Geurhinder van buren (sigaretten)

Pagina: 1
Acties:
  • 31.915 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:22
Eerst en vooral: ik ben Belg.

Situatie:
Wij hebben ongeveer 6 jaar geleden een half-open woning gekocht met de intentie hier in oud te worden. Sindsdien hebben wij redelijk wat ingrepen gedaan die eerder gericht zijn op wooncomfort (buitenmuurisolatie, zwembad, airco op de slaapkamers) en die dus niet noodzakelijk een (noemswaardige) waardeverhoging als doel hebben. Het huis bestaat uit een "oud" en een "nieuw" gedeelte. Het oude gedeelte is gebouwd eind jaren 40, het nieuwe begin 2000. Vorige zomer hebben onze buren hun huis verkocht. Een gezinnetje van vier. Wij merkten al snel dat vader en moeder beide roken maar soit, ik ga de mensen niet verbieden een ongezonde levensstijl te hebben.

Het probleem is dat wij sinds de herfst vorig jaar serieuze geurhinder (van sigarettenrook) hebben in het oude gedeelte op het gelijkvloers dat grenst aan hun huis. Zo erg dat je tot in de slaapkamers op de eerste verdieping er last van hebt. Als ik kijk naar het geluid dat we er door horen dan is de gemeenschappelijke muur volgens mij gewoon een enkelsteen muurtje met gyproc langs beide zijde er tegen. Eerst maakten we niet de link van "het stinkt" --> "het zijn de buren" aangezien we beide geen rokers zijn en het ook niet continue is maar ondertussen hebben we door dat als hun raam aan de voorkant van het huis niet op kiep staat (regen, koud, etc.), wij serieuze geurhinder hebben. Ter illustratie: als je langs hun raam loopt is de stank als niet roker bijna niet te harden.

Ik heb onlangs bij de buren aangebeld met de vraag of ik zijn muren en/of plafond eens mocht bekijken omdat wij geurhinder hadden en ik wou kijken langs waar de rook naar ons zou komen maar verder dan de deur ben ik niet geraakt:
Er is niemand aan het roken dus het komt niet van bij ons!
En ik kreeg vervolgens de deur in mijn gezicht. Dit terwijl ik de vrouw van aan de deur in de living kon zien roken en zij de enige buren zijn die we hebben... Praten zal dus niet de oplossing zijn.

Een wand voor de gemeenschappelijk muur zetten is niet mogelijk omdat de open trap naar de eerste verdieping tegen die muur zit en op het eerste verdieping er een muur loopt evenwijdig met de trap. Dit allemaal aanpassen kost mij een godsvermogen. Langs onze kant ben ik er ook niet in geslaagd een specifiek punt te vinden waar de geurhinder ontstaat. Het lijkt wel of het gewoon dwars door de muur komt eens er een verzadigingspunt bereikt wordt bij de buren.
Ik heb er onlangs een Philips Luchtreiniger gezet (staat normaal in de living/slaapkamer i.v.m. allergieën) en deze zit als er geurhinder is continue hard te blazen om de lucht te reinigen. Dit zorgt wel voor "schonere" lucht maar de stank blijft.

Lang verhaal kort: Ik ben niet van plan te verhuizen maar heeft er iemand tips van wat we tegen de stank kunnen doen? De muren met iets insmeren of zo zodat er niets doorkan? Ik wil wel iets investeren maar duizenden euro's ga/kan/wil ik er nu ook weer niet tegen smijten. Momenteel is het zo dat wij die ruimte (in principe logeerkamer en speelruimte voor de kinderen) niet gebruiken maar dat is geen oplossing aangezien we er nog steeds door moeten om naar de slaapkamers te gaan en de trap niet af te sluiten is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-05 17:19
Lucht verfrissen / ventilator is al een goed begin. Anders met de woningbouw / gemeente praten? Misschien handhaving. En probeer zwart op wit te krijgen dat je hun hebt proberen aan te spreken op een normale manier om het op te lossen en toen een deur in je gezicht kreeg. Misschien dus een brief sturen of een email.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-05 12:15
Komt de geur binnen via je ramen/ventilatiegaten, of komt deze door de muren heen? Wellicht kan je eens een middagje/avondje alles sluiten om te kijken of er dan nog geur binnenkomt. Misschien als je eens een dagje weg bent. Als het van binnenuit komt kan je alle kieren en gaten dichten. Vergeet de zolder en kruipruimte ook niet. Op je muren kan je een luchtdicht membraan spuiten. Dan zou er niets door te muren moeten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ter illustratie: als je langs hun raam loopt is de stank als niet roker bijna niet te harden.
Hier kan ik me eerlijk gezegd niet zoveel bij voorstellen, dan moet je niet alleen heel, heel, heel hard doorroken met zware shag en dan lukt het nog niet. Weet je zeker dat het sigarettenrook is en niet (ook) wierook of een kruidenmengsel of iets?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-05 12:15
FirePuma142 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:21:
[...]

