Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• --jasper--
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Hallo allemaal,

Wij ons aan het oriënteren op zonnepanelen.

Van een landelijk partij hebben we een offerte gekregen voor 10 zonnepanelen 400 WP en nieuwe meterkast voor in totaal € 6770 excl btw.
Nu hebben we wat vragen over de aansluiting daarvan.

Eerst even de volledige offerte.
  • 10 URE 400 Wp full black zonnepaneel
  • 15 jaar productgarantie 10 jaarvermogensgarantie(90%) en 25 jaar (80%)
  • Growatt/ Solis MIN3600 TL-XE
  • productgarantie 10 jaar
  • 20 jaar garantie op montagematerieel
  • plus nieuwe groepenkast (€900) enkelfase voorzien van 10x groep (16A), 3x aardlekschakelaar en hoofdschakelaar
1 Op dit moment hebben we 7 groepen verdeeld over twee aardlekschakelaars enkel fase 25A. De huidige meterkast komt uit 2000.
De installateur stelde voor om de groepenkast te vervangen door een kast van tien groepen met drie aardlekschakelaars. Mijn vraag is moeten de zonnepanelen hun eigen aardlekschakelaar hebben waar verder geen groepen op aangesloten zijn? Of kunnen hier ook nog andere groepen op? En het soort schakelaar? Wat zijn daar de richtlijnen voor? Ik las dat een 300 mA aardlekschaklaar de voorkeur geniet klopt dat.

2 Verder nog een vraag over de plaatsing van de omvormer. Een optie was voor een kabel achter de regenpijp en dan de omvormer in de kelder te plaatsen en van daaruit aan te sluiten op de meterkast. Een andere optie was om de omvormer op zolder te plaatsen en binnenhuis een kabel naar de de meterkast te trekken. Is er nog een voorkeur qua efficiënte?

3 Dan nog een vraagje over de groepen kast. Wij hebben nu dus 7 groepen en door de installateur werd geadviseerd om 10 groepen te nemen. Dit met het oog op eventueel elektrisch koken en elektrische auto etc. Is dit verstandig? Persoonlijk denk ik dat je het tegen die tijd wel kan aanpassen. Maar het voordeel nu is natuurlijk wel de btw teruggave.

Ik heb er niet heel veel verstand van dus misschien heb ik onzin vragen gesteld.
In ieder geval alvast bedankt voor de hulp.

Alle reacties

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 23:06
Even los van je vragen: wellicht handig om een topic aan te maken conform het template in dit topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2061282. Dan kunnen we ook meedenken over andere zaken zoals opstelling van je panelen en keuze voor omvormer.

Enne 1,69 per watt piek is ontzettend hoog voor 10 panelen en een simpele string omvormer. Ok, als ik de kosten voor de meterkast eraf haal kom ik op 1,47 per watt piek maar dat is nog steeds hoog. Weet niet of je al getekend hebt maar er zijn zelfs in deze markt nog veel interessantere aanbiedingen te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenVerweij op 17-10-2022 22:56 ]

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:36
JeroenVerweij schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:55:
Even los van je vragen: wellicht handig om een topic aan te maken conform het template in dit topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2061282. Dan kunnen we ook meedenken over andere zaken zoals opstelling van je panelen en keuze voor omvormer.

Enne 1,69 per watt piek is ontzettend hoog voor 10 panelen en een simpele string omvormer. Ok, als ik de kosten voor de meterkast eraf haal kom ik op 1,47 per watt piek maar dat is nog steeds hoog. Weet niet of je al getekend hebt maar er zijn zelfs in deze markt nog veel interessantere aanbiedingen te krijgen.
Ik heb 5 offertes in de afgelopen 2 weken ontvangen, allemaal hoger dan €1,69 per Wp.

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 23:06
@MarcoC Dan is het ook voor jou handig om verder te shoppen :) Ik heb afgelopen 3 weken ook een paar offertes van 1,67 per Wp gehad (wel met Enphase) maar ook eentje van 1,32 voor 10 panelen met string omvormer en zelfs eentje van 1,10 met micro’s.

