Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wij hebben onlangs een bestaande woning gekocht welke niet is voorzien van zonnepanelen. Nu zit ik te kijken of zonnepanelen voor deze woning überhaupt rendabel (kan) zijn.

Situatie:
- gezin met 2 kinderen van 3 en 6
- gasloos
- warmtepomp (vloerverwarming / koeling)
- puntdak aan voorkant
- tuinkant met schuine dak is noordwest
- jaarverbruik ca. 3500 kWh

Zelf heb ik even zitten puzzelen met de tooling van SolerEdge en heb vanwege de afmeting/ruimte 8 panelen van 360 W geplaatst, maar zit nog met de volgende vragen:
- alsnog panelen aan de tuinkant (NW) plaatsen? (dit ivm afbouw saldering c.q. verdeling over de dag)
- type omvormer; micro? Had laatst namelijk een gesprek met Enie.nl en die gaven aan dat er minimaal 4 panelen nodig waren om een string omvormer te kunnen activeren. Overigens keek hij enkel naar de tuinkant, want voorkant zou lastig zijn.

Schaduw van nabij liggende gebouwen zullen naar schatting minimaal zijn.

Afmeting van het dak heb ik bepaald met behulp van google maps en getracht de dakpannen te tellen.. Dat laatste was mij alleen te onduidelijk omdat ik niet exact weet welke dakpannen erop liggen, maar zover ik heb kunnen berekenen kloppen de afmeting aardig.

Hamvraag is dus uiteindelijk of dit überhaupt gaat passen / werken c.q. efficiënt is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYN_h9TphRmRUwCcmvalwXPmYQQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PCukkitkea2FV9UJLLpZhozx.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLAGd0wFEyGUi3Y04Dw9GPpVV9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqH2N9jPxOdydLAR8RPQTMp5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yaPyuS0VWnjgCnO6qL4xNJ-rOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/agI7PifEt0yC1wm0l4SSi8mt.jpg?f=fotoalbum_large

Dakpannen tellen =]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1rDXLj0uxq3loPQv3jZdL-M0bY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Quf1NAkjDrGD4mbaO0It0446.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fOF0yBpMft4iTIFI3RY3RdoJV0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wRSCUaUhEpiASOoVn6C7BkY0.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:01
Rendabel ... Op de kop onder de grond zo ongeveer... Is dat echt een vraag bij je?

Je schets ziet er redelijk realistisch uit wat mij betreft als je kijkt naar de panelen van de buren
Maar neem ook die garage/schuur mee en NW is ook echt goed rendabel te doen.

Alleen zie ik geen goed werkend systeem uit dit dak komen met SolarEdge. En string omvormers hebben inderdaad 3-4 panelen per string nodig...

Dus... APS DS3-L micro omvormers... Of wat duurder Enphase.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:44

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Met APS kom je denk ik niet lekker uit qua even aantallen (per micro is het 2 panelen) per vlak waardoor het minder efficiënt is qua kosten. Verder sluit ik mij bij @Ronald aan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:38:
Rendabel ... Op de kop onder de grond zo ongeveer... Is dat echt een vraag bij je?

Je schets ziet er redelijk realistisch uit wat mij betreft als je kijkt naar de panelen van de buren
Maar neem ook die garage/schuur mee en NW is ook echt goed rendabel te doen.

Alleen zie ik geen goed werkend systeem uit dit dak komen met SolarEdge. En string omvormers hebben inderdaad 3-4 panelen per string nodig...

Dus... APS DS3-L micro omvormers... Of wat duurder Enphase.
Haha, wellicht niet helemaal juist verwoord :$

De kerel van Enie.nl gaf aan dat een paneel op de schuur niet kon vanwege aansluiting ed.. vandaar dat ik die niet heb meegenomen in deze schets. Maar dat zou dus wel kunnen alsook panelen aan de tuinkant (NW) begrijp ik..

De Enphase kwam ik al tegen, maar de APS DS3-L niet.. Zit daar veel verschil tussen c.q. wat is te adviseren?

@DukeBox betekent dit dat APS per definitie afvalt en ik voor Enphase zou moeten gaan of is het een kwestie van iets andere set-up?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
APS kun je ook een enkel paneel aan hangen... Het kan alleen nuttig zijn, bijvoorbeeld op je uitbouwtje, om een set van 2 lomp grote 500Wp panelen te leggen in plaats van 3x 360... Dan heb je maar 1 DS3 nodig (het iets zwaardere broertje)

Heb je stroom in je schuur? Hoe is het bekabeld (Als in zitten er tussen meterkast een schuur spullen/wandcontactdozen?)