Hier kan ik me eerlijk gezegd niet zoveel bij voorstellen, dan moet je niet alleen heel, heel, heel hard doorroken met zware shag en dan lukt het nog niet. Weet je zeker dat het sigarettenrook is en niet (ook) wierook of een kruidenmengsel of iets?
Overdrijven is ook een vak denk ik :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:21

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

In theorie heb je het e.e.a. te pikken van je buren. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je iemand zou kunnen verbieden om thuis te roken, op welke manier dan ook.

Het lijkt er ook op dat je niet veel medewerking kunt ontvangen.
Als je op de een of andere manier kunt uitvinden of de geur echt door de muur heen komt of via een raam/ventilatiegat, weet je al meteen een stuk meer.

Wat ik zelf zat te denken, als je zorgt dat er veel frisse lucht jou ruimte in geforceerd wordt, kan het een hogere druk opleveren, die d'r voor zorgt dat het niet door de muur komt?

Maar een soort coating voor de muur (als deze echt heel poreus is) lijkt me interessant, heb hier echter geen ervaring mee.

--

Een klein gaatje in de muur boren, en daar van die vieze (vlambare) wc-verfrisser doorheen spuiten is niet aan te raden, maar wel duidelijk statement :X

[ Voor 10% gewijzigd door Accretion op 08-06-2020 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:28
[...]

Misschien hebben ze nog een diesel aggregaat in de woonkamer staan of TS heeft een overgevoelige neus.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gink
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-11-2023
[...]

Ook meegemaakt met buren, die heel veel rookten binnen (samen). En al jaren.

Als dan een keer de voordeur open ging en de wind stond toevallig mijn kant op.... :r

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Not sure, maar onze onderbuurman heeft de verschrikkelijke gewoonte om sigaren te roken. Als ie 'm aansteekt in de hal, dan ruik je dat al bij de voordeur van het appartement een verdieping hoger.

Vieze gewoonte. Hopen dat roken gewoon nog sterker wordt ontmoedigd.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NESFreak
  • Laatst online: 00:14
Je kunt je buren niet verbieden te roken.

Heb je geïnvesteerd in mechanische ventilatie? Dan zuig je mogelijk via kieren tussen spouw en ramen, stopcontacten of je kruipruimte de vieze luchtjes uit het huis van je buren.

Kijk dus of je de luchtdruk in jou huis hoger kunt krijgen dan in het huis van de buren. Dan gaan jou luchtjes juist naar hun toe.

Dan moet je dus kijken naar een 'type B' ventilatie systeem en zorgen dat je aanzuiging zo ver mogelijk bij de buren vandaan zit.

[ Voor 7% gewijzigd door NESFreak op 08-06-2020 15:28 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Zorgen voor overdruk in je eigen woning...

En/of;

Die oude huizen hebben rond de houten vloerbalken gigantische kieren in de muur. Dus... alle balkeindes blootleggen en die gaten dichten.

Dit geldt trouwens ook voor de gevels; daar ontbreken in het binnenspouwblad waarschijnlijk ook her en der wat stenen; ook daar de gaten dichten.

[ Voor 30% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-06-2020 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Gink schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:26:
[...]

Ook meegemaakt met buren, die heel veel rookten binnen (samen). En al jaren.

Als dan een keer de voordeur open ging en de wind stond toevallig mijn kant op.... :r
Ik heb toch wel wat nicotineholen gezien, maar zo erg? Ik kan me er echt helemaal niets bij voorstellen. Natuurlijk, fris is het niet en lekker is anders, maar niet te harden als je langs een raam loopt is wel heel erg serieus.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:22

Yucon

*broem*

kabeltjekabel schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:29:
Zorgen voor overdruk in je eigen woning...
Dat dus. Als je die hebt de mechanische ventilatie omdraaien, al is het maar als test.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Het is zeker wel mogelijk dat je nicotine aanslag buiten het huis ruikt.
Ik ken bedrijven waar rookruimtes (portakabin units) zo geel/bruin van de aanslag zijn, dat je van ver al ruikt waar je kan/mag roken op het terrein.
Als je jaren in huis rookt, zonder dit goed schoon te houden dan krijg je dus zo'n zelfde situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
[...]

Laat ik het zo zeggen: het is een aanname en in deze tijden een gevaarlijke uitspraak maar het is een blank gezin dus de kans op wierook is niet zo groot. Toen het prachtig weer was, rookten ze de ene na de andere sigaret op hun terras dus ondertussen herkennen we de geur maar al te best :'(

Hier in Vlaanderen hebben ze een uitdrukken: roken zoals een turk. Vorige week zei de dochter toen we buiten langs liepen: "het stinkt hier als een turk". We hebben even uitgelegd dat dat niet het juiste gebruik is :D

En nee we hebben niet geïnvesteerd in mechanische ventilatie. Je spreekt dan direct over een kost van duizenden euro's en een grootschalige renovatie.

