduw en geventileerd buiten de caravan geplaatst worden.

Persoonlijk zou ik zo’n tank niet in huis willen in een keukenkastje. Dan maar ergens buiten in de tuin in een afgesloten kist.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

To_Tall schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:47:
Wetgeving over gebruik en opslaan van propaangas is volgens mij duidelijk vastgelegd.

Bij opslaan van minder dan 5m3 dient de tank op minimaal 10 meter afstand te staan en in een geventileerde ruimte.

Is het vervangen van de tank meer dan 5x per jaar dan zelfs 20 als minimale afstand.

Althans zo lees ik het artikel.

https://www.infomil.nl/on...gassen/kopie-opslagtanks/

Zelf in m’n jeugd op de camping gestaan. Alle propaan tanks moesten in de schaduw en geventileerd buiten de caravan geplaatst worden.

Persoonlijk zou ik zo’n tank niet in huis willen in een keukenkastje. Dan maar ergens buiten in de tuin in een afgesloten kist.
Dat gaat over max 2 opslagTANKS van <15 M3 per stuk. Oftewel een opslag ter grote van een garagebox.
Lijkt me sterk dat daar dezelfde regels voor gelden als voor die 1ne gasfles waar TS het over heeft.

En je voorbeeld van een camping bewijst volgens mij ook hetzelfde :)
Ik campeer nog steeds en heb nog nooit gehoord van een eis dat gasflessen buiten een caravan opgeslagen moeten worden. en daar heeft dus iedere caravan 1a2 gasflessen in het voorluik staan. En aangezien de meeste caravans tegenwoordig een kop-bed hebben, slaap jij dus op 10cm afstand van zon fles, alleen gescheiden door wat licht gewicht honingraad karton :)

Dit lijkt me een stuk relevanter, en dan heb je het dus nog over alleen de eerste kop.
https://benegas.com/wp-co...-Opslag-juni-15_nieuw.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door heuveltje op 20-10-2022 14:25 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
< betekend minder :-).

Wij hadden een stacaravan en dat was in de jaren 80 en 90. Maar ook toen moesten de gasflessen buiten het verblijf opgeslagen worden.

Het gaat hier niet op explosie gevaar maar om lekgas.

De gas aansluiting op de fles die kan gas verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
heuveltje schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:30:
Als ik mijn rekening goed lees betaal ik nog geen 20E per maand aan vastrecht gas

Dus houd je in je kosten/baten oplossing dan ook rekening met :
-Dat flessen om de x jaar vervangen/herkeurd moeten worden.
-Dat je niet alleen voor het gas betaalt, maar ook voor het vullen opzich.
-Dat je dus regelmatig naar zon vulstation moet rijden, kost ook tijd en benzine.

Ik vraag me af of als je dat allemaal meeneemt., met de ombouw kosten en "rompslomp"
Of het je dan nog steeds dat waard is, tov van de vastrecht kosten voor gas.
Zo ziet mijn rekening er uit met 2 kuub gas in 1 maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ckuqQwiIk2VdKbF5KpfLWLnSY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFqJLLFhkJnftVZ29j88f77o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

To_Tall schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:15:
< betekend minder :-).

Wij hadden een stacaravan en dat was in de jaren 80 en 90. Maar ook toen moesten de gasflessen buiten het verblijf opgeslagen worden.

Het gaat hier niet op explosie gevaar maar om lekgas.

De gas aansluiting op de fles die kan gas verliezen.
Klopt dus tot 29.9M3 . maar ik heb ook een navulbus voor mijn aansteker in het keukenkastje staan. Die is ook minder dan dan dat, en nu ik er ov ernadenk, mijn navulbare aansteker zelf is dus ook een <5 meter gasopslag. moet die ook dan ook op 10 meter afstand. ?

De link die jij post als "duidelijk beschreven" is niet meer dan een verduidelijking van somige pinten van "het activiteiten document miliebeheer. "
wat deze lap tekst is.

https://wetten.overheid.n...z=2022-07-01&g=2022-07-01

En dat begint met de reikweidte van waar het wel of niet over gaat : 1Deze afdeling is van toepassing op degene die een inrichting type A, een inrichting type B of een inrichting type C drijft.

Waarbij ik dan al afhaa, maar het gaat nog 400 pagina's door. Dus als jij kunt vinden waar beschreven staat dat dit uberhaubt voor particulier gebruik geld en een 20L gasfles ook als gastank <15M3 word gezien dan wil ik er nog wel eens naar zoeken

@To_Tall ok het is blijkbaar te rustig. Defitie opslag tank volgens dat document.
opslagtank: een vormvaste opslagvoorziening voor gas met een inhoud van ten minste 150 liter of een vormvaste opslagvoorziening voor vloeistof met een inhoud van ten minste 300 liter, uitgezonderd een intermediate bulk container die voldoet aan hoofdstuk 6.5 van het ADR;

Oftewel veel groter dan je standaard gasfles :)

[ Voor 55% gewijzigd door heuveltje op 20-10-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsven
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:54
Ik zou nu je huidige fornuis op marktplaats gooien, nu krijg je er wellicht nog iets voor. Over een paar jaar zullen steeds meer mensen van het gas af gaan verwacht ik, dan krijg je er misschien veel minder voor terug. Of denk ik nu te simpel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:17
Yucon schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:41:
[...]

