Geurhinder van buren (rooklucht)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnom
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17-07 12:53
Hallo allemaal.
Helaas heb ik een zelfde soort probleem.
Buren die zwaar verslaafd zijn aan de shag. Ramen nooit open en lamellen zo geel als de zon, en nee niet zo gekocht, waren ooit wit!

Het probleem kwam pas aan het licht toen we hier een jaar woonde en de mechanische installatie nog maar 1 werkende stand te hebben, kortom na het douchen de hele bende beslagen.
Nieuwe unit gekocht en aangesloten, werkte prima, ging je douchen dan ging die automatisch harder afzuigen. Probleem opgelost dacht ik.

Toen werd het herfst (nu weer) en na het douchen een vieze rooklucht op zolder.
Opzoek gegaan en kwam uit de kast boven waar ook de unit hangt, daar was de lucht helemaal niet om te harden!
Kieren in de nok van het huis lopen kitten en met purschuim, maar helaas.
Ook alles om de pijpen heen dicht gemaakt, ook niet geholpen.
Staat overigens altijd een rooster open op zolder.

Heeft iemand nog tips?
Zou het helpen de muur te schilderen in dat gedeelte, of kan daar geen lucht doorkomen?
Een manier om te zien of het daarboven ergens tocht?

Bij de buren op zolderen zitten ze trouwens nooit.

Alvast bedankt.

Afgesplitst vanuit Geurhinder van buren (sigaretten)

[ Voor 3% gewijzigd door tweakduke op 17-10-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

In de post boven je, begin met alle kieren bij de unit en de kast af tapen om te beginnen.

Deel je het kanaal met de buren?

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 15-10-2022 13:15 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnom
Die heb ik dus allemaal al aangepakt.

Nee betreft een eigen kanaal, zitten overigens wel op 1 punt boven op het dak.
Maar dat is de afvoer lijkt mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 00:02

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
onnom schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:43:
Die heb ik dus allemaal al aangepakt.

Nee betreft een eigen kanaal, zitten overigens wel op 1 punt boven op het dak.
Maar dat is de afvoer lijkt mij
Misschien kun je een foto plaatsen? Als er toch iets gedeeld wordt of de kanalen staan naast elkaar boven op het dak dan kan de geur alsnog bij jou binnen komen.

Dan zou je een terugslagklep kunnen plaatsen.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat is bij de rijdende rechter ook wel eens geweest, ging toen om kooklucht en twee schoorsteenpijpjes te dicht naast elkaar maar het idee is hetzelfde. Was toen inderdaad opgelost met een terugslagklep :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amaterasu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 21:39

amaterasu

In memory of Cj

Wij wonen in een flatgebouw op de 8ste etage en hebben enorm veel last van onze onderburen wanneer deze op het balkon besluiten te roken.

Voor ons heeft een airpurifier het probleem grotendeels verholpen. (Hadden we niet om deze reden gekocht maar wel een fijne bijkomstigheid)
Voor een paar seconden ruik je de rookgeur waarna we op de purifier zien dat deze het ook detecteert en deze harder begint te zuigen. Paar seconden later eigenlijk zo goed als geen last van de geur meer. Werkt ook voor andere geuren in huis.

Wij hebben de Xiaomi Mi Air Pro H staan welke een behoorlijk lomp blok is. Maar ze bestaan van verschillende merken ook een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 17:20
@onnom
Vervelend dat je er zoveel last van hebt! Wat ik zou doen is een grote horecaventilator van markplaats halen en je hele huis onder onderdruk zetten. Hoeveel druk maakt niet zoveel uit. Als je het goed doet moet je flink duwen tegen de buitendeur om hem open te drukken. Op die manier kun je voelen en vaak zelfs horen waar het lekt en waar je moet purren, kitten etc. Let wel op dat je bij een onderdruk de pur weer uit de gaten blaast en je dus even moet wachten tussen de pur-sessies.

Het zal je verbazen hoe lek woningen zijn. Het voordeel van een horecaventilator is dat het je in feite een goedkope blowerdoor maakt, maar dan niet alleen kunt meten (mits je een anomometer en een drukverschilmeter hebt), maar ook gelijk kunt aanpakken en het effect kunt zien van wat je doet. Let wel op dat je een woning ook te dicht kan maken, dan moet je weer extra gaan ventileren.

In ons huis uit '73 had ik >5000 m3 / hr nodig om 50 pa drukverschil te krijgen. Het toppunt hier was dat ons brandalarm afging omdat de buren de afzuigkap aan het schoonmaken waren. Je schrikt je kapot als je thuiskomt.

Hier heb ik het idee van overgenomen: https://www.builditsolar....r/BlowerDoor.htm#Comments

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-09 19:46
Zonder alle reacties doorgelezen te hebben:

Ik heb een grote luchtreiniger gekocht van Phllips. Die slaat vanzelf aan als er rooklucht binnen komt en je merkt/voelt het echt. Werkt ook goed met pollen/stof/schoonmaakmiddelen.

Dat gezegd hebbende. Het appartement waar ik nu zit heeft rokende benedenburen. Als het mooi weer is kan ik mijn raam gewoon niet open zetten, want het stinkt gewoon meteen stevig binnen. Ook kan ik niet op het balkon zitten. Even in de avond alles open om het wat af te laten koelen kan dus ook niet. Super vervelend. Het zijn boomers waar niet mee te praten valt, tot ze me met een fiets in de lift zien staan, dan mogen er wel mensen aangesproken worden blijkbaar.

Ik begrijp je positie en hoop dat je snel een goede oplossing vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnom
Foto’s zullen weinig uitmaken zit namelijk een ijzeren kap omheen.
Het zit binnen allemaal hoog in de nok in een kast, die haal ik rond de feestdagen eens leeg en ga dan eens met wat rook (geen sigaretten rook!!!) kijken of ik het ergens zie tochten als de afzuiger op de hoogste stand staat. Hopelijk vindt ik dan iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:28

Cr3ator

1 bar is geen bar

Let er ook op dat wanneer je maximaal afzuigt, die lucht ook het huis in moet kunnen komen: dus een raam of -als je die hebt - de dauerlufters open zetten. Heb je alles dicht zitten, dan trek je jouw woning op onderdruk en vind de lucht altijd wel een weg van de buren naar jouw woning toe.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Pagina: 1