Ventilatierooster is er enkel in het raam (op de buitenmuur zit isolatie en daarop crepi dus geen andere roosters) maar daar hebben we al mee gespeeld. Open of dicht maakt niet veel uit. In principe staat die ventilatierooster altijd open net als een raam op kiep in de gang op de eerste verdieping. Meer tocht kunnen we niet direct maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Horla schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:34:
[...]

Laat ik het zo zeggen: het is een aanname en in deze tijden een gevaarlijke uitspraak maar het is een blank gezin dus de kans op wierook is niet zo groot. Toen het prachtig weer was, rookten ze de ene na de andere sigaret op hun terras dus ondertussen herkennen we de geur maar al te best :'(

Hier in Vlaanderen hebben ze een uitdrukken: roken zoals een turk. Vorige week zei de dochter toen we buiten langs liepen: "het stinkt hier als een turk". We hebben even uitgelegd dat dat niet het juiste gebruik is :D

En nee we hebben niet geïnvesteerd in mechanische ventilatie. Je spreekt dan direct over een kost van duizenden euro's en een grootschalige renovatie.

Ventilatierooster is er enkel in het raam (op de buitenmuur zit isolatie en daarop crepi dus geen andere roosters) maar daar hebben we al mee gespeeld. Open of dicht maakt niet veel uit. In principe staat die ventilatierooster altijd open net als een raam op kiep in de gang op de eerste verdieping. Meer tocht kunnen we niet direct maken.
Nou, je pakt hier mooi een paar cliche's mee zeg :/

Wat betreft die mechanische ventilatie is het minder ingewikkeld dan het lijkt. Veel mensen zijn bezig hun oude ventilatieboxen te vervangen voor een energiezuinigere variant. De oude staan dus heel goedkoop (tientjeswerk) op tweedehands sites. Als je als test zo'n ding ophangt kan dat vrij makkelijk in bv de woonkamer/keuken zonder dat je direct overal luchtpijpen moet gaan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Yucon schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:38:
[...]

Nou, je pakt hier mooi een paar cliche's mee zeg :/

Wat betreft die mechanische ventilatie is het minder ingewikkeld dan het lijkt. Veel mensen zijn bezig hun oude ventilatieboxen te vervangen voor een energiezuinigere variant. De oude staan dus heel goedkoop (tientjeswerk) op tweedehands sites. Als je als test zo'n ding ophangt kan dat vrij makkelijk in bv de woonkamer/keuken zonder dat je direct overal luchtpijpen moet gaan leggen.
Behalve dan dat de keuken/woonkamer in het nieuwe gedeelte zit met daartussen een gang, badkamer en berging.

In het oude gedeelte is zoals gezegd vorig jaar buitenmuurisolatie en crepi tegen gezet. Ik ga daar echt geen gat in boren om een mechanische ventilatie aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Horla schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:40:
[...]

Behalve dan dat de keuken/woonkamer in het nieuwe gedeelte zit met daartussen een gang, badkamer en berging.

In het oude gedeelte is zoals gezegd vorig jaar buitenmuurisolatie en crepi tegen gezet. Ik ga daar echt geen gat in boren om een mechanische ventilatie aan te leggen.
Je hebt toch vast wel een raam dat open kan? Als je daar een plaat met slangdoorvoer in zet ben je er ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
Als het wierook was, zou ik er veel minder een probleem mee hebben. Maar als je er last van hebt op kinderkamers e.d. dan gaat het voor ons wel een stap te ver. Niet vergeten dat sigarettenrook bewezen kankerverwekkend is.
Yucon schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:42:
[...]

Je hebt toch vast wel een raam dat open kan? Als je daar een plaat met slangdoorvoer in zet ben je er ook.
Nee. In die ruimte is er enkel een ventilatierooster in het raam. Het raam zelf kan niet open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mechanische ventilatie is in Belgische huizen niet gebruikelijk met uitzondering van recente woningen. De gemiddelde Belg doet aan ventilatie type A (lees: kieren, spleten en de ramen af en toe open).

Dat gezegd zijnde kan sigarettenrook erg sterk ruiken. Een klein beetje is genoeg om de lucht te verpesten als je zelf geen roker bent. Het zou me sterk lijken dat de geur echt door de muur heen komt. Wellicht heb je ergens toch last van een luchtlek met de buren waardoor de lucht recht binnenkomt? Hoe ziet de vloerconstructie eruit? Heb je een gemeenschappelijke spouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Horla schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:43:

[...]