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 09-06-2022 17:03 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:53

JvS

Ik heb hem zelf ook

beyazz06 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:58:
[...]
@DukeBox betekent dit dat APS per definitie afvalt en ik voor Enphase zou moeten gaan of is het een kwestie van iets andere set-up?
Nee, het betekent dat je bij 7 panelen je 7 enphase converters nodig hebt of 4 APS, terwijl je met 8 panelen 8 enphase converters nodig hebt, en nog steeds maar 4 van APS. Oneven is dus niet optimaal gebruik van APS. Het maakt APS niet ineens ongeschikt of minder rendabel. Enphase is bij wat hogere vermogen (>295watt) een stukje duurder dan APS per paneel. Ook bij 7 panelen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

beyazz06 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:58:
Per APC DS3(L) sluit je 2 panelen aan, als je op meerdere dakvlakken op een oneven aantal uitkomt qua panelen is de omvormer dan naar verhouding erg duur. Uiteraard kan je de DC kabels ook verlengen maar dat is niet altijd even makkelijk. Wat het beste is is meer een kwestie van uitrekenen wat het goedkoopst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:02:
APS kun je ook een enkel paneel aan hangen... Het kan alleen nuttig zijn, bijvoorbeeld op je uitbouwtje, om een set van 2 lomp grote 500Wp panelen te leggen in plaats van 3x 360... Dan heb je maar 1 DS3 nodig (het iets zwaardere broertje)

Heb je stroom in je schuur? Hoe is het bekabeld (Als in zitten er tussen meterkast een schuur spullen/wandcontactdozen?)
Goeie tip wat betreft de uitbouw, was ik nog niet op gekomen!

Schuur bevat elektra (wandcontactdoos). Naar verwachting zal er een leiding naar de meterkast lopen; begrijp ik goed dat je eventueel via deze weg het paneel kan verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

beyazz06 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:00:
begrijp ik goed dat je eventueel via deze weg het paneel kan verbinden?
De zogenaamde 'stekker panelen' configuratie mocht officleel tot 517.5 W (2.25A) per groep. Wil je meer dan zou je mogelijk met een PV verdeler kunnen werken als er niet 'tussen' de schuur en je meterkast zit.

* 600 Wp wordt op diverse sites genoemd als grens, anderen hebben het over een 'setje' panelen. Kijk je naar supersolar, die geven zelf aan dat 930 Wp mag (3 stuks van hun 310 Wp panelen). Oftewel, echt helemaal duidelijk is het niet. Persoonlijk zou ik 1 DS3-L micro omvormer als max aanhouden met een stekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Stekker panelen mogen geheel niet meer.

Gewoon PV verdeler... Vermogen gaat toch over wat ooit mocht heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:50
Het is alleen jammer dat aps op dit moment ( zo ver ik weet ) niet leverbaar is.
Als alternatief zou je nog naar hoymiles micro omvormers kunnen kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ronald schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:45:
Stekker panelen mogen geheel niet meer.
Dat kan je niet helemaal zo stellen, een installateur moet voldoen aan de nen1010 (en in dit geval specifiek de 2015 versie) bij het aanbrengen van technische installaties (w.o. een PV installatie), deze mag dus géén stekker sets plaatsen bij klanten. Het is zelfs discutabel of een PV verdeler is toegestaan, ik zelf denk van niet.

Als consument heb je hier niets mee te maken (al is gezond verstand wel een pré), de NVWA is de enige die mag verbieden (cq. moet ingrijpen) op consumenten producten die als onveilig worden gezien.
Deze laatste is niet aangepast en laat het nog steeds toe om pv stekker sets te verkopen (aan consumenten) én te gebruiken (door consumenten).

Volgens de Europese regelgeving is het echter niet toegestaan, het zou dus kunnen dat er op termijn verandering komt in de huidige NVWA m.b.t. stekker panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
PV verdeler is gewoon een onderverdeler met een rare naam. Waarom zou dat niet mogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ronald schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:11:
PV verdeler is gewoon een onderverdeler met een rare naam. Waarom zou dat niet mogen?
Met 2 panelen zou dat wel mogen maar de gehele installatie zoals in de TS staat niet want die gaat over de maximale aansluitwaarde heen bij een PV verdeler.

