Mag/kan (en hoe?) een persoon zelf thuis een gasfles vullen?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.517 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:14
Mag een persoon thuis zelf een gasfles vullen met de gas die bedoelt is voor koken en de CV?

Indien dat mag.. kan het (op een manier die redelijk bereikbaar is voor Jan Modaal)?

Indien het kan.. hoe? Want het is natuurlijk handig als iemands' zijn contract afloopt en je even 100-200kg gas op kan slaan in je schuur (4x grote gasfles) en daar dan ~60m3 uit kan halen - 2 tot 6 (zomer) maanden gas voor sommige mensen/huishoudens. Voor anderen kan dat makkelijk 200 euro schelen nadat het statiegeld terug komt, eenmalig.

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
In een gasfles (propaan) zit gas opgeslagen onder een druk van circa 7 bar. (Butaan 1,5 bar)
Uit de gas kraan komt gas met 0,03 bar. Hoe wil je een gas fles vullen?

Niet aan beginnen. Gas is gevaarlijk om mee te spelen.
Daarnaast zijn Propaan en butaan een ander gas dan aardgas.

En gasflessen moet je niet binnen bewaren maar buiten (niet in de zon). Als er een gaat lekken komt de ruimte vol te staan met gas met alle gevolgen.

[ Voor 43% gewijzigd door jhead22 op 03-10-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

Er is een reden dat er behoorlijk wat eisen aan een gas vul station worden gedaan. !
Dus nee lijkt me niet.

Daarnaast moet je dan dus apparatuur hebben om dat op druk te brengen en in een fles te doen, dat kost ook flink wat geld. En jouw CV werkt niet op een gasfles dus daar heb je ook niks aan.

En gas wat in een fles zit is propaan/butaan, ik heb geen idee of een vulstation uberhaubt met aardgas kan werken.

[ Voor 21% gewijzigd door heuveltje op 03-10-2022 16:24 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:40
Zou niet weten waarom het niet zou mogen, maar gas is geen goedje waarmee je moet gaan hobbyen imho.
Zeker het opslaan in de schuur klinkt als een toekomstig nieuws/112-bericht.

Het hoe... geen idee, volgens mij is er nogal wat drukverschil her en der.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Ik kan me voorstellen dat een compressor met wat elektriciteit erbij nodig zal zijn, maar mag het?

Ik kan hier geen eenduidig antwoord op vinden: Energiecontract loopt af, opslagtanks vullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Nee.

https://www.gaswinkel.com...aten-vullen-in-nederland/

[ Voor 89% gewijzigd door Resistor op 03-10-2022 15:38 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:48
grasmanek94 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:36:
Ik kan me voorstellen dat een compressor met wat elektriciteit erbij nodig zal zijn, maar mag het?

Ik kan hier geen eenduidig antwoord op vinden: Energiecontract loopt af, opslagtanks vullen?
Ik vond de consensus in dat topic anders behoorlijk eenduidig.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

grasmanek94 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:36:

Jij wilt een brandbaar gas door een huis tuin en keuken compressor heen gooien ?
Ik hoop dat jij heel ver van mijn huis af woont................

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
heuveltje schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:38:
[...]

Jij wilt een brandbaar gas door een huis tuin en keukekn compressor heen gooien ?
Ik hoop dat jij ver van mijn huis af woont................
Als er gewoon goedgekeurde apparatuur bestaat om die flessen legaal te vullen, met een goedgekeurde aansluiting voor een gas-woning aansluiting, wat is dan het probleem?

Mensen mogen ook prima thuis gebruik maken luchtcompressors, zware machinerie, 11kW stroom (of meer!) gebruiken, benzine/dieselcontainers bij de pomp vullen.. om nog maar een paar voorbeelden te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:31

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Risico’s
Neem geen risico’s en probeer uw gasfles niet zelf te vullen. Zonder vulbegrenzer is de kans groot dat u de fles voor meer dan 80% vult, met explosiegevaar tot gevolg.