Nee. In die ruimte is er enkel een ventilatierooster in het raam. Het raam zelf kan niet open.
Hoe ventileer je die ruimte dan? Geen MV, geen raam wat open kan. Zo'n ventilatieroostertje doet natuurlijk wel iets.....

en dan vorig jaar de boel helemaal dichtgeïsoleerd, zodat het niet meer zo tochtte? Ook toevallig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Admiral Freebee schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:43:
Wellicht heb je ergens toch last van een luchtlek met de buren waardoor de lucht recht binnenkomt? Hoe ziet de vloerconstructie eruit? Heb je een gemeenschappelijke spouw?
Tijdens de spouwmuurisolatie hebben we ontdekt dat er aan de voorkant alleszins geen spouw is. Bleek dat er aan de binnenzijde bij ons een muurtje was gemetst waardoor wij dachten dat er een spouw was. Toen ze de eerste gevelstenen weghaalden, zagen ze opeens de gyproc in de slaapkamer van de kinderen :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Horla schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:43:
Als het wierook was, zou ik er veel minder een probleem mee hebben. Maar als je er last van hebt op kinderkamers e.d. dan gaat het voor ons wel een stap te ver. Niet vergeten dat sigarettenrook bewezen kankerverwekkend is.

[...]
Dat is wierrook ook ;) Maarja, dat gaat ook nog lang duren voordat in een verdomhoekje wordt geplaatst :P

Wierrook net zo schadelijk als sigaret

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Anoniem: 39993 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:45:
[...]

Hoe ventileer je die ruimte dan? Geen MV, geen raam wat open kan. Zo'n ventilatieroostertje doet natuurlijk wel iets.....

en dan vorig jaar de boel helemaal dichtgeïsoleerd, zodat het niet meer zo tochtte? Ook toevallig.
In België was zelfs dat ventilatierooster niet verplicht. Isolatie is geplaatst in de lente, stank begon in de herfst. Daarom dat we eerst dachten aan een lijm of zo die ze bij de isolatie hadden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-05 16:31
Horla schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:45:
[...]

Tijdens de spouwmuurisolatie hebben we ontdekt dat er aan de voorkant alleszins geen spouw is. Bleek dat er aan de binnenzijde bij ons een muurtje was gemetst waardoor wij dachten dat er een spouw was. Toen ze de eerste gevelstenen weghaalden, zagen ze opeens de gyproc in de slaapkamer van de kinderen :F
Je huis is constructief niet volwaardig en je hebt last van indringende geur.. sja.. dat lijkt me toch een aardige kostenpost worden. Zoals al eerder gevraagd; zijn de verdiepingsvloeren van hout of beton? Indien hout en er ligt een afneembare vloer (hout, tapijt (gelijmd iets minder handig), laminaat) dan kan je deze vrij gemakkelijk open maken om eventuele kieren te dichten.

Overigens: sigaretten rook vs. geur die door komt zit nog wel een verschil tussen. Tevens geeft TS aan vanwege allergieën ook luchtreinigers te gebruiken.. dus (aanname) TS zal ook wel redelijk gevoelig zijn voor andere luchtjes etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Montaner op 08-06-2020 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Horla schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:47:
[...]

In België was zelfs dat ventilatierooster niet verplicht. Isolatie is geplaatst in de lente, stank begon in de herfst. Daarom dat we eerst dachten aan een lijm of zo die ze bij de isolatie hadden gebruikt.
Heb je niet gewoon een vochtprobleem door extra isolatie en gebrekkige ventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Anoniem: 39993 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:49:
[...]

Heb je niet gewoon een vochtprobleem door extra isolatie en gebrekkige ventilatie?
Een vochtprobleem dat alleen speelt als de buurman zijn raam dicht is en ruikt naar sigaretten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Nee, zo lastig hoeft het niet te zijn.

Als je gewoon iets van een ventilator hebt die lucht aanzuicht vanaf buiten en in de buurt van die muur naar buiten blaast dan heb je al een lichte hoeveelheid overdruk. Of dat voldoende is moet natuurlijk blijken, maar dat hoeft zeker niet duur te zijn: https://www.sandervunderi...u-s-p-buisventilator.html

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

[...]
Dat is een investering in je gezondheid. Vieze binnenlucht is niet gezond. Zeker als je nu spouwisolatie hebt toegepast is er al veel minder luchtverversing. Alleen een rooster doet niet zo veel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Horla
Bedankt voor de reacties. Tot er nog iets serieus hier wordt gezet, zal ik niet meer reageren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-05 17:29

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Zojuist opruiming gehouden. Jammer hoe sommige mensen hier op de man aan het spelen zijn. Laten we vooral even terug gaan naar de TS, zijn vraag wat kan hij doen tegen stank die hij thuis ervaart.