Volgens dezelfde nen1010:2015 regels (althans, zo staat het in de ABS en :hager documentatie) mag een PV verdeler alleen ingezet worden voor PV installaties tot 3 kVA (per fase).
Ramon_1984 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:57:
Het is alleen jammer dat aps op dit moment ( zo ver ik weet ) niet leverbaar is.
Ze komen al weer mondjes maat binnen, levertijd al binnen 2/3 weken, de non L versie is zelfs al weer redelijk verkrijgbaar.

[ Voor 23% gewijzigd door DukeBox op 09-06-2022 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
DukeBox schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:06:
[...]

Dat kan je niet helemaal zo stellen, een installateur moet voldoen aan de nen1010 (en in dit geval specifiek de 2015 versie) bij het aanbrengen van technische installaties (w.o. een PV installatie), deze mag dus géén stekker sets plaatsen bij klanten. Het is zelfs discutabel of een PV verdeler is toegestaan, ik zelf denk van niet.

Als consument heb je hier niets mee te maken (al is gezond verstand wel een pré), de NVWA is de enige die mag verbieden (cq. moet ingrijpen) op consumenten producten die als onveilig worden gezien.
Deze laatste is niet aangepast en laat het nog steeds toe om pv stekker sets te verkopen (aan consumenten) én te gebruiken (door consumenten).

Volgens de Europese regelgeving is het echter niet toegestaan, het zou dus kunnen dat er op termijn verandering komt in de huidige NVWA m.b.t. stekker panelen.
Inderdaad. Een vriend van mij heeft vorig jaar nog zonnepanelen met stekker via Amazon gekocht en op zijn balkon gemonteerd. Kan dus prima.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Dank iedereen voor de input!

Heb voor alsnog de volgende twee scenario's, oa vanwege budget (zou max. 5k zijn, maar ik vermoed dat ik met deze setup erboven kom dus enige rek zou eventueel kunnen of er moeten x aantal panelen alsnog af):

Scenario 1:
- 11 x Jinko 420 WP N-Type Paneel
- Afmetingen (1722 x 1134 x 30 mm, 22 KG)
https://www.solar-outlet....-all-black-half-cell.html
- 6 x APS DS3 micro omvormers
https://solargarant.nl/apsystems-ds3-micro-omvormer/

In totaal: 4.620

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9Jm4-EYJL4kXGHPk6t6wFevwug=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dl7C5enhUjxvLtM8YIFEzIlY.png?f=user_large

Scenario 2:
- 9 x Jinko 420 WP N-Type Paneel
- Afmetingen 1722 x 1134 x 30 mm
https://www.solar-outlet....-all-black-half-cell.html

- 5 x APS DS3 micro omvormers
https://solargarant.nl/apsystems-ds3-micro-omvormer/

- 2 x JA Solar JAM72S-30-540-MR
- Afmetingen 2279 x 1134 x35mm
- 1 x APS DS3 omvormer
https://www.winkelman-zon...-perc-zilver-frame-h.html

In totaal: 4.860

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lg2eZFZv4CFjWOa99s0enkCzfj8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/slAys13LLncyXaQGmgg4X6cO.png?f=user_large

Hier zit ik alleen met de micro-omvormers, de APS DS3 heeft als ik het goed begrijp een max. van 880w. Voor de JA Solar panelen zou dit niet voldoende zijn met 540WP per paneel?

Ik neig zelf naar Scenario 1, dit vanwege installatie gemak (aanname) alsook vanwege vergunning die ik mogelijk nodig heb bij scenario 2 ivm de panelen op de uitbouw.

[ Voor 12% gewijzigd door beyazz06 op 10-06-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Die JKM420N-54HL4-BK zijn niet compatible de APS DS3 series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:51:
Die JKM420N-54HL4-BK zijn niet compatible de APS DS3 series.
Kan je aan deze noob wellicht ook toelichten waarom deze niet compatible zijn; waar zou ik op moeten letten? :9
Overigens ga ik de boel niet zelf installeren, laat ik doen c.q. zal niet klakkeloos iets bestellen :) Ben mij momenteel voornamelijk aan het oriënteren/informatie aan het verzamelen hoe het zou moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

beyazz06 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:57:
Kan je aan deze noob wellicht ook toelichten waarom deze niet compatible zijn; waar zou ik op moeten letten?
Je zit met de opzet spanning, daarvoor moeten het minimaal 60 (of 120 halve) cellen zijn voor de DS3 serie.