Explosie- en brandgevaar

Een gasfles heeft geen vulbegrenzer die voorkomt dat u de fles voor meer dan 80% vult. Het vloeibare propaan in de fles heeft die extra ruimte nodig om te verdampen tot gas of om drukverschillen te compenseren, bijvoorbeeld wanneer de omgevingstemperatuur stijgt. Een te ver gevulde gasfles zal opbollen en openscheuren. In het ergste geval veroorzaakt dit een explosie en brand.

BLEVE (Boiling Liquid Expanding Vapour Explosion)

Als een gastank onder druk openscheurt, kan het nog vloeibare propaan ineens vrijkomen. Dit verschijnsel staat bekend als BLEVE. Deze krachtige reactie kan de fles als een ongeleid projectiel wegslingeren.

Verlies vloeibaar gas

In plaats van damp kan er ook vloeibaar gas uit de kraan stromen. Omdat LPG de vettige substantie glycerine bevat, kan dit schade toebrengen aan uw apparraten.

Boete

Naast dat het gevaarlijke situaties kan opleveren, is het zelf vullen van een gasfles een milieudelict. Je kan hier dus een boete voor ontvangen. Daarbij keren verzekeraars, bij eventuele ongelukken, niets uit als blijkt dat je tijdens het ongeluk zelf gasflessen aan het vullen was of als blijkt dat dit gebeurd is.
https://benegas.com/blog/zelf-gasflessen-vullen/

Het mag niet en ik zou zeker geen flessen thuis gaan opslaan van 50liter, dat is voor professioneel gebruik en dito opslag.

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:45
Ik begrijp dat het gas duur is, maar lijkt dit je nu echt een fantastisch idee? Zelfs als alles werkt zoals je het wilt (wat niet gaat gebeuren) dan sla je in principe een bom op in een woonwijk. Doe het gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
tweakduke schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:41:
[...]

https://benegas.com/blog/zelf-gasflessen-vullen/

Het mag niet en ik zou zeker geen flessen thuis gaan opslaan van 50liter, dat is voor professioneel gebruik en dito opslag.
wat wel en niet toegestaan is bij LPG-tankstations.
Maar is dit van toepassing op een huishouden -- niet bij een tankstation?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:53
Ik geloof dat ik TS zag rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
ErikT738 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:41:
Ik begrijp dat het gas duur is, maar lijkt dit je nu echt een fantastisch idee? Zelfs als alles werkt zoals je het wilt (wat niet gaat gebeuren) dan sla je in principe een bom op in een woonwijk. Doe het gewoon niet.
En mensen met 8bar gevulde luchtcompressors (kan ook prachtig exploderen) en een opslag aan benzine in jerrycans, of camper gasflessen thuis hebben staan... lijkt voor mijn gevoel niemand raar aan te kijken, waarom voor "zelf vullen" wel dan? Welke dubbele maatstaaf wordt hier dan gehanteerd?

[ Voor 4% gewijzigd door grasmanek94 op 03-10-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

grasmanek94 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:42:
[...]

[...]

Maar is dit van toepassing op een huishouden -- niet bij een tankstation?
Als een tankstation dit al niet mag dan lijkt het mij thuis helemaal niet verstandig. Geloof niet dat de verzekering of de buurt / gemeente er blij van wordt als je zoveel gas thuis opslaat.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik hoop niet dat TS mijn buurman is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

grasmanek94 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:44:
[...]

En mensen met 8bar gevulde luchtcompressors (kan ook prachtig exploderen) en een opslag aan benzine in jerrycans, of camper gasflessen thuis hebben staan... lijkt voor mijn gevoel niemand raar aan te kijken, waarom voor "zelf vullen" wel dan? Welke dubbele maatstaaf wordt hier dan gehanteerd?
Pro-fes-sio-neel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:53
Is het niet vanwege zijn gevaarlijke hobbies, dan is het wel vanwege zijn redeneringsskills.

"Ja, maar mensen hebben thuis ook een X staan, waarom mag ik dan niet Y?!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

grasmanek94 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:41:
[...]