(Persoonlijke)vetes hier gaan proberen uit te vechten is niemand bij gebaat. Kom op mensen. Laten we het constructief houden en als het even kan gezellig. Dat is toch een stuk leuker zou je zeggen? :)

[ Voor 89% gewijzigd door Perkouw op 08-06-2020 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:43
Het is niet vreemd dat kleine concentraties rooklucht al overlastgevend voor niet-rokers.

Als lucht uitgewisseld kan worden tussen de woningen dan kan dat genoemde klachten geven. Dit wordt versterkt bij onderdruk (wat ook zonder mechanische ventilatie kan voorkomen bijvoorbeeld door wind of een afzuigkap).

Ik heb last van geuroverlast gehad door de afzuigkap van de buren die verkeerd aangelegd was/is. Een deel van de lucht werd/wordt onder druk in de spouwmuur geblazen (grappig als je een thermometer in de spouwmuur hangt en de temperatuur ziet oplopen nadat de afzuigkap is aangezet maar nog voor de ranzige kookluchten je huis overnemen 8)7). Dat kwam vervolgens bij alle openingen en aansluitingen met kozijnen binnen. Naast enkele aanpassingen bij de buren heb ik met een bus kit en pur de boel over drie verdiepingen geurdicht gemaakt.

Uiteindelijk viel het me mee hoeveel werk het was om tot een leefbare toestand te komen: puur de overgangen van materialen zoals beton naar hout, etc. Wel zaten er een paar nasty hoekjes waarvoor een plint even weg moest, etc.

Je zou dat dus overwegen. Dat kun je prima per ruimte een poging geven. Het wordt vervelend als er mogelijk onbereikbare open verbindingen zijn, maar dat ligt aan de bouwmethode.

Tevens zou je kunnen kijken of er ergens nicotinesporen vast zijn te stellen. Opvegen met geschikt doekje?

Tenslotte zal er tussen de huizen een spouwmuur zitten. In theorie biedt dat de mogelijkheid om daar lucht uit te zuigen en naar buiten af te voeren. Moet je wel zo doen dat bij voorkeur verse lucht in de spouw van buiten komt en niet van de buren. Toegang tot de spouw (om eens te ruiken) is waarschijnlijk eenvoudig te krijgen via het dak of simpelweg op zolder omdat niet alles perfect aansluit bij oude bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Rukapul schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:19:
Het is niet vreemd dat kleine concentraties rooklucht al overlastgevend voor niet-rokers.

Als lucht uitgewisseld kan worden tussen de woningen dan kan dat genoemde klachten geven. Dit wordt versterkt bij onderdruk (wat ook zonder mechanische ventilatie kan voorkomen bijvoorbeeld door wind of een afzuigkap).

Ik heb last van geuroverlast gehad door de afzuigkap van de buren die verkeerd aangelegd was/is. Een deel van de lucht werd/wordt onder druk in de spouwmuur geblazen (grappig als je een thermometer in de spouwmuur hangt en de temperatuur ziet oplopen nadat de afzuigkap is aangezet maar nog voor de ranzige kookluchten je huis overnemen 8)7). Dat kwam vervolgens bij alle openingen en aansluitingen met kozijnen binnen. Naast enkele aanpassingen bij de buren heb ik met een bus kit en pur de boel over drie verdiepingen geurdicht gemaakt.
Lijkt veel op mijn (geknipte) voorbeeld van buren met afzuigkap die tussen plafond en vloer loost. Ook een recept voor vochtproblemen.
Rukapul schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:19:
Toegang tot de spouw (om eens te ruiken) is waarschijnlijk eenvoudig te krijgen via het dak of simpelweg op zolder omdat niet alles perfect aansluit bij oude bouw.
Als zijn gevel al geeneens een spouw heeft zal de woningscheidende muur op zolder ook wel geen spouw hebben.

Misschien heeft hij helemaal geen spouw met de buren en liggen de balken ook in elkaars verlengde; dan is er een perfecte *luchtbrug*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-05 23:23
Kun je als de buurman weer eens lekker aan het paffen is niet eens met rook kijken hoe de lucht stroomt? Pak een stokje wierrook en een flinke zaklamp. Loop daarmee het huis rond om te zien welke kant de lucht op stroomt. Misschien heeft het wel zin om bepaalde kieren en gaten vervolgens dicht te purren.

Anderzijds is het misschien wel mogelijk om een kleine ventilator in de gevel te plaatsen die je het grootste gedeelte van de dag laat draaien. Misschien is een kleine overdruk al voldoende om de geur te verwijderen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallyberk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 22:47
fonsoy schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:24:
Anderzijds is het misschien wel mogelijk om een kleine ventilator in de gevel te plaatsen die je het grootste gedeelte van de dag laat draaien. Misschien is een kleine overdruk al voldoende om de geur te verwijderen.
Zoals in het ventilatierooster dat hij nu al heeft?