Die JA's kunnen als het goed is wel (zijn 144 halve cellen). Op je NW dakdeel kan je die in landscape daar qua Wp/m² net ook kwijt volgens mij, dan gaat je €/Wp ook omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:16
DukeBox schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:03:
[...]

Je zit met de opzet spanning, daarvoor moeten het minimaal 60 (of 120 halve) cellen zijn voor de DS3 serie.

Die JA's kunnen als het goed is wel (zijn 144 halve cellen). Op je NW dakdeel kan je die in landscape daar qua Wp/m² net ook kwijt volgens mij, dan gaat je €/Wp ook omlaag.
Waar moet je dan precies naar kijken; de "Peak Power Tracking (PPT) Voltage", of is alleen het aantal cellen bepalend? In de documentatie van panelen is het mij niet altijd duidelijk of er hele of halve panelen bedoeld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 14-05 15:26
XWB schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 23:42:
[...]

Inderdaad. Een vriend van mij heeft vorig jaar nog zonnepanelen met stekker via Amazon gekocht en op zijn balkon gemonteerd. Kan dus prima.
Kan zeker prima. Het mag alleen niet. Mocht er dus een probleem komen, brand uitbreken bv, loopt je het risico dat de verzekering niet uitkeert, omdat je installatie niet deugdelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

ASW1 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:36:
Waar moet je dan precies naar kijken; de "Peak Power Tracking (PPT) Voltage", of is alleen het aantal cellen bepalend?
Het gaat om het aantal cellen, iedere cel levert een minimaal voltage voor de DS3 zijn er minimaal 60 of 120 halve voor nodig om zonder problemen te werken.
In de documentatie van panelen is het mij niet altijd duidelijk of er hele of halve panelen bedoeld worden.
Hoeveel cellen een paneel heeft staat gewoon in de spec sheet.
Die van JA-solar:
No. cells 144 (6x24)
https://www.jasolar.com//...706/20210706053235549.pdf

Die van JinKO:
No. of cells 108 (6×18)
https://jinkosolar.eu/fil...L4-(V)-F1-GE&%20EN-EU.pdf
borft schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:41:
Kan zeker prima. Het mag alleen niet. Mocht er dus een probleem komen, brand uitbreken bv, loopt je het risico dat de verzekering niet uitkeert, omdat je installatie niet deugdelijk is.
Pertinente onzin, het mag.

[ Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 10-06-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Sterk argument, goed onderbouwd ook. Zover ik weet is het sinds 2015 niet meer toegestaan volgens de nen1010 (hiervoor mocht je tot 600W via een stekker invoeden), waaraan, volgens mij, je huisinstallatie moet voldoen. Could be wrong tough.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

borft schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:54:
Sterk argument, goed onderbouwd ook.
Moet ik het nog een keer onderbouwen ? Een paar posts naar boven heb ik dat al gedaan: DukeBox in "Zonnepanelen rendabel?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
DukeBox schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:55:
[...]

Moet ik het nog een keer onderbouwen ? Een paar posts naar boven heb ik dat al gedaan: DukeBox in "Zonnepanelen rendabel?"
je hebt helemaal gelijk, ik heb niet goed gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
DukeBox schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:17:
[...]

Het gaat om het aantal cellen, iedere cel levert een minimaal voltage voor de DS3 zijn er minimaal 60 of 120 halve voor nodig om zonder problemen te werken.
Op het datasheet van de DS3 staat niets over cells, naar welke specificatie moet je daar dan kijken?

Op de website van solar garant staat "De APSystems DS3 is voor panelen van 60- 120 of 72 tot 144 cellen en tot 550 Wp geschikt." en weer op andere sites wordt de DS3 geadverteerd als "60/72 cells"
Kan er geen touw aan vastknopen eerlijkgezegd.