Als er gewoon goedgekeurde apparatuur bestaat om die flessen legaal te vullen, met een goedgekeurde aansluiting voor een gas-woning aansluiting, wat is dan het probleem?

Mensen mogen ook prima thuis gebruik maken luchtcompressors, zware machinerie, 11kW stroom (of meer!) gebruiken, benzine/dieselcontainers bij de pomp vullen.. om nog maar een paar voorbeelden te noemen.
Dat jij geen goedgekeurde apparatuur hebt om dat te doen.
En als je het al als particulier kunt kopen zal dat alsnog jaarlijks gekeurd moeten worden. door diverse instaties.
[...]

Een 8 Bar compressor ontploft niet, daar zijn overdruk ventielen/breekpunten voor.
Maar zelfs al zouden die falen. daar schiet hoogstens een ventiel vanaf, of krijg je een scheur in de tank. Een 500Liter gas ontploffing blaast je eigen huis op, en waarschijnlijk die van de buren ook nog wel.

Zoek voor de lol eens wat afbeeldingen van gas-ontploffingen in woonhuizen op.

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 03-10-2022 15:50 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Is er dan niemand die een eenduidig antwoord kan geven? Ik proef in dit topic toch nog steeds geen consensus...... :X

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:39
klaarblijkelijk mag je wel gewoon een tank in je tuin zetten (en laten vullen)
https://www.antargaz.nl/n...s7uT6UK2VX4waAibIEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Je kunt ook gewoon een beetje gas inzuigen en terug blazen in de fles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Bushie schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:51:
Die vul je zelf niet.

Fun fact: lokale benzinepomp gaat problemen krijgen als ze geen medewerker bij de lpg-pomp zetten. Wel voor toezicht, maar https://www.tankpro.nl/el...fen-bij-controle-utrecht/

[ Voor 12% gewijzigd door Resistor op 03-10-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
naitsoezn schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:48:
Is er dan niemand die een eenduidig antwoord kan geven? Ik proef in dit topic toch nog steeds geen consensus...... :X
Tja heel veel mensen komen zonder (wettelijke) onderbouwing hun mening uiten, of proberen wetten toe te passen van gebied A op gebied B.

Als er geen goedgekeurde apparaten zijn die wettelijk toegestaan zijn, die voldoen aan veiligheidsnormen -- snap ik, kan, dan is er weinig te doen toch?

Verder is het raar wanneer mensen campinggasflessen in de schuur staan 'prima vinden' 'goed buurman', maar dezelfde gasflessen niet bij een shell met gecertificeerde apparatuur gevuld "ik wil niet langs TS wonen" als reactie geven. Die apparatuur bestaat anders hadden wij geen gevulde flessen.

Maar leg mij dan uit, waar is de grens? Hoeveel kampeerflessen uit de campingwinkel mogen je buren hebben?
Bushie schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:51:
Ah kijk deze vond ik nog niet. Kwan vooral op Belgische pagina's terecht om eoa reden.
Nu is het wel jammer dat daar geen algemeen kostenplaatje bij staat. Maakt vergelijken lastig. Dat het maatwerk is snap ik, maar er zullen echt wel prijzen voor actie X en Y bepaald zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door grasmanek94 op 03-10-2022 15:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:43

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

grasmanek94 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:55:
[...]

Tja heel veel mensen komen zonder (wettelijke) onderbouwing hun mening uiten, of proberen wetten toe te passen van gebied A op gebied B.

Als er geen goedgekeurde apparaten zijn die wettelijk toegestaan zijn, die voldoen aan veiligheidsnormen -- snap ik, kan, dan is er weinig te doen toch?

Verder is het raar wanneer mensen campinggasflessen in de schuur staan 'prima vinden' 'goed buurman', maar dezelfde gasflessen niet bij een shell met gecertificeerde apparatuur gevuld "ik wil niet langs TS wonen" als reactie geven. Die apparatuur bestaat anders hadden wij geen gevulde flessen.