Ik vind het heel vreemd dat TS zich heel druk maakt over sigarettenrook en gezondheidsrisico die daarmee gepaard gaan ( waarschijnlijk >10 jaar voordat hij daar gezondheidsklachten van gaat krijgen ), maar niet zo druk maakt over het vocht probleem, wat je binnen een paar maanden heel erg ziek kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-05 23:23
wallyberk schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:30:
[...]

Zoals in het ventilatierooster dat hij nu al heeft?

Ik vind het heel vreemd dat TS zich heel druk maakt over sigarettenrook en gezondheidsrisico die daarmee gepaard gaan ( waarschijnlijk >10 jaar voordat hij daar gezondheidsklachten van gaat krijgen ), maar niet zo druk maakt over het vocht probleem, wat je binnen een paar maanden heel erg ziek kan maken.
In een ventilatierooster zit geen actieve ventilatie. Als je mijn bericht goed leest zie je dat ik het over iets anders heb :)
Waar haal je het vochtprobleem vandaan? TS geeft toch aan dat hij last heeft van sigarettenstank?

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallyberk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 22:47
fonsoy schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:34:
[...]

In een ventilatierooster zit geen actieve ventilatie. Als je mijn bericht goed leest zie je dat ik het over iets anders heb :)
Waar haal je het vochtprobleem vandaan? TS geeft toch aan dat hij last heeft van sigarettenstank?
Horla schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:50:
[...]

Een vochtprobleem dat alleen speelt als de buurman zijn raam dicht is en ruikt naar sigaretten?
En in het ventilatierooster kan je ook een ventilator plaatsen, is relatief goedkoop en hij kan daar kijken of mechanische ventilatie überhaupt gaat helpen.

[ Voor 12% gewijzigd door wallyberk op 08-06-2020 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Heb je het alleen op de begane grond of ook op de verdieping (mits die af te sluiten is van de begane grond). En wat voor vloer heb je, beton of hout? Mogelijk dat het onder het huis door komt aangezien niet altijd alles netjes gescheiden is. Ergens zal er een verbinding zijn tussen beide huizen denk ik, maar waar dat is dan de uitdaging.

Geen idee of er op een redelijk eenvoudige manier vast te stellen is of je ergens een ongewenste luchtstroom hebt met de buren. Misschien je eigen huis flink opstoken en dan met een IR thermometer kijken, aangezien je lucht aan lijkt te trekken van ze zou je een temperatuurverschil moeten zien. Mogelijk dat er ook wel bedrijven zijn die iets kunnen, snuffelapparatuur genoeg.

Ik ruik de sigarenrook van de buurman ook soms, maar die wordt naar binnen gezogen door de MV. Die dicht en weg is het weer. Omdat ik het (gelukkig) niet gewend ben rook te ruiken is het instant hoofdpijn als ik het wat langer ruik. Was jouw uitdaging maar zo simpel. ;)

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Even wat tips ter onderzoek:
  • Inbouwdozen voor electra in een enkelsteens muur, deze kunnen door de dunne wand erachter behoorlijk ventileren, bij onderdruk zuigt hierdoor behoorlijk wat (vervuilde) lucht aan van de buren;
  • Poreuze muren, alleen op te lossen door bijvoorbeeld een voorzetwand met de juiste isolatie, of luchtdicht impregneren, weet alleen niet wat de consequenties zijn op de lange termijn;
  • Slechte afdichting bij dak. Wanneer een dak gedeeld wordt dan zitten er naden en kieren tussen de twee woningen, bij werking na verloop van jaren wordt dit erger. Eenvoudig op te lossen met bijvoorbeeld flexibele kit, purschuim en dan netjes afwerken met een latje of andere constructie;
  • Gedeeld afvoer kanaal voor verwarming/openhaard;

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-05 23:22
Horla schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:12:
Eerst en vooral: ik ben Belg.
Geen probleem hoor ;).

In mijn vorige huis ook veel last gehad. Bij het verbouwen van de rijtjeswoning veel rekening gehouden met het isoleren van de voor- en achterzijde, minder aan de zijwanden. Flink deel was voorzien van een nieuwe stuclaag, maar er waren ook delen zoals de meterkastruimte (formaat waar ook fietsen in konden) waar ik niets mee had gedaan. Daar was langs het plafond de houten balklaag zichtbaar die doorliep naar de buren. Allemaal kleine kiertjes etc. Hetzelfde voor de kruipruimte.

