Warmterecuperatie van douchewater

Pagina: 1
Acties:
  • 779 views

• Tim Vermeiren
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-11-2023
In de strijd tegen energieverbruik kwam ik deze week op een idee.
Kan je warm water dat wegvloeit als je een douche neemt niet gebruiken om het koud water al wat voor te verwarmen.
Zulke systemen bestaan blijkbaar al wel, maar niet meteen toepasbaar zonder de douche helemaal uit te breken.

In mijn specifieke situatie gaat de afvoer meteen de kruipruimte in EN zit de douche tegen de technische schacht waar de leiding meteen door de muur gaan.
Ik kan dus zowel rechtstreeks aan de afvoer als aan de aanvoerleidingen zonder te gaan kappen.

Idee dat ik dan heb is om koud water dat naar de douche gaat af te leiden naar de kruipruimte, door een leiding te sturen die om de afvoerbuis is gewikkeld om dan zo terug te gaan naar de technische schacht en naar de douche.
De leidingen in de kruipruimte zou ik grondig isoleren.
Op die manier wordt het koude water wat voorverwarmd.

Ik heb wel wat vragen hierover
- Wat voor rendement zou ik hier mee kunnen halen, maw is het de moeite waard om al dit werk te doen?
- als het zou werken zit ik ook met probleem dat water dat uit de douchekraan komt door dat voorverwarmd water stilletjes aan uit zichzelf warmer en warmer wordt. Is dat een probleem?
- of zal er, door al dat extra leidingwerk, te veel drukverlies zijn?

Of dit praktisch haalbaar is weet ik niet, maar theoretisch lijkt me dit alleszins wel een interessant idee te zijn.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Een douche WTW doet precies hetzelfde, dus technisch is het prima mogelijk.

Echter denk ik dat je amper warmteoverdracht krijgt als je een waterleiding om een afvoer heen krult.
Een douche WTW (de niet-goot modellen) zijn dikwijls dubbelwandige koper pijpen van een lange lengte waar af- en aanvoerwater in tegengestelde richting stroomt. Door de koperen wanden is de geleiding een stuk beter en ze proberen het oppervlak tussen de 2 zo groot mogeiljk te maken.
Afbeeldingslocatie: https://www.lente-akkoord.nl/uploads/2019/11/_w1440h810jpg/Douchepijp-wtw.jpg

Er vanuit gaande dat er een thermostaatkraan in de douche zit is het geen probleem dat het koude water opwarmt. Daar compenseert de kraan netjes voor.

Het advies is vziw wel om geen gootstenen aan te sluiten op een wtw. De prut die je daar doorheen spoelt met doorgaans weinig water levert vooral vervuiling op en totaal geen warmtevoordeel. Idem met badwater, tegen de tijd dat je dat afvoert is de warmwatervraag al geweest.

Zo'n wtw heeft wel wat opwarmtijd. Dus als je gewend bent om altijd turbokort te douchen zal het rendement een stuk lager zijn als wanneer je je hele repertoire oefent

[ Voor 15% gewijzigd door timberleek op 19-10-2022 15:48 ]

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:43

prein2

Monument verduurzamen is leuk

• -Wally-
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-01 14:13
er zijn systemen die inderdaad in de kruipruimte komen, met een warmteontvanger tussen je riool, die filtert en het warme water in een opvangzak tijdelijk opslaag, en daar een warmtepomp en boiler op..
die systemen zijn wel een stuk duurder dan een simpele douche WTW.
momenteel ken ik alleen de heatcycle van dewarmte (spinoff uit de TU Delft).

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12-2025
timberleek schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:46:
Een douche WTW doet precies hetzelfde, dus technisch is het prima mogelijk.

Echter denk ik dat je amper warmteoverdracht krijgt als je een waterleiding om een afvoer heen krult.
Een douche WTW (de niet-goot modellen) zijn dikwijls dubbelwandige koper pijpen van een lange lengte waar af- en aanvoerwater in tegengestelde richting stroomt. Door de koperen wanden is de geleiding een stuk beter en ze proberen het oppervlak tussen de 2 zo groot mogeiljk te maken.
[Afbeelding]

Er vanuit gaande dat er een thermostaatkraan in de douche zit is het geen probleem dat het koude water opwarmt. Daar compenseert de kraan netjes voor.