Maar leg mij dan uit, waar is de grens? Hoeveel kampeerflessen uit de campingwinkel mogen je buren hebben?
Die flessen bij de buren zijn gevuld met professionele apparatuur. En voor zover ik weet is er geen consumentenspul verkrijgbaar om dit betaalbaar en veilig thuis te doen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

De grens is er wel, maar zit in een hoop wetten en regels gebouwd. Zo is de tank die wordt aangedragen al met voorschriften als afstanden, betonplaat of ondergronds.

Zeker met opslag boven de 125 liter, zitten er echt wel eisen aan die op een bepaald ogenblik niet meer haalbaar zijn in een doorsnee woning en daarmee komt dan ook de vraag hoe verstandig is het nog.

https://benegas.com/wp-co...-Opslag-juni-15_nieuw.pdf
https://www.infomil.nl/on...gassen/kopie-opslagtanks/

[ Voor 4% gewijzigd door tweakduke op 03-10-2022 15:58 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luukvr
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
grasmanek94 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:55:
[...]
Die apparatuur bestaat anders hadden wij geen gevulde flessen.
Op bedrijventerreinen en onder strikte wet/regelgeving. Niet in een woonwijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:23

CyBeRSPiN

sinds 2001

Iedereen snapt hier wel dat het een oerdom idee is, maar TS wil blijkbaar graag de letterlijke wettekst zien dat het thuis echt niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:15
[...]

Je bedoelt al die dingen die je noemt die je ook niet thuis vult? De camper gasfles vul je thuis toch ook niet, maar koop je of laat je vullen bij een erkend vulstation. Net zoals dat je de jerrycan vult bij de benzinepomp en niet thuis.
Als je gas wil opslaan, dan koop je die flessen toch of laat je ze door een professional vullen?
Dat is wel het minste waardoor buren weten dat er niet zomaar iets ontploft omdat je met iets loopt te hobbyen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:41
*knip*
Doxing laten we dus achterwege.

[ Voor 79% gewijzigd door tweakduke op 03-10-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:22
Voor het overhevelen van gas(sen) is een vergunning nodig. Die zou je als particulier aan kunnen vragen natuurlijk, maar dan moet je kunnen bewijzen dat je over de juiste (professionele) apparatuur beschikt.

Kortom, nee thuis kun je geen gasflessen vullen. Dat laat je doen bij een bedrijf dat daar op ingericht is. En die infrastructuur bestaat al, super handig!

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
tweakduke schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:58:
De grens is er wel, maar zit in een hoop wetten en regels gebouwd. Zo is de tank die wordt aangedragen al met voorschriften als afstanden, betonplaat of ondergronds.

Zeker met opslag boven de 125 liter, zitten er echt wel eisen aan die op een bepaald ogenblik niet meer haalbaar zijn in een doorsnee woning en daarmee komt dan ook de vraag hoe verstandig is het nog.

https://benegas.com/wp-co...-Opslag-juni-15_nieuw.pdf
https://www.infomil.nl/on...gassen/kopie-opslagtanks/
Buiten word't m niet, maar bijvoorbeeld:
Voor een gasflessenkast in een gebouw (brandveiligheidsopslagkast volgens EN 14470-2) geldt tevens :
- Maximaal totale hoeveelheid van aanwezige flessen mag 500 liter zijn.
- Scheidingswanden, vloeren en plafonds naar andere ruimtes in het gebouw moeten een
brandwerendheid hebben van 60 minuten (certificaat van de kast toont aan dat wordt voldaan).
Als ik naar de kosten van een dergelijke constructie kijk dan wordt het al snel onrendabel voor de beschikbare hoeveelheid (500L max), ook al zou het vullen en mijn tijd nul kosten... Een goede deur die hieraan voldoet om de schuur om te bouwen kost al gauw 300+ eur. En dan reken ik nog geen extra wand en dak reconstructies.

Bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:41
The_Admin schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:00:
[mbr]*knip*
Doxing laten we dus achterwege.[/]
Dit heeft niks met doxing te maken maar met een onwijs koppige TS die zelf wil gaan rommelen met idiote hoeveelheden gas, mogelijk in een woonwijk, omdat niemand een wettekst aan kan wijzen waar staat 'TS zal niet 100-200kg gas in zijne schuur op slaan ten behoeve van eigen gebruik om de kosten te drukken'.