Het probleem was dat als ik mijn mechanische ventilatie aanzette de lucht niet alleen door de luchtroosters aan voor- en achterzijde naar binnen werd getrokken maar ook via die kleine kiertjes naar de buren. Zo kreeg ik dus een flink penetrante rooklucht binnen. Buren waren van het type vergeelde ruiten en gordijnen zeg maar. En die lucht was echt indringend en zeer penetrant. Nu hadden die beste mensen ook een niet al te gezonde levensstijl op andere vlakken (vaak dronken, vuile kleding, bergen vaat altijd te zien etc) dus dat hielp allemaal ook niet mee qua frisheid.

Ik heb op een geprobeerd alles dicht te maken, wat het probleem wel enigszins verhielp in het grootste deel van de woning maar in sommige ruimten bleef het merkbaar.

Zolang je woning lucht aan kan trekken van de buren, zul je er last van hebben. Of dat nu is door ventilatie, een kachel of wat dan ook. Enige remedie is zorgen dat vieze lucht zoveel mogelijk wordt geblokkeerd en de frisse lucht ergens anders makkelijker naar binnen kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Laatst online: 10:55

GerritGekke

Gamechanger

Zorg voor een goede overdruk! Dan zullen de lichtjes denk ik snel verleden tijd zijn.

 Karma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09:08
Reageer serieus aub, het is hier geen HK

[ Voor 77% gewijzigd door tweakduke op 08-06-2020 21:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:44
Wow, gezien alle buren-topics lijkt het soms alsof wonen naast enigszins normale buren een luxe is...

Heb geen oplossing, hooguit: geduld hebben: als het écht zo erg is dan lost dit probleem zich vanzelf op. Longen gaan niet eeuwig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Serieus: zou beginnen met proberen om overdruk in de ruimte te creëren die grenst aan de buren, op dat moment zal je minder tot geen last meer hebben van de rooklucht. Als dat niet lukt een (overgedimensioneerde) lucht zuiveraar met aroma gebruiken. Het is héél belangrijk dat deze ruime overcapaciteit heeft aangezien de rook lucht anders sneller verspreid dan deze kan zuiveren/aroma kan verspreiden.

Niet zo serieus: als zij niet geneigd zijn om er wat aan te doen en onbeschoft zijn zou ik op den duur serieus een paar weken op vakantie gaan (als het weer mag/kan) en zorgen dat de ergste lucht mogelijk tegen die muur aan geblazen word. Kijken of ze het nog zo grappig vinden. :+ Heb eerder in het ouderlijk huis mensen die écht geluidsoverlast (terug van nachtdienst/avonddienst en even metal aanzetten bij het douche om 4:00 's ochtends, hoorbaar in een nieuwbouwhuis met dikke muren van 6,5 ton) veroorzaakte laten inzien dat dat niet zo grappig is. Concert speakers huren en wachten tot ze willen slapen na nachtdienst, na een paar dagen was ineens de muziek van hun kant ook over tot de dag van vandaag.

[ Voor 23% gewijzigd door xh3adshotx op 08-06-2020 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:07
Net wat er al eerder als tip gegeven is, een verdruk zien te creëren op welke manier dan ook.
En maar hopen dat de buren niet komen klagen omdat ze ineens een onbekende (frisse) lucht hebben in hun huis omdat die op een 1 of andere manier van jouw uit doorlekt naar hen :+

Maar ik weet hoe irritant het kan zijn, ik woon aan een speel gazon waar aan het begin van de avond regelmatig jongeren zitten.
Op zich geen overlast van maar als de wind verkeerd staat en er wordt daar gerookt of nog erger geblowd dan wordt ik daar ook niet vrolijk van. Bij het laatste al helemaal niet, dat is echt niet te harden zo smerig.
En ja ik ben er gewoon heel gevoelig voor. Kan er ook niets aan doen dan hoe mooi het weer ook is dan maar binnen te gaan zitten.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Alvast bedankt voor de suggesties. Enkele antwoorden:

Ik lees al een tijdje mee hier op tweakers dus ik ben mij ondertussen bewust dat er een groot verschil is tussen de bouwmethodes van België en Nederland. In België is mechanische ventilatie bij nieuwbouw niet verplicht. Er is wel een minimum norm waar je aan moet voldoen (3.6m³ lucht per uur, per vierkante meter vloeroppervlak) maar dit is enkel bij nieuwbouw. Ik heb echter uiteraard geen nieuwbouw en de renovatie is gedaan door de vorige eigenaar. n=1 maar in mijn vriendenkring is er welgeteld één iemand met mechanische ventilatie (nieuwbouw huurappartement). Nu nog een mechanische ventilatie steken zorgt ervoor dat er drie niveau's (gelijkvloers, eerste verdieping en zolder die een slaapkamer is) eigenlijk opnieuw moeten gerenoveerd moeten worden. Dat kan er momenteel niet af zullen we maar zeggen.

Eenvoudig nakijken van tussenmuur op zolder zal niet lukken want zoals je hierboven kan lezen zijn ook op de zolder alle wanden en muren bedekt met gyproc aangezien deze wordt gebruikt als slaapkamer.

