Vraag

• DrLivingstoned
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-04 16:27
Omdat ik binnenkort een DS3-L wil aanschaffen met panelen ben ik eens gaan lezen in het forum.
Hierbij stuitte ik op een draadje (link beneden) waar melding wordt gemaakt van panelen die uitvallen "wanneer er een wolk overtrekt". Al lezende struikel je dan over een aantal afkortingen die kennelijk erg belangrijk zijn.

Als je dan de gegevens van de panelen invoert in de online checker van AP, (link beneden) dan zie ik dat de combinatie van 108 cell panelen (lage VOC en VMP) en een hoge temperatuur (>65 graden) er al snel voor zorgt dat je paneel niet meer "compatibel" is.

Omdat 65 graden op het dak in de volle zon bij een maximaal presterend paneel mij niet ongewoon lijkt, zou de conclusie van mijn zijn dat je de JA Solar JAM54S30-410-HC 410Wp niet moet toepassen bij een micro omvormer. De JASOLAR-JAM60S21-375 met 120 cellen doet het dan al een stuk beter .... tot 95 graden compatibel.

Hiernaast schijnt de DS3 van AP wat later in te schakelen dan de DS3-L.
Hierover zie ik wat elkaar tegensprekende gegevens. In sommige datasheets zijn ze hetzelfde (net als de online calculator), en in sommige sheets hebben ze andere gegevens . (bedrijfsspanningsbereik)

En dan nu mijn vraag :
Klopt het dat panelen met een hogere VOC en VMP beter geschikt zijn voor de DS3 micro omvormers ?
(Dit zijn dan de 120 half cell panelen)

Kun je beter een DS3-L nemen in deze gevallen vanwege het lagere bedrijfsspanningsbereik ?

Link online calculator
https://emea.apsystems.co...4/e-decider-for-EMEA.html

Link draadje tweakers
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2132662

De online calculator voor de (ongeschikte ???) JA Solar JAM54S30-410-HC

VOC : Voltage open Clem. Spanning op onbelast paneel,
Spanning als het paneel nog niet inschakelt. Moet dus onder 60 volt blijven

VMP : De spanning waarbij optimaal vermogen wordt geleverd

Beste antwoord (via DrLivingstoned op 19-10-2022 15:47)

• SenH
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik heb het nog even nagevraagd bij APS EMEA helpdesk, reageren super snel trouwens. :) Het klopt dat je de omgevings temp. moet invullen in de e-decider 1.4 en niet de paneel temp. Ze bevestigen dus compatibiliteit met JAM54S30-410/MR. Aftoppen met DS3-L zal in mijn geval verwaarloosbaar zijn.
The information is correct.
Additional advice:
If the PV panel is NOT due south, then please consider DS3-L first.
Toch wordt DS3-L nog geadviseerd bij andere ligging, wat bevestigt dat @Gratje en @alwind hier betere resultaten mee boeken.

Verder twijfel ik soms of er veel hardware matige verschillen zijn in de DS3 reeks. Het voelt eerder aan als 1 model met software matige beperking van de range, aangezien ze zoveel kunnen fixen met FW updates. })

Alle reacties

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-06 17:09
@DrLivingstoned
de aanbevolen vermogens bereik STC PV module, niet naar kijken, blok dat getal als niet bestaand. ;)
(dit is niet meer als reclame en nog slechte ook. )

grofweg: neem de Vmpp en de Voc van een paneel, en reken daar 10%+ en 10%- van uit.
dan heb je dicht bij genoeg de waardes die een paneel geeft onder elke temperatuur omstandigheid.
(kouder dan stijgt de Vmpp/Voc , warmer dan daalt de Vmpp/Voc. ;) )

Vmpp 10%- moet boven de Spanning bereik Mpp blijven. (dus > 25V of 32V)
en de Voc 10%+ moet beneden de bedrijfsspanningsbereik blijven (dus < 60V).