Edit: deze compatibility tool gevonden: https://emea.apsystems.co...e-decider-for-EMEA-1.html
Ik heb een aantal DS3's in bestelling staan voor 108 cell panelen die inmiddels wel op het dak liggen. Volgens die compatibility checker moet dat goed gaan tot een temperatuur van 62 graden.
Wanneer ik als maximum paneeltemperatuur 63 graden invul dan krijg ik te zien dat de DS3 niet compatibel is. Zou dat goed gaan of moet ik op zoek naar andere panelen of omvormers?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JZSZvjSF6x7z-ZTHopCkCNJWZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/06nsWpN6bUN1o3k4nAl33sMc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door ASW1 op 10-06-2022 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

Eigenlijk zou er in het bouwbesluit aanvullende eisen mbt dakontwerp moeten komen; eigenlijk is het schandalig dat er van die ingewikkelde dakconstructies worden gebouwd. Dat is toch niet meer van deze tijd.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:03:
[...]

Dank voor de toelichting, zal ook eens kijken of ik die JA's idd op de NW dakdeel kan plaatsen c.q. hoe zich dat weerhoudt tov de scenario's van nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-05 14:45
ASW1 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:21:
[...]

Op het datasheet van de DS3 staat niets over cells, naar welke specificatie moet je daar dan kijken?

Op de website van solar garant staat "De APSystems DS3 is voor panelen van 60- 120 of 72 tot 144 cellen en tot 550 Wp geschikt." en weer op andere sites wordt de DS3 geadverteerd als "60/72 cells"
Kan er geen touw aan vastknopen eerlijkgezegd.
het heeft eigenlijk ook niks met cells te maken, in zoverre dat het eigenlijk alleen gaat over de V.
en dan de Voc en de Vmpp om preciezer te zijn. ;)

een omvormer start pas als hij een Voc krijgt uit de panelen.
dit is de V als het paneel nog niks doet. (Voltage Open Clem)

daarna gaat de mpp een beetje proberen er stroom uit te halen en dan meer en meer.
tot hij het optimum punt geeft gevonden.
zie de IV grafiek die veel panelen geven. voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ow7y5E0nVOcCQpaanZQmfTo0zxY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h6yixDaIccgYV9GPGV3ZfTFH.jpg?f=user_large
dan heb je de Vmpp. ;)

de DS3 die heeft dus Maximale Ingangsspanning 60V.
dus de Voc moet onder de 60V blijven.
(dit ook als het paneel -10 graden koud is, de Vmpp en de Voc stijgen als hij koud word en dalen als hij warm word. ik gebruik vaak gewoon 10% + en - er voor komt aardig in de richting maar je kunt het ook preciezer uit rekenen.)

de DS3 die heeft dus Spanningsbereik MPPT 25V-55V.
hier tussen wil je de Vmpp houden. (en ook hier 10% temperatuur, zie hier boven.)

de Aanbevolen vermogensbereik (STC) PV module, die kun je verder totaal negeren.
dat is voor mensen die het niet snappen. ;)

edit:
je hebt ook nog de Maximale Ingangsstroom van 2x20A.
dit is de kortsluit uit het paneel, dus soms kun je oude panelen vinden die je dan 2x parallel op 1 poot kunt aansluiten.
zo kun je dus 2x2x+/-250Wp aan deze omvormertje hangen zonder problemen. >:)
(en er zijn al genoeg mensen die dit punt negeren en er over heen gaan zonder problemen, maar dat is wat advanced stuf en laat ik er even buiten.)
hij zal natuurlijk nooit meer als 880VA leveren, maar 1000Wp kan wel als je zin hebt.
het topt dan af en toe een beetje af, maar dat is geen ramp. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 10-06-2022 14:59 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

ASW1 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:21:
Zou dat goed gaan of moet ik op zoek naar andere panelen of omvormers?
Voornamelijk de opstart/nominale spanning is eigenlijk te laag. De L versie is nog het meest geschikt maar als ze ongunstig liggen qua zon en/of schaduw dan heb je kans dat de opstart spanning te laag is.
migjes schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:51:
het heeft eigenlijk ook niks met cells te maken, in zoverre dat het eigenlijk alleen gaat over de V.
en dan de Voc en de Vmpp om preciezer te zijn. ;)
In basis wel aangezien het aantal cell's direct gerelateerd is in het (minimale) voltage.

[ Voor 31% gewijzigd door DukeBox op 10-06-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
DukeBox schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:02:
[...]