Je kunt hem ook gewoon permanent op een weegschaal plaatsen. en een wifi aansluiting, en een notificatiemailtje, en.. en..
ESPtje er aan, exporteren naar HA en vanuit daar een notificatie sturen als hij bijna op is :)

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Goede input allemaal, dank! Had nog geen rekening gehouden met het feit dat er meer liters gas in zitten @BernardV

Ik heb nog wat meer zaken uitgezocht en ik kom tot de conclusie dat het niet de moeite waard is. Mijn overwegingen:

- Om het echt echt veilig te maken wil je werken met een geventileerde bun zoals bij boten en caravans (volgens mij is de ruimte in caravans ook altijd wel geventileerd). Dat betekent in dit geval een gat in de gevel naar buiten wat vrij prijzig is, maar ook weer wat doet met de isolatie van het huis. Een luchtdichte bun klussen die ook nog goed isoleert is niet de moeite waard. Een gasdetector daar zou ik niet op vertrouwen (werkt die over x jaar nog steeds, hoe controleer je dat etc)

- Bij gasverbruik van minder dan 500m3 horen lagere vastrechtkosten

- het oude fornuis was veel goedkoper dan ik dacht en de kosten om hem te vervangen ook

- zoals @nielsven redeneert, nu is de restwaarde wellicht hoger dan later en dus de vervangingskosten iets lager.

Kortom, Marktplaats here we come! Dank allen voor het meedenken.

ps. De gasflessenboer zit hier op 5 minuten rijden en er zijn statiegeldflessen hier aanwezig, vandaar de gedachtengang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000

Yucon

*broem*

TheFes schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:40:
[...]

ESPtje er aan, exporteren naar HA en vanuit daar een notificatie sturen als hij bijna op is :)
en als je toch bezig bent een gasdetector :+

https://www.pololu.com/product/1481

[ Voor 6% gewijzigd door Yucon op 20-10-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
heuveltje schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:27:
[...]

Klopt dus tot 29.9M3 . maar ik heb ook een navulbus voor mijn aansteker in het keukenkastje staan. Die is ook minder dan dan dat, en nu ik er ov ernadenk, mijn navulbare aansteker zelf is dus ook een <5 meter gasopslag. moet die ook dan ook op 10 meter afstand. ?

De link die jij post als "duidelijk beschreven" is niet meer dan een verduidelijking van somige pinten van "het activiteiten document miliebeheer. "
wat deze lap tekst is.

https://wetten.overheid.n...z=2022-07-01&g=2022-07-01

En dat begint met de reikweidte van waar het wel of niet over gaat : 1Deze afdeling is van toepassing op degene die een inrichting type A, een inrichting type B of een inrichting type C drijft.

Waarbij ik dan al afhaa, maar het gaat nog 400 pagina's door. Dus als jij kunt vinden waar beschreven staat dat dit uberhaubt voor particulier gebruik geld en een 20L gasfles ook als gastank <15M3 word gezien dan wil ik er nog wel eens naar zoeken

@To_Tall ok het is blijkbaar te rustig. Defitie opslag tank volgens dat document.
opslagtank: een vormvaste opslagvoorziening voor gas met een inhoud van ten minste 150 liter of een vormvaste opslagvoorziening voor vloeistof met een inhoud van ten minste 300 liter, uitgezonderd een intermediate bulk container die voldoet aan hoofdstuk 6.5 van het ADR;

Oftewel veel groter dan je standaard gasfles :)
Afijn misschien niet het juiste artikel. Maar gas fles wordt zowel op plezier jachten, boten, caravans enz altijd buiten gehouden. Gas uit een busje is hoogstens 250ml?? Terwijl in een gas fles meerdere liters in zit.

Mocht je het toch in huis mogen houden. Dan is het een risico berekening die de TS zelf moet maken.

Daarnaast misschien ook verzekering raadplegen? Als ik het internet afstruint met wat zoekopdrachten als gasfles in huis propaan in huis enz. Kom je genoeg tegen met betrekking tot is het verstandig ja of nee.

[ Voor 5% gewijzigd door To_Tall op 20-10-2022 17:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bertbilt
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-03-2024
Ik kook inmiddels 1 jaar op propaangas in verband met een lucht water warmtepomp. Heb de branders van mijn Smeg fornuis omgebouwd met kleinere sproeiers omdat de verbrandingswaarde van propaan veel hoger is dan aardgas. Dat is even uitzoeken wat de beste sproeier is maar die dingen kosten 3 euro dus dat is geen grote kostenpost. en de gasles staat in een keukenkastje. en de reserve fles in de schuur. Het kookt effe anders maar eenmaal gewend geeft het geen probleem. Half zuid europa doet het zo want die hebben niet de luxe dat overal gasleidingen liggen.Een gasfles mag, mits in gebruik, gewoon binnen staan. Voor bedrijfsmatige toepassingen gelden andere regels. Wij zijn met zijn tweeen en ik schat in dat we op jaarbasis 2 flessen a 10 liter gebruiken. Totaal 120 euro per jaar. en met de light versie van benegas geen gedoe met keuren en dergelijke, gewoon omruilen en klaar.

[ Voor 22% gewijzigd door bertbilt op 17-11-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zolderopruiming
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05 19:36
Maar ik ben dan geïnteresseerd in de vraag of je zo'n propaanfles dan inderdaad op je bestaande gasleidingnet mag aansluiten (na afsluiting van de bestaande aardgasgasmeter nauurlijk), want mijn CV installatie brand ook op Propaan als ik me niet vergis.
En overstappen op propaan overweeg ik dan ook serieus.

De fles kan ik ik aan de buitenzijde onder een afdakje plaatsen en desnoods van een dubbele aansluiting voorzien waardoor er altijd 1 fles id die gas levert.
Ik heb deze constructie vaak genoeg gezien in Belgie en Frankrijk die geen aardgas aansluiting aan huis hadden.
Weet iemand of het MAG, je bestaand koperen aardgas aansluiting hiervoor gebruiken, of ben je dan verplicht voor de verzekering een keuring aan te vragen??
Pagina: 1