(en ja vaak de laatste kleine %tjes extra opbrengst uit een systeem halen, dan is het vaak wel tof om vrij hoog in de Vmpp te zitten, maar dit is maar een beetje van het geheel, dus minder belangrijk.)

edit: 65 graden is een beetje laag maak daar maar een ruime 110 graden van. >:)
de cellen worden echt bloed heet in de zon achter glas.
alleen word er de omgeving temperatuur bedoeld of de cell temperatuur, dat maakt veel uit. ;)
gebruik de 10% die ik geef, dat is al ruim voldoende voor 99% van de berekeningen.
(25 graden is standaard geteste temp van de cell.
110 - 25 = 85 x temp coëfficiënt = +/- 10%
maar pas op met die temp coëfficiënt die word vaker gegokt door de fabrikant als echte waarheid. ;) )

[Voor 24% gewijzigd door migjes op 18-10-2022 16:12]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• SenH
  • Niet online
Als je op het sterretje naast temp. klikt in de APS decider staat er toch dat je omgevings temp. moet ingeven? Die is toch niet hoger dan 40 graden?Ik heb ook de combi DS3-L + JaSolar 54S30, moet ze nog installeren maar ik denk dat het wel gaat werken. Hier ook een franse youtuber die deze combi heeft: YouTube: SOLAIRE / Extension de mon installation photovoltaïque... Vais-je po...
Er was wel een compatibiliteits probleem maar is opgelost met een FW update voor zover ik begrijp.

• SenH
  • Niet online
Hier nog een post van Gratje met een succesvolle combi met DS3-L en JAM54S30:
Gratje in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

@Gratje Heb jij in tussentijd nog nieuwe ervaringen of draait het allemaal goed?

• DrLivingstoned
Bedankt voor de reacties, dit helpt wat beter alle datasheets te begrijpen.

Als ik het zo zie dan is de DS3 nog wel kritisch ... De DMEGC met een VMP(p) van 30,35 zit onder de 32V van de DS3. Zo te zien is de DS3 echt gemaakt voor grote panelen. Ik weet niet of de NOCT (normale temperatuur) ook meetelt in dit verhaal maar dan zit je zelfs op 28V ... Voor de 120 half cell panelen is de VMP-NOCT 32V dus dan zit je nog op het randje .. Of zie ik dat verkeerd ?

De DS3-L kan het allemaal met gemak aan zo te zien.

Een interessante opmerking van SenH is dat een update de problemen met de JAsolar zou oplossen. In dit of een ander draadje staat volgens mij ook dat uitvallende panelen met een aanpassing in de omvormer (door support) zou zijn aangepast.

Ik zit nog even te twijfelen of ik niet beter een DS3 kan aanschaffen in plaats van de DS3-L. Deze is immers wat zwaarder (dus meestal iets robuuster) en beter op de toekomst voorbereid. Ik denk dat het met de 120 half cell panelen best wel zou kunnen, maar voor de 108 cell panelen is het misschien toch niet verstandig.
Ik kies in ieder geval voor de 120 halfcell panelen. Gewoon voor de zekerheid ..

Graag jullie mening

• SenH
  • Niet online
Ik heb de indruk dat sinds de FW update de Peak Power Tracking Voltage van DS3 reeks geünificeerd is.
Ze geven het ook aan in de datasheet onderaan links:
(1) VMP values may be different on previous DS3 models with a 34 -45V range for micro inverters not connected to an ECU and 30-45V range for devices upgraded with an ECU.
Via de ECU is er dus de mogelijkheid om FW updates te pushen.

Op mijn DS3-L staat 28-52VDC:

Op de laatste versie van de e-decider 1.4_2022_09 lijkt de DS3 reeks compatibel met JAM54S30:
https://emea.apsystems.co...ml?area=EMEA&flag=English

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:55

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die 65 graden is de max omgevingstemperatuur voor de ds3. Die staat los van de temperatuur van je paneel.

Wise enough to play the fool

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
@SenH mijn ja solars draaien als een zonnetje op de DS3-L. Toen het nog vol zomer was regelmatig afgetopt.
En ze zitten ook netjes in de mppt.
Wat me pas wel ineens opviel is dat alle DS3 varianten nu ineens in de nieuwere spec pdf dezelfde mppt spanning en bedrijfsspannings bereik hebben. Voorheen had de DS3 een te hoge mppt en bedrijfsspanningsbereik.
Misschien iets gebeurd met een software update?
Edit. Ow dat was al gemeld…..

https://emea.apsystems.co...3-DS3-H_2022-08-22-NL.pdf

Mijn DS3 die geruild waren met DS3-L:

Voorbeeld goede dag met de DS3-L met een buitentemperatuur van 35 graden toen:

Ik heb toentertijd met @alwind dm contact gehad die draaide toen met DS3 en dat ging voor geen meter. Uiteindelijk had hij ze ook vervangen met DS3-L en draaide daarna ook goed. Dit was allemaal ergens eind mei dit jaar.

