Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:05
Ik maak bijna alleen foto's op vakantie, maar wil wel dat die foto's van mooie kwaliteit zijn. Ik gebruikte ooit een simpele systeemcamera van Samsung (NX300) maar sinds die kapot is gegaan heb ik alleen een compactcamera (Canon G7 Mark II). Die maakt mooie foto's, ik ben ook tevreden over de bediening, maar die missen een beetje 'das gewisse etwas'. Wat ik daarmee bedoel: met de NX300 had ik iedere vakantie wel foto's ertussen die ik op canvas wilde printen en in de kamer ophangen. Dat heb ik nu niet meer. Daarnaast mis ik de mogelijkheid om echt in te zoomen in een paar gevallen dat dat nodig is. In de natuur wil je soms op een mooi detail of dier inzoomen waar je niet dichterbij kunt lopen en dan blijft het nu bij een veraf foto waarvan je dan achteraf zegt: dat zwarte vlekje daar, dat is een beer.

Ik wil vooral niet met een spiegelreflex gaan rondlopen en omdat ik de Canon eigenlijk wel prima vind en ik de bediening daarvan nu een beetje ken, wil ik bij dat merk blijven.

Ik twijfel nu tussen enerzijds:
Canon Powershot SX70 HS bridgecamera ca. € 650
Ik zie hier als voordelen dat ik maar één camera hoef mee te nemen en snel kan wisselen tussen normaal en ingezoomd fotograferen, dus vooral praktische voordelen.

en anderzijds:
Canon EOS M50 mark II systeemcamera ca € 1.000 incl 2 lenzen
Daarbij zie ik als voordeel dat met een tweetal lenzen (15-45 en 55-200) ik ook de combinatie heb tussen normale foto's en zoomfoto's maar daarnaast verwacht dat de foto's wat meer aansprekend kunnen worden. Dat laatste baseer ik met name op mijn ervaringen met de Samsung Systeemcamera.

Hoe kijken jullie naar mijn aannames omtrent de keuze voor bridge vs. systeem? Mis ik bepaalde voordelen (of zijn er duidelijke nadelen aan één van beiden?
Ik schrok met name van de prijzen van systeemcamera's en vind het lastig om in te schatten of de kwaliteit mee geschaald is. Ik koop nu alleen een body waar ik destijds een hele set met 2 lenzen voor kreeg.

Bonusvraag: weet iemand of het met één van deze camera's mogelijk is lang aan één stuk te filmen? Ik wil wel eens optredens van mijn orkest opnemen met meerdere camera's en dan zou ik ook deze ergens kunnen neerzetten.

Dank alvast!! _/-\o_ _/-\o_

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Beste antwoord (via Patrick_6369 op 26-10-2022 20:02)

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:05
De SX70 heeft een veel kleinere sensor dan je G7X Mark II en komt qua beeldkwaliteit zelfs te kort t.o.v. een moderne smartphone.
Het M-systeem van Canon was jaren het zwarte schaap in de familie en is nu met het aps-c R-systeem (R7 en R10) helemaal ten dode opgeschreven.
Probeer een mooie tweedehands Sony RX10 IV te bemachtigen. Dat is een bridgecamera met dezelfde sensor als in je G7X Mark II, maar dan met 25x zoom. De lens is ook scherper dan de lenzen van de M50.

Dat je NX300 zo goedkoop was, heeft waarschijnlijk te maken met de periode waarin je deze kocht: nadat Samsung heeft aangegeven om te stoppen met het maken van camera's.

Lang aan 1 stuk filmen lukt met de meeste fotocamera's niet vanwege het Europese belastingsysteem. Camera's die 30min of langer kunnen filmen zijn videocamera's en die worden zwaarder belast. Vandaar dat veel fotocamera's (dus ook de RX10 IV) maar 29min en 59sec kunnen filmen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Universal Creations
De SX70 heeft een veel kleinere sensor dan je G7X Mark II en komt qua beeldkwaliteit zelfs te kort t.o.v. een moderne smartphone.
Het M-systeem van Canon was jaren het zwarte schaap in de familie en is nu met het aps-c R-systeem (R7 en R10) helemaal ten dode opgeschreven.
Probeer een mooie tweedehands Sony RX10 IV te bemachtigen. Dat is een bridgecamera met dezelfde sensor als in je G7X Mark II, maar dan met 25x zoom. De lens is ook scherper dan de lenzen van de M50.