Op het gelijkvloers liggen er tegels op een betonnen plaat. De eerste verdieping en de zolder hebben een houten vloer.

Ik ga kijken hoe ik het eenvoudigst een overdruk kan creëren. Dit is waarschijnlijk niet zo eenvoudig aangezien het een open trap heeft naar de eerste verdieping en van daar weer een open trap naar de slaapzolder dus het zijn wel redelijk wat m³. De geur begint duidelijk op het gelijkvloers dus daarna is de volgende stap het uitbreken van het plafond daar om te kijken of er kieren zitten aan de steunbalk (er is bij de renovatie een stalen balk gestoken volgens de plannen die ik heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Horla schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:29:
Alvast bedankt voor de suggesties. Enkele antwoorden:

Ik lees al een tijdje mee hier op tweakers dus ik ben mij ondertussen bewust dat er een groot verschil is tussen de bouwmethodes van België en Nederland. In België is mechanische ventilatie bij nieuwbouw niet verplicht. Er is wel een minimum norm waar je aan moet voldoen (3.6m³ lucht per uur, per vierkante meter vloeroppervlak) maar dit is enkel bij nieuwbouw. Ik heb echter uiteraard geen nieuwbouw en de renovatie is gedaan door de vorige eigenaar. n=1 maar in mijn vriendenkring is er welgeteld één iemand met mechanische ventilatie (nieuwbouw huurappartement). Nu nog een mechanische ventilatie steken zorgt ervoor dat er drie niveau's (gelijkvloers, eerste verdieping en zolder die een slaapkamer is) eigenlijk opnieuw moeten gerenoveerd moeten worden. Dat kan er momenteel niet af zullen we maar zeggen.

Eenvoudig nakijken van tussenmuur op zolder zal niet lukken want zoals je hierboven kan lezen zijn ook op de zolder alle wanden en muren bedekt met gyproc aangezien deze wordt gebruikt als slaapkamer.

Op het gelijkvloers liggen er tegels op een betonnen plaat. De eerste verdieping en de zolder hebben een houten vloer.

Ik ga kijken hoe ik het eenvoudigst een overdruk kan creëren. Dit is waarschijnlijk niet zo eenvoudig aangezien het een open trap heeft naar de eerste verdieping en van daar weer een open trap naar de slaapzolder dus het zijn wel redelijk wat m³. De geur begint duidelijk op het gelijkvloers dus daarna is de volgende stap het uitbreken van het plafond daar om te kijken of er kieren zitten aan de steunbalk (er is bij de renovatie een stalen balk gestoken volgens de plannen die ik heb).
Overdrukt creëren hoeft natuurlijk niet op elke verdieping. Dat je een trap/open ruimte hebt maakt daarvoor weinig uit. Je zou altijd redelijk goedkoop een sluitende deur kunnen creëren op de boven verdieping. Dan moet je wel een deur opendoen op het moment dat je de trap op/af loopt maar dat lijkt mij beter dan uitgerookt worden. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:43
Overdruk is een complexe oplossing. Die moet je m.i. waar mogelijk vermijden.

Als de lucht zo duidelijk op de begane grond begint, waarom dan niet daar eens simpel experimenteren. Ik begon ook met een rol ducttape langs de materiaal overgangen. Een rol PE-folie en ducttape zijn zo gehaald en een middag later heb je de woningscheidende muur met aansluitingen op vloer, muren/gevels en plafond semi-luchtdicht. Vervolgens houd je een paar dagen een logboek bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryangr0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-04 16:24
Tja, je hebt gewoon pech. En nu weer door. Verder vreemd dat je je dochter dat soort rare uitspraken aanleert en hoe je hier de zaken uitmeet. Zegt mij wel iets over met wie je buren te maken hebben. Hier had je ook een dichte deur voor je neus gekregen. Misschien zelf gaan roken? ;) verder niet zo druk maken joh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Ryangr0 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:05:
Tja, je hebt gewoon pech. En nu weer door. Verder vreemd dat je je dochter dat soort rare uitspraken aanleert en hoe je hier de zaken uitmeet. Zegt mij wel iets over met wie je buren te maken hebben. Hier had je ook een dichte deur voor je neus gekregen. Misschien zelf gaan roken? ;) verder niet zo druk maken joh.
Ik leer mijn kinderen correct Nederlands: https://www.vrt.be/vrtnws...rokenalseenturk-1-566127/

edit: Het is al een oud topic maar ondertussen heb ik inderdaad maar een grote Philips luchtreiniger gekocht.

[ Voor 9% gewijzigd door Horla op 17-10-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:57

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik heb de discussies toch maar even afgesplitst
Geurhinder van buren (rooklucht)

Dan doe ik deze op slot.

Tweakers Discord