Wij hebben onlangs een bestaande woning gekocht welke niet is voorzien van zonnepanelen. Nu zit ik te kijken of zonnepanelen voor deze woning überhaupt rendabel (kan) zijn.
Situatie:
- gezin met 2 kinderen van 3 en 6
- gasloos
- warmtepomp (vloerverwarming / koeling)
- puntdak aan voorkant
- tuinkant met schuine dak is noordwest
- jaarverbruik ca. 3500 kWh
Zelf heb ik even zitten puzzelen met de tooling van SolerEdge en heb vanwege de afmeting/ruimte 8 panelen van 360 W geplaatst, maar zit nog met de volgende vragen:
- alsnog panelen aan de tuinkant (NW) plaatsen? (dit ivm afbouw saldering c.q. verdeling over de dag)
- type omvormer; micro? Had laatst namelijk een gesprek met Enie.nl en die gaven aan dat er minimaal 4 panelen nodig waren om een string omvormer te kunnen activeren. Overigens keek hij enkel naar de tuinkant, want voorkant zou lastig zijn.
Schaduw van nabij liggende gebouwen zullen naar schatting minimaal zijn.
Afmeting van het dak heb ik bepaald met behulp van google maps en getracht de dakpannen te tellen.. Dat laatste was mij alleen te onduidelijk omdat ik niet exact weet welke dakpannen erop liggen, maar zover ik heb kunnen berekenen kloppen de afmeting aardig.
Hamvraag is dus uiteindelijk of dit überhaupt gaat passen / werken c.q. efficiënt is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PCukkitkea2FV9UJLLpZhozx.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/wqH2N9jPxOdydLAR8RPQTMp5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/agI7PifEt0yC1wm0l4SSi8mt.jpg?f=fotoalbum_large)
Dakpannen tellen =]
:strip_exif()/f/image/Quf1NAkjDrGD4mbaO0It0446.jpg?f=fotoalbum_large)
Situatie:
- gezin met 2 kinderen van 3 en 6
- gasloos
- warmtepomp (vloerverwarming / koeling)
- puntdak aan voorkant
- tuinkant met schuine dak is noordwest
- jaarverbruik ca. 3500 kWh
Zelf heb ik even zitten puzzelen met de tooling van SolerEdge en heb vanwege de afmeting/ruimte 8 panelen van 360 W geplaatst, maar zit nog met de volgende vragen:
- alsnog panelen aan de tuinkant (NW) plaatsen? (dit ivm afbouw saldering c.q. verdeling over de dag)
- type omvormer; micro? Had laatst namelijk een gesprek met Enie.nl en die gaven aan dat er minimaal 4 panelen nodig waren om een string omvormer te kunnen activeren. Overigens keek hij enkel naar de tuinkant, want voorkant zou lastig zijn.
Schaduw van nabij liggende gebouwen zullen naar schatting minimaal zijn.
Afmeting van het dak heb ik bepaald met behulp van google maps en getracht de dakpannen te tellen.. Dat laatste was mij alleen te onduidelijk omdat ik niet exact weet welke dakpannen erop liggen, maar zover ik heb kunnen berekenen kloppen de afmeting aardig.
Hamvraag is dus uiteindelijk of dit überhaupt gaat passen / werken c.q. efficiënt is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PCukkitkea2FV9UJLLpZhozx.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/wqH2N9jPxOdydLAR8RPQTMp5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/agI7PifEt0yC1wm0l4SSi8mt.jpg?f=fotoalbum_large)
Dakpannen tellen =]
:strip_exif()/f/image/Quf1NAkjDrGD4mbaO0It0446.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/wRSCUaUhEpiASOoVn6C7BkY0.png?f=fotoalbum_large)