Dat je NX300 zo goedkoop was, heeft waarschijnlijk te maken met de periode waarin je deze kocht: nadat Samsung heeft aangegeven om te stoppen met het maken van camera's.

Lang aan 1 stuk filmen lukt met de meeste fotocamera's niet vanwege het Europese belastingsysteem. Camera's die 30min of langer kunnen filmen zijn videocamera's en die worden zwaarder belast. Vandaar dat veel fotocamera's (dus ook de RX10 IV) maar 29min en 59sec kunnen filmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-06 12:28
Phoe... waar te beginnen :)

Twee hele algemeenheden, want budget is belangrijk.
Ten eerste krijg je over het algemeen waar voor je geld... dus meer geld betekent beter. Maar het kan betekenen dat de camera een betere lens heeft, of sneller is, of meer features heeft. Dus meer is beter, maar het is zinvol om te kijken wat er dan beter is.

Tweede: Tweedehands krijg je méér fotografie voor je geld. Ontwikkeling in de fotowereld gaat niet spectaculair. Lenzen zijn al (letterlijk) 100 jaar bekend en een camera van 5 jaar geleden is echt goed. Moderne camera's zijn vooral sneller en hebben geavanceerde autofocus. Maar het plaatje dat eruit komt is niet te onderscheiden van een 5 jaar oudere camera.

Bridgecamera's zijn handig, je hoeft nooit lenzen te wisselen. De sensor is relatief klein wat niet goed is voor de beeldkwaliteit, en de lens kan vaak heel veel zoomen. De lens en de sensor zijn wel helemaal op elkaar afstemd.

Bij camera's met een grote sensor zijn grote zoomranges niet gebruikelijk; 8-10x is zo'n beetje de bovengrens, waar een bridge camera wel 25 of 60x zoom heeft. Vaak kiest een fabrikant ervoor om andere aspecten in een lens te brengen en hem minder zoom te geven.

Bij camera's met verwisselbare lenzen heb je dus een grotere sensor, maar het is dan onmogelijk om één lens te maken die alles kan. Daarom heb je verschillende lenzen, om een bepaald aspect te optimalizeren dat jij op dat moment belangrijk vindt. Die ene zoomlens die alles doet is er vaak wel, maar andere lenzen zijn er toch niet voor niets - ik heb een half dozijn lenzen en niet één die bedoeld is om alles te doen. Dat is een keuze die je hebt met een systeem of (tweedehands) spiegelreflexcamera, en bij een bridge is die keuze vóór jou gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Bedankt @Universal Creations en @Tarquin voor jullie uitgebreide reactie.

Naar aanleiding van de eerste reactie over de Canons heb ik die maar snel losgelaten. Ik zou niet zomaar op de eerste de beste vertrouwen, maar gezien de tags van @Universal Creations vertrouw ik dat wel.

Met de algemene toelichting van @Tarquin concludeer ik voor mezelf dat ik beter van de verwisselbare lenzen kan wegblijven. Daar ben ik dan toch te veel een vakantiefotograaf voor om te wisselen. Ik bedacht me nu ik er nog eens goed over nadacht dat ik vroeger met de Samsung systeemcamera ik ook wel eens geen zoomfoto's maakte omdat ik geen zin had om de zoomlens er op te zetten...

Blijkbaar is de Sony DSC-RX10 de enige (compact)camera met een grote sensor én zoommogelijkheden. Buiten dat de investering wel een stukje groter is dan ik dacht, ook 2e hand wat ik zo kan vinden, vind ik het gewicht nog wel een dingetje. Ruim een kilo - mijn huidige compactcamera is 320 gram en die vind ik al best zwaar voor zo'n dingetje - dus ik vraag me af of me dat niet gaat tegenstaan. Helaas is de camera nergens in de buurt voorradig om eens vast te pakken.