Echt, verder shoppen loont. Kijk ook eens in topics van andere Tweakers en de offertes die zij terugkrijgen. Zitten regelmatig veel goedkopere offertes tussen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:43
De offerte is hoog, ook als het een micro omvormer systeem is, wat vaak geen technisch voordeel biedt. Maar je stelt een vraag over plaatsing centrale omvormer dus het is al een systeem met minder materiaal kosten.
Voor dit deel doe je er verstandig aan je topic volgens het aanwijzingen topic bovenaan forum aan te vullen en zeker verder te zoeken.

1) laat de huidige kast eens zien;)?

Zonnepanelen moeten op een eigen eindgroep.
Het is verstandig op eigen aardlek. 30mA is te prefereren tenzij de omvormer fabrikant anders voorschrijft.
Dus wordt vaak een aardlekautomaat gebruikt als eigen eindgroep.

2) plaatsing omvormer maakt weinig uit. Bij keuze zou ik kiezen voor kortere kabel naar meterkast: minder (én dikke) kabel tussen omvormer en meterkast helpt bij voordringen op het net;)

3) extra groepen kunnen nuttig zijn, maar dan moet je ook bekabeling kunnen trekken. Zit je oven op eigen groep? Dat is nu normaal geworden. Wil je een kokend water kraan? Dat zijn enkelfase gebruikers.

Koken wil je of op een krachtgroep, of op een uit 2 fasen gevoede kookgroep, de eerste optie is netste.
Auto gaat vrijwel altijd met 3 fase, dus krachtgroep.
Leuk wat de installateur voor stelt, maar er zit meer marketing in dan jouw oprecht helpen: de kracht groepen passen fysiek niet in de aangeboden kast. Kookgroep zou nog net lukken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• --jasper--
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Bedankt voor de antwoorden.
Hierbij iets meer informatie.
Ik ga zeker nog een paar offertes aanvragen dan.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-8vbquWYfDI9Hxomeay5zFlnCQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YFwNPipRgWXTBYZ7fHJr3rHM.jpg?f=user_large
helling 32°
zuid west
Beschikbare (dak)ruimte
6,1m bij 3,5m
Schaduw
Nee
Jaarverbruik
4000 kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
enkel fase 25A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQKQ4cnUxv_n2MtaHaDF3dHr1Vg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Er4CQQ5M3gPPv8RxSmLMqRoo.jpg?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSwYwj8Xa52ecuAnLvc_xhNoGXY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X5O5S3TdVZL6dM9WBRlklcD9.jpg?f=user_large
Budget en doel
Rond de €7500
Wie gaat het project uitvoeren
Laten doen.
Bijhouden van data
Leuk om bij te houden maar niet meer dan dat.
Reeds verkregen offertes
offerte 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwUKWHLP2rH-JsArUJ4rOJ689kc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7VKzzkWxeOlhIMoFW0GRaOTt.jpg?f=user_large

Dus 4000Wp 1,47 / Wp (zonder de nieuwe meterkast)

offerte 2 lokale installateur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qr7g9R8XKp97SYLN4ttyChkRYnI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YRRSaXaTrhUn1r4ZSqyyG4bD.jpg?f=user_large

3200 WP 1,48 WP
Deze installateur wilde er niet meer dan acht leggen. Vanwege de wind.
Regio
Leiden

• samsamd
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-11 23:24
JeroenVerweij schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 06:41:
@MarcoC Dan is het ook voor jou handig om verder te shoppen :) Ik heb afgelopen 3 weken ook een paar offertes van 1,67 per Wp gehad (wel met Enphase) maar ook eentje van 1,32 voor 10 panelen met string omvormer en zelfs eentje van 1,10 met micro’s.

Echt, verder shoppen loont. Kijk ook eens in topics van andere Tweakers en de offertes die zij terugkrijgen. Zitten regelmatig veel goedkopere offertes tussen.
1,10 met micro’s is scherp! Kan je de contactgegevens van die partij doorsturen via pm? 😇
Pagina: 1