hallo allemaal, nieuw op dit forum met vragen over e-scooter

Pagina: 1
Acties:
  • 1.264 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_lowrider
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17-10-2022
Mijn vraag
...ik ben een een benzine voertuig aan het ombouwen naar elektrisch. deze werd eerder aangedreven door een regulier scooterblok en nu een e-scooterwiel ingebouwd.
Hiervoor heb ik een 2 tal e-scooters gesloopt en per ongeluk de verkeerde teller mee gegeven.
Ook is mij opgevallen dat de chinezen geen tijd vonden om alles netjes te coderen, kleuren in elkaar overgaan en ik geen bedradingsschema,s kan vinden.
Ook worden volgens mij niet alle aansluitingen benut.
Er staat op de controller 48v,... ik zie heel veel 48v-72v. voorbij komen. is dat hier ook het geval of is deze spanning alleen 48v?
en met 65ampere kom ik op 3000w. maar volgens mij is dit niet gebruikelijk of wel?
Op de motor kan ik in elk geval naar goed chinees gebruik niks terug vinden. ook zit ik nog met laden. en mijn accuruimte meet 13cm hoog 97cm lang en 21cm diep.
ik ziet met het aansluiten van alle bedieningen en instrumentaria en verlichting. 48v./12v.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zijdelingse vraag: neem aan dat er een kenteken & chassisnummer bij hoort? Heb je misschien al eens met de RDW overlegt of de ombouw & nieuw vermogen uberhaupt toegestaan is binnen de grenzen van dit type benzine-voertuig? Of hebben ze misschien richtlijnen hoe je met "niet gereguleerde" apparatuur zoals een Chinees motortje, een legaal voertuig voor elkaar gaat krijgen?

Niet om meteen slim te zijn maar ik heb een vermoeden dat bij een toekomstige aanrijding of controle, je nog wel eens voor verrassingen kan komen te staan. Of ga je de omgebouwde scooter enkel en alleen op prive-terrein gebruiken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
welkom op het forum :)
het lijkt mij heel lastig knutselen in de bedrading zonder schema inderdaad. misschien iets wat te vinden is op de website van de onderdelen-leverancier(s)?

wat MAX3400 zegt zal wel gaan over type goedkeuring. Maar als je het voertuig op privé terein gebruikt is dat vast geen probleem.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_lowrider
dit waren gewone scooters die waren gevrijwaard.
Ik kan in ieder geval geen wijziging in het kenteken laten uitvoeren opdat dit is zoals hij is goedgekeurd. een individuele typegoedkeuring zou ik moeten ondergaan zoals een fabrikant maar is mij verteld enkele tienduizenden euro,s te gaan kosten dus zal op papier een benzinevoertuig blijven.
op papier is mijn voertuig gewoon een 3 wielig scooterrijwiel.
dit zal ook zo blijven en doe ik op de bestaande typegoedkeur als bromfiets met alle plichten die daarbij horen.
ps. ik zie mijn foto,s niet die ik heb geupload. jullie wel?

[ Voor 17% gewijzigd door s_lowrider op 17-10-2022 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

s_lowrider schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:27:
Geen idee; je bent nieuw dus tenzij je net een abonnement hebt afgesloten, kan je niet zomaar foto's "uploaden" bij Tweakers; zie ook https://gathering.tweakers.net/forum/faq#picture

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 17-10-2022 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik kan in ieder geval geen wijziging in het kenteken laten uitvoeren opdat dit is zoals hij is goedgekeurd. een individuele typegoedkeuring zou ik moeten ondergaan zoals een fabrikant maar is mij verteld enkele tienduizenden euro,s te gaan kosten dus zal op papier een benzinevoertuig blijven.
dit zal ook zo blijven en doe ik op de bestaande typegoedkeur als bromfiets met alle plichten die daarbij horen.
Dan rij je dus rond met iets zonder goedkeuring en ben je dus ook niet verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

...zoals een fabrikant maar is mij verteld enkele tienduizenden euro,s te gaan kosten
Dat is onzin; een fabrikant moet "van scratch af" een voertuig gekeurd krijgen. Dat kost bakken met geld. Als je https://www.rdw.nl/partic...ste-auto-laten-goedkeuren leest, is er een indicatie dat bepaalde aanpassingen vanaf 550 Euro een "goedkeuring" kunnen krijgen
dus zal op papier een benzinevoertuig blijven.
Let op: vanaf dit moment ben je een misdrijf aan het begaan. Dit is, en het klinkt heftig, een verzameling van meerdere misdrijven. Aangezien deze losstaande feiten zijn zoals bijvoorbeeld een verkeersmisdrijf maar ook een geschriftsmisdrijf, staan hier in NL aparte straffen voor.