Ik ga nog eens veel reviews lezen van de RX10 - ze zijn overwegend positief maar nu niet alleen de conclusie lezen om te kijken of dat ook punten zijn die ik belangrijk vind.

[ Voor 46% gewijzigd door Patrick_6369 op 20-10-2022 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:21
@Patrick_6369
Dat (relatief) hoge gewicht komt door de combinatie van een grotere (1 inch) sensor, veel zoom en een lichtsterke lens. Dat maakt de RX10 ook zo'n goede camera, maar daar betaal je dus voor in gewicht (en prijs). Als je een compactere camera wilt zal je ergens een concessie moeten doen.

Ik zou sowieso minimaal bij een camera met 1 inch sensor blijven, anders is het sowieso een achteruitgang t.o.v. wat je nu hebt. Als je dan toch 20-25x zoom wilt, dan is haast je enige alternatief een Panasonic FZ2000, maar die weegt nagenoeg hetzelfde en de lens van de RX10 IV is volgens mij een stuk beter.

Je enige optie is dan dus genoegen nemen met minder zoom. Het enige alternatief wat ik dan zo kan bedenken is een Sony RX100 VI of VII. Dan praat je echter over 8x zoom, wat dus wel wat meer is dan je nu hebt, maar een stuk minder dan de RX10.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
De Sony RX is een behoorlijke topcamera in het bridge/superzoom segment.
Kost ook aardig wat maar maakt zeker erg mooie foto's - dat geld is wel ergens aan besteed zeg maar.

Is de Panasonic FZ series niets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
De lenzen van de FZ-serie zijn helaas niet zo super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Bedankt alweer!
De Panasonic FZ-serie is wel een oplossing voor de prijs, gewicht en omvang zijn nauwelijks minder. Om eerlijk te zijn hik ik daar nu nog het meeste tegen aan (omdat ik bij een fotozaak een uurtje verderop heb gevonden dat ze de RX10 2e hands aanbieden).
Bovendien heb ik nu ook van die Panasonic aardig wat reviews gelezen en op papier zijn ze bijna gelijkwaardig lijkt het, maar de Panasonic is in de praktijk overal een tandje minder en geeft men toch de voorkeur aan de Sony.
Ik ga volgende week maar eens met de vrouw daarnaartoe en eens kijken hoe die er uit ziet, voelt enzo en dan hak ik de knoop door: de RX10 of ik blijf bij de G7X en neem het gebrek aan zoom op de koop toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Wellicht is de Nikon Z30 i.c.m. een kitlens voor jou een optie? Is relatief betaalbaar, erg compact en kan zeer lang aaneengesloten filmen. Wellicht ter overweging waard :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
Tarquin schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 23:28:
Tweedehands krijg je méér fotografie voor je geld. Ontwikkeling in de fotowereld gaat niet spectaculair. Lenzen zijn al (letterlijk) 100 jaar bekend en een camera van 5 jaar geleden is echt goed. Moderne camera's zijn vooral sneller en hebben geavanceerde autofocus. Maar het plaatje dat eruit komt is niet te onderscheiden van een 5 jaar oudere camera.
Ik heb juist de indruk dat de ontwikkelingen heel snel gaan, maar dat is afhankelijk van welk merk je gebruikt. Bij Pentax gaat het niet zo snel :-) Bij Panasonic blijft de AF voorlopig een showstopper.

Tweedehands moet je liggen. Voor sommige mensen is het een sport. Ik heb geen smetvrees maar ik vind een nieuw schoon apparaat erg prettig. Maar ik ben wel benieuwd of je een concrete advertentie op MP kan aanwijzen die op het moment interessant is.

Persoonlijk vind ik het niet logisch om 650 euro aan een camera uit te geven, en dan aan iedereen moeten vertellen dat hij 16 MP heeft, geen 4K video etcetera. Ik hoor de reacties al... "maar mijn telefoon heeft 23 megapixel" en dan hebben ze ook nog een punt.