Op zo'n moment moet je niet TS in bescherming nemen, maar z'n directe buren en waarschijnlijk zelfs de rest van de wijk waar hij woont, beste klapper hoor...200kg gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:00

Rmg

grasmanek94 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:33:
Mag een persoon thuis zelf een gasfles vullen met de gas die bedoelt is voor koken en de CV?

Indien dat mag.. kan het (op een manier die redelijk bereikbaar is voor Jan Modaal)?

Indien het kan.. hoe? Want het is natuurlijk handig als iemands' zijn contract afloopt en je even 100-200kg gas op kan slaan in je schuur (4x grote gasfles) en daar dan ~60m3 uit kan halen - 2 tot 6 (zomer) maanden gas voor sommige mensen/huishoudens. Voor anderen kan dat makkelijk 200 euro schelen nadat het statiegeld terug komt, eenmalig.
Sowieso niet voor <200 euro, je zou dan iets van een compressor moeten hebben dat (veilig) kan omgaan met aardgas, die compressor draait ook niet vanzelf, dus dat kost ook energie/geld en dan nog slangen, buffervaten en koppelingen.

Voor dat je een setup hebt waar het theoretisch mee kan ben je al duizenden euros kwijt.

Sowieso vraag ik het me af of dat wettelijk afgedekt is, particulier gasflessen vullen uit t aardgasnet. De meeste links die gepost worden hier op dit moment zijn niet regels voor particulieren

[ Voor 9% gewijzigd door Rmg op 03-10-2022 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

luukvr schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:58:
[...]

Op bedrijventerreinen en onder strikte wet/regelgeving. Niet in een woonwijk.
Nou..... dat zal tegenwoordig misschien best zo zijn, maar vroeger ben ik weleens met pa even gasflessen gaan omwisselen (caravan) en toen kwamen we dus in een groot gasvulstation echt pal in een dichtbevolkte volksbuurt in Tilburg. Zelfs als klein BazzH-tje had ik toen al zoiets van "is dit nou wel zo'n goed idee?" :)

Daar woonden dus echt mensen pal naast en achter die toko. Kan me niet voorstellen dat dat vandaag de dag nog kan, laat staan een particulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ter info, wet- en regelgeving hieromtrent staat in de Activiteitenregeling milieubeheer.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Je hebt een type C vergunning nodig.

https://www.infomil.nl/on...ks-gassen/overige-gassen/

Omschrijving type C inrichting: https://www.infomil.nl/on.../typen-inrichting/type-1/

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luukvr
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:06:
[...]

Nou..... dat zal tegenwoordig misschien best zo zijn, maar vroeger ben ik weleens met pa even gasflessen gaan omwisselen (caravan) en toen kwamen we dus in een groot gasvulstation echt pal in een dichtbevolkte volksbuurt in Tilburg. Zelfs als klein BazzH-tje had ik toen al zoiets van "is dit nou wel zo'n goed idee?" :)

Daar woonden dus echt mensen pal naast en achter die toko. Kan me niet voorstellen dat dat vandaag de dag nog kan, laat staan een particulier.
Ja, tegenwoordig (na de vuurwerk-ramp) zijn ze wel wat strenger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:06
Een particulier is geen inrichting, deze is daarom niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
The_Admin schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:05:
[...]

Dit heeft niks met doxing te maken maar met een onwijs koppige TS die zelf wil gaan rommelen met idiote hoeveelheden gas, mogelijk in een woonwijk, omdat niemand een wettekst aan kan wijzen waar staat 'TS zal niet 100-200kg gas in zijne schuur op slaan ten behoeve van eigen gebruik om de kosten te drukken'.

Op zo'n moment moet je niet TS in bescherming nemen, maar z'n directe buren en waarschijnlijk zelfs de rest van de wijk waar hij woont, beste klapper hoor...200kg gas.
En waar is dat wettelijk goedgekeurd en gecertificeerd apparaat dat dit toe laat?