Voornamelijk de opstart/nominale spanning is eigenlijk te laag. De L versie is nog het meest geschikt maar als ze ongunstig liggen qua zon en/of schaduw dan heb je kans dat de opstart spanning te laag is.
Maar volgens hun compatibility checker kan het wel, of in ieder geval tot 62 graden.

De kans dat de panelen een dergelijke temperatuur hebben tijdens het opstarten is toch vrijwel nul, of interpreteer ik het verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
DukeBox schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:02:
[...]

[...]

In basis wel aangezien het aantal cell's direct gerelateerd is in het (minimale) voltage.
als je naar het nieuwe spul kijkt dan vaak wel.
maar er zijn ook panelen die hebben intern de cellen parallel staan.
en als je werkt met dunne film panelen dan is het ook weer anders.
en dan heb je nog wel meer exoten maar die zie je vrij weinig.

dus ik gebruik liever niet de cel methode. ;)
(ik heb zelf panasonic panelen, dan heb je een mono cell met daar boven op geplakt een laagje dunne film.
dit maakt dingen weer heel anders b.v.)
ASW1 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:08:
[...]

Maar volgens hun compatibility checker kan het wel, of in ieder geval tot 62 graden.

De kans dat de panelen een dergelijke temperatuur hebben tijdens het opstarten is toch vrijwel nul, of interpreteer ik het verkeerd?
panelen/cellen kunnen goed 110 graden worden in de zon, onderschat die niet. ;)
en in de winter kunnen ze goed -10 graden zijn.
(standaard word gerekend met 25 graden cel temperatuur, staat in je datasheet van het paneel zoek het op voor de andere waardes die daar bij komen kijken. )

de 10% regel is wel tof, maar een beetje grof, preciezer uit rekenen kun je ook met sunnydesign of handmatig. ;)
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

migjes schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:18:
als je naar het nieuwe spul kijkt dan vaak wel.
Ik dacht dat het zowel bij oude als nieuwe was dat je 0.5 Volts per cel (0.25 Volt per halve cel) moet rekenen bij 25 graden en volle instraling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• migjes
DukeBox schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:47:
[...]

Ik dacht dat het zowel bij oude als nieuwe was dat je 0.5 Volts per cel (0.25 Volt per halve cel) moet rekenen bij 25 graden en volle instraling.
grofweg jep.
(was halve cel ook niet gewoon 0,5V per cell? en dan 2x parallel in het paneel?
heb ik zelf eigenlijk nog nooit naar gekeken om eerlijk te zijn :? )

maar er zijn ook panelen die hebben b.v. 3x20cellen setup.
dus 3x parallel en 20x serieel, en dat geeft weer een heel ander berekening.

beter is gewoon zeggen: Vmpp + en - 10% binnen bereik + Voc + en - 10% binnen bereik dan zit je altijd goed. ;)
(of als het echt krap moet, dan even handmatig of andere tools gebruiken, maar is eigenlijk zelden nodig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Maar nogmaals, het gaat over inschakelspanning dus dat zou toch gewoon goed moeten gaan in mijn geval.
Alleen wanneer er midden op een warme dag zou worden afgeschakeld om één of andere reden en je zet de boel daarna weer aan dan zou het kunnen dat de boel niet opstart. Begrijp ik dat zo goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@migjes Het enige dat ik zelf ervaren heb is dat panelen zoals de JA Solar 405Wp AM54S30-405/MR-B met 108 halve cellen en een Vmp van 29,47 regelmatig uitvallen met een DS3 als er een wolk over komt.
Ik wil ze binnenkort gaan testen met de DS3-S of 2 stuks in serie met een DS3-H.

Aangezien ik eigenlijk geen hogere Vmp tegen kom bij < 60 cellen trok ik de conclusie dat je minimaal 60 cellen nodig hebt voor een stabiele werking. Dit wordt ook door APS zelf 'simplistisch' gesteld.

[ Voor 35% gewijzigd door DukeBox op 10-06-2022 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
DukeBox schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:01:
@migjes Het enige dat ik zelf ervaren heb is dat panelen zoals de JA Solar 405Wp AM54S30-405/MR-B met 108 halve cellen en een Vmp van 29,47 regelmatig uitvallen met een DS3 als er een wolk over komt.
Ik wil ze binnenkort gaan testen met de DS3-S of 2 stuks in serie met een DS3-H.