Als je toch wil besparen en AF en video niet belangrijk vind, kan je ook gewoon een ouder model nieuw kopen :)
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B00Q2KEVA2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
En welke lenzen had je bij die A7 II willen doen voor een beetje bereik? Want dat gaat best een uitdaging worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Johan1995 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:55:
[...]

Ik heb juist de indruk dat de ontwikkelingen heel snel gaan, maar dat is afhankelijk van welk merk je gebruikt. Bij Pentax gaat het niet zo snel :-) Bij Panasonic blijft de AF voorlopig een showstopper.
:) Volgens mij is dat precies de indruk die de marketeers je willen geven.
Je moet het idee krijgen dat je absoluut een nieuwe camera nodig hebt.

En inderdaad, als je veel filmpjes bekijkt ove subject-tracking-met-eye-detection lijkt het of dat absoluut noodzakelijk is, alsof er vóór deze camera geen foto's gemaakt konden worden.

Van een afstandje zie ik het zo: De lens bepaalt hoe de foto eruit ziet. De camera helpt je om de foto te nemen - en wat de camera niet automatisch doet, kun jij in 99.99% van de gevallen invullen met ervaring en kunde.

Er komt eigenlijk nooit een foto voorbij die ik met mijn 8 jaar oude M10.II niet zou kunnen nemen ... alleen moet ik dan, vooral bij actie, méér voorwerk doen, vooraf kiezen waar het scherp wordt, waar een moderne camera de hele serie scherp fotografeert in 25 scherpe beelden, waar ik er één uit kan kiezen.
Wat ik bedoel is: Ik eindig nog steeds met één plaatje; en de moderne camera maakt dat veel makkelijker.

Voor pro-gebruik is dat ook echt nodig: Een sportfotograaf kan niet vragen om die oefening nog een keertje te doen. Als amateur ben ik blij met de plaatjes die ik heb en ik heb geen leverplicht voor bepaalde foto's.

Waar jij het over hebt; details, inzoomen, op rustige beelden; daar bereik je meer met een supergoede lens, dan met een camera die in een sporthal op alles scherp zou kunnen stellen... maar die je vervolgens gebruikt voor een grazend hert.
Als je dat geld in een super-lens had gestoken, had je het verschil gezien.
Maar als je een €5000 camera uitrust met een kitlens omdat het geld eindig is, ga je niet aan de foto zien dat hij ook in een andere setting nog scherp-had-kunnen-stellen.
Zo van: Leuk dat het er in zit, maar als je het niet gebruikt zie je geen verschil.
En bij een hele goede lens zie je het verschil in elke foto.

Dus kijk vooral of je die camera-functies nodig hebt om de foto te maken.
Als je geen sport- of bruidsfotograaf bent, als je niet verplicht moet leveren, als je geen snel bewegende dingen in moeilijke omstandigheden klikt, als je de tijd kunt nemen, als je vaak een 2e of 3e kans krijgt... dan krijg je meer effect voor je euro's als ze in een goede lens steekt.

TL;DR: Je wilt graag mooie foto's op vakantie; krijg je mooiere platen met een 2e hands camera, met een sensor van enig formaat (1" als ondergrens) en vooral: een lens uit de Pro-serie.
De AF features die een professional nodig heeft om te kunnen leveren, gebruik je niet, of je kunt er omheen werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Tarquin op 23-10-2022 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
Universal Creations schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:29:
En welke lenzen had je bij die A7 II willen doen voor een beetje bereik? Want dat gaat best een uitdaging worden.
De A7 II was een voorbeeld van een camera die je nog nieuw kan kopen voor gereduceerde prijs. Als tele een prioriteit is, dan kan APS-c een optie zijn.

A6000 + 55-210mm = 750 euro
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B00IE9XHE0/
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B00HV9TB4O/

Daarmee zit je in een levend ecosysteem, maar toch 250 goedkoper dan die Canon. Dit als alternatief voor een tweedehands camera waarbij je geen garantie hebt en ook niet de nieuwste tech.