Heb ik niet, en blijkbaar is er (nog) geen particulier apparaat hiervoor, dus hoezo neem je aan dat ik op een door jouw bedachte wijze verder ga handelen, zonder dat ik dat aangaf?

Je bereikt niks met je eigen woorden en gedachten projecteren op anderen, en wie ben jij om te bepalen wat ik mag vragen of niet?
Misschien moet je blij zijn dat er mensen zijn die juist zich aan de wet (omtrend veiligheid van mijzelf en anderen) willen houden om niet onveilig te handelen en onveilige situaties te voorkomen.
Maar je gaat van het kwade uit, en je handelt niet fris, ik zou je aanraden om goed in de spiegel te kijken.

Of vind je het ook goed om mensen te doxxen omdat ze graag willen racen en vragen of het mag, zo ja waar dat mag en hoe dat kan?

Neem je dan aan dat ze over de openbare weg gaan scheuren en de wet gaan breken?
Maar je staat er niet bij stil dat het compleet legaal is om op racecursus te gaan en er racebanen zijn waar men legaal mag racen (zelfs zonder enige vorm van race certificaat of rijbewijs, en onder de 18)?

Gelukkig zijn hier op Tweakers wel mensen die verder dan hun eigen neus kunnen kijken, en graag mee denken aan legale, veilige en reële oplossingen.
Ik zou graag willen dat ik hetzelfde over jou kon zeggen, maar helaas..

[ Voor 18% gewijzigd door grasmanek94 op 03-10-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:06:
[...]
Dat is ook zo.
Veel plekken waar je gasflessen kan kopen vulde ze vroeger ook. Nog wel eens bij (grotere) tankstations enzo.
Maar ik heb al jaren geen vulstation meer gezien, worden allemaal gewoon omgeruild en bij een extern vulstation weer gevuld.

Net als dat een LPG oplagtank voor benzinestations hier tegenwoordig niet meer in de bebouwde kom mag staan. Of iig niet meer binnen flinke afstanden van bebouwing. Weet niet of dat landelijk of lokale wetgeving is.
Er staat hier in ieder geval 1 tankstation vlakbij de grens van de bebouwde kom. Hun LPG tank staat 'tactisch' over de lijn geparkeerd (iets van 200m verderop).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 21:58

CaDje

Framedrops for life

Volgens mij is het grootste probleem naast alle wet en regelgeving en veiligheid dat je aardgas niet makkelijk kunt opslaan, en je tot vrij hoge druk moet gaan ~>100 bar om een beetje volume te krijgen. Daarom is propaan de meest voor de hand liggende optie als je voor een gas opslag wil gaan.

Hier trouwens wat info over cng opslag: http://www.cngequipment.net/nl/ground-storage-products.html

Toen cng nog de toekomst was voor schoon auto rijden kon je nog een thuis vul station kopen voor ~5k

[ Voor 26% gewijzigd door CaDje op 03-10-2022 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
vassago schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:09:
[...]

Onjuist, dit is wel degelijk van toepassing.

https://www.infomil.nl/on...map/type/welke-bedrijven/
losse installaties, zoals een windturbine, gasreduceerstation of een propaantank bij een particulier
Daarnaast:

https://www.infomil.nl/on...lage-bor/inrichting-waar/
Het vullen van gasflessen is vergunningplichtig, met uitzondering van <uitzondering>
In de basis is het vergunningsplichtig, met uitzonderingen.

[ Voor 24% gewijzigd door _eLMo_ op 03-10-2022 16:21 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:22
vassago schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:09:
[...]

Zoals @_eLMo_ hierboven al aangeeft, op het moment dat je dit wil gaan doen moet je een vergunning aanvragen, en dat is meestal alleen rendabel als je het in professioneel verband doet. Die vergunning kun je als particulier ook aanvragen, alleen is de kans dat je aan de voorwaarden voldoet niet zo groot..

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:59

Outerspace

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Als particulier mag dit niet, als bedrijf dien je aan strikte voorwaarden te voldoen. Tekst en uitleg staan her en der gegeven in het topic.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.