Het advies is vziw wel om geen gootstenen aan te sluiten op een wtw. De prut die je daar doorheen spoelt met doorgaans weinig water levert vooral vervuiling op en totaal geen warmtevoordeel. Idem met badwater, tegen de tijd dat je dat afvoert is de warmwatervraag al geweest.

Zo'n wtw heeft wel wat opwarmtijd. Dus als je gewend bent om altijd turbokort te douchen zal het rendement een stuk lager zijn als wanneer je je hele repertoire oefent
Zo'n dubbelwandige buis is ook gemaakt voor verticale installatie. Het afvoerwater (in de middelste buis) wordt zo in de buis 'gestort' dat er een waterfilm ontstaat over de gehele oppervlakte aan de binnenzijde en zo het contact te maximaliseren. Doordat koper goed geleid, kan je zo best wel wat warmte onttrekken aan je afgevoerde water. Fabrikanten adverteren met een efficiëntie van net boven de 60%, maar ik denk dat je blij mag zijn als je ongeveer de helft van de warmte terug kan winnen.

In de situatie van @Tim Vermeiren waar de douche op de begane grond is en er eigenlijk geen opbouwhoogte is voor het afvalwater, is alleen een WTW douchegoot een zinvolle optie. Ik denk dat een dubbelwandige horizontale buis te weinig contact oppervlakte gaat creëren doordat het water alleen onderin door je rioolbuis gaat stromen.

Een koperen leiding wikkelen om een PVC leiding gaat je in ieder geval weinig tot niets opleveren.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:09
Ik ben er ook al een tijdje naar aan het kijken. Wij gaan binnenkort de badkamer verspijkeren dus 'het moment' is wel een beetje 'nu'.

In het eerder genoemde topic is super veel te vinden :)

Ik lees mijn slimme meter direct uit met Home Assistant, en een goeie douchebeurt kost ons nu 0,1 tot 0,2 m3 gas. Laten we er vanuit gaan dat je ongeveer 50% aan energie bespaart, dus misschien 0,1 m3 gas. Dat is bij een gasprijs van 3 euro per m3 zo'n 30 cent per douchebeurt bespaart.
Of met het aangekondigde energieplafond, 15 cent per douchebeurt.

Zo'n WTW kost ongeveer 500 euro: https://www.warmteservice...Tube-1-17-douchepijp-wtw/
En dat is ex montage.

Dat komt neer op ruim 1600 douchebeurten voordat het uitkan, met de huidige hoge gasprijzen, die natuurlijk kunnen stijgen of dalen. Of 3300 douchebeurten onder het energieplafond.

Als je met z'n 4en elke dag onder de douche staat denk ik dat je hem binnen een jaar of 2 wel hebt terugverdiend, zeker met de huidige prijzen.
En uiteindelijk kan je ook stellen: zo'n ding staat er toch >10 jaar, dan zal je hem ongetwijfeld wel terug verdienen.

Wij zijn echter voorlopig nog even met z'n 2en en douchen ook niet iedere dag.
Ik twijfel dus enorm en denk eigenlijk dat we onze euro's beter elders kunnen besteden. Bijvoorbeeld sparen voor een warmtepomp, maargoed; met zo'n douche WTW kan je in principe ook weer met een kleiner boilervat uit... keuzes! :P

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 19-10-2022 18:51 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
misschien is dit meer iets voor je

Afbeeldingslocatie: https://www.installatie.nl/wp-content/uploads/2021/10/Opbouw-douche-wtw-800x535.jpg

https://www.installatie.nl/nieuws/douche-wtw-opbouwset/

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:56
De discussie past beter in bovengenoemd topic. Daar zijn diverse ervaringen te vinden. Nog een apart topic ernaast laten lopen lijkt mij wat overbodig. Ik sluit daarom ook dit topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.