Jammer dat Tarquin de uitdaging niet aandurft, ik heb nog geen tweedehands advertentie gezien... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
@Johan1995
En waarom is die A6000 dan een beter alternatief voor OP dan de al genoemde RX10? OP gaf al aan dat hij lenzen wisselen niet ziet zitten en vakantiefoto’s met enkel een 55-210mm lijkt me een aardige uitdaging.

Buiten dat kun je een A6000 of A7 II met de beste wil van de wereld toch ook niet de nieuwste tech noemen. Die camera’s zijn tweedehands in overvloed te koop en dan koop je exact dezelfde camera voor minder. Het enige verschil is dan garantie, maar daar staat dan ook een lagere prijs tegenover.

Ik begrijp eigenlijk je punt ook niet zo goed. Je bent kritisch op tweedehands, omdat het oude techniek etc is, maar vervolgens kom je zelf met alternatieven die ook 8 jaar oud zijn. Ik zie niet in waarom dat beter is dan tweedehands kopen, behoudens garantie. Het is aan OP om te bepalen of hij de meerprijs voor een nieuw exemplaar + garantie wil betalen. Prima advies dus van @Tarquin om ook tweedehands te kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Erwin186 op 23-10-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
Waarom zou een camera van 750 euro beter moeten zijn dan een camera van 1650 euro? Want dat is de prijs van een RX10 mk4. De context was dat er naar een goedkopere oplossing gezocht/gesproken werd. Prijs/kwaliteit verhouding is bij die A6000 niet te evenaren, plus je houd de mogelijkheid om door te groeien binnen het systeem wat bij de canon m-mount niet meer lukt.

Ik wacht nog even op de tweedehands aanbieding tip... Blijkbaar is het voor Tarquin ook geen sport. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
Prima, in die (prijs)context goede tip. Dan begrijp ik het hele relaas er omheen over tweedehands en het tot vervelends toe herhalen van dezelfde vraag richting Tarquin nog steeds niet, maar dat zal…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Johan1995 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:29:
[...]
Jammer dat Tarquin de uitdaging niet aandurft, ik heb nog geen tweedehands advertentie gezien... ;)
Het is geen wedstrijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
Klopt, meedoen is belangrijker dan winnen, we spelen in hetzelfde team. Ik probeerde je een voorzetje te geven, maar jij ontwijkt de vraag (en het antwoord)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Johan1995 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:29:
[...]

De A7 II was een voorbeeld van een camera die je nog nieuw kan kopen voor gereduceerde prijs. Als tele een prioriteit is, dan kan APS-c een optie zijn.

A6000 + 55-210mm = 750 euro
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B00IE9XHE0/
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B00HV9TB4O/

Daarmee zit je in een levend ecosysteem, maar toch 250 goedkoper dan die Canon. Dit als alternatief voor een tweedehands camera waarbij je geen garantie hebt en ook niet de nieuwste tech.

De RX10 III (en helemaal IV) blaast dit gewoon weg. De kwaliteit van de RX10 III (en IV) lens is stukken hoger, vooral dan de 16-50mm. Daarnaast heb je 2x zoveel bereik en hoef je niet te wisselen van lens.

Kijk, als @Patrick_6369 graag iets wil met wisselbare lens, dan kan ik mij een A6000 als start nog wel voorstellen, maar dan sowieso al met een heel andere lens. Maar ik heb toch echt het idee dat TS het liefst iets wil met een vaste lens.
Ik heb echt heel vaak klanten gehad in de winkel die met vergelijkbare wensen naar de winkel komen en in eerste instantie denken aan iets met wisselbare lenzen (vaak een dslr, omdat ze milc niet kennen). Uiteindelijk gaan ze naar huis met een RX10, mits het budget toereikend was.
De RX10 IV is nieuw vaak voor €1300 te krijgen, maar Sony doet gewoon met de prijs wat ze willen (er is al meer dan 6 jaar geen concurrent die in de buurt komt van de III of de IV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
Een RX100 is ook nog het overwegen waard, als het gewicht een punt is. Voor mij persoonlijk is die te klein (formaat tussen een kaartspel doosje en een pakje sigaretten) en de grip van een a6100 is nog beter.

Er zijn wel voldoende aftermarket grips te koop. En met een powerbank van de Action kan je de shooting time aanzienlijk verlengen.

Ik denk dat de 20 MP 1 inch sensor in de komende jaren wel een update gaat krijgen met een bump naar 24-31 MP. Dan kunnen die goede lenzen ook maximaal benut worden. De R&D van die 20 MP hebben ze waarschijnlijk al terugverdiend... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Leuk deze discussie naar aanleiding van mijn vraag. Helaas zijn mijn wensen zo specifiek dat er weinig anders (kwalitatief) mogelijk is dan de RX-10 lijkt het.
Want ik heb - naar aanleiding van de eerste reacties - nog eens goed nagedacht over de tijd dat ik een systeemcamera had en bedacht me dat het wisselen van lenzen altijd zo vervelend was... Dat ik soms besloot dan maar geen foto van iets te maken, omdat ik geen zin had om weer de lens te wisselen... Ik ga er niet op uit om een mooie foto van iets te maken, ik ga er op uit om leuk bezig te zijn en wil dan onderweg wel een mooie foto maken. Dus systeemcamera toch beter van niet. En ik wil graag meer kunnen zoomen dan ik nu kan met de G7X ii (4,2x). En hoewel er compactcamera's zijn die wel meer dan die 4x zoomen, zoek ik toch wel meer dan wat die bieden.
Dus ik ga bij een fotozaak eens kijken naar de tweedehands RX-10. Die is door de fotozaak gecontroleerd en biedt me dan toch een paar 100 euro voordeel ten opzichte van de nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik voor jouw doel eerder naar een Sony RX-100 kijken tuurlijk wat kleinere sensor minder zoom maar daarentegen wel heel erg compact en hoge kwaliteit. Welke Mark je kiest is afhankelijk van je budget en een beetje wensen. Maar pas op dat je straks met een prachtige camera zit die thuis ligt, want dan maak je geen foto's.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Frogmen schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:48:
Persoonlijk zou ik voor jouw doel eerder naar een Sony RX-100 kijken tuurlijk wat kleinere sensor minder zoom maar daarentegen wel heel erg compact en hoge kwaliteit. Welke Mark je kiest is afhankelijk van je budget en een beetje wensen. Maar pas op dat je straks met een prachtige camera zit die thuis ligt, want dan maak je geen foto's.
De RX100-serie heeft dezelfde sensor als de RX10-serie en de Canon G7X reeks. De enige 2 opties die je daarin vindt die meer zoom leveren dan de G7X zijn de VI en de VII. Ik vind die persoonlijk erg priegelig en 8x zoom is ook niet echt veel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Patrick_6369
Update: sinds maandagmiddag bezit ik een Sony DSC-RX10 iv. Ik heb deze tweedehands gekocht bij Kamera-express. De doos was gahevend maar de camera was volledig ongeschonden.

Het is en blijft een zware jongen, maar de ongekend korte scherpsteltijd en de enorme zoom zijn fenomenaal. Uiteraard zal pas bij de eerste de beste reis blijken hoe fijn het is om hem (in een tasje) een dag mee te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Heel veel plezier ervan en kijk vooral online voor tutorials om de focus en dergelijke goed in te stellen. Er zijn veel opties en Sony is niet heel intuïtief ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patrick_6369
Vandaag ben ik een mooi stuk gaan wandelen met de camera en heb de camera eens op verschillende onderwerpen in de natuur uitgebrobeerd. Ik wil jullie het resultaat niet onthouden, ik ben heel tevreden, vakantiefotograaf die ik ben :9
De foto's zijn niet bewerkt, behalve die van het vogeltje op de tak tussen de besjes, die heb ik in Lightroom lichter gemaakt. Van de vogel was niet veel meer dan het silhouet zichtbaar op het origineel. Ik kreeg geen tweede kans van hem (of haar).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Pagina: 1