Daarnaast, een misdrijf in de verzekeringsfeer, kan je komen te staan op een algehele weigering voor 1 of meerdere verzekeringen in de toekomst bij alle aangesloten verzekeraars. Daarnaast zijn dit soort geintjes uitermate handig om over een aantal jaar geen VOG te krijgen voor bepaald werk of hobby.

Zoals @PilatuS aangeeft: je bent dus niet verzekerd. Rij jij iemand aan en die persoon raakt gehandicapt en er wordt een zaak tegen je aangespannen, heb je kans dat je alles tot de laatste cent uit eigen zak mag gaan betalen. Ook hier: klinkt overdreven maar ongekeurde voertuigen zijn per definitie onttrokken van enige verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_lowrider
mij is verteld door de rdw zelf dat het niet mogelijk is tenzij ik een nieuwe typegoedkeur aanvraag.
Ook fijn dat iedereen hier zo begaan is met de technische vragen waar ik hier voor kwam en zich nog meer in zet voor de formaliteiten.
Ik ben niet bezig met opvoeren, maar elektrificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

s_lowrider schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:50:

Oke, bel de RDW nog eens en vraag naar de brochure / regelgeving omtrent "Samengestelde voertuigen en het kenteken". De laatste versie die ik daarvan ken, lijkt erop neer te komen dat je het niet gaat redden met "geimporteerd Chinees spul" en "niet vindbare identificatienummers".

Let wel: elke vorm van gaaf iets ombouwen / vergroenen / etc; je zal me er niet over horen. Maar ik heb een beetje het vermoeden dat je je door de verkeerde mensen / documenten laat beinvloeden en daarmee denkt een werkend voertuig te bouwen.

Maar, allicht, heeft iemand anders meer kaas gegeten: heb je een aansluitschema wat je kan posten? Typenummers van de gesloopte scooters? Onderdelen-nummers van een motor? Accu? Controller? EPROM? Whatever je allemaal hebt liggen?

We kunnen niet ruiken wat er op de werkbank allemaal ligt te glimmen dus hoe meer je ons vertelt, des te beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
mij is verteld door de rdw zelf dat het niet mogelijk is tenzij ik een nieuwe typegoedkeur aanvraag.
Ook fijn dat iedereen hier zo begaan is met de technische vragen waar ik hier voor kwam en zich nog meer in zet voor de formaliteiten.
Als je ons verteld dat je er alleen mee op eigen grond gaat rijden, dan door naar het technische verhaal. Indien op de openbare weg, dan ben je enorm dom bezig. Heeft ook niets te maken met wel of niet opvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-05 03:30

_serial_

and there was silence

Zelfde laken en pak, zie hier voor een vergelijkbare situatie :
https://www.dc-bikes.nl/w...r-een-elektrische-brommer

somewhere there was silence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:44
Typegoedkeuring kost een hele hoop centjes, en dan ben je nog niet gegarandeerd dat je er door komt.
Er staat ergens in het elec-fietsen topic wat zoiets kost.

1500,-+ zo even uit mijn hoofd.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
Zonder typenummers en een arsenaal aan foto's van onderdelen en bekabeling is er natuurlijk niet zo veel over te zeggen.

Als op de controller 48v staat, zou ik er vooralsnog maar van uit gaan dat hij alleen dat kan. Wat voor accu configuratie zat er in de scooter waar de controller uit kwam?

overigens is het gedram over goedkeuring niet zo vreemd. Een hoop mensen staan er amper bij stil dat dit ook speelt en wat de gevolgen kunnen zijn.
Zeker als er letselschade bij komt kijken praat je over een levensgrote schuld die op jou verhaald zal worden.

Daarbij benadeel je ook een ander door onverzekerd te rijden.
Aangereden worden door een verzekerd iemand is al een drama en kost je als slachtoffer een hoop tijd en eigenlijk ook altijd geld. Een onverzekerd iemand maakt dat leed vele malen groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-05 18:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Aangezien je in Nederland niet de weg op mag zonder typegoedkeuring, en het type motor daar een essentieel onderdeel van uitmaakt, zal na ombouw je brommer niet langer voldoen aan de typegoedkeur en daarmee illegaal zijn. De scooter zal als gevolg daarvan ook niet verzekerd kunnen worden.

Daarmee beschouw ik dit project gelijk aan opvoeren van een scooter (in beide gevallen voldoet de scooter immers niet meer aan de typegoedkeuring), iets waarvan we het bespreken niet toestaan op het forum.

Ik sluit dit topic daarom ook weer.

Daarnaast raad ik je aan om de https://gathering.tweakers.net/forum/faq door te lezen. Hierin staat wat we van een gebruiker en topic verwachten op het forum en welke basisregels er gelden. Je start-post voldoet hier helaas niet aan namelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door deepbass909 op 18-10-2022 11:13 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.