Aangezien ik eigenlijk geen hogere Vmp tegen kom bij < 60 cellen trok ik de conclusie dat je minimaal 60 cellen nodig hebt voor een stabiele werking. Dit wordt ook door APS zelf 'simplistisch' gesteld.
Dat is precies het paneel waar het om gaat, dus dat beantwoord dan mijn vraag. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

ASW1 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:37:
Dat is precies het paneel waar het om gaat, dus dat beantwoord dan mijn vraag. |:(
Vandaar dat die panelen nog goed te krijgen zijn voor weinig denk ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
DS3 wil wat veel spanning hebben, DS3-L iets minder.

Panelen met wat meer cellen/halve cellen beter dus, maar uiteindelijk gaat het om spanning, niet cellen.

Hyundai parallel shingled zitten ook wat hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:56:
DS3 wil wat veel spanning hebben, DS3-L iets minder.

Panelen met wat meer cellen/halve cellen beter dus, maar uiteindelijk gaat het om spanning, niet cellen.

Hyundai parallel shingled zitten ook wat hoger.
De Hyundai VG 410Wp PERC Shingled Zwart Frame (HiE-S410VG) met 60 cellen zou dus een alternatief kunnen zijn voor de Jinko panelen met de DS3 omvormers?

Of zijn er andere panelen die te adviseren zijn? Ze moeten iig niet groter zijn dan de Jinko's (~171cmx110cm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
beyazz06 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:35:
[...]

De Hyundai VG 410Wp PERC Shingled Zwart Frame (HiE-S410VG) met 60 cellen zou dus een alternatief kunnen zijn voor de Jinko panelen met de DS3 omvormers?

Of zijn er andere panelen die te adviseren zijn? Ze moeten iig niet groter zijn dan de Jinko's (~171cmx110cm)
Ik kom de Longi LR5- 54HPH-410M tegen van 1722 x 1134mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
410Wp is prima op DS3-L

De Hyundai zijn compleet anders gebouwd... Kleine stripjes zonnecel als dakpannen aan elkaar. Mooi spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@ASW1 die zijn dus precies van die panelen met irritant lage Vmpp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ronald schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:09:
@ASW1 die zijn dus precies van die panelen met irritant lage Vmpp.
Bij warmteservice wordt hij verkocht als 120 cellen?
https://www.warmteservice...rigin=-tl009-10078-11000-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@ASW1 ik kijk naar datasheet. ~30Vmpp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ronald schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:12:
@ASW1 ik kijk naar datasheet. ~30Vmpp
Spec sheet kan ik zo gauw niet vinden maar op diverse andere sites staat hij wel als 108 cell. Denk dat warmteservice er dan naast zit op hun website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Warmteservice... Schoenmaker blijf bij je leest.
Ze zijn best goed op hun kern/originele business... maar PV? raar verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
DukeBox schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:01:

(en @ASW1 )
oke, een 30Vmpp dat word ongeveer 27Vmpp als de panelen heet worden, en dan tikt de DS3 er al uit. :?
irritant, dat wel. (ik hoop dat ik komende maand nog een DS3 kan scoren, wil wel eens gaan testen.)

dan heb je ook nog het volgende probleem.
een paneel word gemaakt, gaat dan de test bank op.
daar word gemeten 29Vmpp x 10,3Ampp = 300Wp of
daar word gemeten 31Vmpp x 9,6Ampp = 300Wp
dus word hij verkocht voor 300Wp
deze onzekerheid heb je altijd een beetje met panelen.
de Vmpp kan afwijken.

ik zit niet graag op de grens wat een omvormer kan.
best kies je iets wat lekker in zijn bereik zit.
zoiets is beter:
https://www.sun-solar.nl/...95-Wp_solar-Sunsolar-.pdf
of zo iets:
https://cdn.webshopapp.co...tr-jkm360-380m-6rl3-b.pdf
maar vast nog wel meer te verzinnen wat nog beter is.
met die kleine omvormertjes een paar Vmpp kan een wereld van verschil maken. ;)

tja warmteservice, die verkopen eigenlijk geen zonnepanelen, dat is een ander bedrijf die dat via de website van warmteservice doet.
en dan is het geluk hebben dat je een goede medewerker aan de balie treft, dan kun je er wel iets aardigs kopen, maar verwacht niet altijd die kennis aan de balie. ;)
(en als je wel zelf de kennis hebt, dan heb je vaan warmteservice niet nodig. ;) )

Pagina: 1