Ps ik heb de JAM54S30-405-HC panelen.

[Voor 52% gewijzigd door Gratje op 18-10-2022 22:10]

• DrLivingstoned
Dat maakt het verhaal wel interessant.

Als ik het goed begrijp zijn dus de DS3 (na update) en DS3-L hetzelfde voor wat betreft de werking.
Echter de DS3 kan veel zwaardere panelen aan (en wellicht robuuster).

Dan zou het beter zijn voor de DS3 te kiezen, want de prijsverschillen zijn soms maar een paar tientjes.
En ik heb er maar een paar nodig ...

Dan zou het enige argument voor de DS3-L nog zijn dat je 7x een DS3-L op een fase mag hebben, en maar 5x een DS3 vanwege het grotere vermogen.

Wat is jullie mening hierover ?

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Ik kan alleen zeggen dat mijn L het top doet en dat die ook verkrijgbaar zijn. Ik heb al heel lang geen DS3 meer in een webwinkel gezien.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• SenH
  • Niet online
Ik heb het nog even nagevraagd bij APS EMEA helpdesk, reageren super snel trouwens. :) Het klopt dat je de omgevings temp. moet invullen in de e-decider 1.4 en niet de paneel temp. Ze bevestigen dus compatibiliteit met JAM54S30-410/MR. Aftoppen met DS3-L zal in mijn geval verwaarloosbaar zijn.
The information is correct.
Additional advice:
If the PV panel is NOT due south, then please consider DS3-L first.
Toch wordt DS3-L nog geadviseerd bij andere ligging, wat bevestigt dat @Gratje en @alwind hier betere resultaten mee boeken.

Verder twijfel ik soms of er veel hardware matige verschillen zijn in de DS3 reeks. Het voelt eerder aan als 1 model met software matige beperking van de range, aangezien ze zoveel kunnen fixen met FW updates. })

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:46
Met 400W panelen heb je eigenlijk geen voordeel aan de DS3. Het gaat vrij letterlijk om minuten werk per jaar dat een 400W paneel boven de 365W kan leveren (Het maximum per kanaal op de DS3-L)

Er is een reden dat geaccepteerd wordt dat je een 400W paneel aan de 290VA Enphase IQ7+ hangt... (Al is die erg economisch gedreven - De 365VA IQ7A is echt schreeuwend duur)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• DrLivingstoned
Iedereen nogmaals reuze bedankt, dit is genoeg info om een beslissing te maken.
Fijn dat jullie er zijn om zo snel nuttige info te geven . TOP !

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:13
SenH schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 07:11:
En toch klopt dit niet...

Datavoorbeeld: Shingled 60SBF cell module ThxxxPMB5 (Datasheet toevallig openstaan)

Voltage grafiek is aanwezig voor 0,20,40,60,80 graden Cell. STC is gelabeld met 'Cell temperature 25C)

25 graden CELLL: STC 38.9 vmp
20 graden ambient: NOCT 37.1 vmp (dus 1.8v lager / 4,63% lager)
Coefficient: -0.27%

4.63 / 0.27 = 17.14 graden boven STC cell temperatuur.

Dat betekend dat de fabrikant uitgaat van een CELL temperatuur van 25+17.14= 42.17 graden celcius, bij omgevings temperatuur 20 graden met 800w/m2 instraling.

Als je deze gegevens invult bij APS tool, en bijv ambient 20 invult, zul je zien dat de vmp hoger ligt dan STC, en dus veel hoger dan noct. (terwijl noct juist uitgaat van ambient 20)

Ik vertrouw dan toch wat meer op de zonnepaneel fabrikanten en hun datasheets dan vage omschrijvingen bij tooltjes.. Want zoals je hierboven ziet, zit er al snel een groot verschil in ambient en cell.

Wat ook logisch is, hiervoor zijn nu eenmaal STC/NOCT bedacht, zie ook https://solardesignguide....est-conditions-explained/

Dus als je dat zou doorrekenen voor 35 ambient met 900w/m2.. dan zit je waarschijnlijk ergens richting de 70 graden.. (En veel lagere VMP)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee